Københavnske cykler får baghjul med motor og batteri

Cykler i København skal udstyres med nye baghjul, som gemmer bremseenergien i stil med hybridbiler. Projektet er en del af et amerikansk-ledet trafikforskningsprojekt under klimatopmødet, hvor cykler også udstyres med tags, som afslører deres færden rundt i byen.

København bliver i 2009 tumleplads for en amerikansk prototype på en ny, elektrisk smartcykel, som er udviklet af forskere fra Massachusetts Institute of Technology (MIT).

Cyklen er en del af et trafikforskningsprojekt, der skal nedbringe CO2-udledningen og mindske forureningen ved at øge københavnernes lyst til at bruge cykel i stedet for motorkøretøjer.

Den nye elcykel vil være attraktiv, fordi den er i stand til at oplade batteriet ved at opsamle bremseenergi, hvilket er nyt for elcykler. Den er også speciel på den måde, at alt - motor, elektronik og batteri - er samlet som en kompakt enhed i et standard baghjul. Hjulet kan altså nemt eftermonteres på de fleste cykler.

Sådan skal MIT's smarte motor/bremse enhed til standardcykler opbygges. Opsamling af bremseenergi i batterier kendes i dag i hybridbiler, men hidtil ikke i elcykler.

Københavnernes kærlighed til cyklen tiltrak forskerne

MIT-forskerne har kastet deres opmærksomhed på København, fordi den danske hovedstad i forvejen er en af verdens mest bæredygtige, hvad angår trafik, skriver MIT i en pressemeddelelse.

»En betydelig del af byens energi kommer allerede fra bæredygtige kilder, og 30-40 procent af indbyggerne bruger allerede cyklen som deres primære transportmiddel,« siger Carlo Ratti, som er leder af MIT's SENSEable City Lab, der er en afdeling for trafikforskning, som er i gang med en adskillige lignende, bæredygtige projekter i en række af verdens metropoler.

Formålet med projektet er, at ændre folks trafikadfærd, fordi forskning har vist, at adfærdsændringer er en af de mest effektive metoder til at angribe klimaændringerne og reducere CO2-udslippet.

Cyklister med tags finder forbipasserende på Facebook

De amerikanske forskere vil også skabe et selvorganiserende system af elektroniske tags til cyklister, som gør dem i stand til at opsamle informationer om deres daglige kørsel i byen.

Hver cyklists tilbagelagte afstande logges centralt, og der tildeles point i et "grøn kørsel"-program, som minder om flyselskabernes frequent-flyer programmer. Er man den grønneste cyklist på vejene, vinder man et års forbrug af müsli.

Cyklisternes tags kan også bruges i et særligt Facebook-program, hvor tag-informationerne kan uploades.

»Programmet hedder "I crossed your path", og det skal skabe et socialt netværk for cyklister og give dem mulighed for at kontakte folk, de har kørt forbi i løbet af dagen,« forklarer Christine Outram, som er forskningsassistent på projektet, i pressemeddelelsen.

Det hele skal være klar til november 2009, når FN's miljøkonference Climate Change Conference afvikles i København.

Smart Biking Project som helhed er udviklet af SENSEable City Laboratory, en MIT-forskningsenhed med fokus på teknologi og byplanlægning, i forening med MIT's Design Lab.

Dokumentation

Pressemeddelelse om MIT's smartbikes i København
SENSEable City Labs øvrige by-projekter

Kommentarer (19)

nu er det vel økologisk mysli og . der leveres vel også rismælk til.

smart hjul lyder bare som noget der koster mere end mysli spisende cyklister har råd til.

kan man ikke bare lave et hjul med indbygget gear og en fer der trækkes op af bremsenergien. så skal der nul strøm til. i stil med gamle legetøjsbiler

må kunne laves med moderne komposit materialer.

  • 0
  • 0

Regenerering af bremseenergien giver en øget rækkevidde fra 90-125 km, iflg Panasonic linket ovenfor. (Mon det er LA eller flade Kbh)?
Det er fanme en kanon ide. Og sikkert noget der kan gøre det trendy at være ansvarlig.
Dagens goe nyhed.

  • 0
  • 0

Desværre siger loven at cykler med eletrisk hjælpemotor skal slå fra allerede ved 25 km/h, hvilket jo mildest talt gør dem kedelige. Loven burde ændres så motoren (hvis man har slået den til) kan blive ved med at hjælpe uanset hastighed.

  • 0
  • 0

Det er store summer der er investeret den eldrevne Segway. Hvis jeg husker rigtig, så er det 40 km rækkevidde og 20 km/t. Og det er med en kompliceret gyrostabiliseret balancering og styring som en kampvogn. Hvis de samme kræfter nu lægges i et brugbart produkt, der kan transportere folk fra a til b, så er det rigtig godt.

  • 0
  • 0

Desværre siger loven at cykler med eletrisk hjælpemotor skal slå fra allerede ved 25 km/h, hvilket jo mildest talt gør dem kedelige. Loven burde ændres så motoren (hvis man har slået den til) kan blive ved med at hjælpe uanset hastighed.

En el-cykel, kan i princippet konstruktivt modificeres, til at motoren leverer kraft uafbrudt. Det er også muligt, at ændre den, så du ikke behøver at træde i pedalerne. Hvis der ikke trædes i pedalerne, kan dog i praksis ikke køres over 25 km/t.

En konstruktiv modifikation, er ulovligt, og straffes med bøde, som for knallert. Politiet har dog vist endnu ikke haft aktioner mod ulovlige elcykler.

  • 0
  • 0

Mon ikke de vil blive eftertragtede?
Måske en lille sporingschip i hvert baghjul, og så en føler der fortæller at nogen piller. Skulle så kunne høres i patruljevognene i byen. Det er med at få taget dem, (tyvene) med det samme.

  • 0
  • 0

Patruljevognene? Så længe politiet ikke en gang har tid til at efterforske et indbrud skal du nok ikke gøre dig de store forhåbninger.

  • 0
  • 0

Jeg overvejer meget at investere i en elcykel efter jeghar proevet en ganske fin en af slagsen. Den havde et lithium batteri paa 36v 10ah, og trak ogsaa fint, men da jeg har ret langt paa arbejde, er en 'stor dreng', har mange bakker og desuden generelt er doven :) taenkte jeg paa om man dog ikke kunne tune en elcykel paa en eller anden nem maade? Kunne man ikke montere et ekstra batteri eller fjerne fartbegraenseren? eller saette en stoerre motor i? Ja det er selvfoelgelig ulovligt, meeen alligevel....det ville da vaere sjovt at traekke fra knallerterne op at de store bakker.

  • 0
  • 0

eller saette en stoerre motor i?

Der findes motorer på op til 1kW, som umiddelbart kan sættes i. Så kører de nemt 60 - 70 km/t. Men, det er næppe en god idé.

Der findes byg-selv kit, så en normal cykel kan ombygges til el-cykel. Hvis standard motoren, er på baghjulet - så kan måske bygges en ekstra motor på forhjul fra et gør det selv kit? Eller, fra en anden el-cykel? Den vil slå fra ved 25 km/t, med mindre du kan finde hvor begrænsningen er placeret.

Måske, er det en god idé, at købe en styrthjelm også?

  • 0
  • 0

Her er en link til en 1kW motor for elcykler.

http://visforvoltage.org/forum/6116-golden...

Men, det er næppe lovligt - med mindre den registreres som knallert. Og det er sandsynligvis umuligt, med cyklens standard bremsere.

At køre 60 km/t, på en cykel, og med bremsere der ikke er lavet til det - og tilmed være tung - er desuden livsfarligt, og nok ikke en god idé. Ihvertfald, bør man være ligeså godt påklædt som en knallert/motorcykelfører, og vælge en cykel med gode bremser.

  • 0
  • 0

Hej Jens Madsen,

Er noget interesseret i dit indlæg omkring modifikation "ulovlig" af elmoter fra 2008. Du skriver i princippet kan den ændres - Så hmmm Hvis jeg nu i princippet gerne ville ændre min elmotor - altså sådan bare rent hypotetisk, hvordan f....... gør man det så? Hvor ville man rent hypotetisk kunne få hjælp til det? Ganske kort - så har jeg ca. 50 km på arbejde som jeg køre på in nyindkøbte elcykle. Men da jeg oftets når jeg bare træder løs køre med en hastighed på 26-28 kmt så giver moteren ikke den ekstra hjælp om jeg ønsker for at gøre transporttiden kortere - skal jo også hjem til familien efter arbejde! Jeg kunne rigtig godt ønske mig at moteren kunne ændres så den hjælp optil 30-40 kmt - selvfølgelig mens der stadig skal cykles, men har desværre ikke den fjerneste ide om hvordan man gør. Så hypotetisk - kan en sådan ændring laves (ja ulovligt ved det godt!) og hvordan rent hyptotetisk kunne man gøre det - nogen råd?

  • 0
  • 0

Jeg har ikke prøvet det, så jeg ved ikke hvor nemt det er. Du risikeret, at skulle udskifte alt elektronik, og sætte større spænding på, for at gøre det. Det nemmeste er sikkert, at købe et af de "kit" som findes, hvor du samtidigt har mulighed for at udskifte motoren med en kraftig model, hvis det ønskes. Afhængig af motorens konstruktion, så afhænger hastigheden af de pulser som elektronikken afgiver, og det betyder du kan risikere at du skal få elektronikken til at arbejde ved større hastighed (f.eks. ved en synkron motor). Det er ikke nødvendigvis nemt, med mindre elektronikken er bygget for det.

Jeg vil derfor nok synes, at det bedste er at "lede" på nettet, og se om du kan finde nogle motorkontrol enheder, der kan bruges, og eventuelt en ny hub motor. Så kan du i princippet vælge den dødulovlige model, der klarer 1kW. Jeg har hørt om nogen, der er kommet op på 60 km/t med en sådan en, og et stærkt batteri.

  • 0
  • 0

Du kan se en række af de motorer, som findes på markedet her - de går op til 1kW, ved 48V.
http://goldenmotor.com/hubmotors/hubmotorI...
Der findes også kontrolers, der i nogen grad kan "tune" mere ud af en motor, ved at beskytte den ved lave hastigheder, og sætte større spænding på ved høje hastigheder, som en lille motor kan blive stærkere, og reelt yde mere, ved høje hastigheder. Det som får motoren til at "brænde af", er varmetabet i motoren, og hvis den kører hurtigt, så vil spændingen der skal til at drive den være højere, og derfor kan tilføres større effekt - uden strømmen og tabet i motoren er stor. Motorer, kan derfor ofte levere større effekt, ved højere omdrejninger, end de er lavet til ved lave omdrejninger, såfremt det styres så de ikke brænder af ved de lave omdrejninger.

Jeg kan ikke udelukke, at nogle motorstyringer er nemme at ombygge, og ikke behøver ny controler, eller store ændringer - men du vil aldrig kunne gøre det lovligt, og uden at bryde en forsejling. Men, mon ikke, at vi vil se et stort marked, for "tunede elcykler", og elektroniske styringer hertil i fremtiden, når knallerter begrænses til kun 25 km/t, og kan medføre bilkørekort indrages?

  • 0
  • 0

husker fra min barndom at en onkel havde fået en såkaldt røvskubber , de var bygget på en alm. cykel dog var også håndbrems påkrævet, husker jeg ikke helt galt så gik de 60 km/t , ganske godt men sikkert ikke ufarligt.

  • 0
  • 0