Kassen er tom: Snart skal bilister betale for at bruge veje og broer

Med et nyt trafikforlig lægger politikerne op til, at bilister i fremtiden skal betale for at køre på veje eller over broer. For eksempel må en ny bro ved Frederikssund droppes eller finansieres ved brugerbetaling, lyder det.

Kassen er tom, og derfor kan det være nødvendigt at tage nye metoder i brug, når der skal bygges broer og veje.

Det fremgår af trafikforliget, som Folketingets partier minus Enhedslisten vedtog tirsdag d. 7. februar.

Politikerne lægger op til, at der i fremtiden kan etableres betalingsveje og -broer, som finansieres ved hjælp af OPP (offentligt-privat partnerskab).

Det betyder eksempelvis, at en pensionskasse betaler for et infrastrukturprojekt, hvorefter selskabet kradser pengene ind hos de personer, der benytter strækningen. Sådan sker det også i f.eks. Frankrig, hvor der på mange motorvejsstrækninger er brugerbetaling.

Helt konkret skriver politikerne blandt andet, at der i forbindelse med en ny fjordforbindelse ved Frederikssund er to muligheder, som Frederikssund Kommune må forholde sig til:

Enten udsættes projektet på ubestemt tid, eller også må projektet gennemføres ved en brugerfinansieringsmodel.

Men det er dyrt at være fattig, lyder det fra Henrik Harder, der er lektor ved institut for arkitektur og medieteknologi på Aalborg Universitet.

»Alting har sin pris. Beder man andre om at betale for noget, så mister man også noget. Nemlig kontrol over tingene,« siger han.

»Ud over at drive broen skal private firmaer tjene på en investering, og kravene til forrentning af investeringer i private virksomheder er typisk større end i det offentlige.«

Han nævner, at private selskaber eksempelvis kunne betinge sig af, at der ikke opføres offentlige infrastrukturprojekter, som konkurrerer med de private og dermed undergraver forretningen.

Vanskeligt at realisere

Flere pensionsselskaber og ATP har tidligere givet udtryk for interesse i at investere i infrastruktur, men lektor Per Homann Jespersen fra RUC tror ikke på en betalingsmodel ved Frederikssund.

Det gør han ikke, fordi der i forvejen eksisterer en bro.

»Du kan ikke finansiere en ny bro med brugerbetaling, fordi du kun får penge ind i den periode, hvor der er trængsel på den anden bro. Hvis det er i myldretiden, og jeg har travlt, vil jeg måske vælge betalingsbroen, men ellers vil jeg vælge den gratis,« siger han.

Løsningen kunne være at gøre begge broer til betalingsbroer, men det bliver vanskeligt at gennemføre politisk, lyder det fra Per Homann.

»Det støder på nogle politiske problemer, fordi folk, der har kørt over broen i 50 år eller mere, ikke kan se, hvorfor de pludselig skal betale for det,« siger han.

Desuden deler den nuværende bro kommunen i to, og en model med to betalingsbroer ville derfor virker som en betalingsring mellem de to dele af kommunen.

Ud over at fremtiden for en Frederikssundmotorvej er uvis, trækker trafikforliget også tæppet væk under planerne for at forlænge motorvejen helt til Frederikssund.
Den sidste del af etapen er nemlig blandt de projekter, som partierne har opgivet at finansiere. Det drejer sig desuden om:

  • Udbygningen af Køge Bugt Motorvejen (Solrød S-Køge)
  • Udbygning af Fynske Motorvej (Odense V-Nørre Aaby)
  • Udbygning af Helsingørmotorvejen (Hørsholm S-Isterød)

Kommentarer (37)

Men så gider jeg ikke betale to gange for samme ydelse. Så må politikerne også være indstillet på at fjerne vægtafgiften og indfører en afgift per kørt kilometer istedet.
For man kan ikke kræve dobbelt for samme ydelse.

  • 1
  • 0

Altså, jeg vil hellere at skatten stiger lidt, og vi så slipper for al den brugerbetaling, der er blevet så populær.

Administrationen af alle de små beløb hist og hér er da for dyr til at det giver mening.

  • 1
  • 0

Der er da vist allerede betalt for veje og broer via registreringsafgift, benzinafgifter, grøn afgift samt moms af hele svineriet...

  • 1
  • 0

For man kan ikke kræve dobbelt for samme ydelse.

Det går da ellers fint i dag, du betaler i forvejen moms af din registreringsafgift....
(ironi kan forekomme i ovenstående!)

  • 1
  • 0

At starte lokale betalingsveje og broer op vil være endnu en skæv vridning af Danmark.
De store trafikårer og broer (og København) vil altid få tilstrækkelig fokus og dermed penge fra det offentlige.
Det vil være broer som den i Frederikssund til Hornsherred der kan komme til at blive betalingsbro hvis vi ikke passer på.

Senest har vi jo set borgmesteren for Næstved kommune stille sig op og tale for at få privatfinancieret en motorvej fra Næstved til Rønnede. Et ganske tåbeligt og enøjet forsøg på at få fornuftige trafikforhold.

I nogle dele af landet kan man køre gratis rundt på vejene inklusiv broen Jylland/Fyn og omvendt, og i andre områder hvor befolkningstætheden er mindre og hvor de politiske evner (eller blot evnerne) ikke rækker til godt politisk håndværk og samarbejde må vi til at betale for at køre.

Det er bestemt en ommer.

  • 1
  • 0

Man undrer sig ikke længere over borgernes krævementalitet. Det samfund vi lever i nu har udviklet sig til en sand "borgermalker", så borgerne kræver bare noget for noget. Jeg bruger 10.000 kr om måneden på bil og vil tro at ca. 8000 er afgift (i prisen er reg.afgift)

Alle og enhver ved at vi bilister HAR betalt veje og broer herhjemme og hvad fanden nytter det at promovere små latterlige billigbiler, der ikke bidrager til kassen for så derefter at stjæle pengene på en anden måde.

Dette land er efterhånden ved at udvikle sig til en kommunistisk højborg og sjovt nok, så er sammenligningslandet ovenfor Frankrig, som er en skabskommunistisk stat....

Kære Folketing - Staten er til for borgeren, ikke omvendt. Så drop dette vanvid med at malke bilisterne, for det fører intet godt med sig.

Jeg er spændt på om danskerne vil gøre som i Grækenland, nemlig øge den sorte økonomi, for med dette vanvidsmalkeri, så skal der genereres sorte penge for at have noget tilbage at have det sjovt for.

  • 1
  • 0

der kommer styr på økonomien i Danmark. Vi ser jo snart dagligt at fejlslagne projekter koster 3 ciffer million beløb. Hvis vi nu skal til at betale for at køre på de veje som vi allerede har betalt vægtafgift , reg. afgift, moms m.m. så er grænsen nået. Det er jo helt vanvittigt ; man ender jo med at skulle have penge med på arbejde.
Hvornår er der nogen der kigger på udgifts siden istedet for at hæve indtægterne ( læs skatter og afgifter ) ?
Hvis jeg skulle hæve prisen på de yderlser jeg sælger i samme takt som afgifterne bliver hæver i Danmark , så var de sidste kunder smuttet ( sikkert til Asien ).
Vågn op Danmark før det er for sent.

  • 1
  • 0

Der er da tåbeligt at man først giver folk kørselsfradrag for at øge flexibiliteten på arbejdsmarked og derefter når folk benytter sig af den skal straffe dem ved at kræve betaling for brugen af vejene. Drog dog så kørselsfradraget. Den rammer også mest fair. Den som kører meget og slider mest rammes også mest.

  • 0
  • 0

110 % ENIG ......

Hvor længe finder danskerne sig i det stigende økonomiske pres fra STATENS side, fordi den bl a skal have financieret et utal af folketings-politikernes uigennemtænkte fatale milliardprojekter ? ? ?

  • 1
  • 0

er det eneste politikerne kan gøre... at administrere. Når man oplever at stadig flere ting der har været på det offentlige budget før bliver gjort "brugerfinancierede" er det fordi skatte skrugen ikke kan strammes yderligere.

De jag så overskriften tænkte jeg - nå, jamen den til forslaget hørende skattelettelse vil sikkert glæde mange. Men såden en er der bare ikke.

Danskerne kommer til at betale skat, og de kommer til at betale for alt muligt, deres pension, deres sygehusbehandling og meget mere. Det er ganske enkelt en funktion af befolkningens sammensætning - og det er ikke fordi politkerne er onde eller er nogle røvere. De kan ikke gøre andet.

Deres eneste rigtige synd er hvis de lyver lidt ved ikke at fortælle hvad det er de gør. Men - de kan altså kun administerere - det er ikke dem der laver resourcerne. Blå som røde.

Vi ligger som vi har redt. En meget stor del af befolkningen arbejder ikke, og en meget stor del vil gerne snart på pension. Dem der er tilbage på arbejdsmarkedet har kun et værktøj til at regulere deres skat - og det er at sætte deres indkomst ned. Jeg tæller mange venner som styrer der indkomst stramt efter ikke at komme op i topskat området. Det vil sige at når de når den grænse tager de fri.

Det er fuldt forståligt - men det sender altså kun forrentningen Danmark en vej.

Jeg er ikke bedre selv - jeg holder også min indkomst mindst mulig - nu mindre nu bedre. Ingen dyrt beskattet bil, ingen dyrt beskattede cigarretter, lavt forbrug af stort set alt. Danmark ville havet meget bedre af hvis jeg ville have en Iphone, en lækker bil, en flot bolig, et dyrt TV etc - for så betalte jeg meget mere til foretningen Danmark.

Det er pisse asocialt at have et lavt forbrug og en lille økonomi.

Peter Madsen

  • 1
  • 0

@ Peter,
Rart at læse en anden tilgang end de øvrige hvis fællesnævner i mine øjne er "mer vil have mer".

De fleste ville blive ret overrasket over at se regnestykket: Hvor meget de yder hhv. får fra det som i et kaldes "det offentlige". Set over hele livet.

  • 0
  • 0

Jeg er ikke bedre selv - jeg holder også min indkomst mindst mulig - nu mindre nu bedre. Ingen dyrt beskattet bil, ingen dyrt beskattede cigarretter, lavt forbrug af stort set alt. Danmark ville havet meget bedre af hvis jeg ville have en Iphone, en lækker bil, en flot bolig, et dyrt TV etc - for så betalte jeg meget mere til foretningen Danmark.

Det er fordi hovedparten af de 189 personer i Folketinget, ikke fatter at der er en direkte sammenhæng mellem indsats og belønning. Når folk ikke belønnes for en større indsats, gider de den simpelt hen ikke, slet ikke når alt det "gratis" stadig følger med! Alle (næste) vil gerne betale skat til grundpillerne: Gratis uddannelse, gratis lægehjælp og hjælp under sygdom. Men ingen gider betale 75% for at andre ikke skal lave en skid. Og det er jo her at langt den største del af vores budget forsvinder.

  • 0
  • 0

Hvor kommer det der med "borgerne mod staten" fra - et samfund er et fællesskab, hvor fidusen er, at fælles faciliteter som skoler, sygehuse, forsvar, og infrastruktur herunder trafik med mere løses bedst og mest effektivt i fællesskab, hvilket vil sige ved demokratiske beslutninger og betaling over skatten. Hvis riget fattes penge, er det endnu vigtigere at stå sammen og betale regningen, og ikke kaste sig i armene på udbyttere i form af privatisering, udlicitering, brugerbetaling, og ekstern financiering - metoder, som fuldstændig svarer til, når man som privat forbruger kaster sig ud i risikable og dyre forbrugslån, som i den sidste ende er meget dyrere og mindre effektive - fordi fokus flyttes fra service til profit.

  • 0
  • 0

Sæt benzinafgiften op. Afskaf alle broafgifter. Broer er vejanlæg ligesom alle andre veje. Ved indkørsel til DK betales en afgift svarende til en fuld tank.

  • 0
  • 0

"Det bliver dyrt at være dansker" sagde Lars Lykke Rasmussen, da Helle og kampanerne på rød fløj skabte folketinget om til en børnehave.
Man kan ikke hænge børn op på brudte valgløfter, de ved jo ikke hvad de går ind til.
Hver dag viser den ny regering en usammenhængende politisk linje i forsøg på at bilde befolkningen ind, at det drejer sig om grønne tiltag, trængselsafgifter, parkeringsafgifter, motorvejsafgifter, broafgifter etc. DET HANDLER OM SKAT lige som moms, registreringsafgift på biler, grøn afgift på biler ....og meget mere.
Lars Lykke Rasmussen har ret, med denne regering bliver det dyrt, at være dansker.
Problemet er, at de bedste hoveder, rejser til mere gunstige lande at bo og arbejde. Det gør også vores erhvervsliv, som skulle sikre dansk eksport.

  • 0
  • 0

Der er pr. tradition fire måder at beskatte på i Danmark:

1: Indkomstskatter
2: Brugerbetaling (Broer der erstatter færger, pas/kørekort)
3: Adfærdsregulerende afgifter (Fedt, energi)
4: Andre skatter og afgifter på "varer" hvor man alligevel har mange penge op af lommen, herunder skatter for at eje noget. Dvs. hvor man ikke får en direkte modydelse fra staten. (Registreringsafgifter og grøn ejerafgift, boligskatter og tinglysningsskatter)

Med en broafgift, vil pengene man har tjent for at kunne køre over bruge, blive beskatte af alle fire måder!

Hvorledes skattetrykket skal fordeles mellem de fire måder kan jo reguleres i det uendelige. De adfærdsregulerende skatter burde måske fylde mere.

Når det kommer til biler, ville det måske være mere fair, hvis udelukkende hentes hjem på brændstof afgifter og "fremstillingsafgifter". Registreringsafgiften skulle således beregnes ud fra den miljøbelastning det er at fremstille og afskaffe bilen, frem for hvor meget den koster. det vil samtidig betyder at sikkerhedsudstyr og miljøudstyr som er en lille del af bilens vægt ikke blive beskattet så hårdt, men at store tunge biler, som ikke nødvendigvis er dyre bliver beskattet hårdere. Ejerafgifterne burde ligeledes i stigende grad lægges over på forbruget, så en bil med ringe benzinøkonomi der står hjemme i garagen bliver billigere at have, men den som kører meget i stigende grad mærker det på pengepungen.

Kørselsfradrag har også været med i denne debat. Og hvis man politisk vil øge mobiliteten på en miljørigtig måde, så burde 100% af udgifterne til offentlig transport til arbejde være skattefri. Fx ved at man kunne betale det over lønnen som bruttolønsordning, så er det også lettere at administrere for skat.

Men tilbage til broen og vejene. Brugerbetalig udvalgte steder vil ramme skævt og tilfældigt, og presse trafikken over på mindre veje. Betalingsring om København ligeså.

  • 0
  • 0

Først en salut til peter madsen for det korrekte svar om at politikkerne ikke taler helt sandt for det er nemlig der hvor nøglen til løsningen af det virkelige problem ligger.Den barske og politisk ukorrekte realitet er nemlig i meget høj grad indvandringen og dens store udgifter som vores økonomi slet ikke kan bære ,det er en stor del af årsagen til "krisen" som i virkeligheden ikke er en rigtig "krise"men bare en regning for den store indvandring som jo skal betales på en eller anden måde,her vælger politikkerne som peter madsen påpeger ikke at sige sandheden som den er at det kun handler om penge og ikke at det er rimeligt eller logisk med alle de afgifter men i stedet at bilde folket ind at vi har en "krise", det svarer til at købe et latterligt B&O tv til 400.000 kr som man ikke har råd til og så sige at der er en "krise" når regningen kommer.
resten af vores økonomiske problemer er resultatet af nationalbankens uansvarlige pengetrykkeri som skaber inflation og økonomisk ustabilitet(kaos) og politikkernes generelle mangel på common sense

  • 0
  • 0

Alene påstanden om en tom kasse, vidner om en total mangel på viden om samfundsøkonomi. I det hele taget har den økonomiske udvikling i Danmark, taget er uheldig drejning, siden overgangen fra velfærdssystemet til det primitive liberalistiske system, tog sin begyndelse i halvfjerdserne, og siden har forringet alle offentlige servicefunktioner, og den samlede samfundsøkonomi. Specielt gennem privatiseringen af pensionsopsparingen, har spekulanter og andre svindlere forvaltet store samfundsværdier efter deres egen forgodtbefindende, hvor deres væsentlige interesse har været, at få suget mest muligt i egne lommer, og gennem deres forvaltning, ofte har modarbejdet samfundets interesser. Værdier de forvalter, hæfter alle borgere for, da vi gennem borgerskabet har kautioneret for dem.
Hvis vi dropper den primitive økonomiske model, som liberalismen benytter sig af, og genindføre velfærdsmodellen, kan alle offentlige serviceydelser etableres ved hjælp af det økonomiske kredsløb, som er en naturlig funktion at samfundsøkonomien, når den ikke bliver modarbejdet af liberalisterne. Siden liberaliseringsbølgen blev sat i gang, er vi konstant blevet bombarderet med oplysninger om, hvor meget alle servicefunktioner koster, men aldrig med hvor mange mennesker der får deres indkomst, gennem den omsætning der skaber værditilvækst ganske gratis, da det er de samme penge, der gennem skatter og afgifter kommer tilbage til de offentlige kasser, for derefter at lønne de mennesker der øger værditilvæksten. Jeg ved godt, at nu er der nogen, der med rystende stemme råber det rene kommunisme. Nej det er bare sund fornuft, og en fornuftig måde, at anvende samfundsøkonomien på. Ved hjælp af det økonomiske kredsløb, får vi en masse gratis serviceydelser, som dem der udføre dem, bliver lønnet fornuftigt for, så de kan få et fornuftigt liv, i stedet for at gå arbejdsløse.
Hvad med verdens højeste skattetryk? Vås! De penge som et velfærdssamfund sender ud i systemet, giver først og fremmest de serviceydelser, som borgere i andre lande, må betale enorme summer til mere eller mindre usikre forsikringsselskaber for at få. Selv efter de voldsomme forringelser, som specielt de sidste 10 år har præget den offentlige sektor, er der ikke mange steder i verden, hvor borgernes frie købekraft er så stor, som her i landet efter skat. Jeg er sikker på, at en hårdtarbejdende indisk industriarbejder, med glæde ville betale mere i skat, hvis han fik de samme levevilkår som en industriarbejder har her i landet. Det ville være frugtbart, hvis vi kunne slippe for den usande og manipulerende liberalistiske propaganda, som plager vort samfund, og som vil bringe os i samme vanskeligheder som Grækenland. Det tager ganske vidst lidt længere tid for os, for vi var godt polstret med den velfærd, som vi fik i tresserne. Desværre er den snart slidt af.
Den store forskel på, når samfundet finansiere vej og broprojekter, og når pensionskasser gør, er at samfundet sætter pengene i kredsløb, medens pensionskasserne skal have deres kapital forrentet. Hvis vi alle ønsker et bedre samfund for alle, bør en stor del af pensionsopsparingspengene tages tilbage til fællesskabet, hvor de kan arbejde til alles bedste, og derefter løbende udbetales til pensionisterne i et andet kredsløb.
Problemet med private pensionskasser og fonde, er at pengemagten korrumperer. Vi ser det i dag med fagforeninger, Efter at fagforeningsbosserne er blevet forvaltere af en del pensionsopsparing, er de blevet mere arbejdsgivere, end de er beskyttere af deres medlemmers interesser. Jeg ved godt, at mange ingeniører er borgerlige på grund af deres indkomst, men det kan godt være det er smart at tænke på, at mange også er lønmodtagere, som også kan blive arbejdsløse, når samfundet slukker for cirkulationspumpen, som skal holde det økonomiske kredsløb i gang. Desværre har den liberalistiske virus også inficeret den nye regering.

  • 0
  • 0

Hej
I ser alle, for enøjet på hvad vi betaler i skat, men så høre den op!
næ tilbage til god gammel cigarkasse økonomi
De penge jeg indbataler for, skal anvendes til!

Hvad med os andre, Karl Max var ikke dum, men det var de mennersker der virkelig gjorde kommunismen (især Stalin)
I
har sikkert, det man kan kalde fælles økonomi, i jeres samliv med en anden person, prøv lige at skalere dette op, der er ting der skal hænge sammen, så der er penge til de faste og mad.

Den her med at man finaciere, det ene af det andet, socialdemokrakist princip, eller dansk, kan være godt, men når kassen er ton "bides hønsene"

Nok om det:
Væk med vægt afgift, men indfør "roadpricing", pr kørt kilometer på alle strækninger med forskelligt pris på strækning du køre på, vægt af dit automobil (slid på asfalt) betaling af hosbitaler , da det er en dødsmaskine folk køre i,
prøv lige at se hvad koster det samfundet, bilen blev hvermands eje

Undskyld, men i ser det for enøjet

Jeg har kun cykel, er 58, har ikke haft bil siden 1975, har klaret mig fint, har lønt eller lejet, når behovet var der og det er direkte fravalgt, der er penge på "bogen" til det.
Det bør jeg belønnes for, da jeg ikke på min cykel har lavet skader, men der er mig påføet skader af bilister, der kostede samfundet penge i behandling

  • 0
  • 0

var et refrain.

Pt er hullet vel 100 mia/år eller 20.000kr/dansker pr år.

Det holder ikke i længden. Så vi nok alle indstille os på at de 7 fede år indtil videre har været der og at de magre år ikke er forbi endnu. Det er vel de kolde facts uanset om man er i rød eller blå stue.

Diskussionen om skyld flytter ikke ret meget - det overlader jeg trygt til historieskriverne om føje år.

Så vidt jeg husker er nettogevinsten på os fra fødsel til død ca -800.000 kr og det er nok blevet værre siden.

Så istedet for at hyle op om at STATEN malker os var det måske en ide at stramme ballerne op hvis vi ikke skal ende som noget der er i den yderste ende af Kina ;-) Engang lå Kina og de andre lande derovre på jordens "bagside" - måske er vi godt igang med at bytte plads :-(

  • 0
  • 0

Lidt råben og skrigen og forandringstræghed - den nye virkelighed tager lidt tid. Også selvom den beskrevne model allerede bruges på præcis samme måde i Norge - vores lokale StoreBælt brobizz virker ovenikøbet allerede direkte de fleste steder deroppe.
.

  • 0
  • 0

Kassen er nu ikke helt tom efter at pensionskasserne netop har indbetalt en betydelig restskat for 2011 grundet et væsentligt øget afkast for året 2011. Selv Danske bank har betalt 2 milliarder i skat for 2011. Men netop Danske bank er den største økonomiske trussel mod Danmarks økonomi i fremtiden. Alene eventyret i Irland har kostet bankens aktionærer og kunder 20 milliarder. Dertil kommer en lang række eventyr her i landet og i andre lande. Flere økonomer mener at banken er for stor og kan ødelægge hele landets økonomi.
Vi almindelige danskere brandbeskattes fra vugge til grav og lokale betalingsanlæg som foreslået for en 75 år gammel bro og en ny kort tunnel ved Frederikssund er kun dårlige cykelslange lapper.
Der må laves en koordineret planlægning for lempelse af alle faste afgifter på transport svarende til en kommende afgift for færdsel på alle eksisterende statsejede transportveje.
Transportområdet betaler i forvejen til mange andre dele af driftsudgifterne af vores samfund og tåler ikke flere drej på afgiftskruen.

Så forsvinder ethvert incitament til at være fleksibel for samfundet skyld

Og Ole L har ret der skal udvises lidt større evner end hidtil hvis man ønsker at blive hørt som kommune lige udenfor himmelrummets sorte hul i København.

Lokalt kan vi godt undrer os over at tidligere statsminister Lars Lykke Rasmussen(V), der er valgt i Frederikssund områdets kreds ikke gør noget som helst for de langvarige transportproblemer der er ved Frederikssund/ Hornsherred. En vigtig landevej fra Helsingør og vestpå, men måske skal landmænd snart blokere landevejen i Hornsherred før Folketinget vågner op.

  • 0
  • 0

Hvis kommunen skal deles af en betalingsbro, må der jo retfærdighedsvis også opkræves afgifter på alle eksisterende broer, f.eks. broerne i byen over Sillebro Å(kaldet mølleåen). De broer er der 3 af.
Jeg mener iøvrigt at alle billister i DK har betalt hele gildet til broer og andre anlægsarbejder mindst 5 gange om året via alle de relaterede bilafgifter!
Ak oh ve! Dette latterlige lille land!!!!!!

  • 0
  • 0

Hej
hvem bestemmer, dem vi, demokratisk har valgt, men at de kommer med ting, der ikke kan lade sig gøre, fordi der er efterladt et hul i statskasse, af en tidligere regering, der er måske en rimelig der skal betales, at det er under erstatnings ansvar, at påstå at økonomien hænger sammen, hvad det tilsyneladende ikke gør, i det rod VK regiringen efrerlod, de (historisk en ret god og et opsving, i 2001) Det gik godt, sagde Thor Petersen, 2003-
2006 vi kunne eje hele verden, men vi har brugt rigtig mange penge på krig

Vi sidder som skatte yderer, tilbage med en regning, der ikke kan betale ny asfalt, eller broer, eller service for ældre der ernedslidt-- eller uddannelse der sikre min demens periode?
VI ER PÅ RØVEN

Staten har brug for penge,
eks.
vi sender regningen for krig i Irak til G.W. Bush, så må den, undskyld, idiot der ikke havde en skid forstand på udenrigs politik, og aldrig fik det, betale selv, det samme med Anders Fogh Rasmussen, han har aldrig frasværget sig sit "minimal-stat"!

Man børlave grundloven om så fejl beslutninger, kan resulterer i erstatnings krav fra staten

hvad har krig i Irak og Afganistak, slag på tasken, 1.000 mia kr, dem har vi alle garanteret for , ved at være skatte borger for.
De penge skal betales, er det så de rigtige politerer vi har valgt?

'eller er krig og den industri der følger med" --OK?

  • 0
  • 0

Unskyld Lars Løkke Rasmussen, jeg troede at du kunne bringe lykke til Frederikssund og Sjælland, derfor fik jeg skrevet dit navn lidt forkert. Du må snart vågne op som en Holger Danske og sætte Frederikssund på landkortet.

  • 0
  • 0

Hej
Hvad med at det koster 1 krone at krydse en forgængerovergang,. så kunne man bruge nogle af de ledige, til at kontrolere, og de fik kun det de "krassede" ind?
Er det det samfund, i vil ha'

  • 0
  • 0

Hr. Staal

Jeg er, som jyde - bosat på Fyn, arbejdende i Jylland, nød til at punktere din Enhedsliste tanke.

Nu er vi jo enkelte danskere bosat uden for djælveøen, og ja jeg mener at københavn starter ved betalingsanlæget.

Jeg har ca 65 km til mit arbejde, jeg kan IKKE cykle, leje eller låne mig frem til en bil hverdag.

Der findes faktisk nogle få arbejdsomme danskere, som min kone, der kører 22 km hverdag, frem og tilbage til et lavlønsjob, som giver hende 78 kr./uge mere end dagpengene, og det er før vi har trukket benzin fra - men hun arbejder for, at at du kan få nye cyklestier i den forbandede hovedstad, som resten af danmark skal trækkes med.

Jeg er så evig træt af at hører på jer beton kommunister, om hvor dejligt det ville være i danmark, hvis blot alle trækker på samme hammel.

Jeg syntes det ville være en super god ide om vi laver Danmark om til en super liberal stat. Væk med alle afgifter og skatter, tilgengæld betale hver sit.

Jeg betaler bompenge hverdag jeg kører på arbejde, og jeg sørger selv for evt. forsikringer til sygehus, søger selv for at få min søn passet o.s.v.

Så får vi et dejligt land som USA, hvor folk ligger og dør på gaderne, og kvinder presses ud i prostitution fordi deres mand er arbejdsløs.

Men hurra, Hr. Staal du slipper som cykelist for at betale noget som helst til et fællesskab.

  • 0
  • 0

Brugerbetaling i trafikken kommer vel til at blive begrænset af at man ikke må tage mere end den faktiske omkostning + lidt administration.

Derfor har 'man' vel indset at det er en sølle erstatining for den nuværende voldbeskatning af bilister.

K

  • 0
  • 0

Er det nye "højder" i debatten på ing.dk?
per hansen - ovenfor:

....
Den barske og politisk ukorrekte realitet er nemlig i meget høj grad indvandringen og dens store udgifter som vores økonomi slet ikke kan bære ,det er en stor del af årsagen til "krisen" som i virkeligheden ikke er en rigtig "krise"men bare en regning for den store indvandring som jo skal betales på en eller anden måde,her vælger politikkerne som peter madsen påpeger ikke at sige sandheden som den er at det kun handler om penge og ikke at det er rimeligt eller logisk med alle de
bla bla bla...

???

......
Der findes faktisk nogle få arbejdsomme danskere, som min kone, der kører 22 km hverdag, frem og tilbage til et lavlønsjob, som giver hende 78 kr./uge mere end dagpengene, og det er før vi har trukket benzin fra - men hun arbejder for, at at du kan få nye cyklestier i den forbandede hovedstad, som resten af danmark skal trækkes med.

Synd for dig.
Men med de udtalelser vil jeg da sætte pris på om dit lokalområde lærte at klare sig selv og undlod at modtage de mange penge, der hvert år sendes fra øst til vest - bl.a. i form af bloktilskud.

  • 0
  • 0

Er det nye "højder" i debatten på ing.dk?

[quote]......
Der findes faktisk nogle få arbejdsomme danskere, som min kone, der kører 22 km hverdag, frem og tilbage til et lavlønsjob, som giver hende 78 kr./uge mere end dagpengene, og det er før vi har trukket benzin fra - men hun arbejder for, at at du kan få nye cyklestier i den forbandede hovedstad, som resten af danmark skal trækkes med.

Synd for dig.[/quote]

Et godt stykke til venstre for den sunde fornuft.

K

  • 0
  • 0

Med et folketing der, stort set enigt, mener vi skal forbruge os ud af en krise er der vel ikke andre løsninger.

  • 0
  • 0

Med et folketing der, stort set enigt, mener vi skal forbruge os ud af en krise er der vel ikke andre løsninger.

Jamen.. Hvorfor indså jeg ikke dette tidligere ?

Når de mener at vi skal forbruge os ud af krisen, så mener de - naturligvis - at de vil pålægge os større udgifter, når vi forbruger de samme ydelser.

Suk !

K

  • 0
  • 0

Jeg er ikke bedre selv - jeg holder også min indkomst mindst mulig - nu mindre nu bedre. Ingen dyrt beskattet bil, ingen dyrt beskattede cigarretter, lavt forbrug af stort set alt. Danmark ville havet meget bedre af hvis jeg ville have en Iphone, en lækker bil, en flot bolig, et dyrt TV etc - for så betalte jeg meget mere til foretningen Danmark.

Du betaler ikke ret meget til "forretningen Danmark" hvis du køber Iphone, lækker bil, stort fjernsyn osv. Det er penge og resurser lige ud af vinduet. De er selvfølgelig glade for det i de lande der eksporterer til os, men for staten Danmark er det penge ud af vinduet...

Vil man have virksomheder i Danmark, bliver man nød til at købe deres produkter. Også selv om de er lidt dyre. Den eneste grund til at virksomheder flytter ud, er at de kan slippe for miljøomkostninger, arbejdsmarkedsregler og ordentlige løninger. Hvis man vil have et land som Kina hvor kvinder brænder inde hvis der går ild i fabrikken (dørene er låst i arbejdstiden) eller som i Indien hvor dem der arbejder har en gennemsnitlig levealder på 30-40 år (kemikalier, farligt arbejde) så skal man blive ved med at købe de billige produkter. Ellers må man betale det som et godt arbejdsmiljø og ingen forurening koster. På lang sigt er det meget dyrt at spare penge, hvis man ikke kan fastholde kvaliteten i produktet...

  • 0
  • 0

Bortset fra de principielle problemer, så kan en ny fjordbro godt delfinansieres med bropenge.
Hvis folk trænger til bedre forhold, må de også være villige til at betale for det.
Man starter med at tage bropenge på den gamle, så flere foretrækker Holbækmotorvejen istedet. Lokale kan få rabat som nævnt i rapporten.
Når trafikken er steget nok, kan den nye Tørslev/Marbæk-bro bygges, og betalingen kan justeres.
Det er cirka nævnt i denne rapport med "fuld brugerfinansiering" : http://www.trm.dk/~/media/Files/Publicatio...
Trafiktal og priser kan også ses side 9-10 på http://www.trm.dk/~/media/Files/Publicatio...
(fra http://www.trm.dk/da/publikationer/2011/ny... )

Der er kortere og nemmere vej fra Jægerspris til Ølstykke via Tørslev/Marbæk-broen, og Willumsensvej kan renoveres og få bedre trafiksikkerhed som lokalvej.
Folk fra Skibby kan vælge den nye bro fremfor Holbækmotorvejen hvis de skal til Nordkøbenhavn.
Den nye Frederikssund-motorvej er så småt på vej, og når trin for trin længere vestpå fra Motorring 4.

  • 0
  • 0

"
Lars Lykke Rasmussen har ret, med denne regering bliver det dyrt, at være dansker.
Problemet er, at de bedste hoveder, rejser til mere gunstige lande at bo og arbejde. Det gør også vores erhvervsliv, som skulle sikre dansk eksport.

Ups - Fra starten af 2008 til udgange af 2010 blev der udflaget omkring 200.000 danske arbejdspladser. Dumme Helle????

  • 0
  • 0

Den barske og politisk ukorrekte realitet er nemlig i meget høj grad indvandringen og dens store udgifter som vores økonomi slet ikke kan bære ,det er en stor del af årsagen til "krisen"

Den påstand må du godt dokumentere !

Men selv hvis du kan det (og det tror jeg næppe !), så må jeg være en af dem der trækker den anden vej - og bidrager til fædrelandets genopretning.

Jeg er nemlig UDvandret sammen med min Kenyanske kone, som er en af dem du nødigt ser indenfor fædrelandets grænser.

Resultatet heraf er, at jeg stadig får min førtidspension, men nu bruger jeg hver en krone i Sverige - og betaler også moms her. Hver gang jeg går til tandlægen eller lægen, får den danske stat en regning på præcist det beløb jeg modtager i tilskud fra Velstandssverige.

Så hvis du mener at indvandringen i Danmark er problemet, så må du jo arbejde for at stoppe den. Farvel til din lokale grønthandler og pizzariaet nede på hjørnet. Farvel til den del af den kollektive trafik, som i dag køres af velintegrerede indvandrere. Farvel til en stor del af alle taxier. Og farvel til den blandingskultur som jeg ser som en stor fordel, men som jeg gætter på at du afskyr som pesten.

  • 0
  • 0