Kappel-propellere baner vej for succes hos MAN

Med nye propellere samt optimeret skrog og ror kan skibes brændstofforbrug reduceres helt op til fem procent.

Ved at designe tipperne på propellerbladene i stil med det, man ser på moderne flyvinger, kan en såkaldt Kappel-propeller reducere et fragtskibs brændstofforbrug med 3,5 til 5 procent sammenlignet med en traditionel propeller.

Det er de klare facts, som nu får nogle af verdens store rederier til seriøst at kigge mod Frederikshavn, når der skal bygges nye skibe. Det fortæller funktionschef Torben Johansen fra MAN Diesel & Turbo, som er ansvarlig for forretnings­området ‘Propeller & Aft Ship’:

»Vi kigger ikke bare på selve propelleren, men på hele designet efter hovedmotoren. Det vil sige aksel, propeller og ror,« fortæller han.

Hvis et eksisterende skib skal retrofittes med det nyeste udstyr, så kan der hentes endnu større besparelser end ved nybygninger – så udgiften til ombygning kan hurtigt være tjent hjem, forsikrer Torben Johansen.

Centralt i designet sidder Kappel-propelleren. Udtænkt og udviklet af Jens Julius Kappel, som Ingeniørens læsere har kunnet følge, siden han første gang præsenterede designet i 2001. Jens Julius Kappel har nu solgt sit design til MAN, men han er stadig med i udviklingen, forsikrer Torben Johansen:

»Vi har industrialiseret hele design­processen og gennemarbejdet den software, som Kappel selv har udviklet. Men vi er stadig i en læreproces, og der er stadig nogle parametre, som kræver erfaring – og der kan vi bruge Kappel,« forklarer Torben Johansen.

Modeller regner forkert

Men selv med et fantastisk design og en trimmet salgsorganisation er det en udfordring at komme i betragtning hos de store rederier, forklarer Torben Johansen. For når de resultater, man opnår med modeller i strømningstanke, skal opskaleres til virkelig størrelse, så fremgår effekten af Kappel-propelleren ikke tydeligt nok.

»Men vi kan se, at propelleren, både i modelforsøg og i fuldskalatest, alene kan reducere brændstofforbruget med tre procent, og det forsøger vi at forklare rederierne og skibsbyggerne,« siger Torben Johansen.

Noget tyder på, at de lytter, for senest har det norske rederi Höegh Autoliners for nylig bestilt propellere til fem af verdens største Car Carriers, hver med en kapacitet på 8.500 nye biler. De nye propellere, der hver har en diameter på 7,2 meter var i stand til at hæve brændstofeffektiviteten med fem procent sammenlignet med traditionelle propellere. Det er nemlig ikke kun selve propelleren som optimeres; også roret og den såkaldte ror-bulb og vandstrømningen ind til propelleren og væk derfra er afgørende for den høje virkningsgrad:

»Der arbejdes kontinuerligt på at forbedre virkningsgraden på diesel­motorer, men forbedringspotentialet på propeller og ror er absolut betydeligt,« siger Torben Johansen, som vurderer, at MAN Diesel & Turbo på propellerområdet i dag er cirka to år foran konkurrenterne.

Kommentarer (0)