Japan søsætter største krigsskib siden Anden Verdenskrig

Japan har søsat, hvad landet selv kalder en 'destroyer' med et flydæk på 250 meter og plads til helikoptere og - måske - F-35-kampfly. Eksperter konkluderer dog, at der er tale om et lille hangarskib.

Kina og Japan puster sig i stigende grad op over for hinanden - senest i konflikten om en række småøer og retten til undergrunden ved øerne.

Nu har Japan skruet op for luftindtaget ved at at søsætte det største krigsskib siden Anden Verdenskrig. Skibet kaldes 22DDH eller 'Izumo' og er en såkaldt 'helikopter-destroyer'.

Militæranalytikere som Forecast International er nu ret enige om, at der reelt er tale om et lille hangarskib, der vil være i stand til at medføre 14 fly i den version af F-35-kampflyet, der kan lette og lande lodret. Eksempelvis har skibet med sit deplacement på 27.000 ton samme størrelse som den amerikanske Essex-klasse, der deltog i en stribe søslag mod Japan under Anden Verdenskrig, herunder ved Midway.

Årsagen til det lille kispus omkring definition af skibet som destroyer kan være, at Japan som følge af sin selvforsvarslov ikke må have offensive våben som atomubåde og hangarskibe.

Kina: Lær af historien

Kina lavede en tilsvarende maskeringsfinte, da det købte et ukrainsk hangarskib, der officielt skulle ombygges til kasino. Der var dog mere husmandsfinte end Messi over den udmelding, og i dag er skibet for længst lanceret som et hangarskib i den kinesiske flåde. Samtidig er et søsterskib under opførelse i Kina.

Gennem det statskontrollerede nyhedsbureau Global Times siger det kinesiske forsvarsministerium, at japanerne skal lære af historien og stoppe med at udbygge sin flåde, da det kan rykke den maritime magtbalance mellem de to lande.

Japan fastholder i forbindelse med søsætningen, at skibet er til selvforsvarsformål og skal bruges til anti-ubåds operationer, grænsebeskyttelse og til at støtte operationer ved naturkatastrofer som tsunamikatastofen i marts 2011.

Hverken skihop eller katapult

Reelt er det dog usikkert, om F-35-kampfly overhovedet vil være brugbare fra skibet. Modsat det britiske HMS Queen Elizabeth, der er designet til F-35 i B-versionen, har Izumo intet skihop. Et F-35 kan godt lette lodret, men et fuldt våbenlastet F-35 vil anvende skihop for at få aerodynamisk løft under start. Det lader sig ikke gøre, som hangarskibet ser ud lige nu.

Izumo er umiddelbart heller ikke udstyret med katapultsystem som de amerikanske hangarskibe. Om der kommer kampfly på skibet, vil vise sig, men det ligger i hvert fald flere år ude i fremtiden.

Det nye japanske hangarskib, der i øvrigt blev søsat på årsdagen for Hiroshima-bomben, har renere linjer og overflader, hvilket skal reducere skibets radarsignatur. Det samme ses på de nyeste danske skibe som Absalon og de nye fregatter.

Operativt fra 2015

Izumo-klassen er 250 meter langt og 38 meter bredt. Det er udstyret med to gasturbine med en effekt på på i alt 84.000 kW. Topfarten bliver 30 knob.

Izumo kan have syv helikoptere til anti-ubådsoperationer (ASW) og to redningshelikoptere om bord (SAR). Skibet er udstyret med en stribe elektronisk isenkram, herunder AESA-radar, sonarbøjer og forskelligt selvbeskyttelsesudstyr som anti-torpedo decoys og CIWS-systemer.

Izumo skal nu gennemgå test til havs og vil blive operativt fra 2015. Næste skib vil formentlig blive operativt fra 2017. Ifølge Wikipedias side om skibet har det til dato kostet godt seks milliarder kroner at bygge første skrog.

Se video fra søsætningen

Kommentarer (10)

Selvfølgelig kan F35B bruges fra skibet, selvom der ikke er et ski-jump. Ingen af de amerikanske "amphibious assault ships" af klasserne Tarawa og America (LHA) og Waps (LHD) har ski-jump.
Ikke desto mindre har USMC opereret med Harrier-jagerflyet de sidste 20-30 år uden problemer. Faktisk blev 2 af deres skibe brugt som base for de fleste USMC Harrier-fly under den indledende fase af Operation Iraqi Freedom (USS Bataan LHD-5 og USS Bonhomme Richard LHD-6).
Det er planen, at F-35B skal erstatte Harrier hos USMC. De første fly er leveret til Yuma-basen, hvor de bliver brugt til træning. F-35B har allerede fløjet de første testflyvninger fra en af US Navy skibe.
Amerikaner har fravalgt ski-jump fra deres skibe, og har i stedet for en ekstra landingsspot til deres helikoptere.
Så - jo japanerne kan sagtens flyve F-35B fra deres nye "destroyer". Den er på samme størrelse som de amerikanske skibe.
Så er spørgsmålet blot, om japanerne vælger F-35B eller om de holder fast i valget af F-35A.

  • 3
  • 2

Hej Jesper.

Et er jo at kunne flyve med dem fra skibene. Noget andet er et fuldt operativt våbensystem lastet med våben til egentlig kampe, fuld tank etc. Både det kommende britiske hangarskib og det italienske Cavour, der også er designet til specifikt til B-versionen af F-35 bruger ski-jump. Det er det japanske skib ikke.

Uanset er det jo spekulation, som jeg forsøger at indikere, da Japan vil købe A-versionen, og ikke B-versionen.

mvh

Erik Holm

  • 2
  • 0

Nu har Japan skruet op for luftindtaget ved at at søsætte det største krigsskib siden Anden Verdenskrig. Skibet kaldes 22DDH eller 'Izumo' og er en såkaldt 'helikopter-destroyer'.

Mon ikke de har været i gang med den skrue i et stykke tid? ;O)

  • 0
  • 0

Hvor en "carrier" F35B formodentlig er primært til A/A vil en USMC formodentlig primært være til CAS.
USMC har primært brugt AV-8B Harrier II samt AV-8B Harrier IINight Attack udgaverne som primært er CAS fly.
Spanien og Italien har brugt AV-8B Harrier II Plus, og denne variant er nu også tilgået USMC. AV-8B Harrier II Plus er udstyret med en APG-65 radar, og er velegnet til A/A.
Forskellen kan groft forenklet beskrives med at A/A skal flyve langt væk fra skibet og hænge højt oppe i lang tid , hvor CAS skal flyve ind til kysten og droppe sine bomber og returnere.
CAS flyet behøver ikke så meget fuel som et A/A fly og derfor er der ikke behov for en rampe, groft forenklet.
En anden mulighed for operationer fra denne DDH er V-22 Osprey, som Japan har udvist stor interesse for på det seneste.

  • 1
  • 0

Et er jo at kunne flyve med dem fra skibene. Noget andet er et fuldt operativt våbensystem lastet med våben til egentlig kampe, fuld tank etc.

Fordi briterne og italienerne konstruerer deres skibe på den måde, gør det jo ikke til en universel sandhed.

USS America, der er konstrueret til at benytte F35B, har nogenlunde samme dækdimensioner, som de skibe Jesper nævner.

http://en.wikipedia.org/wiki/USS_America_(LHA-6)

  • 0
  • 0

F-35A er CTOL (Conventional Take-Off and Landing) og skal erstatte bl.a. F-16 og A-10.

F-35B er STOVL (Short Take-Off and Vertical Landing), den skal erstatte Harrier modellerne.

F-35C er CV (Carrier Version) og skal erstatte F-18 m.fl.

A versionen kan ikke komme på tale til skibsbrug, det kan kun B og C versionerne.

  • 3
  • 0

Til brug på de Italienske, Spanske, Engelske og LHA , LHD samt Japanske DDH er det kun F35B der kan benyttes.
F35C kræver en katapult , enten konventionel eller elektromagnetisk som på CVN-78 Gerald R. Ford ,USS John F. Kennedy CVN-79 og det planlagte nye USS Enterprise CVN-80

  • 1
  • 0

En drone, der skal kunne det samme som et kampfly, er lige så stor. Små droner har begrænset rækkevidde og payload. På et hangarskib er der brug for rækkevidde og payload, en del af selvbeskyttelsen er at holde passende afstand til trusler.

Tårnfalken, der blev regnet for en mellemstor drone, kunne tilbagelægge ca. 180 km, og have en flyvetid på en god times tid (efter hukommelsen). Den medførte kun kamera.

  • 2
  • 0

Den Britiske Invensible klasse var også benævnt "through-deck cruiser", fordi man havde besluttet at afskaffe hangarskibene, profillen med den for et hangarskib lange overbygning lignede endog en krydser.

Med et flydæk på 250m og 30 knob har man ikke behov for en ski-jump, selv om det måske koster lidt på max startvægt. Til gengæld får man en ekstra helikopter landingsplads. Japan har i øvrigt ingen STOVL-fly, hverken i drift eller ordre.

  • 1
  • 0