Inden for ti år styrer din bil selv

Forskere har udviklet en Passat, der selv kan holde afstanden til forankørende og overhale - og samtidig holde øje med, om føreren er vågen. Teknologien kan være klar i din bil inden for ti år, vurderer bildelsleverandøren Continental.

Menneskelige fejl er årsag til 90 procent af de alvorlige bilulykker. Derfor er den bedste måde at gøre biler mere sikre på at minimere risikoen for, at trætte eller uopmærksomme bilister laver fejl.

Det er filosofien bag et europæisk udviklingsprojekt med deltagelse af blandt andre VW, Volvo, Continental og partnere fra Tyskland, Frankrig, Sverige og Grækenland.

Gruppen har udviklet syv testkøretøjer, som blev præsenteret i sidste uge på Volvos testanlæg i Borås. Det ene køretøj, en VW Passat kaldet FASCar II, kan med en masse nyt udstyr både overhale, køre i kø, holde banen gennem sving og vejarbejder og samtidig holde godt øje med føreren. Det fortæller partnerne bag projektet Haveit i en pressemeddelelse.

Passaten har fået fjernet den normale forbindelse mellem rat og hjul til fordel for et 'drive by wire'-system. Det betyder, at bilen dels kan styre selv uden at rattet drejer, og dels kan give føreren små advarsler med ryst og ryk i rattet uden at det påvirker hjulenes stilling.

Bilen er desuden udstyret med en laserscanner, der registrerer omgivelserne, et kamera, der holder øje med vejens afmærkninger og et kamera inde i bilen, der registrerer om føreren kigger væk fra vejen eller er ved at falde i søvn (blink med øjnene eller lukkede øjne). Hvis føreren er ved at falde i søvn og ikke reagerer på systemets advarsler, bringes bilen til standsning så hurtigt som muligt.

Bilen overhaler selv

Føreren kan vælge mellem tre niveauer af assistance: På det første niveau bruger man teknologier, der allerede findes i nogle biler i dag: vognbaneassistenten, der advarer ved små ryk i rattet om, at man er ved at skifte vognbane.

På det andet niveau er der en adaptiv fartpilot, som selv sænker farten, hvis den forankørende begynder at bremse.

Det nye kommer, når man vælger det tredje niveau, hvor bilen med en lille smule brugerinvolvering kan klare de fleste af de udfordringer, der venter på motorveje - for eksempel køer, overhalinger og vejarbejder.

Hvis man eksempelvis nærmer sig en bil, der kører langsommere end fartgrænsen, vil FASCar II foreslå, at man overhaler. Så skal bilisten bare dreje en smule på rattet og slå blinklyset til, så foregår resten af manøvren af sig selv.

Projektets leder, Dr. Reiner Hoeger fra Continental, forudser, at systemerne vil blive integreret i biler frem mod 2020.

»Flere af de ideer, vi har udviklet i projektet kan videreudvikles og komme i serieproduktion inden for de næste fem-ti år,« siger han i en pressemeddelelse.

Dokumentation

Læs mere på projektets hjemmeside

Kommentarer (19)

Hvordan klare den sig på en åben parkeringsplads, havne område, grusveje, græsmark? Antallet af forskeldige typer af steder en bil skal kunne køre er enormt og mon ikke praktisk umuligt at tage højde for ? og hvad sker der når.. ikke hvis men når teknikken fejler eller der sker noget som der ikke er taget høje for?
Tanken er da fin og sikkert ikke dårlig, men virkeligheden er en anden.

  • 0
  • 0

mon ikke biller lang efter 2020 bliver lave sådan at du stadig kan overtage styringen ? Den overtager jo kun forholdsvis simple ting i nu.... der er da lave flere biler, som har kørt flere 1000 km unden føres indblanding.... men hvis de har mulighed for det hvis det skulle være nødvendig.... tror det de gerne vil frem til er at billisten skal overvågne og gribe ind hvis nødvendig, man at bilen styre lang det meste selv

  • 0
  • 0

teknisk udfordrende, ja.
USA har vist haft som målsætning at 1/3 af alle deres militære kolonne køretøj skulle være autonome i 2015. Det sparker det jo lidt igang med de der DARPA races, med autonome biler...

Derudover kan jeg godt se fordelen i at man efter julefrokosten, sætter sig i bilen og trykker hjem på gps', og så ellers prøver at holde det indenbords mens bilen kører hjem.

Der kunne jo også være andre synergier, f.eks. at min bil's trafikdata kan bruges så andre biler ikke vælger den kø jeg sidder i...
At min bil fortæller bilen foran at nu vil den gerne overhale osv.

  • 0
  • 0

Jeg har allerede i dag en 4 aar gammel Passat med ACC. Det er noget af det mest smarte stykke ekstraudstyr, jeg har investeret i. Det fungerer upaaklageligt med nogle ganske faa begraensninger:
- Fungerer foerst fra 30km/t op til 210 km/t
- Fungerer i kurver med diameter ned til 500m.
- Bremser selv hurtigt og uden reaktionstid, hvis bilen foran pludselig bremser.

  • 0
  • 0

Biler der kører selv må være et strafferedskab til folk der ikke kan overholde færdselsloven. Spritdømte,fartgale,telefonsnakkere:o)

Den type folk, plejer at være de første til at finde "begrænsningen".

Når bilerne kan køre selv, vil selvkørende taxaer, sandsynligvis erstatte offentlige transportmidler. Per sæde, uden chauffør, vil en taxa være billigere end en bus, og de fyldes nemmere op end en bus. Busser er meget dyre per sæde i forhold til biler, hvor der ikke betales registreringsafgift. Ialt, vil det betyde, at man kan fragtes direkte som ved taxa, hvis der betales lidt ekstra, eller køre på "økonomibillet", hvor der tages flere med op, og optimeres efter lavere omkostninger.

Automatisk kørende biler, vil uden tvivl være mest sikre, hvis man kan fjerne alle ikke automatiske køretøjer på vejene. Det betyder sandsynligvis også, at motorcykler skal fjernes, eller flyttes til "cykelsti", med max 30 km/t.

Jeg tror at automatik, kan forhindre en del højresvingsulykker, fordi at de ofte sker ved lav hastighed, og det betyder at automatikken kan bremse, og forhindre der drejes ind i cykelistens bane.

Det, som jeg tror er det største problem, er at industrien traditionelt har meget svært ved at lave fejlfrit elektronik - det ser ikke ud til, at de har en "opskrift", så de kan opnå det. Specielt halter det ved softwaren. Jeg tror dog, at det i meget høj grad skyldes industrien er ligeglad med sikkerhed og pålidelighed, og at sikre og pålidelige systemer, derfor vælges fra fra start, da man mener, at det ikke er en nødvendighed. Så man vælger i stedet, at satse på noget afprøvet teknik, som alle ved gør fejl.

  • 0
  • 0

Inden for ti år styrer din bil selv

Og til den tid er bilen forhåbentlig elektrisk drevet, hvilket gør indbygningen af alverdens elektroniske systemer noget nemmere - frem for at blive ved at forsyne denne over 100-årige hostende, osende og larmende antikvitet med mere elektronisk gejl, som den skal slæbe rundt på.
En almindelig skaldet husholdningsøse vejer idag efterhånden det samme som en amerikanerbil fra 1970'erne, og med i praksis kun 8-13 km/l er benzinøkonomien ligeledes tilsvarende, selvom der stadig kun er tale om en skaldet 4-cylindret motor.
Den slags kaldes jo udvikling... eller no'et...

  • 0
  • 0

@ Carsten Thomsen

Hvori består forskellen på at drive vandvidselektonikken via et batteri frem for med benzin.

Bilerne bliver også tungere end de nuværende eller også kan de bare ikke laste så meget. En 7 personers benzinfamiliecontainer kan så lige transportere to personer med samme vægt, som elektroøse :o)

  • 0
  • 0

[quote]- Fungerer i kurver med diameter ned til 500m.
- Bremser selv hurtigt og uden reaktionstid, hvis bilen foran pludselig bremser

  • hvorledes (re)agerer systemet i sne og (pletvis) glat føre??[/quote]
    Hvordan reagerer en chaufør?
  • 0
  • 0

[quote]Inden for ti år styrer din bil selv

Og til den tid er bilen forhåbentlig elektrisk drevet, hvilket gør indbygningen af alverdens elektroniske systemer noget nemmere - frem for at blive ved at forsyne denne over 100-årige hostende, osende og larmende antikvitet med mere elektronisk gejl, som den skal slæbe rundt på.
En almindelig skaldet husholdningsøse vejer idag efterhånden det samme som en amerikanerbil fra 1970'erne, og med i praksis kun 8-13 km/l er benzinøkonomien ligeledes tilsvarende, selvom der stadig kun er tale om en skaldet 4-cylindret motor.
Den slags kaldes jo udvikling... eller no'et...[/quote]

Æh, det er da noget forbistret sludder og vås. Alt det du kalder for "elektronisk gejl" er da også nødvendigt for elbiler.

Mht. vægten, så vil en elbil da komme til at veje det samme (når man ser bort fra motor og transmission som for benzinmotorer faktisk er faldet kraftigt i vægt).

Sidst, ja, elbiler kan sikkert levere mere effekt, men mangler to essentielle ting - duften af benzin og motorlyd !

M

  • 0
  • 0

Sidst, ja, elbiler kan sikkert levere mere effekt, men mangler to essentielle ting - duften af benzin og motorlyd !

  • Og duften af koldbrændt diesel, ikke at forglemme ;)
  • 0
  • 0

Så håber jeg at den slags elektronik vil forhindre vognbaneskift ved kolonnekørsel når der reelt ikke er plads til det. Uheldigvis vil det forbedre effektiviteten/flowet, så Kbh.'s kommune vil naturligvis forbyde brugen af sådant.

  • Og duften af koldbrændt diesel, ikke at forglemme ;)

Nu er jeg ikke vokset op på landet, så jeg er ikke vant til traktorer ;)

M

  • 0
  • 0