Gaddafis luksus-IC4 sidder fast i ørkenen

Et af DSB's IC4-tog er fortsat strandet i Nordafrika. Ansaldobreda har anmodet om at få toget tilbage fra Libyen, men hidtil uden held.

Ét af DSB's IC4-togsæt er fortsat strandet i Libyen. Det erkender DSB i sit seneste statusnatot over den skandaleombruste togleverance fra italienske Ansaldobreda.

I redegørelsen står helt kortfattet, at ét IC4-togsæt 'stadig befinder sig i Libyen'. DSB gør sig i redegørelsen ingen overvejelser om, hvorvidt det er realistisk, at dette sidste og 83. IC4-tog nogensinde bliver leveret til DSB.

Underdirektør i Ansaldobreda, Alessio De Sio, fortæller til Ingeniøren, at virksomheden har anmodet jernbanemyndighederne i Libyen levere toget tilbage til Italien, men ønsker ikke at fortælle, hvilket svar IC4-producenten har modtaget.

Ansaldobreda har hidtil forgæves forsøgt at få Libyen til at tilbagelevere et IC4-togsæt, som angiveligt skulle være en gave til Muammar Gaddafi. Det er indrettet noget anderledes, end de tog, der kører i Danmark.

Læs også: Tjek selv - Gadaffis Luksus-IC4 afsløret på Google Earth

Ansaldobreda-toget blev givet som en gave til daværende diktator Muammar Gaddafi. Siden har der været stor tvivl om dets skæbne, og den seneste melding levner ikke stort håb om, at toget kan komme ud at køre med danske passagerer.

Libyen-toget er ikke den eneste tilbageværende udfordring for IC4-projektet. På overfladen ser det ellers fint ud, fordi Ansaldobreda ifølge DSB nu 'kun' mangler at levere 13 af de Pininfarinadesignede togsæt.

De IC4-tog, som Ansaldobreda i sin tid sendte til Danmark, men som DSB nægtede at overtage, er tilbage i fabrikshallerne i Italien, hvor IC4-producenten arbejder med at opgradere dem til aftalt standard.

Dermed er der i teorien ikke noget til hinder for, at de 83 IC4-tog - minus toget i Libyen - kan være i hænderne på DSB ved leverancedeadline i september 2013, sådan som det blev aftalt ved det seneste forlig mellem DSB og Ansaldobreda kort før jul.

Ansaldobreda mangler materialer

Der er dog en risiko for, at tidsfristen ikke bliver overholdt, for ifølge DSB mangler italienerne materialer til at færdiggøre togsættene.

Materialemanglen gælder først og fremmest IC4-togets regionale lillesøster, IC2, men den seneste redegørelse giver ikke et klart svar på, om Ansaldobreda har de nødvendige reservedele til at producere de 13 sidste IC4-tog i henhold til de aftalte specifikationer.

DSB har tidligere skrevet, at Ansaldobredas underleverandør af skræddersyede eltavler til IC2- og IC4-togsættene er gået konkurs.

Læs også: Konkurs hos underleverandør sætter IC2-produktion i stå

Ansaldobreda mangler at levere 14 IC2-togsæt, og DSB har tidligere beskrevet manglen på materialer således:

'Grundet materielmangel er de ni leverede IC2-togsæt i en konfiguration, som ikke svarer til den aftalte leveringsprofil, idet der mangler indbygning af fem ændringer.'

DSB forklarer i redegørelsen ikke noget om, hvorfor DSB har overtaget IC2-togsættene, når de ikke levede op til de aftalte specifikationer. DSB uddyber heller ikke, hvilke komponenter der mangler i togsættene.

Til gengæld mener DSB at vide, at Ansaldobreda på det seneste har modtaget nye reservedele, som vil gøre det muligt at indbygge de nævnte fem ændringer i alle ni leverede togsæt.

IC2-leverancen skal være afsluttet senest ved udgangen af oktober i år. IC4-leverancen skal som nævnt være afsluttet en måned tidligere. Herefter har DSB ret til at hæve kontrakten for de togsæt, som endnu ikke er modtaget.

Samtidig med, at Ansaldobreda i Italien kæmper med at få gjort de sidste IC4- og IC2-tog færdige, kæmper DSB i Randers med at få opgraderingen af DSB's egne og ældste IC4-togsæt - de såkaldte NT-togsæt - gjort færdige. Også her forsinker manglen på reservedele arbejdsprocessen. Her mangler DSB's håndværkere fortsat at opgradere ni togsæt til en acceptabel standard.

Læs også: DSB's ældste IC4-tog: Strippet for komponenter og stærkt misligholdte

Kommentarer (34)

DSB forklarer i redegørelsen ikke noget om, hvorfor DSB har overtaget IC2-togsættene, når de levede op til de aftalte specifikationer.

Prøv lige at læse korrektur på den sætning.
Hvorfor skulle DSB forklare, hvorfor de har overtaget tog, der levede op til de aftalte specifikationer?
Der skulle nok have stået: "der IKKE levede op til...".

  • 0
  • 0

Hvad skal DSB bruge et i hvidt læder indrettet tog til? Så kan Daisy føle med leverpostejdanskeren på gulvet, når toget bryder sammen ....

  • 0
  • 0

IC4-leverancen skal som nævnt være afsluttet i en måned tidligere. Herefter har DSB ret til at hæve kontrakten for de togsæt, som endnu ikke er modtaget.

Det er nok heller ikke en interessant situation for DSB. Hvis de ender med at mangle et antal togsæt, er de jo nødt til at skaffe nogle nye tog (IC-5?) for at være dækket ind. Forudsat at alle 83 togsæt altså er nødvendige for at leve op til den planlagte køreplan.

Det kræver så ekstra uddannelse og vedligeholdelse af evner for alle lokomotivførerne og andet personale der har med togene at gøre. Det bliver det nok ikke smartere eller billigere af.

  • 0
  • 0

endelig ud at køre i normal drift indenfor en overskuelig fremtid; altså i slutningen af i år? Eller betyder formuleringen "skal være afsluttet" kun at DSB skal have overtaget de 83 togsæt; uanset om de er helt eller kun delvist driftsklare?

Mit personlige håb er at man snart får IC4 og IC2 ud at køre, og lader dem udfylde deres tiltænkte opgave, men kun indtil vores kære folkevalgte politikere får godkendt en plan for et færdigt elektrificeret overordnet net af jernbaner. Herefter anskaffes til fjerntrafikken nogle elektriske togsæt som har vist deres stabilitet i drift.
Til de regionale baner hvor der så ikke er elektrificeret, må der så findes andre løsninger, om det skal så skal en art hybrid (f.eks. el og diesel) eller om man kan anvende en gas-baseret løsning ligesom nogle busser, må vi så se når tiden kommer.

  • 0
  • 0

Vi skulle stadig engang iår eller næste år se de første nye eltogsæt... det er dem man låner til test så folk kan komme med deres meninger.. disse burde også afhjælpe på ic3 når man engang høre mere, syntes ING burde gå ind og belyse hvor langt man er med at bruge de penge man har fået fra regering til metroen/el tog/ og opgradering så dobbelt dækker stammer kan køres med EA lokomotiver.. dsb har 6 stk og bruger dagligt 1 af dem kun.

  • 0
  • 0

Ja, jeg undrer mig også over, at DSB ikke holder Ansaldo Breda op på den fulde ordre. At Ansalso Breda har givet Gadaffi et togsæt, er deres eget problem. Så må de bare producere endnu et togsæt, så de kan opfylde ordren, uanset hvad det må koste dem.

  • 0
  • 0

Næppe. Det eneste der står i kontrakten er vist at DSB betaler det fulde beløb + hvad der ellers måtte løbe på af ekstraudgifter. Hvad der bliver leveret forhandler man vist sådan hen ad vejen ud fra hvad Ansaldo synes de kan klare.

  • 0
  • 0

En mulig og nok også rigtig løsning er at skrotte de forbandede IC4-tog.
Dernæst kunne man bede danske ingeniører om at fremstille et tog, der kan køre på de danske baner.

Jeg ved udmærket, at vi skal udbyde en sådan ordre i EU-licitation; men der MÅ snart findes en vej, så vi både kan lave danske arbejdspladser og danske tog. Denne farce har kostet de danske skatteydere nok.

  • 0
  • 0

At Ansalso Breda har givet Gadaffi et togsæt, er deres eget problem.

Det var det eneste IC4 tog som fungerede ....

Italiensk-Dansk tog-udvikling foregår ligesom i en B-film hvor skurken bygger eet fungerende og testet supervåben, men helten spränger det hele i luften, hvorefter ingen pludseligt kan huske hvordan processen gik til - selv om 'Dr Evil' ellers forklarede det hele ret indgående dengang helten blev fanget, og at Planen egentligt nästen virkede på när et par detaljer - så 'Dr. Evil' må naturligvis starte helt forfra med et nyt super-våbens-projekt.

  • 0
  • 0

Som teknisk novice ved jeg ikke om jeg bør blande mig. Jeg har en grundig teoretisk og praktisk mercantil uddannelse, men denne artikel har fået mig til at skrige af grin. Er det virkelig danske kloge politikere og DSB embedsmænd der har bragt os i denne parodi? Der må ligge noget under som vi uforstående ikke fatter. Som jeg læser er det også tilfælde for fagfolk på Ingeniøren. Hvem kan så redde lille Damark ud af suppedasen??

  • 0
  • 0

Man beder vel bare producenten om at bygge et tog til erstatning for det manglende, eller fyrer en tyverianmeldelse af...

Men selvfølgelig, om der er et togsæt mere eller mindre parkeret som ubrugeligt er vel hip som hap....

  • 0
  • 0

En mulig og nok også rigtig løsning er at skrotte de forbandede IC4-tog.

Dernæst kunne man bede danske ingeniører om at fremstille et tog, der kan køre på de danske baner.

Jeg ved udmærket, at vi skal udbyde en sådan ordre i EU-licitation; men der MÅ snart findes en vej, så vi både kan lave danske arbejdspladser og danske tog. Denne farce har kostet de danske skatteydere nok.

Bortset fra det med at erkende tabet og få skrottet IC4 togene, så er dine tanker om 'dansk arbejde' HELT ude på et skråplan.

For et lille land er frihandel en helt afgørende nødvendighed for at overleve. Vi kan aldrig lave alting selv og er derfor 100% afhængig af at andre køber noget af det vi kan lave og laver (til den rigtige kvalitet og pris). Hvordan skulle vi ellers betale for vore helt nødvendig importvare.

Du kan høre om valutacentralen i 30'erne i Matador eller læse Finn Søeborg sørgmuntre beskrivelse af "Genopbygningsministeriet" om det uforståelige og meningsløse i tiden lige efter krigen.

Store lande klarer sig dårligt med protektionisme, men for små går det helt, helt galt.

Noget andet er, at man slet skal ikke fremstille et tog til danske baner, man skal med tog -som med alt andet - købe standard, standard og standard.

Hvis en ingeniør synes 'det kunne da være sjovt at lave et danskertog', så få ham STRAKS fyret - hellere i denne time end senere.

Lars :)

  • 0
  • 0

Dermed er der i teorien ikke noget til hinder for, at de 83 IC4-tog - minus toget i Libyen - kan være i hænderne på DSB ved leverancedeadline i september 2013

Jeg lærte som lille at tro på storken, men tiden har lært mig, at storken flyver en lang vej fra det sydlig og herop. Tit for den vild, eller også blev den forsinket, og der gik nogle gange år imellem den endeligt fandt frem og landede - jeg tror ikke på den her stork mere.

IC4-leverancen skal som nævnt være afsluttet i en måned tidligere. Herefter har DSB ret til at hæve kontrakten for de togsæt, som endnu ikke er modtaget.

...og slet ikke på den her stork, der aldrig fik lært at flyve :)

  • 0
  • 0

Hvem besluttede at forære Gadaffi et tog?

Foregik det internt i Ansaldo Bredas regi, eller var det Berlusconi, eller nogen eller noget derimellem, der besluttede det?

Hvis det foregik 'over' Ansaldo Breda regi, så siger det jo en hel del om hvem der reelt sidder og fniser af os nede i italien.

  • 0
  • 0

Uanset hvad er det da måske det mest grinagtigt tåbelige der er sket i dansk jernbanehistorie nogensinde!. Som om der ikke er nok DÅRLIG!! karma omkring disse skandaletog i forvejen!? Svarer vel til man i 1935 havde foræret et af de dengang nye første lyntog til Adolf Hitler?

  • 0
  • 0

Det er fjollet at sammenligne Gadaffi og Hitler.
Jeg ville fx mene, at det var mindre fjollet at sammenligne Obama og Hitler, så det nok er nok ret futilt at diskutere.

  • 0
  • 0

Hvem besluttede at forære Gadaffi et tog?

Foregik det internt i Ansaldo Bredas regi, eller var det Berlusconi, eller nogen eller noget derimellem, der besluttede det?

Hvis det foregik 'over' Ansaldo Breda regi, så siger det jo en hel del om hvem der reelt sidder og fniser af os nede i italien.

JFGI ;-)

http://ing.dk/artikel/116631-ic4-tog-i-lib...

  • 0
  • 0

Men stadig sært - et togsæt, der er bestilt af DSB hos AnsaldoBreda, og i princippet betalt, bliver uden DSB's officielle medvirken sendt til Libyen.

Selvom IC4 togene måtte være uønskede i DK, så er de vel stadig DSB's egendom og hverken AB eller den Italienske stats?.

(man KAN vel med tilstrækkelig tyk sølvpapirshat argumentere for at det var en del af indsatsen for at vælte Kadaffi, men så dårlige er IC4 sættene vel trods alt heller ikke.....)

  • 0
  • 0

Men stadig sært - et togsæt, der er bestilt af DSB hos AnsaldoBreda, og i princippet betalt, bliver uden DSB's officielle medvirken sendt til Libyen.

Selvom IC4 togene måtte være uønskede i DK, så er de vel stadig DSB's egendom og hverken AB eller den Italienske stats?.

(man KAN vel med tilstrækkelig tyk sølvpapirshat argumentere for at det var en del af indsatsen for at vælte Kadaffi, men så dårlige er IC4 sættene vel trods alt heller ikke.....)

Hvis du havde prøvet at køre med et ville du vide at airconditioningen bare her i danmark larmer som ind i h... hvis man så tænker på temperaturen i libyen vil jeg mene at den må larme endnu mere og airconditioningen kan dermed være den direkte årsag til at det gik så galt for gardafi pga. de kommunikations problemer der opstår når man opholder sig i nærheden af den... ;)

  • 0
  • 0

Men stadig sært - et togsæt, der er bestilt af DSB hos AnsaldoBreda, og i princippet betalt, bliver uden DSB's officielle medvirken sendt til Libyen.

Selvom IC4 togene måtte være uønskede i DK, så er de vel stadig DSB's egendom og hverken AB eller den Italienske stats?.

Nej, et togsæt tilhører først DSB, når det er afleveret til DSB og DSB har taget imod det. Og først på det tidspunkt, betaler DSB for toget.
Om det p.t. er AnsaldoBreda, den Italienske stat, den libyske stat eller Gadaffis arvinger der ejer toget i ørkenen, ved jeg ikke. Det behøver vel heller ikke bekymre os danske.

  • 0
  • 0

(man KAN vel med tilstrækkelig tyk sølvpapirshat argumentere for at det var en del af indsatsen for at vælte Kadaffi, men så dårlige er IC4 sættene vel trods alt heller ikke.....)

Fattigmands-drone-angreb? Stik manden et tog, der ikke kan bremse, og læn dig så tilbage og vent.....

  • 0
  • 0

Nej, et togsæt tilhører først DSB, når det er afleveret til DSB og DSB har taget imod det. Og først på det tidspunkt, betaler DSB for toget.

Om det p.t. er AnsaldoBreda, den Italienske stat, den libyske stat eller Gadaffis arvinger der ejer toget i ørkenen, ved jeg ikke. Det behøver vel heller ikke bekymre os danske.

Ved IC3 havde DSB nogen design rettigheder der gjorde at Scandia/ABB/Bombadier ikke uden videre kunne sælge IC3 tog til andre kunder.

Hvilken rettigheder DSB måtte have til IC4 designet kender jeg ikke, men IC4 er et tog, der er specialdesignet til DSB, og hvor designafdeling har været meget medvirkende i processen - måske for meget :-)

  • 0
  • 0

Det er da utroligt så meget bogholder karma I kommer med. Det viste togsæt har da givetvis formået at glæde mange mennesker! Det fremstår givetvis som italiensk design, det er indrettet i arabisk stil med lækre sofaer, det skal ikke kobles sammen med noget andet, det skal ikke køre 200 kmh! Lutter benefits. Selv DDR spidsen havde eget luksustog. Nå ja, luksus er jo også epokebestemt. Når hele Danmark kan juble over en mæcen-designet operabygning, der betjener sig af de samme imponator begreber som et enkelt arabervenligt lyntog til Gaddafi, og som endda ligger mur- og nagelfast midt i Københavns Havn, så er der da ingen grund til ophidselse over et enkelt lyntog i ørkenen. Ingen andre har vel alligevel brug for det, ej heller DSB. Så træk bare 1/83 del fra regningen, så er den sag ude af verdenen. I tillæg til resten af de x/83 dele, der skal trækkes fra til september 2013. PS. Jo det kan da selvfølgelig tænkes, at Berlusconi gerne vil overtage det ! !

  • 0
  • 0

PS. Jo det kan da selvfølgelig tænkes, at Berlusconi gerne vil overtage det ! !

Tror nu ikke at han kan overtale nogen til få lagt skinner inde i cellen. Han opholder sig antagelig i gitterly inden forhalingerne med Libyen er afsluttet og toget returnerer til Italien

  • 0
  • 0

Ja undskyld. Jeg tænker lidt på den offentlige debat? Hvor er vores medier henne. Vores Trafikpolitiske ordfører sover de. Eller er der nogen der får penge under bordet. Er det for pinligt så ingen vil kommentere det i pressen.
Skulle Helle Thorning ikke hellere forhandle 5 miliarder hjem istedet for 1 og lade italienerne betale

  • 0
  • 0

Ja Per. Men jeg har trods alt en baggrund som lokofører og set og hørt hvordan DSB udviklede sig, og nogen gange troede man ikke sine egne ører.Vi havde indtil1984 en arbejdsplads med korpsånd. Det må være meget svært at forsvare sin arbejdsplads nu.

  • 0
  • 0

Antallet af togpassagerer stiger ikke nær så hurtigt som vi havde regnet med, det skyldes den dårlige service på banen, forsinkelser, umotiverede ansatte, sporarbejder og så videre. Alt det som engelske eksperter for nylig har dokumenteret.

Men da der ikke er så mange passagerer som ventet, skal vi ikke bruge "Gaddafi-toget" alligevel. AnsaldoBreda skal bare trække det fra i prisen, så er alle glade (undtagen libyerne, som skal trækkes med et elendigt italiensk Ferrari-designet møgtog).

Vi mangler tog og vogne i øjeblikket, men hvis vi får IC4 til at køre, så har vi faktisk overkapacitet. MR-togene skal så selvfølgelig skrottes, men vi har stadig rigeligt. Men forudsætningen er IC4 kommer ud at køre. Hvis ikke, så er et IC4 tog fra Libyen alligevel underordnet.

  • 0
  • 1