Fiskers danske hybridbil klar til salg om to måneder

Den danske bildesigner Henrik Fisker har siden 2007 arbejdet på at lancere en luksushybridbil. Nu er der endelig sat både pris og lanceringsdato på modellen.

Hvis beskrivelsen af den personlige drømmebil indeholder ord som miljøvenlig, prestige og sport, så er der godt nyt i det nye år. Den danske bildesigner Henrik Fisker, oplyste kort før jul, at der nu endelig er sat pris og dato på lanceringen af den længe ventede Fisker Karma.

Prisen lander på 95.900 dollar eller cirka 530.000 kroner for den billigste model. Det er vel at mærke før danske afgifter er indregnet.

Og selv om markedet primært skal findes i USA, så vil det allerede i marts måned være muligt at få den leveret fra den danske importør.

Fisker Karma er i stand til at kører cirka 50 km på en opladning. Herefter vil en benzinmotor (udviklet af GM) tage over. (Foto: Fisker Automotive)

Fisker Karma er en såkaldt opladningshybridbil - eller plug-in hybrid - som er i stand til at køre 50 kilometer på el før en 2-liters benzinmotor overtager kraftleveringen. Modellen bliver bygget af Valmet Automotive i Finland.

Er kunderne klar til luksushybrider?

Henrik Fiskers idé om en luksushybridbil blev søsat i 2007, og siden har der været stor opmærksomhed omkring modellen. Det skyldes, at den skal vise, om det købestærke segment er klar til en ægte plug-in hybrid.

Eller som Henrik Fisker tidligere har udtalt, så behøver en grøn bil hverken at være "grim, lille eller ukomfortabel."
Tesla Motors har allerede vist, at det for rene elbilers vedkommende er muligt at afsætte biler i den høje prisklasse.

Tidligere har Fisker Automotive meldt ud, at prisen i USA ville blive 87.900 dollar, men nu lyder prisen altså på 95.900, en stigning på ni procent. Og det er endda for den mest skrabede model.

Hvis man vil have topmodellen skal der 109.850 dollar på bordet. Indtil videre har 3.000 kunder indbetalt et depositum for at komme først ud af forretningen med en Fisker Karma.

Det vurderes at Fisker Karma bliver en alvorlig konkurrent til Teslas rene elbiler, også selv om prisen ligger lidt over Teslas. I Danmark vil Fisker Karma blive forhandlet af Nellemann A/S, som også forhandler Jaguar.

Andre bilproducenter ligger naturligvis ikke stille. Hos Audi stilles der store forventninger til en kommende elektrisk modelrække kaldet e-tron. Blandt andet arbejdes der med en Audi R8 på ren el. Også Mercedes, BMW og Lexus vil inden længe lancere forskellige modeller, både rene elbiler og plug-in hybrider.

Næste model klar om to år

Om cirka to år vil endnu en model fra Fisker Automotive sandsynligvis blive lanceret. Det drejer sig om modellen Nina, som også bliver en plug-in hybrid.

Nina skal produceres på en bilfabrik i Delawere, som Fisker købet i efteråret 2009 for penge lånt af det amerikanske energiministerium. Prisen for en Nina skal efter planen ligge væsentlig under Karma-segmentet, hvilket sandsynligvis betyder omkring 45.000 dollar. Det forventes, at der vil blive bygget mellem 75.000 og 100.000 Nina'er om året.

Dokumentation

Fisker Automotive

Kommentarer (10)

Vi er nogle der har holdt vejret siden 2007 (jeps, lettere gasblå i ansigtet siden someren 2008) for om den skattemæssigt ville lande som en benzin bil eller en el-bil.

Rygterne er svirret frem og tilbage, er der kommet en endelig afgørelse?

  • 0
  • 0

Länder som Norge och Danmark har helt sjuka bilavgifter.

Norge har inga avgifter för elbilar, inte ens moms, så här kommer många elbilar säljas om de regelverket består (det kommer det inte göra, politiker vill öka sin makt och anser alltid att de vet bäst).

Bara om effektavgiften enbart lades på förbränningsmotorn kommer dyra hybridbilar bli billigare än motsvarande utan hybriddrift här.

Ville politiker minska drivmedelskonsumtionen (inte en chans, det leder ju till minskad makt genom minskade skatteinkomster) skulle såklart alla avgifter utöver moms, läggas rent som procentsats på medelförbrukningen..

Kanske 0% vid 0,25l/mil 30% vid 0,5l/mil 100% vid 1l/mil o.s.v.

Men bara glöm det, så kommer det inte bli...

Inte förens teknikutvecklingen gjort att vi alla kan tillverka våra drivmedel, vår elektriska energi och bilar är "gratis" byggda av robotar (Sydkorea räknar med att sänka sina priser med 20-25% efter det nya handelsavtalet med EU) kommer politiker inse att de inte kan ta medborgarnas resurser för att använda dem på dagens destruktiva vis...

Då kommer politiker inse att deras övergripande planering av medborgarnas konsumtionsmönster var djupt resursslösande och viktigast, sänkte medborgarnas livskvalitet...

  • 0
  • 0

Jeg vil gerne have EL-bil. Jeg kører 8-10.000 km. om året.

En tur på 0,5 - 1, km pr.tur en til to ture om ugen.

Så må der være unormalt mange uger i dine år!

  • 0
  • 0

[quote]

Jeg vil gerne have EL-bil. Jeg kører 8-10.000 km. om året.

En tur på 0,5 - 1, km pr.tur en til to ture om ugen.

Så må der være unormalt mange uger i dine år![/quote]

Og hva i al verden køre du bil for når det drejer sig om 500 meter til 1 km??? tag da cyklen! eller endnu bedre, GÅ.

brug dine værktøjer med fornuft

  • 0
  • 0

Rygterne er svirret frem og tilbage, er der kommet en endelig afgørelse?

Rygter om fossil biler uden registrerings afgift, hvor???

Hybriderne får jo et nedslag i den pris afgiften skal beregnes af, det er per 1.Januar er sat op til 4.000kr per km den kører længere end 16km literen, det er jo noget der kan mærkes på hybrider med god brændstoføkonomi, de ekstra 2kml fradrag er kompensation for bortfaldet af partikelfilter fradrag.

Jeg opfatter det som at hvis den går 56km per liter, så får den et nedslag på 40*4.000=160.000kr på den værdi reg-afgiften skal beregnes af.
http://www.skat.dk/skat.aspx?oID=1920726

Spørgsmålet er om det samme gælder for benzin som Fisker Karma har valgt.

  • 0
  • 0

Nu kender vi jo ikke, ud fra ovennævnte, Svend Andersens behov, så måske han har en god grund til at bruge sin bil til småture et par gange om ugen.

  • 0
  • 0