Ferrari er klar til at bygge hybrid

Autoblog Ferrari har nu lagt sig fast på et design af en hybridmodel og vil i de kommende måneder udvikle et system til deres kommende centermotor-model.

Siden Formel 1-bilerne begyndte at køre med KERS (Kinetic Energy Recovery System), har det ligget i luften, at Ferrari pønsede på en form for hybridsystem, som kunne bringe CO2-udslippet ned på deres gadebiler, samtidig med at det levede op til Ferraris krav om fart.

Og det ser nu ud til, at italienerne har lagt sig fast på et design. Det hedder HY-KERS, men er desværre ikke et egentligt KERS-system, som vi kender det fra Formel 1, hvor et mekanisk system overfører energi ved nedbremsning til et svinghjul, som senere kan udløses igen.

I stedet har Ferrari valgt et mere 'traditionelt system', hvor en centermonteret V12-motor og dobbeltkoblingsgearkasse kobles med en elektrisk motor. På samme måde som med Toyota Prius og de andre hybridmodeller vi kender, produceres strøm af den kinetiske energi ved nedbremsninger, som så lagres i et batteri, klar til at bruges, når der er behov for den trækkraft.

Fordi det er Ferrari, er der dog nogle specielle krav til systemet. Først og fremmest har det hele tiden været ingeniørernes mål at nå et vægt/effekt mål på 1 kW pr. kg, som et hybridsystem tilførte bilen yderligere. Ifølge pressemeddelelsen, er de der ikke endnu, men altså langt nok til, at de vurderer, at systemet kan tilføre en Ferrari mere af det, den gør bedst, nemlig at køre stærkt.

Hvor mange kræfter systemet egentlig producerer, er der endnu ingen forlydender om, men ifølge Ferrari skulle systemet skære 40 procent af CO2-udledningen sammenlignet med en konventionel motor med samme effekt.

Læs mere og se Ferraris illustrationsvideo her

Kommentarer (3)

Spændende at også Ferrari vil lave en hybrid. Så vidt jeg kan se bliver der dog kun tale om en parallel-hybrid, hvor en elmotor kan give et ekstra skub til en acceleration.

Der kommer nok til at gå lang tid før Ferrari vil lave en rigtig serie-hybrid hvor al træk er på elektriske motorer og hvor benzinmotoren kun bruges som generator med fastsat optimeret omdrejningstal. Med fast omdrejningstal vil motoren lyde som en kat der spinder og ikke snerren ved acceleration.

  • 0
  • 0