Et batteri til en elbil koster 60.000 kroner

Forskere fra DTU skærer igennem de mange gæt på, hvad et batteri til en elbil koster. De fastslår, at der går fem år, inden det for alvor bliver billigere.

Gættene flyver frem og tilbage i den offentlige debat om elbiler: Hvad koster den dyreste del af bilen, batteriet, hvor strømmen skal lagres.

Priser fra 25.000 kroner til 75.000 kroner har været nævnt i debatten. Nu kan forskere fra DTU skære igennem og fastslå, at prisen ligger omkring de 60.000 kroner, eller rettere 10.000 dollars, som er den valuta, batterierne afregnes i.

Erfaringen er gjort af italieneren Francesco Marra, der har indledt sit ph.d.-projekt på DTU med at undersøge markedet for batterier til elbiler.

Det er dyrt at købe nyt batteri til en elbil. En ph.d.-forsker måtte af med 60.000 kroner for et batteri til en mindre elbil. Hvad prisen på dette jersulfid-baserede celle fra Qinetics vides ikke. (Foto: Qinetiq)

De 10.000 dollars, som han fik batteriet til sit projekt til, ligner den pris som bilproducenterne skal betale. Normalt opkræver producenterne tillæg på helt op til 100 procent for at sælge enkelte batterier til for eksempel forskere, men dem er Francesco Marra sluppet for.

De 10.000 dollars er for et batteri med en kapacitet på omkring 25 kilowatttimer, der rækker til en mindre model, blandt dagens elbiler.

Francesco Marra gætter dog på, at prisen bliver halveret i løbet af de næste fem år.

Helt så optimistisk er programleder Anders Troi fra Risø DTU ikke. Han deltager blandt andet i Edison-projektet, der tester elbiler og deres integration med elnettet.

»Sådan et batteri er dybest set ikke så kostbart. Det kommer ned på 20.000 kroner, men det bliver over en årrække. Lithium-cellerne i sig selv vil ikke blive meget billigere de næste fem år. Den kemiske udvikling går ikke så hurtigt,« siger han.

Anders Troi kvier sig lidt, inden han svarer på, hvor længe der så går, inden batterierne til elbiler er faldet til en tredjedel.

»Hvis jeg vidste det, ville jeg spekulere på børsen,« indleder han.

»Men om ti år er prisen i hvert fald dernede,« tilføjer han efter en smule betænkningstid.

Kommentarer (21)

Det ser ud til at elbiler udvikler sig langsommere end konventionelle biler. Hvordan skal de så overhale dem?

  • 0
  • 0

Jeg har 16200Wh i min bil, en ny batteri pakke vil med NiCd batteri koste mig 72.000kr, hvis jeg udskiftede den med Lithium-ion ville det koste mig 53000kr.
På de 16200Wh køre jeg i snit 80km.

Jeg mangler nogen informationen på hvor stor en batteri pakke det er vi taler om, og hvilken teknologi.

  • 0
  • 0

Men hvordan sammenligner vi med alm. brændstofbiler?

Udgør batteriet selve brændstofmotoren eller skal brændstofmotoren sammenlignes med batteri, el-motor og styreelektronik samlet?

En af mine venners far som er sælger og kører landet tyndt i sin firmabil, der er en octavia stationcar med dieselmotor med ca. 150000Km på tælleren, har lige fået ny motor i den. Den smed pludseligt et stempel igennem bundkaret og et op i topstykket og mener da bestemt at den som reservedel kostede over 60000kr.

Iøvrigt holder brændstoføkonomiske motore idag ikke så langt tid fordi de somregel er lille volume som der er presset en del ud af. Vil tro et lithium jernfosfat batteri vil kunne udleve en brændstofmotor 2 gange i en tilsvarende brændstof bil, målt på kørt km. Specielt hvis vi betragter det som bybiler der kører primært korte ture.

  • 0
  • 0

Men hvordan sammenligner vi med alm. brændstofbiler?

Udgør batteriet selve brændstofmotoren eller skal brændstofmotoren sammenlignes med batteri, el-motor og styreelektronik samlet?

En af mine venners far som er sælger og kører landet tyndt i sin firmabil, der er en octavia stationcar med dieselmotor med ca. 150000Km på tælleren, har lige fået ny motor i den. Den smed pludseligt et stempel igennem bundkaret og et op i topstykket og mener da bestemt at den som reservedel kostede over 60000kr.

Iøvrigt holder brændstoføkonomiske motore idag ikke så langt tid fordi de somregel er lille volume som der er presset en del ud af. Vil tro et lithium jernfosfat batteri vil kunne udleve en brændstofmotor 2 gange i en tilsvarende brændstof bil, målt på kørt km. Specielt hvis vi betragter det som bybiler der kører primært korte ture.

Aha, javel, ja sådan kan man jo få alt til at se godt ud.

  • 0
  • 0

Jeg købte sidste år ny batterier til min 88-ellert. pris 2000Kr.

ok det er Bly-syre. men det giver mig en 50-60km per opladning, med 60km/t :-)

  • 0
  • 0

Det var rart at få en vurdering af batteriprisen. Det sætter jo det hele noget i relief. Med disse priser er batteriet en del mere end halvdelen af hele bilen, og dertil kommer jo så al styreelektronikken.
Det er åbenbart derfor elbiler er så vildt dyre, selv uden afgifter.
Det må give basis for mange hybridbiler, da de kan klare sig med et væsentligt mindre batteri.

  • 0
  • 0

60.000,00 kr. for batteriet er mange penge. Jeg savner også en vurdering af hvor mange år et sådant batteri kan holde, når det udsættes for normal drift herhjemme. D.v.s. kørsel i alt slags vejr, varme somre, kolde vintre med megen sne.
Ligeledes vil kapaciteten dale over årene, således at bilens rækkevidde bliver mindre og mindre.
Normale batterier til bærbare PC-ere, telefoner o.lign. har en begrænset holdbarhed der normalt ligger på 3 til 4 år.
Desuden bliver benzin og dieselbiler bedre og bedre, en rækkevidde på 25 til 30 km/liter er indenfor mulighederne, og nye motorer holder normalt til 300.000 km drift uden de store reparationer, Min egen erfaring: den sidste jeg havde kørte 400.000 km uden at motor eller kobling blev skiftet, motoren fik kun normal service, ingen store reparationer.
Så der er rigtig mange ting at overveje endnu, inden at man ruller elbiler ud i stort styktal.

  • 0
  • 0

60.000,00 kr. for batteriet er mange penge. Jeg savner også en vurdering af hvor mange år et sådant batteri kan holde, når det udsættes for normal drift herhjemme

  • enig! Og en vurdering af, hvor langt beholdningerne af evt. kritiske [i]råstoffer[/i] (lithium, fx.?) rækker, ville også være ganske interessant/relevant!
  • 0
  • 0

Nu ved alle efterhånden, at attraktive, rene elbiler (rækkevidde f.eks. 300 km) ligger langt ude i fremtiden.
Hvorfor "siver det så ikke ind", at det er hybridbilerne, der skal satses på de kommende 10 (måske 15?) år.
Deres fordele er beskrevet her i ca. 10 tråde gennem de sidste 2 år.
En A4-side om hybridbiler - formet som et "Opråb til politikerne" kan ses på reo.dk under "REOs udgivelser".
DTU's rapport bekræfter generelt nødvendigheden af støtte til hybridbiler.

  • 0
  • 0

Uden levetid på batterierne er artiklen fuldstændigt ubrugelig. 60.000 kr. er da ingenting hvis de holder i 12 år. 5.000 kr/år. Snakker vi derimod om 3 år. 20.000 kr/år. er det på ingen måder konkurrence dygtigt... endnu :)

Jeg kan forstå at skribenter ved Ekstrabladet ikke får(vil have) alle vigtige oplysninger med. Men det her er vel ikke et sladderblad.
Nu må i sgu spænde hjelmen!

  • 0
  • 0

Elbiler vejer mere end almindelige biler, så rullemodstanden er større.
Elbiler sidder i de samme køer som alle andre biler.
Elbiler har lige så stor luftmodstand som almindelige biler.

Hvorfor ikke springe direkte til et suverænt system: RUF systemet ?
Køremodstandene på skinnen er mindst 3 gange mindre.
Køretøjerne forsynes direkte fra skinnen.
Batterierne behøver kun at være 1/3 af normale elbilers.
Rækkevidden kan forlænges ved hjælp af en hybrid enhed.
Køproblemer kan elimineres.
Pendlertiden bliver arbejdstid. Det betyder utrolig meget for vores BNP.
Systemet kan startes som attraktiv kollektiv trafik.
Teknologien kan eksporteres.

  • 0
  • 0

Palle Jensen
Hvorfor ikke gøre som i Industrialiseringens barndom, og lade folk bo tæt nok på deres arbejdspladser. Gang, cykling og offentlige transportmidler, læs her før privatbilismen med Benzinen.
RUF er da dødens pølse :-)

  • 0
  • 0

Hvorfor ikke gøre som i Industrialiseringens barndom, og lade folk bo tæt nok på deres arbejdspladser

  • har du mon nogensinde hørt om begreberne 'arbejdskraftens mobilitet/fleksibilitet' (hvorpå en væsentlig del af de senere decenniers (samfunds)økonomiske fremskridt efter manges vurdering hviler!)?
  • 0
  • 0

[quote]Aha, javel, ja sådan kan man jo få alt til at se godt ud.

Og hvad mener du med det?

For svært lige at smide et argument eller to?[/quote]

Jeg mener at du laver en sammenligning der er forkert.
Du sammenligner en bilmotor med et batteri.
Batteriet er bilens drivmiddel, ikke motoren.

Og at påstå at moderne bilmotorer er dårlige og ikke kører ret mange kilometer før de går i stykker er noget tåbeligt vrøvl for at sige det lige ud.
Forbrændingsmotoren er et af de mest stabile og gennemprøvede principper der findes, kun elmotoreren er bedrer, men pga batterierne duer den ikke til noget endnu hvis den skal matche forbrændingsmotorens rækkevidde.

Så det jeg mente med min første kommentar var, at du drejer og forvrænger tingene fuldstændigt rundt så det passer i dit kram.
Du vil bare så gerne have at elbiler er en fed fidus, men fakta er at de er en klam fidus, og der kommer til at gå lang tid inden det ændrer sig pga batterierne.

  • 0
  • 0

Jeg mener at du laver en sammenligning der er forkert.
Du sammenligner en bilmotor med et batteri.
Batteriet er bilens drivmiddel, ikke motoren.

Ja det er en meget logisk måde at sammenligne, men jeg mener det er mere korrekt at sammenligne med selve bilens kraftcenter og dermed tilsvarende centrale "sliddel per kørte km" som udgør den største økonomiske omkostning af bilen og som kan udskiftes.

Hvilket bekræftes af:

Forbrændingsmotoren er et af de mest stabile og gennemprøvede principper der findes, kun elmotoreren er bedrer, men pga batterierne duer den ikke til noget endnu hvis den skal matche forbrændingsmotorens rækkevidde.

Så det jeg mente med min første kommentar var, at du drejer og forvrænger tingene fuldstændigt rundt så det passer i dit kram.
Du vil bare så gerne have at elbiler er en fed fidus, men fakta er at de er en klam fidus, og der kommer til at gå lang tid inden det ændrer sig pga batterierne.

Nej det var nu mere et åbent spørgsmål.

  • 0
  • 0

Så det jeg mente med min første kommentar var, at du drejer og forvrænger tingene fuldstændigt rundt så det passer i dit kram.
Du vil bare så gerne have at elbiler er en fed fidus, men fakta er at de er en klam fidus, og der kommer til at gå lang tid inden det ændrer sig pga batterierne.

Altså for mig ville det være en ganske fed fidus, da jeg somregelt max kører 40km på en dag og iøvrigt kun et par dage om ugen.

  • 0
  • 0

Elbiler vejer mere end almindelige biler, så rullemodstanden er større.
Elbiler sidder i de samme køer som alle andre biler.
Elbiler har lige så stor luftmodstand som almindelige biler.

Hvorfor ikke springe direkte til et suverænt system: RUF systemet ?
Køremodstandene på skinnen er mindst 3 gange mindre.
Køretøjerne forsynes direkte fra skinnen.
Batterierne behøver kun at være 1/3 af normale elbilers.
Rækkevidden kan forlænges ved hjælp af en hybrid enhed.
Køproblemer kan elimineres.
Pendlertiden bliver arbejdstid. Det betyder utrolig meget for vores BNP.
Systemet kan startes som attraktiv kollektiv trafik.
Teknologien kan eksporteres.

  • RUF kræver specielle køretøj der primært er attraktive i områder hvor RUF systemet er aktivt.
  • RUF kræver opstilling af en ny infrastruktur
  • RUF har primært en fordel i myldretiden på tæt befærdet veje.

RUF har generelt ikke et økonomisk incitament på det frie marked. RUF bilen er ikke attraktiv grundet krav til designet og rækkevidde. RUF infrastrukturen er mere omfattende end 'Letbanen' som har været på bordet i 10-15 år.

Målet med RUF er fint nok, men midlet er urealistisk.
Et RUF 2.0 kan fungere hvis det kan etableres i den eksisterende infrastruktur og i et økonomisk attraktivt fartøj :)

  • 0
  • 0