Erfaren raketbygger tvivler på succesfuld dansk opsendelse

»Det vi har set er en imponerende flamme, og meget mere er der ikke i det,« lyder det fra den erfarne raketbygger Peder Cabion Hansen fra foreningen Dark, der ikke spår opsendelsen senere på ugen af Heat-1X for særlig stor succes.

Han vil ikke lyde som en »sur gammel mand«, når de fleste folk har svært ved at skjule begejstringen over Copenhagen Suborbitals raketaffyring senere på ugen.

Men han tror ikke, at affyringen går godt, forstået på den måde, at raket og rumskib flyver flere kilometer op i atmosfæren.

»Jeg vil antage, at den skyder ud af rampen, men hvor langt den kommer, ved jeg ikke. Jeg ønsker det alt muligt godt, men de skal være umanerligt heldige, hvis det skal gå godt,« siger maskiningeniør Peder Cabion Hansen og bestyrelsesmedlem i Danmarks ældste amatørraketforening, Dark, fra 1975.

Læs også: Fakta om den danske rumraket

Peder Cambion har bygget flere raketter, både fastbrændstof og hybrider, på op til to meter i højden. Det er mindre knaldperler sammenlignet med Heat-1X, der laster omkring ét ton brændstof, og sammen med rumskibet er ni meter højt, men Darks raketter har bevist, at de kan flyve.

Ifølge ham er det store problem, at Copenhagen Suborbitals har haft alt for travlt.

»Det er meget sjældent, at hastigt forcerede raketprojekter går godt. På stående fod kan jeg ikke huske nogen,« siger han.

Raketbyggerne burde teste motoren flere gange

Peter Madsen (der er tidligere medlem af Dark, Danish Amateur Rocketry Club) og Kristian von Bengtson fra Copenhagen Suborbitals har gjort det klart, at der udelukkende er tale om en test - hvor succeskriterierne er lidt usikre - når foreningen senere på ugen affyrer sin raket på vandet øst for Bornholm.

Endnu ved de ikke, om raketten overhovedet vil lette fra rampen, eller om den flyver seks eller 36 kilometer op i luften.

Tidligere er raketmotoren kun blevet testet statisk, det vil sige hvor den har været boltet fast til jorden.

Peder Cabion Hansen, der selv har rodet med raketter siden starten af 90'erne, mener, at CS burde teste raketmotoren noget mere.

For Heat-1XP raketten, som foreningen selv har bygget og bruger til opsendelsen, mangler stadig at vise, at den 'fungerer'.

Der er nemlig alt for store udsving i, hvor meget kraft den leverer, lyder det.

»Vi har ikke set noget, der har kørt endnu. Det vi har set er en imponerende flamme, og meget mere er der ikke i det,« siger Peder Cabion Hansen.

»Når vi andre udvikler motorer, så skal dyret køre. Og det skal den flere gange, før den kan accepteres til brug. Men den skal køre suverænt på testbænken,« siger han og undrer sig over, at foreningen kun har testet HEAT-1X to gange-endda med to forskellige slags brændstof (først paraffin og senere polyurethane, der også bruges til opsendelsen).

Han mener ikke, at raketmotoren, der er en hybrid, i sig udgør et problem.

»Umiddelbart synes jeg, at motorteknologien virker meget fornuftig. Men test den nu lige et par gange først, og få den til at virke,« siger han.

Et Sankt Hans bål giver også bifald

Ingeniørens læsere har ved to arrangementer overværet de statiske test.

Selvom begge er blevet afsluttet af store bifald, har der været problemer med raketten, og Peder Cabion Hansen mener, at publikums begejstring skyldes andet, end at testene er gået godt.

»Folk klapper og er mægtig begejstrede. Det er jeg også, når der er Sankt Hans bål. Men raketten har stået og hostet og pustet og efterbrændt,« siger han.

Efter sidste test i slutningen af maj beskrev Peter Madsen netop svingningerne eller oscillationerne på bloggen 'rumfart på den anden måde', som han har sammen med Kristian von Bengtson.

»Trykkraften var ikke helt jævn - vi observerede ocilationer som fik trykkraften til at svinge et par ton omkring middelværdien. Den slags er næsten altid injector afhængige - så en forfining af det design ville være en god ting. Det er på ingen måde exact videnskab - men vi kan sagtens tåle de vibrationer, som det vil give - i alle fald så længe vi flyver ubemandet,« står der på bloggen.

Hvorvidt designet nu er blevet forfinet, så raketten leverer en mere jævn trykkraft, ved vi først efter affyringen.

Peder Cabion Hansen ønsker CS held og lykke.

»Jeg håber og krydser fingre for, at det går godt. Men man har en viden om, at det nok går anderledes. Men ret skal være ret, og nu tager de den jo ud til et lukket og afspærret testområde, og det er jo fordi, at ting kan gå galt,« siger han.

Kommentarer (43)

Saturn V var ikke forhastet. Første raket i Saturn-familien blev opsendt 1961. Først i 1968 fløj de første astronauter med en Saturn V. Den samme mand - nemlig Werner von Braun - stod bag den tyske A4/V2 i 1940'erne og Saturn V i 1960'erne. Så der var mange års erfaring og ret mange eksploderede raketter - før Saturn V fløj første gang med astronauter. Og så skal Werner's tusinder af medarbejdere (frivilige som "ufrivilige") og et saftigt budget på mange millioner Reichsmark og miliarder dollars naturligvis ikke glemmes.

Ændrer stadig ikke på den kendsgerning, at Copenhagen Suborbitals er i gang med et rigtig fedt projekt, som jeg ønsker al mulig held og lykke.

  • 0
  • 0

Det har jeg savnet længe.

Jeg er punkt 1 fuldkommen enig med Cabion Hansen.

Lad mig dog starte med at sige et enhver har lov at sætte sine sucseskriterier. Vi har sat vores sådan at dette primært er en afprøvning af en logistisk off shore operation. Det betyder at lykkes vi at nå frem til opsendelsespositionen og få tanket op - og talt ned er vores mål nået.

Flyvning og recovery er ren bonus.

Det ville give os næsten lige så meget bare at sætte det hele op, tanke, tømme af igen og sejle hjem. Men da vi nu er derude med HEAT vælger vi altså at leve endnu en test. Det kan vi gøre med en ret uafprøvet raket fordi vi har så god plads. Vi måler alle motoren parametre under den dynamiske test og får derved en meget bedre simulation af de faktsike forhold under flyvning end vi kan hjemme i prøvestanden.

Når DARK typisk tester flere gange er det fordi de er bange for at en motoreksplotion skal ødelægge rampen. Så kan det næste medlem ikke få sin raket op. DARKs raketter affyres nemlig i flokke - og deres startramper er meget større og dyre projekter end den enkelte raket.

Der er meget langt fra statiske affyringer til at få et helt raketsystem til at fungere. Det er den proces vi er gået igennem i den seneste tid. Det har været meget lærerigt.

Dark har i 30 år fløjet de samme missioner - med toppunkt i et par kilometers højde. Det er al ære værd når deres sucseskriterie er 3500 meter. Det giver mening for nogle, men ikke for andre.

Fordi DARK dog også udvikler lidt nyt har de selvfølgelig også deres andel af failures. Det hører altså til i den verden.

Vores sucseskriterie er noget mindre ambitiøst - vi håber bare at nå frem til at kunne tænde raketten. Der er så meget nyt på vejen dertil at det rigeligt dækker vores behov for opdagelser -

Men jeg er som sagt glad for at DARK kommer ud nu. jeg har mange gange prøvet at pirke til dem på bloggen og det er så åbenbart lykkedes.

Peter Madsen

  • 0
  • 0

Tror det var Madsen som anbefalede "Stages to Saturn" som godnatlæsning, jeg er ikke ingeniør, bare et typisk hankøn som startede med at samle sin første cykel, computer, tilbygning, osv. som projekterne skaleres op med alderen hehe.

Nu står den på min hylde godt gennemlæst, underholdende læsning især afsnittet om injektoren, som virkelig er en udviklingsproces baseret på "trial and error", held og lykke med projektet!

  • 0
  • 0

Vi har sat vores sådan at dette primært er en afprøvning af en logistisk off shore operation. Det betyder at lykkes vi at nå frem til opsendelsespositionen og få tanket op - og talt ned er vores mål nået.

Nå, der er da ingen grund til at trække så meget i land, Peter, med mindre I da har mistet troen på, at raketten faktisk kan hæve sig :-)
Det har vel hele tiden været jeres mål med Bornholmerturen at få raketten i vejret, ikke?

  • 0
  • 0

Dark har i 30 år fløjet de samme missioner - med toppunkt i et par kilometers højde. Det er al ære værd når deres sucseskriterie er 3500 meter. Det giver mening for nogle, men ikke for andre.

Og netop hér ligger humlen.

Dark er sikkert nogle flinke fyre, deres ambitioner er bare ikke særlig store. Nu er tiden kommet til CSO. Move over.

  • 0
  • 0

»Umiddelbart synes jeg, at motorteknologien virker meget fornuftig. Men test den nu lige et par gange først, og få den til at virke,« siger han.

Jeg er een af dem der synes det er interessant, og p*sse godt gået.

Men er det i virkeligheden ikke 'endnu en test' ?

I stedet for at lave utallige (og sikkert dyre) statiske tests, er det da langt 'federe' at kunne lave en 'real live test'.

Der er jo ikke liv på spil, så hvis 'lortet' eksploderer, er man en erfaring rigere, men ingen skade.

Jeg har desværre ikke selv mulighed for at se det, men jeg synes stadig det er RET GODT GÅET - hands up for projektet, og pøj-pøj.

  • 0
  • 0

Saturn V ligner ikke Saturn 1B mere ned HEAT ligner HATV. Der var to ubemande afprøvninger af Saturn V.

Den første, Apollo 4, gik efter planen.

Den anden, Apollo 6, blev ramt af svingninger under S-1C burn og to motorer svigtede på S-II. SIV-B tændte og man fik humbet i orbit - men J2 motoren ville ikke gentænde i rummet.

Den tredie Saturn V sendte Apollo 8 til månen med tre mand ombord.

På den tur var de med livet afhængige af genstart i rummet af SPS motoren i CSM, ellers havde de stadig været i orbit om månen.

Apollo var sindsygt forhastet, forceret og vandvittigt.

Og det er det største, smukkeste og dejligste teknologiske projekt i verdenshistorien. Nutidens rumfart - og teknologimentalitet - tænger til en solid indsprøjtning apolloånd - og vores uanselige hobby her er vores bidrag til den indsprøjtning.Skal vi klare de udfordinger fremstiden vil give os - skal vi vise al den innovationsevne og risikovillighed - og det kommitment som Apollo stod for.

"I believe that this nation should commit itself..."

Peter Madsen

  • 0
  • 0

Alle fokuserer på motoren. Husk lige på, at der er et kompliceret rumskib på toppen, som, så vidt jeg ved, kun lige er trykprøvet og ellers ikke testet på anden måde. Det bliver udsat for heftige belastninger og kan implodere; ryste fra hinanden eller Gud ved hvad. Og hvis det fejler, hjælper selv den bedste motor i verden intet.

Immerhen skal motorens ydelse være på 450 MW. Det er det samme som et halvt kernekraftværk... Det er ikke så lidt.

  • 0
  • 0

Ja, du har fuldstændigt ret - Peter
Apollo blev bla. presset frem, pga. russerne åndede dem i nakken hele tiden.
A4 / V2 var også under konstant pres fra hæren, og det siges at Werner Von Braun og hans stab blev truet ganske alvorligt hele tiden, hvis "lortet" ikke kom til, at fungere hurtigst muligt.

  • 0
  • 0

Nutidens rumfart - og teknologimentalitet - tænger til en solid indsprøjtning apolloånd - og vores uanselige hobby her er vores bidrag til den indsprøjtning.

Nemlig - vi har købt Tom Hank og HBO's "From the Earth to the Moon" (12 timers DVD). Ser så et par afsnit hver uge sammen med vores teknik-interesserede 8-årige søn, samtidigt med at vi følger jeres projekt - så I inspirerer allerede fremtidens ingeniører ;-)
Bortset fra det, så er det nok ikke den bedste serie om projektet - det er lavet som "Apollo 13" filmen - dvs. at skuespillere hele vejen igennem genopfører forløbet. Fik den ellers anbefalet, men havde nok forventet lidt mere dokumentar og lidt mindre skuespil...

  • 0
  • 0

En lille smule præg af "Rønnebærrene er sure" synes jeg Peder Cabion Hansens indlæg bærer præg af.
Den tanke blev trigget af "imponerende flamme og ikke meget mere" Så vidt jeg ved blev der laver trust kurver og andre målinger ved samme lejlighed.

Og at Dark først kommer på banen først nu, finder jeg også irriterende, jeg er sikker på der er en brain trust i den forening som kunne være anvendt.

Det sagt, så at der ikke blev lavet endnu en motortest inden afskydningen på Bornholm kan meget vel vise sig at være en bommert. Presse bevågningen er efterhånden world-wide og en fiasko kan vise sig at være meget bedre pressestof og minimere CS til amatører på den dårlige måde.- Jeg tror den risiko kunne være minimeret med endnu en motortest.

Damn, hvor jeg håber den raket bare laver den flotteste opstigning.

  • 0
  • 0

Det sagt, så at der ikke blev lavet endnu en motortest inden afskydningen på Bornholm kan meget vel vise sig at være en bommert. Presse bevågningen er efterhånden world-wide og en fiasko kan vise sig at være meget bedre pressestof og minimere CS til amatører på den dårlige måde.- Jeg tror den risiko kunne være minimeret med endnu en motortest.

Hvorfor brænde penge/tid af på endnu flere motortests, når man kan afprøve det i det 'virkelige' liv.

Der er jo ingen risiko for menneskeliv eller lignende, kun materielle/'presse'-skader.

Jeg tager squ stadig hatten af for Peter og Co, og har meget stor tiltro til de ved hvad de gør.

Det er jo ikke en 'hovsa' Anders And løsning, men (i min optik) en meget gennemtænkt løsning.

Personligt er jeg meget sikker på, at det går godt, og ser frem til videoer/billeder/rapportager m.m.

  • 0
  • 0

Beslutningen er vel også taget ud fra en økonomisk betragtning, hvad koster et skud i prøvestanden? hvad koster et på vandet hvor man får "real life" data ?

Henry Tornow

  • 0
  • 0

Var lige inde på Dark´s hjemmeside for at blive lidt klogere på deres udtalelser vedr. dette projekt.
Sidste nyheder og presse meddelelser er fra 2005. Tror de er gået i "Dark" og lyset slukket.

  • 0
  • 0

Skal vi klare de udfordinger fremstiden vil give os - skal vi vise al den innovationsevne og risikovillighed - og det kommitment som Apollo stod for.

"I believe that this nation should commit itself..."

Sikke noget sludder, Peter. Apollo-programmet var skånselsløst og kompromisløst. Et lands renomé som verdens førende land stod på spil. Den tid er forbi hvor nationer på den måde lader fortroppen tage kugleregnen mens landets ledere stolt kan bære fanen - og gudskelov for det. I dag er Kina stadig skrubelløse nok til at ofre en håndfuld kinesere for at bygge prestigebyggerier eller til at sende små børn på gymnastikskole - til Nationens Ære.

Risikovillighed vil altid være en del af dét at bevæge sig ud, hvor ingen har trådt før, men folk skal da ikke risikere liv og helbred for at løse de udfordringer, menneskeheden står overfor i dag. Det er slet ikke nødvendigt.

  • 0
  • 0

Jeg er meget enig med Peter, rigtig meget endda. De store resultater opnås som regel altid når:

Presset er størst, tiden knap, forventningerne mindst og håbet og engagementet enormt. Med håbet følger risikovilligheden.

Den moderne videnskabshistorie viser, at de største landvindinger er blevet til under disse forhold. Jeg har fuldt lidt med i bloggen, og jeg kan forstå at et af målene også er at vise hvor meget man kan præstere med relativt få resurser. Det er i sig selv et interessant 'studie', da det er vigtigt for rumfartens udvikling at udnytte den teknologiske formåen i den private sektor til at finde smartere og billigere måder at gøre tingene på. Det kan igen inspirere andre dygtige ingeniører til at gå i gang, og så sker der noget. Så det kan godt være det ikke bliver CSO der løber med priserne i sidste ende, men det er pga. folk som dem, verden på 400 år har ændret sig fra middelalder til det vi ser nu.

  • 0
  • 0

om få dage får vi at se...

fordi vi TØR og VIL lave ting i fuld skala, netop bemandet rumfart,
gør at vi får alt opmærksomheden,
det er selvklart synd for de andre, så klart at de er lidt sure eller missundelige, det er let at gennemskue både for os og alle andre ING læsere, når man læser sådan et indlæg.

Alle der laver raket forsøg eller for den sagsskyld rigtige bemandede opsendelser har desværre også fejl, se bare på ESA og NASA,
de er jo meget kede af det hver gang de slår nogen ihjæl,
eller mister alt det dyre grej ved ubemandede tests/opsendelser.
Det er en del af gamet, jo større udfordring, jo større sejer,
De har ENDNU mere medie dækning end vi nogensinde får,
der ligge vildt mange af deres uheld på nettet, man kan sidde og se på dem i dage vis. De har også testet og regnet og fremstillet alting efter bedste evne. Hvis nogen påstår at vi ikke har testet eller fremstillet noget grundigt, er det ganske enkelt pga uvidenhed og gætterier.
vi har en kæmpe flok dedikerede folk på sagen, flere fuld tid og deltid og weekender ! vi forbruger over 200 mande timer pr uge !
Det er klart at vi rykker, det er netop det vi alle er enige om,
Hvis man har viden og erfaringer samt tid og lyst og kan bidrage med noget positivt, bør man lege med hvor det sker.

  • 0
  • 0

Risikovillighed vil altid være en del af dét at bevæge sig ud, hvor ingen har trådt før, men folk skal da ikke risikere liv og helbred for at løse de udfordringer, menneskeheden står overfor i dag. Det er slet ikke nødvendigt.

Der er bare lige det, at afkastmulighederne er afhængig af den investerede risiko. Hvor intet vover intet vinder. Hvis du med "Det er slet ikke nødvendigt." mener, at man kan opnå det samme ved at vove mindre, er jeg uening. Det er kun lommeuld der er helt gratis i denne verden, desværre;).

  • 0
  • 0

I stedet for at lave utallige (og sikkert dyre) statiske tests, er det da langt 'federe' at kunne lave en 'real live test'.

Der er jo ikke liv på spil, så hvis 'lortet' eksploderer, er man en erfaring rigere, men ingen skade.

Ingen skade? Hvad med unødvendig foruening af Østersøen?

  • 0
  • 0

Inden for ledelsesteori er vi en del der er ved at omvende os til begrebet "Gennembrudsledelse". Det går ikke blot ud på at definere et ekstremt klart mål, men også at definere et tilstrækkeligt AMBITIØST mål !
Hvis ambitionen bare er at ville gøre det en lille smule bedre end sidst (DARK ?) - lad os sige nogle få procent - så tænker organisationen, at det kan vi "fuske" os til ved at suboptimere, eller løbe en lille smule stærkere. Hvis vi derimod hæver overliggeren med 50% eller 100% (eller mange hundrede procent som i CSO's tilfælde), så er alle enige om, at vi skal tænke radikalt ud af boksen.
Nogle organisationer/personer vil så typisk reagere alá "Nej, det kan altså IKKE lade sig gøre", mens andre (som Peter og Kristian) tænker "Fanden stå i det - vi prøver sgu' bare alligevel !"
Og hvor ER det da helt usandsynligt fedt, at der findes den slags mennesker :)

Apollo projektet satte det klare og ekstremt ambitiøse mål, at lande en mand på Månen inden for 10 år - og det flyttede en hel nation og en hel generations mindset. Jeg føler lidt, at det er det CSO drengene er ved at gøre i noget mindre skala - nemlig at pirke til folks forsigtighed og tilbageholdenhed, og råbe "Hvor svært kan det for hunnen være ?!"

Den allerstørste respekt herfra !!
Knæk og bræk, drenge !

  • 0
  • 0

Dark har vist kun formået at udvikle nytårsraketter i løbet af deres 35 år,
mens CSO har formatet og modet til et stort skridt for lille Danmark ;-)

Dan

  • 0
  • 0

Forurening så det basker - og så brokker folk sig over at der bliver kastet en øldåse!

Ingen skade? Hvad med unødvendig foruening af Østersøen?

Hvor bliver man bare træt af at læse mavesure indlæg á la ovenstående!

Forurening så det basker! Javist, i en kort, koncentreret periode. Og ja, det kan synes "unødvendigt". Men hvad er så "nødvendig" forurening? Er det nødvendigt, at masser af mennesker disponerer over et trecifret antal bolig-kvadratmeter pro persona (er selv skyldig)? Er det nødvendigt at folk bruger personbiler til job-pendling, med føreren alene i bilen (er - igen - selv skyldig)? Er det nødvendigt at flyve på charterferie hvert år, måske endda flere gange? Er det nødvendigt at slæbe grimme, irriterende campingvogne rundt på europas i forvejen overfyldte veje for "fornøjelsens" skyld? Er det nødvendigt at slå timer hver dag ihjel foran et stort fladskærms-TV? Er det nødvendigt at køre til Tyskland og fylde bagagerum/trailer op med kunstfarvede sukkervandsopløsninger og discount-øl?
Jeg ved med sikkerhed, at Peter Madsen kan frikendes for samtlige ovenstående punkter. Jeg gætter på, at Kristian von Bengtson også klarer frisag i mange tilfælde.
Jeg gad godt se et reelt "forurenings-regnskab" for ovennævnte herrer, sammenlignet med den gennemsnitlige, mavesure dansker. Jeg tror ikke d'herrer bag CS har noget at skamme sig over.

  • 0
  • 0

Når der er sagt A må der også siges B...
Hvor er DARK henne i denne diskussion? eller repræsentanter herfor? Det er fair nok at komme med sit syn på sagen, men mangler lige lidt forklaringer til nogle af de spørgsmål der er kommet indover. Husker i nogle af de tidlige indlæg her på ingeniøren ”Rumfart på den anden måde” hvor man skød efter Peter og hensigter med projektet, ved ikke om det er drillerier, eller hvad det er, men som en skriver ville det da i sidste ende være bedst at man samarbejdede med viden etc. for derved at udnytte Open Source udviklingen til fulde – Alle ville ved gerne se at CS har succes med deres projekt?
Ønsker dem alt mulig held og lykke herfra…

Hvad er DARK’s kommentar til div spørgsmål?

Og til indlægget fra vedr. "Forurening, værre end øldåser". Kan jeg kun være helt enig i Peter Blazejewicz
Indlæg, prøv lige at feje for egen dør først… Vi fyrer så meget unødig C02 af hver især i hverdagen på en masse unødvendigt, forbrugsgoder etc.

  • 0
  • 0

Hvor blev DARK af?
Når der er sagt A må der også siges B...
Hvor er DARK henne i denne diskussion? eller repræsentanter herfor? Det er fair nok at komme med sit syn på sagen, men mangler lige lidt forklaringer til nogle af de spørgsmål der er kommet indover. Husker i nogle af de tidlige indlæg her på ingeniøren ”Rumfart på den anden måde” hvor man skød efter Peter og hans hensigter med projektet, ved ikke om det er drillerier, eller hvad det er, men som en skriver ville det da i sidste ende være bedst at man samarbejdede med viden etc. for derved at udnytte Open Source udviklingen til fulde – Alle ville ved gerne se at CS har succes med deres projekt?
Ønsker dem alt mulig held og lykke herfra…

Hvad er DARK’s kommentar til div spørgsmål?

Og til indlægget fra vedr. "Forurening, værre end øldåser". Kan jeg kun være helt enig i Peter Blazejewicz
Indlæg, prøv lige at feje for egen dør først… Vi fyrer så meget unødig C02 af hver især i hverdagen på en masse unødvendigt, forbrugsgoder etc.

  • 0
  • 0

Davs Alle!

Ovennævnte artikel er baseret på et telefoninterview igår - hvor jeg specifikt udtalte mig som menig raketamatør med baggrund i DARK.
Peter og jeg har kendt hinanden siden dagene i DARK - så det skal på ingen måde læses som et udfald imod Peter eller CS.

Jeg har blot fortalt om hvordan vi andre glade amatører griber sagen an indenfor de rammer som er os givne. CS har valgt at gå en anden vej og har så accepteret at have medierne pustende i nakken. Og det sætter et andet tempo - det tror jeg du er enig i Peter! Man har bemærket at vi i DARK er lidt langmodige - jamen det skyldes såmænd blot at vi jo har en masse andet at passe ved siden af.

Det er vidunderligt at CS skaber et sådanne projekt og fuldfører det og jeg håber det ender vellykket. Jeg forstår godt at Peter omtaler det som endnu en test i rækken af test. For det er det!
Nu er det jo forbavsende få der har bygget store raketter her nord for Peenemünde; jeg har bygget flere mindre raketter. Og mener blot at jeg kunne ønske mig der var flere tests, for at sikre det ender med en raket der går op imod skyerne! Jeg vil blive skuffet og sur hvis det ender skidt og holdninger bliver at: Nå men de prøvede - men man kan jo ikke sådan noget. Og ved jorden at blive tjener os nu bedst - og al den anden muddermentalitet. Vi er altså nogen der kan!

Jeg kommer til at bygge flere raketter og hilser enhver der ønsker at bygge og opsende raketter velkommen! Og iøvrigt lige en stor tak til myndighederne der har tilladt motortests midt i København. Betyder det at vi andre ikke længere skal køre til afsindigt afsidesliggende testområder? ;)

Bær iøvrigt lige over med vore hjemmeside - den har været hacket. Og ja vi har altså ikke haft tid til at gøre noget ved den. Vi har bygget raketter i stedet! Den seneste test skulle faktisk have været i går.

Og resten af jer der har har skrevet her - lad nu være med at se artiklen som mit udfald imod CS. Hvis Kasper ikke havde ringet til mig igår, jamen så havde jeg altså ikke skrevet noget!

Peter og resten af gutterne på CS. Nu skal i have fred og ro til at få klargjort launch-området. Husk nu at få mindst tre timers søvn inden testen. Og test test test! Jeg har s.. så mange gange set raketter der skulle graves op fordi nogle havde glemt at armere recovery. Nu skal den bare fyres af - så kan vi skrive bogstaver bagefter!

Held og lykke - jeg mener det altså!!!

Venligst..
Peder Cabion Hansen

  • 0
  • 0

Dark har i 30 år fløjet de samme missioner - med toppunkt i et par kilometers højde. Det er al ære værd når deres sucseskriterie er 3500 meter. Det giver mening for nogle, men ikke for andre.

Jeg har også altid havft svært ved at forstå deres begejstring for og interesse i det. Der er jo intet mål. Men der er jo også folk der nørder med at bygge nye landskaber til deres modeljernbane og hygger sig med det.

  • 0
  • 0

Hvad med unødvendig foruening af Østersøen?

Det er sq et noget søgt argument!

Der kan allerhøjest blive tale om en menneskeskabt genstand på bunden af østersøen, som fisk og muslinger sikkert vil elske at leve på eller gemme sig i, hvis det ikke lykkes CS at fiske den op.

  • som et meget lille skibsvrag, men vel at mærke blottet for olie og farlige kemikalier. Selv brændstoffet er jo bare et stykke kunstgummi!

Såfremt LOX-tanken ikke er helt tom, kan der måske blive tale om en kortvarig, meget lokalt, høj iltkoncentration i vandet.

Kan man kalde det forurening, så er alt hvad vi mennesker foretager os forurening, uanset om det er nødvendigt eller ej!

  • 0
  • 0

Citerer lige Peder Cabion Hansen ovenfor,

Jeg kommer til at bygge flere raketter og hilser enhver der ønsker at bygge og opsende raketter velkommen!

Hm, ja, jeg vil da håbe at det ikke bliver nogen folkesport, bare sådan at fyre raketter af. :-)

  • 0
  • 0

Her fra raket-eskadren skal der bare lyde et tak til Peder Cabion Hansen.

Der ville - som jeg ofte har nævnt i bloggen ikke være nogen raket på vej hvis det ikke havde været for DARK. Det er kun synd a DARK ikke vil kendes ved sine børn - men det må DARK om.

Til alle andre vil jeg virkelig bare minde om at det er helt eksperimentielt det vi gør, og man skal være udmyg. De sidste dage har vi kunnet ånde ud og finpudse alt - så jeg tror virkelig på vi kan komme hjem med en susses i tasken - men husk - det er et eksperiment vi laver.

Peder var i 1996 med til at støbe en prøvestand i Tune for at kunne teste de raketmotorer med flydende brændstof som DARK i sin tid ellers forbød forskning i - og hvis teknologi i dag driver HEAT. Han er skam en guttermand.

Vi støtter på kursen,

Peter Madsen

  • 0
  • 0

Ja, tak til Cabion. Jeg håber da han var til åbent hus sidste gang så han fik set hvad der foregår.

Men man behøver vist ikke at læse meget mellem linjerne før man fornemmer forskellen i de to Petres temperament. "Sikkerhed fremfor alt" i modsætning til "fremdrift fremfor alt".

Dette er jo netop udviklingens to fjender. For meget af det ene eller det andet går ikke. Personlig synes jeg at vi alle i dagens DK læner os for meget op af kravet til sikkerhed og tilsidesætter fremdrift. Netop her er Suborbitals interessante, for hvor er der dog drøn på og hvor kan meget dog lade sig gøre. Det kan vi alle lære af.

Bert Rutan (Spaceship One) har en overraskende kommentar: "Innovation er ikke mulig, med mindre halvdelen af de involverede tvivler på at det kan lade sig gøre". Så kravene skal være urimelige for at processen virker. Det var de på Apollo 8 og det tror jeg også alle kan være enige om at de er øst for Bornholm om nogle dage. Men tænk hvis det virker!

Bert Rutan interview på Big Think:
http://bigthink.com/burtrutan

Forøvrigt har Cabion jo ret: Suborbitals burde lave flere motortests. Bare for at være på den sikre side...

:)

  • 0
  • 0

Nåede desværre ikke ud på Refshaleøen idag, da de drog afsted. Ville gerne have haft et par billeder af hele eskadren, men jeg fik nogle i lørdags, hvor LOX tankene er monteret.
Håber sgu at den flyver, det kunne jo godt ønske for jer, med alt det arbejde.

www.chili-photo.dk

  • 0
  • 0

jeg oplever tit at mødes med modstand, drillerier, endda direkte at blive latterliggjort eller tilgrin gjort, det er noget vi ser i diverse aviser eller hjemmesider osv, så kritik er noget vi er meget vandt til.
Det er forståeligt nok - når vi kommer og påstår at en flok gutter selv kan bygge en rumraket og sende en mand ud i rummet og hjem igen,
og gøre dette uden at få løn for det, hvor alt er sponset,
virker klart nok meget uvirkeligt på mange.
Men for os er dette virkeligheden, den som vi tror på og lever efter.
jo mere modstand og undren, jo mere opsatte bliver vi bare på at bevise
over for os selv at vi rent faktisk kan lykkedes.
Der findes endda hjemmesider der påstår at alt vi laver er løgn og latin,
samt alle gradienter hele vejen hen til accept og direkte hjælp og samarbejde.
Vi ses i nexø om få timer, siger jeg bare, glæder mig til at se teamet igen !

  • 0
  • 0

Og mener blot at jeg kunne ønske mig der var flere tests, for at sikre det ender med en raket der går op imod skyerne!

Jeg er en af dem, der ikke rigtig forstår denne tankegang.

Hvorfor er det vigtigt for dig at sikre at den letter?

Risikoen er jo alene CS's, og hvis man mener man er så langt, at den med stor sandsynlighed letter (ellers ville man vel ikke forsøge?), så går eventuelle fejl kun ud over dem selv (og deres image) - Og?

Jeg kan godt se argumentet ,hvis det var en prototype til senere serieproduktion, men tilhørende investorer, men så vidt jeg kan udlede, er der ikke tale om leverancer til kommercielle satellitopsendelser(endnu...?)

  • 0
  • 0

Faktisk kan jeg skrive en sjov lille historie om DARK,
for ca 25 år siden var jeg bare en lille dreng, der boede tæt på vanløse
hvor DARK havede et flot kontor med store ruder ud til vejen.
Jeg cyklede tit forbi og kikkede ind gennem ruderne og så masser af fede
raket sager der var udstillet, samt billeder af diverse flyvninger og tests.
Jeg var desværre aldrig modig nok til at kikke ind, var jo bare en dreng med drømme og ideer.
så det var DARK det startede drømmen om at bygge raketter for mig.

I øvrigt kan jeg afsløre af halvdelen af CS crewet er ex dark medlemmer
samt fra flere andre raket klubber. Jeg tror godt jeg tør sige: ingen DARK -ingen CS.

Samtidig tror jeg at meget af det vi laver, kommer DARK til gode, i form af velvilje og interesse om disse maskiner vi alle nyder at bygge og se virke.
Der er da masser af plads til alle.

  • 0
  • 0

@ Peder Cabion Hansen:

Vi er mere end klar over, hvor mange ting, der kan gå galt. Derfor er der meget stor sandsynlighed for, at det sker. Så du får nok ret, Peder.

Men både store og små svigt i såvel booster som rumskib bibringer os ny viden. Og det er, hvad vi går efter.

Havde vi uendeligt mange penge, havde vi fremstillet hele serier af test-raketter til statiske tests. Men på de givne vilkår, får vi mest ud af denne dynamiske test, som giver os samme information, som en statisk test; blot under de rigtige fysiske omstændigheder, som statiske tests ikke på nogen måde kan simulere.

Der er f.eks. ikke meget sjov ved at teste et rumskib i en statisk test. Har du prøvet det?

Dertil får vi et tillæg af en mængde anden nyttig viden. Nu ved vi f.eks. hvordan vi går til havs med hele systemet.

Men du får med meget stor sandsynlighed ret. Der skal nok være et eller andet, der ikke går, som det skal. Derfor har vi taget alle mulige forholdsregler.

Vi er villige til at miste i prestige for at blive dét klogere.

  • 0
  • 0

Vi er mere end klar over, hvor mange ting, der kan gå galt. Derfor er der meget stor sandsynlighed for, at det sker. Så du får nok ret, Peder.

Bevár optimismen!!

Hvis man på forhånd antager at ting går galt, skal det nok gå galt.

Tror man på det går godt, går det godt.

Jeg er ingen autoritet, men har fulgt projektet via blog'en, og mit indtryk er, at der er taget højde for alt (forudsigeligt).

"Whatever it is worth", så har i mindst een, der tror 110% på projektet.

Glem de sure miner (aka misundelse), og kom ud over prærien.

  • 0
  • 0

Stig Johansen:

Hvis man på forhånd antager at ting går galt, skal det nok gå galt. Tror man på det går godt, går det godt.

Tusind tak. Jeg skifter tro øjeblikkeligt!

  • 0
  • 0

Niels,

Tusind tak. Jeg skifter tro øjeblikkeligt!

Jeg håber virkelig ikke du på noget tidspunkt har tvivlet på projektet?

Nej - selvfølgelig har du(I) ikke det, men det er en lidt underlig (Dansk) mentalitet, at nå man er tæt på succes, så kommer 'dommedagsprofetier' ca. kl. 5 min i tolv.

Weird - men det er nok den danske mentalitet:
"Hvis man ikke selv har success, så er andres fiasko ikke at foragtet".

Det er ikke en holdning jeg deler, for jeg ønsker alt godt.

Hvad er ETD for lift-off p.t.?

  • 0
  • 0

Men man behøver vist ikke at læse meget mellem linjerne før man fornemmer forskellen i de to Petres temperament. "Sikkerhed fremfor alt" i modsætning til "fremdrift fremfor alt".

Det er ikke mit indtryk!

Det er derimod mit indtryk, at det er princippet "sund fornuft fremfor alt" der råder, og at der aldrig bliver gået på komprommis med sikkerheden.

Men princippet er jo enkelt: Ingen mennesker af kød og blod i nærheden, når det går løs, før alt er gennemtestet, analyseret og veldokumenteret.

Eneste person i nærheden, indtil da, er Mr. Latex (pt oppe i Tycho Brahe), - men han er jo gjort af det rigtige stof! ;-)

Når sikkerhedsafstanden er i orden, så kan hele gearet opføre sig som det vil, uden at kompromittere sikkerheden. Og uanset resultatet, vil det kun bringe CS nærmere bemandet rumfart, pga de helt uundværlige data det medfører.

Jeg husker tidligere at Peter og Kristian efterspurgte hjælp fra helikoptor, varmluftballon eller lign., for at kunne dropteste Tychobrahe fra nogle km højde.

Dette har sandsynligvis været umuligt at organisere.

De sidste statiske tests viste at PUR brænder tilfredsstillende. De oscillationer der opstod, kan man muligvis justere sig fra, så 2., 3. eller 4. statiske test bare kører helt smooth, - men hvad hjælper det, når fx trykfaldet over diffuseren er et helt andet når raketten accelererer med 4-5 g?

Så kan man ligeså godt springe de statiske tests over, og justere det ind via de dynamiske.

I tilgift vinder man så, såfremt raketten løfter sig bare få km, de helt nødvendige droptests af rumskibet, som de jo lige stod og manglede.

Foruden:
- Afprøvning af styrefinner og data vedr. rakettens retningsstabilitet, fra det øjeblik den forlader rampen.
- Afprøvning af telemetri og diverse sensorer
- Afprøvning af logistik og Sputniks sødygtighed
- Træning i og erfaring med bjærgning af rumskib, Mr Latex og raketdele
- og eget mere

Og såfremt den stiger 30 km:
- Afprøvning af bremseskærme m.m.
- Vigtige data fra hvordan motor og rumskib opfører sig oppe i de tyndere luftlag

Alt det der viser sig at fungere tilfredsstillende, kan man således flytte fokus væk fra og over på den fortsatte udvikling af motor og de relativt få ting, der måtte vise sig ikke at fungere 100% (mange af dem er jo allerede tjekket af, med turen til Nexø).

Turen til Nexø, foregik jo også på alle måder sikkerhedsmæssigt forsvarligt, med ikke mindre end 3 fartøjer at fordele sig på, og alle normale sikkerhedsforskrifter overholdt.

Eneste tilbageværende sikkerhedsissue, er at raketten, ude af kontrol, rent faktisk har rækkevidde til at nå observationsfartøjerne, på 300 m afstand, selvom motoren afbrydes hurtigt.

Men sandsynligheden for at blive ramt af raketten, er så lille at det må svare til risikoen ved enhver millitær skydeøvelse, og der er jo sjældent noget sikkerhedsmæssigt at kritisere ved disse.

Det meget simple koncept muliggør, helt unikt, at alle parametre ved hele systemet, kan testet dynamisk under realistiske forhold, allerede nu.

Den fremgangsmåde du kalder "fremdrift fremfor alt", med et par tilføjelser; "sund fornuft og fornøden sikkerhedsafstand" og "keep it simple and effordable" er tydeligvis den perfekte fremgangsmåde, og bør tjene som godt eksempel for al teknologisk udvikling, på alle niveauer!

  • 0
  • 0

Tak til Søren Lund.
Som jeg kom til at give udtryk for til JyllandsPosten så tænkte jeg at; "de er ikke rigtigt kloge ..." første gang jeg hørte om projektet. Efter at have kigget nærmere på det, besluttede jeg at give lidt støtte til projektet og idag er jeg overbevist om at det kan lade sig gøre - efter nogle tests - at sende Peter ud i rummet og sikkert tilbage. (Det sidste sprang JP let hen over og udelod - http://jp.dk/indland/article2168328.ece ).

Det er interessant at læse alle de forskellige synspunkter her på "Ingeniøren" også om andre emner selv om man ikke selv er ingeniør.

Især er det interessant at der findes mennesker som Peter Madsen og Kristian von Bengtson. Det er sådanne mennesker vi skal støtte for at bevare håbet til fremtiden.

  • 0
  • 0

Stig Johansen:

Jeg håber virkelig ikke du på noget tidspunkt har tvivlet på projektet?

Nej - selvfølgelig har du(I) ikke det, men det er en lidt underlig (Dansk) mentalitet, at nå man er tæt på succes, så kommer 'dommedagsprofetier' ca. kl. 5 min i tolv.

Nej, Det har jeg selvfølgelig ikke. Det var et humoristisk svar til dig vedr. troens indflydelse. Hvis du læser tilbage i tiden, er der ikke noget nyt i mit udsagn. Vi kender branchen og ved, hvor mange ting, der kan gå skævt. Men selvfølgelig mener vi, at vi nu gør det rigtige; alt iberegnet.
.

  • 0
  • 0