Elbil fra BMW får verdens første serieproducerede kulfiberkarosseri

I 2013 vil BMW sende elbilen Megacity Vehicle på markedet. Nye konstruktionsprincipper og en let kabine af kulfiber-forstærket plastic skal kompensere for batteriernes vægt.

BMW's første elbil vil ifølge den tyske fabrik rulle på gaden i en serieproduceret udgave i 2013.

De første skitser af bilen og foreløbige specifikationer er netop blevet offentliggjort, og der bliver ifølge BMW tale om et køretøj, der er konstrueret helt fra bunden for at tage hensyn til de særlige krav og muligheder, der ligger i eldrift.

»Konceptet tillader os stort set at kompensere for de ekstra 250-350 kg, som eldrevne køretøjer typisk trækker rundt med,« siger Klaus Draeger, der sidder i ledelsen af BMW's udviklingsdivision.

Læs også: BMW: Verdens første serieproducerede kulfiberkarosseri

Bilen vil i 2013 blive solgt som et undermærke til BMW og har foreløbig navnet 'Megacity Vehicle' eller MCV. Den vil kunne rumme fire personer og er primært tænkt til brug i byområder.

Omfattende samarbejde

Motoren bliver en trefaset synkronmotor på over 100 kW eller 136 hk - udviklet af BMW selv - mens batteripakken bliver af lithium-ion typen, udviklet i samarbejde med SB LiMotive - et selskab, som Samsung og Bosch står bag.

Bilen får baghjulstræk og hækmotor, og BMW overvejer muligheden af at forsyne den med en mindre forbrændingsmotor som 'range extender' - selv om BMW på længere sigt betragter denne løsning som et kompromis og hellere satser på forbedring af batteriteknologien.

Kabinen i kulfiberforstærket plastic - CFRP - skal fremstilles af SGL Automotive Carbon Fibers - et joint venture mellem BMW og carbon-producenten SGL Group. Selskabet annoncerede i juni opbygningen af en fabrik til i første omgang 100 mio. dollar i staten Washington, USA, til produktion af netop CFRP.

LifeDrive

BMW kalder princippet bag konstruktionen af MCV for LifeDrive - hvilket dækker over, at bilen er bygget op som to separate moduler:

Et Drive-modul, der integrerer batteri, motor, transmission og kollissionsbeskyttelse i et aluminium-chassis. Og et Life-modul, der består af en passagerkabine i meget stærkt og let kulfiberforstærket plastic - CFRP.

Kompakt undervogn

Drive-modulet er grundlaget for hele bilen og bygget op med udgangspunkt i et batteri med en vægt på omkring 250 kg. Placeringen af batteriet i midten af Drive-modulets lette, men stærke aluminiumsstruktur er ifølge BMW pålidelig og sikker i tilfælde af en kollision.

Foran og bagved batteriet udgør Drive-modulet en deformationszone, ligesom det rummer affjedring, aksler og naturligvis den elektriske motor. Den er betydelig mere kompakt end en tilsvarende forbrændingsmotor og fylder - inklusive transmission, elektronik m.m. - ifølge det bayerske selskab ikke mere end to kasser øl.

Let og stærk kabine

Ifølge BMW vil det være første gang, en serieproduceret bil fremstilles med en kabine i kulfiber - eller rettere kulfiberforstærket plastic (CFRP).

Materialet har hidtil været anset som for dyrt og ikke tilstækkeligt fleksibelt. BMW bryster sig dog af ti års erfaring med forskning og udvikling af CFRP - som fabrikken bl.a. anvender i taget på M3-modellen - og mener, det har mange fordele frem for stål:

Det er mindst lige så stærkt som stål, men vejer kun omkring det halve, og det er så stift, at det giver en meget direkte kørefornemmelse og dæmper optagelsen af energi i kabinen.

Desuden giver CFRP - kombineret med at alle transmissionskomponenter er integreret i Drive-modulet - helt nye muligheder for designet af kabinen

Kulmination på 'project i'

Megacity er den foreløbige kulmination på BMW's 'project i', der blev lanceret i 2007 for at udvikle bæredygtige transportkoncepter.

I foråret 2008 barslede projektet med 'MINI E' - en flåde på over 600 MINI Cooper ombygget til eldrift. De har siden midten af 2009 været igennem omfattende brugertest i Tyskland, USA og England.

Forsøgene har bl.a. i Berlin vist, at brugerne ikke har set MINI E's rækkevidde på 150 km som en begrænsning, samt at de i overvejende grad har opladet deres elbil hjemme i løbet af natten.

BMW's forsøg med elbiler fortsætter med MINI E i USA, og udvides til næste år med en ny generation af testbiler, BMW ActiveE.

Det bliver en ombygget model fra BMW's 1-serie, udstyret med en prototype på den motor og transmission, der er under udvikling til Megacity. ActiveE får en effekt på 125 kW/170 hk og en rækkevidde på ca. 160 km.

Dokumentation

BMW: Megacity Vehicle to become the world’s first volume-produced car with a passenger cell made from carbon

Kommentarer (1)