DTU vandt øko-race for bybiler med 306 km på literen

DTU-bilbyggerne gentog succesen fra 2006 og vandt den ene hovedpris i bybil-klassen ved Shell Eco Maraton. I år var det i klassen for forbrændingsmotorer. DME-bilen blev desuden præmieret for at være den bedste på alternativt brændstof.

Nogaro, Sydfrankrig:
Efter to kiksede forsøg, hvor DTU's bybil slet ikke gennemførte løbet , arbejdede et noget frustreret hold hele natten.

Søndag morgen gik de ud og vandt Shell Eco Marathons klasse for bybiler ved at køre, hvad der svarer til 306 kilometer på en liter benzin. Den næstbedste bybil med forbrændingsmotor var oppe på 289 kilometer.

»Jeg kunne næsten ikke holde det ud på de sidste omgange,« fortæller en meget glad Kim René Hansen, som havde telefon-forbindelse med køreren hele tiden, da det efterhånden gik op for gruppen, at en topplacering var en mulighed.

DTU's DME-bil ved starten på Shell Eco Marathon.

DTU-bilen modtog både selve længst på literen-prisen for bybiler med forbrændingsmotorer og prisen for det køretøj, som har det laveste CO2-udslip (205,8 gram for hele tuden) og for bedste bil på et alternativt brændstof.

Sejren for de DTU-studerende er ekstra rar, fordi holdet er det eneste, der stiller op med en bil, der kører på dimetylæter, som er et syntetisk, diesellignende brændstof, der skal under let tryk for at blive flydende.

Et svensk hold stillede ellers også op med en DME-motor, men måtte opgive at komme til start med motoren og installerede i stedet en benzin-motor kort før løbet.

Kommentarer (0)