DTU sætter verdensrekord ved Shells øko-race for biler

Dundrende succes i weekenden for DTU ved Shells Eco-marathon i Tyskland. DTU vandt begge de klasser, de stillede op i og slog oven i købet ny verdensrekord. Værre gik det for det deltagende hold fra Aalborg, som røg ud på grund af en defekt brændselscelle.

De to biler fra DTU stod tilbage som de store vindere, da sidste løb var kørt til ende i årets Shell Eco-marathon, hvor det ikke drejer sig om at køre hurtigst - men om at køre længst på literen.

I brintbilsklassen formåede DTU's Innovator-bil således at køre, hvad der svarer til 3549 kilometer på én liter benzin. Det var nok til at hjemføre en førsteplads, skriver Motormagasinet.

Lige så godt gik det for DTU i den mere almindelige kategori for forbrændingsmotorer. Her kørte DTU's lille bybil Dynamo, som kører på det danskudviklede brændstof DME, hvad der svarer tiil hele 589 kilometer på én liter benzin, hvilket er næsten en fordobling af rekorden fra 2007 på 306 kilometer per liter.

Det gik ikke så godt for Aalborg Universitet til økomaraton - bilen måtte give fortabt grundet en defekt brændselscelle (Foto: Aalborg Universitet).

Defekt brændselscelle drillede Aalborgs bil

Der var til gengæld knap så meget fut i Aalborg Universitets brændselscellebil. Aalborg, som deltog i motorløbet for første gang med en bil i prototype-klassen, måtte give fortabt på grund af en defekt brændselscelle.

Det var 25. gang, at Shell afholdt deres nu traditionsrige økologiske maratonrace, hvor udholdenhed betyder mere end fart. I alt 200 hold fra 29 lande var valfartet til Lausitz-Ring nær Dresden, som dannede rammerne for dette års konkurrence.

Kommentarer (6)

"Her kørte DTU’s lille bybil Dynamo, der kører på det danskudviklede brændstof DME, hele 589 kilometer på én liter benzin, hvilket er næsten en fordobling af rekorden fra 2007 på 306 kilometer per liter."

Hvad kørte den på, DME eller benzin?

  • 0
  • 0

Der findes 2 over klasser, henholdsvis Prototype og Urban Concept. Disse to klasser er herefter opdelt i tre klasser; Combustion, Fuel Cell og Solar.

DTU's to biler er henholdsvis en Fuel Cell prototype (der kører på brint) og en Combustion Urban Concept bil (der kører på DME)

Alle bilers resultater bliver regnet om til kilometer pr. liter på Shell blyfri 95 oktan benzin. Dette er for at alle resultater kan sammenlignes. Dynamo brugte 41 gram DME for at tilbagelægge 22081 meter.

Som Peder nævner, så slog NTNU også en verdensrekord, men det var altså i Urban Concept Fuel Cell kategorien. De kørte i øvrigt hele 1246 km/l

Der er dog rigtig mange præmier i denne konkurrence, men af de 4 store pokaler, kom DTU hjem med to af dem.

MVH
Christoffer Hansson
Team manager for Dynamo.

  • 0
  • 0