Yay!
Så skal der gang i bacon og æg !
Spis trygt et æg om dagen. Det kan dit hjerte sagtens holde til.
Sådan lyder konklusionen i en ny rapport fra DTU Fødevareinstituttet, som har kortlagt den internationale forskning om sundhed og æg. Rapporten konkluderer, at der ikke er nogen som helst risiko for at dø for tidligt ved at spise op til syv æg om ugen.
Æggeblommer er ganske vist den fødevare, som indeholder mest kolesterol. Hvis det ophober sig i blodet, så giver det øget risiko for hjerte-kar-sygdomme.
Men DTU-forskerne kan gennem en række videnskabelige artikler konstatere, at kolesterol i kosten ikke er afgørende for, hvor meget af det dårlige LDL-kolesterol der er i blodet. Mængden af mættet fedt i kosten spiller en langt større rolle.
Kolesterol fra æggeblommer betyder så lidt for sundheden, at ingen væsentlige undersøgelser har konkluderet, at æg i sig selv øger risikoen for at dø af hjerte-kar-sygdomme. Konklusionen på de videnskabelige studier er ifølge DTU, at der ingen sammenhæng er mellem antallet af æg i kosten og dødeligheden.
62 procent af energien i et æg kommer fra fedtet. Det bør dog heller ikke i sig selv afskrække fra at spise æg. Faktisk bliver forsøgspersoner, der spiser æg til morgenmad, mere mætte, end forsøgspersoner, der spiser samme mængde energi i bagels. Det betyder, at de spiser mindre energi i de følgende måltider, helt op til 36 timer efter at have spist æggene.
Det lyder som alle tiders slankekur, men ingen undersøgelser har set på, hvad æg i sig selv betyder for vægten på lang sigt, understreger forskerne.
De har heller ikke fundet belæg for, at æg forhindrer nogle sygdomme. De indeholder dog lutein og zeaxanthin, to såkaldte karotenoider, som også findes i blandt andet mørkegrønne bladgrøntsager som kål og spinat. De kan spille en rolle i at forhindre den mest udbredte årsag til nedsat syn og blindhed hos ældre, aldersrelateret macula degeneration (AMD).
DTU-rapporten er bestilt og betalt af Landbrug & Fødevarer. Landbrugsorganisationen vil benytte den til at fremme salget af æg ved at hjælpe danskerne af med den dårlige kolesterol-samvittighed. Ifølge chefkonsulent Grethe Andersen viser organisationens undersøgelser, at to ud af tre danskere forbinder æg med forhøjet kolesteroltal.
»Æg er et sund og godt levnedsmiddel, der indeholder alle mineraler og vitaminer undtagen C. Men vi har en masse mennesker, som er bange for at spise æg, fordi der er kolesterol i,« siger hun.
Æg er også nemt at tilberede, fremhæver Grethe Andersen.
»Rapporten viser, at der ikke er nogen grund til, at danskere, som har lyst til at lave to spejlæg i stedet for at hente en pizza, skal føle sig dårligt tilpas over det,« siger hun.
Så skal der gang i bacon og æg !
Englænderne høvler æg og bacon i sig - de lever vel ikke et væsentligt kortere liv end os?
Til gengæld lever de nærmest kun af fedt, så det burde jo også koste dem på levealderen?
Eller også er det deres umådeholden forbrug af statin, der koster dem på levealderen. Prøv at læse den her fra MIT:
Ifølge sundhedsprofessor Bente Klarlund Pedersen er der ikke videnskabeligt belæg for ret mange af de populære kostråd, der cirkulerer. Indtil der dukker nogle troværdige forskningsresultater op, der siger noget andet, så konkluderer hun, at man kan spise stort set, hvad man vil, bare man ikke spiser for meget. Og man kan også have et lille alkoholforbrug, bare man drikker alkoholen jævnt og helst i forbindelse med et måltid.
Derimod kan man ikke forspise sig i motion. Men alle sundhedsråd om føde og motion er ligegyldige, hvis man ryger.
Det er en gammel viden, at mennesket producerer ca 90% af sit kolesterol, ca. 10% kommer fra føden.
Det er gammel viden, at en stor indtagelse af kolesterol medfører, at egenproduktionen falder tilsvarende!
En dansk undersøgelse fra 60-erne (Otto Sørensen) viste ingen forskel på fedstoffer fra margarine og fra smør, idet sundhedseksperter på den tid mente at dyrisk fedt var mere usundt end vegetabilsk fedt.
Fedtstoffer er livsnødvendige for mennesker og dyr - men som i alle forhold er det ikke sundt at have et overforbrug - uanset om der er tale om fedtstoffer, kulhydrater, proteiner eller vitaminer.
M.h.t. til fedt kan man selv gøre lidt til at ændre på forholdet mellem "det gode" og "dårlige kolesterol - HDL:LDL - idet motion har en gunstig effekt.
Spis roligt fedstoffer - men undgå overforbrug.
Mvh. Per A. Hansen
Det er gammel viden, at en stor indtagelse af kolesterol medfører, at egenproduktionen falder tilsvarende!
Hvordan kan man så få et forhøjet kolesteroltal?
Du bygger konklusioner på gammel viden i et felt der har ændret sig drastisk på det sidste. Spis en kartoffel
Jeg er tilhænger af evolutionsteorien. Den passer bare i alle forhold.
Derfor konkluderer jeg, at hvis det smager godt, så er det sundt!
Så simpelt må det jo være:
I tidligere tider, hvor der ikke fandtes videnskab til at fortælle os alt muligt, så spiste vi mennesker (ligesom dyrene) det vi syntes smagte godt. Det har og havde vi altid gjort.
Hvis der nu skete en lille mutation så der blev født en individ som af en eller anden grund syntes at sand eller sten smagte godt, og ikke kunne lide svinekød og majs, så ville dette individ jo spise sand - og dø hurtigt.
De individer som synes de sundeste ting smagte godt levede jo længst - og fik mest afkom.
Så derfor er konklusionen klar: Hvis det smager godt, så er det sundt! QED
;-)
@Frederik,
Hvordan kan man så få et forhøjet kolesteroltal? Du bygger konklusioner på gammel viden i et felt der har ændret sig drastisk på det sidste. Spis en kartoffel
Mvh. Per A. Hansen
Jeg er tilhænger af evolutionsteorien. Den passer bare i alle forhold. Derfor konkluderer jeg, at hvis det smager godt, så er det sundt! Så simpelt må det jo være:
Det er ikke helt tosset tænkt, men husk nu at vores fjerne forfædre ikke havde slikbutikker ;-)
Dine smagsløg er udviklet i en tid hvor det var vanskeligt at få kalorier nok indenbords.
@Frederik, [quote]Hvordan kan man så få et forhøjet kolesteroltal? Du bygger konklusioner på gammel viden i et felt der har ændret sig drastisk på det sidste. Spis en kartoffel
Mvh. Per A. Hansen[/quote]
Har du blot en pubmed undersøgelse som kan underbygge dine påstande vil jeg gerne læse den.
@Bjørn,
Har du blot en pubmed undersøgelse som kan underbygge dine påstande vil jeg gerne læse den
Mvh. Per A. Hansen
@Bjørn, [quote]Har du blot en pubmed undersøgelse som kan underbygge dine påstande vil jeg gerne læse den
Mvh. Per A. Hansen
[/quote]
Det var ikke så meget den med kroppen selv regulerer. Det var nærmere den med at LDL skulle give risiko for åreforkalkninger. Såvidt jeg kan se at diverse pubmed undersøgelser, er det ret så ligegyldigt svært at bekræfte den påstand.
Ugeskrift for læger må da også bruge nogle tilgængelige kilder i deres artikler.
Det var nærmere den med at LDL skulle give risiko for åreforkalkninger. Såvidt jeg kan se at diverse pubmed undersøgelser, er det ret så ligegyldigt svært at bekræfte den påstand
Det er især indholdet af det skadelige LDL-kolesterol (low density lipoprotein) i blodet, som har betydning for dannelsen af åreforkalkning, hvorimod det gavnlige HDL-kolesterol (high density lipoprotein) har en beskyttende virkning. Det er således forholdet mellem LDL-kolesterol og HDL-kolesterol, som har betydning for dannelsen af åreforkalkning
Kilde:
[quote]Det var nærmere den med at LDL skulle give risiko for åreforkalkninger. Såvidt jeg kan se at diverse pubmed undersøgelser, er det ret så ligegyldigt svært at bekræfte den påstand
Det er især indholdet af det skadelige LDL-kolesterol (low density lipoprotein) i blodet, som har betydning for dannelsen af åreforkalkning, hvorimod det gavnlige HDL-kolesterol (high density lipoprotein) har en beskyttende virkning. Det er således forholdet mellem LDL-kolesterol og HDL-kolesterol, som har betydning for dannelsen af åreforkalkning
Kilde:
http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/kol...
Jeg er udemærket klar over de historier findes overalt.
Men nu benytter netdoktor sig ikke af nogle kilder.
Finder jeg en hjemmeside som hævder månen er lavet af grøn ost, så forventer jeg da ikke du tager den for gode varer ;-)
Men nu benytter netdoktor sig ikke af nogle kilder
[quote]Men nu benytter netdoktor sig ikke af nogle kilder
Obesity as an independent risk factor for cardiovascular disease: a 26-year follow-up of participants in the Framingham Heart Study.
Hubert HB, Feinleib M, McNamara PM, Castelli WP.
Circulation. 1983 May; 67(5): 968-77.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6219830...
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2243282...
;-)
Concerning the Possibility of a Nut...
Prøv bare at google sig frem til Dr. Jan Kwasniewski. Mange års forskning inden for fedt i mad. Effektivt og videnskabeligt dokumenteret.
Jeg kender personligt en del patienter med diabetes B, som efter 4 mdr´s brug af Kwasniewski´s diæt blev helt raske igen. Jeg kvitterede selv mine mavesår for 1 år siden.
Bliver der interesse for det, kan jeg oversætte og udgive i Danmark hans "Manual for at anvende det moderne menneske". Originalen er udgivet på polsk.
[quote]Concerning the Possibility of a Nut...
Jeg anbefaler en bog " Myter om kolesterol", studie fra 1946, autor: Walter Hartenbach.
All anden diskussion er unødvendig.
@Bjørn,
Det var ikke så meget den med kroppen selv regulerer. Det var nærmere den med at LDL skulle give risiko for åreforkalkninger
http://www.patientvejledningen.dk/vejledni...
En mere udtømmende forklaring kan findes i Ugeskriftet - her kan dit bibliotek sikkert hjælpe.
Mvh. Per A. Hansen

Kommentarer (23)