DTU-forsker: Batterier til elbiler er kun på prototype-stadiet

En ph.d.-studerende fra DTU havde yderst vanskeligt ved overhovedet at købe et elbil-batteri til sit forskningsprojekt. Kun to ud af 15-20 producenter i verden er i stand til at fremsende certifikater for sikkerhed og produktkvalitet.

Batterierne til elbiler befinder sig kun på et prototype-stadie, hvor det er meget vanskeligt at finde certifikater og teknisk dokumentation.

Det konkluderer italienske Francesco Marra, der for nylig indledte sit ph.d.-projekt på DTU. Til projektet skal han teste et batteri fra en elbil i laboratoriet, og som første del af projektet satte han sig for at undersøge markedet for batterier til elbiler.

Francesco Marra identificerede mellem 15 og 20 leverandører af batterier til elbiler på verdensplan. Men det var en yderst vanskelig opgave for ham at få lov til at købe et batteri af dem.

En ph.d.-forsker har erfaret, at det stort set er umuligt at købe et batteri til en elbl. Her ses Qinetics jernsulfid-baserede celle. (Foto: Qinetiq)

»Markedet er ikke klart til et stort antal ordrer. Producenterne siger, at de kun arbejder for store kunder. Nogle vil slet ikke sælge batterier til andre, heller ikke til forskere,« fortæller han.

»Andre kræver en overpris på 50 procent for kunder, der ikke er bilproducenter. Nogle forlanger endda yderligere 50 procent ekstra, fordi det ikke er et batteri fra masseproduktion,« tilføjer han.

Ingen teknisk dokumentation

Det lykkedes til sidst Francesco Marra at finde et egnet batteri hos en samarbejdsvillig producent, men han konkluderer, at det ville have været umuligt for en privat kunde.

Lige så slemt er det, at den tekniske dokumentation for batteriernes egenskab er så godt som ikke-eksisterende.

»Der er kun to af de selskaber, som jeg har fundet, der kan sende mig et certifikat for batteriets kvalitet og brandsikkerhed. Det er heller ikke klart, hvordan batteriet skal behandles i forbindelse med genbrug, når det ikke længere virker,« siger Francesco Marra.

Hans projekt har blandt andet til formål at afklare, hvor længe batterierne holder. Det samme gælder det langt større Edison-projekt som blandt andet Risø DTU er med i.

Hos Risø DTU fortæller programleder Andres Troi, at Risø har fået fat i batterierne gennem selskabet Lithium Balance, der udvikler batteristyring til elbiler og har Dong Energy som medejer. Batterierne er ved at blive leveret nu.

»Der er ikke noget åbent og fungerende marked for batterier. Enten sætter producenterne prisen meget højt, eller også nægter de simpelthen at sælge,« fastslår han.

Andres Troi mener dog ikke, at det er useriøst, at batteriproducenterne afviser at sælge til enkeltpersoner. Det skyldes, at det er kompliceret at sætte det system op, som overvåger afladning og opladning af hver enkelt celle. Systemet skal tilpasses hver enkelt bil eller forsøg.

Risø har naturligvis selv ekspertisen til at styre battericellerne, og de kommende forsøg skal vise, hvor længe batterierne holder under forskellige cyklusser af op- og afladning. Risø skal blandt andet eksperimentere med lynladning.

Kommentarer (5)

Det er da lang tid den teknologi efterhånden har ligget på prototype-stadiet. Er der ikke mere perspektiv i at forske i kunstig fremstilling af kunstig benzin (e.g. produceret fra vind eller atomkraft)? Eksplosionsmotoren er meget populaer og udvikles hele tiden - og hele infrastrukturen (tankstationer etc) er paa plads.

  • 0
  • 0

Er pointen ikke, at det er sælgerne der styrer markedet for de gode/velegnede lithium-batterityper. General Motors (med modellen Volt) og Nissan (med modellen Leaf) og Mitsubishi (med modellen iMiev) har da masseproduktion af både bilerne og batterierne til dem, og styrer formentlig batteriproduktionen/underleverandørerne med meget hård hånd mht. kvalitet og spec. Men disse batterier er ikke blevet almindelig hyldevare, sat til salg alle vegne (endnu)

Er der ikke mere perspektiv i at forske i kunstig fremstilling af kunstig benzin

Hvorfor skulle det gå hurtigere end at vente på at batterimarkedet skifter fra sælgers til købers marked?
Ved batterierne skrives der om at de kan produceres, men ikke sælges. Prisen er afgørende, og bilbatterier er stadig mange år om at tjene sig hjem, men er fremstillingen af benzin uden brug af fossiler ikke så meget bagefter batterierne, at batterierne ser ud til at beholde forspringet de næste tre år?

  • 0
  • 0

Hvis bilerne bliver mindre og lettere så behøver batterierne ikke indeholde lige så meget energi. Specielt også hvis bilerne blev meget mere aerodynamiske.

  • 0
  • 0