Den interaktive bycykel når de københavnske cykelstier til sommer

I løbet af 2013 får København 1.200 nye bycykler med tablet-pc og mulighed for udvidelse til elcykel.

De gamle bycykler med møntindkast, som siden 1995 har gjort det nemmere for folk at komme rundt i København, er blevet skrottet til fordel for en model med tablet-pc og mulighed for hjælpemotor.

Til august kommer de første modeller på gaden i København med tilhørende ladestation, og derpå bliver resten af de 1.200 stykker sat ud i løbet af 2013.

Gobike er det dansk/hollandske selskab bag cyklen, som nu også har fået Aarhus-selskabet Blue Line med på holdet til at udvikle den hårdføre tablet-pc, der sidder foran på styret.

Cyklen er tænkt som en pendlercykel, hvilket vil sige, at den får holdeplads ved stationerne, så den er klar til pendlere, der kommer ind med bus eller tog og skal bruge transport det sidste stykke til arbejde.

Det aarhusianske selskab Blue Line leverer tablet-pc'erne, der holder styr på rejse, reklamer og reservationer.

På styret sidder tablet-pc’en og kan give kørevejledninger og mulighed for at købe togbilletter. Den holder også styr på, hvor der er ledige cykler, mens de lokale handelsdrivende og klubber får mulighed for at lægge reklamer ind, så cyklisten får et praj om, at der f.eks. ligger en bager om hjørnet.

Læs også: New Yorks bycykler får Københavns til at ligne væltepetere

Cyklerne består af meget få dele for at gøre dem så nemme som muligt for partneren Falck at vedligeholde og for at minimere mængden af vandalisme, skriver Gobike.dk. Det betyder, at lygterne er bygget ind i stellet, og der er ingen udvendige olierede dele.

Den nye bycykel har et større dækningsområde og er tiltænkt pendlerne.

Skal sadlen hæves eller sænkes, foregår det med gas, ligesom en kontorstol, og alle kabler er ført inde i stellet. Og så er dækkene punkterfri.

Desuden er de forberedt til at kunne laves om til elcykler, hvis det skulle blive et ønske senere hen.

En af de ting, der skal gøre cyklen interessant for pendlere, er som sagt, at det bliver muligt at reservere cyklen på forhånd ved at give sine oplysninger i stedet for, som i gamle dage, at hægte en ledig af stativet og kaste en 20’er ind som på en indkøbsvogn.

Cyklen fra Gobike har fået en hårdfør industri-pc monteret på styret og er sikret - eller i hvert fald forsøgt sikret - mod vandalisme ved at gemme kabler og andre løse dele af vejen.

Og ifølge en video, som gobike.dk har lagt ud på deres hjemmeside, er cyklen tænkt som et landsdækkende initiativ, så cyklen ikke længere kun må bruges inden for brokvartererne.

Administrerende direktør i nonprofit-organisationen Cykeldk Niklas Marschall fortæller, at han er i dialog med 50 kommuner, som kunne tænkes at være en del af initiativet, men at det i første omgang bliver borgere, arbejdende og turister i Frederiksberg og Københavns Kommune, der får glæde af cyklerne.

Læs også: En god bycykel behøver ikke gear

De første cykler bliver sat ind i løbet af sommeren, og det er planen, at omkring 1.200 af slagsen vil blive udrullet i løbet af 2013.

En overgang så det ellers ud til, at københavnerne måtte undvære de populære bycykler, fordi de efter mange år på gaderne var så slidte, at en udskiftning var nødvendig.

Men prisen, et trecifret millionbeløb, for at få de omkring 2.000 gamle bycykler på banen igen over en periode på otte år blev for bitter en pille at sluge for Københavns Kommune, som ikke ville øremærke så mange penge alene til bycykler. Dog kom redningen alligevel i løbet af efteråret, og nu har Københavns og Frederiksberg Kommune så sagt ja til en kontrakt på foreløbig otte år for de nye cykler.

Kommentarer (4)

Hvad forhindrer at cyklen bliver stjålet, hvor tyvene benytter sin egen lås. Efter noget tid uden for dockingstation løber cyklen jo nok tør for strøm og GPS/GSM-forbindelse. Og hvordan låser man cyklen, når man når frem til sit arbejde?

  • 3
  • 0

Ja enig, og skærmen skal også kunne tåle frost og et hårdt slag.

Ville det ikke være smartere at lave en plade med induktions opladning til mobiltelefoner og en "regnvejrs" beskyttelse.

Således kan man bruge sin egen mobil og læse mail mens man holder for rødt lys mv mv (og evt. ta´ et billede af en lastbil der klemmer cyklister i trafikken) . På denne måde undgår man også at tabletten bliver forældet (nok max. 2-3 år)

New York løsningen, ""en helhed monteret"" som bagagebærer, er nok smartere med både GPS og nok måske måske på sigt mulighed for at opgradere almindelige cykler til el-cykler.

  • 2
  • 1

Der er mange afprøvede løsninger på marked.

Samme udfordring har "Call a bike" systemet løst ved at lejeren skal afgive personoplysninger og du skal leje via dit telefonnummer. Nextbike har også "frie" lejeterminaler - men du skal være registreret bruger og du skal betale med debit- eller kreditkort. Vélib og Velo'v kræver registrering (jeg ved dog hvordan identifikationen kører). Bicing (Barcelona) kræver kreditkort og spansk adresse. Citybike aka. ViennaBike kræver debit- eller kreditkort. Jeg kender ingen systemer hvor du bare kan komme løbende fra gaden og smide mønter i en automat. Enten indhenter man identifikation via kreditkort, telefon eller begge.

Screendumps i reklamefilmen om Go'Bike viser noget om registrede brugere, betaling via telefon eller kort.

Nu kender man dem der lejer og de ved hvor de bor. Dem der lejer og ikke afleverer hæfter. Lad os sige at fx. mere end 3 dages leje udløser fuld erstattningsansvar. Det skal de nok skrive ind i lejebetingelserne, som du skal acceptere. Det er ligesom rejsekortet - har du ikke stemplet ud af S-tog koster det en 50er - har du ikke afleveret cyklen efter 3 døgn, hæver de 15.000 fra dit kreditkort - færdig arbejde.

Det er ikke svært for udbyderen at finde cyklen. GSM holder uden problemer en uge på batteri. GPS har en ulempe: Aflever du i regnvejr under en bro eller under halvtag er GSP signalet måske væk. GSM triangulering er godt nok og mere sikkert. GPS er bare "nice to have". Nogle Nextbike har dynamo og du kan hive 5V ud og lade fx. din egen telefon på farten. @Ole: der er nogen der har tænkt den tanke før. Om dynamoen også lader GSM systemet ved jeg dog ikke. Go'Bike har også en dynamo.

Du kan sagtens låse ved nogle systemer endda med cyklens lås. Du skal bare skelne mellem "låse" og "aflevere". En låst cykel er ikke nødvendigvis afleveret, den kan være i brug og udlejet. Som priviligeret lej-selv-og-hop-køen-over kunde hos et biludlejningsfirma eller delebilbruger kender man også til forskellen.

Nextbike har også el-cykler ude i byerne. (så hæfter man sikkert for endnu mere)

De gamle bycykler (også i Helsinki og Aveiro) var tilnærmelsesvis det økonomer kalder et offentlig gode og hele verden kiggede hvordan det kunne lade sig gøre. Derimod er de moderne systemer ganske almindelige lejekontrakter, bare en lidt mere automatiseret og decentraliseret ud- og aflevering.

Der er masser af systemer derude i verden, der virker. Go'Bike ser ud til at være et stationssystem og
ikke et fuld flyvende system (uden faste holdepunkter, som CityBike flex). Ambitionerne er dermed lidt lavere.

Så velkommen til Go'Bike.

Jeg glæder mig at se vandalernes testreslutater af dashboard computeren. Hvad siger Rådet for større trafiksikkerhed om reklame der lyser cyklisten i hovedet? Hvad er "punkterfrie dæk", hvis ikke gummiringe som ved bycyklen? Har dashboard computeren indbygget alkometer? Kan jeg låse op og betale med rejsekortet?

Hvor kan jeg aftale prøveturen?
...og ikke mindst: Hvad koster det?

  • 1
  • 0