Dash-fly fik igen problemer med lugen til landingsstel

Et Dash-fly på vej til København måtte returnere til Warszawa efter problemer med lugen til landingshjulene. Fejlen er den tredje, efter SAS satte ulykkesflyene i luften igen og den anden med en luge til landingsstellet.

Fredag klokken 16.19 kunne en pilot kort efter take-off konstatere, at mekanikken havde svigtet på et af SAS' Dash-8 Q400-fly. Igen.

Denne gang ville selve lugen til landings-gearet ikke trække op. Så 28 minutter senere stod SK 2752 på vej til København atter på landingsbanen i Warszawa.

»I sådan en situation kan eller skal landingshjulet heller ikke kunne trækkes op. Da det øger brændstofforbruget betydeligt at flyve med landing-gear nede, valgte kaptajnen helt efter bogen at lande i Warszawa igen,« beretter SAS´ pressechef Jens Langergaard.

Han understreger, at landingen forløb udramatisk, samt at lufthavnen i Warszawa ikke deklarerede standby eller andre sikkerhedsprocedurer. Alligevel var pulsen hos en del af de 68 passagerer ombord i det ulykkesplagede propelfly galoperende.

»Det er forståeligt, at nogle passagerer er blevet ængstelige og bekymrede, uanset at der var tale om en helt normal landing. SAS er også bevidst om, at en returnering med Q400 i disse dage kan udløse uro og ængstelse, uanset at årsagen til returneringen og den efterfølgende landing i Warszawa ikke indebar nogen sikkerhedsrisiko,« siger Jens Langergaard.

Passagerne flyves nu til København med en MD80.

Også fejl på luge i onsdags

Fredagens episode kommer, blot to dage efter at lugen til et Dash-flys næsehjul åbnede og lukkede af sig selv en ekstra gang. Før det oplevede piloten, at lugen til flyets næsehjul ikke gav indikation af, at den var lukket og på plads, efter han havde aktiveret det håndtag, der hæver hjulene.

Konsekvensen blev, at Dash-flyet returnerede til København for at foretage en såkaldt sikkerhedslanding, hvor beredskabskøretøjer holdt parate.

Jens Langergaard ved ikke, hvorvidt fredagens problem med lugen også var i forbindelse med flyets næsehjul.

Torsdag 12. oktober, altså dagen imellem de to fejl med lugerne, måtte piloten i Dash-fly på vej fra Berlin til Stockholm opgive at starte. Motoren indikerede en fejl, hvilket senere viste sig at være en ødelagt komponent i selve motorens kontrolfunktion.

Flyene havde fået grønt lys

De tre fejl i ugens løb kommer, efter at SAS 4. oktober gav grønt lys til at flyve med Dash-flyene ovenpå tre ugers grounding. Pausen skyldtes, at to Dash-fly i september havarerede i Aalborg og Vilnius Lufthavn. I begge tilfælde var højre landingsstel ikke låst fast ved landingen og kollapsede.

»Fredagens hændelse har ingen sammenhæng med det i Aalborg og Vilnius. Men det er beklageligt og uheldigt, fordi det skete, efter vi har fået flyene tjekket,« siger Jens Langergaard.

Nødlandingerne i Aalborg og Vilnius førte til undersøgelser af samtlige af SAS´ 27 Dash-fly. De viste, at det var korrosion i landingsstellets hydrauliske lås, som førte til overbelastning af den bolt og møtrik, der holder sammen på låsen.

Korrosionen bunder i en fejlagtig manual fra flyproducenten Bombardier. SAS har nu forlangt mindst en halv milliard kroner i erstatning af flyproducenten.

Kommentarer (0)