Dansk dragrace elmotorcykel slår verdensrekord i Malmø

Det kostede en brækket finger, da de to fætre fra Team True Cousins slog verdensrekorden i dragrace for elmotorcykler i 48 volts klassen og tilbagelagde 200 meter på 8,01 sekund.

Humøret er højt hos halvdelen af Team True Cousins, der i går slog verdensrekorden i dragrace for elmotorcykler. Omkring halvandet sekund blev der barberet af den hidtidige rekord.

»Det var perfekt, det var helt vildt. Vi vidste godt, vi kunne komme derned omkring, men vi troede ikke, vi ville komme under 8,3 sekunder,« siger køreren Hans-Henrik Thomsen fra en seng på Herlev Hospital til ing.dk

Motorcyklen han kører på er bygget af fætteren Glenn E. Nielsen, der er den anden halvdel af Team True Cousins.

Team True Cousins lige inden start. Danmark har ingen dragrace bane, så rekorden blev sat på banen Veidec Raceway i Malmö. (Foto: Pernille Lund Madsen)

Den ene halvdel af Team True Cousins, Glenn E. Nielsen, piller ved Silver Giant II, der vejer 129 kilo, har fire el-motorer på hver 24 volt og yder omkring 45 hestekræfter. (Foto: Pernille Lund Madsen)

Tidligere har elmotorcyklen slået rekorder i 24 volts klassen under navnet Silvergiant 1, men med lidt ombygning, kunne den altså også nemt gøre sig i det større 48-volts klassement.

Nu hedder dragrace elmotorcyklen Silver Giant II, og en del af hemmeligheden bag de hurtige tider, er den avancerede konstruktion, der som den eneste i klassen har to gear.

»Vi har en gearkasse, det er der ingen andre, der har. Med 2-trin. Den er pneumatisk aktiveret via en CO2-flaske, med automatisk skifte fra det ene til det andet gear. I forhold til det vi kører imod fra USA, er den her meget mere avanceret,« siger Hans-Henrik Thomsen.

Han forklarer, at selvom fætrene netop har slået rekord i 48 volts klassen, benytter de 24 volt motorer. Det samme var tilfældet da de kørte i 24 volts klassen-da benyttede de 12 volts motorer.

I alt fire styks er der monteret på motorcyklen, og hemmeligheden bag de underdimensionerede motorer er, at der kan presses mere ud af dem, end ved at benytte en stor.

»Jo mindre motoren er, jo mere kan du voldtage den. Hvis vi blev ved med at køre ved den effekt (som vi gør under et dragrace, red.), ville motorerne smelte, men når det er dragrace, drejer det sig kun om acceleration,« siger Hans-Henrik Thomsen og forklarer, at batteriet sender 48 volt og 600 ampere i hver motor.

Batteriet er et lithium-polymer fra den danske batteriproducent Positive Energies, som der hurtigt kan trækkes rigtig meget strøm ud af, forklarer den certificerede dragrace-kører.

Sidste kørsel endte med backflip

Efter at have slået rekorden med omkring halvandet sekund, havde de to fætre alligevel ikke helt fået nok.

»Den sidste gang vi kørte, fik jeg vendt motorcyklen hele vejen rundt. Den forsvandt under mig, og nu ligger jeg så på hospitalet,« siger Hans-Henrik Thomsen. Heldigvis kun med en brækket finger-og et meget ømt haleben.

»Vi havde aldrig forestillet os, at den kunne lave det her backflip. Baghjulet overhalede nærmest forhjulet,« lyder det.
»Fordi den er meget lang og lav, har det virket usandsynligt, at det skulle ske. Vi har ellers været opmærksomme på, at der måske skulle små stykkehjul bag på, (kaldet en wheeliebar, red.) men det var uden for vores beregninger, at det kunne blive så voldsomt.«

Den specielle konstruktion af motorcyklen - den er meget lang, så køreren ligger nærmest henover den - gjorde det vanskeligt for Hans-Henrik Thomsen at undgå ulykken, da det var ved at gå galt.

»Jeg ligger med strakte arme, så når den får fuld gas, har jeg svært ved at skrue ned for gassen, og det var også problemet i går. Jeg kunne simpelthen ikke nå at lukke for gassen,« siger han.

Det var godt, det ikke gik værre end en brækket finger?

»Det var godt, vi fik det på video,« griner Hans-Henrik Thomsen.

Den video samt video fra rekorden forsøger ing.dk at følge op på enten i aften eller i morgen.

Og motorcyklen? Den har haft det bedre, men den skal nok komme til at køre igen, lyder det fra de to fætre.

Dokumentation

Silvergiant II

Kommentarer (14)

s = 1/2 v* t => v = 2*s/t = 400/8.03
dvs
V = ca 50 m/s eller 180 km/t

hvis accelerationen er konstant. Den accelererer nok heftigere i starten, så farten er nok lidt lavere end de 180

  • 0
  • 0

Istedet for at rode jer ud i alle´mulige teoretiske udregninger,kan i bare følge linket,der står Top speed: approx. 140 km/h

  • 0
  • 0

Alla har väl sett

http://www.youtube.com/watch?v=tRpMV-Gf0hA

Det var hösten 2007..

Jag anser att det är mycket intressant med elklassen för motorcyklar i en klassisk motorcykeltävling.

http://gunnarlittmarck.blogspot.com/2010/0...

Racing kan ofta dra teknikutvecklingen, då den inte är styrd av ekonomi..

Tänk om man inte förbjudit aktiv fjädring, dämpning och vingar....

Bara en sådan sak som om Off shore one, tillät rörliga vingar, eller åtminstone att de fick placeras även framför tyngdpunkten...

Planande motorbåtar bör ha speciella parasail, till leg för passagerare, drift på undanvindar och lyft i fart...

Under fart skulle ett parasail reducera bränsleförbrukningen och öka komforten radikalt....

Eller hur?

  • 0
  • 0

flere og flere stæder laves der kun 1/8 mile baner for at holde hastigheden nede når der køres med de hurtige biler eller dragster's.
den nærmeste 1/4 bane ligger i mantorp sverige ca 350 km oppe.
vores udgangs hastighed var omkring 127 kmt
til de nysgerrige kan jeg forklare at viores datalogger gir følgende .
0-50 på 1,3 sek
0-100 på 4,5 sek
1 til 2 gear skift foregår automatiskt ved 65 kmt
vi trækker 100000 watt fra batterierne og under 1/2 af denne effekt når baghjulet.

  • 0
  • 0

Tidstager udstyret på meca er godkendt til den slaks , osse derfor at vi ikke kunne sætte en rekord ved F.eks. DHB (danmarks hurtigeste bil) der blev afholdt i begyndelsen af denne måned.
Banen skal være godkendt og permanent.
De officielle tider kommer på snart og de blir netop nu sendt til www.nedra.com sammen med et stykke papir ( en raceform) som den "synsmand" som godkendte vores dragmc har skrevet under på.

her http://www.youtube.com/watch?v=mYqG-qxfJZM

  • 0
  • 0

Glenn, husk at få jeres hjemmeside med på Nedras Rekord-side - den mangler for jeres 24V. :)

  • 0
  • 0