Blå blok: Højere takster skal betale lynelektrificering af banenettet

DSB og andre togoperatører skal betale mere for at køre på banenettet for at få elektrificeret strækningerne mellem Esbjerg og Lunderskov og Fredericia til Frederikshavn.

Mistroen til dieseltoget IC4 er så stor, at blå bloks trafikordførere vil have sat gang i elektrifceringen på to jyske banestrækninger med det samme, så man kan køre med eltog til Esbjerg og Frederikshavn i 2018. Riget fattes imidlertid penge, så elektrificeringen skal betales af pensionskasser og jernbaneentreprenører i et Offentligt-Privat-Partnerskab og regningen betales af togoperatører som DSB. De ekstra omkostninger må dog ikke sendes videre til passagererne, siger Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen.

»Togoperatørerne får en væsentlig besparelse, når de begynder at køre med eltog. Den besparelse kan så rigeligt betale den ekstra betaling, der kan forrente pensionsselskabernes investering.«

I dag er det DSB, der kører på de pågældende strækninger og planen er, at IC4 skal indsættes i landsdelstrafikken mellem København og Århus.

»Men vi er mange, der tvivler på, at DSB får rettet op på IC4-toget. Spørgsmålet er jo, hvor mange penge, vi skal smide efter IC4. Lige nu siger de 800 mio. kr, men jeg tror ikke på, at det vil være det sidste kapitel i den bog.«

Derfor vil blå blok ikke vente og se, om DSB kan få bugt med det forkætrede dieseltogs problemer med bremser og sammenkobling.

»Vi har allerede ventet meget længe. Vi mener, at man - uanset hvad der sker med IC4 - skal sætte gang i en forcering af elektrificeringen. Både hensynet til passagerene og til miljøet tilsiger, at det er den rigtige løsning.«

Hvad så hvis DSB får IC4 til at køre - og derefter skal betale ekstra for at køre dieseltog under elledningerne på vejen til Århus og Frederikshavn? De får jo ingen besparelse ud af det.

»Så må vi se på, hvordan vi får ryddet op i det økonomiske tab,« lyder det fra Kristian Pihl Lorentzen.

Transportministeren har tidligere estimeret prisen for at droppe IC4 og fremskynde elektrificeringen til 16,7 mia. kr fordelt på 1) tabt betaling til Ansaldobreda: 2,8 milliarder kroner, 2) Tabt investering i DSB's egen færdiggørelse af IC4: 0,3 milliarder kroner, 3) Indkøb af 83 nye eltog: 4,4 milliarder kroner, 4) Indkøb af 23 eltog til erstatning for IC2: 0,7 milliarder kroner, 5) Anlægsudgift til hurtig elektrificering af Fredericia-Frederikshavn og Vejle-Struer: 8,4 milliarder kroner.

Det er kun strækningen til Esbjerg, der er blevet immuniseret, så man umiddelbart kan elektrificere uden at risikere fejl i signalanlæg og andet elektrionisk udstyr. Derfor er prisen for en hastelektrificering ifølge Transportministeren 15 procent højere, end hvis man elektrificerer samtidigt eller efter man har moderniseret banens signalanlæg.

Men Kristian Pihl Lorentzen tror ikke på regnestykket, fordi det ikke tager højde for, at man kan levetidsforlænge OC3-togene og dermed udskyde købet af nye eltog.

»Jeg forholder mig til nettotabet til Ansaldobreda på 2,8 mia. kr. Så spørgsmålet er bare, om man vil tage tabet nu eller senere.«

Trafikforhandlingerne forventes at fortsætte frem til februar.

Kommentarer (34)

Artiklen nævner ikke noget om Venstre stadig er af den holdning, at dobbeltsporet Vamdrup-Vojens stadig skal bygges på trods af advarsler fra både DSB og DB om at det vil smadre togdrift i Sønderjylland i flere år.

Istedet vil Venstre vælge en dyr løsning hvor staten skal låne penge af pensionskasserne for at elektrificere mellem Lunderskov og Esbjerg. For pensionskassen er det en forretning som skal give overskud. Staten kan derfor med garanti låne pengene billigere selv - men det er jo ikke sund borgerlig politik..

Farum Kommune var engang foregangskommune iflg Venstre hvad angår OOP, resultatet blev en kommune mod solide økonomiske problemer og efterfølgende et tvangsægteskab med en sund kommune - dog stadig med en speciel høj skatteprocent for 'gamle' Farum borgere.

  • Men det var jo også sund Venstre politik...
  • 0
  • 0

Artiklen nævner ikke noget om Venstre stadig er af den holdning, at dobbeltsporet Vamdrup-Vojens stadig skal bygges på trods af advarsler fra både DSB og DB om at det vil smadre togdrift i Sønderjylland i flere år.

Alternativet over "Storstrømsbroen", mangler jo så ad hensyn til lidt mere langsigtet og international planlægning er der i dobbeltsporet.
Se blot hvor vi ender uden:
http://ing.dk/artikel/125202-norge-og-sver...
Jeg er dog enig i at hovedstrækninger burde elektrificeres, mest med hensyn til de internationale togsæt fra Tyskland og Scandinavien. Vi skal jo først "komme" os over IC4 indkøbet.

  • 0
  • 0

Jeg er dog enig i at hovedstrækninger burde elektrificeres, mest med hensyn til de internationale togsæt fra Tyskland og Scandinavien. Vi skal jo først "komme" os over IC4 indkøbet.

Det løb er kørt, tyskerne overejer en forbindelse imellem Tyskland og Sverige uden om Danmark

  • 0
  • 0

Lad dog lastbilerne betale for at køre i Danmark hvis de kommer fra udlandet. Brug de penge på at elektrificere jernbanen. For som det er i dag er der alt for stor konkurrence forvridning i forholdet imellem at vælge at få fragtet godset med lastbil eller tog. Hvis man gør det dyrere for togoperatørerne fjerner man også deres kunde grundlag og belønner lastbils operatørerne.

  • 0
  • 0

Indimellem kan jeg som borger i dagens Danmark godt krumme mine tæer i mine sko, så meget at de nærmest brækker.

Hvorfor hulen skal OPP overhovedet bringes op til overfladen ?
Glem den "idé" den er ikke fem potte p.. værd på de præmisser der stilles op her og slet, slet, slet ikke på markedsvilkår som pensionskasserne stiller for dagen, altså HALLO - Hvis en stat ikke kan låne penge hjem til egen drift for 0,02% rente så står det da ualmindeligt dårligt til og nærmest på fallittens rand.
Vi skal IKKE gå "tikkergang" hos pensionsselvskaberne med vores egne midler, det er da det dummeste jeg til dato har hørt.!

Fratag i stedet for børnechecken til familier med en indkomst over en million og brug de penge fornuftigt på vores offentlige transport -
prioritet 1 = elektrificeringen af jernbanerne.
prioritet 2 = indkøb af både IC, IR og regional tog.

  • 0
  • 0

@ Henrik Hansen

Brixtofte kvajede sig politisk, men ikke økonomisk. Det gjorde derimod dem der skulle "rydde op" efter Brixtofte.

Havde Brixtofte haft den politiske tålmodighed der skal til for at omgås et parti som Som SF, der havde svært ved at komme ud af hængekøjen og forstå økonomiske sammenhænge, så havde Farum været gældfri idag.

Sådan er det ikke gået Farum hænger på en gæld som oprydderne har påført komunen.........nu idag er der vel ikke mange der synes at SF er en ledestjerne der bør følges...vel? Så spar os for din uvidenhed!

Brixtofte er ikke velset af og i Venstre idag, netop på grund af hans manglende tålmodighed !

@ Steen Skovshoved

Jeg er enig med dig at staten skal holde nallerne væk fra pensionsmidler. De skal ikke bruges til at opfylde politikeres drømme.

Du vil ogs fjerne børnecheckken fra dem som går på arbejde hver dag og har en skatte procent på tres, hvor din, som jeg læser dig højest, er på fyrre. Jeg kan forstå at du er imod at ingeniører tjener penge og at ingeniører kommer for let til deres lønninger og at de ingen skat betaler?

Hvis børnecheckken skulle fjernes, så skulle den kun kun være til hjælp for arbejdsløse med børn i den periode de var arbejdsløse og ikke et tilskud til bevidst arbejdsky elementer

  • 0
  • 0

Eller at godsoperatørerne er rasende over den delvise lukning af Vamdrup-Vojens?

Dobbeltsporet har været i høring, og høringssvarene har alle været: 'Vent til efter Fehmern - vi kan ikke leve med næsten 2 års delvis lukning'

Enten har Venstre 'glemt' at lytte til høringssvarene - eller også ved KPL og Venstre bedre selv, og gør hermed DSB og DB til smagsdommere - og dem kan Venstre jo ikke li'.

Det er beskæmmende, at være vidne til Venstres og specielt KPL's opræden i denne sag, manden der både vil elektrificerer NU og skrotte IC4 NU til trods for Venstre netop har haft 10 år på magten, hvor de har haft mulighed for begge dele.

Venstre ved du i sandheden hvor du har !!!

  • 0
  • 0

Dobbeltsporet har været i høring, og høringssvarene har alle været: 'Vent til efter Fehmern - vi kan ikke leve med næsten 2 års delvis lukning'

Indtil der er en plan for at løse Storstrømsbroens problemer, giver det ikke nogen mening med at vente. Især da der er tale om en modernisering udover dobbeltspor. Så hvad er det egentlig der skal ventes på?

  • 0
  • 0

Bjarke

Glemmer du så husker jeg....... at Brixtofte fik fire års ubetinget fængsel, men det mener du vel også bare skyldes at både lands- og højesteret er styret af SF ?
Når du mener, at andre skal spare på deres uvidenhed hvad med at du selv sparede lidt på dine selektive hukommelsestab !
Her er lidt til at hjælpe dig på vej til virkeligheden:
http://da.wikipedia.org/wiki/Brixtofte-sagen

  • 0
  • 0

@ Kære Bjarne ;)

Jeg kender ikke mange Ingeniører der har mere end ca. 440.000,- Max. om året eller ca. 37.000,- pr. md. og har man en sød kone der også tjener deromkring er deres fremtid jo ikke "truet" af indtægts-nedgang på børnetilvæksten.

Vi skal helt op i nogle andre "professioner" som niveau 1 og 2 ledere der alene har over en million før skat og hvor at det at have børn, ikke koster dem noget særligt - nok nærmere hvad der for dem svarer for dig og mig til et ugeblad + 20 cigaretter. ;)

Et opgør med denne takst, kunne frigive ca. 4 milliarder om året ud af de ca. 14,7 milliarder der betales fra finansloven, politikerne vil dog helt ned på et indtægtsgrundlag på kun 600.000,- det er måske lige lavt nok.

Men 4 milliarder kroner til at elektrificerer for i 2013 kunne rede meget og i 2016 KUNNE Danmark være iblandt den Europæiske standard med elektrificering og nye tog. ;)

  • 0
  • 0

@ Henrik Hansen

Brixtofte kvajede sig politisk, men ikke økonomisk. Det gjorde derimod dem der skulle "rydde op" efter Brixtofte.

Havde Brixtofte haft den politiske tålmodighed der skal til for at omgås et parti som Som SF, der havde svært ved at komme ud af hængekøjen og forstå økonomiske sammenhænge, så havde Farum været gældfri idag.

Sådan er det ikke gået Farum hænger på en gæld som oprydderne har påført komunen.........nu idag er der vel ikke mange der synes at SF er en ledestjerne der bør følges...vel? Så spar os for din uvidenhed!

Brixtofte er ikke velset af og i Venstre idag, netop på grund af hans manglende tålmodighed !

zip

Undskyld Bjarke, men nu begår du noget af en helligbrøde blot for at forsvare dine egne parteigenossen. Nemlig historieløshed.

Du kan ikke give konjunkturudsving skylden for, at det gik galt i Farum.
Fejlen starter med en udemokratisk og lyssky administration, som sætter borgernes penge i ren spekulation.
Kunne være gået godt, ja. Men det er ikke ånden i kommunalfuldmagten.
Samme er sket i den kommune, jeg selv bor i: Venstre(bønder) har spekuleret kommunale midler (i køb af landbrugsjord hos nogen man slet ikke kender).
Det kan vi andre så sidde tilbage med sorteper for.

Din påstand om at det er Brixtoftes mangel på tålmodighed der gør ham persona non grata idag, må godt nok stå på helt din egen regning.

  • 0
  • 0

i partiførerbunkerens baghave.

  1. Man vil elektrificere NU - selvom det koster ekstra jvf. den manglende immunisering. Blæse være med signalprogram og evt. snarlig udretning af banen i Østjylland (timemodellen).
  2. DSB kan bare betale ekstra i infrastrukturafgift - og dermed enten øge sit underskud, hvilket vil sige belaste statskassen eller hæve priserne.
  3. Man vil dødogpine gennemtrumfe dobbeltspor i Sønderjylland, selvom alle dem der skal bruge det siger, at de vil lukke og slukke, som følge af en hel eller delvis lukning i 2 år. Vil man kompensere dem økonomisk i anlægsperioden?

Eller er man måske bare meget gode venner med vognmandsbranchen? Nå ja, det ved alle selvfølgelig godt, at Venstre er...

I øvrigt har de jo lige haft 10 år...

  • 0
  • 0

@ Søren Plough

Brixtofte fik fængsel fordi han overtrådte forvaltningslove og handlede egensindigt. Det var politisk idiotisk .....ingen tvivl om det. Han troede at han var enevældig konge og SF kunne ikke lide hans sucess.

Men den økonomiske ide bag hans handlinger var sund nok. de unge indvandrere i arbejde, fritids muligheder i en dødsyg sovebykommune og en finansiering via salget af Farum kaserne i et lease/payback cirkus.

  • 0
  • 0

men så endnu engang til for ......Jens Haugaard ....jeg er partiløs, men ja lidt til højre for midten af princip. Men stemmer alene på personer der har en mission de kan stå indefor og som jeg mener er begavede nok til at kunne sætte sig ud over partigrænser.

Disse krav giver mig jo selvsagt et problem ved hver eneste valg :o)

Ja men jeg mener da også at den der bestiller musikken betaler regningen og da du ikke kan lide musikken og mener, at det er for min regning er det da da fint nok for mig:o)

  • 0
  • 0

Der mangler el på strækningen fra Roskilde til Kalundborg 79,3 km
Hvorfor ikke elektrificere Nordvestbanen nu i forbindelse med anlæggelsen af dobbeltsporet Lejre - Vipperød indtil 2015. Man bygger nye broer, ændrer stationer og signaler, samt lukker alligevel strækningen helt i sommermånederne?

  • 0
  • 0

zip
Ja men jeg mener da også at den der bestiller musikken betaler regningen og da du ikke kan lide musikken og mener, at det er for min regning er det da da fint nok for mig:o)

Problemet med dét udsagn er netop, at kommunalbestyrelsen handler på hele kommunens vegne. Derved får mindretallet også lov til at betale, når ren spekulation går galt.

Og derfor er jeg uenig med dig, når du skriver et postulat som ovenfor: At Brixtofte kvajede sig politisk, men ikke økonomisk.

Det moralske vil jeg afholde mig fra at kommentere på.

  • 0
  • 0

Finde forslag humoristisk i og med det har fælles trak med den så tidligere omdiskuterede bank skat. Ville mene at det ikke realistisk at gennemføre dette forslag uden at det har en konsekvens over for forbrugeren som ville trække sorteper i sidste ende.
Kan sætte lidt på spis og stille sprøgsmål om blå blok går ind for højere afgifter alligevel, altså en form for øge brugerbetaling .

  • 0
  • 0

Elektrificering af jernbane nettet er en nødvendighed, så man bliver nød til at ser fremad i stedet for at ser på ting som er forgået i fortiden som ikke kan ændres. Man bliver nød til ser på tingene udefra og lade være med at gøre debatten person fikseret. For det første burde man koncentrere sig om at få moderniseret bane stregning mellem København og Gedser, så der er en 2 sporet Elektrificere bane hvor der kan køre højhastigheds toge på. Der ved kan Danmark blive et transit land fra nordren til Tyskland, men det kræver hurtig handling, samt at man for overbevist Tyskland og Sverige om vi er seriøs samarbejdes partner, og at vi har vilje til at gå langt for at få projekt gennemført. Der udover skulle måske også få Norge og Finland med i projektet.
Et de helt store problemer er Storstrømsbro som bliver nød til at gøre sig overvejelser om. jeg ser 2 muligheder her:
1. at man ombygger broen så der kun blive 2 spor og cykler trafik overbroen. Det vil nok kræve en massiv investering i forbedring af broen. - er nok at løsning ikke er tilsvarende i forhold til broen alder.
2. bygger en 2-4 sporet tunnel/bro ved siden af den gammel Storstrøms bro. + dette ville give en løsning som er mere holdbart.

  • 0
  • 0

en del finansiering kunnne sker som del af vækst planen for de kommenede år. udover det skulle droppe betalings ring lige nu og her.

  • 0
  • 0

Signal system kan ikke tåle kørestrøm, og det blive der ikke bygget om på i denne omgang.

Ellers have det også være et godt år at sætte støm på Langaa-Struer og Skanderborg-Skjern da de også i det store hele blive lukke et par måneder denne sommer.

  • 0
  • 0

[quote]Jeg er dog enig i at hovedstrækninger burde elektrificeres, mest med hensyn til de internationale togsæt fra Tyskland og Scandinavien. Vi skal jo først "komme" os over IC4 indkøbet.

Det løb er kørt, tyskerne overejer en forbindelse imellem Tyskland og Sverige uden om Danmark[/quote]

Ikke. 'Overvejer' og ikke 'har besluttet'. Hvis vi foruden Femern Bælt forbindelse bygger en Gedser-Dierhagen(Tyskland) forbindelse sidder vi på hele transittrafiken mellem kontinentet og Skandinavien. Hvis tyskerne og svenskerne bygger en forbindelse uden om Danmark (og det gør de hvis de fornemmer at vi vil bruge den position til at klemme dem, sådan som mange debattører her har opfordret til), så gør vi ikke.

Sådan er situationen.

Og f.ø., for dem der gider sætte sig ind i den historiske baggrund:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dominium_mari...

I dag er det veje, ikke have, måske senere skinner, der definerer inflydelsesområder.

  • 0
  • 0

[quote]Det løb er kørt, tyskerne overejer en forbindelse imellem Tyskland og Sverige uden om Danmark

Ikke. 'Overvejer' og ikke 'har besluttet'. Hvis vi foruden Femern Bælt forbindelse bygger en Gedser-Dierhagen(Tyskland) forbindelse sidder vi på hele transittrafiken mellem kontinentet og Skandinavien. Hvis tyskerne og svenskerne bygger en forbindelse uden om Danmark (og det gør de hvis de fornemmer at vi vil bruge den position til at klemme dem, sådan som mange debattører her har opfordret til), så gør vi ikke.[/quote]
Hvorfor skal det være os imod dem? Hvis vi skaber transit imellem Sverige og Tyskland bliver de begge rigere på handel. Noget af den rigdom vil blive brugt i Danmark og på danske varer og produkter, og derved får vi også noget ud af det.

  • 0
  • 0

Signal system kan ikke tåle kørestrøm, og det blive der ikke bygget om på i denne omgang.

Ellers have det også være et godt år at sætte støm på Langaa-Struer og Skanderborg-Skjern da de også i det store hele blive lukke et par måneder denne sommer.

@Steffen
Jeg mener bare, når man nu alligevel graver det hele op, har anlægsmateriel og adgangsveje på strækningen ku' man måske tænke effektivt og økonomisk...? Du siger altså også, at ved en senere elektrificering skal signalkabler igen op igen ændres og immuniseres for kørestrøm - ja, det er da molbo ? :o(

  • 0
  • 0

Signal system kan ikke tåle kørestrøm, og det blive der ikke bygget om på i denne omgang.

Nej, det havde mildt sagt været en fremragende ide. Holbæk burde få strøm på i denne omgang, så kunne man fjerne en stor del af dieseltogene fra Nørreport.

Ellers have det også være et godt år at sætte støm på Langaa-Struer og Skanderborg-Skjern da de også i det store hele blive lukke et par måneder denne sommer.

Nej, men man kunne hæve strækningshastigheden til noget, der minder lidt om anno 2012.

  • 0
  • 0

[quote]Signal system kan ikke tåle kørestrøm, og det blive der ikke bygget om på i denne omgang.

Nej, det havde mildt sagt været en fremragende ide. Holbæk burde få strøm på i denne omgang, så kunne man fjerne en stor del af dieseltogene fra Nørreport.
[/quote]
Holbæk stations signalsystem fungerer i øjeblikket på lavt niveau efter at det brændte ved en påsat brand; det skal derfor alligevel udskiftes.
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mo...

Og hvis man forlænger elektrificeringen til Kalundborg, ser en bro over Samsø pludselig mindre dyr ud.

  • 0
  • 0

Holbæk stations signalsystem fungerer i øjeblikket på lavt niveau efter at det brændte ved en påsat brand; det skal derfor alligevel udskiftes.
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mo...

Og hvis man forlænger elektrificeringen til Kalundborg, ser en bro over Samsø pludselig mindre dyr ud.

@Torsten
Nu ser jeg 3 rigtigt gode grunde til at elektrificere Nordvestbanen nu: Vi er igang med dobbeltsporet, Holbæk station og så på sigt visionen om en Kattegat bro :-)

  • 0
  • 0

@Steffen
Jeg mener bare, når man nu alligevel graver det hele op, har anlægsmateriel og adgangsveje på strækningen ku' man måske tænke effektivt og økonomisk...? Du siger altså også, at ved en senere elektrificering skal signalkabler igen op igen ændres og immuniseres for kørestrøm - ja, det er da molbo ? :o(

ENIG.. også nej..
man skal huske på at signaler ikke kun er de lamper der står ved sporet, det er også alt den teknik der er i forskellige skabe rundt omkring sporte, og det er her mange af problemren opstår, når der snakkes om ombygning til kørestrøm.

men det at gøre det på en gang, vil jo også kræve at Banedanmark fik en helt ny form for planlægning, det er MESTER i molbo arbejde..

det er en 4-5år siden der blev sporfornyet mellem Skanderborg og Silkeborg, dog "glemte" man lige at skifte de 6sporskifter der ligger på de 3 stationer undervejs.. så det skal lige lukkes en måneds tid igen i år for at gøre det.
ved sammen lejlighed satte man stræknings hastigheden op fra 100km/t, til 120km/t... Desværre "glemte" man lige at flytte tændings styring af overkørsler, så hver gang vi kommer til sådan en skal vi ned i fart..
Ligeledes skulle de før omtalte sporskifte nu opmåles efter en ny fart, hvilket resultat i at man satte hastigheden ned i skævt spor fra 60km/t til 40km/t og nogen af de ubevogtet overskæring skulle de nu også være større synlighed fra da det jo nu var en 120km/t bane, dette kunne ikke opnås, hvorfor det kom en lokal hastigheds nedsættelse til 60km/t...
Alt i alt blev topfarten sat op med 20km/t.. men gennemsnitsfarten ned med 15km/t :-(

nu får vi af se om de får rettet dette i denne lukning...

  • 0
  • 0

»Togoperatørerne får en væsentlig besparelse, når de begynder at køre med eltog. Den besparelse kan så rigeligt betale den ekstra betaling, der kan forrente pensionsselskabernes investering.«

Det tvivler jeg meget på - er der nogen der vil påtage sig at faktachecke ?

Derudover er det bemærkelsesværdigt så religiøs KPH er:"han tror" på helt væsentlige punkter.

@jan
Samtidigt med begrænsningerne på Storstrømsbroen, som reelt forhindrer godstog i en hel del år, vil en delvis lukning af Vamdrup-Vojens effektivt lukke for godstog til hele Danmark i to år.

Vognmændene vil klappe i hænderne (hvis de ellers har tid mens de overfører penge til banken).

  • 0
  • 0

Samtidigt med begrænsningerne på Storstrømsbroen, som reelt forhindrer godstog i en hel del år, vil en delvis lukning af Vamdrup-Vojens effektivt lukke for godstog til hele Danmark i to år.

Derfor er det på tide strækningen mellem Falster og Sjælland afklares hurtigst mulig, så det hele ikke sættes i stå.

  • 0
  • 0

Helt enig, og derfor bør man vente med at lukke Vamdrup-Vojens til den anden kanal er operationel.

I øvrigt vil banestrækningen over Fehmern ikke blive dobbeltsporet før tidligst 2025 - flere år efter at tunnellen måske er etableret.

  • 0
  • 0

Helt enig, og derfor bør man vente med at lukke Vamdrup-Vojens til den anden kanal er operationel.

I øvrigt vil banestrækningen over Fehmern ikke blive dobbeltsporet før tidligst 2025 - flere år efter at tunnellen måske er etableret.

Ikke rigtigt.

Statstraktat om en fast Femern Bælt-forbindelse
http://www.femern.dk/Material+folder/Docum...
'Elektrificeringen af jernbanen mellem Lübeck og Puttgarden i Forbundsrepublikken Tyskland skal være færdig senest ved åbningen af den faste forbindelse over Femern Bælt. Forbundsrepublikken Tyskland træffer de nødvendige foranstaltninger for at sikre en tilstrækkelig jernbanekapacitet på den enkeltsporede jernbane mellem Bad Schwartau og Puttgarden senest ved åbningen af den faste forbindelse over Femern Bælt. Udbygningen af jernbanen mellem Bad Schwartau og Puttgarden til en dobbeltsporet, elektrificeret jernbane skal være driftsklar senest syv år efter åbningen af den faste forbindelse over Femern Bælt.'

dvs. eftersom forbindelsen vil stå færdig i 2020 skal banestrækningen Puttgarden - Lübeck (herunder banen over Femern) være udbygget til dobbeltsporet senest i 2027, og intet forhindrer den tyske regering i at udbygge den tidligere.

  • 0
  • 0