Astronomer ser for første gang en planet fødes

En ny planet på op til seks gange Jupiters masse er fotograferet under sin dannelse omkring stjernen LkCa-15 blot 450 lysår borte.

Et hold astronomer under ledelse af Adam Kraus fra University of Hawaii er de første, der har set en planet blive født. Astronomerne har fundet den hidtil yngste planet, som stadig er ved at blive dannet ud fra støvskiven omkring stjernen LkCa-15.

Stjernen befinder sig blot 450 lysår fra Jorden i stjernebilledet Tyren. Den er en to millioner år gammel stjerne på størrelse med Solen.

Planeten er en varm protoplanet, der stadig er ved at opsuge materiale fra skiven af køligt støv og gas rundt om moderstjernen. Billederne viser, at planeten befinder sig i et bredt hul mellem moderstjernen og den ydre støvskive.

Ca-15b er den hidtil yngste protoplanet som man direkte har kunnet se under dens fødsel. (Grafik: Karen L. Teramura, UH IfA) Foto: ESO/L. Calçada

Til venstre støvskiven omkring LkCa-15. Til højre et forstørret billede af den centrale del af området der er renset for støv, med stjernen markeret.(Grafik: Kraus & Ireland 2011)

LkCa-15b er den hidtil yngste planet, man har fundet. Den er fem gange yngre end tidligere planeter. Samtidig er det første gang, at man direkte har kunnet se planeten og det omkringliggende støv under dannelsen.

Mindre end seks gange Jupiters masse

De første estimater af den unge planet tyder på, at den har en masse på seks gange Jupiters. Da den stadig er ved at blive dannet, kan den dog ende med at blive noget mindre, for meget af det materiale, som ses omkring planeten, kan falde af under dannelsen.

Ifølge Adam Kraus er de seks gange Jupiters masse den øvre grænse. Det kan vise sig, at meget lidt af lyset i virkeligheden kommer fra planeten, og den derfor er meget mindre.

Fundet i andet hug

Fundet af den unge planet er et led i undersøgelserne af 150 unge støvfyldte stjerner. Astronomerne havde udvalgt et par oplagte kandidatstjerner, som kunne have unge planeter, og LkCa-15 var blot den anden, de undersøgte, da de fik jackpot.

Planeten LkCa-15b er blevet fotograferet med den adaptive optik på Keck-teleskopet på Hawaii. Den adaptive optik kompenserer for forstyrrelser fra Jordens atmosfære. Efterfølgende blev lyset fra den centrale stjerne blændet af, således at protoplanetskiven af støv og gas kunne ses. Det var her, de fandt den unge stjerne i et hul i skiven.

Den nye undersøgelser af den unge planet er blevet præsenteret på et møde på Nasas Goddard-rumcenter i denne uge og vil senere blive offentliggjort i et kommende nummer af tidsskriftet The Astrophysical Journal.

Pressemeddelelse fra University of Hawaii
Artikel på Space.com

[b]Astronomer ser for første gang en planet fødes[/b] Et hold astronomer under ledelse af Adam Kraus fra Hawaiis universitet er de første, der har set en planet blive født. Astronomerne har fundet den hidtil yngste planet, som stadig er ved at blive dannet ud fra støvskiven omkring stjernen LkCa-15.

Man må håbe, at de har tid nok, ellers ser de kun et glimt af fødslen.

LkCa-15b er den hidtil yngste planet, man har fundet. Den er [b]fem gange yngre[/b] end tidligere planeter.

Kommentar er vel unødvendig. Og dog en yderligere kommentar: Er de andre planeter forsvundet ?

Så må den næsten kunne blive en stjerne selv?

Ville det ikke være mere passende med en saglig kommentar?

Han kunne bare oversætte den her:

Ordkløver

Jeg pegede endda ikke på de mange stavefejl, der nu er rettet. Der mangler dog stadigt et [i]i[/i] og et [i]d[/i] i havde.

Fundet af den unge planet er et led undersøgelserne af 150 unge støvfyldte stjerner. Astronomerne have udvalgt et par oplagte kandidatstjerner, som kunne have unge planeter, og LkCa-15 var blot den anden de undersøgte, da de fik jackpot.