Astrofysikere oplever et sort hul sluge en stjerne

Voldsomme udbrud af gammastråling fra en fjern galakse stammer sandsynligvis fra en stjerne, som rives i stumper og stykker, der falder ind mod galaksens sorte hul.

Med Nasas Swift-satellit og teleskoper på Jorden, inkl. det Nordiske Optiske Teleskop på den kanariske ø La Palma, har en international forskergruppe observeret et ekstremt kraftigt udbrud af gammastråling fra en galakse 3,8 milliarder lysår fra Jorden.

Astrofysikeren Antonio de Ugarte Postigo fra Dark Cosmology Centre på Niels Bohr Institutet, Københavns Universitet, er en af de mange forskere, som er medforfatter til en videnskabelig artikel om hændelsen, som er offentliggjort online udgave af Science, Scienceexpress.

Han forklarer, at det særlige ved observationen er, at det bestod af en serie af kraftige udbrud af gammastråling, der strakte sig over flere uger.

Sådan forestiller man sig, at det ser ud, når en stjerne kommer tæt på et sort hul, hvorved den trækkes ud af form og sønderrives. (Ill: University of Warwick, Mark Garlick) Foto: Mark A. Garlick

Når forskerne normalt observerer kraftige gammaglimt, har de typisk en varighed på nogle få minutter. Sådanne udbrud opstår, når tunge stjerner eksploderer som supernovaer.

Det var ikke kun strålingens varighed, der var usædvanlig. Med det Nordiske Optiske Teleskop kunne man observere, at strålingen havde særlige egenskaber.

»Selve lyset var meget bredspektret og rakte lige fra radiobølger over infrarødt og synligt lys til røntgenbølger,« forklarer Giorgos Leloudas fra Dark Cosmology Centre.

Forskerne mener, at hændelsen kan skyldes en stjerne, som nærmer sig det sorte hul i galaksens midte, hvor den sønderrives af det voldsomme tyngdefelt, og stykker drypvis falder ind i det sorte hul under udsendelse af gamma- og røntgenstråling.

An Extremely Luminous Panchromatic Outburst from the Nucleus of a Distant Galaxy

Jeg citerer fra den pressemeddelelse, som Niels Bohr Institutet har udsendt:

"Astronomerne fortæller beroligende, at den type hændelser er så sjældne, at selv om det vil kunne ske i alle galakser – også i vores galakse, Mælkevejen, vil det kun kunne ske ganske få gange i løbet af en galakses levetid, og Solen er overhovedet ikke i nærheden af Mælkevejens centrum, så vi er i sikkerhed."

Såvidt jeg ved er der et enormt sort hul i mælkevejens centrum. Sådan et spiser vel stjerner til morgenmad. Hvorfor ser vi ikke gammaglimt herfra?

Spisekammeret er måske tomt.

Noget andet er om der findes andre fortolkninger end sorte huller som kilden til disse kraftudladninger. Passer observationen med noget man har forudsagt på baggrund af teorien om sorte huller og er det den eneste mekanisme man kan forestille sig?

mvh Søren

Det kan måske også have noget med tiden at gøre. Det de ser, skete for 3.8 milliarder år siden. Hvad der er sket i vores galaxe siden da, kan være sket masser af gange, inden vi begyndte at se efter det. Vores historie strækker sig kun få tusinde år tilbage, men måske sker det i øjeblikket, det ser vi bare ikke før om et par hundrede år :)

Det enorme eller super massive sorte hul som er i vores galakse, er ikke aktivt for tiden. Der går nok også en del år før det begynder at "spise" igen. da der ingen føde er inden for dets rækvide lige pt. andet end støv mm.
iøvrigt tager det 1000 vis af år for et sort hul at "spise" en stjerne...
men jo det ville være et flot festfyrværkeri ;)