Tro ikke på alt, du hører om alkohol
Af Klaus Seiersen,
tirsdag 16. jun 2009 kl. 21:17
Vi drikker alt for meget, siges det, men medierne elsker også at fortælle historier om, at den ene undersøgelse efter den anden viser, at et moderat alkoholforbrug faktisk er sundt. Det skulle være godt for helbredet lige at tage et glas rødvin til aftensmaden hver eneste dag.
Det har vi nok alle hørt. Men kender vi egentligt detaljerne bag forskningen? Er det baseret på randomiserede studier? Har man afdækket den kausale sammenhæng mellem alkohol og helbred? Jeg ved det ikke - jeg kender kun forskningen fra avisernes skriverier.
Men andre forskere stiller faktisk spørgsmålstegn ved budskabet om den sunde alkohol. I denne interessante artikel fra New York Times kan man læse:
"No study, these critics say, has ever proved a causal relationship between moderate drinking and lower risk of death — only that the two often go together. It may be that moderate drinking is just something healthy people tend to do, not something that makes people healthy."
Forskerne er tilmed så ivrige efter at afklare sammenhængen mellem alkohol og helbred, at de foreslår en stor randomiseret blindtest: En gruppe af folk, der ellers ikke drikker alkohol, skal deles i to undergrupper, hvoraf den ene (uden at vide det) får en daglig dosis alkohol, for så at se hvordan gruppernes helbred udvikler sig på lang sigt!
Det skal nok få nogle afholdsfolk på barrikaderne.