Vitaminpiller kan ødelægge effekten af god motion
Tyske forskere: Vitamintilskud kan direkte hindre motionens gode virkninger på helbredet. Spis i stedet frugt og grøntsager.
Godt nyt for de dovne, der hellere vil slide på sofaen. Det kan ikke betale sig at dyrke motion, hvis man spiser vitaminpiller. (Foto: Wikipedia)
Læs også
Læs mere om
Dokumentation
Et simpelt, tysk forsøg viser, at historien om de gode antioxidanter og de onde, frie radikaler slet ikke er så enkel endda. Antioxidanter i for store mængder forhindrer nemlig den gavnlige, øgede insulinfølsomhed, som fås gennem motion, og som hindrer udviklingen af diabetes-2.
Genopbygningen af slidte celler efter motion bremses også af tilførte antioxidanter.
Og noget tyder på, at tilstedeværelsen af frie radikaler faktisk gavner den samme reparationsproces. De frie radikaler kendes ellers bedst for den skadelige virkning, at vi ældes hurtigere, når vi får dem.
Det er ernæringsforskere ved Universitetet i Jena, som har udført forsøget.
Antioxidanter bekæmper frie radikaler som ventet
Forsøgspersonerne var 40 sunde, unge mennesker, som blev bedt om at motionere 85 minutter dagligt, fem dage om ugen i fire uger.
I samme periode skulle halvdelen af forsøgspersonerne tage 1000 mg C-vitamin og 400 internationale enheder E-vitamin, svarende til helt almindelige vitaminpiller.
Der blev taget muskelbiopsier, som viste, at mængden af bestemte, frie radikaler blev fordoblet hos de forsøgspersoner, som IKKE fik vitaminpiller. Dermed var det sandsynliggjort, at vitaminpillernes antioxidanter som ventet "støvsugede" de frie radikaler.
Motion, vitaminpiller og wienerbrød - dårlig cocktail
Det er velkendt, at motion øger kroppens følsomhed over for insulin, og derfor kan en begyndende diabetes-2 ofte standses ved at ordinere motion.
Så det var også ventet, at forsøgspersoners daglige motion ville øge deres insulinfølsomhed. Det gjorde den også, men kun for dem, som IKKE fik vitaminpiller.
»Det resultat bekræftes af flere andre undersøgelser, men det er i strid med den almindelige opfattelse, at antioxidanter kun er gavnlige,« siger en engelsk forsker, Malcolm Jackson fra University of Liverpool til magasinet New Scientist.
Det tyske forskerhold konkluderede, at antioxidanter som tilskud i vitaminpiller bremser motions gavnlige virkning. Men lederen af undersøgelsen, Michael Ristow, understreger dog, at ikke alle vitaminpiller har så højt et indhold af antioxidanter, som forsøgspersonerne fik.
Derimod er det fortsat gavnligt for helbredet at spise frugt og grøntsager - muligvis fordi de også indeholder andre beskyttende substanser.





