Politiets værste fjender

Af Poul-Henning Kamp,  søndag 10. maj 2009 kl. 09:36

Politiet i Danmark er en relativ nyanskaffelse.

Udover at være borgmester var Ole Rømer også politimester fra 1705 til sin død, men jobbet havde meget lidt at gøre med at bekæmpe kriminalitet, det handlede meget mere om basale fornødenheder som sanitet, vand og, så vidt jeg husker, Københavns første gadebelysning.

De næste politimestre kan opsummeres med ordene: "ligegyldig", "landsforvist", "usømmelig", "voldelig", "uduelig", i nævnte rækkefølge, før vi når frem til en af Struense indsat og med denne afskediget politimester.

Først ved slutningen af 1700-tallet bliver de 21 betjente uniformeret, men at politiet stadig var en lav prioritet var et faktum, i 1800 blev politimesteren f.eks forflyttet på grund af kompetence.

Til sammenligning var det ca. samme tidspunkt at advokater og dommere blev afkrævet en juridisk embedsexamen, først 50 år senere fik vi et justitsministerium og 18 år senere igen, fik politiet en straffelov at forholde sig til.

Det er faktisk først omkring år 1900, hvor gendarmeriet nedlægges, at vores politi nærmer sig noget vi idag ville acceptere og kalde en politistyrke, hvis vi så den i et uland.

Hvis man skal være helt firkantet, har Danmark aldrig haft det politi der skulle til for at følge med opgaverne.

Der var engang hvor den lokale betjent, Sofus, kunne brillere med sin kompetence overfor skolebørn, han kommanderede en vilkålig elev i klassen til at sige et tal imellem 1 og 300 og så fik man denne paragraf i straffeloven reciteret, med fodnote om hvor mange han havde anholdt og fået dømt derefter.

Den tid er forbi, nu om dage kommer love ikke i paragraffer, men i pakker.

Når Justitsministeren af en MF'er afkræves svar på spørgsmålet:

Citat:

Hvorfor greb politiet ikke ind over for mellem 300 og 400 unge autonome, der natten til lørdag hærgede Københavns indre by?


...foreligger svaret allerede i den pågældende MF'ers skrivebordsskuffe:

Politiet bliver ikke på finansloven bevilget penge, der tillader dem at have 500 mand sidende på tilkald, en vilkårlig lørdag aften.

Og politiet har ikke brug for flere resourcer, de har brug for færre opgaver.

Hele balladen omkring Ungdomshuset og de autonome er et opdragelsesmæssigt og politisk problem der, ligesom den forfejlede integrationsindsats og manglende præventiv indsats overfor prostituerede, narkomaner og psykisk syge, ender med at havne på politiets bord, fordi politikerne og forældrene ikke gør deres arbejde ordenligt.

Og bare lige for at skære det ud i pap for MF'erne:

Til December har politikerne inviteret 30.000 demonstranter til København, derfor er politiet i fuld færd med at afvikle ferie og overarbejde så de kan stille med fuld styrke til den tid.

Derfor var der endnu færre betjente til rådighed lørdag nat, end der plejer.


Skyd ikke på politiet, de gør det så godt de kan, sigt efter politikerne, de gør ikke.

phk



10. maj 2009 kl 11:25

avatar

Klaus Kolle

Sigt på de skyldige

Jeg kan kun bifalde dine betragtninger om vort lands politimæssige udrustning.

Det er lidt synd at man lader politifolkene være sociale skraldemænd (m/k).

Men desværre er der ikke politik i at opdrage på forældrene, for det giver jo først afkast langt uden for indeværende regnskabsperiode - og så er det jo uinteressant ligesom i mange virksomheder, desværre. Og det her småsjatteri i bukserne vi er vidne til giver kun en ilde lugt. Der er ingen visionære politikere (uanset hvor i spektret man ser), som samtidig har den fornødne opbakning fra det nødvendige flertal, der kan få levnet fra tressernes (og senere) laden-stå-til opdragelse afskaffet.

En smule mere autoritet i forældrerollen ville gavne mange unge mennesker, idet de derved også får den nødvendige respekt for andre, f.eks. lærerstabene rundt i uddannelsessystemet, som de skal bevæge sig i i mindst ti år, mange langt flere. Jeg mener ikke vi skal kamme over til det autoritære, men gerne stramme ballerne en lille smule.

Hvordan får vi ændret vores kultur i den retning?


10. maj 2009 kl 11:33

Jens Arne Hansen

Den alternative forklaring



fandt jeg her:
http://hodja.wordpress.com/200...ents

Det var sandelig for galt, måtte vi forstå. Altså ikke at “aktivisterne” havde spoleret de gamle husfacader fra 1700-tallet, smadret butiksruder for flere hundrede tusinde kroner og brændt nogle biler af. Nej, da…

Næh, forargelsen gik på, at politiet ikke havde grebet ind. Især måtte den hårdt prøvede politichef, Flemming Steen Munch, i krydsforhør hos begge kanalers skærmtrolde som her fik en lejlighed til at vise ‘dybdeborende journalistik’ – uden at risikere noget. Politimanden valgte den attitude at finde sig i sjoflerierne frem for at sige hvad han utvivlsomt mente:

“Kære mikrofonstativ, hvad havde du egentlig ventet? – at vi skulle gribe ind over for Suicidalkammeraternes, Einhetzlistens og Waffen-SF’s Sturm-Abteilung? – I hjertet af Marerittistan? – Og så bagefter stå skoleret over for dig – akkurat som nu, men med lige så harmdirrende anklager om politivold og helt overdreven, unødvendig magtanvendelse over for nogle festlige, legende børn? – Og efterfølgende sætte flere årsværk af til at behandle klager fra ‘Bedstemødre mod Politivold’, ‘Forældre mod Politivold’ og en 6-7 ‘Menneskerets’-institutter?. – Næh, du kan tro nej! – Så hellere lade Københavns borgere ligge som de har redt. Har de ikke selv bestemt hvem der skal regere staden? – Har de ikke selv ladet radigale, højrøde pædagoger opdrage deres unger? – Så lad dem selv tage følgerne, tak. Bland os uden om, vi er jo ‘de onde’. Vi skal ud af byen – specielt Nørrebro. Vor tilstedeværelse provokerer ‘de unge’ og det kan vi jo ikke have, vel?” – Farvel med dig. Kan I hygge Jer med jeres fremtid!

Nå, nu tænder jeg også for den næste gang TV-avisænder. Til den tid har de såmænd nok fremskaffet nogle ‘unge’ som alligevel kan flæbe over at være kommet til skade – f.eks. ved at skære sig på glas eller fået spraymaling på hættetrøjen. Som følge af politiets provokationer, naturligvis…


10. maj 2009 kl 11:47

Claus Madsen

De holder for meget igen

Hvorfor skulle politiet være 500 mand for at standse 3-400 autonomes hærgen?
De har nogle forskellige magtmidler som burde give dem et forspring. Jeg mener det er en rimelig forventning at politiet bruger den nødvendige magt til at standse igangværende forbrydelser.
Jeg tror roden går tilbage til 18 maj urolighederne, hvor politiet måtte sande, at de kriminelle havde mange venner i pressen og Christiansborg.

Det sagt er jeg dog enig i at politiet burde tilføres flere resourcer.


10. maj 2009 kl 13:34

Anders Grønne

Fint blogindlæg

Dog mangler der en del om den nu alt for blødsødne lærerstand, som blot lader stå til, mens unge sidder i vindueskarme, kaster papirkugler, snakker osv. midt i undervisningen.

Jeg er enig i at dette er forældrenes ansvar, men lærerne skal også sige fra i timerne (dvs. smider børn ud for døren og en seddel med hjem, op til rektoer e.lign.).

Desværre mener de danske lærerseminarier at folkeskolen handler om at modne børn til voksne og ikke at give vores unge en ordentlig indførelse i de fag, som der nu engang undervises i.


10. maj 2009 kl 17:19

Jon Loldrup

Re: De holder for meget igen

Hvorfor skulle politiet være 500 mand for at standse 3-400 autonomes hærgen?
De har nogle forskellige magtmidler som burde give dem et forspring.

Eller måske er det lige omvendt? Politiet må jo hverken kaste med brosten, molotov-cocktails, toilet-kummer, eller skyde.
De kan stille sig i rækker, og slå med stave.


10. maj 2009 kl 17:19

Bjarke Mønnike

13 til PHK

Et godt indlæg PHK!

Ligeledes er jens Arne Hansens indlæg læseværdigt.


Når man påtænker den polemik der kom ud af "Perle" udtalelsen, så undrede det mig, da jeg så udsendelsen ,om den lille provokerende fnatmide der prøvede at bringe en betjent ud af fatning.
Fnatmiden slap billigt ved at blive kaldt "Perle" :-)

Når en sådan detalje kan ophidse det politiske univers, der ikke tør bede pressen om at slappe lidt af og betale hvad det koster.
Når politikerne ikke vil betale for overarbejde og forlanger det afspaceret, så må der naturnødvendigt komme tidpunkter hvor der ikke er betjente nok.
Belært af "perle" oplevelsen og politikernes nærighed samt flere lignende sager, er politiets reaktioner forståelige.

Til at afslutte een sådan fest ville en eller flere vandkanoner (helst ladt med sortprinterblæk og gylle) have været på deres plads, men se til om den slags apparater kan godkendes af de politiske establishment.

De små pus kunne blive våde, men de ville være lette at finde de næste par dage på lugten og deres farve, hvilket ville hjælpe på ansvarets for skadernes placering. :-)


Men det korte og lange er at det er politikerne der er politiets værste fjende









10. maj 2009 kl 17:23

Michael Zetlitz

Re: Fint blogindlæg

Dog mangler der en del om den nu alt for blødsødne lærerstand, som blot lader stå til, mens unge sidder i vindueskarme, kaster papirkugler, snakker osv. midt i undervisningen.

Jeg er enig i at dette er forældrenes ansvar, men lærerne skal også sige fra i timerne (dvs. smider børn ud for døren og en seddel med hjem, op til rektoer e.lign.).

Desværre mener de danske lærerseminarier at folkeskolen handler om at modne børn til voksne og ikke at give vores unge en ordentlig indførelse i de fag, som der nu engang undervises i.

På forhånd undskyld for sproget i følgende sætning... Bullshit, bullshit og bullshit...

Det er ikke, og har aldrig været lærernes job at opdrage dine børn, det er helt og holdent dit ansvar som forælder. Lærernes opgave er at lære dine børn nogle basale færdigheder, som de forhåbentligt kan gøre god brug af senere i livet. Hvad laver unge mennesker på 12-16 år, stangbarcardi klokken l... om natten midt i byen?

En lille historie fra vores naboland mod syd... Vi var i Frankrig i påsken, og på vej hjem gennem Tyskland var hovedhistorien i radioen, at man havde fundet en 13 årig pige på gaden i en eller anden tysk by, hun var ikke død eller bare i nærheden, men hun var godt beruset. Herhjemme kan det ikke engang skaffe spalteplads midt i avisen, selv i agurketiden.


10. maj 2009 kl 17:30

Claus Madsen

Re: Re: De holder for meget igen

Hvorfor skulle politiet være 500 mand for at standse 3-400 autonomes hærgen?
De har nogle forskellige magtmidler som burde give dem et forspring.

Eller måske er det lige omvendt? Politiet må jo hverken kaste med brosten, molotov-cocktails, toilet-kummer, eller skyde.
De kan stille sig i rækker, og slå med stave.

Politiet er jo faktisk udstyret med både skydevåben og tåregas.
Det de mangler er opbakning til at bruge det.


10. maj 2009 kl 18:25

Dennis Decker Jensen

Politiet skal have hverken flere beføjelser eller ressourcer

Godt indlæg PHK.

Jeg kan konstantere at i de fleste kommentarer ovenfor, mener folk, at politiet skal have nogenlunde samme beføjelser som i politistater. Det kan jeg ikke medgive. Politiet i en demokratisk stat er undergivet de skrappeste regler for magtbrug, og det er godt, det ikke er anderledes.

Og de rebelske unge, uanset hvad "farve" de bærer eller er skudt i skoene, har såmænd ganske god grund til at være rebelske, så ansvaret ligger aldeles på politikernes bord. Manden eller kvinden på gaden kan aldrig blive gjort ansvarlig for omstændigheder, som vedkommende ikke er herre eller frue over. Og hvor der skabes tryk, så avles der modtryk, så enhver modreaktion er kun forståelig, og ofte endda sympatisk.

Men nu har jeg også bias, da jeg heller ikke har den store tillid til hverken staten eller dens instanser tilbage.



10. maj 2009 kl 18:26

Paw Møller

Re: Re: Re: De holder for meget igen

Politiet er jo faktisk udstyret med både skydevåben og tåregas.
Det de mangler er opbakning til at bruge det.

Der er sandelig sket en forråelse af retorikken. Hr. Jensen skal skyde indbrudstyven og nu skal politiet skyde autonome.

Det ender med at historien gentager sig, og vi får en ny 18 maj.
http://www.leksikon.org/art.ph...?n=5


10. maj 2009 kl 18:50

Claus Madsen

Re: Re: Re: Re: De holder for meget igen

Der er sandelig sket en forråelse af retorikken. Hr. Jensen skal skyde indbrudstyven og nu skal politiet skyde autonome.

Læs igen.
Jeg skriver at politiet skal bruge den magt der er nødvendig for at standse igangværende forbrydelser. Ja. Også pistolen hvis alt andet fejler.

Det er ikke sådan at jeg mener politiet skal skyde på må og få uden varsel. Men jeg mener det er vigtigere at standse forbrydelser end at forbryderen slipper helskindet fra sine gerninger.

Den fremherskende eftergivenhed har jo tydeligvis undergravet politiets autoritet totalt. Når kriminelle finde på at smadre en gade lige for næsen af dem.



10. maj 2009 kl 19:40

avatar

Poul-Henning Kamp

Re: Re: Re: Re: Re: De holder for meget igen


Jeg skriver at politiet skal bruge den magt der er nødvendig for at standse igangværende forbrydelser. Ja. Også pistolen hvis alt andet fejler.

Colin Powell har lagt navn til "Powell Doktrinen", der består af 8 spørgsmål der bør svares bekræftende på, inden USA bruger militær magt:


1. Is a vital national security interest threatened?
2. Do we have a clear attainable objective?
3. Have the risks and costs been fully and frankly analyzed?
4. Have all other non-violent policy means been fully exhausted?
5. Is there a plausible exit strategy to avoid endless entanglement?
6. Have the consequences of our action been fully considered?
7. Is the action supported by the American people?
8. Do we have genuine broad international support?

Det er, i denne sammenhæng, tankevækkende, at Powell doktrinen blev til i kølvandet på forskellige "politiaktioner" der var gået grusomt galt for USA, som f.eks udstationeringen af marinesoldater i Beirut.

Der er selvfølgelig forskel på om politiet i København trækker tjenestepistolen, eller om Powell sender B52'ere i luften, men ideen bag spørgsmålene er god og kan spores hele vejen tilbage til Clausewitz.

Med hensyn til weekendens optøjer, er er nok enighed om "ja" til punkt et, men hvis testen ikke fejler før, så gør den det ihvert fald på punkt 3-6.

Og med hensyn til hvor mange betjente der var nødvendige, så er den oftest glemte/udeladte regel 9 fra Powell doktrinen:
Never go in with any less force than it might take.

Hvis politiet var rykket ud med mindre end 500 mand, ville det blot have gjort slagsmålet endnu større.

Mere magt(-brug) til(/fra) politiet er ikke løsningen.

Poul-Henning


10. maj 2009 kl 21:30

Tommy Schouw Rasmussen

Re: Politiet skal have hverken flere beføjelser eller ressourcer


Manden eller kvinden på gaden kan aldrig blive gjort ansvarlig for omstændigheder, som vedkommende ikke er herre eller frue over.

Omstændigheder er ikke noget vi altid selv kan styre. Handlinger, derimod, er altid noget du er ansvarlig for.

Hvis du føler at en handling er nødvendig, givet omstændighederne, så må du gøre hvad du føler er rigtigt, og acceptere konsekvenserne. Alternativt kan du gå aktivt igang med at ændre dine omstændigheder. Men påstanden "det er ikke min skyld" er bare for svag.


10. maj 2009 kl 22:58

john jørgensen

Forældrene...

Jeg mener det er for let at skyde på politikere og lærere.
Rigtig mange forældre har rigtig travlt med at køre deres eget projekt.
Jobsucces, stor fin ejerbolig og socialt liv udenfor børnenes omgangskreds.
De færreste tager aktivt dek i ungernes liv mellem 8 og 16.

Min påstand er at en større deltagelse i ungernes liv og trivsel, vil bringe fokus væk fra det materielle og status-jagten.
Og det nye fokus vil, udover at producere mere sociale børn, bringe andre politikere til magten.
Lokalt og landspolitisk.


11. maj 2009 kl 03:17

Michael Eriksen

Re: Re: Fint blogindlæg

Michael Zetlitz, 10.05.2009 kl 17:23

Det er ikke, og har aldrig været lærernes job at opdrage dine børn, det er helt og holdent dit ansvar som forælder. Lærernes opgave er at lære dine børn nogle basale færdigheder, som de forhåbentligt kan gøre god brug af senere i livet. Hvad laver unge mennesker på 12-16 år, stangbarcardi klokken l... om natten midt i byen?
100% enig. Bare fordi man ikke kan finde ud af at bruge prævention, er man ikke ansvarsfri.


11. maj 2009 kl 07:47

Thomas Green

Re: Politiet skal have hverken flere beføjelser eller ressourcer

Vi skal ikke have en polistat deri at det er stat+politi mod befolkningen, men vi skal bestemt heller ikke have en relativt lille gruppe unge som kan slippe afsted med det meste fordi de færdes i flok.

Rent praktisk ville jeg mene at politiet i denne slags situationer burde kunne komme til og erklære området lukket om x miutter. Folk som ikke er væk inden da de bliver anholdt under et, og der bruges den nødvendige magt.

Forråelse eller ej, så gælder det for mig at hvis en politibetjent ikke kan udføre sin opgave uden våben, så hiver han slagvåbnet. Er det ikke nok så er det pistol og gas etc. Er det ikke nok så send militæret ind og er det ikke... pointen er at hvis politiet, med mandat fra regering og dermed gerne befolkning, ikke kan få folk til at holde op med at hærge ved venlig henstilling, så skrues der op til det punkt hvor det lykkes.


11. maj 2009 kl 10:23

avatar

Martin Bøgelund

Skyd efter...

Skyd ikke på politiet, de gør det så godt de kan, sigt efter politikerne, de gør ikke.

Jeg er bange for at også politikerne gør det så godt de kan - men vi er enige om at opgaven ikke løses tilfredsstillende.

Man siger jo at et land har det styre det fortjener. Så meget desto mere i et demokrati som det danske.

Så hvem skal vi skyde efter? Politikerne har jo ikke bare indtaget Folketingssalen efter "først til mølle" princippet, ej heller ministertaburetterne.

Når ting som dette sker, går der ikke mange sekunder før skylden skal tildeles, og det er altid i samme retning der skydes: Det er de andres skyld.

Polititet, medierne, politikerne, forældrene, lærerne, samfundet, X-Faktor, socialisterne, den internationale storkapital... Og selvfølgelig godt krydret med nedladende ordvalg.

Min erfaring er, at tildeling af skyld på bagkant ikke giver andet end pegen fingre og rivegilde. Men aldrig holdbare løsninger.

Så lad mig sige det her og nu, én gang for alle:
DET VAR MIN SKYLD!!!

Politiet gjorde det så godt de kunne, det samme med lærerne, politikerne, socialisterne, storkapitalen, ...

Men det var ikke nok. Alle disse menneskers samlede indsats forhindrede ikke at det skete, for der manglede noget: Mig, og min indsats.

Jeg kunne have forhindret det. Jeg kunne have været Natteravnen der stoppede glidebanen i misbruget, svømmetræneren der arbejdede for de sunde fritidsinteresser, vennen i nøden der ikke lod sorg blive til frustration og had, osv.

Men jeg gjorde det ikke. Ikke godt nok i al fald...

Jeg siger derfor undskyld, og prøver at gøre det bedre for fremtiden, selvom jeg ved at der vil gå en rum tid før jeg, ene mand med al den skyld, kan få rettet op på det der er skævt i det danske samfund.

Hvis der på den anden side var nogen, der helt frivilligt ville hjælpe mig lidt med at bygge det samfund vi ønsker, kunne det være at successen meldte sig lidt hurtigere...


11. maj 2009 kl 11:29

avatar

Jon Bendtsen

Re: Re: Re: Re: Re: Re: De holder for meget igen

Og med hensyn til hvor mange betjente der var nødvendige, så er den oftest glemte/udeladte regel 9 fra Powell doktrinen:
Never go in with any less force than it might take.

Hvis politiet var rykket ud med mindre end 500 mand, ville det blot have gjort slagsmålet endnu større.

Mere magt(-brug) til(/fra) politiet er ikke løsningen.

Poul-Henning

Kunne politiet ikke have afspæret gaden i begge ender med biler, have dækket dem med tåregas og så anholdt dem alle for gadeuorden og så skulle de kollektivt betale erstatning for deres ødelæggelser? Hvor mange mand mon det ville have krævet?


11. maj 2009 kl 11:39

Lars Andersen

Re: Skyd efter...

At de her problemer overhovedet kan opstå skyldes en for slap lovgivning. Det er et juridisk smuthul at vold og hærværk der begås i grupperegi ikke kan straffes i grupperegi. det spekuleres der kraftigt i blandt de her fritidskriminelle. Det udløser ikke blå mærker, fængselsophold, girokort og tvangsoprydning nok.

De få skyldige der fanges kunne passende blive tvunget til at rydde op iført gule refleksveste med teksten: IDIOT.

Problemet er, at det ganske enkelt er for sjovt at deltage i ballade. Det handler jo reelt ikke om klima, politik, fodboldklubbens farver eller ungdomshuse. Det er bare ballade for balladens skyld og fordi alting er nemmere med et veldefineret fjendebillede. Et andet eksempel herpå er roskildefestivalen. Hele ugen igennem er der stor respekt og velvilje overfor personalet og beredskabet. Undtaget den sidste aften, for her er det sjovt at lave bål med alle de efterladte telte, soveposer og træaffald. Stemningen bliver flere steder rigtig ond, og den gamle traver med "politi, kontrol: Det skaber mere vold" bliver sunget, selvom om gæsterne lige har oplevet en uge med meget frie tøjler.


11. maj 2009 kl 13:03

Frithiof Andreas Jensen

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: De holder for meget igen

Kunne politiet ikke have afspæret gaden i begge ender med biler, have dækket dem med tåregas og så anholdt dem alle for gadeuorden og så skulle de kollektivt betale erstatning for deres ødelæggelser? Hvor mange mand mon det ville have krævet?

Joh - Problemet er at politifolkene i så fald ville have været i retten de næste 6-18 måneder, mindst 2/3 af de involverede ville knibe udenom og 1/3 ville få højest en uges fængsel som de øjeblikkeligt ville anke til frifindelse og politikere af alle farver ville kappes om at købe eet eller andet til de stakkels misforståede unge - et sportskompleks måske, de har jo allerede har et hus?

Politiet har så vurderet at ovenstående, det gad de ikke!

Efter min mening burde man, efter anholdelsen af hele bundtet, have prøvet om ikke det rette socialpædagogiske tilbud kunne være løsningen:

http://www.guardian.co.uk/worl...many -

German authorities exasperated at the antisocial behaviour of a 16-year-old boy have sent him to a remote Siberian village for an "intensive educational experience", it emerged yesterday ...


11. maj 2009 kl 13:13

avatar

Jon Bendtsen

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: De holder for meget igen

Efter min mening burde man, efter anholdelsen af hele bundtet, have prøvet om ikke det rette socialpædagogiske tilbud kunne være løsningen:

http://www.guardian.co.uk/worl...many -

German authorities exasperated at the antisocial behaviour of a 16-year-old boy have sent him to a remote Siberian village for an "intensive educational experience", it emerged yesterday ...

Hvad med en fodlænke med GPS og et forbud mod at mødes for mange mennesker med en sådan fodlænke? Så burde man kunne sikre sig at de ikke igen samles til ballade, og hvis de gør så ved vi jo hvor de er :-D


11. maj 2009 kl 13:21

Bjarke Mønnike

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: De holder for meget igen

Ja jeg hører også til dem der mener at der mangler en vejforbindelse fra Tasiilaq(Angmassalik) til Nuuk(Sukkertoppen).

Var det ikke lige en opgave for de utilpassede, der med den energiudfoldelse de har vist, udstyret med hakke skovl og trillebør, ville være selvskrevet til opgaven.


11. maj 2009 kl 15:00

Kim Michelsen

Re: Re: Re: Fint blogindlæg

Michael Zetlitz, 10.05.2009 kl 17:23
Det er ikke, og har aldrig været lærernes job at opdrage dine børn, det er helt og holdent dit ansvar som forælder. Lærernes opgave er at lære dine børn nogle basale færdigheder, som de forhåbentligt kan gøre god brug af senere i livet. Hvad laver unge mennesker på 12-16 år, stangbarcardi klokken l... om natten midt i byen?
100% enig. Bare fordi man ikke kan finde ud af at bruge prævention, er man ikke ansvarsfri.

Vås, lige fra folkeskolens start har skolen haft til opgave at opdrage 'folket', at tro andet er umådeligt naivt; det er et modesynspunkt der startede tilbage i 68.

Hvis ikke børnene blev opdraget i den tid de gik i skole ville det gå helt galt, der ville blive mere vold, tyveri, gadeuroligheder, mm ;-)


11. maj 2009 kl 15:23

avatar

Julian Henlov

Der er fjernet indlæg i denne tråd

Kære debattører

Jeg har fjernet et indlæg, der var for plat og useriøst til, at vi vil have det stående. Hold venligst diskussionen seriøs og til emnet frem for at komme med diverse 'morsomme' udgydelser i stil med "de skulle bare tæves/sendes til månen hele bundtet".

Med venlig hilsen
Julian Henlov, Community Builder, ing.dk


11. maj 2009 kl 15:41

jimmy jørgensen

en lille korrigering af dit indlæg PHK.

Hej Poul H.
det er jo som altid godt at se dine meninger på skrift og debatterne som kommer på disse dog må jeg lige indføje at de første betjente som man havde i danmark var vægterne som kom i 1294 og de var bevæbnet med både det ene og det andet som kunne give diverse autonome kuldegys idag, dog mener jeg at i bunden er det dårlige forældre som ikke kan opdrage deres 'afkom' til at kende forskel på mit og dit og ingen respekt har for andres ejendom jeg mener stadig at vi mangler den gamle institution som børneværnet var da det er min mening at disse børn skal værnes mod disse 'forældre' som i bund og grund har ødelagt deres børn.

Vægternes historie.


--------------------------------------------------------------------------------


Vægterne nævnes i Københavns stadsret allerede i 1294. Deres opgaver var at holde opsigt med ildebrande og patruljere i gaderne om natten. Vægternes uniform bestod af kappe, bælte og kraftig hue. Bevæbningen var kårde og morgenstjerne (stang med kugle foroven. Kuglen er forsynet med 12 pigge, og dette antal menes at svare til årets tolv måneder.) Senere afskaffede man kården, men bæltet blev bibeholdt til at spænde fulde folk fast med, når de blev transporteret bort på en brandstige


11. maj 2009 kl 19:29

john jørgensen

Re: en lille korrigering af dit indlæg PHK.

som ikke kan opdrage deres 'afkom' til at kende forskel på mit og dit og ingen respekt har for andres ejendom

Med direktørlønninger på 1 mio om måneden, skattefri fortjenester på salg af fast ejendom og andre socialt skæve love, skal man være meget sikker på egen renhed for at skrive den slags.
Hvis der blev brugt nogen småpenge på lidt støtte til børn i de små klasser, så var rigtigt mange penge og menneskelige lidelser sparet.
Og så var vi sparet for at læse mange af disse indlæg.


20. maj 2009 kl 22:37

Klavs Klavsen

Re: Re: en lille korrigering af dit indlæg PHK.

Med direktørlønninger på 1 mio om måneden, skattefri fortjenester på salg af fast ejendom og andre socialt skæve love, skal man være meget sikker på egen renhed for at skrive den slags.

Hvad pokker har det med noget at gøre. Mener du at dem der skriver her er direktørerne, som ikke tager sig tid til deres børn?

Mht. kommentaren om at det ikke er lærerens opgave at opdrage børnene, så synes jeg den kommentar overser at det er MEGET svært at lære noget for HELE klassen, hvis enkelte for lov at forstyrre hele tiden og som minimum derfor, for de ANDRES SKYLD, bør man give disse unge en konsekvens (som at smide dem uden for døren, og/eller en eftersidning).


21. maj 2009 kl 09:06

john jørgensen

Re: Re: Re: en lille korrigering af dit indlæg PHK.

Med direktørlønninger på 1 mio om måneden, skattefri fortjenester på salg af fast ejendom og andre socialt skæve love, skal man være meget sikker på egen renhed for at skrive den slags.


Hvad pokker har det med noget at gøre. Mener du at dem der skriver her er direktørerne, som ikke tager sig tid til deres børn?

Hvis du forventer at vi kan lære vores unger at kende forskel på dit og mit, at være sociale væsener og at arbejde for et fælles bedste, så må du selv gå foran med et godt eksempel.
Det er måske der det halter lidt, for mange af os?


21. maj 2009 kl 09:32

Carsten Scherrebeck Møller

Re: Re: Re: Re: Re: Re: De holder for meget igen

Colin Powell har lagt navn til "Powell Doktrinen", der består af 8 spørgsmål der bør svares bekræftende på, inden USA bruger militær magt:

1. Is a vital national security interest threatened?
2. Do we have a clear attainable objective?
3. Have the risks and costs been fully and frankly analyzed?
4. Have all other non-violent policy means been fully exhausted?
5. Is there a plausible exit strategy to avoid endless entanglement?
6. Have the consequences of our action been fully considered?
7. Is the action supported by the American people?
8. Do we have genuine broad international support?

Ulykken er, at denne doktrin ikke dur, den er forældet i forhold til Sun Tzu, som er det groteske i situationen, fordi Sun Tzu er så mange århundreder meget ældre. I Sun Tzu står der for eksempel, og det er bare én af visdommene deri: »Intet land har nogensinde haft udbytte af en langvarig krig.« Alene i denne lille visdom er vanviddet afsløret i Danmark, at vi lader voldelige indenrigskonflikter vedvare i årtier. Når alle fredelige midler har bevist at de ikke virker, da behøver man at anvende ufredelige midler, og da siger al erfaring, grundigt forklaret i Sun Tzu, at hvis krigshandlinger ikke gøres færdige særdeles hurtigt (max. uger eller nogle måneder), er der idømt alverdens skadevirkninger. For eksempel kan soldater sagtens tåle at deltage i en krig i et par måneder, men hvis en krig varer længere end det, da opstår slitagen i deres sind, som betyder at soldaterne og deres familier blive smadret, og alverdens kriminalitet følger med soldaterne hjem, fordi de har taget skade. Overfør dette til civile krigslignende konflikter, og det er soleklart at man bør bulldoze de kvarterer hvor der er notoriske problemer i løbet af kun et par dage, dermed ophører konflikten straks, alle partner får en chance for at begynde på en frisk, ingen når at blive ødelagte i sind, ingen børn når at blive ødelagte, ingen bander når at opstå, og så videre. Vedvarende konflikter er en pest. Dette mangler i Powels doktrin, for han advarer kun imod »endeløs« krig, gør det ikke klart at problemerne opstår i løbet af et par måneder. Krigen i Afganistan er et allerværste eksempel på hvordan man absolut ikke må gøre, for krigen var nu varet længeret end Anden Verdenskrig, som betyder at hele dette geografiske område vil være smadret i et helt århundrede, fordi en meget stor årgang af drenge og piger ikke har fået nogen uddannelse og beskyttelse og tryg opvækst, som betyder at de vil give deres mangel på viden og evner videre til deres børn, en bombning tilbage til stenalderen.


Ny i debatten? Opret en brugerkonto

  • Seneste nyt
  • Mest læste
  • Debatterede
 

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev.