CNC(2): Lyt aldrig til Tyge

Af Poul-Henning Kamp,  tirsdag 14. apr 2009 kl. 21:15

Som mine faste læsere utvivlsomt har bemærket, ynder Tyge Vind at formane mig til at "blive ved min læst".

Det kan naturligvis aldrig komme på tale.

Folk der ved alting om ingenting har vi nok af og der var faktisk en rigtig god grund grund til at H.C.Ørsted oprettede en Polyteknisk Læreanstalt og ikke bare et expertakademi.

Desuden siger alle mulige med høje lønninger at vi skal være omstillingsparate[1].

Med andre ord: tid til at lære noget nyt.

Som nogle af jer gættede fra mit første indlæg om CNC, har jeg anskaffet mig en lille-bitte CNC maskine:


Selve maskinen er en Proxxon MF70[2], som af en gut ved navn Peter Urban fra firmaet Usovo er blevet ombygget og udstyret med tre stepmotorer.

Inklusive en håndful bits, lidt opspændingsmateriel, fragt og 19% tysk moms: lige under EUR1400, eller 10.000 kroner.

Folk der vil spare penge kan istedet købe et kit med motorer og beslag og selv anskaffe MF70 maskinen til at skrue dem på. Med dansk moms kan det næppe svare sig.

Pengene blev sendt som bankoverførsel før påske og pakken ankom idag.

En papkasse på ca. 40 cm på hver led, hvori maskinen lå fastskruet til en træramme. Kassen var mærket med "forsigtig glas", hvilket må siges at være en tilsnigelse, men træ holder jo heller ikke til alverden.

Selve fræsemaskinen er i den velkendte og blandt guldsmede elskede kvalitet fra Proxxon: solid, retvinklet og til at have med at gøre.

Bordet og spindlen kører på svalehaler og efter stramning af diverse stilleskruer er der ikke skyggen af slør nogen steder.

På software siden må jeg gå noget på kompromis, en af mine gamle maskiner kører nu Ubuntu med EMC2, NIST's CNC styringsprogram.

Et kabel i parallelporten og en halv times experimenter, så kunne jeg fræse EMC2 logoet i et stykke af en vinkasse der lå og flød.

Mere næste gang, jeg skal ned i kælderen og lege...

phk

[1] "De er nu nummer 154 i køen og vil blive betjent snarest muligt, vi håber de virkelig kan lide at høre Kåre Norge spille guitar."

[2] Proxxon har gjort det virkelig svært at linke til produkter på deres hjemmeside, find den selv et sted: www.proxxon.de



14. apr 2009 kl 22:34

Casper Lyhne

Jeg elsker dit keyboard

Det er så oldschool :)


14. apr 2009 kl 22:48

avatar

Poul-Henning Kamp

Re: Jeg elsker dit keyboard

Det er så oldschool :)

To invent, you need a good imagination and a pile of junk
Thomas Alva Edison.

(det må være min fantasi det er galt med :-)

Poul-Henning


14. apr 2009 kl 22:48

avatar

Poul-Henning Kamp


15. apr 2009 kl 08:21

Peter Risager

Suk

Hvis man da bare havde et værksted....


15. apr 2009 kl 08:33

Uffe Merrild

Fin lille maskine...

Jeg er personligt mere til motorsave :D

Sådan en CNC maskine kan vel lave nogle fine små spor, har du købt den for at ridse dit navn i nogle plader og svejse dem fast på alt du ejer? ;)


15. apr 2009 kl 08:35

avatar

Poul-Henning Kamp

Re: Suk

Hvis man da bare havde et værksted....

En del af ideen i Proxxons "MicroMot" maskiner er sandsynligvis at man ikke behøver et. Fræsemaskinen kan sagens køres på skrivebordet og stuves nedenunder det når den ikke er i brug.

Men jeg ved ikke hvad WAF faktoren er...

Poul-Henning


15. apr 2009 kl 08:55

avatar

Poul-Henning Kamp

Re: Fin lille maskine...

Jeg er personligt mere til motorsave :D

Sådan en CNC maskine kan vel lave nogle fine små spor, har du købt den for at ridse dit navn i nogle plader og svejse dem fast på alt du ejer? ;)

Nej, det er faktisk mit "current-clone" projekt der fik mig til at researche markedet: jeg er led og ked af ikke at kunne lave et hul i et stykke metal uden at det ligner et trafikuheld.

Jeg håber også at kunne bruge den til at fræse prototype printkort ud med.

Men ja, jeg har faktisk overvejet at den også kunne bruges som 1000 dpi printer, men jeg tror ikke jeg gider skrive en postscript fortolker til den :-)

Poul-Henning


15. apr 2009 kl 09:25

Jonas Jalling

Re: Re: Fin lille maskine...

Jeg glæder mig til at høre om dine erfaringer med at fræse print. Jeg har forsøgt mig nogle gange med min fars cnc-maskiner (bla. en som den du har der), men desværre med skiftende held.
Mit store problem er dog nok at de printplader jeg har benyttet indtil nu, ikke har været _helt_ plane.

/Jonas


15. apr 2009 kl 09:33

avatar

Poul-Henning Kamp

Re: Re: Re: Fin lille maskine...


Mit store problem er dog nok at de printplader jeg har benyttet indtil nu, ikke har været _helt_ plane.

Jep, den detalje har jeg også tænkt noget over, 35µm kobber er kun halvandet trin på stepmotoren.

Jeg kunne godt være fristet til at lave et vacuumbord til formålet, men jeg skal lige lære at arbejde i aluminium med min fræsemaskine først :-)

Den anden mulighed jeg har overvejet, er at måle højden af pladen ud først og korrigere z-akse koordinaterne i G-coden efter en pasende interpolation. Det trick bruger de "professionelle" print-fræse maskiner jeg har kunnet finde.

Poul-Henning


15. apr 2009 kl 09:33

avatar

Per A. Hansen

Bliv ved din læst...

Tyge har ret - man skal blive ved sin læst - men det er svært for folk med mangel på fornuftige opgaver.
Problemet er, at du uden nogen som helst dokumentation fastslog, at fremstillingen af atombomber havde noget med CNC-maskiner at gøre. Det har intet på sig, derfor behøven ingen at frygte, at der er ved at blive fremstillet a-bomber i skyggen af det kostbare solenergianlæg på stedet.
Fremstilling af en U-235 bombe behøver ikke CNC-maskiner, det kan sagtens klares med almindeligt værktøj.

Mvh
Per A. Hansen


15. apr 2009 kl 09:40

avatar

Michael Schade

Re: Re: Fin lille maskine...

Så kan du vel få den til at fræse print og bore hullerne for dig i stort set 1-2 arbejdsgange alt efter om det skal være enkelt eller dobbeltsidet?


15. apr 2009 kl 09:50

Bjarke Mønnike

Re: Re: Re: Re: Fin lille maskine...

For at undgå, at du ødelægger for mange små fræsere PHK, i dine forsøg med at fæse i aluminium, så anbefaler jeg på det kraftigste, at du også investerer i en simpel plastik smørekande(dem med messingspids) og en flaske denatureret sprit.

Sprit er skærevæsken til aluminium....hvis man ønsker ordentlige resultater og længere liv for sine fræsere.

Og til sidst god fornøjelse !

PS. Sørg for udluftning :-)

PPS. Jeg er forøvrigt enig med hans betragtninger
om fremstilling af dele til ...du ved nok!


15. apr 2009 kl 09:53

avatar

Poul-Henning Kamp

Re: Bliv ved din læst...


Problemet er, at du uden nogen som helst dokumentation fastslog, at fremstillingen af atombomber havde noget med CNC-maskiner at gøre.

Per, skal vi ikke lige holde atom-{bombe,kraft} ude af denne tråd, vi behøver ikke forurene alle debatter med disse emner.

Poul-Henning


15. apr 2009 kl 10:26

Uffe Merrild

Re: Re: Fin lille maskine...


Men ja, jeg har faktisk overvejet at den også kunne bruges som 1000 dpi printer, men jeg tror ikke jeg gider skrive en postscript fortolker til den :-)

Poul-Henning

Forestil dig de adresseplader du kunne lave med ASCII-art fortolker på den maskine! Kombineret med en JPG-to-ASCII PC applikation så kan du jo kreere hele landskaber!

Det ville få enhver ingeniør til at nå helt op i det røde felt før de ringer på døren til jer :)


15. apr 2009 kl 10:28

Jonas Jalling

Re: Re: Re: Fin lille maskine...

Forestil dig de adresseplader du kunne lave med ASCII-art fortolker på den maskine! Kombineret med en JPG-to-ASCII PC applikation så kan du jo kreere hele landskaber!

Det ville få enhver ingeniør til at nå helt op i det røde felt før de ringer på døren til jer :)

... nu skal jeg hjem forbi min far og lege ;)

/Jonas


15. apr 2009 kl 13:58

nIcolai Madsen

Re: Re: Bliv ved din læst...

hej PHK, godt fornøjelsen med din CNC og tak for dit blog-indlæg.


nu må vi også have lidt ondt af teknokraterne, deres faglige stolthed lider jo overlast,
hvis man via trail and error, videbegær og fantasi betræder deres hellige gebet.
det minder mig om at jeg skal glemme, at spørge min dekade-udannede speciallæge, om han skal have en hjælpende hånd med at holde liv i fiskene i venteværelset.

jeg skal også i "laboratoriet"(kælderen) senere med mit nye projekt, efter for 117. gang at have lovet fruen at jeg ikke futter det hele af.
;)


15. apr 2009 kl 14:46

avatar

Poul-Henning Kamp

Re: Re: Re: Bliv ved din læst...


nu må vi også have lidt ondt af teknokraterne, deres faglige stolthed lider jo overlast, [...]

Man kan sagtens være polytekniker og teknokrat samtidig, faktisk tror jeg at de DJØF'er der designede "først til mølle" for renoveringspuljen er nogle af de største teknokrater vi har, for alle sande teknikere ville have sørget for at fordele belastningen over nogle dage eller uger.

Pointen jeg ville registrere er, at det er folk der breder sig over flere områder der laver de virkelig store gennembrud.

Vidste du f.eks at Einstein og Szilárd opfandt et køleskab der kan køre direkte på solvarme ?

Poul-Henning


15. apr 2009 kl 14:59

Tomas Ussing

Re: Re: Bliv ved din læst...


....atombomber havde noget med CNC-maskiner at gøre.

Per, skal vi ikke lige holde atom-{bombe,kraft} ude af denne tråd, vi behøver ikke forurene alle debatter med disse emner.

Poul-Henning


Som mine faste læsere utvivlsomt har bemærket, ynder Tyge Vind at formane mig til at "blive ved min læst".

"....Said the pot to the kettle" ;-)


15. apr 2009 kl 15:54

nIcolai Madsen

Re: Re: Re: Re: Bliv ved din læst...

"Man kan sagtens være polytekniker og teknokrat samtidig, faktisk tror jeg at de DJØF'er der designede "først til mølle" for renoveringspuljen er nogle af de største teknokrater vi har, for alle sande teknikere ville have sørget for at fordele belastningen over nogle dage eller uger..."

helt bestemt, min pointe var også blot at det var trættende at man nærmest ikke måtte mene, udføre eller vide noget om et emne, hvis ikke der hang det helt rigtige diplom på væggen og at man havde 30 års erhvervserfaring.


15. apr 2009 kl 16:12

Bjarke Mønnike

Re: Re: Re: Re: Bliv ved din læst...

Først må du aflægge dig den politikervane som specielt er Snorkedals , at gentage en en usand historie så mange gange at du selv tror på at den er sand.

Med John Larssons ord er det den rigtige historie der fortælles:

Det er von Platens og Munthers absorbtionskøleskab (Electrolux-skabet) fra 1922 man vil forbedre Forskerne mener vist bare at der er mere PR-værdi for deres projekt, hvis de kalder det "Ensteins køleskab"! Szilard og Einstein lavede rigtig nok visse alternative detaljekonstruktioner, og enkelte af dem blev købt af Electrolux, men det er ikke så lidt af en historieforfalskning at antyde at Einstein (og Szilard) opfandt selve absorbtionsskabet!

Her i er jeg ganske enig med John, PHK.



Til Nicolai

Et er at komme først til mølle, noget andet er, at ens ansøgning kommer nederst i bunken :-)


15. apr 2009 kl 17:34

Bo Skjøtt

Re: Re: Re: Re: Re: Bliv ved din læst...

Et er at komme først til mølle, noget andet er, at ens ansøgning kommer nederst i bunken :-)

- især hvis man er så uheldig at have æ, ø eller å i sit navn !!!


15. apr 2009 kl 18:25

Jens Madsen

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Bliv ved din læst...

Jep, den detalje har jeg også tænkt noget over, 35µm kobber er kun halvandet trin på stepmotoren.
Kan findes en ledig bit på printerporten må være muligt at detektere når boremaskinens metalbor og emnets metal berører hinanden. Eller måske sætte et spidst søm i borehovedet, og bruge den til at tjekke de elektriske forbindelser i printet?


15. apr 2009 kl 18:39

avatar

Poul-Henning Kamp

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Bliv ved din læst...

Kan findes en ledig bit på printerporten må være muligt at detektere når boremaskinens metalbor og emnets metal berører hinanden. Eller måske sætte et spidst søm i borehovedet, og bruge den til at tjekke de elektriske forbindelser i printet?

Det er en pokkers god ide Jens, det løser også værktøjslængde problemet.

Man kan starte med at måle højden på hele kortet, ved kun at måle steder hvor kobberet alligevel skal fjernes (huller, mellem baner), så de prikmærker der opstår ikke kommer til at gøre skade efterfølgende.

Det skal prøves...

Poul-Henning


15. apr 2009 kl 18:52

avatar

Axel Hammerschmidt

Re: Jeg elsker dit keyboard

Det ligner noget fra en Sir Henry. Det gør hans lille-bitte CNC maskine osse.


15. apr 2009 kl 21:13

Finn Østervig

Re: Jeg elsker dit keyboard

@ Axel Hammerschmidt

Jeg mangler lige lidt i dit indlæg , som det er, eller som jeg læser det, er du ikke helt positiv , eller ?

Den bedste læring er vel opnået af leg - uanset legetøjets pris / kvalitet eller hvad ?


16. apr 2009 kl 08:54

Per Tolbøll

Re: Jeg elsker dit keyboard

Er det et IBM model M ?


16. apr 2009 kl 09:49

Claus Vind

Re: Re: Re: Re: Re: Bliv ved din læst...

Først må du aflægge dig den politikervane som specielt er Snorkedals , at gentage en en usand historie så mange gange at du selv tror på at den er sand.

Med John Larssons ord er det den rigtige historie der fortælles:

Det er von Platens og Munthers absorbtionskøleskab (Electrolux-skabet) fra 1922 man vil forbedre Forskerne mener vist bare at der er mere PR-værdi for deres projekt, hvis de kalder det "Ensteins køleskab"! Szilard og Einstein lavede rigtig nok visse alternative detaljekonstruktioner, og enkelte af dem blev købt af Electrolux, men det er ikke så lidt af en historieforfalskning at antyde at Einstein (og Szilard) opfandt selve absorbtionsskabet!

Her i er jeg ganske enig med John, PHK.

Bjarne,

der er forskel på udsagnene "opfinde et køleskab, der kan køre på solvarme" og "opfinde køleskabet, der kan køre på solvarme".

Jeg kan ikke se PHK påstår det var Einstein/Szilard, der opfandt absorptionskabet, så tøv lige med anklagerne om historieforfalskning.

Det er vist velkendt (og wikipediea har en fin artikel) at deres (patenterede) 'forbedring' gik ud på at lave en køleskab uden pumpepakninger (inspireret at en dødsulykke pga. lækkende pakninger).

Der findes et glimrende eksamensprojekt (link i Wikip.) hvor termodynamikken analyseres.

Venlig hilsen

Claus


16. apr 2009 kl 10:34

avatar

Per A. Hansen

Re: Re: Bliv ved din læst...

Per, skal vi ikke lige holde atom-{bombe,kraft} ude af denne tråd, vi behøver ikke forurene alle debatter med disse emner.

Poul-Henning, jo gerne, men lad så være med at tage emner op, som du ikke vil diskutere alligevel, jfr. en tidligere CNC-diskussion.

Mvh
Per A. Hansen


16. apr 2009 kl 10:39

Michael Eriksen

Re: Re: Jeg elsker dit keyboard

Er det et IBM model M ?
Det ligner mere et Cherry G83-3000, verdens bedste tastatur.

Og så kipper jeg lige med kasketen: "...der var faktisk en rigtig god grund grund til at H.C.Ørsted oprettede en Polyteknisk Læreanstalt og ikke bare et expertakademi."

HØRT!


16. apr 2009 kl 10:53

Tyge Vind

Faste læsere!!!


Til: CNC(2): Lyt aldrig til Tyge
Af Poul-Henning Kamp, tirsdag 14. apr 2009 kl. 21:15 , som skriver:
”Som mine faste læsere utvivlsomt har bemærket, ynder Tyge Vind at formane mig til at "blive ved min læst"”

Min kommentar:
Det har jeg tilladt mig, efter at Poul-Henning Kamp bad MIG blive ved min læst, dengang jeg forsøgte at forklare for ham, at en vindmølle kan løbe løbsk. Desværre har Poul-Henning Kamp hverken bedt om undskyldning eller indrømmet, om han forstår eller ikke forstår, at en mølle kan løbe løbsk. Men jeg kan en gang til meddele, at dette ER min læst, og jeg hjælper gerne Poul-Henning Kamp til en lille smule forståelse.

Poul-Henning Kamp skriver:
”Det kan naturligvis aldrig komme på tale”

Min kommentar:
Det har jeg desværre forstået, og det er mange gange trist for en i øvrigt seriøs ing.deb.
Nu sidst da Poul-Henning Kamp fordybede sig i sin uvidenhed om fundament og fundering.
Poul-Henning Kamp har al frihed i verden at sløse resurser og energi udenfor sin læst.
Poul-Henning Kamp burde dog tænke sig en smule om inden han fremlægger sine påstande, hvis det ellers er muligt?
Poul-Henning Kamp’s påstand, at ”vi”skal spare, virker på mig helt absurt sammenlignet med Poul-Henning Kamp’s alle andre tiltag.

Poul-Henning Kamp skriver:
”Folk der ved alting om ingenting har vi nok af og der var faktisk en rigtig god grund grund til at H.C.Ørsted oprettede en Polyteknisk Læreanstalt og ikke bare et expertakademi.”

Min kommentar:
Har dette med sagen at gøre? Men fornuftigt folk ved ofte lidt om det de påstår!
Poul-Henning Kamp har måske ikke gennemført studier på DTU eller DtH? Flere af hans påstande tyder i hvert fald på, at han har glemt megen elementær viden.
På min tid opfattede jeg uddannelsen som alsidig. Maskinlinjen måtte både lære bogholderi, el og kemi på første del. Og for de videbegærlige fandes indbygget filosofikum, men det forstår jeg var afviklet på Poul-Henning Kamp’s tid?
For omkring 50 år siden var jeg udlånt som expert (hydraulik og akustik) til en større CNC maskine, og jeg forstår Poul-Henning Kamp’s barnlige glæde ved at se noget der kan bevæge sig, som resultat af hans tangenttrykkeri. Dette ligger dog udenfor min læst!


Tak Per A. Hansen for fornuften.
Om et par uger besøger jeg hovedlandet for tredie gang i år.
Der træffer jeg folk, som tænker først og derfor ikke publicerer alle mulige dumheder.


Til debatværterne:
I behøver ikke være bange, jeg ved, at jeg kan være vanskelig at forstå for folk, men de der kan og behøver får jeg fint kontakt med hos jer og derefter også udenfor ing.deb.
Nu er det altså blevet tilladt med personangreb og uforskammetheder også i overskrifter, det må jeg forsøge at lære, hilser Tyge


16. apr 2009 kl 12:21

Michael Eriksen

Re: Faste læsere!!!

Til Tyge Vind:

Nu har du jo for vane at fremføre dig arrogant og bedrevidende, og så må du finde dig i, at der bliver gjort lidt grin med dig. PHK gjorde det jo charmerende i en drillende tone.


16. apr 2009 kl 14:02

avatar

Axel Hammerschmidt

Re: Re: Re: Jeg elsker dit keyboard

Det ligner mere et Cherry G83-3000, verdens bedste tastatur.

Ikke tale om! Her er verdens gennem tiden bedste tastatur

http://users.cybercity.dk/~dsl....JPG


16. apr 2009 kl 14:16

Bent Andersen

Re: Re: Re: Re: Jeg elsker dit keyboard

Axel:
fuldkommen enig!!!
Jeg skriver disse linier med mit IBM tastatur fra 1994, still going strong :-)

Bent.


16. apr 2009 kl 14:21

avatar

Poul-Henning Kamp

Re: Re: Re: Re: Jeg elsker dit keyboard

Det ligner mere et Cherry G83-3000, verdens bedste tastatur.

Ikke tale om! Her er verdens gennem tiden bedste tastatur

http://users.cybercity.dk/~dsl....JPG


Og her sad jeg og forventede et billede af en Selectric...

(den er forresten 50 år gammel i år!)

Poul-Henning


16. apr 2009 kl 17:13

Tyge Vind

2*Re: Faste læsere!!!

Til: Michael Eriksen, 16.04.2009 kl 12:21

Synes du ikke vi skal hjælpes ad med at eliminere de groveste fejl i alle indlæg?
De kan lede til alvorlige misforståelser hos de faste læsere.

"Arrogant" har jeg udelukkende kopieret fra debatten, og "bedrevidende" kan jeg desværre ikke gøre noget ved.

PHK, du og alle andre må anvende, hviket tonefald I vil, og jeg forsøger efter fattig evne, at svare i det samme tonefald.

Mvh Tyge



16. apr 2009 kl 17:35

avatar

Rolf Ask Clausen

Salonfæhig mm

På ing.dk gælder jf. http://ing.dk/vilkaar et krav om at indlæg skal holdes i en sober tone.

Vi kan sikkert få en uendelig debat om, hvad en sober tone er. Se for eksempel også http://www.denstoredanske.dk/i...;hig

Men når der skal tages beslutning, er den konkrete vurdering af, hvad der er "sober tone", naturligvis redaktionel.

Og her kommer så pointen:

Indlæg, der "går efter bolden" er - i reglen - sobre.

Indlæg, som "går efter manden", er - hyppigt - ikke lige så sobre.

Personangreb og uforskammetheder er ikke tilladt.

Fra tid til anden nærmer vi os kanten og vil så gribe ind i nødvendigt omfang. Tag dette indlæg som en venlig redaktionel markering.

Eller den korte udgave: "Tal ordentligt! Tilbage til emnet, tilbage til bolden."

Venlig hilsen
Rolf Ask Clausen
redaktionschef


16. apr 2009 kl 17:45

Kristian Dalgård

Re: Re: Re: Fin lille maskine...


Men ja, jeg har faktisk overvejet at den også kunne bruges som 1000 dpi printer, men jeg tror ikke jeg gider skrive en postscript fortolker til den :-)

Forestil dig de adresseplader du kunne lave med ASCII-art fortolker på den maskine! Kombineret med en JPG-to-ASCII PC applikation så kan du jo kreere hele landskaber!

Kunne man ikke bare bruge en rigtig printer som postscript-fortolker og så lave en meget enklere "omsætter" af signalet ud til selve skrivehovedet i printeren? :)

Udfræset ASCII-art ville være alt for sejt, men man kunne helt sikkert lave nogle flotte ting med et fint matrix af huller i bare 3-4 forskellige størrelser (samt 'intet hul')! Det ville ikke være svært at fortolke et billede gemt som en monokrom gif med fire gråtoner... :)

Men jeg har i øvrigt ingen forstand overhovedet på den slags maskiner, der tales om. Tillad mig at spørge: Hvordan kan sådan én lave skarpe hjørner? Hvis den kan...?


16. apr 2009 kl 18:37

nIcolai Madsen

Re: Faste læsere!!!

Tilykke!
ing.dk har fået egen Krarup og Langballe.


16. apr 2009 kl 19:02

Søren Ankjær Tommerup

Re: Re: Re: Re: Fin lille maskine...


Jep, den detalje har jeg også tænkt noget over, 35µm kobber er kun halvandet trin på stepmotoren.

Har din(e) stepmotor-controllere ikke mulighed for at køre i
1/4, 1/16 steps? derved opnår du noget højere opløsning imod at ofre noget hastighed på motorerne (som du nok alligevel ikke unytter når du kører med tilspænding på fræseren).
Mine stepmotor-controller kort har den mulighed ved at ændre på nogle jumpere.
http://www.routoutcnc.co.uk/10...html

/søren


17. apr 2009 kl 09:36

Tyge Vind

Lyt altid på Tyge


Hej Rolf,tak for din tilrettevisning:

Salonfæhig mm
Af Rolf Ask Clausen, 16.04.2009 kl 17:35

Rolf skrever:
"På ing.dk gælder jf. http://ing.dk/vilkaar et krav om at indlæg skal holdes i en sober tone."

Min forhåbning:
At dette også gælder skribenter og bloggere på ing.deb?

Rolf skriver:
"Indlæg, der "går efter bolden" er - i reglen - sobre."

Min mening:
Jeg "går efter bolden", når jeg påpeger, at vindmøller kan løbe løbsk.

Rolf skriver:
"Indlæg, som "går efter manden", er - hyppigt - ikke lige så sobre."

Min mening:
En blogger går efter person, når han derpå og desuden helt forkert skriver: "Tyge bliv ved din læst". Bloggeren har hverken bedt om undskylning eller forklaret sin misforståelse.
Har ing.deb. indgrebet?

En blogger som skriver: "Lyt aldrig på Tyge" går efter person, eller har du, Rolf, en anden mening?

Mvh Tyge

PS: Jeg håber alle andre end PHK og Michael opfatter den charmerende efterabning og drillende tone i mine indlæg?


17. apr 2009 kl 09:52

avatar

Poul-Henning Kamp

Re: Lyt altid på Tyge


PS: Jeg håber alle andre end PHK og Michael opfatter den charmerende efterabning og drillende tone i mine indlæg?

Men du kunne ikke selv se det samme ovenfor ?

Jeg var 99.98 +/- 0.02% sikker på at du ville grine af min reference til dig i dette blog indlæg.

Du har altid givet mig indtrykket af en person med stor humor, ikke mindst ved din brug af løbende gaks som "bliv ved din læst" og "sænk vandstanden i Østersøen" osv.

Hvis jeg har misforstået situationen og du i virkeligheden mener disse ting så dybtfølt, at du gentager dem igen og igen, ikke for at være morsom, men for at overbevise os om deres veracitet, så undskylder jeg naturligvis.

Poul-Henning


17. apr 2009 kl 10:21

Bjarke Mønnike

Uenighed....

..... kan have mange årsager.

Nogen har nok ikke forstået at forslaget om at sænke vandstanden i Østeresøen, vil medføre, at en person fra Slagelse ikke mere ville kunne bade fra sit sommerhus, da Storebælt så vil være en å 8 km væk.

Det kunne være en årsag.

Der er også de landsdelsmæsige og de personlige anvendelser af ord der ikke opfattes ens.
I min jydske del af familien betyder ordet "udmærket" halvskidt.


Og blandt mange unge, betyder "bjørnetjeneste" det modsatte af hvad den oprindelige betydning var i La Fontaines Fabler.

Og endelig er det ikke sikkert, eller det er helt sikkert at humor opfattes forskelligt. Diskussionen mellem de "10" personer viser det jo tydelig.....min form for humor(skåret ud i pap) :-)

I det foreliggende tilfælde, må jeg medgive at der er en der ofte mangler en overvejelse af, hvad andre mener er morsomt og en modpart der er lidt naivt nærtagende , men som også mangler kunsten at begrænse sig.

Jeg forstår dogfuldt ud hans indvendinger imod den omtalte overskrift, over en blogtråd der handler om skattesnyd, hvis jeg ikke tager meget fejl(anskaffelse af "uddannelseslegetøj" på firmaets regning) :-)

Endnu et eksempel på min form for humor :-)


17. apr 2009 kl 11:38

Michael Eriksen

Re: Uenighed....

Jeg vil gerne undskylde overfor Tyge Vind, hvis jeg har været med til at støde ham. Jeg forstår det ikke, men respekterer det.


17. apr 2009 kl 11:46

Tyge Vind

2*Tro altid på Tyge


Tak Paul – Henning
Den undskyldningen blev jeg virkelig glad for.

Du må dog ikke glemme,at disse gags til 100 % stammer fra dig og andre, og jeg er kun til 50 +/- 50 % sikker på alvoret hos dig og Knud Strømming.
Hvis du vil fortsætte din form for humor, skal jeg gerne forsøge følge med lige til Rolf og ing.deb. måske sætter stop for (humoristiske) angreb på personer, politiker og grupper i al almindelighed.

På ing.deb bør det handle om bolden, og det er i dette tilfælde dine påstande f.eks.:
1. Vindmøller kan ikke løbe løbsk!
2. Kun en cykel er lettere transportmiddel end et tog, der vejer 770 kg pr sæde!
3. Et reaktorfundament på klipper er billigere end et på sand.

Disse påstande kan være betydninsfulde for andre på ing.deb., som ikke opfatter dem som gags. Dengang disse fejl blev påpeget, burde du have kommenteret dem.
For mig havde det været tilstrækkelig med, at du ikke havde tænkt dig ordentlig om. Særligt sjove opfatter jeg ikke den slags påstande.

Vi må jo ikke glemme en anden eller måske tredje civ. ing., som skrev:
”Den som kun tar spøg for spøg...........”, hilser Tyge


17. apr 2009 kl 12:26

Tyge Vind

3*Lyt altid på Tyge

Tak Bjarke for:
"Uenighed....
Af Bjarke Mønnike, 17.04.2009 kl 10:21
..... kan have mange årsager."

Det har du helt ret i, og nogle af de eksempler du nævner, kan jeg bekræfte.

Mit kendskab til personer er dog stærkt begrænset, så jeg vil kun gentage:

Lad os holde os til bolden, den saglige debat, hvor man ikke forsøger skjule uvidenhed med humor.

Mvh Tyge


17. apr 2009 kl 12:37

Tyge Vind

4*Tro altid på Tyge

Til:
Re: Uenighed....
Af Michael Eriksen, 17.04.2009 kl 11:38

Tak for undskyldningen. Helt OK

Jeg håber du forstår mine overskrifter:
"De er jo tænkt charmerende i en drillende tone."
hilser Tyge


18. apr 2009 kl 20:27

Brian Jacobsen

Print? fik prøvet?

Hejsa fik du prøvet at fræse et print?

Ja jeg er jo nysgerrig om det kan lade sig gøre inden jeg vil blive så inspireret at jeg selv vil købe det samme kit som du har købt

Mvh Brian


Ny i debatten? Opret en brugerkonto

  • Seneste nyt
  • Mest læste
  • Debatterede
 

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev.