/karriere

Jørgen Mads Clausen: »Vi er på vej ned i sumpen«

Danmark risikerer at blive bundfaldet i globaliseringens sump, hvis ikke vi får uddannet nogle flere ingeniører, og hvis ikke ingeniørerne bliver dygtigere til at skabe noget unikt, der ikke lader sig kopiere så let, siger Danfoss' bestyrelsesformand.

Klik for at se billedet i stort

Uden flere ingeniører er Danmark ilde stedt i globaliseringsræset, forudser bestyrelsesformand i Danfoss Jørgen Mads Clausen. (Foto: Das Büro) (Foto: CARSTEN INGEMANN/INGEMANN/DASB†RO)


Læs også

Læs mere om

Af Morten Lund, lørdag 31. jan 2009 kl. 15:00

Når man træder ind på Jørgen Mads Clausens kontor på 10. etage i Danfoss-imperiets hovedbygning, lidt tættere på den sønderjyske himmel, træder man med ét også ind i, hvad der ligner globaliseringens forpost i Sønderjylland.

Her er en udstoppet leopard og en ditto giraf, et vægmaleri forestillende den afrikanske savanne og en eksotisk tromme beklædt med zebraskind. Unægtelig en skarp kontrast til det januarramte alsiske landskab udenfor.

Og på skrivebordet står en konstant roterende globus. Som for at minde Jørgen Mads Clausen om, at verden uden for Als er rykket betydeligt tættere på, siden dengang hans far, Mads Clausen, sad i direktørstolen på selvsamme kontor.

Jo, globaliseringens vinde er også nået til Danfoss.

Men dermed trækker skyerne sig også dystert sammen hen over Danmark, forudser Jørgen Mads Clausen fra det himmelstræbende kontor. Han finder det nemlig dybt problematisk, at det danske samfund udklækker så få af de ingeniører, som skal sikre Danmark en plads i opløbet i det globale videnkapløb.

I 2007 gik der således ti danske ingeniører på pension, hver gang der kom otte nye ind på arbejdsmarkedet, viste tal fra OECD.

»Vi er på vej direkte ned i sumpen. Og den truende trend skal vi have vendt. Det kan vi kun gøre ved at få mange flere unge mennesker til at ønske at blive ingeniør,« konstaterer bestyrelsesformanden og uddyber, hvorfor ingeniørerne bliver så vitale i fremtiden:

»Ingeniørerne er dem, der har de bedste vilkår for at skabe nye vækstmuligheder, idet ny teknologi er drivkraften i globaliseringen.«

Slaget er tæt på at være tabt

Siden Danfoss købte en fabrik i Slovenien for godt 15 år siden og dermed tog sit første rigtige favntag med globaliseringen, har dette emne stået Jørgen Mads Clausens hjerte meget nær. Så nært, at han dukker op til dette interview på trods af dårlig hals og må småhoste sig igennem vores samtale.

Men han har noget på hjerte, når det kommer til globaliseringen og dens udfordringer. Som direktør for Danfoss igennem 12 år og nu som bestyrelsesformand har han således fra første parket oplevet globaliseringens vokseværk – fra et abstrakt begreb til en konkret, frembrusende virkelighed, som nu er ved at efterlade Danmark nede i dyndet.

For som han siger, skal vi ikke gøre os nogen forhåbninger om at kunne konkurrere med hverken kineserne eller østeuropæerne på produktion – dét slag er tabt for længst.

I stedet skal vi være konkurrencedygtige på viden, som blandt andet skal komme fra ingeniørstanden og dens teknologiske løsninger. Men også det slag taber vi inden for en overskuelig fremtid, hvis ikke det danske uddannelsessystem producerer eksempelvis nogle flere ingeniører, mener Jørgen Mads Clausen:

»Danmark kan kun klare sig ved, at vi har nogle gode, unikke menneskelige ressourcer i ingeniørvidenskaben. Vi kan ikke klare os med produktion og ufaglært arbejdskraft – det bliver vi aldrig verdensmestre i,« påpeger han med henvisning til, at vi ligger ti gange over lønniveauet i eksempelvis Kina.

Men hvad skal de så kunne, de dér fremtidige ingeniører? Jo, ifølge Jørgen Mads Clausen skal de velkendte ingeniørdyder såmænd "bare" suppleres med de tre egenskaber, som han har prædikeret for igen og igen de seneste par år:

»De skal selvfølgelig kunne deres termodynamik og så videre, men de skal også være mere kreative, mere innovative og mere entreprenante. Det er de tre væsentligste kompetencer,« siger han og fremhæver Apples populære produkter som skoleeksemplet på, hvad det drejer sig om.

Nemlig at blive dygtigere til at se mulighederne og udvikle ting, som folk kan bruge – simpelt hen skabe noget unikt, noget som ikke lader sig kopiere så let. Det er med de midler, at vi skal slå kineserne og de øvrige konkurrenter – eller i det mindste prøve at følge med dem, påpeger han.

Erfaring giver kulturforståelse

Og så er der også lige den med kulturforståelsen. For i Jørgen Mads Clausens optik vil fremtidens ingeniør i globaliseringens tegn også skulle kunne lede en række medarbejdere med forskellige kulturelle baggrunde. Men den egenskab skal komme med den praktiske erfaring, betoner han:

»Kulturforståelsen er noget, som os virksomheder giver ingeniøren – det kan man ikke lære i skolen. Den eneste måde, man kan lære det på, er at blive udstationeret.«

På globaliseringens væddeløbsbane er det altså innovation og viden, som på den lange bange skal bringe Danmark sikkert i mål. Og derfor skal der udklækkes flere danske ingeniører, som er konkurrencedygtige i de discipliner.

Det er et budskab, fornemmer man, som Jørgen Mads Clausen stædigt vil blive ved med at udbrede – fordi konsekvenserne af en jumboplads ifølge ham kan blive særdeles ubehagelige.

Hvad sker der, hvis ikke vi får uddannet flere ingeniører?

»Så falder vi fra hinanden – og falder måske ned på Portugals eller Grækenlands niveau. Og så skal Danmark måske leve af at være turistland,« lyder de dystre fremtidsudsigter.



31. jan 2009 kl 16:23

Peter Jensen

Globaliseringen er på vej ned i sumpen

Danmark risikerer at blive bundfaldet i globaliseringens sump, hvis ikke vi får uddannet nogle flere ingeniører, og hvis ikke ingeniørerne bliver dygtigere til at skabe noget unikt, der ikke lader sig kopiere så let, siger Danfoss' bestyrelsesformand

Velvidende at de fleste kopivarer altid er kommet mere eller mindre fra Asien, så må man jo tage konsekvensen, når man i globaliseringens navn, inviterer Kineserne til at studere i DK, udvikler samarbejdet med Kineserne osv.


31. jan 2009 kl 17:07

Jens Madsen

Re: Globaliseringen er på vej ned i sumpen

Vi kan ikke klare os med produktion og ufaglært arbejdskraft – det bliver vi aldrig verdensmestre i,« påpeger han med henvisning til, at vi ligger ti gange over lønniveauet i eksempelvis Kina.
Vi vil aldrig kunne konkurere med kina - kina er 1000 gange større end danmark i menneskeantal, og den dag de ønsker at konkurere på ingeniørkraft, og ikke manuel arbejdskraft kan de skifte i et snuptag. De er dygtige nok til at gøre det, og det er alene kinesisk beskedenhed, at de foretrækker at gøre det i hånden - faktisk holder de os for nar. De kan uddanne millioner om året, på et niveau, der højere end vestens. Det er kun et spørgsmål om, at slå om.

Problemet for danmark, er at vi kun har vores ingeniørmæssige viden, at gøre godt med. Og vi har kun chancer, så længe de store lande gidder at producere vores makværk i milliardantal. Det er langtfra alt, der er dansk produceret, som er god nok kvalitet, eller let nok at sætte sammen for kineserne. Det kunne gøres nemmere at sætte sammen - og kvaliteten kunne blive langt højere. Og de kunne gøre det nemt selv. Sandsynligvis, er det lidt "trals" at skulle producere dårlige vestligt designede varer, hvor det endog er gjort mere besværligt end nødvendigt at sætte sammen - for at kineserne skal have noget at tænke på.

Danmarks store problem, ligger stadigt i vores høje lønninger. Ikke mange danske ingeniørvirksomheder, har råd at udvikle et godt produkt - og de ved det godt. Den danske kvalitet, er middelmådigt, og dårlig.


31. jan 2009 kl 19:08

Carsten Scherrebeck Møller

Vi er på vej ned i sumpen

Når jeg har overvejet at hyre dygtigste mennesker, har jeg spurgt: Havde du en baghave og en skov som barn at lege i? Byggede du huler, kraner, opfandt du lege sammen med dine venner? Legede du jæger i et krat? Lavede du dig dine egne go-cart til at skubbe bagpå? Af hvad lavede du dem, måske af hjul fra en gammel barnevogn?

Moralen er: En »ingeniør« bliver udviklet allerede som barn. Hvis barnet da lever i en lejlighed i en storby, eller i et gigantisk parcelhusområde hvor kun basketball er tilladt i aftalte timer i et center, og hvis far og mor hver gang skal køre barnet til sådant, da bliver barnet ikke til nogen meget dygtig ingeniør. Fordi: Det er kun som barn, at et menneske har meget let ved at indlære. Sidenhen går det uendeligt langsomt, i forhold dertil. Og dermed en konklusion om Danmark: Vi er på vej ned i sumpen, fordi vi er godt i gang med at forhindre børn i at kunne lege selvstændigt. Færre og færre kan, og mange børn kan ikke engang få lov til at cykle. Altså et faresignal, at byudvikling og samfundsudvikling er i færd med at smadre os på lang sigt. En omkostning, som ingen myndigheder har tanke på, når de planlægger.

Og endnu mere alvorligt: Skoler er stadig overladt til kommunerne at tage vare om, på trods af at globaliseringen gør dette vanvittigt! Globaliseringen dikterer for erhvervslivet: »Kun de klogeste hjerner får lov til at tænke, og kun de billigste muskler får lov til at arbejde.« Danmarks chancer, i dette, bliver konsekvent smadret af kommunerne. Og hvorfor? Det skyldes, at kommuner ved, at alle medfødte dygtigste børn vil fraflytte kommunen når de bliver myndige, for at studere videre, og at børnene sidenhen sandsynligvis ikke vil vende tilbage til kommunen. Og altså ved kommunen, at det er spild af penge for kommunen at tage vare om disse børn. Endda ved kommunerne, at det er en fordel for kommunen, at smadre disse børns evner, til tilpas, at børnene bliver så tilpas dummere at de alligevel som voksne vil forblive i kommunen, og udgøre en bedst mulig arbejdskraft i kommunens almindelige jobs. Samtidig ved kommunen, at der altid er meget dårlige børn i enhver årgang, og at disse risikerer at blive så ringe at de alt for tidligt havner i fængsel. Dette frygter kommunen også, fordi sådanne børn er endda meget dyre for kommunen at have, og derfor tvinger kommuen enhver årgang af børn til at blive indespærret tættest muligt sammen i de første otte skoleår, tvungen fælles tempo, et meget sløvt tempo, i håb om at de ringeste børn således bliver en lille smule forbedret ved at have samværet med de gode børn at blive inspireret af, så de ringeste børn måske evner at undgå fængsel for tidligt. Som er klogskab udtænkt af kommunerne, men kun til deres egen navle. Ud af denne pilrådne politik, kommer der nogle børn hvoraf ingen er virkeligt kloge, ingen er virkeligt ringe, og en hel del jævngode håndværkere. Som er problemet for Danmark som helhed! Fordi: Dermed er der ingen kloge børn der er uddannet til deres ypperste, og dermed kommer der ikke sådanne kloge børn til vore universiteter, og dermed kan Danfoss og andre selskaber ikke ansætte dem bagefter. Samtidig har vi, på grund af denne politik i kommunerne, en god portion dygtige håndværkere, men de hjælper os ikke, for de har også spildt deres tid i skolerne, er ikke blevet specialiserede tidligt nok. Globaliseringen dikterer, at børn og voksne skal dyrke deres medfødte talenter så meget som muligt, så tidligt som muligt. Er et barn tilfældigvis en god leder? Et sådant barn får kun skældud i kommunernes skoler, bliver opfattet som en ballademager. Er et barn tilfældigvis meget kreativ? Samme skæbne i skolen, fordi et sådant barn heller ikke passer ind i kødfabrikkens lavmål dikteret af en kommune. Som betyder at løsningen er: At staten overtager ansvaret for alle skoler. Staten tænker helt anderledes end kommuner, staten ønsker at optimere for Danmark som helhed, og vil blæse på en kommunes uintelligente ønsker. Som er paradokset, at statsledede skoler vil forøge alle børns evner, så alle kommuner får gavn deraf. Altså en morale: Det er for simpelt når Danfoss og andre ønsker sig bedre ingeniører fra vore universiteter, fordi problemets rod ligger tolv år før da, i skolerne. Som betyder, at Danfoss og Mærsk og tilsvarende selskaber bør forlange en ny leder af skolerne i Danmark. En meget simpel ændring, der står over for en meget naiv gammeldags politik.


31. jan 2009 kl 20:02

Peter Jensen

Re: Vi er på vej ned i sumpen

Moralen er: En »ingeniør« bliver udviklet allerede som barn

Ligesom i Aldous Huxleys roman 'Fagre nye verden', hvor menneskeheden er opdelt i alfa, beta, gamma, delta og epsilonmennesker, som hver især bliver opdraget til at opfylde nogle bestemte funktioner i samfundet ?.

De fine, alfaerne, bliver læger, ingeniører og advokater, mens de svageste, deltaerne og epsilonerne, får kun lov til at udføre det ringeste arbejde.

Det er ikke sådan man bryder den sociale arv !.


31. jan 2009 kl 20:30

Niels Hansen

Passive danfoss

Mads Clausen tager fejl! Vi er på vej ned i sumpen fordi mange teknologier som forelægges firmaer som danfoss skal være så specifikke omkring funktion og en fuld og helt ren nyhedsundersøgelse skal foreligge, så sagsbehandlere umiddelbart kan udfærdige den færdige kontrakt og produktion og patentansøgning iværksættes og et verdenspatent er kun en formssag.

Hvis et sådant patent skulle være en del af et større projektkomplex hvor danfoss patent (nu ejer af patent) er en del af, så er der allerede (store) problemer.

Karenstiden (18 mdr) omkring patenter volder også en del problemer for firmaer som danfoss, for køber patentkøber (danfoss) nu katten i sækken. Her vil man typisk trække sagsbehandlingen de 18 mdr sådan ser det i hvert fald ud.

Nej! Der er ikke brug for flere ingeniører som er sagsbehandlere hos danfoss, hvor kreativitet er en by ikke på als men i rusland. Nej! Der er brug for at store virksomheder som danfoss stikker fingeren i jorden og finder ud af hvor uanede teknologier der florerer i iværksættervirksomheder og så faktuelt bruge de minimale kræfter på at afprøve disse ideer/visioner. Som oftest er det softwareløsninger som virkelig rykker inden for Danfoss området som umiddelbart kan testes. Så kreative burde danfoss være.

Mile lange sagsbehandlingstider som munder ud i et konkret bud på et køb af en given teknologi som er en del af et stort idekomplex det må firmaer som danfoss forstå ikke holder en meter, hvis man virkelig vil træde ind på den globaliserede verdens dansegulv.

Der foreligger så uanede udviklingsmuligheder inden for Danfoss kerneområde termostat og varmepumpeteknologi at man forbløffes over den passivitet danfoss udviser. Netop det hjælper flere ansatte ikke på , men en helt anden indstilling til teknologi er nødvendig og herunder udviklingsforløb hvor hele forløbet eller teknologier ikke umiddelbart er inden for danfoss’s område.

For lige at sætte perspektiverne på spidsen. Faktuelt kan varmepumpeteknologi overtage varmeforsyning af vore byer og omkostning til drift af meget dyrere mindre kraftvarmeenheder indkøb af brændsler som kul og gas og herunder varmeforsyning i private boliger mm. Her er omkostningen i størrelses ordnet 40 – 50 Milliarder årligt når den møllestrøm som nu dels forsyner varmepunper og herefter også forsyner nettet med strøm medregnes. Danfoss ligger typisk med et årligt overskud på 1 Mia, det er simpelhed for ringe i en situation hvor man kan se varmepumpeteknologi kan overtage denne varmeforsyning via varmepumper og overvejende hvor energi hentes i havet ved at fryse vand til is. Det er for ringe i en situation hvor der forekommer så uanede store problemer med at anvende den møllestrøm som i dag altså volder meget store problemer for samdrift kraftvarme og mølleproduktion. Det er ufatteligt at nogle af de 50 Mia ikke skal i danfoss kasse.

Når man faktuelt foreligger konkrete varmepumpetiltag for danfoss. Så er det jo umulig at der ikke forekommer nogen teknikker eller teknologier som er bedre end danfoss’s eller som danfoss’s udviklingsafdeling ikke umiddelbart har set. Hvorfor danfoss med vold og magt skal have købsret til patent på et ubetydeligt stykke software i den store sammenhæng. Men ved de betingelser danfoss typisk vil stille i en sådan situation vil det imidlertid lukke hele det overordnede projekt ned og der for kan man jo ikke sælge til Danfoss.

Herunder er det vigtigt at firmaer som danfoss forstår at selv om de er store og har været foregangsvirksomheder inden for deres virkefelt, så er nutidens opfindelser og koncepter og udfoldelse af disse så omfattende omkring teknologier som favner vidt og langt ud over disse firmaers teknologiområder; altså overlapper med andre firmaers. Netop! det skal store og teknologitunge firmaer forstå og indordne sig under, hvis de vil virke i en globaliseret verden

Velbekomme!


31. jan 2009 kl 20:34

Jan Jensen

ensretningen af børnene

Jeg er enig med Carsten Møller, om det så kun er kommunerne som skal klandres ved jeg ikke. Men er helt ening med "moralen"
Nu er en opvækst som beskrevet af Carsten M. Ikke det samme som i romanen fagre nye verden som jeg har læst ikke mindre end to gange.
Jeg mindes en gang en fyr som så noget af mit hjemme gjorte træarbejde, han var vel 45 år gammel. Og han spurgte om jeg kunne lære ham om træ arbejde og mit svar var at han skulle være kommet da han var 5 år gammel istedet! Jeg startede med en kreativ bedstefar og far da jeg var 4 år gammel, og er nu i stand til at se på eet minut om en person har lært noget fra bunden af. Man lærer ikke disse ting når man er 20 år og starter forfra. Næ man skal sgu ha en hammer og noget grej når man er helt lille og hive lidt i det for at se om det interesser een!


31. jan 2009 kl 20:39

Bjarke Mønnike

Re: Vi er på vej ned i sumpen

Det er det bedste du har skrevet nogen sinde Carsten.

Den største fejltagelse der er sket for ingeniørstanden er at den feminine side af samfundet har taget over.

Børn skal pakkes ind i vat og må på ingen måde udsættes for strabadser der kan gøre de små pus forpustede. Enhver form for slagmål er bandlyst.

Der også sket det, at de små lokale håndværksmestre og handlende er forsvundet og dermed er mange muligheder for teknisk indsigt for svundet.

Jeg tror at 80% af nutidens børn, ikke har set hvorledes en fisk bliver renset ,efter den var købt hos fiskehandleren og bragt hjem pakket ind i en avis.

Der var købmanden der solgte petrolium i gamle vinflasker og sortkrudt til genladning af haglpatroner. Han solgte gerne krudtet til os børn, bare vi havde en seddel med "hjemmefra". Han var bedøvende ligeglad om sedlen var underskrevet:"Min Mor" :-)

Den lille plastikfabrik der lavede sutter, cykelsmeden,skomageren rullekonen mælkemanden, bageren og vejmændne med deres tjærepumper.

Ligsådan med Lego. Det var en bunke klodser og så kunne man selv gå igang. Det var ikke færdigsyede projekter som dem der præsenteres idag.

Det var tilladt at støje ude i gyngemosen indtil Høje Gladsaxe, Tingbjerg og TV blev bygget derude. Vi kunne flyve med vore modelfly med motorer uden udstødning og køre cross på voire borede knallerter.

Gamle livremme blev brugt som hængsler til hønsehusene.

Kort og godt ungdommen af idaganer ikke hvorledes ting bliver til. De tro at alf er født i en plasticemballage.

Dermed ikke sagt at jeg ønsker disse tider tilbage, men dengang var det nødvendigt at kunne reparere ting, som idag kommer direkte på skrotpladsen.

Der er ingen der stopper strømper mere, vel.




31. jan 2009 kl 20:51

Jan Jensen

måske skal vi til at reparere igen

I nuværende kæmpekrise med firmalukninger på stribe kan jeg faktisk godt forestille mig en situation snart hvor ting igen bliver forsøgt repareret, det vil simpelthen ikke være muligt at købe de nødvendige reservedele og pengene vil ikke række til køb at nyt!
Jeg har PT måtte få specialfremstillet en lille vand studs til en 6 år gammel skoda octavia, selv skoda importøren havde den ikke!! (Jeg bor ikke i danmark, men dog i europa)
Godt man kender lidt til "patent løsninger"


31. jan 2009 kl 21:15

avatar

Christian Christiansen

...

Det eneste rigtige er som Carsten Møller skriver:

Børn skal kunne være børn og udforske verden uden forbehold.. Vi er blevet en nation af hyklere og Hypokondere...

Min bardom, med udforsking leg og frihed har uden tvivl gjort mig til den jeg er, og om 1 år starter jeg på DTU og vil tage en ingeniøruddannelse...


31. jan 2009 kl 21:43

Ulrik S.

Re: ...

Hvorfor er det altid gamle mænd der har opskriften på hvorfor fremtiden er dyster og det ikke virker? Tag lige at kig på hvad i er lavet af!

Ingeniørerne er dem, der har de bedste vilkår for at skabe nye vækstmuligheder, idet ny teknologi er drivkraften i globaliseringen.

Så sæt handling på ordene i stedet for at lave skåltaler! – giv de eksisterende ingeniører muligheden for at ekselerer! Giv alle nuværende ingeniører muligheden for at have 6 måneder på SU (eller anden støtte) hvor man ikke studere (midtvejs eller efter endt uddannelse). Her kunne man udvikle sine egne ideer eller indhente ny viden som ikke undervises på universiteterne pga. manglende interesse!

Hvorfor man ikke gør dette? Jeg gætter på de eksisterende virksomheder er bange for manden i kælderen! man kan jo aldrig garder sig mod en person som sidder i kælderen og udvikler morgendagens mest brugte teknologi”… Nej du man skal endelig ikke give disse mennesker ro til at udvikle hellere skabe arbejdere ikke ledende individer til fremtiden.

Kulturforståelsen er noget, som os virksomheder giver ingeniøren – det kan man ikke lære i skolen. Den eneste måde, man kan lære det på, er at blive udstationeret.

Dette sker i allerede da de mest ambitiøse søger udenlands studie ophold i from af master eller praktik for at tilegne sig denne viden. Tror desværre ikke dette er velset af dagens ældre ledere som føler sig truet. Sker desuden også i stor stil via sociale netværk på kryds af landegrænser. Så tja… Følg med tiden er måske det eneste man kan sige til denne udtagelse!

Jeg tror alt i alt at forfaldet starter oppefra (alt er mere og mere topstyret)! Selv gamle pc’er som studiet ikke benytter ligges i kælderen til opbevaring. Hvorfor har de studerende ikke mulighed for at ”lege” med disse maskiner så man kunne prøve teorier om cloud computering eller cluster computering og udvikle morgendagens teknologier for sjov? Hvis man gav de studerende mere indflydelse og muligheden i dagligdagen ville vi udvikle særdeles kompetente kapaciteter!

Danmarks store problem, ligger stadigt i vores høje lønninger. Ikke mange danske ingeniørvirksomheder, har råd at udvikle et godt produkt - og de ved det godt. Den danske kvalitet, er middelmådigt, og dårlig.

Der er ikke den store konsekvens i Danmark ved at have middelmådige direktører eller ledere, som ikke formår at bibringe sine medarbejder med entusiasme og innovative så de kan udvikle nye og bedre produkter! Bevis hos google har de mulighed for at bruge op imod 20% af deres arbejdstid hvis de lyster til at lavet andet ikke dagligdags arbejde. Dette skal dog være nyt og innovativt arbejde som Google kan videreudvikle – har du hørt om google earth?

Herunder er det vigtigt at firmaer som danfoss forstår at selv om de er store og har været foregangsvirksomheder inden for deres virkefelt, så er nutidens opfindelser og koncepter og udfoldelse af disse så omfattende omkring teknologier som favner vidt og langt ud over disse firmaers teknologiområder; altså overlapper med andre firmaers. Netop! det skal store og teknologitunge firmaer forstå og indordne sig under, hvis de vil virke i en globaliseret verden

Dette kan ikke skrives klarer så jeg bringer lige dette igen! Jeg er så enig, men man kæmper desværre mod en ældre kultur som ikke forstår dette. Googles stiftere prøvede at forklare deres daværende chef at de havde set lyset, men det kunne han ikke se… De startede deres eget… Jeg tror det er en alders betinget indstilling (jeg kommer sikkert selv til at besidde denne tilbagelænet ligegyldighed når jeg bliver gammel.. hehe)


31. jan 2009 kl 21:49

Peter Jensen

Re: ensretningen af børnene

Jeg mindes en gang en fyr som så noget af mit hjemme gjorte træarbejde, han var vel 45 år gammel. Og han spurgte om jeg kunne lære ham om træ arbejde og mit svar var at han skulle være kommet da han var 5 år gammel istedet!

Måske skyldes det at Jan Jensen ikke evner at kommunikere sin viden ud til andre mennesker.

Tænk hvis man fortalte indvandrerne som ønsker at lære dansk, at de skulle være kommet da de var 5 år gammel !.

Det er en vanvittig tankegang at sige til folk at de er for gamle til at blive oplært eller at komme i arbejde. Det er aldrig for sent at lære nyt.


31. jan 2009 kl 22:02

Per Flemming Hansen

Re: Globaliseringen er på vej ned i sumpen

Kommentarer

Det er fint og vigtigt at Jørgen Mads Clausen tager globaliseringskonkurrence-evne og innovation op.

Men er Jørgen Mads Clausen nu også klar til virkelig at gøre op med "Matator Varnæs" fænomenet i Danmark og her tænker jeg ikke på Jørgen Mads Clausen selv eller Danfoss men meget mere bredt: For er innovationens driv-kræft netop ikke at nye forårs blomster kan komme til år efter år i en dejlig konkurrerende fornyelse, hvor gamle skud ikke har pladsen på livstid.
Den største hemsko for dette er netop den etableret venture verden, og cheferne der konstant står i vejen for de nye skud. Kig feks på høj-teknologi fonden, hvem er det der får penge : "de gamle "fra damernes magasin" der sidder i bestyrelser og som alle de unge kan tæve synder sammen i nyskabelser og forretning og skat hvis de fik lov med deres simple midler på 8.00-4.00 istedet for 8.00-16.00 mentaliteten - men hvem gider det når det bare skal bruges til at "Varnæs kan sidde blive på magten i damernes magasin", og dermed gør hele den danske ingeniørstab dovne".
Mads Klausen tør du gør op med den den del af den danske jantelov og lade kræfterne slippe fri til Danmarks bedste.
Dette ved :
1) Kursus på DTU hvor alle nye ingeniører opfordres til nye virksomheder og med beskeden: Husk det dummeste du nogensinde kan gøre er at tage venture og højteknologi fonden med på din nye virksomhed, for så ender over tid med det ikke er din - og du tjener flere penge i længden på din egen unge drivkræft da det i sidste ende altid er det der skaber resultaterne.

2)Drop pengene til højteknologi fonden, og før dem direkte over til DTU og lignende så der kommer endnu flere ingeniører ud - det er jo alligvel dem der laver arbejdet i de offentlig støttet projekter hvor de private firmater blot er med som de "dovne" og godt kan det der bestyrelses-politik.

3) Drop at staten nogensinde vil hjælpe en etableret virksomhed som indfører person-konkurrence klausuler overfor statenst dyrt betalte uddannelse af ingeniører. Man kan ikke tivnge sin "kone" til at blive i ægteskabet hvis hun ikke vil, ligeså er det med den danske ingeniørstand - det er staten der har investeretet og ikke "damers magasin". Drop det for det kommer der rigtig konkurrence evne ud af, da almindelig rotation giver langt større konkurrence evne.

Hilsen en der forlængst har opgivet den Danske jantelov og det danske "etableret Matodor damernes magasin" og nu istedet arbejder i egen virksom med verdensstørste tier1 firmaer i verden som kunder - da de ikke har brug for andet end resultater og ikke alt det der fin-mands-snak som bestyrelser sikkert kan en masse af.

Ja Mads det er skrevet ret provokerende for at fremme forståelsen, men når man har stået ude på de store ingeniør virksomheder i syd-Kina og undervist dem hvor der er ti-tusindvis af højt-ydende kinesiske ingeniør på vej der arbejder bagdelen ud af bokserne også efter kl. 21.00 og er fabelagtig dygtige - så har Danmark noget at tænke over hvis man vil være med fremover og der dur den der "Matodor chefer på livstid slet ikke. Knud lundberg er jo heller ikke på fodbold landsholdet længere - det gør jo ikke hans indsats dårligere blot at nye skud skal til konstant år efter år !!. Og kig på hele det der person-konkurrenceklausul. Det har et eneste formål at holde den gamle chefs stol, istedet for forårsblomsterne kan sparke skamlen væk når tid er - det er der Dansk konkurrence evne oi da det alligevel er staten der har betalt for ingeniøruddannelserne osv og ikke "knud lundberg".

Og Mads Clausen er bestemt ikke eksemplificeret på dig, men du har indflydelsen og nok også magten til at udfordre det system der sidder rundt omkring - til danmarks bedste for det er det der skal til hvis Danmark vil være med. Anders Fogh sagde for 2 år siden i nytårstalen "du skal ikke finde dig i såkaldt bedre videndes løftede pege finger, men spring ud og prøv din egne kræfter af". Det var klogt sagt, selv om det halter lidt for Anders Fogh med også at ville lade det ske, men det er netop der innovation og resultaterne kommer . For send 800 afsted i hver sin båd, så kommer nogle af dem igennem med resultaterne. Derimod får man ikke ret meget ud af de 800 ved at sætte dem ind under en chef fra "damernes magasin", så ender de bare med alle sammen at gå hjem kl. 16.00 for at lave kælder, badeværelse eller lignende - fuldstændig spild af statens ingeniøruddannede kræfter.

Som ekstra input til dette. Kig feks på regeringen og globaliserings konkurrence evne. De vil det jo nok, men magten er dog for sød - så hellere en udlændinge politik der skræmmer alt udlandsk arbejdskraft væk for tallet 90 er jo vigtigere en Danmarks globaliserings konkurrence evne. Dette helt i modstrid med at alle store internationale firmaer har masser af velvungerende etnisk sammensætning, og ofte direkte bortvisning i ppersonalepolitiken for diskrimination.




31. jan 2009 kl 22:03

Jan Jensen

sikkert rigtigt nok, men

Nu var det lidt specielt arbejde, og det er altså ikke lige meget om man har rodet med ting i praksis hele sit liv eller man skal igang når man er 45 år! Noget arbejde er så vanskeligt at det nærmest er magi for tilskuere, altså ikke noget man bare lærer på 5 minutter. Anyway jeg skrev i enighed med Carsten Møller. Jeg vil stadig hævde at de rigtig dygtige håndværkere og senere måske ingeniører oftest har startet fra helt små af! Nu var oprindeligt tema jo noget med globaliseringen. Jeg foreslår at denne afskaffes til fordel for et nyt Bretton Woods og Protektionisme og samarbejdsaftaler landene imellem. Modsat nu hvor kina ligger land til underbetalt arbejde til produktion af varer til vesten, som iøvrigt nu ikke har råd til mere forbrugsfest. Hvad med at Kina fik gavn af nogle af de ting selv. Op mod 80 % lever i stor fattigdom i kina. Trods globaliseringens velsingelser og deraf følgende udflagning. Den holder bare ikke når et land ikke får de nødvendige penge til en egentlig udvikling af landet men bare levere lavtløns arbejdskraft til andre lande!
Tiden vil vise hvad vej der vælges!


31. jan 2009 kl 23:00

Niels Hansen

Danfoss krav til det omliggende samfund

Hej Ulrik

Dette kan ikke skrives klarer så jeg bringer lige dette igen! Jeg er så enig, men man kæmper desværre mod en ældre kultur som ikke forstår dette. Googles stiftere prøvede at forklare deres daværende chef at de havde set lyset, men det kunne han ikke se… De startede deres eget… Jeg tror det er en alders betinget indstilling (jeg kommer sikkert selv til at besidde denne tilbagelænet ligegyldighed når jeg bliver gammel.. hehe)

Jo! Sandt nok du bliver sikkert en gammel gnaver!

Men nu går danfoss ud og har også gjort det i andre sammenhænge i pressen og klandre det omliggende samfund hvori danofss virker. Altså det omliggende samfund lever ikke op til det som betinger en samlet succes i samspil med danfoss.

Når Virksomheden faktuelt søger viden og køber viden som typisk patenter med også hvor virksomheden søger samarbejdspartnere omkring specifikke udviklingsforløb feks en ventilserie, så gør danfoss jo noget. Altså man forfalder ikke! Man vil faktuelt gøre noget!

Mange gange er det jo ikke noget med at se noget lys. Hvis faktuelt et koncept indeholder en teknologi omkring termostater hvor Danfoss i en udviklingsforløb udvikler den teknologi som de selv konkret har konstateret virker og værende banebrydende osv. Men når det i øvrigt indgår i andre maskinsammenhænge fra andre firmaer og navnlig hvis disse sammenhænge nu løbende udvikles og herunder opstår måske noget som er i nu bedre hvad så, eller en udvikling tager måske et forløb hvor en given termostatteknologi egentlig overflødiggøres pga softwareløsninger osv hvad så.

Det lader sig simpelhed ikke praktiserer med store virksomheder. Det er konflikter interesseområder krydser hinanden og så kan det ikke prakticeres. Det er jo egentlig også fair nok! For sådan er det ved alle store virksomheder, når man kommer ude fra, hvis altså ikke man vil bruge betydelige pengebeløb på patenter og herunder have de fornødne muskler til at dels tage kampen i retten når og hvis nogen kompromimenterer dit patent og herunder markedsfører dette selv, for det er den eneste måde virkelige unikke ting kan afsættes og så altså lige et sagsbehandlings forløb på 3 – 5 år inden pengene er i kassen, også var det jo lige det udviklingsforløb det gik lidt i stå og hvad skal man nu lige med de 10 mio når toget for de andre teknologier er kørt for længst, nå jo! man kan gå ned i banken og indfri den kassekredit man ikke kunne få.

Derfor: det virker det lidt maltplaceret igen og igen at skulle hører Mads Clausens klagesang, når hans virksomhed faktuelt efterspørger teknologier, patenter og iderigdom. Når de faktuelle rammebetingelser for faktuelt af tilfører Danfoss disse er så umanerlig snævre og hvor disse snævre grænser netop er opsat af danfoss. Og det er faktisk beklageligt for Danfoss.


31. jan 2009 kl 23:14

Dan True

Re: Re: Vi er på vej ned i sumpen

Moralen er: En »ingeniør« bliver udviklet allerede som barn

Ligesom i Aldous Huxleys roman 'Fagre nye verden', hvor menneskeheden er opdelt i alfa, beta, gamma, delta og epsilonmennesker, som hver især bliver opdraget til at opfylde nogle bestemte funktioner i samfundet ?.

De fine, alfaerne, bliver læger, ingeniører og advokater, mens de svageste, deltaerne og epsilonerne, får kun lov til at udføre det ringeste arbejde.

Det er ikke sådan man bryder den sociale arv !.

Hvor i alverden finder du en omtalte indlæg at Carsten ønsker et klassedelt samfund af den kaliber som i Fagre Nye Verden? Vil du mene der er nogen i vejen med at påpege det faktum at ting som opfindsomhed, gåpåmod og nysgerrighed, som er en ingeniørs absolut vigtigste styrker, kommer igennem opvæksten og ikke kan læres på et kursus eller lignende. Det er nok muligt at tvinge sig selv igennem selverkendelse, til at blive bedre til disse ting. Men har man dem ikke, har man dem ikke.
DET betyder ikke at vi skal have et fagre-nye-verden samfund som du antyder Carsten mener. Det betyder blot at hvis vi ønsker at rive os selv det sidste stykke ud af det klassiske industrisamfund og over i informationssamfundet, må vi indse at skolen ikke skal være en mekanisk læreanstalt hvor man læser i en bog og rækker hånden op. Den slags undervisning giver kun udenadslære, og ikke forståelse. Forståelse kommer ved spørgsmål, undersøgelse og mulighed for indsigt.

Og nej, med ovenstående mener jeg ikke at alle der ikke har 120+ IQ skal henrettes, fængsles, tvinges til at arbejde for 20 kr/timen eller andet som ud åbenbart kan få ud af indlæg....

Er dybt enig med Carsten. Jeg er selv 1. års studerende på DTU, og min oplevelse af folkeskolen var dybt skuffende - var man forud for resten af klassen måtte man rette ind og sætte tempoet ned, og havde man spørgsmål læren ikke kunne svare på blev man ikke peget i den rigtige retning men skulle rette ind til højre. Den danske folkeskoles politik er dybt godnat - den mangler indsigt i at folk lærer på forskellige niveauer, og har forskellige potentialer. Eksempelvis lærer jeg godt ved at få noget teori fremlagt, og derefter se det i praksis og undersøge det selv. En af mine gamle venner fra folkeskolen (der nu er tømrer) kunne slet ikke holde koncentrationen når læreren var ved tavlen - men når vi fik lov at lege med kemikalier eller elektricitet var han fyr og flamme OG HAN FORSTOD BAGGRUNDEN når vi bare forklarede den ham sideløbende med at han havde tingene i hænderne.

Kunne fag som matematik, kemi, fysik og engelsk opdeles i indfaldsvinkler ville man komme langt. Så fx når man kom til det klassetrin man fik fysik, så kunne klassen efter forældres, læreres og barnets egen bedømmelse blive sat i enten "praktisk" eller "teoretisk" klasse. Ændrer barnet sig drastisk eller falder ikke til, kan de altid overføres til den anden - det er IKKE en fast opdeling. I den teoretiske lærer man om fx tryk og forbrænding ved teori, formler, forsøg og den slags - i praksis tager man udgangspunkt i fx en forbrændingsmotor (eller noget andet), og hæfter på den måde eleverne på hvorfor denne viden er relevant og interessant.
Andre fag som dansk, samfundsfag og den slags skal klassen stadig have sammen for at sørge for man ikke får en styrkelse af klasse-samfundet.

- Dan


01. feb 2009 kl 00:24

Peter Jensen

Re: Re: Re: Vi er på vej ned i sumpen

Vil du mene der er nogen i vejen med at påpege det faktum at ting som opfindsomhed, gåpåmod og nysgerrighed, som er en ingeniørs absolut vigtigste styrker, kommer igennem opvæksten og ikke kan læres på et kursus eller lignende. Det er nok muligt at tvinge sig selv igennem selverkendelse, til at blive bedre til disse ting. Men har man dem ikke, har man dem ikke.

Ja det mener jeg !, især når man påstår (uden nogen videnskabelig basis) at evner kun kan opnås gennem barndommen. Sikke noget vrøvl, der er heldigvis masser af eksempler på ingeniører og forskere som kommer fra lave sociale kår og som har klaret sig uden forældrenes tilskyndelse.

I øvrigt, det vigtigste for en ingeniør er ikke opfindsomhed, men evnen til at tænke rationelt og forstå tingene i dybden.
Når man forstår detaljerne, så kommer opfindsomheden, gåpåmodet og nysgerrigheden af sig selv.
Verden har ikke brug for nye produkter, den har brug for at uddybe sig.


01. feb 2009 kl 00:46

avatar

Lasse Christiansen

Re: Re: Re: Re: Vi er på vej ned i sumpen

Tja, er i ikke lidt ude i noget som i mangler både belæg og argument for?

Udtalelser om barndomspsykologi, indlæringsevne osv. kan man da have læst sig til, javist, men sammenligninger mellem opfindsomhed og opvækst... Jeg vil meget gerne se noget fornuftigt data på det, for en nagende tvivl siger mig at det ikke er at bygge hulen, men at finde på selve legen der er opfindsomheden. Og gør børn ikke det, uanset om de bor i en 3 værelses på vesterbro eller der ude på landet hvor jeg selv kommer fra?


01. feb 2009 kl 01:51

avatar

Knud Nielsen

JMC og uvidenhedens mudderpøl.



Så nært, at han dukker op til dette interview på trods af dårlig hals og må småhoste sig igennem vores samtale.

Smut herom til solskinnet og sig davs, JMC - det vil gøre helbredet godt!

Det er sjovt, som en udstationering gør dig mere dansk end danskerne selv:)

mvh knud


01. feb 2009 kl 02:02

Ulrik S.

Re: JMC og uvidenhedens mudderpøl.

Derfor: det virker det lidt maltplaceret igen og igen at skulle hører Mads Clausens klagesang, når hans virksomhed faktuelt efterspørger teknologier, patenter og iderigdom. Når de faktuelle rammebetingelser for faktuelt af tilfører Danfoss disse er så umanerlig snævre og hvor disse snævre grænser netop er opsat af danfoss. Og det er faktisk beklageligt for Danfoss.

Jeg tror vi er enige på det punkt mht. store virksomheder har problemer med udvikling. Jeg er bare lidt forundret over at direktører stadig tror unge ingeniører er vilde med at give deres gode ideer væk for ingenting.


01. feb 2009 kl 12:14

Iver Sørensen

Kineserne knokler for at få det vi allerede har opnået

Vi lever for at nyde--kineserne lever for at yde . De knokler mange flere timer til en langt lavere løn for at indhente den levestandard vi har i den såkaldte vestlige verden og vi bliver snart overhalet hvis vi ikke aflægger vor forkælede "romerske livsstil" .
Vi står ved begyndelse af den største krise vi nogensinde har oplevet . Det er hårdt , men måske det der i sidste øjeblik kan få os op af stolene inden vi bliver så lade og forvænte at vi ikke gider rejse os igen . Italienerne er endnu ikke kommet ovenpå efter romerrigets sammenbrud . Deres ambitioner er gået tabt .


01. feb 2009 kl 12:33

Niels Hansen

Re: Re: JMC og uvidenhedens mudderpøl.



Jeg tror vi er enige på det punkt mht. store virksomheder har problemer med udvikling. Jeg er bare lidt forundret over at direktører stadig tror unge ingeniører er vilde med at give deres gode ideer væk for ingenting.

Ja det ser ikke godt ud.


01. feb 2009 kl 12:59

Bjarke Mønnike

Re: Re: Re: Vi er på vej ned i sumpen

Hej Dan True

Det er godt at du opponerer mod noget der du ikke finder rigtigt......men desværre så er det Carsten skriver rigtigt og vil være noget af det vigtigste du skal lære som ingeniør. Du skal lære at tænke, før end du taler og du skal tænke på dig selv.

Det første er, at læse en tekst mindst to gange grundigt og prøve at forstå den, for det kan jeg se at det har netop ikke gjort med Carstens tekst.

Dernæst skal du forstå, at det du lærer på DTU kun er en del af det der kræves, for at opfylde en plads som ingeniør i ethvert firmå.

Det gamle ord "vil du frem i verden, så buk" gælder stadigvæk. Hvis du var træt af at skulle rette ind til højre i skolen, så vil livet sandsyligvis som ingeniør falde dig endnu hårdere, når du på trods af din viden, bliver bedt om at at lave produkte,r der måske kun lige kan klare garantien.

Ledelsen i ethvet firma tænker på nøjagtig samme måde som den Carsten har beskrevet om kommunernes adfærd.

De ingeniører der ikke fatter denne tankegang må lære det på den hårde måde, som gentagne først arbejdsløse. Det er de personlige erfaringer Carsten og jeg bibringer dig.




01. feb 2009 kl 14:46

Frithiof Andreas Jensen

Re: Re: Globaliseringen er på vej ned i sumpen

Danmarks store problem, ligger stadigt i vores høje lønninger. Ikke mange danske ingeniørvirksomheder, har råd at udvikle et godt produkt - og de ved det godt. Den danske kvalitet, er middelmådigt, og dårlig.

Jeg formoder at du dermed mener at du selv gerne vil vise det gode eksempel og gå foran i konkurrencen på løn, arbejdsvilkår og social sikkerhed med folk i den tredie verden :-)

"Globaliseringen Version 1.00" er såmænd OVRE.

Nu, p.g.a. "finanskrisen" og Kina's fremgang i verden kommer Version 2.00 hvor vi naturligvis indfører handelsbarrierer og derudover ikke blander og i hvor tosset et land er - så længe de betaler til tiden (i noget andet end USD).


01. feb 2009 kl 15:38

Peter Jensen

Re: Kineserne knokler for at få det vi allerede har opnået

Vi lever for at nyde--kineserne lever for at yde . De knokler mange flere timer til en langt lavere løn for at indhente den levestandard vi har i den såkaldte vestlige verden og vi bliver snart overhalet hvis vi ikke aflægger vor forkælede "romerske livsstil"

Forkælede romersk livsstil ?, hvilken verden lever du i ?.
Kender du en dansk ingeniør som har råd til tjenestefolk ?.


01. feb 2009 kl 15:55

avatar

Knud Nielsen

Re: Re: Re: Re: Vi er på vej ned i sumpen

Ledelsen i ethvet firma tænker på nøjagtig samme måde som den Carsten har beskrevet om kommunernes adfærd.

Nej Bjarke, her står jeg i altfald af.

Firmaer i 'nye' industrier ved, at deres eksistens er tæt knyttet til deres teknologi 'pool' - en pool som afhænger af mangfoldigheden af dygtigheder, som er inden for rækkevidde og som kan stoles på.

Firmaer som Vestas/Bonus/Neg-Micon osv. nåede ikke deres førerposition ved at ønske sig dumme medarbejdere! Der er heller ikke noget særligt dumt ved Silicon Valley.

JMC vil vist bare sikre, at Danmark ikke gør sin videnskabs pool til en uvidenhedens mudderpøl?

mvh knud.


01. feb 2009 kl 16:03

Frithiof Andreas Jensen

Forståelse af Globaliseringen

Jeg er uenig med Mads Clausen når han siger:

»Ingeniørerne er dem, der har de bedste vilkår for at skabe nye vækstmuligheder, idet ny teknologi er drivkraften i globaliseringen.«

Efter min mening er det ganske åbenlyst hvad der er drivkraften i globaliseringen - det er økonomi og ikke teknologi:

"Eliten" i den Vestlige verden har simpelthen tjent kassen de sidste 20 år på at producere til 3'verdens omkostninger og sælge varerne til 1'ste verdens priser. Det ville den naturligvis gerne blive ved med, men det går ikke så nemt fordi befolkningen på begge sider af "globaliseringen" er begyndt at røre på sig.

Fordi varerne blev produceret til lave omkostninger og fordi man hurtigt kunne outsource jobs hver gang lønnen "under normale forhold" ville være steget havde man samtidigt lav inflation og kunne derfor låne ekstremt billigt.

Derved kunne man skabe en illusion af fremgang ved de mange muligheder for lånefinancieret forbrug i ejendomme og aktiemarkeder så man slap for at stilling til hvad der sker med samfundet når 2/3 af BNP er enten offentlige ansatte eller serviceerhverv.

Kineserne er heller ikke dummere end vi selv er:

De har lært at masseproducere og har også fundet ud af at det er bedre at sælge direkte til den første verden i stedet for at levere hele gevinsten til en udenlandsk mellemhandler.

Nu kommer den direkte konkurrence fra rigtige Kinesiske produkter, ikke dårlige kopier, men rigtige produkter designet i Kina.

Kineserne er startet med de nemme markeder - alle de lande Vesten ikke vil handle med fordi man ikke vil sige de rigtige lyde om børnearbejde, CO2, menneskerettigheder eller hvad-der-nu-lige-er-progressivt p.t..

Når de markeder er på plads kommer produkterne til EU. Vi har nok omkring 6-10 år før det sker. Indenfor den tid er der kun eet modtræk: Handelshindringer & Toldmure.

Man kan jo sammenligne Huawei med Ericsson - for fem år siden var Huawei lidt til grin med deres mærkelige produkter. I dag er det en særdeles effektiv producent af telenetværk og på vej til at overtage Erikssons vækstmarkeder i Asien!


01. feb 2009 kl 16:45

Peter Jensen

Re: Forståelse af Globaliseringen

Kineserne er startet med de nemme markeder - alle de lande Vesten ikke vil handle med fordi man ikke vil sige de rigtige lyde om børnearbejde, CO2, menneskerettigheder eller hvad-der-nu-lige-er-progressivt p.t..

Ja, menneskerettighederne og miljøkampen gælder åbenbart kun for vesten, de andre lande må gerne bryde konventionerne og forurene som det passer dem.
Problemet er nok, at vi stadigvæk lever i illusionen om, at vesten er 'verdens frelser', stærkt inspireret af en taber-religion, og at det hele nok skal gå bare vi udviser 'næstekærlighed' overfor omverdenen og giver uden at kræve noget igen.
Som Lenin sagde engang, vi sælger dem det reb de vil hænge os i.


01. feb 2009 kl 22:05

Kim Dam Larsen

Admiralens vise

Ja admiralens vise passer godt til danskernes foretrukne indfaldsvinkel til ingeniørkunst og anden kreativ frembringelse.


02. feb 2009 kl 10:01

Peter Nielsen

Ingeniører kvæles langsomt

Hvad skal vi med flere ingeniører når vi langsomt tager gejsten ud af dem vi har? Unge ingeniører kommer hvert år ud med masser af ideer og gå-på-mod på at gøre en forskel. ”Dem skal vi nok få styr på” syntes mange virksomhedsorganisationer at mene, for det der betyder noget er: Tidsplan, budget og ”Cash is King”… Og så skal alt lige pindes ud, dokumenteres og specificeres så ikke-teknikere kan købe det ind på verdensmarkedet.
Der kan naturligvis ikke laves troværdige budgetter på noget med stor usikkerhed, så derfor bliver det altid ”me2” produkterne der vinder.
De fleste ingeniører lærer at indordne sig og lave nogle gode businessplaner.
- Nogle (få) lærer det heldigvis aldrig.


02. feb 2009 kl 10:13

Iver Sørensen

Re: Re: Kineserne knokler for at få det vi allerede har opnået

Forkælede romersk livsstil ?, hvilken verden lever du i ?.
Kender du en dansk ingeniør som har råd til tjenestefolk ?.

Peter Jensen.
Hvilken verden lever du da i--har du aldrig hørt om den omsiggribende trent med spabade der udbreder sig selv i sommerhuse ,wellnescentre i byerne og endda i virksomheder . "overflødige" utiltalende tiltag der er kvalmende tegn på overforkælelse .
Alt imens knokler asiaterne med at overhale vort teknologiske økonomiske forspring og andre verdensdeles befolkninger dør af sult .


02. feb 2009 kl 10:49

Peter Jensen

Re: Re: Re: Kineserne knokler for at få det vi allerede har opnået


Peter Jensen.
Hvilken verden lever du da i--har du aldrig hørt om den omsiggribende trent med spabade der udbreder sig selv i sommerhuse ,wellnescentre i byerne og endda i virksomheder . "overflødige" utiltalende tiltag der er kvalmende tegn på overforkælelse .
Alt imens knokler asiaterne med at overhale vort teknologiske økonomiske forspring og andre verdensdeles befolkninger dør af sult .

Derfor behøves vi vel ikke at dø af sult !.
I Asien og i Emiraterne, der lever ingeniørerne i luksus!, med filipinske tjenestepiger og hele molevitten.
For mig er de overflødige tiltag i de danske virksomheder mere et tegn på manglende erkendelse over for medarbejdernes stressproblemer.
Blandt de overflødige tiltag kan man også nævne at mange virksomheder foretrækker at ansætte pladder psykologer til at håndtere medarbejdernes stress, i stedet for at ansætte nogle flere ingeniører som kan lette arbejdsbyrden for de andre.


02. feb 2009 kl 19:42

Jørgen Hansen

Hvorfor ingeniør.

Måske kan Jørgen Clausen svare på hvorfor min søn (som jeg) skulle blive cand. polyt, når han som cand. polit har mulighed for en statslig karriere med skattefri udstationering og adelige privilegier. Danfoss kan som de fleste andre danske virksomheder kun tilbyde en marginal højere levestandard end en overførselsindkomst plus lidt sort arbejde


20. feb 2009 kl 17:04

Thorkil Pedersen

Ja hvorfor egentlig en engeniør

Nu kan det vel være ligemeget om du har den ene eller anden titel, - bare du kan, - skabe det nødvendige.De nye PRODUKTER, der skulle tage over efter de gamle udtjente, blev lige udsat på ubestemt tid. Danfoss producerer på bla. orbit motor området med 50 år gammel teknologi, der bliver pudset lidt af, med et ekstra patent nu og da, samtidig fortæller såkaldte ledere gladeligt alle andre at en teknologi der er 20 år gammel, den skal man skynde sig at forlade. At Danfoss kan overleve og ekspandere pga. størrelsen har den gode Jørgen opdaget, og udnyttet, - fornuftigt for firmaet, meget skidt for DK. da dette betyder udflytning til billigere lande-- tag den FOG og KOMPANI. MEN udvikling og så på Danfoss næææ det er ikke muligt. For år tilbage ville engeniørene på Danfoss have mere i løn og deponerede deres opsigelser- Jørgen mente de kunne klare det ved at de - engeniørene fandt på flere nye produkter og udviklede dem--- det er ligesom ikke sket, men opkøb har nu i årevis været eneste vej frem. Danfoss har åbenbart også opgivet at udvikle nogetsomhelst, men vil hellere balancere imellem nye investeringseventyr, indeholdende nye spændende produkter-- og kære medborgere dette er ikke DK. der vinder. Nu kan jeg så udmærket forstå Jørgens model, Danfoss har i årtier investeret i udvikling af utallige produkter, og de engeniører der har medvirket har ikke kunnet levere varen--- hvorfor så al den snak om engeniører?????? hvorfor så ikke kalde en spade for en spade og annoncere efter problemløsere-- uddannede eller ikke, det ses vel ikke på produktet????.
Og hvorfor en engeniør får den løn han får--fordi de fleste ikke fortjener mere. At det offentlige uddeler penge som var det konfetti til karneval, ja de skal jo også bare stjæle dem hos borgerne.


20. feb 2009 kl 19:20

avatar

Troels Halken

Ansvar

Det er meget godt at Jørgen er bekymret. Men årgangene bliver også mindre, så 8 i en fremtidig årgang, stemmer måske med 10 for nogle år siden.

Når denne detalje er nævnt, så vil jeg sige at ingeniørerne af i dag har det tekniske værktøjer og fantasien til at lave nogle spændende løsninger. Me det er ikke nok. Ledelsen ude i virksomhederne skal vær lige så gode til at skabe innovative miljøjer og processer som fremmer innovation. Så skal det nok komme.

Så ham Clausen må også selv i arbejdstøjet og løfte sin del af ansvaret fra arbejdsgiversiden. At pege på andre er for nemt.

Vh Troels


20. feb 2009 kl 23:41

avatar

Lars Buhrkall

Re: Re: Vi er på vej ned i sumpen

Jeg tror at 80% af nutidens børn, ikke har set hvorledes en fisk bliver renset ,efter den var købt hos fiskehandleren og bragt hjem pakket ind i en avis.

. . . Det var dog den mest reaktionære tråd jeg længe har læst. Jeg tror såmænd heller ikke der er nogen af nutidens børn der kan flå en hare, eller pibe en præstekrave, eller fægte med sabel - men til gengæld kan de tale engelsk, og meget andet som I heller ikke kan.

Og til Jens Madsen, som påstår der bor over 5 mia mennesker i Kina (1000 x DK's befolkning, det er det du skriver) - tag dig dog sammen!

MVH Lars


22. feb 2009 kl 23:03

Bjarke Mønnike

Re: Re: Re: Vi er på vej ned i sumpen

Styr lige dit handikap Lars.

I mit tidligere indlæg,fortalte jeg om ,at nutidens børn var fremmedgjorte fra en hel del elementære oplevelser, der ville spare dem fra at fare vild i teknologien, senere i livet.

Men dit sprog udsagn om din forældre genration, er helt ude i skoven. Der er mange unge der tror at de behersker engelsk, men når det kommer til stykket, laver de nogle bommerter, der er ganske morsomme.


Prøv at følge serien på "Discovery" "Hvordan laves det" og hør den danske speakers forklaringer. Det er "undersættelser" der vil noget. Mage til vrøvl skal man lede længe efter.

Jeg taler og læser seks sprog flydende, Dansk, engelsk,Canadisk, amerikansk(USA), Tysk og Svensk.
Mange er ikke opmærksomme på at der er lige så store forskelle på de engelske sprog som på de nordiske.

Jeg taler og forstår desuden fransk og italiensk. Jeg forstår detil en smule Latin Polsk og Russisk. Og jeg kan tælle til tolv på finsk. Er det ikke godt klaret "Hwa". (jydsk for hvad)

Så jeg klarer mig.

Dine nutidige og samtidige ungdommmelige personer kan end ikke dansk, Lars.

Jeg har her fra disse sider, samlet ord og sætninger.

Følgende er et skønsomt udvalg derfra

eksentrisk bane
andre vægst markder
end standart stål
injektions kogeplader
internasionale markdet
sig frem og tilbage på en skinde
De lære det sgu aldrig skulle man tro.
vil dollaren kolapse i inflasion
hvad er dimentionerne på papiret ?
holde varme i toget mends det
Doubeldækker, og ander Lokomotivtrukkende vogne
og jernbanerne skal elektrifiseres.
Start med at sætter støm på svendborg banen

og perlerne

Mange bygninger har trods alt holdt flere hundreder af år, trods de ikke er fra vor tidsalder, men fra måske fra en tidligere tid.

Hvad beviser en NASA video fra en fjern planet egentligt,......................hvis planeten er helt uden objektive og troværdige øjenvidner ?"

Men, i sidste ende, er xxx nødvendigt, at producenten tager ansvar, for de uheld der måtte opstå. Uheld, ved automatiske kørertøjer gå fra føren, og til udviklerne og producenten. Og dette er mange udviklere og producenter bange for. Så kan de jo risikere fængselsstraf, for at have kørt folk over, på grund af dårlig gennemtænkt logik. Automatik gør, at vi risikerer at størstedelen af dygtige ingeniører havner bag tremmer. Og derfor, er vigtigt, at uddanne nok...

Det var så udvalget af dine dygtige unges modersmåls skribent evner Lars Buhrkall. :-)

Forøvrigt hvorledes og med hvilket ord oversætter du "Massive" fra engelsk til dansk?


23. feb 2009 kl 00:06

Iver Sørensen

Re: Re: Re: Re: Kineserne knokler for at få det vi allerede har opnået

Derfor behøves vi vel ikke at dø af sult !.
I Asien og i Emiraterne, der lever ingeniørerne i luksus!, med filipinske tjenestepiger og hele molevitten.
For mig er de overflødige tiltag i de danske virksomheder mere et tegn på manglende erkendelse over for medarbejdernes stressproblemer.
Blandt de overflødige tiltag kan man også nævne at mange virksomheder foretrækker at ansætte pladder psykologer til at håndtere medarbejdernes stress, i stedet for at ansætte nogle flere ingeniører som kan lette arbejdsbyrden for de andre.

Peter Jensen.
God dag mand økseskaft . Du svarer i øst når der påpeget noget i west .
Stresssyntomer kommer af at der skal nåes alt for meget på en 37 timers arbejdsuge for at kunne oppebære den timeløn der reelt er et resultat af denne lukseriøse korte arbejdstid .
Vi burde øge timetallet og trække pensionsalderen , selv om det i første omgang øger arbejdsløsheden .
Min arbejdstid for nogle år siden var minimum 60 ugetimer , plus diverse købsmøder og studieture .


23. feb 2009 kl 00:16

John Johansen

Re: Kineserne knokler for at få det vi allerede har opnået

Iver Sørensen:

Vi burde øge timetallet og trække pensionsalderen , selv om det i første omgang øger arbejdsløsheden.

Min arbejdstid for nogle år siden var minimum 60 ugetimer, plus diverse købsmøder og studieture.
Iver!
Du må være rigtig, rigtig, rigtig gammel!
- Altså så virkelig rigtig gammel, at du selv mener, du ikke har mere at leve for!!!

Hvis ikke???
- Så overlad, venligst, fremtiden til os, som mener at have én! :-)

- Måtte du dø i stilhed/frihed! :-)


23. feb 2009 kl 06:53

avatar

Knud Nielsen

Re: Re: Re: Re: Vi er på vej ned i sumpen

Massive

@ Bjarke:

Altså, hvor er det dog dejligt at møde en tilsvarende sprogekspert!!

(Hvorfor bor en jyde i Hundested - 'are you pussy-whipped?'.)

Men helt ærligt Bjarke - du siger i andre indlæg, at du er lidt af en helikopter-designer? Hvorfor ikke gå lidt længere, og sæt en dansk dimension til min FLAPP (F-ing largepowerplant)? F'et er selvfølgelig 'flying'.

Med faste vinger og gyro-tech kan den producere et lignende 'træk', som i min tidligere omtalte 'LAPP'. Dvs producer et opløft med gyro-vægt skift, og brug det til at producere kraft i et tryk-differentieret turbine-system.

Mvh og 'good luck', knud.

John! - Du mister tilsyneladende Ivars og Peters enighed: at stress er roden til alt ondt.


23. feb 2009 kl 08:08

Anders Faust

Re: Re: Re: Re: Re: Kineserne knokler for at få det vi allerede har opnået

Vi burde øge timetallet og trække pensionsalderen , selv om det i første omgang øger arbejdsløsheden .
Min arbejdstid for nogle år siden var minimum 60 ugetimer , plus diverse købsmøder og studieture .

Det synes jeg ikke er værd at prale om. Folk arbejder over alligevel fordi det forventes af dem og det giver problemer med at få familielivet til at hænge sammen, i et land som i forvejen har en lav fødselsrate. Det fører os helt sikkert ned i sumpen !.


23. feb 2009 kl 21:07

avatar

Lars Buhrkall

Re: Re: Re: Re: Vi er på vej ned i sumpen

Styr lige dit handikap Lars.

Nåmen det tror jeg da også jeg gør (styrer handicappet altså), jeg har f. eks. lige fået endnu stærkere glas i læsebrillerne :-)

Men dit sprog udsagn om din forældre genration, er helt ude i skoven.

Nu skal jeg nok lade være med at kommentere alle dine skrive- og stavefejl, men det hedder altså forældregeneration, ikke "forældre genration", og "sprog udsagn" burde vel være sprogudsagn, hvilket dog ikke er et almindelig kendt ord.

Jeg taler og læser seks sprog flydende, Dansk, engelsk,Canadisk, amerikansk(USA), Tysk og Svensk.

Jae, nu hedder det jo dansk og svensk (o. s. v., altså med småt), men bortset fra det, er du så også bekendt med det kuriosum at ordene "pip" og "knep" (svensk stavemåde "knäp") betyder præcis det modsatte på de to sprog? ;-)

Dine nutidige og samtidige ungdommmelige personer kan end ikke dansk, Lars. Jeg har her fra disse sider, samlet ord og sætninger. Følgende er et skønsomt udvalg derfra. (. . . .) Det var så udvalget af dine dygtige unges modersmåls skribent evner Lars Buhrkall.

Nu synes jeg jo, at en hel del af dine citater tyder på, at de pågældende skribenter lider af dysleksi. Men det er vel trods alt ikke dit synspunkt, at handicappede skal udstilles og latterliggøres, hvis de blander sig i den offentlige debat - eller? (Og så kan det jo altså aldrig hedde "modersmåls skribent evner" i tre ord, vel? Og bemærk iøvrigt hvorledes man staver til "handicap")

Forøvrigt hvorledes og med hvilket ord oversætter du "Massive" fra engelsk til dansk?

Ja, nu er jeg jo udmærket klar over at det danske ord "massiv" (som f. eks. 'en cylinder af massivt jern') hedder "solid" på engelsk. Det engelske ord "massive" kan typisk oversættes "omfattende", selvom "massiv" faktisk står som første mulighed i min udgave af Gyldendals ordbog.
Og det var så første og sidste gang jeg har følt mig forpligtet til at deltage i den slags test.

MVH Lars


23. feb 2009 kl 22:05

Bjarke Mønnike

Re: Re: Re: Re: Re: Vi er på vej ned i sumpen

Jamen Tak for slaget Lars.

Jeg må så erkende at der er tre fingre der peger på mig selv.

Men Lars her er et lille link til dig(bemærk stavemåden)

http://da.wikipedia.org/wiki/K...ikap

Udstilles! På ingen måde, men vist som eksempler på at evner for visse ting er ikke aldersbestemte.


23. feb 2009 kl 22:53

avatar

Lars Buhrkall

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vi er på vej ned i sumpen

Jamen godt ord igen. Vi skal jo alle være her, og "forskelligt" er jo nu engang ikke det samme som "forkert", hverken når forskellen er generations-, oprindelses-, alders-, eller kulturbestemt, eller helt enkelt medfødt . . . .

Yo, gimme 5 - Lars


Ny i debatten? Opret en brugerkonto

  • Seneste nyt
  • Mest læste
  • Topdebat
Populært på Facebook
 

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev.