/karriere

Fire ud af ti: Chefen får for meget i løn

Over alt i verden er arbejdere skeptiske over for chefens løn og arbejdsindsats. I Danmark mener 40 procent, at chefen får for mange penge, mens kun 23 procent mener, at chefen arbejder hårdere end dem selv.

Af Thomas Djursing, onsdag 26. nov 2008 kl. 10:19

Spørger man 100.000 arbejdstagere i 33 lande om deres holdninger til chefen, viser der sig et tydeligt billede af skepsis over for chefens løn over alt i verden.

I Danmark mener 40 procent, at toplederne tjener for meget, mens 45 procent ikke tror på, at lederne ville være i stand til at udføre medarbejderens eget job. 26 procent mener ikke, at chefen aner, hvad den ansattes daglige arbejde består i, og 22 procent mener, at de selv arbejder hårdere end chefen, oplyser Kelly Services, der har gennemført undersøgelsen.

»Ansatte fra såvel udenlandsk som dansk erhvervsliv kritiserer deres ledere, som de mener får for meget i løn, og flere mener også, at lederne ikke ville være i stand til at udføre de ansattes job. Derudover er der mange, der mener, at de arbejder hårdere end deres chefer og udtaler, at de ikke modtager den nødvendige motivation og opbakning til at gøre jobbet bedre og øge den personlige produktivitet, fortæller,« siger adm. direktør Henrik Bruun, Kelly Services Danmark i meddelelsen.

Danmark kommer dog ikke ind på en førsteplads, når det gælder medarbejdernes utilfredshed med chefernes lønniveau. Undersøgelsen viser, at ansatte i især Tyrkiet, Ungarn, Schweiz, Tyskland, Finland, Holland og USA, mener, at lederne får alt for høje lønninger. Her kommer Danmark ind på en 14. plads ud af de 33 lande.

»Der er helt klart en følelse af skepsis i forbindelse med ledernes indsats, som ikke stemmer overens med det høje lønniveau. Ligeledes er der mange, der ikke synes, at ledernes adfærd matcher firmaets ånd og de mål, der løbende bliver sat. Og spørgsmålet om, hvad lederne egentlig foretager sig, er for mange ansatte en stadig kilde til forundring,« siger Henrik Bruun.

Kun 23 procent mener, at chefen arbejder hårdere end dem selv.



26. nov 2008 kl 10:57

avatar

Jan Keller Pedersen

Logic of life

Ifølge Tim Harford i "Logic of life" skyldes den høje løn, at det skal motivere medarbejderne til at gøre en ekstra indsats, så de kommer i betragtning til en forfremmelse, så de selv får den højere løn (med en chef over sig, der tjener ENDNU mere).

I Danmark mener 40 procent, at toplederne tjener for meget, mens 45 procent ikke tror på, at lederne ville være i stand til at udføre medarbejderens eget job

Det er vel derfor, de har ansat medarbejderne? Det kan man da i hvert tilfælde håbe...


26. nov 2008 kl 12:21

Rolf Hansen

Re: Logic of life

Så du mener det er i orden at chefen kræver noget af sine medarbejdere som han ikke selv kan leve op til?

Det er opskriften på hykleri og et fordummende samfund.

En leder skal have samme baggrund som dem han skal lede ellers kan han umuligt sætte sig ind i hvordan han skal lede sine medarbejdere på bedste måde.


26. nov 2008 kl 12:39

Nicolai Mathiasen

Løn som fortjent

Jeg tror næppe mange er uenige i at chefen skal have mere end de fleste/alle andre i virksomheden. Det, der er kernen i problemet er at den er voldsomt meget højere og ofte kombineret med en masse og store bonusser, hvor de almindelige ansatte får en dåse mariekiks om året i bonus.


26. nov 2008 kl 12:47

avatar

Jan Keller Pedersen

Re: Re: Logic of life

En leder skal have samme baggrund som dem han skal lede ellers kan han umuligt sætte sig ind i hvordan han skal lede sine medarbejdere på bedste måde.

Jeg er direkte uenig. Jeg mener godt, man kan være leder for en gruppe - f.eks. programmører - uden at have de samme kompetencer som dem.

Forståelse for, hvad deres arbejde går ud på og hvordan deres opgaver passer ind i det større billede er klart nødvendigt, men derfra og så til at lederen skal kunne udføre medarbejdernes job er der et stykke vej, synes jeg.

Man kan vel sammenligne det lidt med en hærs deling - skal delingsføren kunne betjene samtlige våben? Lige så godt som hver specialist? Forbinde sårede delingsmedlemmer lige så godt som feltlægen?
Med til "at være i stand til at udføre medarbejdernes job" må efter min mening også høre, at være kompetent til det - ikke bare, at man kan gøre det halvt så hurtigt og halvt så godt. Det vil jeg ikke forvente af en leder. At han/hun kan sætte sig ind i medarbejderens arbejde og forstå hvad der giver udfordringer og hvorfor er vigtige egenskaber - at kunne løse dem er medarbejderens opgave, ikke lederens.


26. nov 2008 kl 13:24

avatar

Jan Keller Pedersen

Re: Løn som fortjent

Det, der er kernen i problemet er at den er voldsomt meget højere og ofte kombineret med en masse og store bonusser, hvor de almindelige ansatte får en dåse mariekiks om året i bonus.

Netop de skørt høje lønniveauer blandt topchefer er kernen i Harfords eksempler, jeg kan lige slå det op, når jeg kommer hjem i aften, så jeg får citeret korrekt.
Det lyder som en rationel og logisk - men ikke nødvendigvis ønskelig - forklaring på den store forskel.


26. nov 2008 kl 13:28

Jens Schumacher

WTF

Det er da logik for burhøns af chefen ikke skal kunne det samme som man selv kan.


26. nov 2008 kl 13:52

Simon Lyngshede

Re: Re: Re: Logic of life


Jeg er direkte uenig. Jeg mener godt, man kan være leder for en gruppe - f.eks. programmører - uden at have de samme kompetencer som dem.

Måske ikke de samme kompetencer, men som min. en forståelse for hvad det er medarbejderen laver. Du kan ikke være leder for en gruppe software udviklere uden at vide noget om software udvikling. Mange er det, men det giver ikke specielt meget mening. man risikere at træffe beslutninger der direkte modarbejder medarbejderne, eller at dine medarbejdere fylder dig med en masse sludder.

Som jeg ser det er de bedste ledere de der forstår medarbejdernes opgaver og kan vurdere deres evner. Chefen må gerne være generalist og medarbejderen specialist, det er der såmænd ikke noget galt i.


26. nov 2008 kl 14:21

avatar

Jan Keller Pedersen

Re: Re: Re: Re: Logic of life

Måske ikke de samme kompetencer, men som min. en forståelse for hvad det er medarbejderen laver.

Jvf. min efterfølgende kommentar til dit citerede stykke:
Forståelse for, hvad deres arbejde går ud på og hvordan deres opgaver passer ind i det større billede er klart nødvendigt

Så vi lyder til at være helt enige på det punkt.

Jeg vil også gerne pointere, at jeg ikke synes, det er perfekt med enormt høje lønninger til chefer, men udelukkende, at jeg for ganske nylig begyndte at læse i Logic of Life, som havde en sektion om lige netop dén situation, hvilket jeg ville viderebringe.

(det er i øvrigt en ganske interessant bog på linje med "Freakonomics")


26. nov 2008 kl 22:12

Nikolaj Rasmussen

Hvad ved folk?

Ved de personer, der har besvaret undersøgelsen, overhovedet hvor meget chefen arbejder og får i løn?


Ny i debatten? Opret en brugerkonto

  • Seneste nyt
  • Mest læste
  • Topdebat
Populært på Facebook
 

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev.