/biotek

Solidt morgenmåltid giver større chance for føde en dreng

Spis en solid morgenmad, og chancen for at føde et drengebarn stiger til 56 procent, viser ny undersøgelse fra Oxford. Det underbygger tesen om, at mennesket er indrettet til at føde drenge i gode tider og piger i dårlige.

Af Jesper Gormsen, lørdag 31. maj 2008 kl. 16:00

Nogle lægger en hammer under puden, nogle dyrker sex så tæt på ægløsningen som muligt, og atter andre mener, at kaffe øger chancen for at undfange et drengebarn. Men måske skulle man hellere spise havregrød.

Det er budskabet i en ny undersøgelse offentliggjort i Proceedings of The Royal Society B. Her bad forskere fra University of Oxford og University of Exeter 740 gravide kvinder, der ikke vidste, om de ventede en dreng eller en pige, om at svare på spørgsmål om deres kost før og under graviditeten.

Resultaterne viste, at hos den tredjedel af kvinderne, der havde det største kalorieindtag, var chancen for at få end dreng 56 procent, mens den kun var 45 procent hos den tredjedel med det laveste kalorieindtag.

Drenge i gode tider
Det underbygger ifølge forskerne hypotesen om, at mennesket er indrettet til at føde drenge i gode tider, mens der fødes flere piger, når føden er knap. Det passer dårligt ind i vores moderne livsstil, hvor de fleste forsøger at holde vægten nede og det er måske derfor, at man i de sidste 40 år har oplevet et svagt fald i antallet af drengebørn i de industrialiserede lande.

De eneste fødevarer, der havde statistisk indflydelse på barnets køn var kornprodukter, for eksempel cornflakes og havregryn. Ifølge forskerne kan det skyldes næringsstoffer i disse produkter, for eksempel folsyre, men det kan også skyldes selve morgenmåltidet.

Hvis man springer morgenmaden over, forlænger det nattens faste. Blodsukkeret falder og det opfatter kroppen måske som et tegn på "dårlige tider", hvilket øger chancen for at blive gravid med en pige.

Ikke særligt dominerende
Resultaterne er nye for Per Torp Sangild, professor i klinisk og eksperimental ernæring ved Københavns Universitet. Han understreger dog, at effekten af kalorierig kost ikke er særlig dominerende.

»Hvis moderens ernæring ved konception betød rigtig meget for køn, havde man for længst fundet dette i studier på dyr, hvor ønsket om et bestemt køn ofte er stort,« siger Per Torp Sanild, der håber, at studierne vil give give anledning til flere kontrollerede studier, der kan påvise disse små effekter.



31. maj 2008 kl 18:41

John Larsson

Lidt statistisk analyse?

"Nogle lægger en hammer under puden, nogle dyrker sex så tæt på ægløsningen som muligt, og atter andre mener, at kaffe øger chancen for at undfange et drengebarn. Men måske skulle man hellere spise havregrød.

Det er budskabet i en ny undersøgelse offentliggjort i Proceedings of The Royal Society B. Her bad forskere fra University of Oxford og University of Exeter 740 gravide kvinder, der ikke vidste, om de ventede en dreng eller en pige, om at svare på spørgsmål om deres kost før og under graviditeten."

Her kunne man vist ønske sig at nyhedsformidlerne kunne ledsage den slags undersøgelser med en bekræftelse på, at en kritisk statistiker havde haft lejlighed til at vurdere den konklusion som forskerne selv synes rimelig!

Om man (overvejende) får en dreng eller pige, skyldes flere forhold som ÅRSAGSMÆSSIGT kan korreleres med statistisk sikkerhed. De vigtigste af dem er remset op i "Bogen om Barnet", som de fleste forældre vist kender. En af de vigtigste er samlejehyppigheden (egentlig for både kvinden og manden, men vi holder os her til kvinden, ellers bliver det lidt for promiskuøst!). En kvinde der er meget dominerende og som derfor også kan bestemme en lidt mindre samlejehyppighed, føder med større sandsynlighed pigebørn end drengebørn og omvendt er der andre forhold der fremmer undfangelse af drengebørn.

I den refererede undersøgelse kunne man nemt forestille sig at mennesker med gode og regelmæssige spisevaner også har et lidt mere "ordnet" sexliv sammen med partneren. At gode spisevaner kan korreleres til flere undfangede drenge, betyder jo ikke at det er spisevanerne som er ÅRSAGEN til at der undfanges drenge!


31. maj 2008 kl 20:28

avatar

Morten Fordsmand

Re: Lidt statistisk analyse?

"En kvinde der er meget dominerende og som derfor også kan bestemme en lidt mindre samlejehyppighed, føder med større sandsynlighed pigebørn end drengebørn og omvendt er der andre forhold der fremmer undfangelse af drengebørn.

Hvorfor skulle en kvinde ønske en lav samlejefrekvens?
Har du en logisk grund, eller er det bare et udtryk for en uvidenskablig kønsrollevanetænkning?


31. maj 2008 kl 20:42

John Larsson

Re: Re: Lidt statistisk analyse?


Hvorfor skulle en kvinde ønske en lav samlejefrekvens?
Har du en logisk grund, eller er det bare et udtryk for en uvidenskablig kønsrollevanetænkning?

Prøv nu at læse hvad jeg skrev en gang til, inden du automatreagerer! ;-)

Bid særlig mærke i sammenhængen!


02. jun 2008 kl 07:16

avatar

Morten Fordsmand

Re: Re: Re: Lidt statistisk analyse?



Prøv nu at læse hvad jeg skrev en gang til, inden du automatreagerer! ;-)

Bid særlig mærke i sammenhængen!

Jo men du forklarer ikke hvorfor en dominerende kvinde ønsker pigebørn?
Og hvis det var tilfældet, så ville almindelig darwinistisk udvælelse medføre at kvinder med tiden ville blive mere og mere dominerende.


02. jun 2008 kl 18:56

John Larsson

Re: Re: Re: Re: Lidt statistisk analyse?



Prøv nu at læse hvad jeg skrev en gang til, inden du automatreagerer! ;-)

Bid særlig mærke i sammenhængen!

Jo men du forklarer ikke hvorfor en dominerende kvinde ønsker pigebørn?
.

Prøv nu at gøre som jeg anbefalede dig: At læse hvad jeg skriver!

Jeg har ikke så meget som antydet at dominerende kvinder ØNSKER pigebørn!


Ny i debatten? Opret en brugerkonto

  • Seneste nyt
  • Mest læste
  • Topdebat
Populært på Facebook
 

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev.