/energi

Google Earth: Nu med klimaforandringer

Engelske forskere har udstyret kortlægningsprogrammet Google Earth med datalag om stigende temperaturer og den smeltende is ved Sydpolen.

Af Kent Krøyer, tirsdag 20. maj 2008 kl. 11:50

Enhver kan nu se klimaforandringerne med egne øjne takket være et samarbejde mellem Google, den britiske regering, det meteorologiske Met Office Hadley Centre og British Antarctic Survey.

Det drejer sig for eksempel om de enorme ismasser, som er brækket af Sydpolens gletschere i de seneste 30 år på grund af den globale opvarmning.

Google har tilføjet to særlige datalag til gratisprogrammet Google Earth, som viser luftfoto af hele kloden, ofte i meget høj og tydelig opløsning.

Man skal ikke installere noget på sin computer ud over Google Earth, kun klikke på to links, som computeren selv associerer med programmet.

Det første lag viser, hvordan verdens temperatur vil stige i de kommende 100 år, baseret på de seneste videnskabelige data fra Met Office Hadley Centre.

Sammen med disse data er der information om, hvordan stor en del af klodens befolkninger som allerede påvirkes af ændrede vejrmønstre, og om hvad der kan gøres for at hjælpe på situationen.

Det andet lag, som er udviklet af British Antarctic Survey, viser, hvordan Sydpolens is har trukket sig tilbage siden 1950'erne.

»Dette projekt viser virkelighedens klimaændringer, og det er med moderate estimater. Kun ved at gøre det muligt for folk at forstå, hvad klimaforandringerne betyder for dem og for andre, kan vi mobilisere de tiltag, der er nødvendige for at undgå de værste effekter af klimaforandringerne,« siger den britiske miljøminister Hilary Benn i en pressemeddelelse.



20. maj 2008 kl 13:05

Hans Henrik Hansen

Sensationelt?

Det første lag viser, hvordan verdens temperatur vil stige i de kommende 100 år

- gad vidst, om de har husket at få den ventede (ekstra) 'pause' med(?), jf.:
http://ing.dk/artikel/88197

Det drejer sig for eksempel om de enorme ismasser, som er brækket af Sydpolens gletschere i de seneste 30 år på grund af den globale opvarmning.

- interessant, når det sammenholdes med denne oplysning fra Ole Humlum:

The HadCRUT3 data can be downloaded from the same website. In essence, surface air temperatures south of 70oS has been stable during the instrumental period since 1957.

Kilde: http://www.climate4you.com/
, klik på 'Polar Temperature' i menuen til venstre.


20. maj 2008 kl 14:40

avatar

Lars Clausen

Smeltende is .. ?


...og den smeltende is ved Sydpolen.

Er dette nu rigtigt?

http://www.nerc-bas.ac.uk/publ....pdf

...det virker som om det eneste sted der er en stigende trend er ved den antarktiske halvø, men den er lavet af klipper. De smelter vel ikke sådan lige?

http://www.igougo.com/images/p....jpg

http://www.nsf.gov/od/opp/imag....jpg

http://www.global-greenhouse-w....jpg

Andre steder ved sydpolen er temperaturen faldende eller konstant.

Tættest på temperaturstigningen er for nyligt Wilkins Ice Shelf kommet i søgelyset fordi et stort stykke er brækket af.

http://klimabrev.dk/?p=18

Men dette er jo flydende isplateau'er, så de vil ikke bidrage med en millimeter havvandsstigning. (pga. Arkimedes lov).

Det skal lige nævnes at dataene ikke stammer fra en interesseorganisation, som realclimate.org, men den britiske regering.



20. maj 2008 kl 14:47

avatar

Lars Clausen

Re: Smeltende is .. ?

Det er nemt at se hvorfor pressen (som her ing.dk) øjner en god overskrift.

Men det er meget svært at få øje på et regulært problem.


20. maj 2008 kl 15:22

Søren Fosberg

Re: Smeltende is .. ?

Er Realclimate en interesseorganisation? Kan du uddybe det?

De skriver selv følgende:
RealClimate is a commentary site on climate science by working climate scientists for the interested public and journalists. We aim to provide a quick response to developing stories and provide the context sometimes missing in mainstream commentary. The discussion here is restricted to scientific topics and will not get involved in any political or economic implications of the science.

Videres (Disclaimer): The contributors to this site do so in a personal capacity during their spare time and their posts do not represent the views of the organizations for which they work, nor the agencies which fund them. The contributors are solely responsible for the content of the site and receive no remuneration for their contributions.

Mvh Søren


20. maj 2008 kl 15:25

Hans Henrik Hansen

Re: Re: Smeltende is .. ?


Men det er meget svært at få øje på et regulært problem.

- samt at se 'den røde tråd' i de utallige, indbyrdes modstridende, 'oplysninger', der p.t. kolporteres! :)


20. maj 2008 kl 15:48

Søren Fosberg

Re: Re: Re: Smeltende is .. ?

Det er fint Henrik at der er modstridende oplysninger. Så kan du jo bare fiske dem der passer i dit kram.


20. maj 2008 kl 16:22

avatar

Lars Clausen

Re: Re: Re: Re: Smeltende is .. ?

Nu vil jeg ikke dreje denne tråd over på realclimate.org.

Men man skal dog ikke længere end deres forside, før det videnskabelige holder op, og det politiske starter.


But another question has been rarely discussed: will this forecast turn out to be correct?

We think not – and we are prepared to bet serious money on this. We have double-checked with the authors: they say they really mean this as a serious forecast, not just as a methodological experiment. If the authors of the paper really believe that their forecast has a greater than 50% chance of being correct, then they should accept our offer of a bet; it should be easy money for them. If they do not accept our bet, then we must question how much faith they really have in their own forecast.

Deres såkaldte 'videnskabelige' argumentation er således baseret på, at de vil vædde med nogen de er uenige med.

Yderst seriøst! :-D


20. maj 2008 kl 16:41

Søren Fosberg

Re: Re: Re: Re: Re: Smeltende is .. ?

JA - undskyld, men det har jo ikke en pind at gøre med om de er en interesseorganisation. Og med hensyn til at indgå væddemål, så er det en yndet sport i den videnskabelige verden. Hvordan du kan slutte at ders videnskabelige argumentation baserer sig på væddemål går over min forstand. Realclimate har altid, vil du nok være enig i, gjort en dyd af at lægge deres tanker og argumentation åbent frem, det kan man vel i al fairness ikke tage fra dem selv om man iøvrigt er uenig med dem i deres konklusioner.

Mvh Søren


Ny i debatten? Opret en brugerkonto

  • Seneste nyt
  • Mest læste
  • Topdebat
Populært på Facebook
 

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Eksterne links om klima
Klimadebat.dk