Atomvåben er bare så 90'er-agtige

Af Poul-Henning Kamp,  onsdag 26. mar 2008 kl. 13:34

Først fløj de rundt med 6 atombevæbnede krydsermissiler i timevis, nu har de sendt Minuteman arming&fusing units til Taiwan i den tro de er batterier til helikoptere.

Og i al stilhed har George "Jeg vil have min egen Irak-krig" Bush rykket en 50% reduktion af USAs atomvåben arsenal fem år frem.

Der er nogen der ikke tager A-våben helt så seriøst mere.

Men det er en blandet velsignelse: Hurra for Bush, men det er bekymrende at a-våben er blevet så umoderne at man ikke holder ordentligt styr på dem i forsvaret.

phk



26. mar 2008 kl 14:47

Christian Nobel

Hmm.

Jeg er ikke uenig som så i din bekymring, men jeg har faktisk ret svært ved at se hvad relevans det har på en side for INGENIØRER.

/Christian


26. mar 2008 kl 18:01

Christoffer Hansson

Re: Hmm.

Det har vel nogenlunde samme relevans som den juridiske strid mod post-DK som der også er blevet berettet om i denne blog.


26. mar 2008 kl 18:14

Peter Jensen

?

?


26. mar 2008 kl 18:18

Berndt Barkholz

Re: Re: Hmm ?

Poul-Henning for president...?


26. mar 2008 kl 19:16

Jakob Christensen

Vi er godt nok mugne...

Til Christian, Christoffer, Peter og Berndt der har kommenteret indtil videre: Jeg håber I har et lidt sjovere liv end det umiddelbart fremtræder i jeres noget humørforladte kommentarer.

En blog er jo nu engang karakteriseret ved at man skriver løst og fast, synspunkter og betragterninger, indskud og eftertanker. Det lever Poul-Hennings blog da fint op til.

Det eneste problem ved PH-loggen er at den blevet kontaktpunkt for en række mennesker, der har besluttet sig for at gå mere efter manden end efter bolden.

Så hvad med lidt kommentarer om A-våben?


26. mar 2008 kl 21:49

Berndt Barkholz

Re: Vi er godt nok mugne...

Nej det misforstår du, jeg tror ikke at nogen af os er sure, det er bare at Poul-Henning somme tider hopper så højt at han slår hovedet. Det kan vi andre jo ikke gøre for... :o)


26. mar 2008 kl 22:53

avatar

Poul-Henning Kamp

Re: Re: Vi er godt nok mugne...

Nej det misforstår du, jeg tror ikke at nogen af os er sure, det er bare at Poul-Henning somme tider hopper så højt at han slår hovedet. Det kan vi andre jo ikke gøre for... :o)

Hvis du havde fulgt min blog i gennem længere tid, ville du have vidst at spredningen af atomvåben er et af de emner jeg tillader mig at dække her på min blog.

Se f.eks: http://ing.dk/artikel/70643

Poul-Henning


26. mar 2008 kl 23:19

Berndt Barkholz

Re: Re: Re: Vi er godt nok mugne...

Du skal skam ikke tro jeg er ret meget uenig med dig, men du har nu en ret speciel måde at udtrykke dig på...

denne gang ...

med venlig hilsen Berndt


27. mar 2008 kl 09:06

avatar

Boris Nordstrøm Valentin

Re: Re: Re: Re: Vi er godt nok mugne...

Og det er netop den måde at udtrykke sig på der får nogle af os til fast at kigge forbi PH's blog.

Spredning af A-våben og deres brug er i høj grad et ingeniør spørgsmål, da det er os der fremstiller de dele som bruges til fremstillingen og dermed kan lække oplysninger ved tvivlsomme transaktioner.

Og mht post-krigen savner jeg en opdatering på postens manglende betaling af gebyrer for uberettiget benyttelse af PH's private grund???


27. mar 2008 kl 09:31

Jens Fr.dalsgaard Nielsen

a-våben

er altid et godt emne, og enig PHK om at man skal passe på dem.

Det gode (!) ved atom våben er vel at de fleste af dem er ret ultimative mht ødelæggelse og restprodukter og derfor ikke bliver brugt...
(vi har vel alle glemt neutron bomben)

Hvis alternativet er ikke helt så tralse ... våben - men stadig er enormt ødelæggende og svinende - som man vil bruge, kan man diskutere om det er et fremskridt, eller om det er en optrapning... mod det værre.

Og at de så åbenbart samtidig har lidt rod i det fordi der er så meget gl isenkram og det koster ret mange penge at få ryddet op, gør det ikke bedre.

(skal på komma kursus, men det er et lillllle vindue man har at skrive i)



28. mar 2008 kl 14:42

avatar

Poul-Henning Kamp

Re: a-våben

Se også:

Forsvarsministeren vil have lageroptælling af A-våben:

http://apnews.myway.com/articl...html

Hånden op, hvor mange af jer troede de lavede en optælling en gang om året allerede ?

Poul-Henning


28. mar 2008 kl 15:12

Nicolai Mathiasen

A-våben kontra konventionelle

Monstro det ikke bare er for at kunne sælge nogle flere konventionelle våben og få lidt mere krig. A-våben ødelægger jo markedet og skræmmevirkningen giver mindre omsætning. Bush & Co. har vel ikke aktiver i de firmaer som laver a-våben. Bortset fra det så er det vel på tide at fyre nogle af dem af igen for at opfriske folks hukommelse og iøvrigt se om de stadigvæk virker.


28. mar 2008 kl 17:29

Christoffer Hansson

Re: Vi er godt nok mugne...

Til Christian, Christoffer, Peter og Berndt der har kommenteret indtil videre: Jeg håber I har et lidt sjovere liv end det umiddelbart fremtræder i jeres noget humørforladte kommentarer.

En blog er jo nu engang karakteriseret ved at man skriver løst og fast, synspunkter og betragterninger, indskud og eftertanker. Det lever Poul-Hennings blog da fint op til.

Det eneste problem ved PH-loggen er at den blevet kontaktpunkt for en række mennesker, der har besluttet sig for at gå mere efter manden end efter bolden.

Så hvad med lidt kommentarer om A-våben?

Jeg er skam helt med dig her. Jeg understregede blot overfor Hr. Christian Nobel, at der i denne blog også skrives om knapt så ingeniør-relevante emner, heriblandt også post danmarks og deres reklame-omdeling.

Nok om det.

Det er da morsomt som USA kæmper mod spredning af A-våben, når de selv sender dem ud. Desuden er det da lidt spøjst at helikopter-batterier åbenbart ligger på samme lager som a-våben. Jeg ville ellers tro at sikkerhedsniveauet omkring de to ting var lidt forskelligt.

God Weekend


29. mar 2008 kl 00:14

Kristian Pagh Nielsen

Carl Sagan on nuclear war

http://www.youtube.com/watch?v...NjVQ

Et par gode citater fra Carl Sagan, som klart har vitale fortrin fremfor de sædvanlige apatifremmende dødsknepperier fra Lomborg og hans ligesindede åndsfrænder:

"Shouldn't we consider in every nation major changes in the traditional manners of doing things, a fundamental restructuring of the economic, political, social, and religious institutions?"

"Fundamental changes in society are sometimes labeled impractical or contrary to human nature, as if nuclear wars were practical, or, as if there was only ONE human nature, but fundamental changes can clearly be made; we are surrounded by them; in the last two centuries abject slavery, which was with us for thousands of years, has almost entirely been eliminated in a stirring world wide revolution; women, systematically mistreated for millennia, are gradually gaining the political and economic power, traditionally denied to them..."


Ny i debatten? Opret en brugerkonto

  • Seneste nyt
  • Mest læste
  • Debatterede
 

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev.