Log ind  |  Ny bruger  |  Glemt adgangskode
   
Forsiden  /  Blogs  /  Den gode tone  /  Musik der får hårene til at rejse sig

Musik der får hårene til at rejse sig

Af Ole Thomsen,  lørdag 08. mar 2008 kl. 18:01

Skiver der sætter anlægget på prøve og følelserne i svingning...

Selv med en bred musiksamling er der skiver, jeg vender tilbage til igen og igen. Fordi de siger mig noget særligt. Jeg sidder ikke og hører demoplader, hvor lydkvaliteten er eneste attraktion. Omvendt gider jeg som regel heller ikke høre på rigtig dårlige optagelser – hvadenten det nu er overkomprimerede og overproducerede optagelser eller noget, der lyder som var det optaget i et badeværelse. Eller bare forvrænget og indeklemt. Hvorfor lyder Deutsche Grammophons plader fra 70erne (og er det kun 70erne?) så allerhelvedes ringe?

Der er jo folk, der som på samlebånd kan spytte vellydende skiver ud – ECMs Manfred Eicher er jo ansvarlig for en sand perlerække af vellyd, bl.a. med en af mine all time favorits, Keith Jarrett.
Så hvor svært kan det være, hvis man kan sit håndværk?

Når musik og teknik går op i en højere enhed, så sker der noget særligt. Et godt anlæg får det bedste frem i en god indspilning, og pludselig sker der noget henne i lænestolen…følelsesmæssigt engagement, begejstring og bevægelse. Aktivering af erindringer eller ekstraordinær tilstedeværelse HER og NU: man sidder og spiller med, luftguitar eller lufttrommer, lyst til at danse. Det er her, fårene skilles fra bukkene, hvor den gode musik, godt optaget, spillet på et godt anlæg, formidler en magi, man ellers ikke oplever.

Hvis du, kære læser, er med på spøgen, så kan vi på denne blog udveksle tips om sådanne skiver.
Jeg lægger ud med nogle stykker, og hvis konceptet vinder gehør, vil jeg fra tid til anden byde op til dans, smide nogle af mine favoritter ud og se hvad der sker. Jeg starter med tre ”tilfældigt” udvalgte: Miles Davis: Porgy and Bess, Pergolesi: Stabat Mater og Faithless: Reverence. Er jeg for kortfattet, kan den ikke-klassiske musik som oftest findes beskrevet udførligt på www.allmusic.com

Miles Davis: Porgy and Bess
Her taller vi om en ”jazzet” big-band version af Gershwins Porgy and Bess. Gil Evans dirigerer orkesteret. Og Miles Davis – ja jeg må jo indrømme, at jeg har en særlig svaghed for meget af hans musik – spiller så smukt og indfølt som kun (?) han kunne i denne periode. Optagelsen er fra 1958. Hvis man hører det, så er det i den gode forstand, måske fordi det er optaget med simple midler, uden så mange dikkedarer: masser af dynamik, nuancering og nærvær. Men også med kant og transienter, der smælder igennem. Lyt til skæringen ”Gone, gone, gone” – trommerne står knivskarpt og rytmesektionen driver musikken frem i et jublende, dansant tempo, mens ”Summertime” emmer af lyrik. Længsel, inderlighed, begejstring, det hele er der. Må gerne spilles højt. Jeg har den både på plade og CD, begge digitally remastered. Lyden er lydefri. Ved højt lydniveau stiller pladen store krav til anlæggets dynamiske formåen og evne til at bevare roen (en strømstærk forstærker, velkonstruerede højttalere!), når musikkerne slipper energien løs.

Pergolesi: Stabat Mater (komponeret ca. 1735)
Jeg abonnerer ikke på gud i nogen form eller variant – tværtimod – men synes alligevel, at flere af de store, klassiske messer rummer megen skønhed, som sagtens kan nydes uden et inderligt accepterende forhold til kirke eller bibel. Pergolesis Stabat Mater holder jeg særligt af. For mig rager en bestemt indspilning højt op over dem, jeg i øvrigt kender: Loehrers indspilning fra 1972 (Erato). Hele opførelsen spænder smukt fra det lette, næsten dansante til den tungeste sorg. Violinerne står klart og fjerlette, og de to sangere, Luciana Ticinelli-Fattori (sopran) og Maria Minetti (contraalt) synger smukt og indfølt. Og man fornemmer tydeligt stemmernes fylde, nuancering og dynamik. Her synges tydeligvis i et stort kirkerum, der tillader stemmernes dynamik at komme til udfoldelse uden at blive maskeret af refleksioner fra væggene. Optagelsen er fra 72 og ikke perfekt, der er en meget lille smule sus, og man KAN enkelte steder høre det er en analogoptagelse, men alligevel formidles alle musikkens lydlige og følelsesmæssige nuancer smukt igennem.

Faithless: Reverence (1996)
Her er vi ovre i helt anden boldgade, vel nærmest House-agtig elektronisk musik. Musikken er et mix af samplinger, effekter og sang og ligger dermed langt fra, hvad jeg normalt foretrækker: live musik spillet af levende musikere foran et medlevende publikum. Men det her er godt lavet, musikken er afvekslende med berusende energi, de mange lag af lyde og effekter er mikset sammen til et resultat med stor kant og dynamik, med luftighed og rumvirkning. Teksterne er intelligente, fulde af overraskelser og musikken pisker teksternes følelsesmæssige budskab ud i hovedet på lytteren. Som formentlig enten begejstres eller hellere vil høre noget andet. Men jeg har det som Allmusics anmelder: ”The songs are great, the beats are compelling, and it's almost impossible to not bounce around the room while listening.”

RSS Kommentarer (49)
avatar Af Poul-Henning Kamp, 08.03.2008 kl 18:52
Verdis Requiem, med Wiener Philharmonikerne, Solti, en ung Pavarotti, Horne, Sutherland og Talvela. Både musikalsk og lydmæssigt noget af det bedste der nogensinde er optaget. Da Dolby Labs skulle sælge Dolby Surround, opgav de at finde noget digitalt der kunne måle sig med den.

Carl Orff: Carmina Burana, Muti/EMI. Utrolig dynamik og musikalitet.

Ringen fra Århus. Bootleg. Folk der forstår sig på nordiske guder.

Mestersangerne, 1974 Bayreuth, Varviso. En fantastisk livsglad mestersanger med et dejligt klart lydbillede.

Erik Satie: Piano Music, Peter Lawson. Dejlig naturlig lyd af klaver.

Dire Straits tidlige plader, inden der gik digital i den.

Mark Knopfler og Chet Atkins "Neck and Neck", særligt "There'll be some changes made". Mark Knopflers "Notting Hillbillies" er samme kaliber, men ikke helt så intim.

Glenn Gould, Wohltemperierte klavier. En af den bedste vokalpræstationer i klaverkunstens historie :-)

Saint-Saens 3. Hurford/Dutoit. Tæt på musikalsk pornografi. Skru bare op.

Dissing/Andersen: Oven visse vande.

Altsammen på vinyl.

På digitalt format er det mest rock jeg hører og jeg har ingen skam har i livet: Pink Floyd, Dark Side of the Moon, Queen: Jazz, Deep Purple (In Rock), Weather Report og D:A:D i det hele taget.

Og til sidst et plug for danmarks mest oversete orkester: Strange Party Orchestra (www.strangeparty.dk), særligt "Rain Check"


Poul-Henning
avatar Af Lars K Jensen, 08.03.2008 kl 20:04
Joy Divisions "Unknown Pleasures" (og for den sags skyld også deres "Closer"-album) kryber langt indunder huden på mig og bliver hængende, selv efter jeg har løftet nålen fra pladen.

Jeg hører normalt rigtig meget elektronisk musik (måske 98%), men lige bestemt de to plader rammer lige i plet hos mig :-)

Af nyere kompositioner, må jeg fremhæve Clint Mansell's "Lux Aetarna", som blev brugt i filmen "Requiem For A Dream":
http://en.wikipedia.org/wiki/L...m%29

Som en engang skrev: Man kan lave en toast til det nummer, og det vil være en episk begivenhed ;-)

// Lars
avatar Af Carsten Scherrebeck Møller, 08.03.2008 kl 23:59
Jeg har kendskab til mange perler, men det nytter ikke at fortælle om dem, for de kan ikke skaffes mere, jeg ved alt om det, for jeg søger ofte.

Hvordan får man så håret til at rejse sig på hovedet?

Jeg kan kun tilbyde »live« musikoplevelser i maksimal elendigste tekniske kvalitet. Til gengæld er de gratis. Eksemplerne udgør samtidig et håb, at den tekniske kvalitet en dag vil blive god.

Eksempler:

Internet radio med tilfældig oprindelig latino musik, ofte godt (musikken, ikke teknikken):
http://latino.si.edu/radio_lat...html

Et praktisk eksempel på verdens rødder af musik (video):
http://www.smithsonianglobalso...aspx

Et bedre eksempel, fineste musikundervisning midt i en park (video):
http://www.smithsonianglobalso...aspx

Hele verdens samling af oprindelig musik (database):
http://www.smithsonianglobalso...aspx

Smithsonian er en slags antropologisk museum, der altså også inkluderer musik. Musikken er altid »live« og umiddelbar, og ofte med allerbedste græsrodsmusikere og sangere som et hvilket som helst land i verden kan mønstre. Det meste af sådan musik vil man ofte ikke bryde sig om, men, det er samtidig chancen for at man opdager ny musik af typer som man særdeles godt kan lide, uden at man hidtil har vidst det.

Bemærk at hvad man gratis lytter til, ikke er i nogen god teknisk kvalitet, en forbedret kvalitet får man kun hvis man vælger at købe. Hvis man registrerer sit navn, kan man downloade 6 gratis udvalgte eksempler i FLAC format (lossless) eller mp3 (disse seks eksempler er dog ikke særligt interessante, synes jeg).

Og her er en blog med et brugbart navn:
http://www.losslessaudioblog.c...com/

(mange henvisninger til brugbare sager)

I øvrigt er YouTube stedet hvor man kan høre kommerciel musik, hvis man har læst om et stykke musik og ikke ved hvad det er. Omtrent hvad som helst er at finde, som ikke alle er opmærksomme på, også mange gamle koncertoptagelser. Nu og da, dog sjældent, er lydkvaliteten forholdsvis nær den oprindelige kvalitet.
Pyh, jeg er blevet hængende hos Smithsonian, har nedtaget virkelig fin bossanova fra gamle dage for billige penge, desværre kun i cd-kvalitet, men dog bedre end mp3.

Jeg har desuden fundet en »europæisk klassisk« radiokanal hos Smithsonian:

http://www.smithsonianglobalso...html

Den fungerer således: hvad man hører, kan man få alt at vide om, ved at klikke på "recording info", og dernæst kan man straks købe musikken hvis man vil, formatet vælger man efter at man har betalt (FLAC eller MP3). Priserne er i bund, synes jeg, og visse meget kendte kunstnere er at finde iblandt, fx fra Argentina, Brasilien, Mexico, med omtrent hele deres samling af pladeindspilninger igennem tiderne.
Coleman Hawkins og Charlie Parker. To af jazzens største saxofonister. Spiller som nat og dag og har hver sin epoke. Og så var der lige en gang, hvor de spillede sammen - "Ballade". Den indspilning har jeg lyttet på mange mange gange på vinyl.

Pludselig en dag viste det sig så, at optagelsen er filmet:
http://www.youtube.com/watch?v...plNo

Pitch-corrected, ringe lyd. Men så følg lige hvad der sker mellem de to gutter.
Efter tidligere tråde omkring afspilleudstyret er vi omsider kommet til hvad vi får ud af det - nydelse ved musik. Glæder mig til at følge nogle af jeres anbefalinger.

Selv kunne jeg blive ved og ved og ved og ved, men herunder - ligesom Ole Thomsen, The Blogger - en anbefaling pr. hovedgenre, her dog fire genrer.

MEN ALLERFØRST et stort bingo til Poul-Henning Kamp, der som det første nævner min yndlingsindspilning af Verdis Requiem, som musikalsk og lydmæssigt er helt i top. Lidt ærgerligt, at min 2nd hand kopi er noget slidt, men musikken brager dog klart igennem.

I den forbindelse vil jeg starte med anbefaling nr. 0, som nemlig ikke er en CD eller en LP, men en fantastisk svensk film "Den enfoldige Morder" fra ca. 1983, som bruger Verdis Requiem så englene synger!!

Johann Sebastian Bach, den måske mest originale af alle komponister, har bl.a. skrevet to passioner, Johannespassionen og Mattæuspassionen, som begge er for kor, orkester, fire solister, en evangelist (tenor) og en Jesus (bas). Det er ubeskriveligt smukt, sørgeligt og heftigt og en ubeskrivelig musikoplevelse. Jeg vil mene, at disse passioner kan opfattes som det ypperste af Bachs kompositioner, hvor der veksles mellem de simple melodier, smukke koraler, susende fugaer og brusende minimalismer. En indspilning med John Eliot Gardiner på Archiv er en af de bedste. Johannespassionen kan i øvrigt høres i kommende weekend. Se www.kantatekor.dk.

(Nu er Miles Davis, Keith Jarret og Charlie Parker jo nævnt, såeh:) I 1927 og deromkring blev musikken ikke ligefrem optaget i hi-fi kvalitet, men det er alligevel en sand fornøjelse at lytte til nogle af de gamle optagelser fra New Orleansjazzens tidligere dage. Dengang var et stort navn Bix Beiderbecke, og der er lavet en stribe fremragende kompileringer af hans til tider geniale numre. Bix Beiderbecke var temmelig meget på stoffer og faldt tit i søvn under koncerter. Derfor var der på de rigtige steder i sidemandens noder noteret: WAKE UP BIX! En albue i siden ... spil! Den største genistreg jeg endnu har hørt fra hans side er nummeret There Ain't No Sweet Man optaget 8. februar 1928 i New York. Nummeret har en saxofonsolo, der gir et lille mavepust hver eneste gang. Det er simpelthen smukt. Sikkert svært at finde - jeg har nummeret på en italiensk LP fra 1973 "Bixology - VOL. 8, Mississippi Mud". En af den type, hvor det samme nummer kommer flere gange i træk i forskellige takesm her 1. take af 2. (Opleves bl.a. også på Charlie Parker skiver.)

And now to something completely different: Rock. Rå rock. Cirkusrock. Dødsrock, klovnerock. Band: Mr. Bungle. Har lavet 3 albums i 1991, 1996 og 2001, cirka. "Manden bag" er multimusikeren Mike Patton, som er bedst kendt som forsanger i grungebandet Faith No More i 1990'erne. Deres første album, som jeg heldigvis har på LP, er en fandenivoldsk blanding af ovennævnte: fire takter zirkusmuzik (John Zorn på sax), otte takter vold, så en dans på roser, så mere vold. Mr. Bungle er den drukfældige klovn, hvis liv evigt svinger fra glæde til sorg/had. Jeg kan næsten ikke komme nærmere på en beskrivelse, det skal vel bare høres. NOTE: Jeg har endnu ikke konstateret, at en person af hunkøn har kunnet holde denne skive ud. Det er krævende men GIVENDE musik. Så send konen i biffen og naboerne til Tenerife og skru så op for jeres monsteranlæg!

Techno er snart et slidt begreb. I mine gammeldaws øjne har f.eks. Aqua INTET med techno at gøre. Det er teknopop, og der er langt til god technomusik. Så kunne man nævne Kraftwerk ... det er næsten også for slidt ... men det gør jeg bare alligevel! For disse fire gutter (hvoraf to af de nuværende har erstattet to af de oprindelige) har ganske enkelt revolutioneret musikken som få andre. Jeg har nu hørt dem live 3 gange (Saga 1991, Roskilde 1999 (el. 2000?), KB-Hallen 2005), og de fornyer sig stadig. Så tørt og så fedt på én gang. Senest var showet 4 mænd og deres laptops, som højest bevægede læberne, den ene fod (i takt med musikken) og hovedet lidt. Vild jubel - og vild musik. De beviste, at man sagtens kan improvisere live på computer, for det gør de. Det ER altså live! Anbefaling: Computerworld, 1981, en sand klassiker.

Kunne blive ved, men må hellere stoppe her.

Musik er skønt.
Mr. Bungles første (hedder bare Mr. Bungle) er for nogen tid siden set billigt på CD i GUF.
Se lige coveret på nedenstående link:
http://www.schoubyepoulsen.dk/....jpg
Smukt, ikke?

I den forbindelse vil jeg starte med anbefaling nr. 0, som nemlig ikke er en CD eller en LP, men en fantastisk svensk film "Den enfoldige Morder" fra ca. 1983, som bruger Verdis Requiem så englene synger!!


Den kan jeg godt huske, en fabelagtig film.

Poul-Henning
Jeg har netop prøvelyttet Mr. Bungle, og kan også læse. Titler som "Der er ild i min røv" og "Klem mig makaroni" og "Kærlighed er en knytnæve" forklarer hvad jeg hører. Jeg er enig i, at håret rejser sig på hovedet, men, samtidig er årsagen, stemningen, at man ønsker at grille sig i en stikkontakt eller fylde hjernen med saltsyre, eller starte 3. verdenskrig.

Det er jo interessant, at vi alle har så forskellig smag. Jeg er fx enig i at Miles Davis var ualmindelig dygtig, men hans egen musik har jeg aldrig brudt mig om. Religiøs musik giver mig desuden knopper, som dog ikke er musikkens skyld i sig selv, men tankerne bag, så hellere Mr. Bungle, faktisk. Lad ham ordne det.

Ud af mange lp-plader som jeg har haft, har jeg smidt samtlige bort, bortset fra to. Dem betragter jeg nu og da, og begræder at jeg ikke kan afspille dem. Der er tale om to perler:

1) Komponist: Claude Bolling. Værk: "Concerto pour guitare classique et piano jazz". Fortolkning af Angel Romero, George Shearing, Shelly Manne og Ray Brown.

Der findes adskillige andre fortolkninger af denne musik, som jeg kender til, hvori nogle af ovennævnte navne indgår, men kun denne ene fortolkning er et mesterværk. Rene hi-fi nørder vil blive skuffede over fortolkningen, for den tekniske kvalitet er ikke i top, men, det er den musiske. Jeg leder ofte efter digitale kopier via Internet at købe, men det er umuligt for mig at finde.

2) Komponist: Schubert. Værk: "Lieder für Gretchen, Ellen und Suleika". Fortolkning af Elly Ameling og Dalton Baldwin. Fra dengang da Phillips skrev "stereo" på sine plader, for at undgå forveksling med "mono".

Denne plade (2) kan vistnok skaffes på cd, som jeg overvejer om jeg tør gøre, for den digitale lyd risikerer at smadre mine analoge erindringer. Lp-pladen er meget fin i sin optagelse.
til Carsten Scherrebeck Møller
tak for din omtale af dine to lp-plader, hvoraf jeg selv har 2) :Lieder für Gretchen ....i min blandede vinylpladesamling. Jeg har just - efter mange års pause, afspillet den med min rørforstærker til hjælp. Ikke et fnug, en ridse eller hak. En perle, som nu er genfødt til ære og værdighed.
»Wish you were here«, på hovedet i en sø med saltstøtter.

Jeg har pladen på CD, og jeg har aldrig gidet lytte til den. Nu har jeg opdaget hvorfor.

Musikken indeholder et el-orgel med modulerede toner, og musikeren ændrer nu og da på modulationshastigheden, i sine udtryk. Dette fordrejer ganske langsomt frekvenshøjden, på en måde så ører øjeblikkeligt kan høre hvis det ikke er ægte analogt afspillet.

I musikken er der også Pink Floyd's typiske guitar, hvor musikeren langt fra nøjes med at spille rene nodetoner, han trækker på strengene, en kunstners evne til at anvende svagt falske toner, i udtryk der i konstellationerne ikke er forkerte. Også dette giver langsomt forandrede frekvenshøjder, man skal kunne høre stålet give give sig, som en CD-digitalisering smadrer.

Men nu har jeg som før fortalt et lydkort der oversampler og interpolerer. Forskellen er som sort i forhold til hvidt: nu er »Wish you were here« blevet værd at lytte til igen, desværre ikke perfekt, men stemningen er der, for første gang, siden jeg bortsmed min lp-plade.

Ifølge Wikipedia er pladen blevet udgivet i adskillige forskellige kvaliteter.

Er der nogen der tilfældigvis har denne musik i en ekstra høj digital kvalitet, og også en ekstra god analog plade, og kan sammenligne og fortælle derom?
»Wish you were here«, på hovedet i en sø med saltstøtter.

Jeg har pladen på CD, og jeg har aldrig gidet lytte til den. Nu har jeg opdaget hvorfor.

Musikken indeholder et el-orgel med modulerede toner, og musikeren ændrer nu og da på modulationshastigheden, i sine udtryk. Dette fordrejer ganske langsomt frekvenshøjden, på en måde så ører øjeblikkeligt kan høre hvis det ikke er ægte analogt afspillet.

I musikken er der også Pink Floyds typiske guitar, hvor musikeren langt fra nøjes med at spille rene nodetoner, han trækker på strengene, en kunstners evne til at anvende svagt falske toner, i udtryk der i konstellationerne ikke er forkerte. Også dette giver langsomt forandrede frekvenshøjder, man skal kunne høre stålet give give sig, som en CD-digitalisering smadrer.

Men nu har jeg som før fortalt et lydkort der oversampler og interpolerer. Forskellen er som sort i forhold til hvidt: nu er »Wish you were here« blevet værd at lytte til igen, desværre ikke perfekt, men stemningen er der, for første gang, siden jeg bortsmed min lp-plade.

Ifølge Wikipedia er pladen blevet udgivet i adskillige forskellige kvaliteter.

Er der nogen der tilfældigvis har denne musik i en ekstra høj digital kvalitet, og også en ekstra god analog plade, og kan sammenligne og fortælle derom?
Min browser viser fejlkoder fra Ingeniørens server!
Kort en samling anbefalinger til forskellige stemninger af modtagelighed:

Ultimativ ambient - Harold Budd på "The Room" - når du skal ind og have kontakt med det oprindelige i dig selv. Stemninger på klaver hvor pauserne er ligeså vigtige som anslagene + lidt stemningssynth. Budd er minimalist. Andre soloudgivelser og samarbejder med eksempelvis Brian Eno og Cocteau Twins er ligeså indtrængende.

Singer/songwriter - Nick Drake med sine fire albums fra starten af halvfjerdserne. Så engelsk og elegisk, dog så ekvlibristisk på den akustiske med lejlighedsvise kammermusikalske arrangementer. Sjældent har en død, ukendt artist været mere genoptrykt. Favoritnummer: Back Eyed Dog.

Skal det være nutidig, mere sødmefuld singer/songwriting kan anbefales islandske Emiliana Torrinis "Fishermans Woman" og mere mystisk, køligt Stina Nordenstam "The world is saved".

På den klassiske, romantiske front må budet i denne uge blive (fordi det regner og blæser) Sibelius´symfoni no. 4 i a-mol dirigeret James Levine udgivet på Deutsche Grammofon - undskyld Ole Thomsen. :-)

Endelig vil jeg lige reklamere for mit engelske, yndlingsrockband And Also The Trees, som ByteMe-bloggeren i hvertfald bør stifte bekendtskab med. Bandet debuterede live med Cure i 1980, slog aldrig igennem (så kan det stadig være ægte kult), men lever på kanten endnu. Start bare med seneste udgivelse fra 2007 "Listen for the rag and bone man" - eller skal der dømmes Brideshead Revisited komplet med kalvekrøs og forfaldne herresæder, så lyt til "Farewell to the shade" fra 1989 - andalsothetrees.co.uk. Læg især mærke til guitaren ala romantisk Django Reinhart og musikalsk stemningsopbygning - bær over med sangeren.
Carsten Scherrebeck Møller skriver som respons på min Mr. Bungle anbefaling:
Jeg har netop prøvelyttet Mr. Bungle, og kan også læse. Titler som "Der er ild i min røv" og "Klem mig makaroni" og "Kærlighed er en knytnæve" forklarer hvad jeg hører. Jeg er enig i, at håret rejser sig på hovedet, men, samtidig er årsagen, stemningen, at man ønsker at grille sig i en stikkontakt eller fylde hjernen med saltsyre, eller starte 3. verdenskrig.

Hjerteligt TAK for skøn respons. Også selvom denne fænomenale skive ikke synes at være faldet i god jord. Jeg har netop hørt side 1 her til aften under venten på at komme til computeren. Den er - indrømmet - ikke for sarte sjæle. Netop Mr. Bungle tangerer indimellem det vildeste støj, min musiksamling kan diske op med. Men netop dette blandet med ska-inspireret speedfunk mv. osv. etc. fremført af knaldhamrende dygtige musikere - heriblandt en af rockmusikkens bedste forsangere (Mike Patton) - gør denne skive unik. Det er bestemt ikke easy-listening, skønt også denne ikke-genre indfinder sig på vinylet.

Carsten Scherrebeck Møller skriver i et senere indlæg om Pink Floyd's Wish You Were Here fra 1975:
Er der nogen der tilfældigvis har denne musik i en ekstra høj digital kvalitet, og også en ekstra god analog plade, og kan sammenligne og fortælle derom?

Eksisterer vel ikke? Skal kvaliteten være høj, må den være analog. Nej nej - ingen LP/CD-diskussion her, undskyld. Det bedste lyd, jeg nogensinde har hørt, var noget Tøsedrengene på en TEAC CD-afspiller, en [_____] (har glemt navnet - noget med Note) forstærker og et par Snell højttalere fra før Hi-Fi-Klubben købte aktier i foretagendet (og delvist spolerede kvaliteten). Desuden har jeg svært ved at høre forskel ved direkte switch-over mellem de to, selv med min dejlige MC pickup. Til gengæld konstaterede jeg følgende maksimale lyttetider til diverse medier under eksamensprojektskrivningen for 12 år siden:
Kasettebånd (Denon, mellembillig, kasseret): 1 time
CD (Micromega, lidt dyrere, lever fint i dag): 4-5 timer
LP (Project 6, MM-pickup, udskiftet): no limit!

Jeg mener bare, at det er synd for Carsten Scherrebeck Møller og alle de andre, som er kommet til at kassere deres LP'er. Min Wish Yuo Were Here er desværre i et kedeligt genoptryk, men den lyder så vidt jeg husker ganske fint.

Arne R. Steinmark anbefaler minsandten både Harold Budd og Brian Eno. Hvem siger, at Ingeniører ikke har god smag? Jeg skal se efter "The Room" næste gang jeg får muligheden. Ambient musikken er meget overset, men - synes jeg - til tider meget givende. Det er musik, der egentlig er ment som baggrundsmusik, men som i øvrigt også fungerer som forgrund. Her kan den gode Robert Fripp (fra King Crimson) også med fordel nydes.

En skive, der har fulgt mig igennem mange år, er Frank Zappa's Roxy & Elsewhere, en dobbelt live-LP fra 1974. Mit eksemplar er amerikansk og fra ca. 1974. Selv efter MANGE gennemspilninger er lyden stadigvæk utrolig god. Zappa har altid stået for god lydkvalitet, og her er der altså enormt meget hul igennem. Musikalsk lidt svært tilgængelig ved den/de første gennemlytninger, men ved gentagelser en uudtømmelig guldgrube af fantastisk levende og givende musik. Hver pladeside starter med noget snak, hvor han f.eks. fortæller om herligheden ved "true cheapnis" eksemplificeret ved en B-monster-film. Side 4 er en noget bizar dansekonkurrence og mere pudsig end musikalsk. Et link til coveret, der siger meget om indholdet: www.schoubyepoulsen.dk/Roxy_An....jpg
(Dejligt at kunne lægge links ind på sin hjemmeside - så bestemmer man selv, hvor længe de skal holde.)
Min varmeste anbefaling!

Tak til Arne R. Steinmark for "And Also The Trees" og Ole Thomsen for "Faithless". Det må prøves.

Og til sidst: Hvis I ikke allerede er faldet over King Crimson, så er det bare om at komme i gang! Start evt. blødt (men alligevel SLET SLET ikke poppet) med "Islands" fra 1971 eller evt. (for de lidt hårdere nysere) en af 1980'er-pladerne. Bandet lever fortsat - originaliteten ditto.
Jeg lytter netop nu, på grund af anbefaling, til musikvideo, vistnok kaldet »Sea Swallow Me" af Cocteau Twins & Harold Budd:

http://youtube.com/watch?v=Sf9...k6TI

Når vi anbefaler musik til hinanden, var det måske en idé om vi forsøger at udpeger en relevant video i Youtube, så vi andre straks kan finde musikken og prøvelytte.

Youtube er notorisk vanskelig at finde rundt i, især hvis man ikke ved hvad man leder efter, derimod er et direkte link ofte en guldgrube, fordi man af Youtube får foræret en masse tilhørende link.

Youtube videoer ligger ofte i mange udgaver, nogle med bedre lydkvalitet end andre. De mange varianter er ikke nødvendigvis indkodet med samme søgeord. Har jeg fat i en optimal udgave?

Selve musikken tiltaler mig. Vidder og bjergbestigning er, var, mig. Jeg kan, ærligt talt, desværre ikke høre hvad hun synger. Synger hun "sløret sludder" med vilje?
Mit bud på et bidrag i samme genre:

http://youtube.com/watch?v=B-8...dSHI

I instrumental udgave blev musikken verdenskendt i filmen »Ferris Buellers Day Off«, i scenen var de tre pjækkerøve besøger Chicagos kunstmuseum.

Af alt hvad jeg har læst om filmen, er der ingen anmeldere der nævner, at filmen er fascistisk. I filmens indledning påstår hovedpersonen at han ikke bryder sig om nogen som helst »-ismer«, og denne erklæring lægger alle mærke til. Til gengæld er filmen én stor kunstnerisk hyldest eller måske anmeldelse af fascismen, med mange allerstærke billedudtryk. Som, for eksempel, i kunstmuseet:

http://youtube.com/watch?v=KZG...P50A

(desværre er lydkvaliteten i denne videokopi dårlig, men, måske har I DVD'en?)

Jeg bryder mig heller ikke om »-ismer«, men filmens kunst er udmærket.
avatar Af Arne R. Steinmark, 13.03.2008 kl 23:41
Efter jeg havde brugt en halv time på at vælge de helt rigtige you-tube-klip til mine tidligere anbefalinger, røg mit indlæg i cyberspace. Lad det derfor række at anbefale hr. Scherrebeck Møller et andet stykke med Budd på bemeldte site - evt. det med Eno.

Til gengæld vil jeg gerne reklamere for en død skotte, der kunne vinde x-factor anytime. Super-crooneren Billy Mackenzie, der bedst kunne lide mænd, spændte over fire oktaver. Check denne kitschede men helt ægte firser-pop-glamour-ballade med begrænset lydkvalitet, som med garanti kan få Blachmann til at dåne henført...anytime. Både Martin og Heidi ville ryge hjem. Her er "Wild and Lonely"

http://www.youtube.com/watch?v...KKZQ
Når gamle dygtige drenge spiller jazz, bliver det ikke bedre end her:

http://www.youtube.com/watch?v...t6D4

Lydkvaliteten er også ret god. Der er en aftenstemning som i et fineste tivoli-telt hvor der endda er ren luft, som, alle bør vide, kun sjældent sker.
Jeg fandt den. Så håret rejser sig!

http://www.youtube.com/watch?v...MFl4
Lyrisk rytmisk instrumental, guitar når det er bedst:

http://www.youtube.com/watch?v...cSXU

(høj lydkvalitet også)
avatar Af Thomas Schoubye Poulsen, 15.03.2008 kl 00:44
Hej igen - og tak for ideen med at linke til YouTube, selvom lydkvaliteten er forfærdelig.

Og tak for Miss Piggy link - bemærkede I guldbemærkningen fra de to gamle herrer på balkonen til sidst?

"One more chorus would have killed the pig, ha haaa!"
"Encore, encore!"

Angående Harold Budd linket til YouTube må jeg erklære mig forsigtigt uenig - jow det var da pænt, meeen. Kedeligt? Til gengæld var der er såkaldt relateret link, som svarer til hvad jeg mener er ambient music når det er bedst. Meget mindre lyd, men samtidig meget mindre kedeligt.

Klik: http://youtube.com/watch?v=lLQ...ated

Sjovt nok - inden jeg kommer til indlæggets emne - er der i et andet relateret link til Harold Budd og Cocteau Twins en optagelse med Peter Gabriel og Cocteau Twins. Og hvem spiller mon bas der? Tony Levin the one and only, himself.

Klik: http://youtube.com/watch?v=byB...ated

King Crimson er i Danmark et af det mest oversete store bands. De er fra England/USA og er heldigvis mere kendte udenfor vore grænser. Der skulle gå over 30 år førend de gav deres første koncert i Danmark. Det blev til 2 på hinanden følgende dage, og jeg hørte naturligvis dem begge. Tidligere har jeg måttet valfarte til Tyskland og England for at høre dem.

Musik: Progressiv rock. De lægger ej fingre imellem og støjer, når der skal støjes. Første nummer på deres første LP af samme navn "21st Century Schizoid Man" får Led Zeppelin (som dengang var det "hårdeste" rock) til at lyde som Kaj og Andrea. Efterfølgende nummer er langt og med tværfløjte.

For at gøre en lang historie kort, hermed et par YouTube links.

1) Frafalden forsangers 1998-version af "Starless", som han selv sang for på i 1974. Bandets suverænt smukkeste nummer til dato, opbygning typisk for King Crimson: Først tema med smukt melodi/sang, så pludselig et improvisationsstykke startende fra listefødder udviklende sig til bred spade og kaoslignende tilstande for at ende tilbage i melodien, blot med kraftigt fyr under kedlen, så man bagefter sidder tilbage med sved på panden. Hav derfor venligst tålmodighed med dette link:
http://www.youtube.com/watch?v...ated

I 1975 gik de fra hinanden.

I 1980 fødtes et nyt band med samme hovedperson Robert Fripp (har "arbejdet" med Eno/Bowie m.fl.), Adrian Belew (den skøre guitarist, ref. Talking Heads m.fl.), Bill Bruford fra den tidligere periode samt ovennævnte Tony Levin, som er Peter Gabriels faste bassist. Han spiller fænomenalt.

Linket herunder er fra 80'erne, og Tony Levin spiller her på en Chapman Stick, som kan beskrives som en 10-strenget kombineret guitar/bas med kun gribebræt, tonerne slås an direkte på båndene; sticken kom senere med 12 strenge, minstorebror har en.
Nyd Elephant Talk for fuld udblæsning:
http://www.youtube.com/watch?v...vxDE

Bandet stoppede igen i 1984.

I 1993 opstod de igen i samme konfiguration, men med to mere på. Personerne har siden skiftet en del, men de spiller endnu, dog med pauser.

Tag godt imod dem!
Har I opdaget et par detaljer i fejlene hos Yousee PLAY, at butikkens musik ofte ligger i doubletter, ligner det?

Butikken gider ikke at rydde op, og let bliver det heller ikke, for sorteringer er forskellige, måderne som man skal forsøge at gætte sig til at fremfinde dem. Sagen er, at nogle af doubletterne er af højere kvalitet.

Inkompetence, er ordet, om den butik. Søgning er kun muligt ud i det blå, og dernæst måske via tilfældige krydsreferencer, afhængig af hvilket tilfældigt lort af søgeresultater, som man får kylet i hovedet. Når man så endelig ser på nogle brugbare lister, kan man ikke engang aflæse dem, fordi samtlige kolonner er for korte.

I min fortid havde jeg fyret hele bundet, der har haft ansvar for sådant bras. Alle udviklingspenge blev i øvrigt ædt af et reklamebureau, der lavede en bunke videoer om hvordan at anvende sådant, som viser hvor rådden en rådgivning som Yousee har fået. Selv teknikken bag download af licenser, har ikke virket, jeg måtte have support via e-mail, før det overhovedet virkede, at jeg kunne afspille downloadet musik. Mit gæt er at titusinder af andre end mig, har haft samme oplevelser.

Men: Man skal vide, at nogle af doubletterne af musik er af bedre kvalitet. Hvis der står "remastered", er det jo til at se, at chancen for bedre lyd måske eksisterer, men visse af de tilsyneladende helt ens kopier, er af vidt forskellig kvalitet, og det opdager man ikke nødvendigvis, og bliver så måske skuffet.

Nok om det. Jeg har stor fornøjelse netop nu, at jeg helt gratis kan genhøre musik fra Vangelis, Pink Floyd, ABBA, Queen, osv.

For eksempel, har jeg kun fundet én gratis udgave af Queens »Night in the Opera«, og den lyder ikke særligt godt. Men: Pink Floyds "Dark side of the moon", ligger i doubletter hos Yousee, og den ene udgave er bedre end forventet af mig.

Som »genhørsbutik« er stedet derfor sådan cirka besværet værd, fordi det er gratis, kun derfor. Det er et mareridt at skulle først rode med at lede, og så bøvle med at downloade en zipfil, og så nørkle med at få indholdet til at dukke op i Media Player på rigtig måde, som det slet ikke gør, det kræver endnu mere manuelt bøvl.

I øvrigt er alt dette et bedrøveligt eksempel også på Microsofts inkompetence, for Media Player er idiotisk i sin måde ikke at gøre ting fuldautomatisk. At jeg overhovedet gider, skyldes at Nvidia har solgt mig en genial afspiller, der fungerer usynligt i Media Player, sørger for at mine film ser vanvittigt bedre ud dér, end i alle andre afspillere, desværre. Jeg burde heller intet have at gøre med en elendig musikbutik som Yousee, men, min mangeårige erfaring har været, at selve bredbåndsforbindelsen næsten aldrig svigter mig, som jeg lægger vægt på. Min opfattelse er dog til revision, fordi afsendelse af e-mail tager mange minutter, hvor det i gamle dage foregik med split-sekunder.

At det meste af musikken er gratis i Yousee, er en livsnødvendighed for Yousee. Jeg opdagede at jeg skulle betale penge til Yousee, hvis jeg ville høre »Juanita« med Hoola Bandoola Band. Jeg tjekkede straks hos Youtube, og dér er det gratis at lytte til et sådant gammelt og godt nummer.

Netop nu kan jeg ikke komme i tanke om, hvad et band hedder. Musik som jeg har mistet fra mine hylder. Det irriterer mig, fordi min hjerne jo er i opløsning.

Jeg husker et farverigt cover, skabt med flimrende collage, hvori der står, som i ægte fotografi, to alt for velklædte mænd, på særegen kunstnerisk måde. De står temmelig tøseagtigt, vistnok under hver sin paraply, og omgivet af collagen der er usædvanlig fin, vistnok med en pyramidalsk sol og solsikke og diverse.

Det er musik som jeg lyttede til i cirka 1990'erne. Musik, som er en smule køligt, og meget professionelt, i en stilart som er avanceret, cirka en smule i stil med Steely Dan, blot bedre nu og da. Hvad hedder bandet?
"Netop nu kan jeg ikke komme i tanke om, hvad et band hedder. Musik som jeg har mistet fra mine hylder. Det irriterer mig, fordi min hjerne jo er i opløsning."

Som en af mine venner tørt bemærkede, da vore fælles huskebestræbelser kom til kort: "Vi ved meget mere end vi kan huske"
avatar Af Troels Dyhr Pedersen, 20.05.2008 kl 15:52
Som et lille sidespring vil jeg nævne formattet SACD (Super Audio CD). Sampling frekvens er væsentlig højere, og bitraten skulle efter sigende være ca. 4 gange så høj.
Der findes efterhånden en del indspilninger som er udgivet i SACD kvalitet. En del af disse inkludere en surroundoptagelse udover stereo, hvilket der sikkert er delte meninger om (og ikke alle betragter 5.1 som et HIFI begreb).
Det kræver en lidt dyrere SACD afspiller som kan håndtere dette format, men kvaliteten følger oftest prisen i sådanne apparater...
Måske et emne for en ny blog?
Soundtracket fra Twin Peaks, med Angelo Badalamentis syrede slow motion jazz er efter min mening den bedst lydende CD i min samling.
Måden bækkenerne klinger ud på og Julee Cruise's hviskende spæde stemme giver mig skønne kuldegysninger . Jeg må med skam tilstå at jeg forlængst har kasseret LP'erne. Kan kun gisne om hvor fed den plade må være på vinyl...
Tak, Niels, for et godt tip! :-)) Jeg har nedtaget en gratis mp3 udgave fra Yousee, og kvaliteten og kunsten er høj, som du siger. CD-en må være endnu bedre.
Jeg har ikke lyttet til sange af Sebastian i mange år, og huskede hans sange som dårligt indspillede med masser af forvrængning.

Men, nu genhører jeg, med gratis downloads fra YouSee i mp3-format. Der står, at sangene er »Digital Remaster«, og det kan jeg bekræfte, at kvaliteten er forbedret, for nogle af de oprindelige udgivelser er også til gratis downloads. Man skal altså som sædvanlig være meget vågen, når man anvender YouSee's musikbutik, fordi lort og kvalitet er blandet sammen i form af mange doubletter.

Jeg har fundet at følgende sange er værd at lytte til, af kunstneriske årsager i forening med en acceptabel lydkvalitet:

- Flyv Lykkefugl
- Her er en sang
- Den lille malkeko
- Nanna
- Romeo
- Rose
- Den sidste vals
- Vårvise (med Sissel K.)
- Der står en mand i vejen
- Fri os fra kærlighed
- Vascomat Liza

Endnu engang, selv med årtiers forsinket gentagelse, er det en oplevelse at høre »Rose« (originalen fra lp), en så smuk dødssang at det er forfærdeligt.
avatar Af Carsten Scherrebeck Møller, 19.06.2008 kl 22:37
Her er et seriøst tip til YouSee's gratis musikbutik:

http://yousee.musik.tdconline....2452

Wunderlich har indsunget. Han kan, temmelig godt, fortolke.

Hvis man nøjes med at indtaste "serse", kan man bladre i mange indspilninger der konkurrerer imod hinanden, som er en udmærket analyse af, at de færreste kunstnere evner dette stykke musik. I øvrigt har YouSee ikke den bedste kunstneriske fortolkning af netop dette stykke musik. (Den spiller DR Allegro nu og da via Internet, en gammel og støjfuld indspilning med violin som solist, vidunderligt.)
avatar Af Simon Stenbæk Madsen, 22.06.2008 kl 11:11
Et tip fra en ung student/musiker og kommende ingeniør, er britiske Portishead. Hvis man er til down-tempo øreguf, hvad enten det er jazz, ballader eller hiphop, er dette noget for dig.

Portishead stammer fra Bristol; stedet hvor genren "trip-hop" blev opfundet (navne som netop portishead, massive attack etc.). Det er en fusion af hip-hop og acid-jazz, og netop Portishead fuldfører dette i en grad der får musiklærere i gymnasiet til at græde. (egen oplevelse)

Det helt unikke ved bandet er deres enestående melankoli, blandet med enkelte elektroniske elementer fra bla. hiphoppen, og ikke mindst forsangeren Beth Gibbons' fantastiske stemme.

Find albummerne
"Dummy" (med numre som Glory Box, Numb og Mysterons)
"Portishead" (Cowboys, All mine kan her anbefales)
"Third" (Nyudgivet album, efter 10 års pause. Nogle flere elektroniske elementer. Portishead-stilen er dog beholdt)
Og sidst men ikke mindst
"Roseland NYC Live" hvor bandet opfører mange af sine kendte numre (deriblandt en helt formidabel indspilning af Glory Box), med New York Philharmonic orchestra i Roseland Ballroom, New York. Hvis dette er noget for dig, kan du gøre dig selv den tjeneste at gå på youtube og se optagelserne derfra.

..snip..

Nok om det. Jeg har stor fornøjelse netop nu, at jeg helt gratis kan genhøre musik fra Vangelis, Pink Floyd, ABBA, Queen, osv.

For eksempel, har jeg kun fundet én gratis udgave af Queens »Night in the Opera«, og den lyder ikke særligt godt. ...snip..

Som »genhørsbutik« er stedet derfor sådan cirka besværet værd, fordi det er gratis, kun derfor.
..snip..

..snip..

Nok om det. Jeg har stor fornøjelse netop nu, at jeg helt gratis kan genhøre musik fra Vangelis, Pink Floyd, ABBA, Queen, osv.

For eksempel, har jeg kun fundet én gratis udgave af Queens »Night in the Opera«, og den lyder ikke særligt godt. ...snip..

Som »genhørsbutik« er stedet derfor sådan cirka besværet værd, fordi det er gratis, kun derfor.
..snip..


Hmmm... den driller :)

..hvor har du den information fra, at Yousee og PLAY giver noget væk - gratis ? Det er faktisk ikke tilfældet.

Det koster 18 kr. pr. kvartal eller i små piv.. 6 kr. på din regning hver måned ;-)

Hvis du afbestiller ydelsen, så opdager du det ;-)
Prøv lige at se her:

http://www.youtube.com/watch?v...E4DY

I sin tid fattede jeg ikke, hvad denne sang handlede om. Men her er den tilsat tegnefilm, så man kan se teksten, og især se hvad der rent faktisk sker.

http://yousee.musik.tdconline....2873

Dette er verdens bedste godmorgen-musik. Man snuser til mokkaen ved bordet, drikker af sin friskpressede saft, får et kærtegn af sin ægtefælle, og, man slapper af på trods af alt, i disse få minutter. Resten i verden er jo desværre krig og helvede.

Hvordan det er muligt, i musik, at skabe en sådan stemning af ro, er kunst at skulle tolke. Denne musik er et sjældent mesterværk, en kombination af italiensk tradition, af brasiliansk tradition, og endda nogle blide strejf af USA-amerikansk tradition. Det lyder som popmusik, men prøv selv at analysere toner, og rytmer, og bidrag fra kor. En lind strøm af udløsning af positiv varme.

Dalto's Relax er hermed anbefalet. Håret rejser sig ikke, det lægger sig.
avatar Af Morten Vind, 04.08.2008 kl 23:58
Miles Davis/John Coltrane: "So What" 1964
http://www.youtube.com/watch?v...ated

I sin tid fattede jeg ikke, hvad denne sang handlede om.


Haha, som svagstrømsnørd, burde man måske snarere tro at ofrene skulle dø, fordi de ikke forstod Maxwells Ligninger ;-)

Mvh Rune
avatar Af René Hansen, 09.08.2008 kl 22:18
Tak for linket Carsten. Jeg hørte lige de 30 sek af Dalto, som kan høres på linket. Det lyder fuldstændigt til forveksling som en anden CD jeg har: Faktisk var jeg et kort øjeblik lige ved at tro linket ved en fejltagelse var til Gilberto Gil CD´en "Quanta", som til hver en tid kan få mig til at svømme fuldstændigt hen. Både morgen, formiddag, eftermiddag og aften. Dvs. jeg må absolut have fat i Dalto CD´en. Og jeg er sikker på at du næppe kan leve uden Gilbert Gil :-)

Iøvrigt er en anden af mine favorit chill-out CD´er "Still Live, Talking" med Pat Metheny Group.
Gilberto Gil:
Det første nummer, »A Ciência Em Si«, er vidunderligt, stemningen, og helt unikt. Jeg har nedtaget hele Quanta, og har kasseret cirka halvdelen af alle numrene, men resten er fine. Et udmærket afslapper-bytte for Dalto's Relax, som heller ikke indeholder lutter gode numre. Mange tak. :-)
Kasseret halvdelen!? Ja, ja, smag og behag er jo øhh, en smagssag. CD´en er iøvrigt udgivet i to versioner. Den originale (dobbelt CD) har 25 numre. Senere er den udgivet som enkelt CD hvor der mangler fem numre.

Jeg kendte ikke Yousee, og kunne ikke finde nogen oplysninger om hvad det er man kan købe der. Er det mp3 eller waw-filer?
Jeg kendte ikke Yousee, og kunne ikke finde nogen oplysninger om hvad det er man kan købe der. Er det mp3 eller waw-filer?


Det er wma-filer til Media Player, oftest i 192 kbit pr. sekund. Hvis dit lydkort er godt (mit er), er kvaliteten tæt på CD-kvalitet, forstået på den måde, at hvis man ikke kender en bedre version af et stykke musik, tænker man ikke nærmere over det, dvs. »acceptabel« kvalitet, ikke hi-fi.

For mig var det grusomt bøvlet (skrig!), at bringe YouSee's musikbutik til at virke med download til min computer. Men, nu hvor det fungerer, nedtager jeg musik et par gange om ugen. Min forbindelse er den billigste som YouSee tilbyder, og som er 8 mbit pr. sekund. I praksis er hastigheden, når jeg nedtager musik derfra, imellem 0,5 og 1 megabyte pr. sekund, forholdsvis godt. Butikken er elendigt designet, noget bras, men musikken er til gengæld gratis, hvis man ser bort fra at en pris må være indbygget i prisen for at have bredbåndsforbindelsen.
Gilberto Gil, et portræt:
http://en.wikipedia.org/wiki/G..._Gil

Tak til René.

Jo, en seriøs mangel i min viden, for jeg havde aldrig hørt om Gilberto Gil før, eller, i det mindste, lagt mærke til navnet.

Hans »Quanta«, der begynder med sangen »A Ciência Em Si«, er et digt om videnskaben. Ikke kun er han sangskriver eller poet, men overingeniør i sin forståelse af verden. Hans mærkværkværdige baggrund er bl.a. at han har en batchelor i forretningsadministration, og har været kulturminister i Brasilien, og politisk fange og flygtning, med tre års eksil i London, længe siden.

Hans afslappede brasilianske musiske univers, adskiller sig fundamentalt fra al anden brasiliansk musik, som vi har hørt i de sidste tredve år fra det berømte land. Hvis man lytter godt efter, til typisk brasiliansk musik, kan man høre at musikerne og sangerne slet ikke er lykkelige, de lader kun som om, mens virkeligheden er at de er tævede og seksuelt misbrugte i natklubber diverse steder i Brasiliens storbyer, steder der næppe heller er spor værd at leve. Gilberto Gil, derimod, repræsenterer Brasiliens elite, man kan høre at han har det godt i sig selv, at han hviler i sig selv, at han er så velnæret i sit sind at han har overskud og overblik til at drille mens han synger. Det ville have været uudholdeligt, havde han ikke været så overlegen dygtig. Han er værd at se op til, derfor forstår jeg beskrivelsen om ham og hans musik, at man risikerer at falde i ekstase af velvære, med ham i stuen. Hans musikere og kor lyder til at være lige så heldige i deres tilværelse. Elitær, videnskabelig, forkæmper for naturbevarelse, sjælden musisk indføling, sådan er diverse indtryk om ham, hans musik er vidunderligt, han hermed være anbefalet, ham og hans »Quanta« album. Jeg mistænker, at hvis man har hans musik på CD eller bedre, at den desuden er temmelig godt indspillet.

http://yousee.musik.tdconline....6162

En tanke, udsprunget af tanker om elitær musik i Brasilien:

Den første, sidste, og eneste elitære film, der nogensinde er lavet i Europa, var The Pink Panther, den første. De efterfølgende i serien, var naragtige, men den første var et mesterstykke.

Musikken derfra holder stadig niveauet. Titlerne, på numrene, vidner derom: The Lonely Princess, Cortina, The Village Inn, Champagne and Qual, Dreamy ...

Hvis man kasserer nogle få numre i albummet, får man som rest en stemning af eksklusiv rigdom der ikke findes bedre, min mening. Måske er jeg nostalgisk, men jeg var engang på skiferie i Italien, oplevede stederne, hvor en del af filmen foregik, og dengang, i det mindste, var der masser af ren sne.
... farverig cover collage ... to alt for velklædte mænd ... vistnok under hver sin paraply, og omgivet af collagen der er usædvanlig fin, vistnok med en pyramidalsk sol og solsikke og diverse.


Savnet i årevis.

Min søster afslørede sig, for hun har netop afleveret CD'en. Bandet hed »Tears for fears«, og musikken hedder »The seeds of love.«

http://yousee.musik.tdconline....7752

Man skal slette numrene nr. 2 og 3. Det efterlader seks sange, der begynder med »Woman in Chains« og ender med »Year of the Knife« og »Famous Last Words«, fabelagtig stemning, avanceret, af allerhøjeste musiske kvalitet. Et album der kostede kassen at indspille.
Denne koncert er velsagtens kendt af enhver der holder af klassisk musik. Et virtuost mesterværk.

Nyt for mig, er at analysere den. Hvordan er den lavet? Overrasket, er jeg blevet.

Hidtil, i mit liv, har jeg ikke haft chancen for at vide, fordi mine lydkort ikke har evnet at affyre et tilstrækkeligt antal toner ad gangen. Nu har jeg et instrument som kan håndtere det, og, langt om længe har jeg også evnet at indstille teknikken, så realistiske instrumenter bliver anvendt. Dermed er en MIDI-fil nu en mulighed:

http://midiworld.com/cgibin/x.....mid

(fra siden: http://midiworld.com/DavidSiu/....htm)

Hvis jeg afspiller filen via mit ASUS-lydkort, er lyden hæslig, latterlig, endda voldsomt forvrænget, en afsløring af, at ASUS kortet overhovedet ikke dur til MIDI. Derimod, indlæst i min Yamaha, og med noderne indlæst på skærm, er der pludselig klaverkoncert.

Klassisk musik er værd at studere, fordi de gamle mestre var en slags programmører: de skulle udregne hvordan at skabe virkninger, og samtidig udregne hvordan at programmere dem, så andre ville kunne afspille dem.

Så vidt, forholdsvis forudsigeligt, men, Grieg var et særligt geni: i tidsmæssige accelerationer. Det afsløres i MIDI, hvis man har et værktøj der viser nodehastigheden, mens musikken spiller. Undervejs i koncerten, bliver hastigheden ændret hele tiden, opad og nedad, temmelig endda. Hist og her, kan man sagtens høre det, men oftest slet ikke, fordi ændringerne sker i musiske udtryk, der i større klumper lyder som om at de bliver affyret i en jævn takt. Griegs musikalitet er et mix af ændringer i antal noder pr. sekund, og i ændringer af lydstyrker, og i ændringer af tidsaccelerationer, plasticitet, elasticitet, spændstighed, som, så vidt som at jeg kan bedømme, er en større matematisk genistreg end selv den gode gamle Hr. Bach. Dertil skal tillægges Griegs virtuose spil på klaveret og valgene af støttetoner fra blæsere og strygere, som er af større grad af geni end Chopins klaverkoncerter.

Så vidt vidt som at jeg kan bedømme, er MIDI-filen af meget høj musisk kvalitet. Bortset fra slagtøj, som er programmeret forkert.

NB: Hvis man har et anlæg der kan affyre så mange MIDI-toner ad gangen på realistisk måde, skal man passe på med at skrue for højt op.
avatar Af Michael Petersen, 25.12.2008 kl 12:55
Skal man snige lidt musik ind fra det 21. århundrede, kan man næsten ikke komme uden om Eddie Vedder's soundtrack fra filmen Into the Wild.
avatar Af Michael Aarup, 03.03.2009 kl 00:06
Har fået glæden ved at lytte musik tilbage - takket være et lille indkøb i Tape Connection. Nok om det.

Thomas Schoubye Poulsen anbefalede lidt Mr. Bungle. Deres skive California er meget lettere tilgengængelig. Start her. Derefter Disco Volante. Tjek 3. nummer. Man skal lige forbi 4-5 minutter, som kan være lidt anmasende, men så kommer belønningen også.

Skal det være meget blødt. Tjek Kadaa, Music for moviebikers.
Kære Cæcilie Nordby, Life on Mars. Knageme godt.

Michael Jackson - super velproduceret.

Til Thomas Schoubye Poulsen. Tjek Melvins. De har også lavet ting med Patton plus de udgiver hos Ipecac, medejer er .... Patton. Lyt til: Tomahawk, Fantomas, Peeping Tom, General Patton.
Mesterværk, som når universet affyrer en sjælden stjerne:
http://www.youtube.com/watch?v...GlvI
avatar Af Kim Sahl, 25.09.2009 kl 02:05
Koncerten er hovedsageligt skrevet under et ophold i København (omkring 1868). Grieg rejser til Tyskland, og her hører han privat, Liszt spille koncerten prima vista (lige fra nodebladet). Han trækker sig derpå forbløffet tilbage, stum, efter at have hørt tidens største klavervirtuos. Der skulle gå 100 år, før den ultimative (Van Cliburn) indspilning var foretaget.
Ingen andre soloinstrumenter kan brøste sig med et så bredt udvalg af fremragende koncerter med orkester, som klaveret. De store mestre havde næsten alle klaveret som deres yndlingsinstrument;
Mozart/Beethoven/Mendelssohn/Schubert/Schumann/Chopin/Liszt/Rachmaninoff/Brahms/Debussy/Grieg o.s.v. Grieg ("nordens Chopin"), er blandt klaverkoncert-favoritterne. Bl.a. på grund af den - anses han for at være nordens største komponist. Han skrev iøvrigt også en lang række bedårende "Lyriske stykker" for klaver.
Min egen favorit i genren, er Rachmaninoffs 3. indspillet med Ashkenazy i 1976. I genren findes også den ikke så kendte 1. koncert af Mendelssohn, et fuldendt mesterværk - uden svagheder (det skulle da lige være, at finde en god indspilning).
Tilbage til Gilberto Gil, som er omtalt højere oppe i tråden, nyd denne dejlige animation og musik:
http://www.youtube.com/watch?v...eCIo

Den gode tone

Ole Thomsen, passioneret fusker - brænder for god og medrivende lyd og har i 30 år rodet med Hi-Fi. (For?) mange apparater, selvbygprojekter, modifikationer og tweaks har trukket spor gennem ægteskaber, stuer, hobbyrum og kassekredit.


RSS for denne blog

Emner i denne blog