blogs kategori-billede

Kampen om 2009

Af Klaus Seiersen,  mandag 21. jan 2008 kl. 20:16

Næste år er det 200 år siden, Darwin blev født, samt 150 år siden han publicerede sit berømte værk "On the origin of Species". Og 2009 er så udnævnt af FN til Internationalt Astronomiår!

Hvordan hænger det nu sammen? Det gør det ikke! FN har udnævnt 2009 som astronomiår, fordi det er 400 år siden, Galilei begyndte at anvende teleskopet, og danske astronomer er allerede ved at gøre sig klar, som man kan læse på portalen Astronomi 2009, udarbejdet under ledelse af astronomen Kristian Pedersen fra Niels Bohr Instituttet.

Samme år fejres Darwin med et ordentligt brag og tusindvis af arrangementer verden over. Der er altså tale om en klar konflikt: To forskellige interessegrupper går sammen om hver deres verdensomspændende begivenhed, og begge vil kæmpe indædt om pressens opmærksomhed.

Slaget om 2009 er i gang!

Modsat Astronomiåret har Darwinåret ikke FNs officielle stempel, og i Danmark ser det ikke engang ud til, at man har en samlet portal for begivenheden. Til gengæld er man kommet bedst fra start i pressen, hvor begivenheden har været nævnt i f.eks. Jyllands-Posten og her i Ingeniøren. Og på Per Fløngs TV2-blog har et Darwinår-indlæg resulteret i en debat med over 200 kommentarer!

Der er ingen tvivl om, at begge begivenheder fortjener opmærksomhed, men det bliver lidt noget rod med det tvetydige fokus. Personligt hælder jeg nok til, at FN skulle have satset på Darwin!

Astronomerne har arbejdet for året i mange år, og de har nok bare været bedre forberedt eller haft nogle bedre lobbyister. Men astronomerne har måske ikke helt så desperat brug for opmærksomhed, specielt fordi de nemt fanger offentlighedens interesse med deres fantastiske fotos. Europarådet har derimod erklæret krig mod Darwinmodstandere, hvilket er vigtigt i disse år, hvor kreationisme og intelligent design-religionen begynder at stille spørgsmålstegn ved Darwins lære.

Men uanset hvordan det går, kan det kun blive bedre end 2005; hvem hulen hørte om Verdensfysikåret i Fysik herhjemme? Modsat Dansk Fysisk Selskab for tre år siden ser det dog ud til, at der er masser af folk, der vil reagere og udnytte den gratis PR, der følger med "et internationalt år". Det bliver spændende at se, hvem der vinder kampen om 2009.

–-Klaus

PS. Ifølge Google Fight fører Darwin stort...



23. jan 2008 kl 11:45

Torkil Bladt

Darwin fører altså ikke

Ikke hvis man regner de 62100 hits på "Astronomi" (dansk) og de 168000hits på "Astronomie" (tysk) med. Så er himmelrummet oppe på 545100 hits mod udviklingslærens 381000 hits.

Darwin hedder vist nok Darwin på de fleste sprog ;-)


23. jan 2008 kl 11:51

Nikolaj Rasmussen

Europarådet

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår din holdning til Europarådets 'krig'. Mener du at Europarådet har (videnskabelig?) belæg for at sige, at "darwinmodstandere" er en trussel mod demokratiet og menneskerettighederne?


23. jan 2008 kl 21:37

avatar

Klaus Seiersen

Re: Darwin fører altså ikke

Ikke hvis man regner de 62100 hits på "Astronomi" (dansk) og de 168000hits på "Astronomie" (tysk) med. ... Darwin hedder vist nok Darwin på de fleste sprog ;-)

Ja, ja, det var jo heller ikke en gennemarbejdet videnskabelig analyse :-)

Men hvis tendensen følger Verdensfysikåret fra 2005, vil mange alligevel bruge den engelske titel (International Year of Astronomy) på deres lokale hjemmesider, som det f.eks. er tilfældet med den officielle tyske:

http://www.astronomy2009.de/

Nå, Google Fight har nok aldrig afgjort nogen stridigheder...

---Klaus


23. jan 2008 kl 21:49

avatar

Klaus Seiersen

Re: Europarådet

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår din holdning til Europarådets 'krig'. Mener du at Europarådet har (videnskabelig?) belæg for at sige, at "darwinmodstandere" er en trussel mod demokratiet og menneskerettighederne?

Intelligent Design fører sig frem, som om det er en videnskab, og det er derfor, jeg er så stor modstander af det. Og det er derfor, Europarådet har vedtaget en resolution om, at man ikke skal undervise i det i naturvidenskabstimerne.

Jeg er til gengæld også stor tilhænger af religionsfrihed, og derfor skal man selvfølgelig ikke forbyde Intelligent Design i sig selv. Faktisk er det et yderst interessant fænomen, som bestemt hører hjemme i moderne religionsundervisning.

Men man skal kalde en spade for en spade...

---Klaus


23. jan 2008 kl 22:09

Nikolaj Rasmussen

Re: Re: Europarådet

Du svarer ikke på mit spørgsmål ;-)

Hvis Europarådets parlamentariske forsamling er bekymret for videnskaben, så kan man vel forvente at de sværger til videnskabelige dyder som objektivitet og forholder sig sagligt til tingene. Det samme gælder selvfølgelig dem, der priser denne resolution. Så jeg spørger igen:

Mener du at Europarådet har (videnskabeligt?) belæg for at sige, at "darwinmodstandere" er en trussel mod demokratiet og menneskerettighederne?


23. jan 2008 kl 22:18

avatar

Klaus Seiersen

Re: Re: Re: Europarådet

Du svarer ikke på mit spørgsmål ;-)

...

Mener du at Europarådet har (videnskabeligt?) belæg for at sige, at "darwinmodstandere" er en trussel mod demokratiet og menneskerettighederne?

Det er fordi, jeg ikke ved, hvor du får dit spørgsmål fra - jeg har ikke skrevet noget om demokrati og menneskerettigheder...?

---Klaus


23. jan 2008 kl 23:59

Nikolaj Rasmussen

Re: Re: Re: Re: Europarådet

Det er fordi, jeg ikke ved, hvor du får dit spørgsmål fra - jeg har ikke skrevet noget om demokrati og menneskerettigheder...?

Nej, men du skriver om Europarådet, og linker til dit eget blogindlæg, som linker til resolutionen, hvor den kan læses i sin helhed.


24. jan 2008 kl 02:04

Bo Jacoby

Re: Re: Re: Re: Re: Europarådet

Nej, men du skriver om Europarådet, og linker til dit eget blogindlæg, som linker til resolutionen, hvor den kan læses i sin helhed.

Du kan jo læse resolutionen. Det kommer da ikke sagen ved hvad Klaus mener.


24. jan 2008 kl 03:41

Niels Petersen

Kritik af Europarådet


Jeg er fuldstændig enig med Europarådet om, at man
bør skelne mellem religion og videnskab.

Religionerne verden over er i det tyvende århundrede kommet voldsomt i tilbagegang i takt med de videnskabelige triumfer.

Meget få fornuftige mennesker tror f. eks. længere på påstanden om jomfrufødsler.

Så vidt jeg kan skønne, er bevægelsen " intelligent design" et desperat forsøg på at koble lidt religion på videnskaben, og det bør naturligvis bremses.

De færreste bryder sig vel om at bevæge sig et skridt tilbage til stenalderen og da slet ikke gennem videnskabelig undervisning!


24. jan 2008 kl 08:31

Søren Smith

Intelligent Design

Jeg kan se at debatten kredser om religion kontra fysik, hvor religionen basere sig på tro, og fysik på bevislige forhold og størrelser. Så er det, hvad er ”tro”, det er i bund og grund mangel på viden ikke andet ."Intelligent design" er jo et krampagtig forsøg på at koble tro på videnskab. Tro og ”overtro” to ens størrelser, hvad anvendes det til? Kun til at narre folk med, ikke andet. Sådan lidt firkantet sat op.


24. jan 2008 kl 09:10

Nikolaj Rasmussen

Re: Kritik af Europarådet

Jeg er fuldstændig enig med Europarådet om, at man bør skelne mellem religion og videnskab.

Det er der vist ikke nogen, der betvivler her. Spørgsmålet er om Europarådet har belæg for at sige at 'darwinmodstandere' bl.a. er en trussel mod demokratiet og menneskerettighederne (hvilket er resolutionens pointe)?


24. jan 2008 kl 09:11

Nikolaj Rasmussen

Re: Intelligent Design

Jeg kan se at debatten kredser om religion kontra fysik, hvor religionen basere sig på tro, og fysik på bevislige forhold og størrelser.

Søren Smith: Tænker du på en specifik debat?


24. jan 2008 kl 19:29

Niels Petersen

Intelligent design

Nikolaj,

Der er da ingen, der forhindrer dig imod at slås mod vejrmøller!


24. jan 2008 kl 19:43

avatar

Klaus Seiersen

Re: Re: Kritik af Europarådet

Spørgsmålet er om Europarådet har belæg for at sige at 'darwinmodstandere' bl.a. er en trussel mod demokratiet og menneskerettighederne (hvilket er resolutionens pointe)?

Som jeg læser det, er Europarådet bange for, at ID'ernes kampagne vil føre til generel mistillid og forkastelse af videnskabelige metoder, fordi børn allerede i skolen vil lære at blande religion og videnskab sammen.

Dette er "liable to encourage the development of all manner of fundamentalism and extremism". Og dette er igen en trussel mod menneskerettigheder og demokrati.

Det er nok ikke "videnskabeligt belæg", som du efterspørger, men truslen er da meget reel; uvidenhed fører nemt til fundamentalisme.

---Klaus


25. jan 2008 kl 13:39

Nikolaj Rasmussen

Re: Re: Re: Kritik af Europarådet

Europarådet [er] bange for, at ID'ernes kampagne vil føre til generel mistillid og forkastelse af videnskabelige metoder, fordi børn allerede i skolen vil lære at blande religion og videnskab sammen.

Dette er "liable to encourage the development of all manner of fundamentalism and extremism". Og dette er igen en trussel mod menneskerettigheder og demokrati.

Det forekommer mig en meget søgt argumentation/tankerække. Omtrent ligeså søgt som hvis de vedtig en resolution mod darwinisme med henvisning til de forbrydelser mod menneskeheden, der blev begået under det kommunistiske regime.


25. jan 2008 kl 13:43

Nikolaj Rasmussen

Re: Intelligent design

Der er da ingen, der forhindrer dig imod at slås mod vejrmøller!

Søren: Den må du vist lige uddybe ;-)

Er det de afdankede franske socialister i Europarådet, der gør det ud for vejrmøller?


25. jan 2008 kl 14:17

avatar

Søren Rosendal Jensen

Politisk beslutning

Noget af diskussionen ovenfor er mig lidt underlig. Det her er en klar POLITISK beslutning, og derfor behøver man ikke at have "(videnskabelig?) belæg for at sige, at "darwinmodstandere" er en trussel mod demokratiet".

- Søren


25. jan 2008 kl 14:46

Niels Petersen

intelligent design

Ja jeg burde jo have skrevet dumheden imod intelligensen


25. jan 2008 kl 15:33

Tyge Vind

En idé

Hvorfor ikke samarbejde, Darwin og Astronomi?

Nørretranders har set analogier i "Verden vokser".

Vores kendte astronomi, kloder, solsystemer, tåger og galakser findes og har udviklets, fordi de har overlevet helt efter Darwins teori om, at det er det overlevende, der overlever.
En tautologi efter Nørretranders.

Om fremtiden kan vi også med tilforsigt sige eller tro, at det er det/de overlevende der overlever.
Og så ikke være så hysteriskt bange for udviklingen, hverken astronomiskt, tekniskt eller klimatiskt.

At udvikling pludselig skulle ophøre, tror jeg ikke på hilser Tyge


Ny i debatten? Opret en brugerkonto

  • Seneste nyt
  • Mest læste
  • Debatterede
 

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev.