DTU-forskerne har konstateret en sammenhæng mellem akrylamid, som dannes, når vi tilbereder fødevarer som brød, chips og kaffe, og risikoen for brystkræft.
For første gang nogensinde har forskere brugt biologiske markører i stedet for kostspørgeskemaer til at afdække sammenhænge mellem mængden af akrylamid i kvinder og risikoen for at udvikle brystkræft.
Resultatet viser, der er indikationer på en forbindelse mellem udsættelsen for akrylamid og så den mest udbredte kræftform blandt kvinder.
Mest opsigtsvækkende er, at risikoen for at få brystkræft er dobbelt så stor, når mængden af akrylamid målt i hæmoglobinet tidobles. Og netop en ti-dobling svarede til forskellen mellem de lavest og højest af de 748 eksponerede kvinder i undersøgelsen.
Bag den står DTU Fødevareinstituttet og Kræftens Bekæmpelse, der har fået resultatet offentliggjort i tidsskriftet International Journal of Cancer.
Akrylamid, som længe har været under mistanke for at kunne give kræft, dannes, når man steger, bager eller griller kulhydratrige fødevarer ved temperaturer på over 120 grader. Det kemiske stof findes blandt andet i brød, chips, pommes frites, kaffe og dannes i store mængder ved tobaksrygning.
Forsker Peter Thonning Olesen fra DTU fremhæver, at resultater kalder på opfølgende undersøgelsen, men understreger samtidig, at man er påpasselig med at fortolke det nuværende resultat.
»Det er for eksempel usikkert, om den observerede effekt på brystkræft i stedet er relateret til andre kemiske forbindelser, der dannes sideløbende med akrylamid under varmebehandling af fødevarer. Det er også usikkert, om en del af akrylamiden strammer fra andre kilder end fødevarer,« siger Pelle Thonning Olesen.
Rank 2009
Interaktivt kort med brancher og topliste »
Alle 800 virksomheder sorteret »