Rigshospitalet: Vitamin-piller øger dødeligheden
En rapport fra Rigshospitalet konkluderer, at vitamintilskud højner risikoen for at dø. Forskerne mistænker de kunstige vitaminer for at forstyrre kroppens naturlige forsvarsmekanismer med åreforkalkning til følge.
Fakta
På den måde kan de frie radikaler skabe ravage ved at forårsage celleforandringer, der for eksempel kan udvikle sig til kræft. Vitaminerne kan stoppe de frie radikalers hærgen ved at optræde som stedfortrædere for andre kemiske stoffer.
Lægeverdenen har derfor troet, at et øget indtag af antioxidanter i form af kunstige vitaminer kunne mindske risikoen for kræft eller have en helbredende effekt. Men ifølge rapporten er det tilsyneladende ikke tilfældet, og det kan måske skyldes, at kroppens essentielle forsvarsmekanismer bliver forstyrret, når de frie radikaler bliver fjernet med kunstige antioxidanter. For når en antioxidant fjerner et frit radikal, bliver den ofte selv til et frit radikal.
Vitaminer, der findes naturligt i frugt og grøntsager, har en særdeles gavnlig effekt på helbredet. Men proppes de selv samme stoffer i et pilleglas og nuppes som tilskud til et normalt måltid, får vitaminerne tilsyneladende den stik modsatte effekt.
Det fremgår af en international undersøgelse fra Rigshospitalet.
»Vi fandt ikke nogen overbevisende tegn på, at tilskud af antioxidanter har en gavnlig effekt på dødeligheden. Endvidere ser det ud til, at betakaroten, vitamin A og vitamin E øger risikoen for at dø,« skriver forskerne i rapporten, der vil blive offentliggjort i denne uge i tidsskriftet Journal of the American Medical Association.
For kunstige tilskud med betakaroten, der findes naturligt i gulerødder, blev dødeligheden øget med syv procent. Med E-vitamin steg den med fire procent, mens A-vitamin var det mest ødelæggende tilskud med 16 procent øget dødelighed.
Der var tilsyneladende ingen risiko ved at sluge selen eller C-vitaminer.
Forskerne baserer deres konklusion på en statistisk gennemgang af 68 udvalgte undersøgelser med i alt 232.606 mennesker, som enten spiste vitaminer eller blev udsat for placebo-tilskud.
»Det var en stor overraskelse. Vi tror ikke, at vi har fundet et nyt sygdomsbillede. Men en mulig forklaring på den øgede dødelighed kan være, at de kunstige antioxidanter fra kosttilskuddene øger åreforkalkningen og altså har en stik modsat end det, producenterne fortæller,« siger medforfatter og overlæge Christian Gluud fra Hovedstadsregionens Center for Klinisk Interventionsforskning på Rigshospitalet.
Rapporten understreger, at der er brug for yderligere forskning, men påpeger, at konsekvenserne for folkesundheden kan være omfattende.
Alene i Europa og Nordamerika spiser omkring 15 procent af befolkningen kosttilskud, altså 80-160 millioner personer. Christian Gluud mener derfor, at der er et yderst væsentligt behov for, at fødevaretilskuddenes effekt bliver efterprøvet videnskabeligt.
Endnu før rapportens offentliggørelse betvivler kritikerne den og de undersøgelser, som ligger til grund for den.
»Det er tåbeligt, at fornuftige forskere kan finde på at sige, at et enkelt kosttilskud kan have en så stor en effekt på patienter med hjertekarsygdomme,« siger doktor Ann Walker fra den amerikanske Health Supplements Information Service til BBC News.
En del af kritikken går på, at to tredjedele de gennemgåede undersøgelser er af personer med kroniske sygdomme som hjertelidelse eller kræft.
Men det er ifølge overlæge Christian Gluud ikke korrekt. Han siger, at der var 164.439 raske personer ud af de 232.606 i undersøgelserne.
»Den største fejlkilde er, at der er mange undersøgelser med negative effekter af kosttilskud, som bliver liggende i skrivebordsskuffen hos forskerne eller industrien. Dermed bliver billedet ikke helt korrekt,« vurderer Christian Gluud.
Han erkender samtidig, at det kan være vanskeligt at måle den eksakte årsag bag den øgede dødelighed, da langt fra alle forskere i verden har taget en standardiseret metode til sig, når de i rapporter skal angive dødsårsagen.






