/fødevarer

Gensplejset kartoffel minimerer risiko for kræft

Amerikanske forskere har pillet ved generne i kartoffelsorten Ranger Russet og er kommet frem til en variation, der indeholder mindre af det kræftfremkaldende stof akrylamid, når kartoflerne frituresteges til pomfritter.

Af Julie Ring-Hansen Holt, torsdag 28. dec 2006 kl. 00:00

Hvis man har hang til pomfritter i lange baner, er der i fremtiden lidt mindre grund til dårlig samvittighed. Forskere ved University of Idaho i USA har nemlig gensplejset en kartoffel-sort, så den indeholder to tredjedele mindre af det kræftfremkaldende stof akrylamid, når den frituresteges, end en almindelig kartoffel af samme sort. Det skriver foodnavigator.com.
Ved at skrue ned for generne polyphenol oxidase (PPO), stivelse-associeret R1, og phosphorylase-L (PhL) har forskerne splejset sig frem til den ny variation af pomfrit-kartoflen Ranger Russet. Det sker helt uden at tilføre ny DNA.

Fra tobaksrøg til varmebehandlede fødevarer

Undersøgelser har vist, at mange varmebehandlede fødevarer indeholder væsentlige mængder akrylamid, som tidligere primært var kendt fra tobaksrøg. Akrylamid dannes, når mad med stivelse bliver bagt, ristet, friturestegt eller grillet. Toksikologiske data peger på, at akrylamid kan være kræftfremkaldende for mennesker.
Udover den sundhedsmæssige side af sagen har forskerne ved University of Idaho fået nogle bonusegenskaber oveni turbanen ved at modificere generne i Ranger Russet-kartoflen.
Blandt andet har otte trænede eksperter fundet frem til, at pomfrit-aromaen er blevet forstærket i den gensplejsede kartoffel, så den simpelthen smager bedre.

Stort fokus på at reducere akrylamid

I fødevareindustrien har der længe været stort fokus på at reducere akrylamid i fødevarer som pomfritter, chips, brød, småkager og morgenmadsprodukter. Den europæiske brancheorganisation på fødevareområdet, CIA,A har således netop udsendt en værktøjskasse til at reducere akrylamid.
Værktøjskassen lister en række produktionstekniske vejledninger til at minimere akrylamid.
Men hvem ved. Måske kan den gensplejsede kartoffel vise sig at være en langt lettere vej til at undgå de kræftfremkaldende stoffer i fødevarerne.



29. dec 2006 kl 12:03

katharina Rubahn

Gensplejset kartoffel minimerer risiko for kræft

Tusind tak, det var lige hvad vi har brug for! I stedet for at ændre på dårlige spisevaner skal teknikken gør det muligt at pomfritter bliver sund mad. Sådan opfindelser medfører at vores mad bliver mere og mere unaturligt. Hvorfor ikke bare udnytte de eksisterende kartoffler som leder til mindre acrylamid og spise mindre stegte eller friturede madvarer?


29. dec 2006 kl 14:16

Svend Aggerholm

Re: Gensplejset kartoffel minimerer risiko for kræft

Ja, hvorfor ikke?Hvorfor ikke gå tilbage til at bo i jordhuler og leve af bær og rødder?Så kan det vist ikke blive mere naturligt! Hvis videnskaben kan finde ud af at lave hamburgers, pizzaer, slik og så videre, der er lige så sunde som grøntsager, hvem skulle dog have noget imod dét?Så kan vi der gerne vil spise noget der smager (og mætter) godt, også være sunde! Men man "må" måske kun være sund hvis man underkaster sig og lever af blegselleri og kildevand? 


Ny i debatten? Opret en brugerkonto

  • Seneste nyt
  • Mest læste
  • Topdebat
Populært på Facebook
 

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev.