/energi

Havarikommission: Sådan forebygges højresvingsulykker

Havarikommission fremlagde onsdag seks forslag til hvordan man kan begrænse højresvingsulykker.

Af Birgitte Marfelt, onsdag 11. okt 2006 kl. 10:00

Højresvingende lastbiler er dødsensfarlige for cyklister. Derfor satte transportminister Flemming Hansen i marts i fjor Havarikommissionen for Vejtrafikulykker i gang med at dybdeanalysere baggrunden for den type ulykker.

»Ulykker med højresvingende lastbiler og ligeudkørende cyklister har i de fleste tilfælde meget fatale konsekvenser for især cyklisten, som er en meget sårbar trafikant. I en fjerdedel af tilfældene har ulykkerne en dødelig udgang,« siger ministeren.

25 ulykker mellem cyklister, der kørte ligeud, og lastbiler, der svingede til højre, er blevet undersøgt. Ulykkerne er sket i en otte måneders periode.

Nu er havarikommissionen kommet med sin rapport og anbefalinger, som - hvis de følges - muligvis kan forebygge ulykkerne.

Anbefalingerne omfatter:
• en kampagne, rettet mod såvel chauffører som cyklister
• informationsmateriale til kommunerne, så de ved, hvor højresvingsulykker kan forebygges ved vejtekniske ændringer.
• en gennemgang af statsvejnettet for at lave en sikker indretning af krydsene
• pres for at krav til udsyn gennem spejle og forruder skærpes i EU-sammenhæng
• bedre køreuddannelse for lastbilchauffører og
• øget forskning bl.a. i, hvad chaufførerne kan kapere, når de skal orientere sig i mange spejle, føre lastbilen og overskue trafikken.

»Jeg er ikke i tvivl om, at en fælles, koordineret indsats for at forebygge disse ulykker vil betyde færre højresvingsulykker i fremtiden. Jeg ser frem til at vi i fællesskab med bl.a. erhvervsorganisationerne fortsætter den tætte dialog frem mod konkrete løsninger,« siger Flemming Hansen.

Læs Rapporten "Ulykker mellem højresvingende lastbiler og ligeudkørende cyklister" på Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers hjemmeside www.hvu.dk



12. okt 2006 kl 10:52

Martin Veicherts

Havarikommission: Sådan forebygges højresvingsulykker

I rapporten i afsnit 2.3 Vejene og Omgivelserne nævnes, at af de 14 signalregulerede kryds over hvilke ulykkerne fordeler sig, har de 11 enten "utilstrækkelige" eller "ingen cykelfaciliteter". Er det ikke den væsentligste pointe? Få dog lavet flere cykelstier! /Martin  


12. okt 2006 kl 14:14

Peter John Warholm

Re: Havarikommission: Sådan forebygges højresvingsulykker

Hvis man som cykalist kører op ved siden af en lastbil i en kryds, uden cykelsti, og hvor der er mulighed for at lastbilen kan sving til højre, evt. også blinker til højre, så er det vel 'death by stupidity' På mange måder så svarer det til at man kører/cykler ude fra en sidevej foran en bil/lastbil der er i bevægelse, man byrde kunne forudse de mulig konsekvence.  MVH. Peter Warholm


12. okt 2006 kl 16:34

LEIF HEMMINGSEN

Re: Havarikommission: Sådan forebygges højresvingsulykker

Forbyd de store vogne uden for motorvejene. De er gode til at bringe varer til f.eks. fjernlagrene for Coop m.v., men egner sig absolut ikke til distribution.Brug små biler der kan læsse 2-3 paller med f.eks. forsyninger til Netto-butikkerne og send 1 bil til hver Netto-butik istedetfor at lade de store biler bringe f.eks. 10 paller rundt til 4 butikker - det er jo elefanter i en porcelænsbutik når de skal rundt i både store byer og landsbyerne.Det ville også være god samfundsøkonomi. Sliddet på vores veje mangedobles når biler til distribution skal være 30 ton eller mere!  MvhLeif Hemmingsen


12. okt 2006 kl 22:12

Jørgen Jakobsen

Re: Havarikommission: Sådan forebygges højresvingsulykker

 Lav en ny lov der påbyder cyklister at køre i venstre side af vejen.


13. okt 2006 kl 01:44

Bent Jensen

Re: Havarikommission: Sådan forebygges højresvingsulykker

Forslaget med venstrekørsel er jo spændende, man ved jo alligevel ikke hvor man har de mørke cyklister med automatisk forkørselsret. Det virkelige problem er nok at mange cyklister ikke også er bilister, og omvendt. En cyklist der kører direkte ind under en højresvingende sættevogn, er sikker på TV og avissympati i lange baner. Et sådan af dumhed skabt selvmord bliver føreren af køretøjet automatisk straffet for, uanset vidneforklaringer. At bilisterne automatisk altid får en skyldsandel, ser jeg som en fristende udfordring til cyklistens mod. En cyklist har absolut intet at gøre på højre side af en højresvingende bil.


13. okt 2006 kl 09:31

Peter John Warholm

Re: Havarikommission: Sådan forebygges højresvingsulykker

Bent Jensen skrev:Forslaget med venstrekørsel er jo spændende, man ved jo alligevel ikke hvor man har de mørke cyklister med automatisk forkørselsret. Det virkelige problem er nok at mange cyklister ikke også er bilister, og omvendt. En cyklist der kører direkte ind under en højresvingende sættevogn, er sikker på TV og avissympati i lange baner. Et sådan af dumhed skabt selvmord bliver føreren af køretøjetautomatisk straffet for, uanset vidneforklaringer. At bilisterne automatisk altid får en skyldsandel, ser jeg som en fristende udfordring til cyklistens mod. En cyklist har absolut intet at gøre på højre side af en højresvingende bil. NEMLIG.Jeg kunne ikke være mere enig. Peter Warholm 


16. okt 2006 kl 21:06

ERIK NØRGAARD

Re: Havarikommission: Sådan forebygges højresvingsulykker

Og så så jeg her den anden dag en kvindelig cyklist køre frem på Tuborgvej / Lyngbyvej mod Tuborg, hvor en lille servicebil svingede til højre og fik ram på hende.Sæt højresvingspile op med Rødt cyklistlys. Lad være med at straffe chaufføren, han har fået "livstid" af hændelsen alligevel. Kreative selvmordere skal ikke beskyttes, ved at straffe andre.


20. nov 2006 kl 11:24

Martin Veicherts

Re: Havarikommission: Sådan forebygges højresvingsulykker

Det var ærgerligt at der aldrig kom gang i denne debat, - jeg havde forestillet mig at mange ingeniører ville være berørt af problemet både som almindeligt ansvarsfulde trafikanter (- og evt. som cyklister) men også kunne bidrage med forslag til løsninger af et alvorligt problem. Men det var nu heller ikke meget tid artiklen fik lov at blive på forsiden af Ingeniøren. Jeg vil nu alligevel - evt. som afsluttende - bemærkning lige tilføje, at det er nogle ualmindelige perfide kommentarer til alvorlige dødsulykker, der åbenbart er dukket op siden. 'Kreative selvmord' - suk - måske skulle ovenstående deltagerne selv overveje det - seriøst!


13. dec 2006 kl 17:19

Peter John Warholm

Re: Havarikommission: Sådan forebygges højresvingsulykker

>Det var ærgerligt at der aldrig kom gang i denne >debat, - jeg havde forestillet mig at mange >ingeniører ville være berørt af problemet både >som almindeligt ansvarsfulde trafikanter (- og >evt. som cyklister)

Jeg er enig, både som Cyklist og nu bilist.

>Jeg vil nu alligevel ... - ... nogle >ualmindelige perfide kommentarer til alvorlige >dødsulykker,

Tja, jeg syntes det er perfide at forslå at dem du ikke er enig med byrde tage livet af sig selv, end at påpege at man har selv et ansvar nå man ferdes i trafiken.

Det logisk næste skridt er at du skal hjælpe til.

WARHOLM


13. dec 2006 kl 17:19

Peter John Warholm

Re: Havarikommission: Sådan forebygges højresvingsulykker

>Det var ærgerligt at der aldrig kom gang i denne >debat, - jeg havde forestillet mig at mange >ingeniører ville være berørt af problemet både >som almindeligt ansvarsfulde trafikanter (- og >evt. som cyklister)

Jeg er enig, både som Cyklist og nu bilist.

>Jeg vil nu alligevel ... - ... nogle >ualmindelige perfide kommentarer til alvorlige >dødsulykker,

Tja, jeg syntes det er perfide at forslå at dem du ikke er enig med byrde tage livet af sig selv, end at påpege at man har selv et ansvar nå man ferdes i trafiken.

Det logisk næste skridt er at du skal hjælpe til.

WARHOLM


13. dec 2006 kl 17:19

Peter John Warholm

Re: Havarikommission: Sådan forebygges højresvingsulykker

>Det var ærgerligt at der aldrig kom gang i denne >debat, - jeg havde forestillet mig at mange >ingeniører ville være berørt af problemet både >som almindeligt ansvarsfulde trafikanter (- og >evt. som cyklister)

Jeg er enig, både som Cyklist og nu bilist.

>Jeg vil nu alligevel ... - ... nogle >ualmindelige perfide kommentarer til alvorlige >dødsulykker,

Tja, jeg syntes det er perfide at forslå at dem du ikke er enig med byrde tage livet af sig selv, end at påpege at man har selv et ansvar nå man ferdes i trafiken.

Det logisk næste skridt er at du skal hjælpe til.

WARHOLM


13. dec 2006 kl 17:20

Peter John Warholm

Re: Havarikommission: Sådan forebygges højresvingsulykker

>Det var ærgerligt at der aldrig kom gang i denne >debat, - jeg havde forestillet mig at mange >ingeniører ville være berørt af problemet både >som almindeligt ansvarsfulde trafikanter (- og >evt. som cyklister)

Jeg er enig, både som Cyklist og nu bilist.

>Jeg vil nu alligevel ... - ... nogle >ualmindelige perfide kommentarer til alvorlige >dødsulykker,

Tja, jeg syntes det er perfide at forslå at dem du ikke er enig med byrde tage livet af sig selv, end at påpege at man har selv et ansvar nå man ferdes i trafiken.

Det logisk næste skridt er at du skal hjælpe til.

WARHOLM


13. dec 2006 kl 17:20

Peter John Warholm

Re: Havarikommission: Sådan forebygges højresvingsulykker

>Det var ærgerligt at der aldrig kom gang i denne >debat, - jeg havde forestillet mig at mange >ingeniører ville være berørt af problemet både >som almindeligt ansvarsfulde trafikanter (- og >evt. som cyklister)

Jeg er enig, både som Cyklist og nu bilist.

>Jeg vil nu alligevel ... - ... nogle >ualmindelige perfide kommentarer til alvorlige >dødsulykker,

Tja, jeg syntes det er perfide at forslå at dem du ikke er enig med byrde tage livet af sig selv, end at påpege at man har selv et ansvar nå man ferdes i trafiken.

Det logisk næste skridt er at du skal hjælpe til.

WARHOLM


13. dec 2006 kl 17:20

Peter John Warholm

Re: Havarikommission: Sådan forebygges højresvingsulykker

>Det var ærgerligt at der aldrig kom gang i denne >debat, - jeg havde forestillet mig at mange >ingeniører ville være berørt af problemet både >som almindeligt ansvarsfulde trafikanter (- og >evt. som cyklister)

Jeg er enig, både som Cyklist og nu bilist.

>Jeg vil nu alligevel ... - ... nogle >ualmindelige perfide kommentarer til alvorlige >dødsulykker,

Tja, jeg syntes det er perfide at forslå at dem du ikke er enig med byrde tage livet af sig selv, end at påpege at man har selv et ansvar nå man ferdes i trafiken.

Det logisk næste skridt er at du skal hjælpe til.

WARHOLM


13. dec 2006 kl 17:20

Peter John Warholm

Re: Havarikommission: Sådan forebygges højresvingsulykker

>Det var ærgerligt at der aldrig kom gang i denne >debat, - jeg havde forestillet mig at mange >ingeniører ville være berørt af problemet både >som almindeligt ansvarsfulde trafikanter (- og >evt. som cyklister)

Jeg er enig, både som Cyklist og nu bilist.

>Jeg vil nu alligevel ... - ... nogle >ualmindelige perfide kommentarer til alvorlige >dødsulykker,

Tja, jeg syntes det er perfide at forslå at dem du ikke er enig med byrde tage livet af sig selv, end at påpege at man har selv et ansvar nå man ferdes i trafiken.

Det logisk næste skridt er at du skal hjælpe til.

WARHOLM


13. dec 2006 kl 17:22

Peter John Warholm

Re: Havarikommission: Sådan forebygges højresvingsulykker

Dahm.
Sorry send kanppen virker vist ikke efter hensigten i Opera!


Ny i debatten? Opret en brugerkonto

  • Seneste nyt
  • Mest læste
  • Topdebat
Populært på Facebook
 

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Eksterne links om klima
Klimadebat.dk