Alkohol holder hjernen frisk hos kvinder
Drikker ældre kvinder en genstand om dagen, nedbringer de risikoen for ældning af hjernen med 23 procent. Det viser et amerikansk studie af 12.000 sygeplejersker i aldren 70 - 81 år.
Alkohol synes gavnligt for helbredet - blot forudsat, at forbruget er moderat. Det nedsætter risikoen for hjerte-kar-sygdomme, og nu viser data fra USA, at det også er gavnligt for hjernefunktionen hos ældre, i hvert fald hos kvinder.
Det var nemlig omkring 12.000 amerikanske sygeplejersker i alderen 70-81 år, der indgik i analysen.
Hjernen havde gavn af en genstand om dagen, hvad enten den bestod af vin eller øl, så forskerne mener, at det er selve alkoholen, der har virkningen, ikke specielle stoffer, som f.eks. antioxidanten resveratrol i rødvin.
I det såkaldte Nurses' Health Study har man siden 1980 fulgt helbred, spisevaner, alkoholforbrug, m.m. hos en stor gruppe sygeplejersker.
Francine Grodstein på Harvard School of Public Health i Boston I USA undersøgte den mentale formåen hos 12.480 af dem. De testede var i alderen 70-81 år.
To år senere gentog man testene. Man bad f.eks. kvinderne om at nævne så mange dyrearter som muligt på et minut. I andre tests måltes evnen til at huske nyindlært information, osv.
Efter testene behandledes resultatet, så man via de mange svar kunne korrigere statistisk for forskelle, der kunne skyldes andre faktorer end alkoholforbruget.
Resultaterne bringes i artiklen "Effects of Moderate Alcohol Consumption on Cognitive Function in Women" i det meget velansete tidsskrift New England Journal of Medicine, Vol.352, p.245-253, 2005.






