blogs kategori-billede

Skandale: Over 1000% afgift på tidsskrifter fra USA

Af Overingeniør Petersen,  torsdag 26. jan 2012 kl. 21:27

Også her på kanalen bør der lyde en indigneret protest over den helt idiotiske ’importafgift’, som tidsskrifter fra bl.a. USA nu vil blive pålagt igennem et lovforslag, som i disse dage er ved at blive gennemført af Folketinget.

Eksempelvis pålægger lovforslaget i praksis danske abonnenter på vigtige tidsskrifter som Scientific American og Engineering News Rekord en ’importafgift’ på over 1000 pct.

Jamen så idiotisk kan danske politikere da ikke opføre sig, siger du hovedrystende. Nå ikke? Så læs lige med her: 

Som storforbrugere af internationale tidsskrifter – ikke mindst amerikanske – får ingeniører og andre professionelle naturvidenskabsfolk om kort tid en solid ekstra udgift, hvis de da overhovedet har råd til at abonnere på oversøiske magasiner i fremtiden.

Det er skatteminister Thor Möger Pedersen, der har fremsat lovforslag L 12, som  bl.a. vil resultere i en ”ophævelse af momsfritagelse ved indførsel af magasiner til private”. Forslaget går ud på, at der i fremtiden ”altid skal betales moms ved indførsel til private af magasiner og tidsskrifter fra lande udenfor EU”. Det sker for at ”undgå konkurrenceforvridning til fordel for virksomheder beliggende udenfor EU”.

Der er i øvrigt tale om en udvidelse af en tidligere lov, som stoppede et hul i momsloven, fordi nogle magasinudgivere spekulerede i at forsende deres magasiner til danske abonnenter via et land udenfor EU, selv om de var trykt i Danmark eller EU. Derved kunne de både spare moms og den dyre danske bladporto. 
 
Men nu er intet jo for småt for skatteministeriet – når man lige ser bort fra de 35 milliarder kroner, man har opgivet at opkræve i skatterestancer, men alligevel bogfører som en del af nationens formue. Derfor vil man nu ramme de udgivere, som drister sig til at få deres magasiner trykt udenfor EU, for derved påfører man de danske trykkerier udenlandsk konkurrence og sparer momsen.

Den slags globalisering ser vi nødig, og derfor vil Thor Möger Pedersen gerne tvinge danske udgivere til at få deres magasiner trykt i Danmark, så nu ophæver han den gældende moms-bagatelgrænse på 80 kr. for importerede varer for netop denne varegruppe.
 
Enhver regne ud, at et importeret magasin til en stykpris på f.eks. 25 kr. i fremtiden kommer til at koste 31,25 kr. – og det kan man vel godt leve med?

Men som dagbladet Politiken har afsløret, så forsøgte den uerfarne skatteminister åbenbart at fortie over for folketinget, at Post Danmark i sine kommentarer til lovforslaget for længe siden har gjort opmærksom på, at administrationen af momspålæggelsen ville belaste etaten med 160 kr. pr. forsendelse.

Sagen er, at Post Danmark i fremtiden simpelthen skal kontrollere al post fra ikke EU-lande for at identificere magasinerne. Det koster naturligvis mandskab. Så magasinet til 25 kr. koster pludselig 191,25 kr. pr. eksemplar efter momsningen er gennemført af Post Danmark. Så taler vi om stigning på 765 pct.   

Lovforslaget gælder altså enhver import af tidsskrifter fra lande udenfor EU. Lad mig se på konsekvenserne for en dansk abonnent på det det fortrinlige tidsskrift Scientific American, hvor 12 numre i dag koster ca. 180 kr. (30$) i abonnement eller ca. 15 kr. pr. nummer. Med moms og momsbehandling hos Post Danmark kommer det i fremtiden til at koste næsten 180 kr. pr. eksemplar eller næsten 2200 kr. pr. år. Så her er den faktiske ’importafgift’ altså på ca. 1200 procent. 

Gennem firmaet abonnerer jeg f.eks. på det fagligt meget nyttige og aktuelle tidsskrift Engineering News-Record, som koster ca. 500 kr. (82$) i abonnement for 52 numre. I fremtiden skal vi altså i stedet for ca. 10 kr. pr. nummer betale ca. 170 kr. dvs. næsten 9000 kr. om året. Altså i praksis en ’importafgift’ på 1800 procent!

Hallo, mon ikke vi dropper papirudgaven og betaler de 82$ for at nøjes med at læse netudgaven? Det er desværre langt mindre bekvemt på rejser og i lænestolen, men nu er det blad altså ikke lystlæsning længere.

Vi må åbenbart ikke længere importere videnskabelige og tekniske tidsskrifter fra USA for skatteministeren. Eller aner han bare ikke, hvad det er, han går og laver?

Det fremgår af Folketingets fortrinlige hjemmeside ft.dk, at det idiotiske forslag er blevet udvalgsbehandlet i dag (torsdag) og at 2. og 3. behandling er planlagt til hhv. på tirsdag og torsdag i næste uge, så løbet er formentlig kørt. Skam jer!
Rrrrr!
Petersen, overingeniør



26. jan 2012 kl 21:53

Lars Christoffersen

Ipad eller Kindle

Ja de er idioter alle sammen. Heldigvis kan du let omgås den slags idioti. Måske kan du abonnere på det til Kindle via Amazon. Så undgår du helt afgift. Jeg køber også bøger på den måde i USA, herved undgår jeg helt europæisk moms! Ellers køb en Ipad, så kan du stadig læse det på nettet og have det med ud på det lille hus :-)
PS En kindle koster kun en tusse og du kan så evt printe netudgaven i PDF og sende den via amazon til ding Kindle


26. jan 2012 kl 21:54

Lars Christoffersen

Ipad eller Kindle

Ja de er idioter alle sammen. Heldigvis kan du let omgås den slags idioti. Måske kan du abonnere på det til Kindle via Amazon. Så undgår du helt afgift. Jeg køber også bøger på den måde i USA, herved undgår jeg helt europæisk moms! Ellers køb en Ipad, så kan du stadig læse det på nettet og have det med ud på det lille hus :-)
PS En kindle koster kun en tusse og du kan så evt printe netudgaven i PDF og sende den via amazon til ding Kindle


26. jan 2012 kl 23:46

Peter Kyllesbeck

Re: Ipad eller Kindle

Heldigvis kan du let omgås den slags idioti.

Mon ikke du mener 'omgå'?


27. jan 2012 kl 08:15

Morten Jagd Christensen

Ny forretningsmodel?

Ja rigets åndsfattighed bliver i hverttilfælde ikke mindre af dette tiltag.

Nå men mon ikke der snart oprettes et firma i et andet EU land
der abonnerer på de nævnte blade på dine vegne og videresender dem for et mindre gebyr end de 160 kroner som post danmark har monopol på at kradse ind?


27. jan 2012 kl 08:25

Frithiof Andreas Jensen

Re: Ipad eller Kindle

Heldigvis kan du let omgås den slags idioti.

Det eneste der kommer ud af det initiativ er en stakket frist indtil det bliver lov at man kun kan komme på nettet via nem-id, derefter kommer der told+moms på hver eneste datapakke - samt "deep package inspection" så afgiften kan tillempes indholdet og PET lige kan følge lidt med i hvad folket egentligt går og laver!

Fix dog problemet permanent - Flyt til Malmö, Schweiz, Norge, uden for Eurozonen*: Malmö er 20 min med toget, hvis man arbejder i København.

*) Det er sandsynligvis et EU-tiltag. De 160 kr lugter af en afrunding fra 20 EUR og normalt tager STASI's forlængede arm(e) hele 250 kroner for en toldbehandling, hvis man da overhovedet får pakken. Jeg har endnu ikke set min sidste pakke fra dealextreme.com, som blev fanget i SKAT's "juleinitiativ".

PS:
Som del af en jobsamtale fik jeg et lille kursus i Svenske skatte-, pensions- og forsikrings-forhold, konklusionen af det møde er at Danske lønmodtagere bliver ribbet totalt af, på alle måder. Naturligvis tog jeg jobbet.


27. jan 2012 kl 09:07

Max Kjeldgaard

Privatisering af skatteopkrævningen??

Selvfølgelig skal Post Danmark kræve ekspeditionsgebyr for det er et direkte resultat af "privatiseringen" af offentlige virksomheder.
For 2000 år siden var de gamle romere inde på det samme, nemlig at privatisere skatteinddrivelsen - det blev det MEGET DÅRLIGERE af for de beskattede.
I "gamle dage" skulle politikerne hver gang de indførte afgiftslovgivning OGSÅ finde en pose penge frem til at kradse pengene hjem. I dag kan politikerne lovgive uden at forholde sig til omkostningerne til inddrivelsen.
Der er noget "Græsk" over dette her. Grækerne vedtog i sin tid en opstramning af ejendomsskatterne, men "glemte", hvordan pengene skulle kræves ind. Direkte adspurgt agav man løsningen, at skatterne skulle indkræves via ELREGNINGEN - det grinede jeg meget af-.





27. jan 2012 kl 09:15

Jørgen Hansen

Skatter og afgifter

Når det gælder skatter og afgifter har magtens tankegang ikke ændret sig siden de feudale herremænd pålage hovbønderne at aflevere høsten.


27. jan 2012 kl 09:34

Henrik Hansen

Re: Ny forretningsmodel?

Ja rigets åndsfattighed bliver i hverttilfælde ikke mindre af dette tiltag.



Nå men mon ikke der snart oprettes et firma i et andet EU land

der abonnerer på de nævnte blade på dine vegne og videresender dem for et mindre gebyr end de 160 kroner som post danmark har monopol på at kradse ind?


Den slags kaldes en ‘lokal distributør’, og det er helt lovligt. Man betaler oså moms som man bør, men slipper for alle postvæsenets administrationsomkostninger.

Hvis ikke der allerede findes én distrubutør inden for hele EU, så må der være en god forretnings ide for driftige folk.


27. jan 2012 kl 09:50

Steen Larsen

Dumt

Mere er der ikke at sige om det!

Mvh
Steen


27. jan 2012 kl 10:06

avatar

Michael Deichmann

Forretningsidé til fri afbenyttelse

Løsningen må vel være, at man abbonerer via en herboende agent (eller evt. via et andet EU land) som modtager mange eksemplarer så de 160 kr til PostDK fordeles på mange eksemplarer.
Var det iørvigt ikke også sådan man abbonerede på den slags tidskrifter engang i en fjerne fortid før Indernettets tid?
Det er vel bare om at komme igang. Og jo flere forskellige blade man kan have i samme pakke jo bedre.


27. jan 2012 kl 11:01

avatar

Jon Bendtsen

importør registrering?

Gennem firmaet abonnerer jeg f.eks. på det fagligt meget nyttige og aktuelle tidsskrift Engineering News-Record, som koster ca. 500 kr. (82$) i abonnement for 52 numre. I fremtiden skal vi altså i stedet for ca. 10 kr. pr. nummer betale ca. 170 kr. dvs. næsten 9000 kr. om året. Altså i praksis en ’importafgift’ på 1800 procent!

hmm, hvis firmaet har en importør registrering, slipper de så ikke for gebyret?


27. jan 2012 kl 11:06

avatar

Poul-Henning Kamp

Re: importør registrering?


hmm, hvis firmaet har en importør registrering, slipper de så ikke for gebyret?

Ikke hos post-dk


27. jan 2012 kl 11:38

Benn Christensen

Re: importør registrering?

Gennem firmaet abonnerer jeg f.eks. på det fagligt meget nyttige og aktuelle tidsskrift Engineering News-Record, som koster ca. 500 kr. (82$) i abonnement for 52 numre. I fremtiden skal vi altså i stedet for ca. 10 kr. pr. nummer betale ca. 170 kr. dvs. næsten 9000 kr. om året. Altså i praksis en ’importafgift’ på 1800 procent!

Og i det regnestykke forsvandt momsen så helt. Dermed siger du indirekte, at problemet ikke er at der bliver lagt moms på udenlandske tidsskrifter, men at Post Danmark skal have 160 for at håndter forsendelsen.

At man også skal betale moms af varer købt uden for EU, har jeg svært ved at se det odiøse i.


27. jan 2012 kl 12:14

Hans Andersen

Re: Ny forretningsmodel?

.. mindre gebyr end de 160 kroner som post danmark har monopol på at kradse ind?

Faktisk har Post Danmark formelt ikke monopol. Fx DHL kan også toldbehandle - men det kræver selvfølgelig at diverse magasiner vil og kan forsende af en anden kanal en almindelig postal service.


27. jan 2012 kl 13:52

Jens Petersen

Forudbetal moms.

Kan man ikke forudbetale momsen allerede når man køber sit abonnement i udlandet?

Hvis der er betalt moms af en forsendelse skal den jo bare leveres direkte i min brevspr... øh postkasse.

Hvordan betaler man frivilligt moms af køb i udlandet? Findes der en blanket til formålet?

I øvrigt - ud over de 160 kr skal man jo også selv afhente forsendelsen på posthuset.


27. jan 2012 kl 14:46

Ebbe Tranberg

Magasin-moms i andre land

De fleste EU-lande har lavere moms end Danmark og også differencieret moms. Distributøren skal derfor være i et land med f.eks. 15% moms på tidsskrifter og lukke sin virksomhed når omsætningen når en størrelse hvor der kræves modtagerlandets moms.


27. jan 2012 kl 15:10

Louise Dahlerup Fazlagic

Tjaøøøø...hvad skal man mene?

@ Overingeniøren:

Hvad angår Scientific American, så foreslår jeg, at der oprettes kø-linier med nummerudlevering i de offentlige biblioteker, så vi alle kan stå i kø sammen efter arbejdet til de få ex, som så indføres (momsfrit??) til bibliotekerne, hvad synes du?

Mht. Engineering News Record, så foreslår jeg, at der oprettes samme kø-linier i de tekniske universiteter, så vi alle sammen (kopi af ovenstående) ........, hvad synes du?

Enig, det er en art videns/handels-embargo, jeg egentlig troede hørte op efter WTO-traktaternes indgåelse. Men finanskrisen gør os åbenbart alle bimse!


27. jan 2012 kl 15:58

Lasse Enevoldsen

problemet ligger jo mest hos PostDanmark

Der kan være forskellig mening om det rimelige eller urimelige i ændringen af momsreglerne i dette tilfælde, men det er da MEGET tydeligt, at størsteparten af problemet ligger i PostDanmark håndtering af sagen.

Post Danmark i sine kommentarer til lovforslaget for længe siden har gjort opmærksom på, at administrationen af momspålæggelsen ville belaste etaten med 160 kr. pr. forsendelse.

Det lyder ganske enkelt vanvittigt.

Uanset hvad man måtte mene om vores nuværende skatteminister, ja så synes jeg man bør rette kritikken det rigtige sted hen (PostDanmark håndtering) og dermed vise at man rent faktisk bekymrer sig over hvordan problemet her kan løses, fremfor at bruge det som løftestang for sine personlige ideologiske sure opstød. Det vil alle vist være bedst tjent med.

Har selv været temmlgit forarget over den exorbitante told (og gebyr for toldopkrævelse!) som desværre har været gældende i flere år ved import af varer udenfor EU. Det virker ekstra tosset i en tid med økonomisk forbrugskrise. Dette problem burde man i hvert fald efter min mening tage med, når man sætter sig ned for at løse dette her. Hvis nogen da gør det?

Kan forøvrigt kun tilslutte mig følgende kommentarer: Jon Bendtsen om importør registrering (og PHK om ditto! lol) og diskutionene om lokale distributører.


27. jan 2012 kl 17:59

Allan Astrup Jensen

Teoretikere er kommet til magten

Teoretikerne i SF har svært ved det virkelige liv, nu de har fået magt efter mange år uden ansvar. De tror at alle danskere er ens og er som dem selv, og at alting er så simpelt. De har svært ved at sætte sig ind i og forstå alle facetter af danskernes dagligliv.
Nu skal dem der ønsker at blive klogere og følge med i den faglige udvikling via internationale tidsskrifter straffes. Hvis der er et konkurrence problem, hvorfor afskaffer man ikke istedet momsen på tidsskrifter og blade, så det bliver som før? Men man pønser måske på at pålægge moms på anvendelse af digitale tidsskrifter/medier for ikke at give dem en konkurrencefordel?
At give Post Danmark sorteper er ikke fair. De skal naturligvis betaling for det arbejde de bliver pålagt, men regningen burde betales af SKAT. Dem der skaber problemer, bør også betale for at løse dem!
Det er det samme med betalingsmuren. Det lyder teoretisk så godt og indlysende, men vil skabe en masse problemer for folk. SF ønsker tilsyneladende, at København bliver til en soveby med "dumme" indbyggere!.


27. jan 2012 kl 19:35

Lasse Enevoldsen

Re: Teoretikere er kommet til magten

At give Post Danmark sorteper er ikke fair. De skal naturligvis betaling for det arbejde de bliver pålagt,

jeg synes 160 kr per forsendelse er lige lovligt rigeligt! Ja faktisk helt ustyrligt urimeligt meget for at være mere præcis.

Jeg synes ikke din post virker overbevisende, men bare som endu et surt bøvs og jeg har derfor ikke skiftet min mening om sagen.

... men regningen burde betales af SKAT.

Heri er jeg dog principielt enig. Jeg tror også prisen i så fald ville blive forhandlet noget lavere end 160 kr!


28. jan 2012 kl 08:30

avatar

Attila Hegyközy

Hvorfor nu det?

Er det fordi vi har NOK viden her? Eller kan det tænkes, at man ikke ønsker at borgerne bliver klogere? I den gamle Østblok var man bevidst om sagerne og viden udefra var forment adgang. Den grundlæggende tanke var, at det var lettere at tage folket ved næsen, - og føre dem rundt i manegen, hvis de var mindre vidende. Resultatet heraf er nu kendt,- og den samlede proces er mislykket - fordi nogle hungrede efter viden og fik det illegalt ad kanaler, der ikke passerede hverken post eller skat. Skal det lykkes, er der brug for meget mere kontrol. Om det er ønsket, skal jeg ikke gøre mig klog på. Imidlertid kan det også være, at man kun ønsker bestemte - mere priviligerede borgere at have adgang til den "nyeste" viden, - dem, som har råd. - Desværre er de samme borgere mest tilbøjelige til at bruge denne viden - i udlandet. Nå, men det er vel blot spekulation.
Noget helt andet: Er Post tilfreds med at blive tilpasset globaliseringen? (- at blive omdannet fra et af verdens bedste til at bevæge sig ned ad rangstigen? Vi ønsker jo alle andre sektorer om at søge den modsatte vej? Hvilke "Teoretikere" er kommet til magten? Har de taget "fysikken og de faktiske fysiske forhold i regning? Begrænsninger? De får svært ved at ophæve tyngdeloven, - uanset resultatet af ønsketænkning, håndsoprækning eller domfældelse? Er jeg helt galt på den?


28. jan 2012 kl 12:11

avatar

Overingeniør Petersen

En fis i en hornlygte?

Jeg har nu fået oplyst, at medlemmer af Skatteudvalget, efter jeg skrev denne klumme, har stillet ministeren en lang række spørgsmål i forbindelse med udvalgsbehandlingen af forslaget om en ny brandskat på import af tidsskrifter fra lande udenfor EU.

De mest interessante i forbindelse med diskussionen her i tråden er svarene på spørgsmålene 23 til 26. Her ønsker spørgerne ministerens svar på, hvad forslaget kommer til at koste hhv. de danske biblioteker og uddannelsesinstitutioner, de danske virksomheder, det danske foreningsliv, kommunerne og bibliotekerne, der jo abonnerer på et væld af udenlandske fagtidsskrifter trykt udenfor EU?

Ministerens svar er enslydende i alle tilfælde: ”Forslaget berører kun magasiner, tidsskrifter o. lign, der forsendes til privatpersoner i forbindelse med postordresalg”. Det understreges, at hverken biblioteker og uddannelsesinstitutioner, danske virksomheder, foreningslivet, kommunerne og bibliotekerne berøres af forslaget.

Dette er alt sammen ganske beroligende læsning for virksomheder, foreninger og kulturinstitutioner (og jeg beklager, at jeg malede fanden på væggen, hvad angår prisen på firmaets abonnementer på bl.a. det amerikanske ENR).

Men det næste spørgsmål, som endnu ikke er stillet, bliver så, hvorfor man vil pålægge Post Danmark en så omfattende brevsorteringsopgave udelukkende for at ramme *private* borgere? Langt hovedparten af bladimporten sker jo i firma- og institutionsregi. Mon ikke hele aktionen, der jo skulle sikre arbejdspladser på danske trykkerier, vil få nogenlunde samme effekt herpå, som den berømte fis i en hornlygte?

I hvert fald har jeg selv en god ven, der driver en privat virksomhed, som nu kommer til at gøre mig den tjeneste at abonnere på bl.a. Scientific American for mig…

PS.: I øvrigt kan jeg ikke finde svar på spørgsmålet: "Påtænker regeringen at kompensere Post Danmark for de betydelige meromkostninger, der vil være i forbindelse med implementeringen af lovforslaget, set i lyset af at Post Danmarks økonomi i forvejen er trængt?"

Rrrrr!

PS: I kan finde alle spørgsmålene og svarene på Folketingets hjemmeside ved at søge på L12


28. jan 2012 kl 12:37

stig per andersen

I forlængelse af Overingeniøren

Man kommer hurtigere videre i livet med dette link:

http://www.ft.dk/samling/20111...#dok

Klik videre i venstre spalte - dokumenter ...


28. jan 2012 kl 13:46

avatar

Jesper Westendahl

Undskyld ... men ..

Er det ikke konkurrenceforvridende i sig selv, at pålægge så store udgifter på køb selv fra udlandet !!!


28. jan 2012 kl 14:00

stig per andersen

Re: Undskyld ... men ..

Kig på lovforslaget som vedlagt ...

"Forslaget
I efteråret 2010 meddelte Kommissionen Danmark, at man nu finder, at der er tilstrækkelig hjemmel i de nuværende direktiver til at udvide undtagelsen til også at omfatte magasiner m.v. trykt udenfor EU, nærmere bestemt i en særlig bestemmelse om postordresalg.

Efter lovændringen i 2004 er der, som frygtet, sket det, at selve trykningen af magasiner og tidsskrifter i vidt omfang er blevet »udflaget« til steder udenfor EU, og salg ved indførsel til abonnementer i Danmark kan derfor finde sted under 80 kr. grænsen, dvs. momsfrit. Grafiske virksomheder i Danmark er således udsat for konkurrenceforvridning betinget af de nugældende momsregler med tab af omsætning og arbejdspladser til følge.
Henset til Kommissionens ændrede opfattelse af hjemmelsspørgsmålet må det nu anses for muligt at ændre momsloven med henblik på at imødegå den konkurrenceforvridning, som grafiske virksomheder i Danmark er udsat for.

Det foreslås derfor, at forsendelse af magasiner, tidsskrift¬er og lignende fra steder udenfor EU til privatpersoner i Danmark i forbindelse med postordresalg undtages fra momsfritagelsen for små forsendelser af erhvervsmæssig karakter, hvis værdi ikke overstiger 80 kr."


29. jan 2012 kl 20:15

Allan Astrup Jensen

Re: En fis i en hornlygte?

Det er jo ikke trykning af engelske/amerikanske faglige tidskrifter, der er udflyttet fra Danmark. Disse tidskrifter har aldrig og vil aldrig blive trykt i DK. Så nøjes med moms på importerede tidskrifter på dansk. Det ville løse problemet, hvis altså SKAT betaler for Postens ekstra arbejde.


30. jan 2012 kl 13:47

Lasse Enevoldsen

Re: En fis i en hornlygte?

@overingeniøren Tak for henvisningerne til den verserende sag. Men...

... en ny brandskat på import af tidsskrifter fra lande udenfor EU.

Jeg siger det lige igen: Det er PostDanmarks forsendelses- og opkrævnings-gebyrer, der udgør langt størstedelen af problemet. Der er dermed ikke tale om nogen "brandskat". Uanset om man elsker at betale skat eller helst var fri, er det faktuelt forkert at tale om en brandskat i denne sammenhæng. Er der nogen der insisterer på at bruge ordet "brand" i denne sammenhæng, er det mere korrekt at anvende ordet "brandgebyr".

Vil lige pointere, at det altså ikke er en særlig vrede, jeg retter mod PostDanmark. Jeg konstaterer bare helt tørt, at det er hos dem, at ekstraudgifterne primært ligger. Faktisk hele 720%, hvorimod den pålagte moms udgør 25% som bekendt. (180/25 = 7,2). Det er faktisk ikke så svært at gennemskue.

PS.
Jeg beklager forresten, at jeg ovenfor har brugt det forældede beløb 160 kr, hvorimod det nutidige beløb er ca. 180 kr, som Hr. Petersen selv oplyser i artiklen ovenfor.

@allan jeg er helt enig i posten lige ovenfor. Har tænkt det samme og håber også at det bliver det endelige resultat. Generelt burde man da have en lov der slog fast, at skat (eller statskassen) selv skal betale for eventuelle udgifter til skatteopkrævning. Det ville da kun være rimeligt, er min mening.


30. jan 2012 kl 13:59

Frithiof Andreas Jensen

Re: En fis i en hornlygte?

Jeg siger det lige igen: Det er PostDanmarks forsendelses- og opkrævnings-gebyrer, der udgør langt størstedelen af problemet.

"Mærkeligt nok" så har DHL og UPS den samme afgiftsstruktur som PostDanmark, hvilket indikerer et overordnet, centralt planlagt, problem!


30. jan 2012 kl 14:22

avatar

Overingeniør Petersen

Re: En fis i en hornlygte?

@Lasse Enevoldsen: Det er en direkte konsekvens af loven, at private abonnenter på visse udenlandske tidsskrifter får en (procentvis) kolossal ekstraregning, og desuden skal ulejlige sig til hen et posthus for at betale den. Derfor er det vel mest en strid om ord, om man vil kalde beløbet for en 'brandskat' eller et ' brandgebyr'. Set fra den synsvinkel er det ganske ligegyldigt, at selv momsen er det mindste problem.

@Allan Astrup: Det vil naturligvis være en lettelse for den enkelte abonnent, hvis ekstraudgiften til momsopkrævningen hos Post Danmark betales direkte af SKAT. Men udgiften hertil forsvinder jo ikke derved, den fordeles bare på alle, og så vil en og anden krakiler jo nok mene, at der vil være tale om et helt urimeligt tilskud til dem, der ønsker at abonnere på f.eks. Playboy...


01. feb 2012 kl 18:29

Lasse Enevoldsen

En strid om ord?

@Overingeniøren. Ja det er rigtigt, at det er en strid om ord, men ord er ofte vigtige. Især ordet skat, når vi er inde på den politiske arena. Derfor er det bestemt ikke ligegyldigt, om vi bruger de korrekte betegnelser eller ej. Og dels er det her så faktisk mere, end blot en strid om ord. Det gebyr PostDanmark (og muligvis andre postomdelingsfirmaer) opkræver i denne forbindelse, kommer jo ikke statskassen til gode.

Det er ikke en skat men et gebyr. Det er et objektivt faktum.

Om "brandgebyret": 180 kr svarer til at have en postarbejder til at arbejde 1½ time med HVER af de pågældende forsendelser, for at finde ud af om der skal betales moms eller ej! Jeg har svært ved at holde min latter tilbage. Hvorfor har ingen taget dette op? I mine øjne har Postomdelingsfirmaerne et forklaringsproblem...


01. feb 2012 kl 23:33

Michel Berggren

Re: En strid om ord?

Om "brandgebyret": 180 kr svarer til at have en postarbejder til at arbejde 1½ time med HVER af de pågældende forsendelser, for at finde ud af om der skal betales moms eller ej! Jeg har svært ved at holde min latter tilbage. Hvorfor har ingen taget dette op? I mine øjne har Postomdelingsfirmaerne et forklaringsproblem...

Hvis du virkelig tror at det kun koster 120 kr pr time at have en ansat, så er der noget du alvorligt har misforstået.

M


02. feb 2012 kl 10:45

avatar

Overingeniør Petersen

Udkast til udvalgsbetænkning

I kan læse udkastet til betænkningen vedr. lovforslaget her:
http://www.ft.dk/samling/20111....pdf

Jeg har i skyndingen kun heftet mig ved dette forslag:

(klip:)
"Da loven i praksis vil betyde et importstop for magasiner
fra lande udenfor EU og således udgøre en uacceptabel bar-
riere for informations- og kultureludveksling, da der hersker
tvivl om EU-retsmedholdeligheden af det 160 kroners im-
portgebyr på hvert magasin, der indføres, uden hvilket loven
vil påføre statskassen betydelige tab, og da der ligeledes er
tvivl, om loven overhovedet kan administreres i praksis,
foreslås det, at lovforslagets § 2, nr. 11 udgår og den på-
tænkte ændring udsættes, indtil en retslig, administrativ og
politisk løsning er fundet enten på nationalt eller europæisk
plan."

Men det lyder jo så fornuftigt, at det ikke bliver til noget...
Rrrrr!


02. feb 2012 kl 11:32

Niels Rahbek

Re: En strid om ord?

Hvis du virkelig tror at det kun koster 120 kr pr time at have en ansat, så er der noget du alvorligt har misforstået.

M

Ikke desto mindre burde de fleste kunne blive enige om at det næppe koster noget der bare LIGNER 180kr at opkræve momsen - det illustreres også meget fint af det faktum, at Post DK for et par år siden fra den ene dag til den anden tredoblede gebyret fra ca. 50. kr til 150. kr - man kan jo undre sig over at det i første omgang tog dem så lang tid at indse at de havde monopol på "servicen"...

Jeg kan faktisk ikke komme på andre eksempler hvor man fra statens side tvinger sine borgere til at benytte en bestemt service, som et privat firma herefter kan prissætte efter forgodtbefindende.


02. feb 2012 kl 12:12

avatar

Overingeniør Petersen

Re: En strid om ord?

Jeg har forstået Post Danmarks problem således, at de først nødt til at sortere al udlandspost i inden- eller udenfor EU (men det skal de nok i forvejen), og derefter skal de gennemgå al post i sidstnævnte gruppe for at finde frem til - og åbne - de kuverter, der indeholder tidsskrifter, men kun sendt til privatadresser. Desuden skal de kende værdien af de enkelte blade og opkræve momsen til staten hos modtageren, der af den grund er nødt til at møde op på et posthus for at betale regningen på moms og ekspeditionsgebyr. Det er virkeligt utroligt, at lovgiverne kan finde på at indføre et sådan system.

Men derfor, Niels Rahbek, har en udenforstående desværre ikke en chance for at vide noget som helst konkret om, hvad 'ekspeditionen' rent faktisk påfører Post Danmark, heller ikke du.


02. feb 2012 kl 12:54

Allan Astrup Jensen

Re: En strid om ord?

@Rahbek
Jeg kan faktisk ikke komme på andre eksempler hvor man fra statens side tvinger sine borgere til at benytte en bestemt service, som et privat firma herefter kan prissætte efter forgodtbefindende.

Nej og det er derfor det mest rimelige, at det er SKAT der betaler for det arbejde, som de pålægger Posten.
Er det iøvrigt lovligt for Posten at åbne privat post rutinemæssigt? Skal der ikke en dommerkendelse til?


02. feb 2012 kl 12:55

Frithiof Andreas Jensen

Re: En strid om ord?

Jeg kan faktisk ikke komme på andre eksempler hvor man fra statens side tvinger sine borgere til at benytte en bestemt service, som et privat firma herefter kan prissætte efter forgodtbefindende.

Hvad med: NemID, TV2, Energimærker, Rejseforsikring, "grøn" energi ;-)

Det er virkeligt utroligt, at lovgiverne kan finde på at indføre et sådan system.

Ikke særligt utroligt: Staten har længe agressivt eksternaliseret sine omkostninger.

Styrkeforholdet er så meget i statens favør at det er ren rutine at påføre borgere og erhvervsliv strafansvar, besvær og udgifter som overhovedet ikke svarer til provenuet. "Driftskostningerne" ville (mindst) annullere provenuet fra de nye skatter hvis staten selv skulle afholde dem, derfor "outsourcer" man det naturligvis.

Så længe man ustraffet kan gøre sådan, er der ingen naturlig nedre grænse for småligheden, for hvor ynkelig og besværlig en skat kan være før den ikke er besværet værd. Det er junkie-logik: Hvis staten mangler 700 kroner er det lige meget at det koster andre 12000 at skaffe dem!

Fedtskatten fungerer efter samme princip. Hele det enorme kompleks af punktafgifter vi omgiver os med bidrager næppe til "husholdningen". Hvis man regner de ti-tusindvis af timer sammen som skal bruges på administration og indrapportering af afgiftsberettigede varer, som procent af slaget, ja, så rammer man nok nogenlunde i nærheden af de 20% som alting koster "for meget" i Danmark.


02. feb 2012 kl 13:10

Niels Rahbek

Re: En strid om ord?

Men derfor, Niels Rahbek, har en udenforstående desværre ikke en chance for at vide noget som helst konkret om, hvad 'ekspeditionen' rent faktisk påfører Post Danmark, heller ikke du.

Det mener jeg heller ikke jeg giver udtryk for, blot at deres prissætning virker mistænkelig, hvilket set i lyset af at de hverken er underlagt regulering eller konkurrence får mig til at tro de har sat gebyret uforholdsmæssigt højt.

Vi kan sagtens blive enige om at det virker underligt med en særskilt bagatelgrænse på trykte magasiner, men det ændrer ikke på at Post Danmarks gebyr også i alle andre sammenhænge er problematisk.


02. feb 2012 kl 13:11

Allan Astrup Jensen

Re: En strid om ord?

I går brugte jeg en halv dag med at prøve at komme på Tast-Selv hos SKAT for at indberette moms. Systemet ville ikke acceptere mig, og mine telefonopringninger for at få hjælp strandede hele tiden, da ingen tog telefonen. Først efter flere timers forløb lykkedes det, og løsningen var simpel. Det viste sig at SKAT den 23. januar havde lavet deres edb system om, så det kun accepterede Internet Explorer som browser, som jeg ikke havde brugt. Jeg synes det er en ny digitaliserings skandale at lave et system kun til en bestemt browser og uden at fortælle dette på login siden. Jeg overvejer stærkt at sende en faktura til SKAT til dækning af den ekstra tid jeg måtte bruge, fordi de ikke viste rettidig omhu med deres systemer og ikke havde tilstrækkelig kapacitet til at betjene kunderne!


02. feb 2012 kl 15:16

Hans Henrik Hansen

Re: En strid om ord?


Det viste sig at SKAT den 23. januar havde lavet deres edb system om, så det kun accepterede Internet Explorer som browser, som jeg ikke havde brugt

- tilsvarende gælder tilsyneladende 'OIB Borger':

https://www.oib.dk/Borger/Vejl...aspx

, som spildte en del af min tid i formiddags, da jeg midt i et længere forløb gik i stå i Firefox, og måtte starte forfra i IE! :(

('www.min-laege.dk' virker heller ikke med FF).


02. feb 2012 kl 18:18

Lasse Enevoldsen

Re: En strid om ord?

@michel berggren
Nej, du har nok ret. Derfor bliver gebyret nok sat op fra 180 kr til 1800 kr ... :-P

Ok. Spøg til side. Jeg har ikke nogen anelse om hvad det koster, men gik udfra den timeløn jeg trods alt kender lidt til. Og mit eksempel var til for at sætte sagen i perspektiv. Hvis du ved mere, behøver du da ikke holde din viden tilbage .... Og egentlig er uvidenheden om alt dette her, hvorfor jeg slog fast at PostDanmark har et forklaringsproblem. For ingen kan tilsyneladende forklare hvorfor det lige koster 180 kr. Ingen har i hvert fald gjort det, alle gætter...

Nå, der var masser jeg ville kommentere på med de andre nye interessante indspark i gebyr debatten, men det må lige vente. Hej.


10. feb 2012 kl 15:45

avatar

Overingeniør Petersen

Medd. til Skatteudvalget - opblødning?

Modtaget fra Christiansborg i dag - til jeres orientering:
Skatteudvalget
Til: Udvalgets medlemmer
Dato: 8. februar 2012
L 12
Forslag til lov om ændring af lønsumsafgiftsloven, momsloven,opkrævningsloven, lov om offentligt hasardspil i turneringsform og forskelligeandre love. (Udvidelse af lønsumsafgiftsfritagelse for museumsvirksomhed,momsfradrag i stedet for godtgørelse for visse transaktioner, ophævelse afmomsfritagelse ved indførsel af magasiner til private, mulighed for dagbøderved uregistreret virksomhed, visse lempelser i faktureringsreglerne m.v.).

Af skatteministeren (Thor Möger Pedersen).
Nyt tidspunkt for betænkningsafgivelse over lovforslaget.
Der blev ikke afgivet betænkning over lovforslaget på udvalgets møde d.d.
Lovforslaget er i stedet sat til betænkningsafgivelse på udvalgets møde torsdag
den 23. februar 2012.
2. behandlingen af L 12 er fastsat til den 28. februar 2012 og 3. behandlingen
til den 1. marts 2012.
Med venlig hilsen
Liza Christensen,
udvalgssekretær

L 12 spørgsmål 49
Spm. om at stille ændringsforslag om en deling af lovforslaget, således at den del, der omhandler indførelse af udenlandske magasiner udskilles til et selvstændigt lovforslag, til skatteministeren
Spørgsmålets ordlyd:
Vil ministeren stille ændringsforslag om en deling af lovforslaget, således at den del, der omhandler indførelse af udenlandske magasiner udskilles til et selvstændigt lovforslag, og de øvrige elementer til et andet lovforslag? I benægtende fald anmodes ministeren om teknisk bistand til udarbejdelse af et sådant ændringsforslag.


Ny i debatten? Opret en brugerkonto

  • Seneste nyt
  • Mest læste
  • Debatterede
 

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev.