/forskning

Virtuelle fotoner reflekteres fra en kvantelektronisk komponent, der virker som et spejl. Det får de virtuelle fotoner til at blive til reelle fotoner, som opstår i par. De får energien fra bevægelser i ’spejlet’. (Illustration: Philip Krantz)

Virtuelle fotoner reflekteres fra en kvantelektronisk komponent, der virker som et spejl. Det får de virtuelle fotoner til at blive til reelle fotoner, som opstår i par. De får energien fra bevægelser i ’spejlet’. (Illustration: Philip Krantz)

Svenske forskere ryster fotoner ud af vakuum

Forskere fra Sverige har eftervist en 40 år gammel teori om, hvordan virtuelle partikler kan omdannes til rigtige partikler.

Af Jens Ramskov, mandag 21. nov 2011 kl. 16:47

Vakuum indeholder et mylder af virtuelle partikler, der hele tiden opstår og forsvinder igen, og nu har forskere ved Chalmers Tekniska Högskola i Sverige vist, at de kan omdanne virtuelle fotoner til rigtige fotoner. De har så at sige skabt lys ud af ingenting.

Den hollandske fysiker Hendrik Casimir viste i 1948, at de virtuelle partikler, som findes i vakuum, har en målbar effekt, når man placerer to metalplader tæt ved hinanden. Metalpladerne vil tiltrækkes hinanden pga. kvantemekaniske nulpunktsfluktuationer i det elektromagnetiske felt.

I 1970 forklarede Gerald Moore fra Brandeis University i Massachusetts, USA, at hvis metalpladerne, der fungerer som spejle for fotoner, er i bevægelse, kan man omdanne de virtuelle partikler til reelle partikler. Det kaldes den dynamiske Caimir-effekt.

Det gælder, at den energi, der tabes i bevægelsen af spejlet, nøjagtigt svarer til den energi, som udstråles i form af fotoner. Der er således ingen problemer med grundsætningen om energibevarelse.

Det er dog meget vanskeligt at eftervise den dynamiske Casimir-effekt, for dels er der tale om meget små effekter, dels kræver det, at spejlet bevæger sig med en hastighed tæt på lysets.

Spejleffekt opnås med magnetstyret kvantekomponent
Christopher Wilson og de øvrige forskere ved Chalmers Tekniska Högskola har fundet frem til en smart metode til at omgå det sidstnævnte problem, som de har beskrevet i en artikel i Nature.

I stedet for at bruge et rigtigt spejl, benytter de et meget følsomt magnetometer i form af et superconducting quantum interference device (Squid).

Ved at ændre retningen af et påtrykt magnetisk felt med en frekvens på mere end 10 GHz opnår man en effekt, der svarer til et sædvanligt spejl, der bevæger sig med hastighed, der er en fjerdedel af lyset.

Diego Dalvit fra Los Alamos National Laboratory i USA skriver i en kommentar i Nature, at teknikkerne kan benyttes til på en simpel måde at vise, partikler skabes i et univers, der udvider sig, og hvordan sorte huller fordamper.

»Det vil få stor betydning inden for den fundamentale fysik,« skriver han.



21. nov 2011 kl 17:55

Svend Ferdinandsen

Partikler og fotoner?

Nu er fotoner jo ikke partikler som sådan, og et varierende magnetfelt er vel egentlig en antenne, så selvfølgelig kan der udstråles noget.
Hvad er det jeg har overset.


21. nov 2011 kl 17:58

Søren Fosberg

Re: Partikler og fotoner?

Har vi fundet brændstoffet til interstellare rejser?

Mvh Søren


21. nov 2011 kl 18:08

Jens Ramskov

Re: Partikler og fotoner?

Jo, fotoner er partikler. Nej, det er ikke brændstof at omdanne kinetisk energi til fotoner.


21. nov 2011 kl 19:38

avatar

Henning Djursing

Back to basic

Hvis dette er bare antydning af sandheden er det som citeret "stor betydning inden for den fundamentale fysik".
Det får mig til at tænke på Transcendental Monism.


21. nov 2011 kl 23:40

Lasse Bunck

Bah!

Bare fordi der er vakum, betyder det ikke at der er alkens strålig strålig, og der er sikkert også superstrenge som siver ud.

Dette er lige så videnskabeligt observeret som et tryllekunstershow.


22. nov 2011 kl 00:51

Søren Fosberg

Re: Partikler og fotoner?

Nej, det er ikke brændstof at omdanne kinetisk energi til fotoner.

Kinetisk energi af hvad? Der er tale om at trække energi ud af vacuum.

Mvh Søren


22. nov 2011 kl 03:17

Lasse Bunck

Vakum?

Præcist hvordan har det været muligt at danne vakum? Vi har jo alle lært at der skal enorme kræfter til at hive Magdeburg hemispheres fra hinanden.


22. nov 2011 kl 07:48

avatar

Peter Larsen

Re: Vakum?

Præcist hvordan har det været muligt at danne vakum? Vi har jo alle lært at der skal enorme kræfter til at hive Magdeburg hemispheres fra hinanden.

De har såmænd nok brugt en pumpe. Den slags er standard fysikudstyr. Hvis du vil demonstrere Magdeburg hemispheres bruger du netop en pumpe.

Mvh. Peter


22. nov 2011 kl 08:41

Bo Ørsted Meyer Zachariasen

Re: Vakum?

Præcist hvordan har det været muligt at danne vakum? Vi har jo alle lært at der skal enorme kræfter til at hive Magdeburg hemispheres fra hinanden.

Ja - der skal stor kraft til at hive de to halvkugler fra hinanden - men vel at mærke over et "uendeligt" kort tidsrum. Det er det der gør at 2 dusin bum stærke heste ikke kan rive halvkuglerne fra hinanden. De formår ikke at opbygge tilstrækkelig energi over det meget korte tidsrum.

For det koster ikke helt vildt meget energi at lade en kompressor skabet et vakuum. Sikkert ikke mere end det koster for vaskemaskinen at centrifugere. Men kompressoren har flere minutter til at skabe vakuumet. Og da der ikke i denne process opstår ny energi kan man slutte at de to halvkugler ikke holdes sammen med en større kraft end der er brugt til at skabe vakuumet.

Kan man derimod skabe mere tidsrum til at opbygge den nødvendige kraft bliver opgaven mere overskuelig. Dette kunne ske ved fx at sætte et stort hammerhoved i bevægelse og så lade dette slå halvkuglerne fra hinanden. Eller ved at lade to tunge penduler i hver sin bevægelse væk fra kuglen udløse deres (forholdsvis lille) opbyggede bevægelsesenergi. Hertil kræves lidt design med 3 - 4 stykker stærkt reb o.s.v.


22. nov 2011 kl 08:48

Jens Ramskov

Om kinetisk energi

Kinetisk energi af hvad? Der er tale om at trække energi ud af vacuum.

skrev Søren Fosberg.

Her er den korte forklaring fra Chalmers pressemeddelse. Hvis man vil have den rigtige lange forklaring, må man læse forskernes artikel i Nature, som jeg har givet link til:

The “mirror” consists of a quantum electronic component referred to as a SQUID (Superconducting quantum interference device), which is extremely sensitive to magnetic fields. By changing the direction of the magnetic field several billions of times a second the scientists were able to make the “mirror” vibrate at a speed of up to 25 percent of the speed of light.

“The result was that photons appeared in pairs from the vacuum, which we were able to measure in the form of microwave radiation,” says Per Delsing. “We were also able to establish that the radiation had precisely the same properties that quantum theory says it should have when photons appear in pairs in this way.”

What happens during the experiment is that the “mirror” transfers some of its kinetic energy to virtual photons, which helps them to materialise.


22. nov 2011 kl 09:23

Otto Krog

The Crestroyer Theory

Citat: "De har så at sige skabt lys ud af ingenting."

Nu er virtuelle partikler jo ikke ingenting, så udsagnet er lidt kryptisk.

Men det er jo netop sådan jeg mener at universet opstod.

Fotonen er grundstenen i det fysiske univers, ikke et big bang der ikke er nogen forklaring på.

Jeg har brug for et "peer review" på

http://crestroyertheory.wordpr...ory/

Alle kommentarer besvares


22. nov 2011 kl 11:09

avatar

Flemming Sørensen

Så længe ...

... termodynamikkens 4. lov er overholdt, kan jeg ikke se noget mystisk i svenskernes resultater. Men interessant er det da.


22. nov 2011 kl 11:52

Jens Ramskov

Re: Så længe ...

kan jeg ikke se noget mystisk i svenskernes resultater

Pointen i min artikel er, at der netop intet mystisk er i eksperimentet, som er forklaret af en en 40 år gammel teori.

Men det er efter min mening en imponerende bedrift, og det er altid fascinerende, når nogen er i stand til at udføre et eksperiment for første gang - og jeg formoder, at Flemming Sørensen mener det samme.


22. nov 2011 kl 11:57

Louis Nielsen

Er Fotoner Uniton-kondensater?

Meget spændende eksperimenter!

-- 'Vakuum' er ikke tomt --
Ja, det der kaldes vakuum er ikke et absolut tomrum (fri for alt, både det der kaldes partikler og det der kaldes felter).

-- Det kosmiske Unitonhav --
Ifølge undertegnedes kvante-kosmologi er hele Universet 'opfyldt' af de stof-/energi-kvanter, som jeg kalder Unitoner.

-- Uniton-kondensater --
Uniton-kondensat-Postulatet:
Alle kendte og ukendte partiker og alle typer af fotoner er forskellige typer af Uniton-kondensater.

Hvis Uniton-kondensat-postulatet er rigtigt, ja, så kan bl.a. Casimir-effekten og de svenske forskeres forsøg forklares.

-- Er Bohrs foton-model forkert?
At man kan producere fotoner på den måde, som artiklen beskriver, ja, det kan fremkalde spørgmålet: Er Niels Bohrs foton-model forkert?

-- Er atomer 'kvante-spejle?
Fotoner, der synes at blive udsendt fra atomer, bliver måske slet ikke udsendt fra atomerne.
Derimod virker atomerne som 'kvante-spejle', der kan inducere (frembringe) uniton-kondensater i det kosmiske Uniton-hav, svarende til fotoner med forskellig energi.

-- Elementar-partikler, der fremstilles i acceleratorer ved sammenstød mellem eksempelvis protoner, kan også være (ustabile) uniton-kondensater, unitoner i det kosmiske uniton-hav, der bliver 'sammenpresset'.

Ja, meget spændende forsøg, der kan betyde, at flere af de accepterede fysiske teorier måske er forkerte? (Eller mangelfulde?)

Man kan studere mere om bl.a. Unitoner på:
http://louis.rostra.dk

Hilsen fra
Louis Nielsen






22. nov 2011 kl 12:44

avatar

Henning Djursing

Re: Så længe ...

Der er vel det i det, at det viser at der ikke er noget der hedder "ingenting" ?


22. nov 2011 kl 14:24

Jan Heisterberg

Læs om "virtuelle partikler"

Ingen har ovenfor hæftet sig ved artiklens indledning, hvor JR skriver: "virtuelle partikler".

Det er øjensynlig et veldefineret begreb, og jeg har med udbytte læst på emnet: http://en.wikipedia.org/wiki/V...icle
Det er ikke bare tilfældige ord med almindelig borgelig betydning.

Ganske vist er wik ikke den mest autoritære kilde, men sikkert bedre end min parat-viden.

God fornøjelse !


22. nov 2011 kl 17:06

Søren Fosberg

Re: Om kinetisk energi

What happens during the experiment is that the “mirror” transfers some of its kinetic energy to virtual photons, which helps them to materialise.

Ok - der bruges altså lige så meget eller mere energi på spejlet (kinetisk) end fotonerne repræsenterer.

Mvh Søren


22. nov 2011 kl 18:23

Egon Sørensen

Holodeck application?

Lyder spændende, og får mig til at tænke på StarTrek's holodeck og replicator teknologi, der dog ikke er direkte teknisk beskrevet i fiktionen.

"Her i virkeligheden", omend noget relativistisk jfr. Einstein - lyder det i mit hovede meget fornuftigt at det er muligt at "pakke de virtuelle partikler ind" så de bliver til 'virkelige partikler der kan måles' - double slit/wave/partikel paradokset må vel så også gælde i dette tilfælde?

Spørgsmålet er vel endegyldigt: Hvad kan 'fotonerne' anvendes til? - de er jo ikke decideret en mangelvare fra solens side. :ø)

Mvh, Egon
TheDane.dk


27. nov 2011 kl 23:47

avatar

Kasper Myrtue

Forståelse af forsøget

Dette er det største eksperimentielle skridt mod at bevise big bang og jeg ser det som et stort skridt mod at kunne bevise hvordan alting kan eksistere (dog skal dette ikke ses som ny viden, og vil sandsyneligvis ikke medføre nye teorier).


Ny i debatten? Opret en brugerkonto

  • Seneste nyt
  • Mest læste
  • Topdebat
Populært på Facebook
 

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev.