blogs kategori-billede

Postkasseloven: Det effektive selvbetjeningssamfund

Af Overingeniør Petersen,  onsdag 09. nov 2011 kl. 16:37

Når tusindvis af husejere landet over i de seneste uger har stået i kø hos Harald Nyborg og Silvan for at købe sig en postkasse med stativ til at sætte op ude ved vejen, skyldes det den herlige tanke, at Post Danmark derved kan fyre en fjerdedel af postbudene.

Postkasseloven er såmænd bare et af eksemplerne, men alligevel skal der nok være en hel del, der endnu ikke har fattet, at vi er ved at etablere verdens mest ’rationelle’ samfund lige her i Dannevang. Koste hvad det vil.
 
De facto monopolet Post Danmark (der af uransagelige ideologiske årsager jo skal lade som om, man er et ganske almindeligt privat firma) forsøger ganske vist ihærdigt at bilde os ind, at det med postkasserne alt sammen er noget, politikerne i Folketinget selv har fundet på. Skønt alle ved, at det i realiteten handler om at flytte et antal postbude fra betalt beskæftigelse til en eller anden form for offentlig forsørgelse ved at lade os selv hente posten ude ved vejen for at forbedre firmaets dansk-svenske regnskab.

Eller f.eks. når Kommunernes Landsforening bebuder, at de omkring 400.000 gamle fjolser - øh, ældre medborgere - , der endnu ikke er på nettet og bruger Nem-ID, hellere må se at få købt sig en pc og få lært at betjene den i en fart. For om et par år, når postkasserne i øvrigt alle sammen for længst står pænt og rationelt ude ved fortovet, ophører kommunerne med at sende breve ud til folk. Selvbetjening er sagen - koste hvad det vil.

Om føje tid vil man heller ikke længere tillade borgerne at henvende sig til myndighederne personligt. Al ’service’ skal foregå via kommunale og statslige hjemmesider, hvor man kan finde svar på alle spørgsmål, man måtte ønske at stille. Hvis man ellers kan finde ud af at stille dem. Skal vi redde landet fra græske tilstande, gælder det om - foruden postbudene - snarest at få fyret rigtig mange kommunale kontorfolk og sagsbehandlere.

Men hvilke faggrupper er det for resten, vi kommer til at mangle, når krisen om nogle år er ved at klinge ud og erhvervslivet forhåbentlig igen efterspørger mere arbejdskraft?

Det er jo nok mest højtuddannede af alle katagorier - bortset fra præster - foruden teknikere, it-folk, sælgere og alle mulige andre faglærte. Men vel næppe i ret høj grad ufaglærte forhenværende postbude og forhenværende kommunale kontorassistenter?

Postbudenes alternative jobmuligheder er såmænd røget til Kina for længe siden og de kommunale kontorfolk er afløst af et call center i Sydindien.

Nå, jeg skal for resten også ud og købe en ny postkasse for at yde mit bidrage til den fagre rationelle samfundsudvikling, inden frosten går i jorden.
Rrrrrr!
Petersen, overingeniør



09. nov 2011 kl 19:15

Morten Rom

Postloven

Jeg er helt enig i dine anskuelser, og hele idéen med postkasseloven har trigget et gen i mig, som har gjort mig til Rasmus modsat. Hvis jeg har læst loven korrekt, så vil det vildeste som vil ske, hvis IKKE jeg opsætter postkasse, at jeg ikke får mine breve.

Derfor har jeg besluttet at jeg ikke vil opsætte postkasse så længe at postdanmark flytter papkasser fra posthuset til hustande for derefter at bringe det tilbage igen, fordi 80% ikke er hjemme på adressen til at modtage pakken. Allerede her, med lidt logistisk sans, kunne der spares en del kulbrinter og svedende postmænd/kvinder.

Derudover mener jeg at det fra start har været tiltænkt at postvæsenet skulle bringe breve, pakker og lignende ud, betalt af afsender. Hvis det så er for dyrt at levere, må prisen jo sættes op. Jeg synes hele postlovpolymikken skævforvrider hele modellen. Personer som jeg selv, som bor i byen, har en fornuftig størrelse brevsprække, skal nu opsætte en postkasse ca. 15 meter fra brevsprækken. Til gengæld Gårdmand Hansen, som bor ude på en 2 km. grusvej, kan opsætte sin postkasse max. 50 meter fra sit hjem. Nu skal postmand Per pludselig køre 2x50 meter mindre, og i stedet sender Gårdmand Hansen ud på en længere gåtur, med mindre han tager traktoren.

Hvis jeg skulle give et bud på hvordan tingene kunne effektiviseres, så skulle man vende bøtten en gang på hovedet i stedet.

Alliancer:
DHL, GLS, Post Danmark + flere, skulle danne alliancer og oprette et stort fornuftigt netværk sammen med andre i transportsektoren. Det handler jo i bund og grund om at flytte gods fra A til B. Om det er Fru Jensens aftensmad eller det er Bilkamøbler bestilt via nettet. Hvis busser og tog også inddrages i dette større logistiske netværk. Så begynder der også at blive en synergieffekt som kan mærkes.

Derefter nedlæg postvæsenet for private, som det eksisterer idag. Det kunne skæres ned til at der kun leveres post til ældre, handikappede og andre som ikke er mobile. Alle andre skulle herefter istedet kunne hente deres post på lokale posthuse, placere ved/i nærmeste større indkøbscenter/købmand, eller hvad som lige passer til byen/området.

Jeg ville hellere selv hente posten ved nærmeste indkøbscenter, og vide at pakken jeg skulle hente er sendt direkte uden svinkeærrinder hertil, uden at pakken først er blevet sendt ud til min private adresse, for derefter tilbage igen, for derefter først i morgen at kunne afhente, fordi postmand Per først lige skal komme tilbage fra sin postrunde . Det kunne jeg se noget for i, jeg skal alligevel ind og handle, så om jeg også lige skal tage min post med hjem, betyder intet.

Jeg synes som Overingeniør Petersen beskriver, at det er spildte penge, idet postomdeling i fremtiden vil være reduceret til et minima og sikkert selvbetjening via automater i nærmeste større by.

Jeg vil hellere donere de 5-700 kr. det minimum koster + opsætningstimeløn/tid, til noget andet i stedet end at kaste dem ud af vinduet som her.


09. nov 2011 kl 19:44

avatar

Ruben Hansen

Hvis man ikke har en postkasse

Hvad sker der med min post, som ikke bliver bragt ud, når jeg ikke har en lovligt anbragt postkasse? Altså, jeg har aldrig set regningen, som ikke blev afleveret til mig, og derfor ikke blev betalt. Først var det skraldespandene som skulle ud på vejen, nu postkasserne. Næste bliver vel at vi skal hente fjernvarme, gas og el i skellet. Avisbudene er vel ikke ramt af postloven? De skal vel bringe avisen helt ind? Ellers røg det abonnement da godt nok hurtigt.


09. nov 2011 kl 20:03

Morten Andersen

arrrrhh

Helt ærligt jeg kender godt overingeniørens "koncept" - men denne gang kan jeg nu kun sige "tag en tudekiks og tør øjnene" - og kom så videre i jeres liv. En postkasse i skællet er nok ikke verdenens største offer - selv ikke for dem som stdaig bor i eget hus på trods af fremskreden alder! 8 kr/brev er dyrt nok! Men når et postbud får en 150 kr/timen så skal der altså ekspederes en del breve i timen for at holde prisen på dette niveau.


09. nov 2011 kl 20:58

Morten Rom

Re: arrrrhh

Helt ærligt jeg kender godt overingeniørens "koncept" - men denne gang kan jeg nu kun sige "tag en tudekiks og tør øjnene" - og kom så videre i jeres liv. En postkasse i skællet er nok ikke verdenens største offer - selv ikke for dem som stdaig bor i eget hus på trods af fremskreden alder! 8 kr/brev er dyrt nok! Men når et postbud får en 150 kr/timen så skal der altså ekspederes en del breve i timen for at holde prisen på dette niveau.

Det er såmænd ikke et stort offer, det er mere princippet som her gælder. Lidt ligesom den gang PBS ville have 50 øre pr. dankort transaktion, og det skulle smides på brugerne. I stedet røg det på varerne i stedet, idet gebyret stadig skulle betales. Jeg mener dog at hvis nogle vil sende mig varer, breve, må prisen betales af afsender. Bliver prisen for høj, finder man efterfølgende alternativer i stedet. Det virker ikke at forsøge for en kortere periode at reducere postmand Pers udgifter ved aflevering af breve, for hvad bliver så det næste som skal ske? At vi skal flytte alle postkasser laves i containerstørrelse og placeret endu længere ude på vejen så postmand Per kan aflevere i forbifarten uden at skulle nedsætte farten?

For mig er det blevet en pricipsag.


09. nov 2011 kl 21:12

stig per andersen

Re: arrrrhh

Hej Morten

Lad nu være med denne kamp med Etaten.

Du kan bruge:

§ 9. Postmodtagere, som er ude af stand til selv at hente post i brevkassen eller brevkasseanlægget, har efter afgørelse fra de pågældendes kommune krav på at få adresserede forsendelser afleveret direkte til boligen.

Stk. 2. Transportministeren kan fastsætte nærmere regler om levering af forsendelser direkte til boligen. Endvidere udarbejder transportministeren en vejledning herom

Men du udskyder det evt. kun lidt og imens så bruges der mange af de der kommunale kroner, som vi helst ikke vil betale i skat ...


09. nov 2011 kl 21:41

Svend Ferdinandsen

Re: arrrrhh

Gad vide om politikerne har tænkt på udsendelse af valgkort.
Det er måske derfor der arbejdes på forskellige former for elektronisk valg, men store befolkningsgrupper kunne jo mistes på den konto.


09. nov 2011 kl 21:42

Frithiof Andreas Jensen

Re: Postloven

... postdanmark flytter papkasser fra posthuset til hustande for derefter at bringe det tilbage igen, fordi 80% ikke er hjemme på adressen til at modtage pakken.

Her på vejen løser postdanmark dette irriterende problem på forbilledlig vis: Man lader blot pakken blive på posthuset og nøjes med at lægge pakke-adviseringen i postkassen - uanset om nogen er hjemme eller ej ;-)


09. nov 2011 kl 21:48

Palle Jensen

Løn

Postbude får altså ikke 150.- i timen.
Lønnen ligger omkring det absolutte nulpunkt på arbejdsmarkedet.
Det ved jeg fra en af naboerne, som er cykelpost med stor anciennitet.
Måske er der forskel geografisk? Her er det Østjylland.


09. nov 2011 kl 21:52

Morten Rom

Re: arrrrhh

Hej Stig.

Hvis alle lod være med at tage kampe, ville livet være for ensformigt.

Som jeg skriver, er det for mig blevet en pricipsag, da jeg som tidligere mener at PostDK rent faktisk kunne starte med at optimere eksisterende i stedet for at "tisse i bukserne" for at komme videre. Og som jeg også skrev, mener jeg udgiften for forsendelser må ligge ved afsender :-)

Derudover ser jeg det som mange andre steder, man starter hvor det er let. Sætter prisen og til max det kan bære. Optimere uden for egne grænser. I stedet burde man have kikket indad først, optimeret indefra, komme med moderne løsninger. Når der her så ikke var mere at hente, så kan man sætte priserne op, og eventuelt bede folk om at flytte deres postkasser. For mig handler det om principper og at ting tages i den rigtige rækkefølge.

Denne gang er det Etaten. Næste gang bliver det fedtskatterne og andre afgifter som ikke batter til noget alligevel. Men det er en helt anden diskussion.

Og så ender det sikkert også med at jeg må tage bukserne godt ned omkring anklerne og tage et lille prik, for derefter at opsætte en postkasse i skel, en gang i 2015, hvorefter alt kører via NuMegetNemmereID og Sociale networks.

Go' aften til jer alle.


09. nov 2011 kl 21:56

Morten Rom

Re: Postloven

... postdanmark flytter papkasser fra posthuset til hustande for derefter at bringe det tilbage igen, fordi 80% ikke er hjemme på adressen til at modtage pakken.

Her på vejen løser postdanmark dette irriterende problem på forbilledlig vis: Man lader blot pakken blive på posthuset og nøjes med at lægge pakke-adviseringen i postkassen - uanset om nogen er hjemme eller ej ;-)

:-)

Det tyder da på at det er et lokalt postbud, som har forstand på at optimere sine ture. Respekt for det :-)


09. nov 2011 kl 21:59

stig per andersen

Re: arrrrhh

Hej Morten

Nu har jeg en gang siddet i Etaten i 8 år og haft mine kampe både der og senere!

Det giver kun mavesår m.v.

En klog man sagde en gang - har du indflydelse på det? Ja eller nej? Brug tiden på det du er god til ...

Selv er jeg skidetræt af fedtskatten, som rammer de svageste hårdt og endnu værre; modermælkserstatning falder ind under ordningen!

Og god aften til dig Morten


10. nov 2011 kl 01:20

avatar

Jesper Ellegaard

Re: Postloven

For 35 år siden, da jeg var knægt og boede på landet, kom posten helt ind i entreen og lagde posten/pakkerne. Og var der ikke nogen hjemme, var døren alligevel åben - og hvis ikke, lagde han posten i fyrrummet, laden, eller hvor han nu kunne komme ind.
For 10 år siden boede jeg også på landet og der gjorde posten det samme. Puttede breve i postkassen og pakker et sted hvor de kunne stå i tørvejr indtil jeg fandt dem.
For 5 år siden (sådan cirka) var det pludselig slut. Så var der ikke engang tid til at checke om jeg var hjemme, før der lå en du-kan-hente-din-pakke-i-morgen-seddel i postkassen.
Og så skete det vidunderlige.. Post Dk indførte ModtagerFlex. En meget fin aftale mellem mig og Post DK om at de må lægge pakker i fyrrummet, laden eller hvor de nu kan komme ind... fuldstændig som i gamle dage..
Se der blev jeg en lille smule lykkelig.

Jesper
- som faktisk er ret godt tilfreds med det lokale postvæsen.


10. nov 2011 kl 02:37

avatar

Esben Madsen

Re: Postloven

... postdanmark flytter papkasser fra posthuset til hustande for derefter at bringe det tilbage igen, fordi 80% ikke er hjemme på adressen til at modtage pakken.

Her på vejen løser postdanmark dette irriterende problem på forbilledlig vis: Man lader blot pakken blive på posthuset og nøjes med at lægge pakke-adviseringen i postkassen - uanset om nogen er hjemme eller ej ;-)

:-)

Det tyder da på at det er et lokalt postbud, som har forstand på at optimere sine ture. Respekt for det :-)

Niks... Konceptet er at de er for dovne til at ringe på, og du kan stadig først hente det dagen efter... jeg har en enkelt gang fanget pakkebudet (det er jo ikke samme bude til breve og pakker...) da han skulle til at smide pakkesedlen i postkassen og derefter hentet den fra bilen... det er selvfølgelig kun de gange hvor de rent faktisk mener jeg bor på adressen... jeg har efterhånden oplevet ret mange tilfælde af "ukendt på adressen", selvom track & trace viser den har været gevaldigt tæt på...


10. nov 2011 kl 07:21

Uffe Merrild

positiv vinkel

Se det fra den positive side.

Hvis der falder sne, så slipper vi for at rydde indkørslen fordi postbudet ikke behøver at køre derind.

De sidste par vintre havde vi et par centimeter is i indkørslen fordi det ikke var altid der blev ryddet sne før bilerne blev kørt ud.


10. nov 2011 kl 12:11

Anders Kvist

Re: Postloven

Der bliver tidligere i kommentarerne skrevet omkring PostDKs pakker - jeg er enig i at det er elendigt, der kunne de virkeligt gøre noget. Jeg bestiller altid mine pakker enten til arbejdet eller til nærmeste døgnpost. Så kan jeg få tingene når de ankommer og ikke når de har været frem og tilbage med det. Men hvorfor fanden kan de ikke flytte ens pakke-adresse til deres døgnpost så alle pakker bare ankommer der? De kunne da spare enorme mængder på at få folk til det. Og så er de begyndt at flere og flere pakker er uden omdeling - WHAT THE FUCK?!


10. nov 2011 kl 13:47

avatar

Boye M. Wildt

Boykot den forhadte postkasselov

Boykot den forhadte Postkasselov
Så bombastisk lyder udtalelser fra mange husejere om den forhadte Postkasselov. I TV avisen forleden, blev postkasseloven omtalt som en ren farce. Det tavse flertal er meget imod, at de ikke som nu, kan få deres post og aviser gennem brevsprækken eller i den postkasse, de har opsat tæt ved hoveddøren.
Mange har i den offentlige debat, gennem længere tid, givet deres uforbeholdne mening til kende, at de er meget imod Postkasseloven. Hvem der også er imod den nye lov, er Ældresagen, Forbrugerrådet (som for lang tid siden har meldt ud, at det er en stor forringelse af servicen fra post Danmark) og Allan Malskær, formand for Parcelhusejerne Landsforening udtaler citat: Folk er møghamrende irriterede og han er utilfreds med, at Post Danmark og politikerne stikker en regning ud til husejerne, fordi Post Danmark skal spare, og mener i øvrigt, at Post Danmark ikke har forklaret fordelene for husejerne med de nye regler. Det kan selvfølgelig være fordi der ikke er nogen fordele.
Måske skal man hellere fortælle, at det svenske Posten AB. den 24. juni 2009 fusionerede med Post Danmark, hvorefter det blev til det fællesejede selskab Posten Norden AB. Det var således et led i fusionsaftalen, at alle husstande i Danmark skulle flytte deres postkasser ud i skel.
Når man kører lidt rundt i landet, observerer man, at mindre end 10% nu ca. 2 mdr. før loven træder i kraft har opsat eller flyttet deres postkasser. Og det er ikke fordi husejerne ikke er blevet gjort bekendt med reglerne, men snarere fordi de ikke ønsker at efterleve kravet.
En del af de husejere som har gjort tiltag for at efterleve kravet, har enten kun opsat stativet til postkassen, eller har blændet den af med plastiksække, så den ikke kan benyttes af postbuddet, før loven træder i kraft. Det siger noget om holdningen og modviljen.
Ved at boykotte loven og lade være med at flytte postkassen, vil Post Danmark og måske politikerne måske frafalde kravet og dermed imødegå den store mængde postomdelt reklame, aviser og lidt breve, som skal returneres til afsenderen. Desuden vil al skriftlig kommunikation fra det offentlige ske elektronisk fra 2015.
Transportminister Henrik Dam Kristensen, som ellers er en populær mand, vil blandt husejere blive endnu mere populær, hvis han ophæver loven, som vel kan sidestilles med den upopulære grænsekontrol, som nu er ophævet af nye regering


10. nov 2011 kl 14:09

avatar

John Jensen

Postkassebelysning

"Postkasser og brevkasseanlæg skal altid være tilstrækkeligt belyst, således at postbudet altid, uden problemer, kan finde den rigtige modtager."

Hvad er logikken i, at der skal opsættes 2-3.000.000 postkasselamper?
Var det ikke både nemmere og billigere at give de cirka 3.000 postbude en lommelygte hver?

Junioringeniør Jensen


10. nov 2011 kl 14:10

Lars Jørgensen

Re: Boykot den forhadte postkasselov

Ja, hvad sker der nu hvis postkassen ikke kommer ud til skellet....

Vil post Danmark sende et brev med påbud.... Hvordan det så ellers skulle lade sig gøre, når de ikke vil aflevere posten inde på adressen ??

Besparelsen ved ordningen bliver såmen nok ædt op af øget omkostninger på personalepleje da de magelige postarbejder i bilerne bliver overvægtige som følge af dårlig motion.... :-)


10. nov 2011 kl 14:34

Ebbe Holleris Petersen

At post danmark ...

... gerne vil effektivisere har jeg da forståelse for, men at det skal ske ved at staten på vegne af en privat virksomhed vedtager en lov der tvinger knap en million danskere til at flytte (eller købe ny) postkasse det finder jeg totalt uacceptabelt. Hvis post danmark vil have mig til at flytte min postkasse så skal det IKKE ske ved lov, men derimod ved at de komme op med en ide der gør det attraktivt for mig. Som jeg ser det så er konsekvenserne for mig ved denne lov imidlertid:

1) udgifter til indkøb / flytning af postkassen.
2) ringere service (jeg skal gå længere efter posten. Postkassen sidder ikke længere tørt under taget. Postkassen bliver utilgængelig første gang det sner og sneploven kommer forbi, da vi ikke har noget fortorv foran ejendommen).
3) øgede udgifter (skatter) til sunhedsvæsnet til de gamle som til vinter ryger på røv og albuer på isglatte veje på vej ud til postkassen.
4) øgede udgifter (skatter) til betaling af understøttelse til de fyrede post danmark medarbejdere.

Hvor "upside" ved denne lov er for mig kan jeg derimod ikke få øje på. Det kunne være interessant at se hvad tilbagebetaligstiden for denne "optimering" ville være hvis det i stedet for var postdanmark der skulle afholde udgifterne. Så ville det næppe blive gennemført. Jeg har derfor overvejet seriøst om jeg egentlig modtager noget med posten som jeg ønsker / behøver (pakker får jeg altid leveret til arbejde) - eller om jeg bare skal pille min nuværende postkasse ned og så lade post være post. Eller er der også en lov som pålægger mig at have en postkasse?


10. nov 2011 kl 19:16

avatar

Steffen Frøkjær

og hvorfor

Postloven er jo tæt på at være i strid med grundloven.

Postkassen skal ud til fortovet for at postbudet kan aflever posten fra sin cykel, uden at skulle stå af..
JA man postcyklen må ikke være på fortovet, med minder den blive trukket, alså er postbudet af i forvejen.
Eller også skal postbudet bryde loven og cykle på fortovet, og der ved bryde loven..

Alså har vi her med en lov at gøre der opfordre til lovbrud, der med er den i sig selv i strid med Grundloven.


10. nov 2011 kl 19:49

avatar

Jakob Engbæk

Flyt i lejelejlighed

Det er hårdt at bo i villa. Hvis I som jeg boede til leje her hos DIP på Amager, så ville det være meget lettere. Reglerne for postkasser og lejligheder er trådt i kraft og der er blevet sat postkasser op, uden vi skulle gøre andet end at hente nøglerne.
Der er blevet sat 216 postkasser op for i alt 473.908 kr. inklusive moms og administrations omkostninger, det giver 2.194 kr. pr. postkasse og en huslejestigning på 294 kr. pr. år i al fremtid. Hvor meget koster en postkasse til en villa?
Heldigvis kan man stadig få avisen bragt op og ind gennem brevsprækken, dog ikke Ingeniøren. - (jeg bor på 5.sal) -


10. nov 2011 kl 20:14

avatar

Pierre Debié

Re: Flyt i lejelejlighed

Hvor meget koster en postkasse til en villa?

Er set på tilbud til 100 kr, men så skal du selv finde en pind at montere den på.


10. nov 2011 kl 20:59

Niels Foldager

Logik

Den stadige strøm af forringelser og portostigninger finder sin logik derved at PostDanmark ai virkeligheden vil helt af med privatkunderne. Det er krokodilletårer, når de piver over, at vi sender færre breve.

Mht. postkassens placering vil min være mest behageligt anbragt for postbudet, hvis jeg sætter den i indkørslen. Så kan han nå den fra bilvinduet. Anbragt efter de nye regler, vil han være nødt til at stå ud af bilen. Og få motion. Og måske komme til at slå en sludder af i ny og næ.


11. nov 2011 kl 09:35

Willy Hansen

lovbryder ?

Her hvor vi bor, kommer posten kørende og skal så over i modsatte kørebane for at aflevere post...det plejer han at gøre... der er en 10 husstande på samme side, inden der kommer nogen på den anden side osse... det er jo ikke smart eller lovligt, da han jo så holder modsat færdselsretningen... at der så tiļ vinter kommer yderligere et problem når der falder sne... vi har ikke noget fortov, og bor i et sving, så der skal skovles rigtigt meget, når sneploven har været der (hvis den kommer..)... sidste år kom der ikke mange sneplove forbi, ingen busser, (skolebus) og heller ingen post, da sneen havde lagt sig dyybt på begge ender af vejen her forbi... (Postkassen er flyttet efter anvisning af postbudet, så vi går ud fra det er den rette placering...finder vi vel ud af når den omstridte lov træder i kraft...hvad de så vil gøre når de skal aflevere pakker -modtagerflex... vil vise sig..)


11. nov 2011 kl 11:04

Søren Andersen

Ingen skal have postkasser sat op

Opsætning af postkasser tager PostDanmark sig af, i land og by, med relevant afstand imellem.

Til gengæld skal alle nu - også de stakkels villaejere - nu have sat en brevkasse op.

Det er ynkeligt, men interessant hvad højtuddannede og - må man formode - intelligente mennesker kan bruge tiden på at diskutere. Særligt interessant er de "tiltag" som udtænkes for at omgå opsætning af brevkasser, og den "civile ulydighed" der breder sig over det ganske land.

INGEN lavede bøvl da denne lov om brevkasser blev tvunget ned over etagebyggeri - også bygget før 1973.


11. nov 2011 kl 11:33

Jan Lund

Post i sne helvede

Hvorledes vil Post Danmark forholde sig til sne helvedet, hvis vi får de samme vintre som de foregående år.
Vi bor på landet og har altid haft postkassen placeret på husvæggen ved siden af vores hoveddør.
Da vores indkørsel går op til hoveddøren, bliver der altid ryddet sne og saltet, så der er fremkommeligt og sikkert at færdes.

Fra 1 januar kommer postkassen til at hænge på vores hegn i skellet mod vejen, der er kun en græs rabat mellem vej og skel og når der er kommet rigtigt meget sne, og ploven har været igennem er der oftest en sne bræmme på 1 meter i højden eller mere. Så posten kan umuligt nå kassen fra vejen, han kan dårlig nok åbne bildøren, da det er en smal vej og der er sne bræmmer på begge sider af den.
I vinter perioden som sidste år varede flere måneder, kan vi så forvente at vi ikke kan få post, eller er der omdelings pligt?
Eller kan man kræve at kommunen kommer og rydder sne foran postkassen, da den nu hænger ud til en offentlig vej?

God jul og godt post år
Jan


11. nov 2011 kl 12:13

Peter Kyllesbeck

Re: Ingen skal have postkasser sat op



INGEN lavede bøvl da denne lov om brevkasser blev tvunget ned over etagebyggeri - også bygget før 1973.


Men disse brevkasseanlæg befinder sig i trappeopgangen. Brevkasser i skel ved villaer er udendørs og kræver passende omklædning afhængigt af vejret for at blive tømt.

@Jan Lund
sne helvede -> snehelvede
sne bræmme -> snebræmme
græs rabat -> græsrabat
omdelings pligt -> omdelingspligt


11. nov 2011 kl 13:18

avatar

Benny Allan Andersen

Re: Postkassebelysning

Var det ikke både nemmere og billigere at give de cirka 3.000 postbude en lommelygte hver?

De har kun 2 hænder!


11. nov 2011 kl 13:30

avatar

Benny Allan Andersen

Re: Flyt i lejelejlighed

Der er blevet sat 216 postkasser op for i alt 473.908 kr. inklusive moms og administrations omkostninger, det giver 2.194 kr. pr. postkasse og en huslejestigning på 294 kr. pr. år i al fremtid.

Hvem mon har ansat de postkasseopsættere? Og hvilken relation har de til jeres gårdmand/ejendomsadministration?:-)


11. nov 2011 kl 14:47

Morten Andersen

Re: Løn

Postbude får altså ikke 150.- i timen.

Lønnen ligger omkring det absolutte nulpunkt på arbejdsmarkedet.

Det ved jeg fra en af naboerne, som er cykelpost med stor anciennitet.

Måske er der forskel geografisk? Her er det Østjylland.

Nej du må meget undskylde - det kan vist højst blive til 145 kr/time - også i Østjylland. Check selv her:

http://www.jobindex.dk/cgi/cv/....cgi

Antalese: 220 arbejdsdage/år - 7.5 timer pr dag

Mvh Morten


11. nov 2011 kl 15:07

Peter Hansen

Re: Ingen skal have postkasser sat op

Opsætning af postkasser tager PostDanmark sig af, i land og by, med relevant afstand imellem.

Til gengæld skal alle nu - også de stakkels villaejere - nu have sat en brevkasse op.

Det er ynkeligt, men interessant hvad højtuddannede og - må man formode - intelligente mennesker kan bruge tiden på at diskutere.

Ja tænk sig at bruge tid på at diskutere om det hedder en postkasse eller brevkasse.


11. nov 2011 kl 15:37

avatar

Pierre Debié

Re: Ingen skal have postkasser sat op

@Jan Lund
sne helvede -> snehelvede
sne bræmme -> snebræmme
græs rabat -> græsrabat
omdelings pligt -> omdelingspligt

@Peter Kyllesbeck du glemte:

vinter perioden -> vinterperioden og
post år -> postår

;-)


11. nov 2011 kl 16:48

Jan Lund

Peter Kyllesbeck

Jeg vil gerne sige undskyld til Peter Kyllesbeck for min manglende evne til at stave.
Da jeg er stærkt ordblind, skriver jeg altid i microsoft word, og hvis ikke ordene bliver rettede, så accepter jeg dem også.
Det tog mig en halv time at skrive indlægget, da der var et par ord jeg skulle bytte bogstaverne ud på, før stave kontrollen kunne finde ud af hvad jeg mente.
Så er det jo altid rart at andre kan se ens fejl.

Jan


11. nov 2011 kl 17:23

avatar

Ruben Hansen

Postkassepligt?

Er der slet ingen der kan svare på det? Hvad sker der, hvis jeg ikke har sat min postkasse ud til vejen? Jeg ved godt at jeg ikke modtager post fra Postdanmark, men hvad siger loven? Er jeg forpligtet til at have en postkasse? Hvordan skal jeg forholde mig til regninger, jeg aldrig har modtaget?


11. nov 2011 kl 17:49

avatar

Pierre Debié

Jan Lund/Peter Hansen

Godt ord igen - og undskyld jeg blander mig. Stavekontroller kan som oftest ikke rette delte ord, der skulle have været sammensatte (de har lettere ved det omvendte). Som ordblind er det vel nærmest umuligt at finde ud af om ord skal være sammensatte eller ej.

Til din trøst, kan oplyses at selv uddannede journalister tit har svært ved den øvelse ;-)


Det er vel ikke lige meget om vi skriver postkasse eller brevkasse. Her i landsbyen hvor jeg bor, har vi kun en postkasse, men næsten lige så mange brevkasser som der er husstande. I en anden tråd er der gjort opmærksom på forskellen mellem lokoførere og togførere; men det er måske osse ligegyldigt?


11. nov 2011 kl 19:18

avatar

Gert Mandrup

Re: Peter Kyllesbeck

Der er da vist ingen grund til at undskylde noget. Til gengæld er du god til at sætte kommaer...

Her er et link til kommaregler:

http://www.almensprogforstaael....htm


11. nov 2011 kl 20:06

avatar

Overingeniør Petersen

Hold jer venligst til sagen

Hvis der er nogen af jer derude, der har et svar på det yderst relevante spørgsmål, som Ruben Hansen stiller herover - så svar ham (altså: Hvor mange års tugt rasp og forbedringshus ifalder man, hvis man slet ikke opsætter en postkasse ved sit hus?). Men orddelingsfluekneppere må for min skyld gerne finde en anden tråd og blære sig i!
Rrrrr!


11. nov 2011 kl 20:33

stig per andersen

Re: Hold jer venligst til sagen

Du kan risikere at miste posten og så er der en bøde på vej hr. Overingeniør ...

Se lovbemærkningen.

"Desuden foreslås det, at ejere af bygninger, villaer og rækkehuse kan straffes med bøde, hvis ikke den påkrævede brevkasse til aflevering af post er opstillet, jf. § 8, stk. 1. Tillige foreslås det, at ejeren af en ejendom, hvortil der hører landsbrugsjord, kan straffes med bøde, hvis ejeren ikke efterkommer kravet om opstilling af brevkasse i tilknytning til ejendommen, jf. § 8, stk. 1. Tilsvarende foreslås det, at ejeren af en etageejendom kan straffes med bøde, hvis han ikke etablerer et brevkasseanlæg i eller ved ejendommen, jf. § 8, stk. 2, eller ikke sikrer postvirksomhederne adgang til anlægget."


11. nov 2011 kl 20:36

avatar

Rasmus Rosenquist

Re: Postkassepligt?

Er der slet ingen der kan svare på det? Hvad sker der, hvis jeg ikke har sat min postkasse ud til vejen? Jeg ved godt at jeg ikke modtager post fra Postdanmark, men hvad siger loven? Er jeg forpligtet til at have en postkasse? Hvordan skal jeg forholde mig til regninger, jeg aldrig har modtaget?

Loven siger du har pligt til at opsætte en brevkasse:

§ 8. Ejeren skal opstille brevkasse ved indgangen til den enkelte parcel ved bygninger, villaer og rækkehuse med en eller flere husstande eller erhverv m.v. For ejendomme, hvortil der hører landbrugsjord, skal brevkassen opstilles ved det naturlige skel til ejendommen, dog således at afstanden mellem bolig og brevkasse højst må udgøre 50 m.

Og straffen:

§ 28. Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der overtræder § 6, stk. 1, § 8, stk. 1-3, § 9, stk. 1, § 11, § 12, § 13, stk. 3-5, § 16, § 19 og § 24.

Og til det med regningerne: Fogeden kommer sikkert ind og ringer på... :-)

/Rasmus

PS. Jeg glæder mig til at se hvorledes politiet vil prioritere denne opgave...




11. nov 2011 kl 21:33

avatar

Pierre Debié

Re: Hold jer venligst til sagen

Hvor mange års tugt rasp og forbedringshus ifalder man, hvis man slet ikke opsætter en postkasse ved sit hus?

Ingen. Kun postvæsenet har ret til opsætning af postkasser,-)


11. nov 2011 kl 22:17

avatar

John Jensen


11. nov 2011 kl 22:33

Peter Kyllesbeck

Re: Jan Lund/Peter Hansen

Undskyld Jan Lund, men teksten bar ikke det sædvanlige præg af ordblindhed.


Som ordblind er det vel nærmest umuligt at finde ud af om ord skal være sammensatte eller ej.

Og til @Pierre Debié: Om et et ord er sammensat eller ej afgøres af om der er enhedstryk. Se http://sproget.dk/raad-og-regl...alen

@Overingeniør Petersen
Du må finde dig i lidt OT. Rrrrr
Og mon ikke spørgeren selv kunne finde svaret vha google, som Rasmus Rosenquist sandsynligvis har gjort.
Her: https://www.retsinformation.dk...5208


11. nov 2011 kl 22:46

avatar

Pierre Debié

Re: Jan Lund/Peter Hansen

Og til @Pierre Debié: Om et et ord er sammensat eller ej afgøres af om der er enhedstryk.

Og...?


11. nov 2011 kl 23:25

Peter Kyllesbeck

Re: Jan Lund/Peter Hansen

@Pierre Debié
... så skal man udtale ordet for at vide om det er sammensat eller ej ;-)
Om bogstaverne så kommer på plads, er vel det ordblindhed handler om.


12. nov 2011 kl 00:28

Aleksander Hansen

Re: Boykot den forhadte postkasselov

Jeg glæder mig godt nok ikke til at jeg bliver husejer, så lovkrav om udsætning af postkasse bliver en så stor uretfærdighed at det skal besvares med civilulydighed! Det hænger vel sådan sammen at når man skal ind i huset skal man alligevel forbi sin postkasse, så derved frafalder argumentet om den ekstra tid det tager at hente sin post. Mht. til reklame og lokalavis mængden så var det for mig rigeligt nemt afmelde nej tak til begge - over nettet. Ældre og handikappede vil så vidt jeg ved stadig få deres post leveret til døren.
Man skal da stadig være lidt glad for at man i det 21 århundrede stadig har folk til manuelt at levere ens information til sin adresse, selvom disse sagtens kunne være leveret elektronisk. Om dette så kræver at der nødvendigvis skal opsættes brevkasser ved skellet, er dette en ringe pris for et helt igennem uddateret system, der i sammenligning andre lande ikke er meget bedre. I USA hvor jeg bor nu er folk holdt helt op med at bruge US postal Service hvis de skal være sikre på at posten når frem. Da US postal service er gået helt til hundene ved ikke at effektivisere sin model efter den faktiske virkelighed som Post Danmark prøver. Med det resultat at alt seriøs post nu skal sendes med UPS, DHL mv. til en pris der er højere end 8 kr/brev.


14. nov 2011 kl 10:53

Hans Eriksen

Fattigdom

Med den hastighed liberalisterne, med Cepos i spidsen, overtager styringen af vores samfund, vare det ikke længe før der er så meget fattigdom her i landet, så det ikke kan betale sig at sende arbejde til Kina.


14. nov 2011 kl 22:26

Niels Foldager

Re: Ingen skal have postkasser sat op

Søren Andersen:

Opsætning af postkasser tager PostDanmark sig af, i land og by, med relevant afstand imellem.

Til gengæld skal alle nu - også de stakkels villaejere - nu have sat en brevkasse op.

Den Danske ordbog:

Postkasse:

1. metalkasse som postvæsenet har anbragt på et offentligt sted til opsamling af breve og andre forsendelser som folk lægger i kassen;

2. kasse til modtagelse af post, aviser m.m. til en bestemt adressat • fx fastgjort udendørs el. hængende på indersiden af en dør med brevsprække; synonym: brevkasse


14. nov 2011 kl 23:23

Peter Herløv

Re: Postloven

... postdanmark flytter papkasser fra posthuset til hustande for derefter at bringe det tilbage igen, fordi 80% ikke er hjemme på adressen til at modtage pakken.

Her på vejen løser postdanmark dette irriterende problem på forbilledlig vis: Man lader blot pakken blive på posthuset og nøjes med at lægge pakke-adviseringen i postkassen - uanset om nogen er hjemme eller ej ;-)

:-)

Det tyder da på at det er et lokalt postbud, som har forstand på at optimere sine ture. Respekt for det :-)

Niks... Konceptet er at de er for dovne til at ringe på, og du kan stadig først hente det dagen efter... jeg har en enkelt gang fanget pakkebudet (det er jo ikke samme bude til breve og pakker...) da han skulle til at smide pakkesedlen i postkassen og derefter hentet den fra bilen... det er selvfølgelig kun de gange hvor de rent faktisk mener jeg bor på adressen... jeg har efterhånden oplevet ret mange tilfælde af "ukendt på adressen", selvom track & trace viser den har været gevaldigt tæt på...

Forretningsgangen med pakker der "ikke kunne afleveres" er bestemt ikke ny, det er mange år siden jeg sidst modtog en pakke på gammeldavs manér, altså uden at skulle stå i kø på posthuset den efterfølgende dag.
For den arbejdende del af befolkningen kan dette irriterende tidsspilde dog undgås ved at adressere pakken til sin arbejdsplads :-)


19. nov 2011 kl 23:17

Peter Hansen

I Århus får alle ansøgere dispensation

http://jp.dk/aarhus/politik/ar....ece

Nemt at slippe for postkassen

Aarhus-rådmand giver postkasse-dispensation uden at undersøge baggrunden. Er det ok?


...Rådmand Dorthe Laustsen (SF) er så utilfreds med, at kommunen skal behandle dispensationsansøgninger for det private Post Danmark, at hun har givet sin forvaltning besked om at godkende ansøgningerne uden at undersøge dem nærmere, som kommunen ellers er pålagt af Trafikstyrelsen...


20. nov 2011 kl 11:21

Jens Åge Holm

Re: Postloven

For den arbejdende del af befolkningen kan dette irriterende tidsspilde dog undgås ved at adressere pakken til sin arbejdsplads :-)

Det er langtfra alle arbejdspladser, der ønsker at håndtere medarbejdernes pakker. Jeg må i hvert fald ikke få sendt pakker til min arbejdsplads.
Når posthåndteringen er udliciteret, så er det ikke en service, de kan tilbyde, uden at det koster dem penge.


05. jan 2012 kl 12:02

avatar

John Jensen

Posten bryder brevkasse-loven

En sjælden gang er de nu meget gode på Extrabladet: http://ekstrabladet.dk/kup/for....ece


05. jan 2012 kl 15:58

stig per andersen

Hvordan har Overingeniøren båret sig ad

Nå Heer Overingeniør

Har De bukket Dem ned og bidt i gruset eller er der et par sortklædte jyder på vej for at give Dem et gratis enværelse med tre gratis måltider om dagen m.v.


05. jan 2012 kl 16:19

avatar

Overingeniør Petersen

Re: Hvordan har Overingeniøren båret sig ad

Vi følger skam pænt loven i vores hus i Gl.Holte - selv om det er under protest i dette tilfælde!
Rrrrrr!


18. jan 2012 kl 19:52

avatar

John Jensen

Re: Hvordan har Overingeniøren båret sig ad

Vi følger skam pænt loven i vores hus i Gl.Holte - selv om det er under protest i dette tilfælde!

Det gælder først rigtigt fra 1. marts 2012, så det er 2 måneders spildt trasken til postbrevkassen.

Kilde: http://www2.postdanmark.dk/iis...2012


18. jan 2012 kl 20:55

Preben Rose

Re: Postloven

For den arbejdende del af befolkningen kan dette irriterende tidsspilde dog undgås ved at adressere pakken til sin arbejdsplads :-)

Det er langtfra alle arbejdspladser, der ønsker at håndtere medarbejdernes pakker. Jeg må i hvert fald ikke få sendt pakker til min arbejdsplads.
Når posthåndteringen er udliciteret, så er det ikke en service, de kan tilbyde, uden at det koster dem penge.

Her skal man nok være opmærksom på, at pakker, afsendt uden for EU normalt altid toldbehandles, når de sendes til en erhvervsadresse.

P.S. Som et kuriosum til jeres diskussion, kan jeg ikke undlade at mindes den kommunale medarbejders triste ansigtsudtryk, da jeg ikke havde en dansk adresse, hvortil de kunne sende skattebilletten, ved min fraflytning fra Danmark :o))


03. feb 2012 kl 13:38

avatar

John Jensen

Levering til brevsprækken i hele februar

Så kom brevet fra Postdanmark
De tilbyder at fortsætte levering til brevsprækken i hele februar måned.
Så må jeg vel helle sætte postkassen op den 29. februar?


Ny i debatten? Opret en brugerkonto

  • Seneste nyt
  • Mest læste
  • Debatterede
 

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev.