/forskning

(Tegning: Lars Refn)

(Tegning: Lars Refn)

Hvad er meningen – kan aber genskabe Shakespeares værker?

Aber, der tæsker løs på et tastatur. Du har sikkert hørt historien før. Hvis de bliver ved længe nok, har de til sidst genskabt Shakespeares samlede værker. Påstanden er ikke længere forbeholdt fiktionens verden. Historien er ved at blive til virkelighed. Skulle man tro.

Af Jakob Rachmanski, søndag 09. okt 2011 kl. 15:00

Den amerikanske programmør Jesse Anderson har rekonstrueret det berømte tankeeksperiment, hvor en flok aber får lov at skrive løs på hver sin skrivemaskine for at se, om de til sidst får genskabt Shakespeares samlede værker.

I den amerikanske version er aberne blevet virtuelle, altså små computerprogrammer, der 21. august i år blev sat i gang med at 'taste' tilfældigt på hver deres tastatur. I dag er de næsten færdige: 99,99 pct. af Shakespeares samlede værker er genskabt, og det berømte tankeeksperiment er således ved at være fuldført i praktis.

Der er dog en række forbehold. For det første er det virtuelle aber. Rigtige aber kan jo ikke skrive på et tastatur. Desuden ses der udelukkende på den rigtige rækkefølge af sekvenser af ni bogstaver, og der ses stort på mellemrum, punktummer og lignende. Så 'Whatsinaname' vil være lige så godt som 'What's in a name?'.

Og nok så vigtigt: Hver gang en sådan sekvens matcher en tilsvarende hos Shakespeare, udelukkes den fra mulige sekvenser, som 'aberne' skal generere. Det sparer samlet set tid i eksperimentet, fordi der hele tiden bliver færre mulige sekvenser at generere for aberne - som der ifølge Anderson er 'nogle få millioner' af.

Således kunne man slutte her og konkludere, at hvis man blot har tid nok og aber (uintelligente væsener) nok til sin rådighed og evt. som i dette forsøg laver bindinger, så forsøget praktisk kan gennemføres - ja, så kan alt reproduceres med den samme mening. Giv aberne, eller hvem som helst, tid nok, og de vil have genskabt Shakespeares forfatterskab.

Men det er forkert! Det, vi opfatter, skyldes vores traditionelle opfattelse af mening, som baserer sig på psykologi. Og opfattelsen er for simpel. Begrebet mening er noget mere kompliceret.

I vores dagligdags opfattelse tror vi, at det, som aberne har begået, er en tekst af Shakespeare. Det siger vores common sense-forståelse af mening. Vi ser de samme tegn som hos Shakespeare, og derfor konkluderer vi, at det, aberne har lavet, har den samme mening. Men egentlig er det kruseduller uden mening.

Og hvorfor så det?

Jo - det, der mangler, for at aber skriver rigtigt, er en viden om, hvordan tegn bliver til ord, som igen kan blive til sætninger og historier. I virkeligheden er det centrale i eksperimentet derfor et indblik i, hvad forståelse og mening er.

For os mennesker giver en sætning mening, for aberne er den derimod volapyk. Hvis, som antaget, aberne har slået fuldstændigt tilfældigt i tastaturerne, refererer samlingen af information, eller kombinationen af bogstaver, ikke til noget som helst. Man kan jo selv spørge aberne. Hvis aberne kunne snakke, ville de stadig ikke vide, hvad det var, de havde lavet.

Sætninger har nemlig ikke en iboende mening, der er løsrevet fra det, de refererer til. Det er os, eller andre intelligente væsener, der skaber forbindelsen.

Putnams tvillingeplanet

For at få et bedre greb om, hvad 'mening' er, skal vi ud på en lille rejse. Forestil dig en tvillingeplanet til Jorden, som på alle områder ligner vores planet med undtagelse af ét forhold: Hvor vi på Jorden har vand (H2O), har man på tvillingeplaneten den vandlignende væske XYZ. Den amerikanske filosof Hilary Putnam konstruerede dette tankeeksperiment for at illustrere betydningen af begrebet 'mening'. Tankeeksperimentet kaldes nærliggende for 'Twin Earth'.

Lad os sige, at jeg befinder mig på tvillingeplaneten, og du er her på Jorden. Vi skal forestille os, at vi begge får til opgave at beskrive henholdsvis H2O og den vandlignende væske XYZ på den planet, hvor vi har hjemme. Selvom den vandlignende væske på tvillingeplaneten har mange, ja, måske alle de samme karakteristika, som man på Jorden vil beskrive vand med, og ikke nogen af de kendetegn, man ikke vil tilskrive vand, er det stadig ikke det, man på Jorden vil kalde H2O, som jeg beskriver. Jeg beskriver derimod den vandlignende væske XYZ - og du beskriver væsken H2O.

Det kan endda tænkes, at jeg slet ikke kender til vand fra Jorden, fordi væsken H2O ikke eksisterer på tvillingeplaneten. Det kan også tænkes, at vi begge opfører os identisk, når vi har at gøre med vand og den vandlignende væske. Vi drikker det, går i bad i det, bruger det til at koge kartofler i osv. Ligesom vi ikke bruger det til noget, man normalt ikke ville bruge vand til. Vores psykologiske tilstand, når vi beskæftiger os med vand og den vandlignende væske, kan ganske enkelt ikke skelnes fra hinanden. De er ens i den måde, vi bruger dem på.

Fortæller det os, at de to væsker er ens? Selvfølgelig ikke. Udgangspunktet er jo netop, at det er to forskellige væsker, selvom vores beskrivelser af dem er ens. Den psykologiske tilstand, vi befinder os i, bestemmer med andre ord ikke, om det, vi taler om - det, der refereres til - i virkeligheden er det samme. Eller sagt anderledes er det ikke afgørende, at vi begge kalder vores væske for 'vand', og har præcis de samme psykologiske tilbøjeligheder, når vi omtaler og beskriver vores væske. For jeg taler om XYZ, og du taler om H2O.

''Meanings' just ain't in the head!', som Putnam udtrykker det - 'mening' er ikke noget, der befinder sig inde i hovederne på os. Med andre ord bestemmer ensartede psykologiske tilstande ikke, at ekstensionen - de genstande, vi taler om - også er den samme.

Hvad er meningen?

Tilbage til Shakespeare og aberne.

Det, vi kan bruge Putnams tankeeksperiment til, er at få en dybere forståelse - en rigtigere forståelse - af, hvad 'mening' er. For når vi ser abernes arbejde, er vores første indskydelse formentlig, at vi har at gøre med en nøjagtig reproduktion af Shakespeare. Vi er i en psykologisk tilstand, hvor vi vil beskrive abernes og Shakespeares arbejde på samme måde. Ja, beskrivelserne kan måske slet ikke skelnes fra hinanden. Og havde vi ladet den psykologiske tilstand råde, havde vi tillagt Shakespeares værk og abernes reproduktion samme mening. Fejlagtigt.

På samme måde som det også ville være forkert at slutte, at XYZ og H2O var den samme væske, blot fordi folk på tvillingeplaneten og Jorden havde beskrevet hver deres udgave af vand.

Det strider måske mod vores gængse opfattelse, fordi vi umiddelbart er tilbøjelige til at tage udgangspunkt i, at mening bestemmer referencen. Men når vi ser resultatet af abernes åndløse tasteri, er det slet ikke Shakespeare, vi ser. Og det interessante aspekt ved Andersons eksperiment er ironisk nok ikke det, som aberne har opnået, men tværtimod det, som de ikke har opnået.

For selv efter en million år vil en million aber nemlig slet ikke have skrevet én eneste linje af Shakespeares værker. De vil bare have sat nogle tilfældige kruseduller. Teksten har ikke en iboende mening. Derfor er det ikke kun en problemstilling, der begrænser sig til tilfældigheder og sandsynligheder. Det er heller ikke et spørgsmål om teknologisk udvikling, processorhastighed osv., som man måske kunne tro. Problemstillingen er dybere og handler om begrebers mening og deres forhold til de eksisterende ting, som begreberne handler om.

Vi har måske en forventning om, at det med tiden kan lade sig gøre at få alt til at blive produceret. Men det er blot den psykologiske tilstand, vi befinder os i. Det er med andre ord vores psykologi, der spiller os et puds.

I virkeligheden er intet blevet produceret - Shakespeare kan fortsætte med at være unik.



09. okt 2011 kl 15:53

Lasse B

Ikke enig!

Så kan alt jo ud fra een stor samlet gang pladder, generere alle skrevne værker i historien, såfrem at man bare kan bytte rundt på sætninger.


09. okt 2011 kl 16:40

avatar

Niels Terp

Sig det til Shakespeare !

Hvis en roman er skrevet af Shakespeare er det det ypperste udtryk for kultur, men hvis præcis den samme tekst er skrevet ved en tilfældighed af en abe eller en computer, er det blot kruseduller på et stykke papir ?!???!

Der synes godt nok at være en usandsynlig lang og kraftig agurkesæson på "Ingeniørens" redaktion !

Næh, hvis i VIRKELIG vil have noget spændende at skrive om, så se lige her:

Tallet pi er som bekendt en uendelig decimalbrøk, som aldrig gentager sig selv. Så man skal blot dele pi op i grupper af to cifre, tildele hver tocifrede værdi en karakter, og så kører vi der ud af, indtil der viser sig noget interessant.

Pi indeholder ikke blot Shakespeares samlede værker, det indeholder også alle de kladder han skrev, og alle de ting han kasserede. Her findes også opskriften på antigravitation, overlyshastighed, tidsrejser m.m.m.

På minussiden kan egentlig kun anføres at der bliver et hulens arbejde med at sortere outputet !


09. okt 2011 kl 17:12

kurt christensen

mening

det vil jo stadig give mening for os, for værket passer til vores referenceramme, at der ikke er et geni men en tilfældighed bag ved er så noget vi skal forholde os til, måske vi skal sætte computere til at skrive fremtidens hovedværker ud fra tilfældighedsprincippet, for hvorfor skulle man ikke benytte dette princip når nu det kan skabe for os mesterværker, så kan vi også blive fri for alle de opblæste genier


09. okt 2011 kl 19:21

avatar

Lars Lundin

Vrøvl

Det beskrevne eksperiment har intet med det originale at gøre.

Forskellen i kompleksitet mellem det originale tankeeksperiment og det faktiske forsøg, hvor man arbitrært vælger at 9 korrekte tegn kan gemmes, mens der tastes videre, er så stor at de intet har med hinanden at gøre.

Hvorfor ikke bare lave et nyt eksperiment, hvor de virtuelle abers enkelte tastetryk bliver gemt, så snart de matcher eet i originalteksten? Så vil man se at det går endnu hurtigere. Eller hvad med kun at generere teksten i stykker af 1 bit? Så skal det nok gå stærkt med helt tilfældigt at generere Shakespeare.

Men ingeniørens artikel giver da en antydning af forskellen.


09. okt 2011 kl 21:52

Kim Sahl

Tomt

Det i tråden omtalte forsøg indeholder så mange forbehold, at det er værdiløst.
Helt glemt er i øvrigt at Shakespeares værker ikke er underværker for enhver. Hvad der for den ene er skønhed er for en anden hovedrøstende tomt.
Tilbage står spørgsmålet om aber virkelig kan skrive de mange Shakespeareske bind med vers og poesi.


09. okt 2011 kl 21:56

Johs. Løvefod

Sandsynligheder

Jeg har altid set eksperimentet som en måde at anskueliggøre sandsynligheder/uendeligheder på.
Og dertil er det glimrende.
Jeg tvivler personligt på at mange her vil til at blande 'mening' ind i det.

Ikke desto mindre en imponerende feat af programmøren, en en fin illlustration af computerens kraft.


10. okt 2011 kl 08:15

avatar

Michael Nielsen

Re: Sandsynligheder

Jeg er ikke enig... Jeg synes det er en storm i et glas vand. Som jeg har forstået det, er det blot en lille statistisk øvelse lagt ovenpå et kendt populistisk eksperiment.

Hvad er formålet ved at påvise at en (for computeren/aben) tilfældig 9-tegns-kombination vil forekomme på et eller andet tidspunkt i en tilfældigheds-tegns-generator? (Det er jo åbenlyst at det vil den gøre). Med de restriktioner som er pålagt dette forsøg giver det endda endnu mindre mening udover det er spild af spalteplads.


10. okt 2011 kl 09:28

Jakob Rachmanski

@Johs. Løvefod

Hej Johs!

"Mening" er afgørende for at forstå begrebet sandsynlighed. Hvis man ikke ved, HVAD det er en sandsynlighed for, er der er heller ikke nogen grund til at spekulere i en sandsynlighed. Sandsynlighed er med andre ord noget, der skal give mening i forhold til noget. Man skal bruge "mening" for at kunne sammenligne.

bedste hilsner,
Jakob


10. okt 2011 kl 13:25

Kim Kaos

Tankeekspriment?

Når det kommer tilstykket så er det jo ikke et rigtigt tankeeksperiment - mere en konstatering af hvis vi har aber og tid nok så vil en af dem på et tidspunkt skrive Shakespeares samlede værker.

Og på et tidspunkt efter 1564 og før 1616 lykkes det for en af aberne at skrive værket - for hvad er vi andet end menneskeaber når det kommet til stykket og der skal utroligt mange af os til før der dukker et ægte geni op - en af dem der gør forskel.





10. okt 2011 kl 13:41

kurt christensen

påstand

jeg vil påstå at det matematisk kan bevises at hvis man sætter en flok aber til at hamre tilfældig i tastaturet uden at udvikle sig ud over dette stade, så vil ikke engang palle alene i verden fremkomme!
sandsynligheden for at de skulle ramme alle taster rigtigt ender i uendeligheden.


10. okt 2011 kl 14:02

Sten Basbøll

9-tegns-kombinationer falder i hak

Lars Lundins betragtninger. Ja der er et eller andet der gør det for nemt.

Man kunne også forudsætte, at alle tegnene på en side, i et kapitel eller i et helt værk skulle komme i rigtig rækkefølge i forhold til referencen.

.
Uden referencen ville venten på et eller andet brugbart nok blive en rigtig langhåret opgave.

Bare se hvor svært nogle har det med; Hvad er meningen med livet?






10. okt 2011 kl 14:12

avatar

Flemming Sørensen

Som Wittgenstein sagde:

Wovon man nicht sprechen kann, darüber muß man schweigen.

Niels Terp har ret: Pi er mere interessant end ovenstående artikel, som er alt for lang i spyttet ...


11. okt 2011 kl 13:02

Jakob Rachmanski

Re: mening

Hej Kurt,

Mere langspytteri:

Giver man en bille blæk under fødderne, og den pludselig har tegnet noget genkendeligt, vil vi både sige, at det den har tegnet, er et tilfælde, og at det ikke var billens mening at tegne det.

Meningen er noget vi tillægger, som du rigtigt siger, fordi de tilfældige streger billens fodspor har aftegnet, har en værdi i VORES referencesystem. Men stregerne har derimod ikke en mening eller værdi i sig selv.

Stregerne giver mening FOR OS. Men det ville være forkert at sige, at billen har tegnet noget som helst. Den har blot gået rundt på må og få. Måden stregerne er opstået på - deres kausale historie - er nemlig afgørende.

Abernes tilfældige tasteri er heller ikke noget, de har SKREVET. De har tastet noget, som VI tillægger værdi. Måske mest fordi det er kuriøst. Men teksten har ikke en mening som sådan. Teksten er nemlig ikke opstået på den rigtige måde - dvs. gennem bevidste valg og fravalg.

Flere af jeres kommentarer er desuden gået på, at forsøget ikke ligner det oprindelige i tilstrækkelig grad, og at det derfor er trivielt og ikke informativt. Ja, måske endda ligegyldigt. De beskrevne forbehold, som Andersson har taget, gør, at forsøget måske bedre kan sammenlignes med en evolutionær udvælgelsesproces. Mit primære motiv med artiklen har dog ikke været at analysere om Anderssons forsøg minder om det filosofiske tankeeksperiment til punkt og prikke eller en anden situation, men derimod hvad det fortæller om begrebet mening.

bedste hilsner,
Jakob


11. okt 2011 kl 13:14

kurt christensen

Re: mening

Der er jo intet der giver mening hvis ikke der er en modtager til denne, heller ikke et budskab der er skrevet af den sidste der kunne forstå dette, hvis denne er død. Mening er kun et begreb intelligensen bruger for at gøre omverden brugbar i forhold til sig selv.


11. okt 2011 kl 13:30

kurt christensen

Mere mening

Mening eksisterer dermed ikke før end behovet derfor opstår.


11. okt 2011 kl 13:37

Kim Sahl

Plat

- og krone.
Man siger 50% chance for P og 50% chance for K.
Chancerne for at aberne kunne skrive blot een sætning poesi, er forsvindende og kan beregnes matematisk i forhold til hvile regler der skal gælde for beregningen. MEN -
Slår aben en møntplat, er der intet der forhindrer kronen i potentielt først at fremkomme om uendelig lang tid! om uendelig mange kast. Uendelig mange kast kan ikke realiseres, så vi risikerer at kronen aldrig bliver slået!
Med andre ord aben kan risikere aldrig at kunne slå både en plat og slå en krone! men må måske nøjes med blot een af delene.
At skrive en hel abebog er en opgave af helt andre dimentioner, når ikke engang der gives sikkerhed for udfaldet af abens plat/krone forsøg.


11. okt 2011 kl 13:42

Kim Sahl

Mening

Hvad der for den ene giver mening, giver for en anden ingen mening.
Hvad der for den første gav mening, vil til en anden tid (for den samme) ikke mere give nogen mening.


12. okt 2011 kl 16:20

Mogens Michaelsen

Forståelse og mening

Hvis nu man forestiller sig, at mennesket aldrig var opstået her på Jorden, og en flok aber ved et mirakel fik adgang til en skrivemaskine, som de går i gang med at taste løs på. Så ville det være muligt, omend meget usandsynligt, at de tilfældigvis kom til at indtaste noget, der rent fysisk er identisk med det vi kender som et værk af Shakespeare. Men betyder det, at de har frembragt det samme som Shakespeare?

Det vil jeg bestemt ikke mene! Der ville ikke eksistere noget intelligensvæsen her på Jorden, der ville være i stand til at FORSTÅ det frembragte "værk". Og derfor er det slet ikke litteratur, for slet ikke at sige ypperlig litteratur. Det ville faktisk ikke adskille sig fra en hvilken som helst anden tilfældig rækkefølge af tegn.

Eller sagt på en anden måde: Et litterært værk er kun det det er, fordi der er nogen, der er i stand til (mere eller mindre!) at forstå det.

Men samtidig er det vel heller ikke rigtigt at sige, at det "kun eksisterer i hovedet på læseren"?

Det sidste opfatter jeg som pointen i artiklen (?)


12. okt 2011 kl 16:39

kurt christensen

Re: Forståelse og mening

så du forventer at intelligens finder noget som kan tydes som et literært mesterværk i en naturskabt tilfældighed på et tidspunkt? og jo, mesterværket eksisterer kun i hovedet på den der er bekendt med det, eller fordi der er nogen som evner at se det som et mesterværk. hvis naturer skulle skabe et sådan produkt må man i sandhed kalde det et naturskabt mesterværk, og igen udfordre vores evne til at fatte det muliges kunst i dette univers


12. okt 2011 kl 16:40

Bernhardt B. Husen

Jeg søger fortvivlet...

...efter et ord der overgår "vrøvl" flere gange...


12. okt 2011 kl 17:05

Mogens Michaelsen

Re: Forståelse og mening

Nej, sådan set ikke.

Når det er muligt for mennesker at forstå Shakespeare, selv om man selv tilhører en anden kultur og tid, så er det fordi denne kulturforskel er relativt lille - sammenlignet med den forskel, der temmelig sikkert vil være for intelligensvæsener fra en anden planet. De vil givetvis have pokkers svært ved at forstå det.

Den forståelse et intelligensvæsen har af verden afhænger netop ikke KUN af intelligensen som sådan. Måden at forstå verden på er netop noget der ligger ud over intelligensen. Mens intelligens er en egenskab ved det enkelte individ, så er måden at forstå verden på kun delvist individuel. Den er også i høj grad kulturbestemt - dvs. bestemt af den kultur individet vokser op i.


12. okt 2011 kl 17:15

kurt christensen

Re: Forståelse og mening

mon ikke en fremmede intelligens ville se med det samme at her er der noget der udskiller sig fra det natulige forkomne i universet, og kunne få en minimal forståelse for dette, i øvrigt, gad vide hvor stor forståelse-sammenfald vi har med Shakespeare, selv om vi da nok forstår essensen i hans værker.


13. okt 2011 kl 22:01

steen ørsted

Snyd

Den oprindelige påstand lyder : Hvis en abe skriver på tastatur uendeligt længe, vil den på et tidspunkt have skrevet Shakespeares værker. Men det er ganske rigtigt noget vrøvl. For det første vil det ikke kunne lade sig gøre for en udødelig abe at skrive uendelig længe, ligemeget, hvor længe den bliver ved. Selvom den startede i stenalderen, (længe før Shakespeare) vil den aldrig være nået ret langt i forhold til uendeligheden (faktisk altid kun uendelig kort). For det andet kan der findes uendelig mange forkerte løsninger, ligesom der kan være uendelig mange forkerte løsninger på regnestykket 2+2.
Desuden er det MEGASNYD, at elektronaben får lov at trække de rigtige gæt ud af opgaven. Så vil den selvfølgelig blive færdig
Men det gælder altså ikke. Steen


14. okt 2011 kl 23:27

Gert Westphall poulsen

Lad de samme aber spille Samuel Barbers

Det samme problem ville opstå, hvis man over tid lod aberne stryge på en violin. Det er kun i den yderste teori at aberne ville kunne spille 2 satsen af Samuel Barbers violinkoncert om de så fik en milliard år. Sansynligheden for at violin og violinbuen går i stykker inden er overvejende sansynlig


Ny i debatten? Opret en brugerkonto

  • Seneste nyt
  • Mest læste
  • Topdebat
Populært på Facebook
 

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev.