En tur bag jerntæppet...

Af Poul-Henning Kamp,  søndag 18. sep 2011 kl. 13:40

Jeg skal ud og rejse og blandt andre destinationer er en USAnsk flådebase som i dette tilfælde ligger i USA.

Det betyder at jeg skal igennem hele USAs antiterrorist cirkus.

I forvejen er min INS folder fyldt med underlige fodnoter, forklaringer og undtagelser.

For mange år siden var jeg til en konference i SF og tog en en-dags svip-tur til Seattle for at besøge en ven.

I SFO blev jeg bedt om at tage venstre sko af så den kunne blive poleret med en lille bommuldsklud som derefter blev undersøgt for nitrogen-dobbelt- og trippel-bindinger.

Da jeg I Seattle på vej hjem igen blev bedt om at tage venstre sko af, spurgte jeg naivt om han ikke kunne bruge den højre, når nu den venstre var blevet poleret i SFO ?

Nogle få meter væk foldede en marinesoldat med et latterbrøl sammen over sit maskingevær og da han kom til hægterne igen fortalte han, at han havde stået i dagevis og tænkt på om terroristerne vidste at de bare skulle fylde sprængstoffet i højre sko, så var der fri bane.

Fyren med bommuldskludene blev dybt fornærmet og forklarede at "de var blevet trænet til at gøre det på præcis den måde", tilkaldte sin "supervisor" og så kostede det mig endnu en anmærkning hos INS, "for et meget nærliggende spørgsmål", som Steen ville sige.

Jeg duer simpelthen ikke til sikkerhedscirkus.

Denne gang kommer der oven i alle de andre komplikationer en fodnote i mine rejseplaner om at jeg agter (på vej ind) og har været (på vej ud) i nærheden af "Our Troops", selvom den pågældende flådebase stort set kun er ornamental.

Ud over den nu obligatoriske gang håndsex fra DHS kan jeg derfor forvente at få min laptop og mobiltelefon undersøgt og sandsynligvis backup-kopieret.

Jeg har overhovedet ikke lyst til at bruge en dag i lufthavnen på at forklare at jeg skriver mit eget operativsystem og at det krypterede filsystem ligner noget Bandits Of the Beltway bruger, fordi det var mig der skrev det til Bandits Of the Beltway til at begynde med.

Folk arbejder ikke i sikkerhedskontrollen i en lufthavn, hvis de kan forstå den slags ting og deres nuancer.

Jeg har engang haft en fornøjelig diskussion om hvorvidt et ESCON board til en Cisco router var "a computer" eller ej.

Hvis det var en computer skulle vi tage den ud af papkassen, tænde den og køre den igennem "the xray" en gang til.

Hvis det ikke var en computer kunne vi bare tage den og gå videre.

Vi nævnte ikke den indlejrede i960 CPU og ventede nogle hundrede meter med at ryste på hovedet.

I særdeleshed har jeg ikke tænkt mig at udlevere passwordet til mit krypterede filsystem og tilstå dem en kopi af hele mit professionelle virke, ikke mindst fordi deres sædvanlige keyword search ville få orgasme over mit mailarkiv.

Turen bliver derfor enten helt uden laptop, med et par pdf-filer på en USB-stick, eller med en eller anden tilfældig laptop der omhyggeligt er steriliseret inden rejsen.

Præcis som man plejede at gøre hvis man skulle rejse bag jerntæppet...

phk



18. sep 2011 kl 15:06

avatar

Peter Hansen

Husk ..

.. at rense mp3 afspiller, mobiltelefon, mv. for alt der bare tilnærmelsesvis ligner noget der KAN være piratkopieret.

Og husk også at USB-sticks helst ikke sletter indhold, men kun omskriver indeks så det gamle ikke umiddelbart ses, selv om det sædvanligvis ligger der endnu.

Jerntæppet, det blev bare trukket op og er nu faldet igen et andet sted og har det godt. De har vist misforstået den med genbrug der ovre.


18. sep 2011 kl 15:52

avatar

Anders Christensen

Never ask questions...

http://xkcd.com/651/

Smid den bærbare i bagagen, hvis du tror den kan holde til det. Medmindre du også forventer, at den bliver gennemsøgt.


18. sep 2011 kl 16:02

kurt christensen

Server

En hjemmeserver kunne vel løse mange problemer


18. sep 2011 kl 16:17

Mads Bahrt

Windows Vista to the rescue

Uden at den er skudsikker kunne jeg forestille mig at hvis din laptop booter direkte ind en Windows, så er jeg ikke sikker på at der er nogen ved DHS der vil studse over at der ligger et krypteret filsystem ved siden af. Så kan man altid lave en eller anden tastekombination der starter BSD'en. Jeg mener at have læst et eller andet sted at du købte en Vista-licens for et par år siden :-)


18. sep 2011 kl 16:20

stig per andersen

Fort Brag

Hej P-HK

Hvordan får man adgang til en amerikansk militærstation?

Kunne fandme mig godt se marinesoldaterne på arbejde ligesom i "Røven af 4. division" ...


18. sep 2011 kl 16:23

avatar

Poul-Henning Kamp

Re: Fort Brag


Hvordan får man adgang til en amerikansk militærstation?

Melder sig frivilligt ?

Bliver inviteret ?

Spørger pænt om lov ?

Kigger forbi når de har "åbent hus" dag ?


18. sep 2011 kl 16:31

Ebbe Tranberg

Profiling works

Alt dette pjat er kun til fordi den politiske korrekthed forhindrer profiling.
http://img2.moonbuggy.org/imgs....jpg


18. sep 2011 kl 16:41

stig per andersen

Re: Fort Brag

Jeg skal ud og rejse og blandt andre destinationer er en USAnsk flådebase som i dette tilfælde ligger i USA.

Nu var det altså seriøst ment - hvad skal der til?

Har selv prøvet at være på en lille del af basen i Marseille - båden under hangarskibet var sq lille - møj lille ...


18. sep 2011 kl 16:49

avatar

Poul-Henning Kamp

Re: Fort Brag


Nu var det altså seriøst ment - hvad skal der til?

I dette tilfælde er jeg blevet inviteret til at give et foredrag.


18. sep 2011 kl 16:50

stig per andersen

Re: Fort Brag

I tilfælde af afbud - ring!


18. sep 2011 kl 17:37

Peter G. Madsen

Immigration

Nu rejser jeg selv til US of A en del og syntes faktisk ikke at de er så slemme ved deres checkpoints i lufthavnen - det skal nævnes at jeg har VISA. Det som bekymrer grænsevagten mest er at jeg nogle gange skriver at jeg bor på et skib og da det ikke har nogen "fast" adresse er det et stort problem.

Selvom jeg har en del "mystiske" kabler til min bærbar har det aldrig været et problem og jeg er aldrig blevet bedt om at tænde computeren (I USA).

Ellers vil jeg ønske dig god rejse:-)


18. sep 2011 kl 17:37

Peter G. Madsen

Immigration

Nu rejser jeg selv til US of A en del og syntes faktisk ikke at de er så slemme ved deres checkpoints i lufthavnen - det skal nævnes at jeg har VISA. Det som bekymrer grænsevagten mest er at jeg nogle gange skriver at jeg bor på et skib og da det ikke har nogen "fast" adresse er det et stort problem.

Selvom jeg har en del "mystiske" kabler til min bærbar har det aldrig været et problem og jeg er aldrig blevet bedt om at tænde computeren (I USA).

Ellers vil jeg ønske dig god rejse:-)


18. sep 2011 kl 18:53

Klaus Elmquist Nielsen

Tak for grinet!

Tak for grinet!

På den ene side forstår jeg godt at USA er blevet lidt bekymret over hvem de lukker ind i deres land efter et 10 år gammelt turiststunt. På den anden side føler jeg mig ikke ligefremme charmeret over at de behandler deres besøgende som kriminelle (fingeraftryk, iris fotografering, datatyveri, ...).

Der er så mange interessante steder at besøge i USA, så som storslående naturområder, vigtige konferencer/messer, flyopvisninger osv. Personligt har jeg nu indtil videre besluttet mig for at holde mig væk af hensyn til min egen sikkerhed.

Helt enig i at man skal være meget selektiv med hvilket IT udstyr man tager med og hvad der er på dette. I forbindelse med echelon diskussionerne kom det frem at der også er kommercielle anvendelser af overvågningen. Og helt ærligt, hvem bryder sig om at blive sagsøgt for at anvende sine egne ideer?


18. sep 2011 kl 19:02

stig per andersen

Re: Tak for grinet!

Hej Klaus

Med dit mellemnavn er nok på uha-uha-listen ...


18. sep 2011 kl 19:19

Klaus Elmquist Nielsen

Re: Tak for grinet!

Med dit mellemnavn er nok på uha-uha-listen ...

Der findes mange varianter af den lille forskel. Så som forskellen mellem politiske modstandere og folk med reel sikkerhedsrisiko. Det står mig klart oven på din kommentar at ikke alle kan skelne mellem disse to begreber!


18. sep 2011 kl 19:40

Eskild Nielsen

Sikkerhedskontrol med og uden sko

Det er mig en gåde, at de steder, hvor man praktiserer sikkerhedskontrol uden sko er de samme steder hvor der er bart flisegulv, hvorimod sikkerhedskontrollen i CPH (med skoene på) har trægulv

Desuden ville det være rimeligt at der var stole på begge sider at kontrollen, så ældre og gangbesværede havde en chance...


18. sep 2011 kl 19:40

stig per andersen

Re: Tak for grinet!

Jeg tænkte på Bjørn uanset om man kan lide ham eller ej - han gør jo kun det en advokat skal gøre!

At han har været et folketingsmedlem glemmer folket ofte - specielt i Danmark.


18. sep 2011 kl 20:54

Bjarke Mønnike

Re: Tak for grinet!

Ja både venstremand og radikal har den gode Bjørn præsteret inden han læste jura og forvandlede sig fra jounalist til sagfører.

Han var i øvrigt kollega med Uffe på TV.


18. sep 2011 kl 21:05

stig per andersen

Re: Tak for grinet!

Og hvad er formålet med dit indlæg Bjarke?


18. sep 2011 kl 22:00

Bjarke Mønnike

Re: Tak for grinet!

Supplerende oplysning til de glemsomme intet andet, men hvorfor spørger du?


18. sep 2011 kl 22:19

Bjarke Mønnike

Jeg havde en Lærling

der havde kørt forstærkt på en ulovlig knallert flere gange og som gerne ville til New York som turist. han var straffet og måtte derfor en tur forbi ambasaden for ar få et specielt turist visum.

Men amerikanerne har nu altid været strikse med deres kontrol af "fjender".

Det måtte kaptajn Kurt Carlsen fra det skæve skib sande, efter han han havde fået en Ticker Tape på Broadway for sin forbliven på Isbrandsen skibet Flying enterprise, indtil det sank ud for Lands end . Hvad skibets last var vides den dag ikke. Han kunne ikke få sin gamle 74 årige far på besøg i USA fordi han havde været medlem af det kommunistiske frihedskæmperkorps Bopa under krigen


18. sep 2011 kl 22:43

Claus Pedersen

Re: Jeg havde en Lærling

der havde kørt forstærkt på en ulovlig knallert flere gange og som gerne ville til New York som turist. han var straffet og måtte derfor en tur forbi ambasaden for ar få et specielt turist visum.

Enten har han misforstået noget eller også holdt hans forklaring på det ulovlige forhold ikke helt vand, for mig bekendt er den omtalte forseelse en overtrædelse af færdselsloven og ikke straffeloven.


18. sep 2011 kl 22:55

Daniel Schultze

Av for den da!

Den halve eller hele time på et år. The horror!

Bare rolig. Jeg er på din side.
Jeg står selv i samme situation med en betalingsring. Dog marginalt mere spildtid hvis jeg følger ønsket om at hoppe over i det offentlige.
6,11~ DAGE om året. Cirka 146 ture gennem US safety.

Kunne ikke dy mig :-)


19. sep 2011 kl 08:10

Rune Jacobsen

Re: Av for den da!

Den halve eller hele time på et år. The horror!

Hvis du tror at det her handler om tidsspilde, så er du vist gået forkert. Du kan snakke om betalingsringen den dag vagterne der piller din bil fra hinanden for at se om du har skjulte bomber.


19. sep 2011 kl 08:34

stig per andersen

Re: Tak for grinet!

Kære Bjarke

Bjørn Elmquist blev cand.jur. tilbage i 1963, så den "Supplerende oplysning" halter lidt ...


19. sep 2011 kl 11:22

Steen Larsen

Fantastisk artikel

Tak for en glimrende artikel Poul og sikken en fantastisk pointe til sidst!

Pt rejser jeg både til Rusland og USA.

I Moskva får man nu et smil og et stempel i passet og man skal ikke længere fylde nogle papirformularer ud.

I USA skal man fylde en told formular ud, forudregistreres online for hver rejse, betale for sin "visa fri" registrering hvert andet år, svare på dumme spørgsmål, fotograferes og tage fingeraftryk af alle 10 fingre som om man lige var blevet anholt for at have gjort noget kriminelt. :-(

Du har helt ret. Jerntæppet ligge nu et andet sted.

Mvh
Steen

PS.

Utroligt at vi i Europa finder os i det her. Vi har en aftale om visa fri rejse og ESTA er jo en slags visa som bare ordnes online. Australien har et tilsvarende system og de kalder et visa.


19. sep 2011 kl 12:45

Bjarke Mønnike

Re: Tak for grinet!

Tak Stig Per Andersen der er da i det mindste nogen ting der kan få dig til at Google, men kunne du så ikke Google færdig......du ved; Ingen opgave er færdig, før end papirarbejdet er gjort :o)

Det er sikker rigtigt, at det forholder sig således med juristen, men jeg har kun kendt ham som TV journalist og folketingsmand......og da han ikke blev valgt gik i lære som advokat.

Hvis man skal være advokat, skal man følge denne linje:
- Gymnasiet eller en anden ungdomsuddannelse.
- Jura på universitetet normeret til 5 år. - gennemsnitlig gennemførelseshastighed er lidt over 6 år.
- Advokatfuldmægtig tager 3 år

http://www.studieportalen.dk/f...2618


20. sep 2011 kl 11:24

Henrik Hansen

Re: Sikkerhedskontrol med og uden sko

Det er jo fordi den hemmelige skanner i gulvet godt kan se igennem dine sko når der er trægulv, men ikke når der er stengulv.

Alting skal da også forklares >_<


21. sep 2011 kl 10:20

Jens Christensen

Re: Jeg havde en Lærling

Lidt sært, når nu BOPA stod for 'BOrgelige PArtisaner'.
Du tænker vist på KOPA.

Og tak for et komplet irrelevant indlæg om studieforløbet for advokater.
Skal vi prøve at holde os bare perifært til trådens emne, Bjarke?


21. sep 2011 kl 10:33

Jan Søndergaard

Re: Jeg havde en Lærling

BOPA stod ganske rigtigt for borgerlige partisaner, men trods navnet var BOPA kommunistisk - man skal aldrig forpasse en chance for at forvirre fjenden :-). Derimod har jeg aldrig hørt om KOPA - hvad er det?


21. sep 2011 kl 11:14

Bo Helsted

BO/KOPA

Som jeg har læst det, startede gruppen som KOpa, fordi flertallet var kommunister. Senere kom der dog så mange borgerlige med i bevægelsen af man så sig nødsaget til at skifte til BOpa.


21. sep 2011 kl 11:15

stig per andersen

Re: Tak for grinet!

Hej Bjarke

Det er da utroligt, at når nogen har en bedre paratviden end dig; ja så har man googlet. Prøv selv af google fremover inden du udtaler dig så skråsikker!

Ps. Man kan f.eks godt blive advokat allerede efter et år som advokatfuldmægtig - vidste du måske det eller skal du lige spørge konen?


21. sep 2011 kl 14:40

Bjarke Mønnike

Hej SPAs

Hvorfor spørge ,hun er advokat . Har du anden viden så tillykke med det, jeg skal nemlig ikke være advokat, men takker for oplysningen :o)

Jens, man har svært ved at undertrykke sit undevisergen når man opdager historiske sorte huller....da andre har oplyst dig om Kopa/Bopa sammenhængen skal jeg undlade også at træde mere i det.

Og bemærk Jens at det er kotyme at svare på spørgsmål, her fra Stig Per Andersen. Det kan måske irritere dig, men Stig Per Andersens er bare nysgerrig og jeg svarer gerne.

Og det er din utålmodighed og mangel på viden der foranlediget en afsporing, som andre venlige har svaret på.

PHK´s sammeligning af USA´s grænsekontrol med Jerntæppet er da ganske morsom her i disse grænseforstærkningtider .




Ny i debatten? Opret en brugerkonto

  • Seneste nyt
  • Mest læste
  • Debatterede
 

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev.