Hvem flyttede laveste fællesnævner ?

Af Poul-Henning Kamp,  fredag 02. sep 2011 kl. 09:30

I de forudgående folketingsvalg har stemmerne fulgt laveste fællesnævner, denne gang ser det ud til at folket har andre planer.

Hvorfor bliver folk pissed over at TV2 laver valget om til et ligegyldigt dulleshow ?

Nogen eller noget må have flyttet den laveste fællesnævner, men det er ikke ret let at se hvor den er blevet af.

Det siger sig selv at krise & arbejdsløshed får folk til at tænke sig en smule mere om, men det er ret tydeligt at DF overhovedet ingen traktion har med deres krav om yderligere racisme ved grænserne.

LA ser også ud til at have det svært med deres finansvenlige budskab, det hjalp dem nok ikke, at det blev dokumenteret at man er 10% bedre stillet hvis man gør det modsatte af hvad danske finansfolk anbefaler.

Konservative havde fat i vælgerne med deres aftale med Radikale og derefter skyder de sig selv i foden med en kandidat deres vælgere hverken vil have eller stemme på, alene på grund af hendes historiske efternavn.

Venstre er alle bare træt af, inklusive venstrefolkene og selv ikke deres "vi forskinger vandmiljøplanen 4 år mere hvis bare bønderne stemmer på os" slikkepind var tiltrækkende, end ikke for landbruget.

Helle og socialdemokraterne er der ikke ret meget buzz ved, hun er den kommende statsminister, men forventningerne til statsministre er ikke så høje for tiden.

Allermest er jeg forbavset over stilheden fra SF, Villy som Robin til Helles batman er en tam affære og hvor er SF's meget berømmede ungdomsafdeling ?

De radikal sidder og lurerpasser midt i og på fløjene høster EL og LA hvad de kan, men det virker som om rigtig mange vælgere ikke rigtig ved hvad de kan gøre fornuftigt med deres stemme denne gang.

Hvis historien er nogen rettesnor, burde vi se meget høj valgdeltagelse i krisetider som disse, men gør vi det ?

Og hvis vi gør, bliver det så med rekordhøjt antal "andre" og "blanke/ugyldige" stemmer ?

Den der kommer tættest på at gætte disse tre tal i debatten herunder, vinder evig hædder og berømmelse...

phk



02. sep 2011 kl 10:47

Michael Jensen

Eller ukendte navne

Og hvis vi gør, bliver det så med rekordhøjt antal "andre" og "blanke/ugyldige" stemmer ?

Eller også ser vi uforholdsmæssigt mange personlige stemmer på unge ukendte kandidater. De fleste er jo dødtrætte af de siddende politikere, så tror det er en god årgang at være ukendt.


02. sep 2011 kl 12:00

avatar

Lars Grønnegaard

Vækst

Det er rigtigt, der er gang i noget.
Politiken bringer i dag et debatindlæg under overskriften "Drop nu al den vækstsnak".
Har hele vækstbegrebet ikke brug for betydelig nuancering?


02. sep 2011 kl 12:51

Bjarke Mønnike

Asger Åmund er....

......med et inlæg i Perspektiv i Berlingeren i dag d. 2.9.2011 fadder til følgende udsagn

"" Vi vil gerne have social indvandring til u-landshjælp udbetalt i Danmark, men vi vil af med folk med lange uddannelser og stærke kompetencer. Tjener de over en million kroner om året, er de aparte og skal kanøfles. Kan de ikke selv finde ud af at komme ud af vagten, så skal den nye millionærskat nok sørge for, at fanden tager de sidste."""

http://www.b.dk/kommentarer/fr...ergi


02. sep 2011 kl 14:13

Lars Pedersen

Socialistiske ingeniører skræmmer mig

Jvf. Ingeniørens meningsmåling fra i dag...

Det skræmmende er tanken om, at ingeniører i en socialistisk stats tjeneste ville kunne skabe det mest effektive overvågningssamfund, koncentrationslejre, fængsler og den mest uigennemtrængelige berlinmur. Med deres hjælp, ville en sådan stat kunne leve og undertrykke sin befolkning i århundreder.


02. sep 2011 kl 14:35

Lars Juul

Re: Socialistiske ingeniører skræmmer mig

En stat baseret på laissez-faire liberalisme og helgenkåring af Ayn Rand, understøttet af nationalkonservative med skjult sympati for de skråremsklædte, skræmmer mig endnu mere.


03. sep 2011 kl 07:18

avatar

Martin Bøgelund

Laveste fællesnævner

Hvorfor bliver folk pissed over at TV2 laver valget om til et ligegyldigt dulleshow ?

Jeg bider mærke i 2 ting:
1) Der var både politikere og "almindelige" vælgere der mente det var godt, og de roste formen som om det var det vildeste p*s siden fremkomsten af blinkende, mangefarvede lyskæder.
2) Det var partiernes 2. violiner (eller derunder) der stillede op til "dulleshow". Ingen partileder ville ses i den omgang "tomgang med speederen i bund". De vidste på forhånd det var "laveste fællesnævner", og at partiernes deltagelse derfor var påkrævet, men også forbudt for partiledere, der vil fremstå som seriøse bud på løsningen af samtidens problemer.

Når partilederne sender deres stik-i-rend-drenge, wanna-be's, og has-beens fremfor selv at troppe op, er det klart for enhver at laveste fællesnævner er der hvor den altid har været; under lavmålet.

Men folk der ikke bekender sig til laveste fællesnævner, vil blive indignerede ved denne platte tilgang til de svære udfordringer vi står overfor. Man har nok lettere ved at se gennem fingre med abefester i opgangstider.

Så laveste fællesnævner ligger stort set hvor den altid har ligget - det er tiden der er en anden.


03. sep 2011 kl 09:04

avatar

Lars Bjerregaard

Blanke stemmer

Føler mig selv alvorligt fristet til at stemme blankt, for første gang nogen sinde, så hvis det er nogen indikation....

Har endnu ikke kunne holde ud at se et valgprogram til ende, og giver medierne en god slat af skylden for fordummelsen og forråelsen i dansk politik.


03. sep 2011 kl 11:28

Bjarke Mønnike

Politik har altid været....

......en beskidt affære......forskellen er ,at idag vises det for åben skærm ,for fuld skrue, op til et valg. Så en blank stemme er bare et tegn på at man ikke har gjort sit hjemmearbejde.......Hjemmearbejdet kunne bestå i, at man satte sig ned og fandt ud af hvilke områder der var vigtige for landet fremover og sammenholdt det med de forskellige partiprogrammer. Når det så var gjort kunne man kigge på de kandidater der stilles op af de partier der matcher ens holdninger bedst. Og så vælge den der virkede mest tilforladelig. De flestes CV er tilgængelige på nettet.

Her er det chokerende at se den børnehave der opstilles. Sammenhold det med at der i Japan er kommet en ny regering med to.....meget unge ministre.....på henholdvis 47 og 49 år :o)

Jeg tror at Johannes far er stolt af sin datter, men jeg tænker på de kvaler staklen har haft, når hun med "englefjæset" har tiltusket sig hans penge og tid :o)


03. sep 2011 kl 11:29

Jørgen Hansen

Millionærskat

Hvis vi får den statsminister PHK gætter på, bliver det måske almindeligt, at det - ligesom i statsministerens husstand - kun er den ene udearbejdende, som betaler skat i Danmark.
Overvejer kratigt at stemme blankt.


03. sep 2011 kl 11:52

Bjarke Mønnike

Re: Millionærskat

Hvorfor dog undlade at stemme hvis Helle er et problem. Simon Emil vil da gerne have din stemme istedet for:o)


03. sep 2011 kl 11:52

Rune Kristensen

@Lars J

Lars J skrev:
"...nationalkonservative med skjult sympati for de skråremsklædte..."

DF er heller ikke min livret, men de er det mest pro-Israel parti vi har i folketinget - hvilket gør din nazi-sammenligning meningsløs.

Jeg er i øvrigt helt enig med DF på dette punkt omkring at være pro Israel.

Mvh Rune


03. sep 2011 kl 12:24

Henrik Pedersen

Europa-parlamentets landbrugskomité

som netop har bevilliget 2 mil. euro til forskning i homeopatisk dyremedicin.

Hvilket viser, at de aktivt fører Europa tilbage til stenalderen.

Man tror det er løgn. Men det er Voodoo.


03. sep 2011 kl 14:36

Mikael Boldt

Re: Laveste fællesnævner

Hvorfor bliver folk pissed over at TV2 laver valget om til et ligegyldigt dulleshow ?

Jeg bider mærke i 2 ting:
1) Der var både politikere og "almindelige" vælgere der mente det var godt, og de roste formen som om det var det vildeste p*s siden fremkomsten af blinkende, mangefarvede lyskæder.
2) ...

Jeg bed mærke i, at de eneste positive udtalelser om TV2's valg-udsendelse kom via "citater" givet til ... TV2


03. sep 2011 kl 15:35

Martin Frandsen

Re: @Lars J

Modstandere af staten Israel mener at landets relativt korte historie indeholder eksempler på en agressiv national-religiøs politik. Så set med deres øjne er landet ikke så langt fra en nazistisk realpolitik. Det er naturligvis diskuterbart, og afhænger af ens perspektiv, men Israel har en blodig historie. Ikke mindst på grund af et magtfuldt konservativt element på det politiske spektrum og en tendens til at vælge tidligere militærfolk til politiske topposter.

DF støtter Israel fordi Israels kamp mod ekstreme islamister repræsenterer et et skrækscenarie der kan anvendes i dansk politik. Faktum er, at partiets medlemmer ikke har den historieske viden og indsigt der skal til for at kunne forstå situationen i mellemøsten.

Dansk Folkeparti er på vej til at blive sat uden for indflydelse. Uanset om vi får en V,K (R) -regering eller en S-SF (Ø / R) ledet regering, så er tiden rendt ud for DF. Partiet har sjoflet sine vælgere ved at stå uden for regering og agere bagsæde-chauffører og blandt V og Ks vælgere er der ingen interesse i at fortsætte samarbejdet.

En S-SF konstellation vil finde det naturligt at undvære DF ved forhandlingsbordet. Især nu hvor DF's Søren Espersen har truet med at forlade efterlønsforliget. I øvrigt en paranoid og stærkt spekulativ udtalelse der antager at et K-R samarbejde forudsætter at K løber fra deres aftaler. Paranoia er et sygdomstegn, og DF bør få det undersøgt. Især fordi de uskrevne regler på Borgen taler imod forligsbrud og trusler om samme. Det er netop denne form for truende adfærd der isolerer DF og signalerer utroværdighed - og det er døden i et parlamentarisk multiparti-system.


03. sep 2011 kl 15:46

avatar

Peter Blazejewicz

Re: Europa-parlamentets landbrugskomité

som netop har bevilliget 2 mil. euro til forskning i homeopatisk dyremedicin.

WTF? Kilde?

Hvilket viser, at de aktivt fører Europa tilbage til stenalderen.

Man tror det er løgn. Men det er Voodoo.

Enig! Det er horribelt!


03. sep 2011 kl 15:52

avatar

Jon Bendtsen

Re: Europa-parlamentets landbrugskomité

som netop har bevilliget 2 mil. euro til forskning i homeopatisk dyremedicin.

Har du en henvisning til noget dokumentation?


03. sep 2011 kl 16:42

Claus Madsen

Re: Europa-parlamentets landbrugskomité

som netop har bevilliget 2 mil. euro til forskning i homeopatisk dyremedicin.

Har du en henvisning til noget dokumentation?

Er i virkelig så overraskede at i vil se dokumentation?

Så værsgod:

http://www.telegraph.co.uk/ear...html

Gad vide hvad der ellers foregår i überparlamentet, som jo stort set arbejder i fred for kritisk presse.


03. sep 2011 kl 17:08

Søren Lund

Re: Europa-parlamentets landbrugskomité

Har i overvejet hvor meget 2 mio EUR er i EU-sammenhæng?

Udover at det naturligvis eksisterer som forskningsemne, for dyr såvel som for mennesker, så siger beløbet jo mest om hvor LAV prioritet det har.

2 mio EUR = 3-4 ører per EU-borger. Næppe noget der bringer EU tilbage til stenalderen, hvis det overhovedet er 5 indlæg værd i denne tråd.

Hvor medier dog kan piske stemninger op (og dermed sælge aviser), alene på folks manglende proportionssans!


03. sep 2011 kl 17:38

avatar

Peter Blazejewicz

Re: Europa-parlamentets landbrugskomité

Har i overvejet hvor meget 2 mio EUR er i EU-sammenhæng?



Udover at det naturligvis eksisterer som forskningsemne, for dyr såvel som for mennesker, så siger beløbet jo mest om hvor LAV prioritet det har.



2 mio EUR = 3-4 ører per EU-borger. Næppe noget der bringer EU tilbage til stenalderen, hvis det overhovedet er 5 indlæg værd i denne tråd.



Hvor medier dog kan piske stemninger op (og dermed sælge aviser), alene på folks manglende proportionssans!

Det interessante er ikke, om beløbet er stort eller lille - og jeg har da heller ikke forholdt mig til beløbets størrelse. Næh, det interessante er, at man overhovedet bevilger penge til "forskning" i noget, hvis videnskabelige substans ligger på linje med numerologi, astrologi og alkymisme.
Man må forstå indhold og formål, før man kan tage stilling til prioritering og proportion. En sådan forståelse er tilsyneladende aldeles fraværende her!

Den noget nedladende kommentar om manglende proportionssans er således fuldstændigt malplaceret!


03. sep 2011 kl 17:41

Claus Madsen

Re: Europa-parlamentets landbrugskomité


2 mio EUR = 3-4 ører per EU-borger. Næppe noget der bringer EU tilbage til stenalderen, hvis det overhovedet er 5 indlæg værd i denne tråd.

Eller 50 - 60 ingeniøres hårdt tjente skattebidrag lige ud af vinduet.

Fint nok hvis du synes det er ok. Der er vi så bare uenige.

Kunne ingeniøren evt. undersøge om der er nogle danske parlamentarikere involveret?


03. sep 2011 kl 17:50

avatar

Jon Bendtsen

Re: Europa-parlamentets landbrugskomité

som netop har bevilliget 2 mil. euro til forskning i homeopatisk dyremedicin.

Har du en henvisning til noget dokumentation?

http://www.telegraph.co.uk/ear...ote>
har du ikke en henvisning direkte til kilden? det sker jo at aviser misforstår


03. sep 2011 kl 17:54

Michel Berggren

Prøv her

Det virker lidt mere fornuftigt end det der "eb" site :

http://www.bva.co.uk/2417.aspx...aspx

og der er et link til eu forslaget.

M


03. sep 2011 kl 18:07

Søren Lund

Re: Europa-parlamentets landbrugskomité

Eller 50 - 60 ingeniøres hårdt tjente skattebidrag lige ud af vinduet.

Så vidt jeg forstår, er det ikke meningen regningen skal sendes til 50-60 udvalgte hårdtarbejdende Ingeniører (som jeg selv er en af).

Fint nok hvis du synes det er ok. Der er vi så bare uenige.

Ja, jeg synes det er OK at bruge offentlige midler til forskning - også selvom det ikke er op til mig at vælge hvilke emner der skal forskes i, og hvilke der skal udelukkes.

Jeg synes også det er OK at forskning i homeopati for dyr har så lav prioritet som det har, idet jeg finder andre emner langt vigtigere.

Men alle jer der formår at fare i flint over at man bruger 3,7 ører af hver EU-borgers penge, skylder et sagligt argument for hvorfor man IKKE skulle forske i dette emne, siden det nu falder jer så meget for brystet.


03. sep 2011 kl 18:17

avatar

Poul-Henning Kamp

Re: Europa-parlamentets landbrugskomité

Jeg vil gerne lige tilslutte mig, at "Telegraph" ikke er nogen særlig fakta-bundet avis og at historien i stort omfang handler om at politiker fra Telegraphs foretrukne part får lejlighed til at brokke sig over EU.

Homøopati er når der *intet* aktivt materiale bruges, det er fortyndet således at der statistisk set ikke er et eneste atom tilbage, kun rent vand.

Den smule fakta der er i ovenstående artikel tyder på at der er tale om noget helt andet, nem "afsteriliseringen" af dyrefoder og dyrehold ved at pode med bakterier der er uskadelige men som giver dyrene et imunforsvar imod salmonellla og campylobacter.

Alternativet er "vækstfremmere", dvs. forebyggende behandling med antibiotika, der resulterer i at multiresistente bakterier slår folk ihjel på hospitalerne.

Jeg ville faktisk ikke blive forbavset hvis de 2mioEUR er på vej til KU/Life, jeg mener at have hørt det er noget de er ret langt fremme i skoene med...


03. sep 2011 kl 18:24

Michael Eriksen

Re: Europa-parlamentets landbrugskomité

Måske man skal starte med at stave det korrekt: Homøopati.

Personligt mener jeg også det er fup og humbug og har ingen bedre effekt end placebo.

Men det er der kun en måde at dokumentere på, nemlig ved at underkaste det den videnskabelige metode efter alle kunster regler - inkl. seriøs statistisk talbehandling. Og så kan to mio € altså ikke ophidse mig. Der "forsvinder" mere fra EUs frimærkekasse.


03. sep 2011 kl 18:44

Søren Lund

Re: Europa-parlamentets landbrugskomité

Måske man skal starte med at stave det korrekt: Homøopati.

Begge stavemåder er vist lige korrekte.

http://www.sundhedsguiden.dk/d...ati/

- Ellers helt enig.


03. sep 2011 kl 19:24

Claus Madsen

Re: Europa-parlamentets landbrugskomité

Eller 50 - 60 ingeniøres hårdt tjente skattebidrag lige ud af vinduet.

Så vidt jeg forstår, er det ikke meningen regningen skal sendes til 50-60 udvalgte hårdtarbejdende Ingeniører (som jeg selv er en af).

Nej, de enkelte bidrag ryger ned i en stor kasse først.

Jeg så bare gerne at behandlede borgernes penge med den respekt min illustration lagde op til. Dvs. således at man kunne se 50 - 60 borgere i øjnene og sige; dette er jeres penge gået til.

Men som sagt, det har man jo lov at være uenig i.

Jeg tror vi kan vende tilbage til emnet :)


05. sep 2011 kl 09:54

Lars Juul

Re: @Lars J

Lars J skrev:
"...nationalkonservative med skjult sympati for de skråremsklædte..."

DF er heller ikke min livret, men de er det mest pro-Israel parti vi har i folketinget - hvilket gør din nazi-sammenligning meningsløs.

Jeg er i øvrigt helt enig med DF på dette punkt omkring at være pro Israel.

Mvh Rune

Tja. Jeg vil lige minde om denne sag: http://www.tv2fyn.dk/article/2...ejre

Det er muligt DF ikke vil have noget at gøre med det ekstreme højre, men nogle DF-opstillede har åbenbart ikke noget mod at sympatien går den anden vej. Pro-Israel eller ej.


05. sep 2011 kl 10:11

Lars Juul

Re: Europa-parlamentets landbrugskomité

Eller 50 - 60 ingeniøres hårdt tjente skattebidrag lige ud af vinduet.

Så vidt jeg forstår, er det ikke meningen regningen skal sendes til 50-60 udvalgte hårdtarbejdende Ingeniører (som jeg selv er en af).

Nej, de enkelte bidrag ryger ned i en stor kasse først.

Jeg så bare gerne at behandlede borgernes penge med den respekt min illustration lagde op til. Dvs. således at man kunne se 50 - 60 borgere i øjnene og sige; dette er jeres penge gået til.

Men som sagt, det har man jo lov at være uenig i.

Jeg tror vi kan vende tilbage til emnet :)


Foreløbig skal de jo stå skoleret for revisionsretten, der offentliggør årlige rapporter som bl.a. kan findes her: http://eca.europa.eu/portal/pa...orts

Interessant læsning med revisorernes betragtninger i venstre spalte og kommissionens i højre.


05. sep 2011 kl 11:08

Peter Kyllesbeck

Re: Europa-parlamentets landbrugskomité

Måske man skal starte med at stave det korrekt: Homøopati.

Begge stavemåder er vist lige korrekte.

http://www.sundhedsguiden.dk/d...ati/

- Ellers helt enig.


Nej kun den i Retskrivningsordbogen angivne er den korrekte.
http://retskrivningsordbogen.d...pati

Dansk Sprognævn fastlægger den danske retskrivning og redigerer og udgiver den officielle danske retskrivningsordbog, jf. retskrivningsloven


05. sep 2011 kl 23:00

john jørgensen

Omtanke?

Det siger sig selv at krise & arbejdsløshed får folk til at tænke sig en smule mere om

Ja?
Øhhh: Økonomi er det store emne.
Hvor blev krisens/recessionens rolle i omstilling til grøn, visionær og fremtidssikker økonomi af?

Og hvad med naturen og de truede arter; der er et stærkt stigende antal planter og dyr truet i DK. Flest arter er truet i bymæssig bebyggelse og i skov.

Så omtanke består i at forsøge at sikre den synkende økonomi?

Hvad med vores egen rolle i forebyggelse af sygdom, pleje af gamle, børn,
unge?


Ny i debatten? Opret en brugerkonto

  • Seneste nyt
  • Mest læste
  • Debatterede
 

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev.