/transport

Nyt forslag: Lad rødt lys blinke gult om natten

Folk føler sig dumme, når de står foran rødt lys midt om natten uden trafik. Derfor kunne man indføre et gult, blinkende lys, mener fodgængerforbundet. Rådet for sikker trafik er ikke helt enig.

Af Mie Stage, torsdag 21. jul 2011 kl. 15:22

Både fodgængere, cyklister og bilister føler sig fjollede ved at holde for rødt i gadekryds midt om natten, når der ikke er en forlygte at se i miles omkreds. Derfor sniger mange sig over alligevel, selv om de godt ved, at de ikke må.

»Jeg forstår dem faktisk godt. Lov er lov, og lov skal holdes, men i dette tilfælde er det svært at se det rimelige i, at dum teknik skal bestemme over mig fuldstændig uden grund,« siger formand for Dansk Fodgænger Forbund, Mikael le Dous i en pressemeddelelse.

Står det til Dansk Fodgænger Forbund, så skal det blinke gult om natten i udvalgte gadekryds. Blinkene skal indikere, at nu træder højre vigepligtsreglerne i kraft i stedet for de gængse rød-grøn-regler – undtagen i rundkørsler.

Det har han set fungere i andre lande, og han synes, at det er et godt alternativ til at f.eks. at lægge spoler i vejen, som får lysene til hurtigere at skifte til grønt, når man kommer kørende.

»De meget avancerede trafiklys vi har i dag, er jo et forsøg på stadig kortere ventetid i krydset, men det virker som om, teknikken har spillet fallit. Alle har vi vist prøvet at holde i et avanceret kryds, uden at der sker noget i lang tid, selv om der ingen anden trafik er til stede. Og det ødelægger respekten for lysreguleringen,« mener Mikael le Dous.

Trafikmoralen er skridende
Direktør i Rådet for sikker trafik, Anders Rosbo, er dog på ingen måder enig.

»Jeg synes det er en falliterklæring, hvis vi indfører flere forskellige signaler. Det er selvfølgelig en udfordring i sig selv at få folk til at overholde det røde og grønne signal, men jeg synes ikke, vi skal indføre et tredje lys,« siger Anders Rosbo til ing.dk.

»Vores spilleregler er enkle i dag. Vi lærer dem i færdselsundervisningen og træner dem med vores forældre. Skal vi så også til at indføre gult blink? Det mener jeg, er fuldstændig unødvendigt,« siger han.

I stedet mener han, at det ville være oplagt at skrue på tidsintervallerne i lysreguleringerne om natten, så der hurtigere bliver skiftet til grønt, selv hvis spolerne i vejen ikke træder i kraft. Eller at der flere steder bliver indført et system, hvor man kan trykke på en knap i fodgængerovergangen.

»Trafikmoralen har været skridende de seneste 20-25 år, og jeg tror hverken at flere signaler eller bøder vil give folk respekten for trafikken tilbage. Nogen vil alligevel tage en chance og køre forbi i krydset uden at se sig for, og derfor er det respekten for de helt basale færdselsregler, vi i stedet bør fokusere på,« siger Anders Rosbo.



21. jul 2011 kl 15:59

Bent Andersen

Ikke højrevigepligt

Mikael le Dous har ikke forstået det helt.
Hvordan skulle højrevigepligt hjælpe?

I Tyskland bliver mange lyssignaler slukket kl. 21 eller 22, hvorefter de blinker gult kun i en retning. I den anden retning er de helt slukket.

Dette harmonerer med de vigepligtsskilte der står ved alle lyssignaler (hvis der er strømafbrydelse eller lignende) og indikerer ubetinget vigepligt i den ene retning, mens man på "tværs" kan køre lige igennem, dog med hensyntagen til zebrastriberne. Vigepligtsretningen har så gult blink for at understrege den ubetingede vigepligt.

Det fungerer supergodt, det er fjoget at holde som eneste trafikant for rødt lys i et øde kryds.

MvH,

Bent.


21. jul 2011 kl 16:04

Mads Kristiansen

Tak!

En ganske fremragende ide. Hvis man er modstander, så har man ikke prøvet at køre i Odense. Her bliver etableret lyskryds, så man skulle tro kommunen blev belønnet på antal. De fleste er fuldstændig unødvendige uden for myldretiden. Så jeg syntes man med det samme skal lave en prøveordning med nogen få lyskryds i Odense, for at se om ulykkesfrekvensen stiger. Fordelene er blandt andet mindre ventetid og en stor CO2 besparelse.
Og helt ærligt, argumentet med at folk ikke kan finde ud af endnu en regel holder overhovedet ikke. Færdselsloven bliver ændret 1-2 gange om året med nye regler, så det ville ikke være mere svært end det er i forvejen. Det er vel også grunden til at man skal til køreuddannelse for at føre et køretøj.
Mvh Mads


21. jul 2011 kl 16:08

Daniel Schultze

Højrevigepligt

Hvorfor skulle det ikke hjælpe?


21. jul 2011 kl 16:10

Mads Kristiansen

Re: Ikke højrevigepligt

Mikael le Dous har ikke forstået det helt.
Hvordan skulle højrevigepligt hjælpe?
..Klip..
Det fungerer supergodt, det er fjoget at holde som eneste trafikant for rødt lys i et øde kryds.

MvH,

Bent.

Jeg læser det som, at han bare vil have slukket lyset og det derefter skal blinke, for at trafikanterne bliver opmærksomme på at de almindelige vigepligtsregler træder i kraft, det være ubetinget hvor skiltet eller højre vigepligt.
Mvh Mads


21. jul 2011 kl 16:12

Jens Christensen

Respekt og nytænkning

»Trafikmoralen har været skridende de seneste 20-25 år, og jeg tror hverken at flere signaler eller bøder vil give folk respekten for trafikken tilbage. Nogen vil alligevel tage en chance og køre forbi i krydset uden at se sig for, og derfor er det respekten for de helt basale færdselsregler, vi i stedet bør fokusere på,«
Anders Rosbo har misforstået problematikken. Vi holder stille netop fordi vi respekterer reglerne også når de ikke giver mening, men vi har fornuft og handlekraft nok til ikke at blive holdende hele natten.
Det vil give respekt, når signalerne giver mening, inklusive ikke at skulle holde for ikke-eksisterende trafik.

Eller at der flere steder bliver indført et system, hvor man kan trykke på en knap i fodgængerovergangen.

Det skal nok hjælpe bilisterne.
Når vi kommer til udlandet, bliver vi alligevel mødt med gule blink, og det klarer vi fint. Hans modstand virker så velbegrundet som modstanden mod at skulle blinke før vognbaneskift for år tilbage, der i store træk gik på, at "det plejer vi ikke at gøre, så en masse vil ikke kunne finde ud af det, og det vil blive farligt."
Samme argumentation vil betyde, at vi ikke ville kunne indføre noget som helst nyt. Anders Rosbo vil forhabentlig ændre mening, når han har holdt for rødt det meste af natten med sin hestevogn.


21. jul 2011 kl 16:22

Bent Andersen

Re: Ikke højrevigepligt

Jeg læser det som, at han bare vil have slukket lyset og det derefter skal blinke, for at trafikanterne bliver opmærksomme på at de almindelige vigepligtsregler træder i kraft, det være ubetinget hvor skiltet eller højre vigepligt.

Det er muligt du har ret, men han nævner kun højrevigepligt.

Bent.


21. jul 2011 kl 16:36

Elias Holm

syntes dette ville være en god ide

Det fleste lyskryds oppe i nordsjælland ar intelligente og fungere udemærket om natten. Men flere steder rundt om kbh er der store problemer med lyskryds der ikke automatisk skifter til grønt når der kommer nogen og sågar ikke har en grøn bølgte. Det er møg irriterende at køre om natten og holde for rødt i det ene efter der andet lyskryds.


21. jul 2011 kl 16:48

Claus Damkjer

Re: syntes dette ville være en god ide

Det samme kan siges om mange kryds i og omkring Århus, nogle er smarte og skifter hurtigt når der kommer trafik og andre er "gammeldags" og man kan holde der i lang tid. Det ville gavne både trafiksikkerheden, miljøet og trafikanternes blodtryk hvis der kom flere intelligente lysreguleringer generelt.


21. jul 2011 kl 17:10

Troels Jensen

Prøv.

Jeg synes Anders Rosbo undervurderer trafikanterne. Som andre her har påpeget, så vil det få folk til at respektere lyssignalerne mere hvis de var mindre arbitrære.

Iøvrigt er der vel kun en ting at sige til det: gør forsøget i en dansk by og se hvordan det går.


21. jul 2011 kl 17:21

Per Frank-hansen

Trafiklys og sikkerhed

Jeg er temmelig harm over holdninger "Det kan trafikanterne ikke finde ud af". Tværtimod synes jeg, at det er Rådet og myndighederne, der ikke kan finde ud af det. Samt et lille men desværre stigende antal tumber der kører som om de var alene på vejene.
For at øge sikkerheden i vejkryds har man øget og øget "dødperioderne" (med rødt lys i alle retningerne). Næste logiske skridt i trafiksikkerhedens navn må være, at der er rødt til alle sider altid!
I stedet burde man tage fat med pædagogiske midler (inddragelse af førebevis - konfiskation af køretøj etc.) overfor det mindretal der ikke kan finde ud af det. Hertil kunne videoovervågning af krydsene være et udmærket redskab hvis retsplejeloven lev tilpasset så en sådan overvågning kan bruges i retten.


21. jul 2011 kl 18:05

Jens Madsen

Fotoceller

Mange fotocelle lysreguleringer virker ikke for mindre køretøjer. Specielt, om aftenen, hvor lysreguleringen ikke skifter jævnligt, er det et problem. Hvis man indfører blinkende gule lamper, i fotocelle reguleringer om aftenen, vil det afhjæpe problemet.


21. jul 2011 kl 18:36

Martin Hansen

Venstresving foer ligeudtrafik

Nu man er i gang med de gode ideer saa kan man i lyskryds passende afvikle den venstresvingende trafik foerend den ligeudfarende. Det virker storartet henne i USA.


21. jul 2011 kl 19:11

Jais Knudsen

Hvor svært kan det være

»Vores spilleregler er enkle i dag. Vi lærer dem i færdselsundervisningen og træner dem med vores forældre. Skal vi så også til at indføre gult blink? Det mener jeg, er fuldstændig unødvendigt,« siger han.

Helt ærligt... hvor svært er det at skelne imellem blinkende gult, og rød-gul-grøn? Chancen for at forveksle dem er da forsvindende lille. Og eftersom små børn sjældent færdes alene i trafikken om natten, er det vel ok at antage, at de kan nå at lære også dette trafiklys' regler.

Vi skal bare have med fra starten, at trafikkulturen i den slags kryds skal være, at man nedsætter farten, og holder øje med fodgængere. Det skal bankes ind i vores hoveder.

Men det kan godt være, at signaler i byzone vil komme til at genere de omkringboende. Jeg kan forestille mig, at et konstant blinkende lys er mere irriterende at have forurening fra i soveværelset, end langsommere skiftende rød-gul-grøn.


21. jul 2011 kl 19:30

avatar

Andreas Bach Aaen

intelligent - men ikke i regnvejr

Jeg har som cyklist i Århus også været udsat for en del såkaldte intelligente lyskryds med spoler i vejen. Min erfaring er, at de udover ikke altid at være lige gode til at opdage cyklister, så er de ekstra dårlige til det i regnvejr. Det er muligvis blot et spørgsmål om, at man ikke har indkørt lyskrydset med de rette tærskelværdier i sene nattetimer i regnvejr. Som cyklist ville jeg foretrække en knap, der vil virke i alt slags vejr. 20 cm sne inklusive.


21. jul 2011 kl 20:17

Jens Madsen

Re: intelligent - men ikke i regnvejr

Jeg har som cyklist i Århus også været udsat for en del såkaldte intelligente lyskryds med spoler i vejen. Min erfaring er, at de udover ikke altid at være lige gode til at opdage cyklister, så er de ekstra dårlige til det i regnvejr. Det er muligvis blot et spørgsmål om, at man ikke har indkørt lyskrydset med de rette tærskelværdier i sene nattetimer i regnvejr. Som cyklist ville jeg foretrække en knap, der vil virke i alt slags vejr. 20 cm sne inklusive.
Men den hjælper ikke for motorcykler, knallert 45, eller små elbiler. De vil stadigt være tvunget til, at køre over for rødt.


21. jul 2011 kl 20:27

Jens Olsen

Slave-mentalitet gør folk uansvarlige

»Trafikmoralen har været skridende de seneste 20-25 år, og jeg tror hverken at flere signaler eller bøder vil give folk respekten for trafikken tilbage. Nogen vil alligevel tage en chance og køre forbi i krydset uden at se sig for, og derfor er det respekten for de helt basale færdselsregler, vi i stedet bør fokusere på,«

AndersRosbo ved tilsyneladende uendligt lidt om hvordan mennesker fungerer. Når folk bliver givet en ansvar så tager de det på sig, og resultatet er større ansvarlighed.
Omvendt sætter man helt åbenlyst meningsløse regler op for mennekser, så mister de respekten for reglen og det formål den skulle tjene, og optræder egoistisk og uansvarligt.
Man har andre steder i Europa lavet forsøg med helt at fjerne lysregulreingen i kryds. I stedet gøres det tydeligt, at nu brydes vejforløbet ved særlig belægning/brosten, vejbaneindsnævring, sten-søjler og lignende. Resultatet har været en både hurtigere og mere sikker trafikafvikling, fordi folk nu er klar over, at ansvaret for en god trafikafvikling nu påhviler dem selv. Samme effekt som man ser når trafiklysene af og til er i stykker..aldrig har morgentrafikken flydt lettere.

Hvad er det for en naiv, vulgær-populistisk tendens der efterhånden gennemsyrer alle beslutninger, hvor man tror at man kan detailregulerer sig til et bedre liv.


21. jul 2011 kl 20:33

Jens Olsen

Re: syntes dette ville være en god ide

Det er møg irriterende at køre om natten og holde for rødt i det ene efter der andet lyskryds.

Det er ikke bare møg irriterende. Det er meningsløst. Ingen uheld undgås jo ikke ved at en fuldstændig ensom blist hvert halv minut skal holde stille for absolut ingenting.
Selv kører jeg over for rødt i den slags situationer. Også selv en en nattelig hundelufter længeer ned af gaden giver mig fingeren i regelliderlig harme.


21. jul 2011 kl 20:34

Eskild Nielsen

Det gule blik fandtes tidligere.

Jeg kan huske det gule blink fra tavlene til færdselsundervisning i skilen i midten af 60'erne, samt fra teoribogen i midten af 70'erne.

Jeg har aldrig oplevet det brugt her i landet, men mange andre steder i EU.

Forskellen i mellem det gule blik og den slukkede kurv er at det gule blink viser at det er en planlagt tilstand.


21. jul 2011 kl 20:36

Troels Gripping

fremragende idé

Jeg synes det er et super forslag, kan bare se en pokkers masse problemmer i det... -med alle de "bløde traffikanter" som allerede nu bevæger sig rundt som de er udødelige i dagtimerne. -og nægter at bære reflekser for det er ikke smart, og kombineret med halv mørke kryds.
cykler uden lys på osv osv...

Og ja jeg ved alt om det, bor i det mest trafikerede kryds i Århus, færdes selv til fods, på cykel og i bil

Men fedt forslag, og ville være fantastisk hvis alle kunne indordne sig under det, og følge den regl -nu de iforvejen ikke kan følge de regler vi har pt.


21. jul 2011 kl 21:52

Jais Knudsen

Re: syntes dette ville være en god ide

Selv kører jeg over for rødt i den slags situationer. Også selv en en nattelig hundelufter længeer ned af gaden giver mig fingeren i regelliderlig harme.

At blæse på et af de mest fundamentale trafikprincipper, og så hovere over, at din omverden er 'regelliderlig', er efter min mening dårlig dømmekraft.

Det kan godt være, at den omtalte regelliderlige hundelufter selv spadserer over for rødt 30 sekunder senere - og i den forbindelse bliver kørt over. Men hvis vi ikke alle sammen holder fanen højt, og holder reglerne i trafikken, går det da totalt galt. Det starter med én selv.


21. jul 2011 kl 22:12

Mads Sørensen

Trykke på en knap?

Eller at der flere steder bliver indført et system, hvor man kan trykke på en knap i fodgængerovergangen.

Nej tak hr. Rosbo. Hvorfor skal jeg trykke på en knap for at få lov til at gå over gaden. Gud fader bevares, hvor er det håbløs teknologi og respektløst overfor fodgængere. Fodgængere er ligeværdige trafikanter, de er ikke anomalier der skal trykke på knapper for at melde deres ankomst, når de skal over vejen.

Jeg ville sætte stor pris på, hvis nogen kunne finde på noget lidt smartere.


21. jul 2011 kl 22:52

Rune Kristensen

Re: Trykke på en knap?

@ Mads Sørensen

Undskyld mig, jeg har været på familiebesøg, og er træt i hovedet - så ret mig, hvis jeg tager fejl:

Har det ikke været sådan i de sidste 20 år, at fodgængere skal trykke på en knap for at aktivere "den grønne mand"?

Mvh Rune


21. jul 2011 kl 22:56

Tobias Hansen

Re: Venstresving foer ligeudtrafik

Nu man er i gang med de gode ideer saa kan man i lyskryds passende afvikle den venstresvingende trafik foerend den ligeudfarende. Det virker storartet henne i USA.

Det gør man nu også flere steder i København.


21. jul 2011 kl 23:05

Jeppe Nielsen

Re: Trykke på en knap?

Afhænger nok af hvor man færdes, større kryds i byerne skifter typisk automatisk, mens mindre kryds kræver tryk på knappen.


21. jul 2011 kl 23:40

Peter Huber

Molboer i lyskurven?

-----"Lad rødt lys blinke gult om natten."-----
Sådan hedder overskriften til dette intelligente forslag.
Hvorfor i al verden skal det røde lys blinke gult? Kan man ikke, som hos normale middeleuropæere, nøjes med at lade det gule lys blinke?
Hvad betyder gul blinkende lys? Lyskurven er ude af drift og de normale trafikskilte gælder.
Findes der ingen trafikskilte som synliggør hoved- og bivej, så har USA den løsning, at det røde lys blinker for vej med vigepligt og det gule lys for hovedvejen. I Tyskland sparer man strøm og slukker det blinkende gule lys for hovedvejen. Mere kompliceret er det ikke.
At lade det røde lys blinke gul vil virkelig blive en verdenssensation.


21. jul 2011 kl 23:49

avatar

Rasmus Rosenquist

Re: Trykke på en knap?

Afhænger nok af hvor man færdes, større kryds i byerne skifter typisk automatisk, mens mindre kryds kræver tryk på knappen.

Ak ja - inden lyskrydset i Helsinge blev ombygget for 10-15 år siden, stod det som udgangspunkt fast på grønt i retning nord/syd, og skiftede kun hvis der kom en bil på den anden led. Når man så kom om natten (ja, det var øde) på knallert i retning øst/vest skete der ingenting, for der var åbenbart ikke stål nok i en stor Puch til at trigge signalet. Resultatet var at man parkerede knallerten i tomgang på støtteben, og gik over til fodgængerknappen, trykkede og gik tilbage til knallerten og kørte over for grønt.

/Rasmus


21. jul 2011 kl 23:49

Mads Sørensen

Re: Trykke på en knap?

@Rune: Jo, men jeg havde fået den opfattelse at det var på vej væk, derfor overrasker det mig negativt at se Rådet argumentere for flere af dem. Bortset fra et signal der aldrig skifter kan jeg ikke forestille mig en dårligere løsning for fodgængere end et signal, der ikke skifter medmindre man trykker på en - lavteknologisk, mekanisk, brugerbetjent - knap. Vi lever trods alt i en i tidsalder, hvor biler kan køre selv.


22. jul 2011 kl 07:43

Jens Christensen

Re: Trykke på en knap?

En knap til fodgængere er vel ikke nogen dårlig løsning - det fortæller lyseguleringen, at den midlertidigt skal køre med andre tidsintervaller, fordi fodgængeren skal over, og i større kryds med fast grøn om natten i den dominerende færdselsretning får lyseguleringen besked om at skifte.

Vil du have sensorer i stedet? Fast farveskift uanset om der er krydsende trafikanter? Knapper er billige og virker. Keep it simple.


22. jul 2011 kl 12:05

Asger Hyldgård

Kan det ikke bare slukkes?

Jeg synes det er et godt indlæg og forslag.
Imidlertid synes jeg det er dumt, hvis hele byer skal blinke gult om natten.
Kan det ikke samtidig spare kommunerne for en smule strøm, hvis lysene slukkes istedet for at skulle blinke?
Lysene kunne f.eks. blot gå i rødt på alle standere i 10 sekunder, hvorefter lyset slukkes - eller blinker gult i en kort periode inden det slukkes.

Miljøstyrelsen skriver:
"Ved at erstatte ordinære pærer med dioder, kan elforbruget i et lyskryds
reduceres til ca. 1/3. I et typisk lyskryds reduceres elforbruget således
med en størrelse svarende til en gennemsnitlig husholdnings forbrug af
el til elektriske apparater og lys (omkring 3500 kWh om året)"

Det vil sige, at et lyskryds bruger:
LED lyskryds: 1.750 kWh/år
Glødepære lyskryds: 5.250 kWh/år

Hvis tidsrummet, hvor lyskrydset er tændt reduceres til f.eks. 12 timer, vil elforbruget kunne reduceres til det halve for begge typer lyskryds.
Ifølge Vejdirektoratet er der ca. 2700 trafiklys i Danmark (2006).
Dermed vil elforbruget til lyskrydsene ved LED lys være 4.725 MWh pr. år og 14.175 MWh pr. år hvis de alle var med glødepærer.
Hvis vi antager, at kommunerne skifter alle lyskryds ud med LED standere (og herved samlet sparer 9.450 MWh), er der formentlig mulighed for at spare yderligere 2.360 MWh pr. år ved at slukke for lyskrydsene når de ikke er nødvendige.


22. jul 2011 kl 12:16

Jens Christensen

Re: Kan det ikke bare slukkes?

Det er næppe smart at slukke helt - forestil dig hvor mange fejlmeldinger Vejvæsenet vil få. Eller omvendt; et lyskryds bliver defekt i løbet af natten (som jeg har oplevet et par gange), og ingen melder det.

Man sparer trods alt også strøm ved at lade lamperne blinke.


22. jul 2011 kl 12:27

Peter Stelling

Hvad med en gammel amerikansk model?

Som udvekslingsstudent i 1986 i Michigan lagde jeg mærke til, at lyskurvene om aftenen skiftede fra normal regulering til at blinke rødt i den ene retning og blinke gult i tværgående retning. Rødt blink = fuldt stop før viderekørsel. Gult blink = nedsat fart i krydset.


22. jul 2011 kl 12:52

Richard juul

Direktør i Rådet for sikker trafik

Direktør i Rådet for sikker trafik, Anders Rosbo, er dog på ingen måder enig.

»Jeg synes det er en falliterklæring, hvis vi indfører flere forskellige signaler. Det er selvfølgelig en udfordring i sig selv at få folk til at overholde det røde og grønne signal, men jeg synes ikke, vi skal indføre et tredje lys,« siger Anders Rosbo til ing.dk.

»Vores spilleregler er enkle i dag. Vi lærer dem i færdselsundervisningen og træner dem med vores forældre. Skal vi så også til at indføre gult blink? Det mener jeg, er fuldstændig unødvendigt,« siger han.

Et konkret råd til "Direktør i Rådet for sikker trafik".



Genindfør højrekørsel i Danmark.
Giv bilister i midtersporet på 3 sporet motorvej et klip, bøde eller begge dele, hvis de ikke trækker ind når der er plads. .
Det giver mere plads på vejene og hvis de bliver dømt ude af trafikken kan det tænkes at de resterende lærer at holde til højre.

Blik om natten i kryds anser jeg for at være logisk, lige som højre kørsel.


22. jul 2011 kl 13:22

Henrik Eismark

beskæftigelsesterapi

Mange kommuner ser trafikområdet som beskæftigelsesterapi med en lille modeljernbane, hvor de dag ind og ud skal skabe nye begrænsende forandringer. Derfor har jeg på Facebook stiftet Bevægelsen mod Overflødige Trafiklys og alene i Værløse fundet 5. Tænk på omkostningen for deres oprettelse. Mere skat.

Men dertil kommer mere tomgang, flere accelerationer, mere støj og mere CO2 udledt. Alt sammen for at tilfredsstille det lille kontrolgen. Magten over andre mennesker. 'De skal gøre som jeg siger' fortæller trolden.




22. jul 2011 kl 13:35

Henrik Eismark

Re: Det gule blik fandtes tidligere.

Jeg kan huske det gule blink fra tavlene til færdselsundervisning i skilen i midten af 60'erne, samt fra teoribogen i midten af 70'erne.
Jeg har aldrig oplevet det brugt her i landet, men mange andre steder i EU.

Det bør jo klart harmoniseres gennem Nordisk Råd og EU. Hvis EU-politikerne vil køre over grænserne uden at sætte farten ned, skal trafiklysene da ikke være forskellige, da de så ikke ved, hvilket land de er i, og hvilke regler der gælder.

Kan EU ikke harmonisere sådan en lille ting må man spørge, hvad de så kan løse.


22. jul 2011 kl 13:38

Brian Jacobsen

Udskift direktøren for Rådet for SikT.

Direktør i Rådet for sikker trafik, Anders Rosbo, Mon han stadig lever som i 1940'erne ?? Bilister er ikke dumme, se nu bare at komme igang... Start med at udskifte direktøren for Rådet for sikker traffik, så den nye direktør kan komme ind i kampen, husk vi skriver 2011 ikke 1940...

http://www.bbc.co.uk/news/maga...0433


22. jul 2011 kl 13:42

Frits Knudsen

Det gule lys blinkede

om natten først i 60-erne. Jeg husker ikke, hvornår det holdt op, men jeg har i hvert fald ikke set det i flere år.
Hvis der findes data for færselsuheld i den slags kryds fra den tid, kan man vel bruge dem til at vurdere, om det var en god eller dårlig idé. Hvis data ikke findes, vil forsøg vel kunne vise, om det var dumt, at de blev afskaffet -- eller måske findes der data fra udlandet, der kan bruges. Min subjektive vurdering er, at det var godt med det gule blink.
Knapper til fodgængere at trykke på for at få lyset til at skifte, findes jo næsten overalt, og der er også knapper til cyklister at trykke på ved cykelstien mellem Skads og Andrup. Det er i Esbjerg Kommune.


22. jul 2011 kl 13:51

Jens Frederiksen

Intelligent lyssignal - my foot

I Svendborg hvor jeg bor har man efterhånden skiftet de fleste lyssignaler ud med såkaldte intelligente signaler. I vores by - det kan jo være anderledes andre steder- skal man som fodgænger holde hånden på en lille kasse. Hvis man er heldig virker signalet som i gamle dage - når der er grønt ligeud får man "grøn mand". Hvis man er uheldig - og det sker altså overraskende tit- så er signalet lige ud lige skiftet til grønt (for biler) - så skal man trykke men må vente en hel cyklus før det "intelligente" signal skifter til grøn mand. Det betyder selvfølgelig at man fristes til at gå med den "grønne " strøm og det gør de fleste - selv om gåsignalet viser rødt. Det er altså ikke befordrende for sikkerhed og forventninger om reaktionsmønstre fra medtrafikanterne. Det kan næsten kun føre til flere ulykker og jeg har svært ved at se det intelligente i den løsning. mvh Jens


22. jul 2011 kl 15:14

Hans Elfelt Bonnesen

Trafiklys om natten

Hvad med at indføre Sao Paulo's system.
Alle trafiklys fortsætter hele natten, men det er almindelig kendt, at efter kl 23 er der ingen der respekterer dem.


22. jul 2011 kl 15:27

Hans Elfelt Bonnesen

Stærekasser

Og medens vi er ved trafikken.
Vend da for guds skyld stærekasserne om ( som man har gjort i Schweiz) inden man får sat flere op. Sådan at de måler den bortkørende bil, gør dem lavere (ca. en meter ) og skjul stærekasserne bag træer og busketter.
Markér dem aldrig.

SÅ FORSVINDER FARTOVERTRÆDELSERNE SOM DUG FOR SOLEN.


22. jul 2011 kl 15:53

Finn Jensen

Re: Re: Trykke på en knap

Ideen om blinkende Gult er bare fremragende, vi er bare ikke opdragede nok herhjemme, ligesom et nedtællingsystem ( eet rødt lys x 4 i kryds) så man kan se hvor længe man skal ( ) vente.

Men dette kommer ikke herhjemme. :-(


22. jul 2011 kl 16:32

Poul Vestergaard

Fremragende.

Gult blinkende lys om natten vil være en supergod idé.
Tidspunktet kan være forskelligt afhængig af den aktuelle trafik.
Og, bare rolig, vi kan godt finde ud af det.


22. jul 2011 kl 16:49

Jens Madsen

Re: Trykke på en knap

Selv kører jeg over for rødt i den slags situationer. Også selv en en nattelig hundelufter længeer ned af gaden giver mig fingeren i regelliderlig harme.

Jeg ser tit personer køre over for rødt om aftenen - uden at hverken tage hastigheden ned, eller se sig for. Det sker typisk ved veje, hvor de "jo ved", at der nok ikke kommer noget fra sidevejene.

Køres overfor rødt, er vigtigt at se sig for. Det er kun tilladt, når ingen ser det. Ser man sig for, går det godt.


22. jul 2011 kl 17:32

Jørn Loberg

Re: Hvad med en gammel amerikansk model?

Som udvekslingsstudent i 1986 i Michigan lagde jeg mærke til, at lyskurvene om aftenen skiftede fra normal regulering til at blinke rødt i den ene retning og blinke gult i tværgående retning. Rødt blink = fuldt stop før viderekørsel. Gult blink = nedsat fart i krydset.

Her ude på prærien (Minnesota) skifter lyskurvene om aftenen til rødt blink i alle retninger, hvilket betyder fuld stop fra alle sider og den der kommer først frem til krydset kan køre over. Og forøvrigt tillades også højresving for rødt, efter man er kommet til fuld stop først.


22. jul 2011 kl 17:42

B M

Ja tak

Det burde der bare ikke være modstand for. Det er en effektiv ide og alt andet er komplet idiotisk. Det er spild af resourcer, at holde stille, især om natten, hvis der ikke er andre biler. Det er enten dét, eller der skal flere censorer ind ved lyskurver.


22. jul 2011 kl 17:51

Peter Huber

?????

I Sverige kan man finde ud af det med et blinkende gult lys. I øvrigt skulle regulativet for lyskurve fremgå af en Genevekonvention fra 1980, som endnu ikke er omsat i alle lande. Hvem ved mere om det? Kender Rosbo den, og hvorfor gælder den ikke i Danmark?


22. jul 2011 kl 17:56

Thomas Pedersen

Re: Hvad med en gammel amerikansk model?


Her ude på prærien (Minnesota) skifter lyskurvene om aftenen til rødt blink i alle retninger, hvilket betyder fuld stop fra alle sider og den der kommer først frem til krydset kan køre over. Og forøvrigt tillades også højresving for rødt, efter man er kommet til fuld stop først.

I USA er de super-glade for fuld stop. Det er måske også fedt, hvis man har automatgear, og er ligeglad med brændstofforbruget... Men det er ineffektivt som bare pokker.

Den bedste metode må være agtpågivenhed og prioritet for hovedvejen (evt. gult blink) og vigepligt for bivejen (evt. rødt blink).

Højresving for rødt er dejligt, men farligt for cyklister, da bilisten ikke ser sig for bagud og til højre. Selv for ligeud gående fodgængere kan det være farligt i USA. Jeg ser mig i hvert fald altid for og kontrollerer, at bilisten har set mig og holder tilbage. Men hvorfor overhovedet gå i USA...? ;-)

Personligt generer det mig ikke at holde 10 sek ekstra for rødt, hvis det kan gøre, at trafikken den anden vej kan afhvikles. Men det generer mig at skulle standse, uden det er nødvendigt (pga. tværgående trafik). Måske fordi min dieselbil er noget knokle-værk i 1. (og til dels 2.) gear. Derfor kan jeg ikke fordrage den amerikanske metode med fuld stop fra begge sider. Ubetinget vigepligt når samme resultat, men er ikke så restriktivt, så hvis der er godt udsyn, kan man trille over i 2. gear (og komme hurtigere op i fart, hvis der kommer tværgående trafik fra længere nede ad vejen).


22. jul 2011 kl 18:52

Erik Nørgaard

Hvad med lidt intelligens

Selv et videokamera til under 1.700 kr kan starte optagelsen hvis billedchippen fanger ændringer. De kasn så stamme fra biler eller fodgængere og hvad man kan tænke på derimellem. Selv en hund kan få grønt lys.

Hvis der så skal være noget, der vækker folks opmærksomhed ved at der blinkes, så kan det for min skyld gerne være med rødt lys, der skifter til konstant rødt, når der aktiveres grønt lys for på tværs kørende/gående traffik.

Få en intelligent arbejdsgruppe til at forbinde de tekniske muligheder med et relevant behov, der harmonerer med den Danske mentalitet. Derefter kan nye traffikanlæg indeholde teknikken.


22. jul 2011 kl 19:39

Knud Høgh Knudsen

Tåbelige danske myndigheder og vejledere

Når man i verden omkring os kan tæke sig frem til at et rødt lys midt i en tom gade midt om natten appelerer til at negligere forordninger, må vore myndigheder og deres rådgivere være uden realitetssans.
Tåbelige forordninger vil altid blive overtrådt af realistisk tænkende mennesker. Vi lever ikke i en diktaturstat............eller gør vi?
Det samme gælder skiltning med hastighedsgrænser på et vejarbejde hvor der intet foregår midt om natten eller i Weekend. Det seneste tåbelige påfund jeg har set er at vejarbejdere har opsat et byskilt for at indikere en 50 km hastighedesgrænse. Utroligt at politiets patruljevogne kan passere sådanne tåbeligheder uden at foreholde det for vejarbejderne.


22. jul 2011 kl 23:10

Finn Petersen

Re: Det gule lys blinkede

Ja det gule lys blinkede også i København i 60erne,. Desværre var der vist en eller anden skrivebordsgeneral indenfor politi eller trafikministeriet, som fik vedtaget at det var bedre at signalerne fortsatte hele natten.
I Frankrig kan man også godt finde ud af at køre med blinkende gule lys, hvis ikke slukkede, om natten, ligesom man har det fornuftige hvide lys for højresvingende trafik. Det princip synes jeg personlig er bedre end det Amerikanske, hvor der er et mikroskopisk skilt med tilladelsen til at sving til højre for rødt.


22. jul 2011 kl 23:14

Carsten Niemann

Forskellig farve blink

For over 20 år siden kørte jeg rundt i USA på en lang ferie, her oplevede jeg en meget simpel måde at regulere vigepligten på.
På den gennemgående vej blinkede lyset gult, og på sidevejene blinkede de rødt. Simpelt og effektivt, og jeg har siden da undret mig over at det ikke kunne være standard overalt.


23. jul 2011 kl 00:12

avatar

Søren Toft

super god ide, sluk eller lad blinke

begge foresalg er bedre end det nuværende system. jeg har selv svært ved at tage rødt seriøst om natten hvor ingen biler kommer i nogen retninger. ren idioti ikke at ændre dette snarest muligt


23. jul 2011 kl 10:41

Brian Jacobsen

Re: Stærekasser

Jeg husker at have set diverse stærekasser i Finland, og i flere af dem er der nogen der har moret sig med at skyde til mål efter dem, sikkert med salonriffel, så de har en begrænset holdbarhed ude på landet hvor der er øde :-)


23. jul 2011 kl 10:47

Jacob Mathiasen

Udfra et energimæssigt

perspektiv er det vel også en god ide at slukke eller blinke. Hvor utroligt mange 1000 lamper mon ikke det kan blive til, som ikke længere trækker - 50-100 watt konstant - men måske under 1%. Der må da være millioner at spare i el på landsplan om året.


23. jul 2011 kl 11:57

Finn Petersen

Gult blink

For at give det en ingeniørmæssig drejning, så kunne man jo lave systemerne sådan at når der ikke konstateres trafik(biler eller cykler) i en given periode, så går signalerne på gult blink af sig selv. En trafikant pr 10 minutter for eksempel.
Jeg mener at de moderne anlæg kan det allerede, og de gamle må kunne udbygges med spoler og ur for en ret lille sum.
Men igen så mener jeg at der er nogen, der har forbudt den mulighed. Desværre.


23. jul 2011 kl 12:48

Frits Knudsen

Re: Stærekasser

Så skal de jo bare armeres og forsynes med skudsikkert glas!


24. jul 2011 kl 13:24

Frederik Reiter

Re: Trykke på en knap

Er jeg den eneste, der har har prøvet at stå og hamre på sådan en knap for derefter at gå over vejen for rødt?

I stedet for al den teknologi, kunne man jo indføre rigtig gammeldags trafikregulering: en mand i midten af krydset med stav og fløjte. Det ville også beskæftige en hel del til glæde for hele samfundet.


Spøg til side, jeg er stor tilhænger af blinkende lygter.


24. jul 2011 kl 13:50

Peter Huber

Re: Trykke på en knap

------"I stedet for al den teknologi, kunne man jo indføre rigtig gammeldags trafikregulering: en mand i midten af krydset med stav og fløjte."------

Den ældste trafik-lysregulering blev taget i drift 10. dec.1868 i London foran House of Parliaments. Det var et gasdrevet anlæg som kort efter eksploderede. Måske kan emnet tages op igen af ungingeniører, som er på krigsfod med elektronik.


24. jul 2011 kl 14:18

Mads Kristiansen

Bedste løsning

For mig at se, ville det bedste være, hvis man indstillede dem til at blinke gult. Hvis spolerne i vejen så registrerede at et køretøj holdt stille og ventede mere end 30 sek. ville det være ensbetydende med at der var meget trafik, hvorfor lyskurven ville starte med rød-gul-grøn i x antal minutter, hvorefter den ville skifte tilbage på blinkende gult.


24. jul 2011 kl 15:39

Jørgen Pagh Jensen

Trafikmoralen er da ikke skridende

Man skulle tro, at Rådet for sikker trafik vidste det - det gør de åbenbart ikke: Antallet af trafikskadede er på det laveste niveau efter 2. Verdenskrig. Trafikmoralen er faktisk i bedring, og hvis nogen tror, det hele var meget bedre i gamle dage, så må de være meget unge. Før der blev indført faste fartgrænser i byerne (i 1973) blev der kørt stærkt selv på villaveje, hvor folk i øvrigt lod deres børn lege uden opsyn. Den gang havde Danmark rekord i trafikdræbte børn - se det var lav trafikmoral!
Gule blinklys i svagt benyttede kryds om aftenen er en glimrende idé - efter dansk skik kan man vel indføre en forsøgsordning i 10 udvalgte kryds i landet og evaluere forsøget om 3 år...


24. jul 2011 kl 18:09

Jens Olsen

Re: Trykke på en knap

Selv kører jeg over for rødt i den slags situationer. Også selv en en nattelig hundelufter længeer ned af gaden giver mig fingeren i regelliderlig harme.

Jeg ser tit personer køre over for rødt om aftenen - uden at hverken tage hastigheden ned, eller se sig for. Det sker typisk ved veje, hvor de "jo ved", at der nok ikke kommer noget fra sidevejene.



Køres overfor rødt, er vigtigt at se sig for. Det er kun tilladt, når ingen ser det. Ser man sig for, går det godt.

Lige præcis. Og man ser også folk kører frem i kryds med højrevigepligt uden at se sig for, fordi de "ved" at den krydsende vej er så lille, at folk holder tilbage. Det er en del farligere end at kører over for rødt ved et fuldstændigt øde lysregukeret kryds, men det er der ingen der hidser sig op over. For den typisk danske trafikant er det langt vigtigere at overholde regler end at tænke sig om og køre sikkert og hensynsfuldt. Det er følgen af at være opdraget med millimeterdemokrati og forventning om at andre skal klare alt for en.


24. jul 2011 kl 19:11

Nepo Goldman-Piculell

I USA blinker sidevejene rødt.

I USA er der ikke tvivl om vigepligt om natten. Hovedfærdselsårerne blinker gult som, betyder agtpågivenhed. Sidevejene blinker rødt, som betyder "STOP" altså stoppe helt op, samt ubetinget vigepligt. Såre simpelt!
Jeg tror faktisk at Danmark er det eneste land i verden, der ikke har blinkende trafiklys om natten. Hvorfor skulle vi som de eneste ikke kunne finde ud af en simpel tilføjelse til færdselsreglerne??

Desuden er vi nok også det eneste land i verden, hvor man kan se fodgængere, der troligt står og venter på en grøn mand, hvor der ingen trafik er. Jeg har faktisk tit oplevet at komme kørende i bil på en øde vejstrækning, hvor der så står en idiot og har trykket på knappen for at kunne gå over for grønt. Hvilket resulterer i at jeg får lov at stoppe bilen for rødt, så personen kan gå over vejen ud foran min bil. Hvorfor f.... kunne personen ikke bare gå mens der ikke var nogen biler???
Kun i lille Danmark!!!

Jeg har haft mange venner på besøg fra udlandet og de undrer sig hver gang de opdager dette særlige danske fænomen. Det må være en kollektiv autoritetsangst, som vi er blevet hjernevasket med siden børnehaven.

Selv lærer jeg mine børn at de gerne må tænke selv, så hvis de mener det er sikkert at gå over vejen, så må de gå - også selvom det er rødt. På denne måde lærer de at se sig for - også når det er grønt. Det er farligere at vade blindt ud i et kryds, når det er grønt end at kigge sig for når det er rødt. Denne læresætning kunne nok redde mange liv, men i vores lille beskyttelses- og forbudsliderlige land vil det aldrig blive en læresætning i børnehaven. OK nu røg debatten ud på et sidespor, men jeg måtte lige ud med det alligevel :-)


24. jul 2011 kl 19:57

avatar

Pierre Debié

Re: I USA blinker sidevejene rødt.

Jeg tror faktisk at Danmark er det eneste land i verden, der ikke har blinkende trafiklys om natten.

Mener ikke at ha set det i hverken Cambodia eller Laos ;o)

Flere steder i Odense er der om natten lyskryds, der viser rødt i alle retninger, og selv om man nærmer sig med 50 km/t, når de ikke at skifte, før køretøjet står stille. Irriterende og spild af energi!

Så se dog at få indført disse gule blink i en fart.


24. jul 2011 kl 20:55

Claes Jensen

Få det nu bare prøvet af

Det en supersmart (dog gammel ide) at lade signalerne blinke gult.
Har oplevet det i flere EU lande på ferier at efter et bestemt klokkeslæt skifter signalerne til at blinke gult indtil et bestemt klokkeslæt om morgenen.

Det fungere upårklageligt.

Kan se en masse positivt i det bla.:
Det gule blinkende lys gør folk opmærksomme på at de lige skal være opmærksomme når de kommer hen til krydset og ellers bare kan fortsætte hvis der ingen trafik er..
Der spares CO2 da biler ikke unødvendigt skal holde stille.
Man undgår "måske" folk tager chanser.

Har selv mange gange når jeg har været på Møn og klokken har være 21-23 stykker undret mig over jeg skulle holde for rødt og jeg var eneste bil på vejen og aldrig mødte nogen. Det samme rundt omkring i kbh. på hverdagsaftener. Dog skal store kryds (rådhuspladsen osv.) stadig fungere som normalt med Rødt, Grønt, Gult..

Og til sidst det med vi (bilisterne) skal lære endnu en regel, er sku en lidt dårlig kommentar at komme med fra Anders Rosbo, især da udlandet bruger samme metode i deres signaler og da der som andre siger kommer flere nye færdselsregler hvert år.


16. aug 2011 kl 17:02

Torben Juul Laursen

Sluk de trafiklys.

Med simpel moderne teknik kan man da få trafiklysene til selv at slukke når der et registreret 0 trafik i et programmeret tidsrum.
Når der så kommer en trafikant tænder lyset med grønt for trafikanten og rødt for tværgående. Lyset slukker når trafikante er passeret
En sikker måde at spare energi og sikre trafikken maksimalt.
Så kunne man udgå rundkørsler i svagttrafikerede områder.


16. aug 2011 kl 19:10

Michel Berggren

Re: Sluk de trafiklys.

Så kunne man udgå rundkørsler i svagttrafikerede områder.

Nej, tværtimod - det er faktisk en god ide. Personligt sukkede jeg dybt da kommunen besluttede at udskifte et lyskryds lige ved siden af hvor jeg bor med en rundkørsel, men jeg blev overrasket. Trafikken glider meget bedre både i myldretid og især udenfor. Det er også bedre for trafiksikkerheden da folk bliver tvunget til at være opmærksomme i stedet for at køre på autopilot.

M


16. aug 2011 kl 19:50

Frits Knudsen

Re: Sluk de trafiklys.

Hvis der er plads til en rigtig rundkørsel, er det måske udmærket, men her i Esbjerg er der flere rundkørsler, der er så små, at de mere har karakter af kryds med omvendt vigepligt, idet midten af rundkørslen er nødt til at være formet som en meget flad skildpadde, for at sættevogne også kan forcere rundkørslen. Hvis man kører over sådan en 'på autopilot', virker de kun som et ekstra vejbump, som måske nok får én til at vågne, hvis man slet ikke havde opdaget, at den var der!


16. aug 2011 kl 21:21

Torben Juul Laursen

Vedr. sluk lyserne

Hvorfor blev det en snak om rundkørsler.
Jeg troede det handlede om gule blink som i Tyskland?


16. aug 2011 kl 21:28

Michel Berggren

Re: Vedr. sluk lyserne

Har du mon en navnebroder ? Det var vist dig selv der startede det ;-)

Og jo, jeg syntes absolut at gule blink er en god ide - man behøver ikke at ombygge alle kryds til rundkørsler.

M


18. aug 2011 kl 11:47

rene bolvig

Hvem er Anders Rosbo??

Ja - Så sluk dog lyset!! .....eller lad os få nogle blinkende lygter

....måske vi blot skal have udskiftet de overformynderiske personager i det såkaldte "Råd for større trafik" med almindelige danskere, der tror på deres medborgeres evne til at færdes fornuftigt og ansvarligt - og selv vurdere hvornår 40 km/t er en rimelig hastighed!!
....og iøvrigt få stoppet den forrykte mani med at lave vores veje smalle og 'ensporede' så man endog må holde og vente på busser ved stoppestederne!!!





13. sep 2011 kl 12:46

Mads Kristiansen

Indlæg fra kommunen

For lige at genstarte tråden, så har jeg i mellemtiden skrevet til Folketingets Trafikudvalg og Karsten Nonbo. Karsten skrev tilbage, at han ikke mente at færdselsloven skulle ændres og at det derfor var op til de enkelte kommuner at lave en prøve ordning. (Tror jeg blev overhalet indenom af valget, så spørgsmålet er hvor langt det når i trafikudvalget nu...)

Jeg skrev derfor til Odense Kommune og fik følgende tilbagemelding:

Kære Mads Kristiansen
Tak for din henvendelse, indgået den 22. august 2011, med forslag til forsøgsordning med blinkende gule lys.

Forslaget blev drøftet på mødet d. 2. september 2011 i Odense Kommunes Trafiksikkerhedsudvalg, som består at repræsentanter fra Fyns Politi og Vejdirektoratet.

Konklusionen blev at dit forslag ikke kan anbefales.
Der kan således ikke forventes accept fra hverken politi eller Vejdirektoratet til et evt. lokalt forsøgsprojekt med din ide.

Baggrunden for konklusionen er følgende:
Kilde: TØI, (se link: http://tsh.toi.no/index.html?2...2118) "3.9 Signalregulering i kryds, Gulblink i signalanlegg ved lavtrafikk" Gulblink i signalanlegg ved lavtrafikk Personskadeulykker
under gulblink +57 (-7; +166)
Materiellskadeulykker
under gulblink +18 (-22; +76)

(Skemaet skal læses således at forslaget i bedste fald reducerer med hhv. 7 % og 22 % og i værste fald medfører hhv. 166 % flere personskadeuheld og 76 % flere materielskadeuheld. I gennemsnit vil forslaget statistisk set medfører stigninger på hhv. 57 % flere personskadeuheld og 18 % flere materielskadeuheld)

Som supplement til TØI-håndbogens effekter har Vejdirektoratet vedlagt en undersøgelse, der blev fremlagt på NVFs (nordisk vejteknisk forbund /mads) årsmøde sidste år i Århus. Konklusionen er en mangedobling af ulykkesfrekvensen, når signaler slukkes om natten. (generelt skal signaler derfor virke ensartet, være let genkendelige og let forståelige).
I gældende lovgivning (normtekst i Vejregel "Signalanlæg", og §170 i bekendtgørelse om anvendelse af vejafmærkning) på området er fastsat at gadesignalanlæg altid skal være i drift.

Eventuel yderligere henvendelse i sagen bedes rettet til undertegnede sagsbehandler.

Venlig hilsen

Thomas Povlsen
Ingeniør

Odense Kommune
By- og Kulturforvaltningen
Natur, Miljø og Trafik
Nørregade 36-38
5000 Odense C

-----
Det virker umiddelbart på mig som om at man ikke har ønske om at gennemføre en test og derfor blindt henviser til en test fra Norge. Eks. så skriver de at hvis man monterer gangsignal, så stiger ulykkesfrekvensen med +60. - Jamen skal vi så fjerne dem. Nej vel...
Noget der står længere nede, som man heller ikke forholder sig til er:
Gulblink i signalanlegg ved lavtrafikk har vist seg å øke både antall person- og materiellskadeulykker, men effektene er ikke signifikante. En stor økning av antall ulykker ble også funnet i en av de metodiske bedre studiene.

Og at Vejdirektoratet har opdaget at der sker flere uheld når signalerne er slukkede kommer vel ikke som nogen stor overraskelse. Det er jo heller ikke det jeg er interesseret i. De skal jo blinke eller lyse fast med gult.

Hvor gamle er de undersøgelser i det hele taget? Jeg ville gerne bagom tallene og så se på hvordan det passer. Hvis undersøgelserne er foretaget for 20 år siden, kunne det jo være der var sket noget nyt. Og derfor kunne det være spændende at lave en dansk undersøgelse.

Umiddelbart har jeg ikke flere argumenter at holde op mod kommunen. Det kan være i andre har et andet kendskab til området?
Jeg har lagt min oprindelige forslagsmail op her: http://gupl.dk/65473/ , så kan I evt. sende den til jeres kommune. Mit håb er at der er en kommune der tager sig sammen og laver en forsøgsordning eller at FT trafikudvalg peger på en selv.

Mvh
Mads Kristiansen


Ny i debatten? Opret en brugerkonto

  • Seneste nyt
  • Mest læste
  • Topdebat
Populært på Facebook
 

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev.