/transport

Om tre år kører togene hurtigere på Nordvestbanen

Atkins og Cowi skal samarbejde om udvidelsen af Nordvestbanen. Banedanmark har hyret dem til at lave udvidelser for 1,3 milliarder kroner. Forbedringerne skal blandt andet sørge for, at togene kan køre hurtigere på strækningerne.

Af Freja Czajkowski, tirsdag 12. jul 2011 kl. 14:32

Banedanmark har skrevet kontrakt med Atkins og Cowi til udvidelse af Nordvestbanen, som kører fra København til Kalundborg. Den samlede investering lyder på 1,3 milliarder kroner og investeringerne bruges til strækningen mellem Roskilde og Holbæk.

Fra 2014 skal det nemlig være muligt at transportere togpassagererne med 160 km/t frem for de i dag 120 km/t.

Atkins og Cowi stod også for Nordvestbanens forprojekt i 2005-07. Og den daværende kontrakt gav mulighed for, at Banedanmark kunne vælge samme firmaer uden et nyt udbud. Og det har de så valgt at gøre.

Kontrakten betyder, at de to firmaer indgår et 50/50 joint venture, hvor 50-80 ingeniører skal arbejde på projektet frem til 30. juni 2012.

Udvidelsen af Nordvestbanen vil betyde, at togdriften vil blive indstillet tre måneder hver sommer i de næste tre år. Udover det vil der også blive gennemført anlægsarbejde året rundt, som dog kun vil genere togtrafikken i mindre omfang.

»Den store knast for de rejsende bliver selvfølgelig lukningen af jernbanen i sommerperioderne. Men det giver til gengæld nogle lange sammenhængende perioder at foretage anlægsarbejde i, som i høj grad kommer projektets økonomi til gode,« siger markedschef Preben Juul Mikkelsen fra Cowi.

Projektet består af flere dele. Stationerne mellem Roskilde og Holbæk, altså Lejre, Tølløse og Vipperød, vil få udbygget deres perroner til 250 meters længde.

Overgangene på disse stationer vil også blive udskiftet, da de nuværende overgange hen over banen ikke er tilladte ved de nye høje hastigheder. I stedet vil der blive lavet gangtunneler eller gangbroer.

Projektet skal også sikre optimal linjeføring, så togene kan køre 160 km/t på så stor en del af strækningen som muligt. Derudover skal der anlægges et ekstra spor, så der er to spor i alt.

På nogle strækninger vil der også være sporflytninger og opgraderinger af eksisterende spor. Sporflytningerne kommer typisk til at være langt under en meter, men vil spare transporttid idet togene ikke behøver sætte farten ned på strækningerne. Og endeligt vil signalsystemerne også blive opgraderet, så de passer til de øgede hastigheder.

Arbejdet ventes færdigt i 2014, hvor Banedanmark regner med hyppigere trafikbetjening af kunder og kortere rejsetid.



12. jul 2011 kl 15:12

Michael Eriksen

Mon dog

Derudover skal der anlægges et ekstra spor, så der er to spor i hver retning.
Fire spor til Kalundborg? Mon dog :-)

Men ingen signalopgradering eller elektrificering nu man er i gang?


12. jul 2011 kl 15:19

Freja Czajkowski

Re: Mon dog

Hej Michael

De opgraderer også signalsystemerne. Det er nu skrevet ind i artiklen. Og det med de fire spor, har en anden læser også gjort mig opmærksom på, så jeg er i gang med at undersøge, hvad der præcist er rigtigt.

Mvh Freja Czajkowski, Ing.dk


12. jul 2011 kl 15:38

kurt christensen

et spor i hver sin retning

vil jeg gætte en tusse på ;O)


12. jul 2011 kl 15:39

Christoffer Hansson

Økonomi

Den store knast for de rejsende bliver selvfølgelig lukningen af jernbanen i sommerperioderne. Men det giver til gengæld nogle lange sammenhængende perioder at foretage anlægsarbejde i, som i høj grad kommer projektets økonomi til gode,« siger markedschef Preben Juul Mikkelsen fra Cowi.

Er det også det når man indregner hvad det koster at drive busfart i mellemtiden?

Men det er vildt at man kan lukke banen så længe ad gangen. Når man så endelig er færdig med det, så har alle rejsende alligevel købt en bil fordi det reelt bliver umuligt at bo i Holbæk, og arbejde i København hvis man vil pendle.

Hvis de så ikke samtidig elektrificerer så er det godt nok et selvmål.


12. jul 2011 kl 15:43

Steen Skovshoved

Hvorfor ?

Ikke bare fuldfører projektet helt med optagning af spor og nedlægger dem igen med kurvehvælving og endvidere elektrificerer og implementere ERTMS med det samme - så det også færdigt der og kan komme videre andre steder i landet.


12. jul 2011 kl 15:45

Klaus Elmquist Nielsen

Re: Mon dog

Derudover skal der anlægges et ekstra spor, så der er to spor i hver retning.
Fire spor til Kalundborg? Mon dog :-)

Dele af den nuværende Nordvestbane er enkeltsporet. Så det giver særdeles god mening at lægge et ekstra sport så der opnås to-sporet forbindelse hele vejen.

De opgraderer også signalsystemerne.

Det er godt nyt! Hvis der også kommer ATC på hele strækningen vil det være et stort plus. Måske Nordvestbanen får æren af at prøvekøre det nye signalsystem? Skal nok blive et hit!

Udvidelsen af Nordvestbanen vil betyde, at togdriften vil blive indstillet tre måneder hver sommer i de næste tre år.

Men altså: Arme passagerer!


12. jul 2011 kl 16:10

jonas koch

underlig prioritering hos banedanmark

når man tænker på det øvrige jernbane net som også i den grad halter - så er det ikke specielt mange mennesker, som får glæde af det, eftersom det først er _fra_ roskilde og mod kalundborg.


12. jul 2011 kl 16:27

kurt christensen

Re: underlig prioritering hos bane..

nu er der jo 4 spor til roskilde fra københavn?


12. jul 2011 kl 17:53

avatar

Steffen Frøkjær

Gennemsnits hastighed

Lad os da håbe at de så huske at gøre det rigtig, så også gennem snits hastigheden kommer op..
Ikke lige som da Banedanmark opgraderet, Skanderborg-Silkeborg fra 100 til 120km/t.. men samtidig sat ind-ud kørsels hastighed på stationerne ned fra 60km/t til 40km/t. og lave flere lokale hastighed's nedsættelser pga overkørsels der ikke levet op til 120km/t kravne og der derfor nu kun må køres med 60eller 75km/t i dem...


12. jul 2011 kl 18:36

Niels Hansen

Re: Økonomi

Jeg vil godt lægge et par tusind på, at der IKKE bliver elektrificeret, da IC4 nok skal bruges på den strækning i mange mange år. Det er jo trods alt den strækning, hvor de stadig køres med de gamle bumletog (eks røde - nu blå vogne) med gamle diesel hakkere foran....

Nææ jeg tror desværre kalundborg linjen har lange udsigter til elektrificering.

Kunne godt tænke mig til, at dem på borgen vil have noget ud af deres kæmpe IC4 satsning, så bruges skal de!


12. jul 2011 kl 22:13

Morten Vind

Re: Økonomi

Nææ jeg tror desværre kalundborg linjen har lange udsigter til elektrificering.

Man VAR ellers i fuld gang for 25 år siden. Broer og viadukter blev hævet, så der var plads til køreledninger. Og master til køreledninger sat op på flere banegårde. Men så blev det hele pludselig stoppet omkring 1991-92 ...

Man kan jo så bare fortsætte, hvor man slap ... ;-)

Morten


12. jul 2011 kl 23:23

Uffe Kousgaard

Hvalsø

Stationerne mellem Roskilde og Holbæk, altså Lejre, Tølløse og Vipperød....

Hvalsø er også en del af strækningen.

Det er i øvrigt kun Lejre-Hvalsø-Tølløse-Vipperød der skal udvides til 2 spor. Roskilde-Lejre og Vipperød-Holbæk har det allerede.


13. jul 2011 kl 01:06

Steen Thomassen

Re: Hvorfor ?

Ikke bare fuldfører projektet helt med optagning af spor og nedlægger dem igen med kurvehvælving og endvidere elektrificerer og implementere ERTMS med det samme - så det også færdigt der og kan komme videre andre steder i landet.

ERTMS kommer ikke i første omgang, da det skal være helt klar inden det rulles ud - dens pilot starter først i 2015, hvor dette projekt skulle bliver færdig. Selvom i et projekt som Lejre-Vipperød medfører, at man skal betale ekstra udgift til et midlertidig signalanlæg med ATC for at få det nye spor taget i brug. Ellers skulle man udskyde projektet nogle år... og det vil man ikke vente på. Det samme med elektrificering - det vil man ikke vente på at en beslutning, der ikke er taget endnu.


13. jul 2011 kl 02:24

avatar

Carsten Wagner

Re: Økonomi

...da IC4 nok skal bruges på den strækning i mange mange år. Det er jo trods alt den strækning, hvor de stadig køres med de gamle bumletog (eks røde - nu blå vogne) med gamle diesel hakkere foran.!

De gamle blå/røde vogne er for længst taget ud af drift. De, der ikke er skrottet, vil kun blive brugt ved akut materialemangel..
IC4 har slet ikke kapacitet til passagermængden, og de er heller ikke med i planen på denne strækning..

Du gætter lidt for meget.


13. jul 2011 kl 09:48

Freja Czajkowski

Re: Mon dog

Fejlen med to spor i hver retning er nu rettet. I dag er der kun et spor, og efter udbygningen vil der i stedet være to.

Mvh Freja Czajkowski, Ing.dk


13. jul 2011 kl 10:11

Jens Haugaard

Re: Mon dog

Fejlen med to spor i hver retning er nu rettet. I dag er der kun et spor, og efter udbygningen vil der i stedet være to.

Mvh Freja Czajkowski, Ing.dk

Hej Freja,
Måske skulle det præciseres, at ombygningen kun vedr. strækningen fra Roskilde til Holbæk. Den øvrige og længste del af strækningen fra Holbæk til Kalundborg røres der ikke ved.
Mere her: http://www.bane.dk/visBanearbe...2422


13. jul 2011 kl 11:23

jonas koch

Re: Mon dog

mange tak for den præcisering, så gav det mere mening.

tsk tsk, ing !


13. jul 2011 kl 11:30

jonas koch

Re: Økonomi

der er 203 siddepladser i et ic4 vognsæt (eftersom de ikke kan sammenkobles..)

en typisk dobbeltdækker stamme som kører til kalundborg, består af en styrevogn, 2 dobbeltdækker B vogne og en BK vogn. det giver en samlet kapacitet på 400 siddepladser (!) så du har nok ret i der ikke er kapacitet nok, udover til nogle enkelte RE afgange der kun går til holbæk el. ringsted.

ps. mig bekendt har de ingen "bumle-tog vogne" aka litra BN tilbage, ej til akut materielbrug... dem de havde er solgt til iran eller skrottet. det eneste de har "på lager" er vist 33 år gamle MR-togsæt...


13. jul 2011 kl 11:33

jonas koch

Re: underlig prioritering hos bane..

@kurt - der bliver ikke rørt ved strækningen fra roskilde mod kbh. se linket fra jens haugaard.


13. jul 2011 kl 13:53

Thomas Hupfeldt

Re: Økonomi

@Carsten Wagner


De gamle blå/røde vogne er for længst taget ud af drift. De, der ikke er skrottet, vil kun blive brugt ved akut materialemangel..

IC4 har slet ikke kapacitet til passagermængden, og de er heller ikke med i planen på denne strækning..

Du gætter lidt for meget.

Sådan meget apropos det med at gætte, så gætter du vist også lidt for meget selv.. Der er ingen Bn vogne tilbage, ud over dem der tilhører Veterantogsklubberne, og de bliver nok næbbe brugt ved akut materielmangel! DSB Museumstog's Mz 1401 kørte en stamme med 24 vogne til Århus d. 15. maj, og de sidste vogne blev skrottet ved H.J Henriksen på Århus havn d. 18. maj 2011.

Man skal ikke kaste med sten når man selv bor i et glashus. ;)


13. jul 2011 kl 14:05

kurt christensen

Re: underlig prioritering hos bane..

hvorfor skulle der også gøres dette?


13. jul 2011 kl 14:18

avatar

Klaus Slott

Re: Økonomi

Når man så endelig er færdig med det, så har alle rejsende alligevel købt en bil

Desværre er udvidelsen af vejen rundt om Roskilde er først klar 2013

http://www.vejdirektoratet.dk/...3419

Suk. Jeg skal vist til at se på noget hjemmearbejdsplads


13. jul 2011 kl 15:55

Ole Kofod

ALT, alt for langsomt

9 måneder plus det løse for at bygge et spor, og så fordelt ud over tre år! Den var da aldrig gået i Kina.
Og så er der 50-80 ingeniører involveret - det må være et beskæftigelsesprojekt.

Her er to gode råd til minimere generne for passagerne (jeg ved godt, at det er et irrelevant aspekt i dansk, kollektiv trafik men så for den akademiske interesses skyld):
1) Del det ind i tre etaper, Lejre-Hvalsø, Hvalsø-Tølløse og Tølløse-Vipperød. I de korte perioder, hvor det bliver nødvendigt at lukke strækningen helt, indsættes busser mellem de to stationer og køreplaner for busser og tog vest for etapen koordineres efter togene øst for. D

2) De steder hvor den nuværende sporplacering overlapper med det kommende, foretages trachearbejde hvorefter sporet flyttes. Dernæst bygges andetsporet (elektrificeret naturligvis). Endelig revideres det første spor og elektrificeres. Voila.

Men det er jo en meget udansk måde at løse opgaven på.....


14. jul 2011 kl 07:15

arne lund

Re: ALT, alt for langsomt

Lyder som noget fra Harry Potter.


14. jul 2011 kl 10:07

Anders Hansen

Urimelige forhold for brugerne

Først og fremmest bliver det jo en drøm i 2015 hvor en direkte togtur til KBH potentielt kommer til at tage 35 min fra Holbæk.

Men, men, men:

Udvidelsen af Nordvestbanen vil betyde, at togdriften vil blive indstillet tre måneder hver sommer i de næste tre år.

»Den store knast for de rejsende bliver selvfølgelig lukningen af jernbanen i sommerperioderne. Men det giver til gengæld nogle lange sammenhængende perioder at foretage anlægsarbejde i, som i høj grad kommer projektets økonomi til gode,«

Ja tak - som pendlere er vi da lykkelige for at kunne bidrag til at COWi og Atkins kan minimere deres risici. Så hellere et tog i timen, fremfor at skulle på motorvejen i bil eller bus. En motorvej som også er under ombygning frem til udgangen af 2013, som det ser ud nu.

Måske kunne ingeniøren grave lidt i dels hvilke alternativer er fundet for dyre for projektet? Endvidere; Hvordan forestiller man sig at passagerne skal kunne komme frem i rimelig tid? Via bumlebusser på motorvejen? Eller skal der anlægges en mega P&R ved Lejre St.?

Og med 'man' er vi vel inde hos Trafikstyrelsen eller Transportministeren, som jo gerne blander sig ved problemer ved vejtrafikken.


14. jul 2011 kl 12:34

Niels Abildgaard

Re: Økonomi



en typisk dobbeltdækker stamme som kører til kalundborg, består af en styrevogn, 2 dobbeltdækker B vogne og en BK vogn. det giver en samlet kapacitet på 400 siddepladser (!) så du har nok ret i der ikke er kapacitet nok, udover til nogle enkelte RE afgange der kun går til holbæk el. ringsted.

...

Med to afgange i timen svarer det til 800 pladser i timen eller 16 busser.
Med 16 busser behøver man ikke stoppe alle steder hvad der gavner reel hastighed og miljø.Asfalt vil være billigere så det jernbanepjat er tyveri fra de fattige.


14. jul 2011 kl 14:45

Ole Kofod

Re: ALT, alt for langsomt

Lyder som noget fra Harry Potter.
Kommentar ikke forstået?


14. jul 2011 kl 18:57

arne lund

Re: ALT, alt for langsomt

@Ole - Du har ret. Det var din beskrivelse af...øh - arbejdsforløbet? - jeg fandt lignede noget fra fantasiens overdrev.


15. jul 2011 kl 12:58

avatar

Sune Uwe Friedrichsen

160 km/t

Så slår vi endelig rekorden i fra 1907, hvor DSB’s meget smukke P-maskiner kunne køre op til ca. 155 km/t!


15. jul 2011 kl 13:18

Morten Vind

Re: 160 km/t

Så slår vi endelig rekorden i fra 1907, hvor DSB’s meget smukke P-maskiner kunne køre op til ca. 155 km/t!

Ja, men kun til Holbæk ... ;-)

På resten af strækningen til Kalundborg er max. hastighed stadig kun 120 km/t (som den har været siden 1950'erne).

Morten


Ny i debatten? Opret en brugerkonto

  • Seneste nyt
  • Mest læste
  • Topdebat
Populært på Facebook
 

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev.