/multimedia

03. jun 2011 kl 21:52

Søren Lund

Det tager prisen!

Mon ikke det foto topper ALT hvad Ingeniøren har bragt af fotos i hele Ingeniørens historie ???


03. jun 2011 kl 22:34

Sune Gynthersen


03. jun 2011 kl 23:02

Peter Ockelmann

Flot flot billede!

Tja, det var bare det, jeg ville sige.

Og så, at jeg håber, Bo Tornvig overlevede opsendelsen. (-;


03. jun 2011 kl 23:17

Jonathan Dybkjær

Re: Det tager prisen

Kunne ikke være mere enig - lækre billeder!


03. jun 2011 kl 23:17

avatar

Claus Wøbbe

Re: Flot flot billede!

Fantastik billede! Jeg glæder mig til at se videoerne fra affyringen!


04. jun 2011 kl 00:22

Søren Lund

Re: Flot flot billede!

Fantastik billede! Jeg glæder mig til at se videoerne fra affyringen!

Håber meget vi kommer til at se en superslow optagelse af lift off på nært hold. Alene den måde den ryster isen af sig er ren romantik, selv på stillbilledet!


04. jun 2011 kl 00:43

Søren Lund

Bemærk en detalje

Stagene fra masten ud til skrogene plejer at være strammet helt op så de er rette, så mastefoden ikke skal tage de bræk der kommer af søgangen, når raketten sidder på skinnen.

På billedet svinger de næsten som sjippetov.

Det kan jeg kun forklare med at platformen buer nedad i affyringsøjeblikket.

Motoren trykker jo også med 8 ton, og jeg synes man kan ane på TV2's klip, at pontonerne trykkes lidt ned i vandet i affyringsøjeblikket.


04. jun 2011 kl 09:19

Bjarke Mønnike

Flot

Der var rigtigt meget fart på i starten. Jeg håber at der var medbragt et accellerometer fordi det for mig at se, lignede en affyring af en nytårsraket, men ret så mange G.....i min optik mere end man ville kunne klare stående.

Jeg glæder mig også til at se en vidio af forløbet


04. jun 2011 kl 09:54

Peter Lykke

Re: Det tager prisen!

Samme her. Helt ovenud fantastisk.

Hvordan er det blevet taget?


04. jun 2011 kl 10:01

Klaus Elmquist Nielsen

Fototeknik?

Kunne man få en beskrivelse af hvordan billedet er taget? Herunder grej, eksponering og fotografens afstand/position?

Umiddelbart ligner det "lidt go' tele" på sikker afstand. Men der er jo andre muligheder.

Helt enig i at dette er en af årets bedste tekniske pressefotos. Der kunne godt være en pris i disse billeder. Krydser fingre for at fotografen vinder!


04. jun 2011 kl 10:27

Martin Dahlem

Re: Fototeknik?

Hmm jeg synes nu mere i detalje graden, at det må være taget fra et kamera på kanten af Sputnik. Altså yderst på pontonen.

Og der er det nok meget tvivlsomt de har haft en fotograf stående, så det må være fjernudløst.


04. jun 2011 kl 12:08

Kim Andersen

Ingen fotograf i nærheden..

da alle havde en sikkerhedsaftand til Sputnik på ca 3000m. Mit gæt er at det er taget med et af de små hårdføre HD-kameraer monteteret på pontonen på Sputnik og måske startet som en del af autoseqence. Der var også et kamera på toppen af rampen, monteret på en arm så vidt jeg kan se. Glæder mig til at se hvad de har fået i kassen.


04. jun 2011 kl 12:20

Søren Lund

Re: Bemærk en detalje

Det kan jeg kun forklare med at platformen buer nedad i affyringsøjeblikket.

Motoren trykker jo også med 8 ton, og jeg synes man kan ane på TV2's klip, at pontonerne trykkes lidt ned i vandet i affyringsøjeblikket.

Jeg har studeret klippet fra TV2 lidt grundigere.

http://ing.dk/artikel/119779-g...-her

Ved at gentage det 36. sekund af videoen igen og igen, ser man meget tydeligt at platformen trykkes et pænt stykke (10-15 cm?) ned i vandet i affyringsøjeblikket.


04. jun 2011 kl 12:46

avatar

Jonathan Jørgensen

Fantastiske billeder!

Og video af CSS Mission Control i KBH er her:

http://www.youtube.com/user/Jb...2gxo


04. jun 2011 kl 18:37

Klaus Elmquist Nielsen

Re: Fototeknik?

Hmm jeg synes nu mere i detalje graden, at det må være taget fra et kamera på kanten af Sputnik. Altså yderst på pontonen.

Jeg fik kikket lidt nærmere på de videoer der fra opsendelsen på youtube. Og det er lige før man kan se der sidder noget fotogrej på en bom på en af siderne af Sputnik.

Og der er det nok meget tvivlsomt de har haft en fotograf stående, så det må være fjernudløst.

Jeg havde skam heller ikke forestillet mig at der var en fotograf til stede på Sputnik. Spørgsmålet var nærmere om det var taget via fjernstyret kamera på Sputnik eller var et stykke habilt tele arbejde udført af en professionel fotograf.

I alle tilfælde er billedet taget med et kamera der giver en god billedkvalitet.

Fordelen ved at være tæt på er at en vidvinkel kan bruges, hvorved en f/5.6 til f/8 er anvendeligt samtidig med at stor dybteskarphed opnås, hvorved høj lukketid er mulig selv ved en lav ISO værdi.

For eksempel på godt tele arbejde kik her:
http://markjrebilas.com/blog/?...1642

Scroller man ned på siden ser man hvordan drag racing på vand helst ikke skal foregå. Bådens fører overlevede. Men bådens færd viser at professionelt fotogrej kan levere varen selv når det skal gå stærkt og fotografen er på sikker afstand.


04. jun 2011 kl 22:21

avatar

Thomas Pedersen

Re: Fototeknik?

Billedet er taget med et Canon EOS 1D med et 16-35 mm objektiv. Kameraet var monteret med gaffatape på Sputnik. Kameraet var rigget til affyringssignalet således at kameraet begyndte at skyde. Setupet ses her:
https://picasaweb.google.com/t...SbQ#

Selv har jeg lagt et par enkelte billeder op fra i går, der kommer nogle flere når jeg kommer hjem til en ordentlig computer. De fleste billeder er taget fra Recovery Bravo (aka Flemming Rasmussens blå RIB):
https://picasaweb.google.com/t...ywE#


04. jun 2011 kl 22:44

Søren Koch

Re: Fototeknik?

Nydelige billeder!
Jeg kan godt lide kommentaren ang gaffatape-kameraet.. :-)


04. jun 2011 kl 22:57

Søren Lund

Re: Fototeknik?

Fantastiske billeder, Thomas! - Det er sq da helt vildt!

Som billedtekst under det billede der viser kameraet tapet fast til sputnik;

"Personligt turde jeg ikke sætte et kamera i den prisklasse op på den måde 7 meter fra 1600 kg raket... Ham Bo er sgu en kold banan!"

Til det er der vel bare at sige; alene billedet er så rigeligt hele kameraet værd! ;-)


04. jun 2011 kl 23:11

avatar

Thomas Pedersen

Re: Fototeknik?

Bo er prof fotograf og har tydeligvis et andet forhold til sit grej end jeg som amatør-fotograf har til mit. Men skal da gerne indrømme at jeg ærger mig over at jeg ikke også satte et kamera op på platformen. Det må blive næste år, så har jeg også en god undskyldning overfor hustruen om hvorfor jeg er nødt til at investere i et ekstra kamerahus :-)


04. jun 2011 kl 23:16

Søren Lund

Re: Fototeknik?

Selv har jeg lagt et par enkelte billeder op fra i går, der kommer nogle flere når jeg kommer hjem til en ordentlig computer. De fleste billeder er taget fra Recovery Bravo (aka Flemming Rasmussens blå RIB):
https://picasaweb.google.com/t...ywE#

På dit "Foto 4 af 11" ser man igen det jeg før omtalte, bare fra modsatte side ift TV2's video:

Sputnik trykkes betragteligt ned i vandet, idet raketten skydes af, pga trykket fra raketmotoren. Ovenstående billede, fra Bo's kamera, viser at stagene til masten bliver slappe, hvilket betyder at platformen ligefrem bøjer nedad!

Det er fascinerende billeder!


04. jun 2011 kl 23:19

Klaus Elmquist Nielsen

Re: Fototeknik?

Hej Thomas, tak for forklaringen! Det er blæret fotoarbejde! Og helt klart måden at få gode billeder på. Kunne godt se at billederne i galleriet var taget med godt grej. Meget overbevisende setup! Blev billederne optaget i RAW format?

Og ja, den gode Bo har helt klart udvist fotografisk grej-mod der. Men igen, han står også med nogle af de måske bedste tekniske pressebilleder fra Danmark i 2011. I kan vinde en pris med de billeder! Og måske tjene en formue på at sælge plakater med billedet eller rettigheder til samme, hvilket kunne være godt til CS finansering (og kamerareperationer).

Tak også for dine billeder fra den blå RIB. Hvor langt væk var den fra Sputnik da billederne af launch blev taget? Jeg kan se at den effektive brændvide er 320mm. Det må da have været rimeligt tæt på.

Hvordan så Bo's 1D/16-35 ud bagefter?


04. jun 2011 kl 23:24

Søren Lund

Re: Fototeknik?

måske bedste tekniske pressebilleder fra Danmark i 2011.

Kan du komme i tanker om et teknisk dansk pressebillede siden 1911, der stikker det, er jeg meget interesseret i at se det ;-)


04. jun 2011 kl 23:35

avatar

Thomas Pedersen

Re: Fototeknik?

Kameraet begyndte at skyde da pyroerne blev tændt, så det har skudt fra ca. 5 sekunder før lift off. Derfor tror jeg faktisk de er skudt i jpg for at undgå at fylde bufferen og bevare en høj frame rate inden lift off, men jeg er ikke 100% sikker.

Vores RIB lå 500 meter fra Sputnik da skuddet gik. Os der skulle tage billeder havde argumenteret lidt for at ligge tættere på, men 500 meter var meget passende, der var sgu drøn på. Selv skød jeg med et EOS 50D/100-400 mm.

Inden afsejling havde Bo pakket kameraet lidt ind i en sort plastikpose, så kameraet har det fint nok. På billeder længere henne i serien kan man se hvordan vandet bare vælter op og oversvømmer alt på platformen, det ser ret vildt ud.

I skal iøvrigt glæde jeg til videoen fra Go Pro kameraet der var monteret i panden på dukken, den er rimelig crazy... Håber den snart kommer på nettet.


04. jun 2011 kl 23:37

Klaus Elmquist Nielsen

Re: Fototeknik?

Bo er prof fotograf og har tydeligvis et andet forhold til sit grej end jeg som amatør-fotograf har til mit.

Det har jeg også hørt at professionelle fotografer har. De har jo også muligheden for at trække udgifter fra i deres firma regnskab. Så klart de bliver modige. For dem er et kamera et arbejdsredskab der skal udskiftes regelmæsigt og dette er en del af deres arbejde. For os andre er et kamera et dyrt stykke indbo man passer godt på. Helt klart forskelligt fokus og brugsmønster.


04. jun 2011 kl 23:37

avatar

Thomas Pedersen

Re: Fototeknik?

Og den video er netop tikket ind takket være Sonny W:
http://www.youtube.com/watch?v...o9Rg


04. jun 2011 kl 23:54

Klaus Elmquist Nielsen

Re: Fototeknik?

Og den video er netop tikket ind takket være Sonny W:
http://www.youtube.com/watch?v...ote>
Fuldstændig enig! Den video er for vild! :-)


04. jun 2011 kl 23:54

Michael Eriksen

Re: Fototeknik?

Og den video er netop tikket ind takket være Sonny W:
http://www.youtube.com/watch?v...iske billeder.


05. jun 2011 kl 00:02

Klaus Elmquist Nielsen

Re: Fototeknik?

Kan du komme i tanker om et teknisk dansk pressebillede siden 1911, der stikker det, er jeg meget interesseret i at se det ;-)

Lige nu er vi alle vilde over denne hændelse. Tænk på hvordan billedet ses om et halv år eller mere når årets bedste tekniske pressefoto skal vælges. Her er begivenheden kommet mere på afstand og man kan bedre se billederne for hvad de er. Det er to helt forskellige ting. Derfor tror jeg på en pris for i år er mulig mens en all timer er kræver et mere nuanceret syn på sagen end det er muligt lige nu i vores alle sammens "raket-rus".


05. jun 2011 kl 00:12

Søren Lund

Re: Fototeknik?

På billeder længere henne i serien kan man se hvordan vandet bare vælter op og oversvømmer alt på platformen, det ser ret vildt ud.

Vil i ikke nok uploade dem, så vi kan se dem :-)


05. jun 2011 kl 00:25

Søren Lund

Re: Fototeknik?

Og den video er netop tikket ind takket være Sonny W:
http://www.youtube.com/watch?v...o9Rg

Det er da for sindsygt!!!! :-))

Fra den højde kan man rigtigt se at jorden er rund!

(eller er det bare optikken ;-)

Jeg er meget imponeret over at kameraet ikke giver op ved nedslaget i vandet, når man tænker på hvor medtaget rumskibet var bagefter.

Det virker som om boosteren oscillerer meget voldsomt, hvilket den nok også gør, men virkningen på videooptagelsen forstærkes nok yderligere af at kameraet er spændt fast på dukken, som er af gummi, med en egenfrekvens der sikkert svinger fint med oscillationerne.




05. jun 2011 kl 00:42

Peer Locher

Flere billeder

tyske Die Welt har en artikel og billedserie her:
http://www.welt.de/wissenschaf...html


05. jun 2011 kl 01:00

Søren Lund

Re: Fototeknik?

Lige nu er vi alle vilde over denne hændelse. Tænk på hvordan billedet ses om et halv år eller mere når årets bedste tekniske pressefoto skal vælges. Her er begivenheden kommet mere på afstand og man kan bedre se billederne for hvad de er.

Jeg er faktisk ret sikker på, at det eneste der vil kunne stikke dette foto, er flere fotos fra CS's affyringer, når vi taler danske pressefotos.

De bedste tekniske billeder jeg kan mindes er alle fra det amerikanske rumprogram, men her kan Bo's billede sagtens blande sig i selskabet.

Dette billede af Saturn V er vist top of the pop:

http://designomicon.files.word....jpg

Jeg tror ikke jeg vil være mindre imponeret over Bo's billede, når begivenheden er kommet på afstand. Jeg tror nærmere jeg kommer til at opdage flere fascinerende detaljer i billedet.

Det vi nok snarere er nødt til at tage i betragtning, er at pressefotografer ikke nødvendigvis er tech-freaks ligesom os, og ser de samme ting i det som vi gør.

Det blev tydeligt demonstreret under affyringen, TV2, som jo nok var ganske klar over at kameraet under helikopteren ikke kunne optage over helikopteren, havde også en fotograf om bord på Hjortø.

Denne havde dog linsen konstant rettet mod personerne om bord, upåagtet at der fløj en raket rundt lige over hovedet på ham.

Som om det var en spillefilm han var ved at optage!

Hvorfor dæææælen vendte han ikke kameraet mod raketten?

Eller hvorfor dææælen havde TV2 ikke en kameramand med i helikopteren, som kunne filme raketten ud af vinduet? Eller en kameramand mere på agterdækket af Hjortø, med ordre på at holde optikken skarp rettet mod raketten?

- Når de nu vidste at de kun kunne følge raketten få hundrede meter op med helikopterens kamera.


05. jun 2011 kl 16:27

Søren Jespersen

Re: Fototeknik?

Fordi de ikke regnede med liftoff? ;)

Peter havde selv sagt at 1m var rigeligt til at kalde det en succes.. ;)


05. jun 2011 kl 17:48

avatar

Flemming Rasmussen

Re: Fototeknik?

Hej Thomas
Tak for sidst - fantastisk oplevelse og canon billeder du fik taget under de gyngende forhold. Tak forklaring om Bo's setup - du har ret - han er ingen tøsedreng.

"abort abort". ;-)

Mvh Flemming (blå RIB)


06. jun 2011 kl 00:06

Jens Christoffersen

Re: Fototeknik?

kameraet du omtaler var ikke bemandet og kunne derfor tracke på raketten. der blev klippet fra Heli til MS pga. Heli mister raketten som laver et stor knæk hen over heli. Da der kommer live feed ind fra raket bliver det så klippet på. Det er efter min mening det rigtige valg og derfor gjorde vi sådan. Jeg vil selvfølgelig ha ønsket at raketten havde taget en anden bane, så vi ikke mistede den på Heli. Mht. til kamera på heli, så er vi istand til at skyde skarpt op da vi kan holde stor afstand på flere Km. Pga. lang optik. og at piloten kan trække Heli en hel del bagover. :-)

Jens Christoffersen


Ny i debatten? Opret en brugerkonto

Indlæser..