blogs kategori-billede

Christiania igen igen

Af Christian Munch-Petersen,  tirsdag 31. maj 2011 kl. 09:15

Hvert forår - de seneste år - har Byggebloggen skrevet om Christiania - enten som overlever eller som dødsdømt.

Vi må bare konstatere (Pia K's yndlingsfrase), at Fristaden har klaret endnu et år, selv om retssagen er tabt. Og det i en tid med en VOK regering. Måske bliver det Enhedslisten, der kommer til at deltage i slagtningen?

Sagen er dog måske den simple, at Christiania er blevet en del af Danmark, ligesom Særreglen for danske sommerhuse, Landbrugsstøtten og Dronning Margrethe.

Disse grundpiller i det danske samfund er urokkelige, og kan den ene ændres, kan de andre vel også!

Alle 4 ting er i øvrigt stort set lige gamle nemlig ca. 40 år.

En anden mulighed er, at Christiania som Liberalt eksperiment med Socialistisk islæt faktisk er populært i hele befolkningen.

Hvem tror Christiania er væk næste år?



31. maj 2011 kl 14:01

Leif Neland

Ca 40 år?

Daisy er nu født i 1940...


31. maj 2011 kl 14:14

avatar

Flemming Rasmussen

Re: Ca 40 år?

Daisy er nu født i 1940...


Men blev dronning i 1972 - 14. januar


31. maj 2011 kl 14:20

Martin Poulsen

Re: Ca 40 år?

Daisy er nu født i 1940...

Men hun ligner en på 40...hm!


31. maj 2011 kl 14:24

Leif Neland

40 år

Tjae, det kan selvfølgelig forsvares:

Bådsmandsstræde Kaserne er bygget i 1836, og blev Christiania i 1971
Margrete blev født i 1940 og blev Dronning i 1972

Hvad sommerhusreglen og landbrugsstøtten var, før de blev hvad de er, kan jeg ikke lige komme på :-)


31. maj 2011 kl 16:27

Rolf Hansen

Christiania er en del af mig...

Så fjern Christiania og den sidste grund til at jeg skulle blive her i landet og arbejde, er fjernet.

Så hvis Christiania er væk om et år, er jeg også, heldigvis er det højst sansynligt regeringen der er væk om et år:) Dog fornemmer jeg at social akrobaterne ikke er et hak bedre.


31. maj 2011 kl 16:44

stig per andersen

Re: 40 år

Sommerhusreglen og landbrugsstøtten blev indført i forbindelse med folkeafstemningen i 1972 om dansk indtræden i EF.


31. maj 2011 kl 16:50

avatar

Jesper Ørsted

Jeg er bulldozertilhænger...

Christiania er resultatet af danmarkshistoriens største tyveri i 1971. Og tyveknægtene sidder der stadig. De sælger narko, overfalder politiet og misbruger statens ejendom. Lej et par panserbuldozere af Israel og kør en lille tur ud på Christiania. Når der er rydeligt sælger staten grunden til højestbydende.


31. maj 2011 kl 16:50

Henrik Mikael Kristensen

Re: Jeg er bulldozertilhænger...

Og tyveknægtene sidder der stadig. De sælger narko,

Mon ikke bare man skulle lade dem sidde? Ellers sidder de bare et andet sted, tættere på din baghave.

Alternativt kunne man sætte dem i fængsel. Det er dyrt.

Eller hælde dem i havnen. Det er ikke så pænt.


31. maj 2011 kl 17:10

Rolf Hansen

Re: Jeg er bulldozertilhænger...

Christiania er resultatet af danmarkshistoriens største tyveri i 1971. Og tyveknægtene sidder der stadig. De sælger narko, overfalder politiet og misbruger statens ejendom. Lej et par panserbuldozere af Israel og kør en lille tur ud på Christiania. Når der er rydeligt sælger staten grunden til højestbydende.

Christiania (fhv. Bådsmandsstræde kasserne) er statens og dermed alle danske statsborgeres.
At nogen så tog det i brug da det stod ubrugt er en anden diskussion.

En anden diskussion kunne derimod være:
”Er det ok at staten lader bygninger stå tomme og ubrugte, når der samtidig er stor boligmangel og mange uden egen bolig?”


31. maj 2011 kl 17:10

avatar

Jesper Ørsted

Re: Jeg er bulldozertilhænger...


Mon ikke bare man skulle lade dem sidde? Ellers sidder de bare et andet sted, tættere på din baghave.

Alternativt kunne man sætte dem i fængsel. Det er dyrt.

Eller hælde dem i havnen. Det er ikke så pænt.

De kan få selvbyggerigloer på Hans Ø


31. maj 2011 kl 17:50

Svend Janerka

Bulldozertilhænger, ja, mon ikke!.

Der er ikke økonomi til skoler, hospitaler og andre basale sociale samfundsinstitutioner, men der er råd til at forære besættere og kriminelle bygninger til 1 krone!. Ryd det omgående!, vi andre skal betale moms, ejendomsskat og byggetiladelser ellers bliver vi pantet. Hvorfor spørger man altid københavnerne , når det drejer sig om den uhumske "fristad". Ryd det og lad besætterne kravle tilbage i kloakkerne eller spredes. Det er kun den dyriske flokmentalitet, der samler dem; skal de yde noget gavn eller vise samfundssind, forsvinder de i ingenting. Nu er besættelse af Søminedepotet næste fase, hvornår vågner politikerne op?.


31. maj 2011 kl 17:50

Michael Eriksen

Re: Jeg er bulldozertilhænger...

Jesper, har du lyst til at være nabo til christianit-typer? De findes nu engang, de forsvinder ikke ved ønsketænkning.

Vær du lykkelig for de har deres eget reservat, som du bare kan vælge at holde dig væk fra. Ellers flytter de ind i din naboejendom.


31. maj 2011 kl 18:00

Martin Nielsen

Pia har da ikke levet forgæves...

Det kan vist fornemmes på debatten at Pia i hvert fald nemt kan finde en støtte blandt visse meddebatøre - men nok om det.

Christiania er jo et sted forbundet med oprør og frisind - og selvom jeg også selv har været på bulldozer-siden så er det jo dybt forkert set med frisindets briller. Det er jo et spørgsmål om national identitet dybest set (noget som Danmark ikke har så meget tilbage af - og måske også er grunden til at det går så godt for DF), for ellers så er vi jo ikke et hak bedre end "Forbuds-Sverige". Hvis folk selv kan styre det derude så er det da helt fint, og desuden en turistattraktion i hovedstaden som adskiller København fra så mange andre storbyer i verden. Mht. de nævnte overfald på politiet er det klart at det skal stoppes, men så er vi ude i noget der som oftest involverer bandemiljøet hvilket jo er en helt anden sag end Christiania og som der skal slåes HÅRDT ned på.


31. maj 2011 kl 18:20

Rolf Hansen

Re: Bulldozertilhænger, ja, mon ikke!.

Der er ikke økonomi til skoler, hospitaler og andre basale sociale samfundsinstitutioner, men der er råd til at forære besættere og kriminelle bygninger til 1 krone!. Ryd det omgående!, vi andre skal betale moms, ejendomsskat og byggetiladelser ellers bliver vi pantet. Hvorfor spørger man altid københavnerne , når det drejer sig om den uhumske "fristad". Ryd det og lad besætterne kravle tilbage i kloakkerne eller spredes. Det er kun den dyriske flokmentalitet, der samler dem; skal de yde noget gavn eller vise samfundssind, forsvinder de i ingenting. Nu er besættelse af Søminedepotet næste fase, hvornår vågner politikerne op?.

Hvem stjæler fra hvem? Christianitterne betaler hvert år 1.518.265,72kr i ejendomsskat for et område de nu ifg. loven ikke ejer:) Hvis du synes det er for lidt må du tage den op med regeringen da det er dem der har fastfrosset ejendomsskatten siden 2004.

Desuden sørger christianitterne selv for renovation, børnepasning osv. De betaler el og vand ligesom du og jeg og alle de firmaer og erhvervsdrivende på christiania betaler self også moms(måske lige pånær pusherne, som jeg dog ikke tror er momsregistrerede), og alle der arbejder betaler self skat, ved dog heller ikke hvordan de skulle kunne undgå det i Danmark

Men den enste udgift jeg lige kan få øje på er udgift for politiet, der dog ikke var nogle problemer med før en hvis konservativ minister valgte at nu skulle vi rydde staden og "normalisere" den(hvilken fantastisk idé /sarkasme).

KBH og Danmark tjener fedt på Christiania som er en af Danmarks største turist attraktioner, hvilket vil sige at hvis man kommer til udlandet og folk ikke ved hvad Danmark er for et land, så skal man bare nævne fristaden Christiania.


31. maj 2011 kl 18:40

Henrik Mikael Kristensen

Re: Bulldozertilhænger, ja, mon ikke!.

Der er ikke økonomi til skoler, hospitaler og andre basale sociale samfundsinstitutioner, men der er råd til at forære besættere og kriminelle bygninger til 1 krone! Ryd det omgående!

Hvad er økonomien da i at rydde det?

Fra Wikipedia er der et eksempel:

Siden 2004 har politiet gennemført en stribe razziaer for at stoppe al hashhandel på Christiania. Konsekvensen har været, at hashhandlen er blevet bredt ud til andre bydele.

Siden det åbenbart kan styres geografisk, hvor handel med stoffer eller anden mindre kriminalitet foregår, hvorfor udnytter man det ikke, i stedet for at stå og slå og tæske på det?

Desuden er der tale om omkring 1000 mennesker, der bor i området. Hvor meget ville de efterfølgende give i skatteindtægt, skulle man få brugt et passende antal millioner/milliarder på at få dem rehabiliteret til et Dansk samfund, hvor man får sig et job, betaler skat og holder sin kæft?

Hvor mange af dem får bistandshjælp? Hvor meget koster det Københavns kommune at vedligeholde bygningerne?


31. maj 2011 kl 18:50

avatar

Jesper Ørsted

Re: Bulldozertilhænger, ja, mon ikke!.


Hvem stjæler fra hvem? Christianitterne betaler hvert år 1.518.265,72kr i ejendomsskat for et område de nu ifg. loven ikke ejer:) Hvis du synes det er for lidt må du tage den op med regeringen da det er dem der har fastfrosset ejendomsskatten siden 2004.

Desuden sørger christianitterne selv for renovation, børnepasning osv. De betaler el og vand ligesom du og jeg og alle de firmaer og erhvervsdrivende på christiania betaler self også moms(måske lige pånær pusherne, som jeg dog ikke tror er momsregistrerede), og alle der arbejder betaler self skat, ved dog heller ikke hvordan de skulle kunne undgå det i Danmark

Men den enste udgift jeg lige kan få øje på er udgift for politiet, der dog ikke var nogle problemer med før en hvis konservativ minister valgte at nu skulle vi rydde staden og "normalisere" den(hvilken fantastisk idé /sarkasme).

KBH og Danmark tjener fedt på Christiania som er en af Danmarks største turist attraktioner, hvilket vil sige at hvis man kommer til udlandet og folk ikke ved hvad Danmark er for et land, så skal man bare nævne fristaden Christiania.

De ca. 1,5 mio kr er for el, vand, kloakering mv. Christianitterne betaler ikke en krone i leje og selvom de 1,5 mio kr var ren leje, så modsvarer det jo slet ikke markedsværdien. Ved en byggeprocent på 150 og en pris på 9.000 kr pr m2 byggeret skal Christiania, uden huse, koste 3,06 mia kr. Grundskylden i Københavns Kommune er 34 promille, så alene i grundskyld skulle 'nitterne betale 104,04 mio kr om året. Skulle de leje grunden og Staten bare skulle have hvad der svare til den lange obligationsrente, så skulle staten opkræve 5,06% af 3,06 mia kr eller 154,836 mio kr om året. Samlet leje og grundskyld udgør så 258,876 mio kr. Fordelt på 630 christianitter giver det 410.914 kr om året pr. Christianit, så pt betaler 'nitterne ikke engang for 4 personer!
Og mht turistattraktioner: Hvis man afholdte offentlige henrettelser på Amager Fælled, så er jeg sikker på at det også ville blive en kæmpe turistattraktion.


31. maj 2011 kl 18:50

avatar

Jesper Ørsted

Re: Bulldozertilhænger, ja, mon ikke!.


Siden det åbenbart kan styres geografisk, hvor handel med stoffer eller anden mindre kriminalitet foregår, hvorfor udnytter man det ikke, i stedet for at stå og slå og tæske på det?

Desuden er der tale om omkring 1000 mennesker, der bor i området. Hvor meget ville de efterfølgende give i skatteindtægt, skulle man få brugt et passende antal millioner/milliarder på at få dem rehabiliteret til et Dansk samfund, hvor man får sig et job, betaler skat og holder sin kæft?

Hvor mange af dem får bistandshjælp? Hvor meget koster det Københavns kommune at vedligeholde bygningerne?

Så er det godt der er en løsning der kan bringe narkosalget under kontrol:
http://sites.google.com/site/n...tak/
Der bor ca 630 mennesker derude. Lidt flere om sommeren.
Bygningerne er lige til at rive ned, så det vil kun koste det det koster at køre en tur med en bulldozer.
Ved salg ved Christiania indbringe over 3 mia kr + grundskyldsindtægter + boligværdiskat for de boliger der bliver bygget derude + skatteindtægter for økonomisk velfunderede borgere der flytter derud. Alt i alt en ret god forretning.


31. maj 2011 kl 19:13

Rolf Hansen

Re: Bulldozertilhænger, ja, mon ikke!.

De ca. 1,5 mio kr er for el, vand, kloakering mv. Christianitterne betaler ikke en krone i leje og selvom de 1,5 mio kr var ren leje, så modsvarer det jo slet ikke markedsværdien. Ved en byggeprocent på 150 og en pris på 9.000 kr pr m2 byggeret skal Christiania, uden huse, koste 3,06 mia kr. Grundskylden i Københavns Kommune er 34 promille, så alene i grundskyld skulle 'nitterne betale 104,04 mio kr om året. Skulle de leje grunden og Staten bare skulle have hvad der svare til den lange obligationsrente, så skulle staten opkræve 5,06% af 3,06 mia kr eller 154,836 mio kr om året. Samlet leje og grundskyld udgør så 258,876 mio kr. Fordelt på 630 christianitter giver det 410.914 kr om året pr. Christianit, så pt betaler 'nitterne ikke engang for 4 personer!
Og mht turistattraktioner: Hvis man afholdte offentlige henrettelser på Amager Fælled, så er jeg sikker på at det også ville blive en kæmpe turistattraktion.

Nu sidder du jo og lyver Jesper, det burde du holde dig langt fra!

De 1.518.265,72kr er ene og alene ejendomsskat ifg. københavns kommune!

Det andet er vist også ren fiktion omdigtet i dit eget hovede. Alle Der har sat sine ben på christiania ved at ingen bebygget kvadratmeter på christiania er 9000kr værd og det var de heller ikke inden christiania opstod! Det værste var at hvis man virkeligt ryddede christiania(hvilket i sig selv er urealistisk) og byggede lejligheder der ville de helelr ikke være noget som helst værd, der ville ikke være nogen med sin fornuft i orden der ville bo der, da de ville træde utroligt mange tusinde mennesker over tæerne og de skulle hver dag kigge sig over skulderen.


31. maj 2011 kl 19:15

Christian Møller

Christiania²

Om Christiania er væk om 1 år?

Nej, ikke at dømme efter de flokke af turister, københavnere og danskere der kommer der hver dag.
Så sent som for to timer siden blev en flok slipseklædte mænd vist rundt og alle jeg snakkede med under en pause var enige om, at det var et udpræget fedt område med et særpræg man ikke finder nogen andre steder i Danmark (eller verden). Folk var overraskede over den gode stemning, de hyggelige kroge hvor folk sidder og griller, spiller musik, ryger en joint eller drikker en øl, chiller og nyder livet i solen.

Helt anderledes end det billede de har fået tegnet af medierne.
Hvilket får mig til at tænke over, om personer som Hr. Ørsted har været derude i dette årtusinde? Jeg formemmer en uvidenhed indenfor emnet, der ligger langt fra den standard indlæg fra den side plejer at forekomme i.
Der er sket mere de sidste par år end man kunne drømme om, hermed en opfordring til alle om at checke det ud selv.

Der ER problemer med kriminalitet, ligesom alle andre steder, der ER dumme mennesker der uden hensyn ødelægger det for resten, ligesom alle andre steder og der er nok af punkter der kunne forbedres, men der er mange ting der fungerer rigtig godt og det ville være en synd, at ødelægge.

Jeg tror nogle ville have godt af en øjenåbner, se at Christiania er langt og meget mere end de hashpushere og grønlændere der opholder sig der, se at Christiania er mere lig resten af Danmark end nogen af parterne vil indse.

Som eksempel: Jeg kender to ingeniører bosat derinde, den ene er pensioneret og den anden arbejder, de betaler begge skat, brugsleje, el, vand og flaskegas og er ingen belastning for staten. Tværtimod er de kvikke, raske og glade, altid friske på en god diskussion på verandaen eller ude på vandet i solnedgangen blandt svaner og salamandre. Takket være dem og aflagte papirudgaver af Ingeniøren, fik jeg en ny og spirende interesse for faget.

Selv bor jeg på Christianshavn, ud ved Kanalen og jeg bruger ligesom hele nærområdet fristaden som rekreativt område, til at møde nye mennesker med åbne sind, gå i byen, købe morgenbrød, spise aftensmad ved vandet eller tage en snak med en russisk backpacker på gennemrejse.

Jeg møder et frisind, en åbenhed og kærlighed, som jeg fornemmer er ved at forsvinde andre steder i DK. Her kan man smile til folk, uden at de frygter man vil røve deres ejendele, eller voldtage dem. Her kan man snakke med alle og enhver om alt, her kan alle være (desværre). Både de gode og de dårlige. Man kan ikke fjerne hele pakken, bare fordi der er noget af det der ikke fungerer. Tag og løs problemerne med dem i fællesskab, i stedet for at sige: "Gør sådan, ellers gør vi det for jer."

Well, det kan ikke lade sig gøre at "rydde Christiania", men de gør hvad de kan for at "normalisere" stedet og fjerne den sociale styreform og lokale regler. Jeg går ind for en reform, da jeg mener det er en sød tanke at alle skal blive hørt, men idioter, psykopater og kriminelle skal ikke have ligeså meget at skulle have sagt!
Men... At ødelægge det grønne område, eller sørge for at pengene (hus/brugsleje) ryger i en bankboks hos en gammel millionær, i stedet for at blive brugt i lokalsamfundet til glæde for alle, det synes jeg er en rigtig dårlig idé.

Politikerne ser heldigvis ud som om de ser Christianias utroligt nuancerede dilemma og situation, de vil gerne gå i dialog og se på hvordan planen bedst kan lykkes. Folk derude er relativt positive selvom de har dårlige erfaringer med SES, men ingen er i tvivl om at det er fremtiden: Christiania vil blive "lovliggjort".
Men en jævning med jorden til nøgne byggegrunde står klar til brug, er utænkeligt.

For at citere Dan Turéll (TVA 1992) "Om Christiania bliver lukket? Det har jeg ikke fantasi nok til at forestille mig" "Man kunne ligeså godt lukke Husum, eller Brønshøj."


31. maj 2011 kl 19:50

avatar

Jesper Ørsted

Re: Bulldozertilhænger, ja, mon ikke!.


Nu sidder du jo og lyver Jesper, det burde du holde dig langt fra!

De 1.518.265,72kr er ene og alene ejendomsskat ifg. københavns kommune!

Det andet er vist også ren fiktion omdigtet i dit eget hovede. Alle Der har sat sine ben på christiania ved at ingen bebygget kvadratmeter på christiania er 9000kr værd og det var de heller ikke inden christiania opstod! Det værste var at hvis man virkeligt ryddede christiania(hvilket i sig selv er urealistisk) og byggede lejligheder der ville de helelr ikke være noget som helst værd, der ville ikke være nogen med sin fornuft i orden der ville bo der, da de ville træde utroligt mange tusinde mennesker over tæerne og de skulle hver dag kigge sig over skulderen.

Vær venlig at se på hvad grunde og ejendomme på Christianshavn går for. Det er ganske enkelt Danmarks mest attraktive byggegrunde. Udregning af salgsprisen sker på grundlag af antal m2 byggeret. Og den er for det område på ikke under 9.000 kr/m2 byggeret. 150% er en lav byggeprocent for etagebyggeri, altså et meget konservativt estimat.
Så er der måske nogen der bliver sure over at Christiania bliver nedlagt. Skulle det af den grund blive umuliggjort at sælge området, så kan staten selv tage det i brug til statsadministrationen, som i dag ligger spredt ud over Indre By og betaler høje huslejer dér. Det vil være muligt at samle hele statsadministrationen tæt på Christiansborg og spare rigtigt mange penge i leje. Jeg er revnende ligeglad om de 1,5 mio kr er boligskat eller ej. Det er alt, alt, alt for lidt.


31. maj 2011 kl 20:08

Søren Fosberg

Re: Jeg er bulldozertilhænger...

Lej et par panserbuldozere af Israel og kør en lille tur ud på Christiania. Når der er rydeligt sælger staten grunden til højestbydende.

"We must admit the vanity of our false distinctions among men and learn to find our own advancement in the search for the advancement of others. We must admit in ourselves that our own children's future cannot be built on the misfortunes of others. We must recognize that this short life can neither be ennobled or enriched by hatred or revenge.

Our lives on this planet are too short and the work to be done too great to let this spirit flourish any longer in our land. Of course we cannot vanquish it with a program, nor with a resolution.

But we can perhaps remember, if only for a time, that those who live with us are our brothers, that they share with us the same short moment of life; that they seek, as do we, nothing but the chance to live out their lives in purpose and in happiness, winning what satisfaction and fulfillment they can. "
— Robert F. Kennedy


31. maj 2011 kl 20:36

Søren Lund

Re: Jeg er bulldozertilhænger...

Dermed vil der blive ledige boliger i den almennyttige sektor, statskassen vil kunne spare en masse penge. En gevinst for Danmark.

Nej, uden boligmangel falder boligpriserne som en mursten i glideflugt, og alle friværdierne bliver til én stor astronomisk insolvens.

Når man som stat spiller højt spil, skal man passe meget på ikke at pille ved de forkerte parametre.


31. maj 2011 kl 20:40

Martin Nielsen

Re: Bulldozertilhænger, ja, mon ikke!.

Vær venlig at se på hvad grunde og ejendomme på Christianshavn går for. Det er ganske enkelt Danmarks mest attraktive byggegrunde.

Kunne det tænkes at Christianias tilstedeværelse er noget der muligvis har en positiv indvirkning på de øvrige huspriser?

Desuden: Hvis den vestlige verden alligevel ender med at skulle være et frilandsmuseum for rige kinesere i fremtiden, så kan vi jo lige så godt beholde den smule KULTUR vi har tilbage i Danmark, og skille os lidt ud i forhold til Tyskland og Sverige. For ud over visse sportsbegivenheder, hvad samler så i grunden befolkningen i Danmark (fra Anders til Ahmed)? I min optik er det mere Christiania end kongehuset, jellingestenen og de øvrige fortidsminder...


31. maj 2011 kl 20:40

Bjarke Mønnike

Re: Jeg er bulldozertilhænger...

Før første gang i lang tid er jeg næsten helt enig med dig Søren L:o)

Men et lodret fald kan ikke beskrives som glideflugt :o)


31. maj 2011 kl 20:55

Henrik Mikael Kristensen

Re: Bulldozertilhænger, ja, mon ikke!.

Så er det godt der er en løsning der kan bringe narkosalget under kontrol:
http://sites.google.com/site/n...tak/

Nåh, det er jo bare "war on drugs". Det er der ikke noget nyt i, og desværre nej, så vil en større hammer til politiet eller straffesystemet ikke hjælpe. Det har det aldrig gjort noget sted på kloden, og det hjælper slet ikke at behandle misbrugere som kriminelle andenrangsmennesker, og iøvrigt blot gør dem nødsaget til at lave kriminalitet for at skaffe penge til næste fix.

Med dén indstillling vil narkokriminalitet også være her om 500 år, længe efter vore tipoldebørn har forladt denne verden.

Skal man som ung kunne have tilstrækkelig viljestyrke til at sige nej tak til rusmidler (hvilket også indebærer bl.a. kaffe, spiritus og cigaretter), skal der opdragelse, uddannelse og kulturændringer til samt bedre ligeværd mellem borgerne, så de accepterer hinanden.

Tager man udgangspunkt i mennesket selv, frem for den hammer man vil have til at slå mennesket med, kommer man meget længere.


31. maj 2011 kl 21:00

avatar

Jesper Ørsted

Re: Jeg er bulldozertilhænger...



Dermed vil der blive ledige boliger i den almennyttige sektor, statskassen vil kunne spare en masse penge. En gevinst for Danmark.

Nej, uden boligmangel falder boligpriserne som en mursten i glideflugt, og alle friværdierne bliver til én stor astronomisk insolvens.

Når man som stat spiller højt spil, skal man passe meget på ikke at pille ved de forkerte parametre.


Undskyld Søren, men her er altså tale om almennyttige lejeboliger der bliver ledige, ikke ejerboliger. Derfor vil det ikke have den ringeste indvirken på boligpriserne på ejerboligmarkedet.


31. maj 2011 kl 21:10

Bjarke Mønnike

Re: Jeg er bulldozertilhænger...

Det kan du gerne mene Jesper, men billige lejligheder påvirker altså boligsalget af ejerlejlighede og dermed hussalget.


31. maj 2011 kl 21:17

avatar

Jesper Ørsted

Re: Jeg er bulldozertilhænger...


Det kan du gerne mene Jesper, men billige lejligheder påvirker altså boligsalget af ejerlejlighede og dermed hussalget.

Efterspørgslen kan reguleres via tilskud og afgiftsystemet. Hvis man nedsætter eller fjerner boligsikringen til f.eks. personer i beskæftigelse, så bliver ejerboliger mere attraktive. Så kan man også nedsætte boligværdiskatten og grundskylden.


31. maj 2011 kl 21:33

Søren Lund

Re: Jeg er bulldozertilhænger...

Undskyld Søren, men her er altså tale om almennyttige lejeboliger der bliver ledige, ikke ejerboliger. Derfor vil det ikke have den ringeste indvirken på boligpriserne på ejerboligmarkedet.

Hvis der bliver mindre efterspørgsel på det almennyttige boligmarked, så slår det igennem på det private boligmarked, fordi der bliver flere og bedre alternativer til ejerboligen at vælge imellem på det almennyttige boligmarked.

Nu indeholdt mit foregående indlæg jo et vis grad af ironi. Jeg ser naturligvis ingen fordele i boligmangel, men derimod stor skade i boligspekulation.


31. maj 2011 kl 21:52

Søren Lund

Re: Jeg er bulldozertilhænger...

Hvis man nedsætter eller fjerner boligsikringen til f.eks. personer i beskæftigelse, så bliver ejerboliger mere attraktive.

Hvis de der i dag modtager boligsikring nogensinde får råd til at købe ejerbolig, så er bunden da gået ud af ejerboligmarkedet.

Det er faktisk det man ser ude i de værst forslummede dele af Udkantsdanmark allerede. Her kan man købe et såkaldt "hus" for 2-300.000 kr, og dermed sidde væsentligt billigere end i en lejebolig med boligstøtte.

Det er endvidere den sikre vej til at skræmme de sidste ordentlige boligejere væk fra området, så deres boliger også kan erhverves for en slik.

Bankerne er derfor begyndt at nægte at låne penge ud til boliger under 500.000 kr, simpelthen fordi disse trækker værdien ned på de øvrige huse i området.

Det er billigere at rive de overskydende huse i et område ned, selvom de ofte er i udmærket stand. Det gør man i stigende omfang, også for at undgå at kommunen invaderes af socialt utilpassede udefra.


31. maj 2011 kl 21:55

Søren Lund

Re: Jeg er bulldozertilhænger...

Men et lodret fald kan ikke beskrives som glideflugt :o)

Det lader da til at beskrivelsen gik rent ind! ;-)


02. jun 2011 kl 06:47

avatar

Christian Munch-Petersen

Buldozer?

Jeg har læst de mange kommentarer med interesse, og føler mig nu overbevist om, at Christiania overlever i hvert fald et år til.

Buldozer-tilhængerne er nemlig en garanti herfor.

Jo mere ekstremt Christiania foreslås bekæmpet, jo større chancer for at Christiania vil overleve.

De ekstreme forslag vækker nemlig besindige folk til forsvar for Christiania.

Derfor er Regeringens plan om normalisering i små bidder er langt mere farlig for Christiania end Jespers og andres fantasterier.

At foreslå at buldoze boliger væk er desuden formentligt ulovligt og kunne straffes, hvis nogen gad melde D'herrer til ordensmagten.

Prøv også at forestille jer reaktionen, hvis en eller anden afsindig iman foreslog at buldoze et eller andet væk, fordi det generede et eller andet princip i hans hovede!

Men igen - I fundamentalister støtter faktisk Christiania - er det med vilje?


03. jun 2011 kl 10:57

avatar

Niels Terp

Re: Jeg er bulldozertilhænger...

Inden nogen nu foreslår at anvende taktiske atomvåben mod Christiania, kunne man måske overveje følgende:

Grunden til at Christiania overhovedet KAN betale deres regninger, er jo at de for en stor dels vedkommende er financieret af de pushere der sælger for millioner af kroner hash.

Hvis man nu legaliserede hash, så man f.x. kunne købe det på apoteket (gerne på recept), ville man med eet slag fjerne hele Christianias eksistensgrundlag.

Ideen er hermed sat til fri afbenyttelse blandt vore politikere.

Niels


03. jun 2011 kl 12:03

Søren Jespersen

Re: Jeg er bulldozertilhænger...

I sidste måned var der ramaskrig fordi lykkepiller har været årsag til et mindre antal fosterskader / død hos gravide. Og nu foreslår du legalisering af et stof med endnu flere bivirkninger?

Hvis cigaretter var opfundet i dag var de aldrig blevet godkendt til menneskebrug ;)


03. jun 2011 kl 13:22

avatar

Niels Terp

Re: Jeg er bulldozertilhænger...

@Søren

Jamen jeg tror da at hash er langt mindre skadeligt end lykkepiller (som jeg altså (også) har prøvet på egen krop...) !

Pointen er, at al den hash der bliver solgt på Christiania blot vil blive solgt et andet sted, hvis det skulle lykkes regeringen at lukke "staden".

Da politiet for et par år siden prøvede at lukke pusher street, rev hashboder ned, o.s.v. - hvad skete der så ? Jo, der åbnede et tilsvarende antal "hashklubber" rundt omkring i København. Eneste forskel er, at disse "klubber" også har andre spændende ting på hylderne end det trods alt relativt uskadelige hash.

Du har da ret i dit argument med smøgerne, og noget tilsvarende kunne man sige om alkohol, som VIRKELIG er et hårdt stof !

Niels


03. jun 2011 kl 13:50

Søren Fosberg

Re: Jeg er bulldozertilhænger...

Grunden til at Christiania overhovedet KAN betale deres regninger, er jo at de for en stor dels vedkommende er financieret af de pushere der sælger for millioner af kroner hash.

Hvis man absolut skal være perfid kan man måske sige det samme om Hellerup, Rungsted osv - hvis man erstatter hashhandel med skattesnyd og andre af borgerskabets populære kriminaliteter.

Er du iøvrigt sikker på at du har ret? Hvor mange af christianitterne er pushere? Er det så mange?

I en DR artikel fra 2007 står der:

"Christianitterne kæmper i disse dage internt for at komme frem til et endeligt svar til politikerne. De skal afgøre om de skal acceptere statens plan for delvis normalisering af fristaden.

Flertal siger ja til forslag
Statens forslag bliver budt velkommen af de fleste christianitter, men en lille kerne af pushere modarbejder processen.

- Der er ingen tvivl om, at der er et flertal for et ja til staten, men en hård kerne omkring pushermiljøet forsøger at ødelægge det hele. De råber op, truer og er vildt ubehagelige, for de ved, at hvis ikke vi når en beslutning, er det det samme som et nej, siger Githa Foyl Iversen, Talskvinde for Christiania."

Det ville undre mig om ret mange at pusherindtægterne uddeles til betaling af fælles regninger.

Mvh Søren


03. jun 2011 kl 16:25

Christian Møller

Niels Terp:

De fleste 'nitter så, at alle pushere derude forsvandt.

De tager ikke del i lokalsamfundet, udover med vold og trusler for at varetage deres egne interesser, som er at beholde det hashmarkede som politikerne har skabt ved deres forfejlede hashpolitik.

Situationen før 2004 og "Lukningen" af Pusherstreet var, anderledes i og med at det overvejende var Christianitter der stod i boderne.
Da de kom i fængsel, stod der en stor hårdkogt gruppe mennesker til at overtage, folk som er ligeglade med fængselsstraf, moral og etik; Danmarks værste udskud.
Det kan ikke andet end tiltrække rockere, kriminelle og voldspsykopater, hvis man forærer dem et illegalt markede med omsætning i omegnen af 1 mio/dag.

At de penge ikke kommer i statskassen, eller bare i Christianias kasse er trist. Legalisering, regulering, kontrol og afgifter er vejen frem.

Fjern grundlaget for deres indtægt, eller er i bange for at tage den store gruppe kriminelles levebrød? :)

Stort set alle på Christiania og Christianshavn så hellere end gerne hashpusherne væk, sammen med alle de hashkøbere og taxa'er der vælter frem og tilbage på Prinsessegade.

Efter min mening er det politiets opgave at løse problemet, men pusherne og deres soldater laver gang på gang ballade, lader sig provokere og kaster med sten.

Når bydelen står i brand herude, er det heller ikke christianitterne der hopper rundt på gaden, men derimod små unger der synes det er sjovt at lave ballade.
'nitterne er frustrerede, det eneste svar de får fra ballademagerne er "FUCK DIG" og trusler om vold? Når de kontakter politiet bliver de grinet af, hånligt!
Hvordan løser vi det problem? Fjern grunden til at politiet skal derud (afkriminnalisér) og idioterne vil ikke forsvare det med alt hvad de har!

Nå, nu er der raketopsendelse, tages forbehold for stavefejl m.m. c",)


04. jun 2011 kl 20:31

avatar

Christian Munch-Petersen

Hvem ryger hashen?

Som forælder til store skolebørn kan man konstatere, at det i høj grad er borgerskabets - herunder ingeniørers - pæne børn, der køber hash - fx på Christiania.

Hvad med at rydde Ordrup, fordi de unge herfra køber hash?


04. jun 2011 kl 20:43

Bjarke Mønnike

De er sgu ikke de pæne børn.....´

.....fra Hellerup og Ordrup der køber hash på Christiania, det er institutionsbørnene fra Værløse, der aldrig har set deres forældre fordi dé har for travlt med at ligne dem fra Hellerup og Ordrup.


04. jun 2011 kl 20:55

Søren Lund

Re: De er sgu ikke de pæne børn.....´

Så ryd børneinstitutionerne!

Eller mere forebyggende; ryd fødeklinikkerne!

... kør bulldozerne frem!




04. jun 2011 kl 21:03

Martin Nielsen

Re: De er sgu ikke de pæne børn.....´

.....fra Hellerup og Ordrup der køber hash på Christiania, det er institutionsbørnene fra Værløse, der aldrig har set deres forældre fordi dé har for travlt med at ligne dem fra Hellerup og Ordrup.


En sjov lille meget subjektiv opdagelse jeg selv gjorde da jeg var i skolealderen var at blandt de efterskoler i mit lokalområde som smed flest ud for hash, vold og almen ballade var de kristne efterskoler hvor eleverne ellers havde "gode forældre" med "gode jobs" (jeg kender selv et par stykker af disse rødder). Dette er godt nok en fra en anden del af landet, men jeg vil vove at påstå at jo mere man prøver at opdrage børn som "gode forældre" jo gør, desto større bliver oprøret. Dermed ikke sagt at det ikke er galt med dem i den anden grøft, men det går jo nok bedst i den gennemsnitlige danske middelfamilie? Men nu skal det jo ikke blive til en debat om børneopdragelse...

Bravo til Søren Lund for hans totalitære men yderst effektive forslag. I samme omgang kunne vi jo lave offentlige henrettelser af skattesnydere (det skal nok blive et hit i Rungsted). Ironi kan forekomme.


15. jun 2011 kl 15:44

avatar

Julian Henlov

Jeg har fjernet indlæg i denne tråd

Jeg har fjernet en række indlæg i denne tråd, der var off-topic.

Med venlig hilsen
Julian Henlov, Community Builder, ing.dk


21. jun 2011 kl 21:37

Peter Kamp

En endelig løsning...

Hej

Så er vi nået frem til en godkendt løsning for problemet Ejerlauget Christiania...


08. apr 2012 kl 22:20

Svend Janerka

Christiania endnu mere aktuelt 2012

Kommentar - Debatindlæg!.

Set i lyset af de seneste overgreb fra kommuner og stat, ekspropriation af privatejet jord i Roskilde til personlig vinding og fratagelse af privatejet produktionsjord fra landbrugere, uden kompensation, er følgende indlæg blevet, om muligt, endnu mere aktuelt og relevant.

Luk og ryd Christiania nu.

Jyderne har altid vidst det, københavnerne har ikke villet erkende det, men nu er det åbenbart; Christiania er slet ikke populært, jo, måske for nogle venstrefløjs-politikere og en del af kunstner-eliten, som troede man kunne sælge Christiania på ”folkeaktier”.

Det har overrasket nogle, at man ikke bare lige kan skaffe de få millioner, som dette område er ”sat til salg” for. Så vil ”beboerne”, eller rettere besætterne, låne penge til at købe for og sandelig om det ikke er Real Kredit Danmark, der vil lægge for med lån. Samme institution, som låner ud til almene, hårdtarbejdende borgere (og sætter dem på gaden, hvis der ikke bliver betalt), vil nu belåne det besatte område og hvem skal garantere?, Staten Danmark, er det ikke også de almene borgere?. Jeg vil personligt vælge anderledes næste gang, jeg skal vælge kreditforening!.

Der må jo alligevel være nogle, der har indset det helt vanvittige i dette projekt!., når man ikke vil donere flere penge. For hvordan kan man sælge noget, der er stjålet?; ulovligt besat og stjålet?. For fakta er, at uanset hvor mange gange, suspekte politikere har forsøgt at lovliggøre besættelsen, er den en af de største berigelsesforbrydelser, der er sket i Danmark.

Midt i København, et af de mest attraktive områder, med en værdi af mange milliarder kroner, hvis det blev forvaltet hæderligt og omdannet til eksempelvis beboelse for lovlydige borgere. Hvorfor gælder lov og reglementer ikke for dette sted. Nuværende regering mener, vi alle skal yde noget og bidrage!. Man har igangsat klapjagt på fleksjob og førtidspensionister, politiet skal fængsle 300 rockere i år, sort arbejde skal elimineres. Hvad med at begynde i Christiania?. Hvem ved egentlig, hvem der opholder sig der?, er det danskere, flygtninge, udenlandske kriminelle eller romaer?. Pusherne bor der jo sikkert ikke, de ”arbejder” der vel kun?.

Enkelte vil påstå, at Christiania er et attraktivt turistmål og berigende for kulturen; det kan da kun være for nogle, de vil rejse hjem og undrende fortælle, at de har opholdt sig i et dybt kriminelt område, med åbenlys narkohandel, med politiet som marionetdukker udenfor. Skal Danmark virkelig være stolt af at servicere narkopushere, når man bekæmper narkoproduktion og pushere andre steder i verden?.

Nu har det vist sig ganske klart, også for københavnerne, at Christiania er et produkt skabt af inkompetente politikere og kriminelle fraktioner, støttet af ideologisk anarkistiske advokater. Lad os nu stoppe dette vanvid og få nedlagt og fjernet Christiania. Regeringen skærer ned for midler til uddannelse og ældrepleje og søger at hente penge ind alle steder. Fjerner man Christiania, er der milliarder at hente i området i boliger, enorme besparelser på politi og sociale ydelser.

Tilbage til kernen!; hvis man sælger noget der er stjålet, er det en tyv, der sælger til en hæler. De, der udbyder det, er tyve, det må jo så være embedsmændene eller politikerne!. De personer, der køber folkeaktier, er hælere, ganske enkelt.

Ifølge regeringen skal vi alle bidrage; Christiania bidrager ikke til noget som helst andet end kriminalitet, narko og overtrædelser af alle regler, som andre borgere i Danmark må følge. Det er nu vanviddet må standses, hvis borgernes tro på retssamfundet skal genoprettes. Før man kan bede nogen om at bidrage i Danmark, må man fjerne denne byld på samfundet. Det vil være fair politik.


Ny i debatten? Opret en brugerkonto

  • Seneste nyt
  • Mest læste
  • Debatterede
 

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev.