Konjukturanalyse

Af Poul-Henning Kamp,  torsdag 24. feb 2011 kl. 09:09

Som systemadministrator har jeg fingeren på spam-mails hver morgen og det er helt klart noget af det mest konjukturfølsomme der findes.

På det tidspunkt hvor ingen af "finansanalytikerne" kunne få øje på skyggen af et problem med ballonøkonomien, modtog jeg mindst ti tilbud om huslån til stort set ingen rente, dagligt. Derudover masser af tilbud om falske Rolex og helt utrolige investeringer.

Når det som nu er krisetid, falder spam tilbage til det der altid virker: potensmidler og uventede arveformuer der bare lige skal have papirarbejdet betalt for.

En andet sikkert tegn på tidens tern er gør det selv projekterne: Bygger folk samtalekøkkener og garage til to biler, eller lægger de isolering på loftet og kartofler i haven ?

Det undrer mig egentlig at ingen af de alt for mange "analyseinstitutter" har taget den slags indikatorer med i deres konjukturundersøgelser.

Solen har sneget sig over naboens tag, de grønne fingre kribler og luftkastellerne tager form, så lad os kigge på dem og se om vi kan spotte landets virkelige tilstand:

Jeg har et garagetag der ikke kan udsættes meget længere uden at udgøre en personfare, der er et par nedløbsrør der skal laves rigtigt, et drivhus der skal bygges og måske nogle vinduer der skal skiftes med nogle varmere.

Hvad er jeres planer for sommeren ?

phk



24. feb 2011 kl 10:15

avatar

Torben Mogensen

Reklamer

Jeg synes nu nok, at der er rigeligt med reklamer for nye, smarte køkkener på TV2. Bilreklamer savner jeg heller ikke, og de er ikke allesammen for lavprisbiler med god benzinøkonomi.


24. feb 2011 kl 10:21

avatar

Poul-Henning Kamp

Re: Reklamer

Jeg synes nu nok, at der er rigeligt med reklamer for nye, smarte køkkener på TV2. Bilreklamer savner jeg heller ikke, og de er ikke allesammen for lavprisbiler med god benzinøkonomi.

Reklamebranchen har slet ikke i nær samme grad fingeren på pulsen som email-spammerne.

Poul-Henning


24. feb 2011 kl 11:17

Frithiof Andreas Jensen

Finansanalytikere ...

Deres job består jo mest i at producere overbevisende propaganda der understøtter præcis den forretningsmodel som lige p.t. gavner de særinteresser, der betaler analytikernes løn, mest muligt!

Jeg skal i gang med at lave et automatisk regn-vandværk og vandingsanlæg til min køkkenhave. Maden bliver ekstra dyr i år med alle "bank pakkerne", der naturligvis ryger direkte ind i spekulation på råvare-børsen oveni ekstraskatterne til at betale "bank pakkerne", så jeg dødelige kan lige så godt få noget mere gevinst på grundskylden. Der er også lidt nørd-potentiale i sådan et projekt.

Muligvis også nogle solceller på garagen til at drive "værket" til når/hvis elektriciteten bliver utilregnelig og hvis ikke, så bestemt for "hack value" ;)


24. feb 2011 kl 11:22

Anders Jakobsen

Re: Reklamer

Jeg synes nu nok, at der er rigeligt med reklamer for nye, smarte køkkener på TV2. Bilreklamer savner jeg heller ikke, og de er ikke allesammen for lavprisbiler med god benzinøkonomi.

Reklamebranchen har slet ikke i nær samme grad fingeren på pulsen som email-spammerne.

Poul-Henning

Forkert. Email-spammere henvender sig til særlige segmenter og dyrker særlige markeder, som ikke er lig med hele markedet.


24. feb 2011 kl 11:31

avatar

Poul-Henning Kamp

Re: Reklamer


Forkert. Email-spammere henvender sig til særlige segmenter og dyrker særlige markeder, som ikke er lig med hele markedet.

Hvor det "særlige marked" er defineret som "Der hvor man hurtigst og lettest kan tjene penge" hvilket tydeligvis (siger han med 15 års erfaring) er lig med der hvor samfundsøkonomien er blødest.

Men tilbage til emnet: Hvad er jeres projeter denne sommer ?

Poul-Henning


24. feb 2011 kl 11:50

avatar

Lars Lundin

Konjuktur konsekvenser

Det er mit indtryk at ingeniører enten mærker krisen fordi de mister deres arbejde, eller også mister de ikke deres arbejde, og så mærker de ikke noget til nogen krise.

(Jo, måske er man i krisetider mere tilbøjelig til at holde fast på den nuværende arbejdsplads, fremfor at springe ud i noget mindre sikkert, men det har på kort sigt ikke nogen stor økonomisk konsekvens).

Så en konjukturanalyse her kunne tælle hvor mange, der har mistet deres arbejde. Resten tror jeg ikke lægger kartofler i haven.

PS.
Jeg kunne godt tænke mig en solfanger, der udover at lave varmt brugsvand kan varme væsentlige mængder vand op til ca. 30C, til gulvvarme (mest i kælderen om sommeren).
Og så vil jeg besøge en pilot-opstilling af et mikro-Blockheizkraftwerk til enfamiliehuse, for at planlægge udskiftningen af mit 20 år gamle naturgasfyr. Jeg synes det kunne være sjovt med en Stirling-motor i kælderen.

Se f.eks.
http://www.esb-services.de/ene...html


24. feb 2011 kl 12:33

Palle Raabjerg

Blasfemi-harmonika

Nu råder jeg ikke over egen have og hus, og har derfor ingen store sommer-projekter i den stil. Men jeg har et lille projekt jeg nok får brug for lidt hjälp til (hvis ikke jeg har löst det inden da, vil jeg forsöge mig på TheCamp):

Jeg köbte for nyligt en FR-3X: http://www.roland.com/products...html
Og når man nu har erhvervet sig et så absurd instrument, ville det jo väre uanständigt ikke at udnytte det ved at laste et par 8-bit instrumentlyde på den. Det er bare ikke helt så simpelt. Man kunne vel optage et sound set fra en HardSID f.eks. Det er et mindre projekt i sig selv. Men i manualen står der kun hvad man skal göre hvis man har nye Sets eller lyde i form af .ST3 og .BI3 filer. Men information om hvad disse filtyper er, og hvordan man producerer dem er meget sparsom. Men det kan jo väre at nogen der ved lidt om Rolands keyboards kan pege mig i den rigtige retning?

Det er et af mine små-projekter, i hvert fald. Men ved ikke om det täller. Det er vel ikke just noget man render rundt i det gode sommervejr og laver :)


24. feb 2011 kl 14:43

avatar

Jon Bendtsen

kommer indikatoren før under eller efter

Det undrer mig egentlig at ingen af de alt for mange "analyseinstitutter" har taget den slags indikatorer med i deres konjukturundersøgelser.

Brugbarheden kommer vel an på om indikatoren kommer før, under eller efter konjukturskiftet.


24. feb 2011 kl 15:33

avatar

Mikael Valsted Sørensen

Re: Reklamer

Jeg synes nu nok, at der er rigeligt med reklamer for nye, smarte køkkener på TV2. Bilreklamer savner jeg heller ikke, og de er ikke allesammen for lavprisbiler med god benzinøkonomi.

Kære Torben

Godt observeret, men jeg bliver nødt til at knytte en kommentar til ovenstående.

Du har ret i, at reklamerne for køkkener fortsætter som før finanskrisen, og/eller har taget til i intensitet, efter at vi med en vis sikkerhed er kommet ud af finanskrisens skygge. Dog mener jeg, at andelen af reklamer for køkkener i den billige ende tager større og større dele af sendefladen.

Det er ikke længere Svanekøkkener, der reklamerer for +200.000 kroners-køkkener, men Mads Christensens relativt billige Invita-køkkener eller HTH's Gør-det-selv-køkkener til 30.000 kroner. Der er derfor en forskel.

Tilsvarende ser vi det med bilreklamerne, da vi stadig ser en masse reklamer for firmabiler (som virksomheden primært betaler udgifterne for) eller leasede biler, som passer godt til tidens ånd om sparsommelighed, overskuelighed og ikke mindst forudsigelighed.

Jeg må derfor på høfligste vis erklære mig uenig med dit udsagn. ;)

Dbh,
Mikael


24. feb 2011 kl 15:36

avatar

Mikael Valsted Sørensen

Re: Reklamer

Men tilbage til emnet: Hvad er jeres projeter denne sommer ?

Poul-Henning

Jeg tænker noget i retningen af at få sat min cykel i stand, eventuelt købe en ældre herrecykel og gøre den helt sommerklar. Derudover regner jeg med at holde en relativt billig sommerferie (i stedet for at brænde 60.000 kroner af, som jeg gjorde sidste år) og bare nyde sommeren i København.

Jojo, SU-modtagerne ved godt, hvordan man sparer, når pengene nærmest kun rækker til besøg i Netto-land og cafe latté med vennerne.

Dbh,
Mikael


24. feb 2011 kl 16:41

Jan Jensen

Jeg vil investere lidt inden sommer

i noget som holder værdien, jeg er så gammel nu at mit barndoms legetøj koster 10 fold fra 1970 til nu. LEGO. Dvs bedste investering mht legetøj. Så inden hyper inflationen slår igennem vil jeg købe en lille båd AVON som nok er det mest holdbare man kan få. Skal bruges til arbejde dog også. Ellers gælder det bare med at få brugt nogle penge fornuftigt på værktøj og des lige, for det er noget som kan tjene sig ind igen. Så jeg konsoliderer mig med fulde tanke og fuldt lager af mad og den slags. Eller vil jeg prøve at lave en lille sjov stirling motor som kan sælges til japanske turister. Så er der et skib som skal på¨land og et andet et som skal være i orden antik og fin inden maj, der er nok at se til PHK


24. feb 2011 kl 19:19

Frithiof Andreas Jensen

Re: Reklamer

eller leasede biler, som passer godt til tidens ånd om sparsommelighed, overskuelighed og ikke mindst forudsigelighed.

Lige netop leasing er et eksempel på hvordan alt gøres til en finansiel service som man kan sælge som obligationer og fordi den slags er et "struktureret produkt" kan man også lige sælge en Credit Default Swap oveni. Og hvorfor dog ikke? Den Europæiske Centralbank køber jo papiret hvis "markedet" ikke vil.

At leasing er så udbredt betyder for mig at Finansboblen skyder nye metastaser mens kunderne har formøblet deres opsparing og samt maxet alle deres øvrige lånemuligheder ud så de i virkeligheden ikke har råd til en ny bil. Ikke at det stopper nogen. Folk betaler gerne 8 gange prisen for en vare hos Leasy!


24. feb 2011 kl 21:23

Jens Kristian Prip

sol og vind, MJ og KWh

Stuehuset bliver snart thermograferet, der kommer sikkert nogle projekter i kølvandet på den. Jeg håber det bliver i gør det selv størrelsen, og ikke i entreprenør størrelsen.

For et år siden fik vi en vand til vand varmepumpe og for et halvt år siden fik vi gulvvarme i stueetagen. Det var 90% gør det selv arbejde og det er jo dejligt med sådan nogle weekend projekter... (vi er ikke helt færdige endnu)

Nu er jeg i tvivl om om det er solvarme eller en 6KW husstandsvindmølle der kommer først.
Med den rigtige styring, 500L-750L beholder og ca. 16m^2 solfanger er jeg rimelig sikker på at solvarme kan dække mit centralvarme- og brugsvands-forbrug fra en gang i april til en gang i august. Det bliver til ca 20-25% af det årlige forbrug. Her er teknologien til at overskue og det er prisen også.

En husstandsvindmølle er straks en anden sag, der er mange produkter og de danskproducerede af dem koster en hel del, men nogle af dem lover så tilgengæld også en hvis produktion hvis forholdene er i orden.
Der er andre producenter i Europa, hvor prisen ligger noget lavere. Men hvad er det lige man får så? Markedet for godkendte møller er i det hele taget ikke så stort, måske kan man få en billigere test mølle op at stå. Den skal så "testes" i 6 uger for at blive godkendt. Men nu dagdrømmer jeg vist igen.

jk


Ny i debatten? Opret en brugerkonto

  • Seneste nyt
  • Mest læste
  • Debatterede
 

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev.