Det der nye TV-show

Af Poul-Henning Kamp,  mandag 03. jan 2011 kl. 10:55

Jeg kan forstå på dagspressen at vi har fået et nyt ugentligt tv-show kaldet "tv-duel" eller noget i den stil.

Det handler tilsyneladende om en eller anden form for ord-duel, hvor to eller tre personer skal prøve på at svine hinanden til, uden at gøre noget ved de problemer, økonomiske, sociale og strukturelle, Danmark lider af.

Hvis jeg har forstået reglerne rigtigt, så lægger den ene person ud med en eller anden absurd påstand og så skal den anden person forsvare den stik modsatte påstand, uanset hvor tåbeligt det er, bare for at kunne "profilere sig" i forhold til modstanderen.

Der er muligvis også en regel om at de påstande der anvendes ikke må kunne sandhedscheckes på nogen objektiv måde, det lyder ihvertfald sådan.

Jeg er sikker på, at hvis salig Otto Leisner havde levet havde han fundet på en bedre ide.

Han ville have indrettet studiet som agterdækket på et krydstogskib og så ville deltagerne få udleveret 50 af de der helt umulige klap-sammen havestole, som de på 1 minut skulle opstille efter bedste evne, inden en hydraulisk mekanisme begyndte at hæve den ene side af scenen indtil stole og deltager rutschede ned i et vandbasin.

Resultatet ville blive bedømt af en jury bestående af en billedkunstner, en arkitekt og en beredskabschef, som vurderede udfra æstetiske og praktiske hensyn.

Vinderen ville få et flot diplom som "Stolearrangør på Titanic"

I forhold til Danmarks situation ville det ikke gøre mere eller mindre forskel end det der "tv-duel" show, men publikum ville helt sikkert få mere ud af aftenen.

phk



03. jan 2011 kl 12:32

Bjørn Sune Andersen

Boksekamp?

Har Brian og Evander allerede været i ringen? Hvem vandt?

[/sarcasm]


Bjørn


03. jan 2011 kl 12:35

avatar

Jon Bendtsen

Er i medlem af et politisk parti?

Er i medlem af et politisk parti? og bruger i det medlemskab til at bede politikerne om at tage sig sammen og være seriøse?


03. jan 2011 kl 12:58

avatar

Jesper Thygesen

Medieforbud for politikere

Forslag:
Det forbydes alle politikere at optræde i medierne, i en tidsbegrænset periode (min. et par år). Den tid der spares på usaglige angreb og absurde påstande bruges i stedet på at skrue en fornuftig løsning sammen, der omfatter en total renovation af Danmarks love, opsætning af reele mål for fremtiden, dvs. hvilken rolle i Verden skal Danmark have i fremtiden? (ikke bare 2-3% p.a. - rygmarvsreaktionen!), konkrete planer for hvordan disse mål opnås.
Efter perioden udløber, fremlægger alle deres forslag til afstemning...

Se så gider jeg at høre efter! Det nuværende pladder skal man godt nok filtrere længe for at finde en fornuftig substans.

Mvh.
Jesper


03. jan 2011 kl 13:03

Kim Petersen

Det der nye TV-show

At buhe fra tilskuerpladserne har altid vaeret let og populaert.


03. jan 2011 kl 13:29

Jakob Mølholm

Re: Medieforbud for politikere

Fremragende ide. Så kunne politikerne fyre alle medirådgiverne (spindoktorerne) og rent faktisk koncentrere sig om at styre landet i stedet for stille op til alskens ligegyldige medie-cirkus-arrangementer.


03. jan 2011 kl 13:30

Bjarke Dalslet

Inspiration

Måske det er inspireret af PHloggens klimadebat?


03. jan 2011 kl 14:05

Jesper Jepsen

Stemmes ud

Måske skulle der bare sms stemmes og taberen blev smidt hjem med et forbud mod at have noget med politik at gøre. Er der mindre end 3-4000 stemmer imellem deltagerne ryger begge ud og ja de må gerne tage en politikerven med ud.


03. jan 2011 kl 14:18

Bjarke Mønnike

Jeg synes ....

....at det der duelvæsen virker ret bekendt og nærværende, når visse emner kommer på tale. :o)


03. jan 2011 kl 14:57

avatar

Christian Munch-Petersen

Hører ikke til her

Jeg synes ikke dette emne og denne diskussion hører til på ing.dk


03. jan 2011 kl 16:38

avatar

Svante Jørgensen

Re: Er i medlem af et politisk parti?

Er i medlem af et politisk parti? og bruger i det medlemskab til at bede politikerne om at tage sig sammen og være seriøse?

Har ikke fundet et parti hvis program jeg kan være mere end 50% enig i. Så nej. Ville ellers gerne.


03. jan 2011 kl 17:19

Svend Ferdinandsen

Re: Jeg synes ....

Minder egentlig lidt om X-faktor og andre reality programmer. Blot mangler dommerne som kan smide dem ud med fynd og klem.
Så kan man selvfølgelig begynde at spørge hvorfor det er blevet sådan.


03. jan 2011 kl 17:22

avatar

Carsten Sonne Larsen

Bare ?

Hvis jeg har forstået reglerne rigtigt, så lægger den ene person ud med en eller anden absurd påstand og så skal den anden person forsvare den stik modsatte påstand, uanset hvor tåbeligt det er, bare for at kunne "profilere sig" i forhold til modstanderen.

Bare? Du undervurderer vist værdien af at profilere sig.


03. jan 2011 kl 18:15

Bjørn Sune Andersen

Re: Hører ikke til her

Jeg synes ikke dette emne og denne diskussion hører til på ing.dk
Det er jeg så til gengæld helt uenig i - pointen er (som jeg læser den) at folketinget - i det væsentlige - nu er handlingslammet frem til det næste valg.

Derfor vil det ikke være muligt at komme videre med emner som f.eks. diverse broer (indsæt frit ord som f.eks. Kattegat, Femern, Sydfyn), tunneler (indsæt igen frit ord som f.eks. Helsingør, Femern, Frederikssund), beslutninger om nyanlæg (af f.eks. Frederikssundsmotorvejen og/eller elektricificering af jernbane).

Tiden fra nu og frem til det kommende folketingsvalg vil derfor i alt væsentlighed være spildtid - Ingeniører har en klar rolle at spille ift. samfundets og dets infrastruktur udvikling.


Bjørn

PS.
Når nu Christian har tilladt sig at poste enslydende indlæg i forskellige tråde, vil jeg da heller ikke holde mig tilbage.


03. jan 2011 kl 18:25

avatar

Christian Munch-Petersen

Re: Hører ikke til her

Når jeg har skrevet 2 steder, at det ikke hører til her, skyldes det 2 forhold.

1) det er ikke et særligt ingeniøremne

2) ingeniører gør sig selv til grin ved at vise, hvordan de ser på politik

En af vores faste deltagere her på ing.dk har skrevet til mig, at jeg burde tage emnet op direkte med PHK.

Det medgiver jeg gerne!


03. jan 2011 kl 18:39

Morten Jensen

Re: Hører ikke til her

Når jeg har skrevet 2 steder, at det ikke hører til her, skyldes det 2 forhold.

1) det er ikke et særligt ingeniøremne

2) ingeniører gør sig selv til grin ved at vise, hvordan de ser på politik

Hej Christian

Der står følgende nøgleord under "PHloggen" og billedet af PHK selv:

"Politik, hysteri, spin, monopoler, frihedskampe gør-det-selv-teknologi og humor. Poul-Henning Kamp, selvstændig open source-softwareudvikler. "

Jeg vil mene at de første tre ord gør sig gældende her (og til dels 'humor' også).

Mht kritikpunkt nr 2, så synes jeg ærligt talt det er en noget skråsikker bemærkning. Især taget i betragtning, at du ikke selv holder dig tilbage med at formidle dit syn på politiske emner: Højtids-forbud for lastbiler, afgifter til vejvedligehold og privatisering af byggetilladelser, for blot at nævne en håndfuld af dine nyeste blogindlæg.

Desuden er den politiske linie for PHloggen åbenlys. Man må være ny læser af bloggen, hvis man ikke ved, at PHKs indlæg kan opfordre til politisk debat eller satirisk karikatur.
Efter min mening, bør du tage det for hvad det er, eller brokke dig til PHK eller Rolf Ask Clausen hvis du tager anstød af det.

Fortsat god aften


03. jan 2011 kl 19:18

avatar

Christian Munch-Petersen

Re: Hører ikke til her

Hej Morten

Jeg er ikke imod emner med politisk indhold, som du også rigtigt påpeger.

Jeg synes blot at dette emne - eller den måde det tages fat på - er for langt ude i forhold til at dette er en ingeniørsite.

En skriver ovenfor: Det burde forbydes alle politikere, at optræde i medierne.

Dette er en ulovlig, strafbar opfording til censur af en bestemt erhvervsgruppe, som klart er i modstrid med Grundlovens §77 (forbud med censur - læs: forhåndscensur).

Det er det jeg mener med, at vi gør os selv til grin!


03. jan 2011 kl 19:28

Bjørn Sune Andersen

Re: Hører ikke til her

En skriver ovenfor: Det burde forbydes alle politikere, at optræde i medierne.

Dette er en ulovlig, strafbar opfording til censur af en bestemt erhvervsgruppe, som klart er i modstrid med Grundlovens §77 (forbud med censur - læs: forhåndscensur).

Det er det jeg mener med, at vi gør os selv til grin!
Så vil jeg da foreslå, at du angriber / gør grin med / påpeger dét, frem for på den måde at blande dig i hvad der _må_ debatteres.

Vedr.
det er ikke et særligt ingeniøremne
har du tydeligvis ikke forholdt dig til mit indlæg - mit svar er i korthed: Vrøvl!

Hvis du seriøst mener at
ingeniører gør sig selv til grin ved at vise, hvordan de ser på politik
regner jeg med at du

1) Selv sadler _helt_ om i din blog i det kommende år

2) Forholder dig til hvad der ellers "slipper igennem" af politiske og / eller grinagtige indlæg på ing.dk

Din indvending har ganske enkelt ikke gang på jord.


Bjørn


03. jan 2011 kl 19:33

Jesper Louis Andersen

Jeg finder diskussionen yderst relevant.

I den moderne verden er rigtigt mange ting vi bruger i vores dagligdag udviklet, designet, konstrueret, udtænkt og bygget af ingeniører. Meget af den infrastruktur som vi har i dag kan du takke ingenører for. Og alligvel, på trods af det, så er forbløffende få ingeniører til stede i folketinget. Det er interessant.

Indenfor IT sker der disse år en rivende udvikling som er sindsygt vigtig at forstå hvis man vil gøre sig gældende i fremtiden. Verden bliver globaliseret i hidtil ukendt grad. Jeg behøver eksempeltvist ikke tage et job i Danmark længere, selv om jeg fysisk bor her og betaler skat. På samme måde behøver inderen heller ikke. Han kan stille sine kundskaber til rådighed for andre fra indien. Med andre ord er de danske arbejdspladser ikke længere garanteret min arbejdskraft hvis der kommer et bedre tilbud fra udlandet. Det er i skarp kontrast til for bare 15-20 år siden.

Det er naturligt at man skal forstå denne udvikling hvis man vil vedblive med at køre velfærdssamfundet. Det er sandsynligt at arbejdspladser vil flytte sig væk fra Danmark i større og større grad og det kan man ikke lave om på. Det er også klart at "vi" unge mennesker er for få til at dække over den ældre generation samfundsøkonomisk. Hvis du på sigt vil holde på de dygtige ingeniører er det nu der skal handles. Ikke i 2015 eller i 2020.

Det jeg tror PHK er ude efter er at vi har behov for at foretage en række upopulære valg som samfund men at vores politik er reduceret til et realityshow på linie med X-faktor. Og samtidig er det tværgående samarbejde i folketinget pt. ikke stærkt nok til at det kan benyttes til at tage de valg der skal til. Handlingslammelse.


03. jan 2011 kl 19:35

Morten Jensen

Re: Hører ikke til her

Det er det jeg mener med, at vi gør os selv til grin!

Jeg forstår hvor du vil hen og jeg er delvist enig. Jeg synes ikke emnet er upassende for PHloggen, men jeg bestemmer jo ikke her på ing.dk, så who cares :)

Jeg er enig i, at det eksempel du trækker frem (forbud mod at optræde i medierne), ikke er konstruktivt i sin bogstavelige mening. Jeg tror det skal læses, som et udtryk for frustration over, at man hellere vil lefle end løse konkrete problemer, mere end et konkret forslag til forbedring. Og det er vel den her frustration, som er hele emnet for blog-indlægget?

Jeg synes generelt der er meget fornuft i de politiske diskussioner, selvom der da også er en del støj. Folk ved, at bølgerne nok skal komme til at gå højt i de politiske indlæg, og derfor starter de måske i et højere gear end ellers? Jeg lader mig i hvert fald af og til rive med :)


03. jan 2011 kl 20:02

Uffe Merrild

Re: Hører ikke til her

Jeg tror det skal læses, som et udtryk for frustration over, at man hellere vil lefle end løse konkrete problemer, mere end et konkret forslag til forbedring. Og det er vel den her frustration, som er hele emnet for blog-indlægget?

Nu vi er ovre i det hjørne med at være forstående, så tror jeg faktisk at politikerne nogle gange godt kunne tænke sig at der var en anden måde at være politiker på, end at skulle stå og lefle for folk, for at få deres stemme.

Hvis man fik den jævne danskers stemme ved at konstant indføre revolutioner af samtlige vore systemer baseret på kynisk analyse, så tror jeg også at vi ville få den slags politikere. Det kan jo ikke passe at alle i DK synes politikernes fremtræden er så ringe, at man ikke kan håndtere dem.

Der er trods alt ret stor stemmeprocent, og det er jo ikke bare eet parti der står og lefler, det er dem alle sammen.

Det er nok mere et udtryk for hvad den jævne dansker egentlig vil høre og se. Tag x-factor som et fantastisk eksempel på hvordan vi elsker at se lidt drama og lidt skældsord og ydmygelse. Det er åbenbart måden man når frem til folk.


03. jan 2011 kl 20:16

avatar

Poul-Henning Kamp

Re: Hører ikke til her


Jeg synes blot at dette emne - eller den måde det tages fat på - er for langt ude i forhold til at dette er en ingeniørsite.

Jeg er af den overbevisning at netop ingeniørstandens fisefornemme afstandstagen til den politiske process er en stor del af landets problem: Når man overlader styringen til DJØF får man den styring man selv har bedt om.

Derfor mener jeg at den politiske process er et 100% validt og meget tiltrængt emne på dette site.

Hvor meget politisk revy mine læsere så kan gennemskue er et helt andet spørgsmål, men som så mange andre udstikkere, er det en ting man bare må finde sig i på PHloggen.

Poul-Henning


03. jan 2011 kl 20:45

Thomas (bbb) Hansen

Livets lærdom

At "gør sig selv til grin" er også en del af livets lærdom. Og når det kommer til politisk tænkning, så mener jeg denne side mere end andre har brug for et politisk spark i numsen.

Og som PHK groft sagt siger i sit sidste indlæg. Vi brokker os, men hvad gør vi selv for det?


03. jan 2011 kl 20:56

Bjarke Mønnike

Øh Christian !

Hvilke ting hører ikke til her?

Jeg kan se at du har de samme indlæg i Lars Refn´s Blog om emnet der.

Inspireret af Bjørn Sune Andersens dobbelt indlæg poster jeg det også her.

Ing debat forsøgte sig med, at lave et meget eksklusivt debatforum for nogle år tilbage, hvor man prøvede at censurere emnerne og personerne.

Det må være før din tid som blogredaktør.

For ellers burde du kunne huske fiaskoen!

Du skulle som blogger og interesseret, spørge Rolf Ask Clausen om resultatet og de tanker man så gjorde sig desangående dengang.

Resultatet var set udefra, at man lagde sig fladt ned for kritikken dengang, og nærmest tillod alt( fede tider ...ytringsfrihed) men er ved at hale nettet lidt langsomt ind med hvad der tillades af frisprog og emner idag.

Der ingen ingen der gør sig til grin her og jeg er enig med PHK at ingeniørerne nærmest er fraværende i den politiske debat.


03. jan 2011 kl 21:03

Lars Olesen Larsen

Re: Hører ikke til her

Når man overlader styringen til DJØF får man den styring man selv har bedt om.

Hvem er denne "man", og hvad er det forskningsmæssige, eller blot fornuftsmæssige, belæg for sådan en mærkværdig påstand ?

Havde der været et par økonomer i Rovsing i sin tid, ville det næppe have gået som det gik :)

Mvh. Lars


03. jan 2011 kl 22:16

Bjarke Mønnike

Re: Hører ikke til her

Havde der været et par økonomer i Rovsing i sin tid, ville det næppe have gået som det gik :)

Muligvis, men Rovsing var en børnehave hvorfra en række firmaet har profiteret af at deres medarbejdere har været ansat der
IBM
Eskofot (Kjeld Moselund, Holger Nielsen)
Velux
Iværksætteren Samir Lehaff (Eskoscan,Scanview,Phase One og flere)
Iværksætteren Jørgen Lundbeck (stømforsyninger til Airbus)

Og endelig stifteren Civilingeniøren EU politikeren Christian Rovsing


03. jan 2011 kl 22:18

Jens Haugaard

Re: Hører ikke til her

Jeg synes ikke dette emne og denne diskussion hører til på ing.dk

Hvad hører da til?

Er du i færd med at udøve censur af ing.dk - eller er du af den opfattelse, at ingeniører qua deres fagblad ikke bør beskæftige sig med samfundets indretning?





03. jan 2011 kl 22:38

Jens Arne Hansen

Re: Hører ikke til her


Jeg synes ikke dette emne og denne diskussion hører til på ing.dk

Nej, men vi har jo rigtig mange diskussioner som heller ikke hører til her, og du må nok acceptere at PHK nu er gået i valgkamp-mode for fuld kraft fra nu af og til længe efter at valget er overstået :-)

Selv er jeg lidt trist til mode over at det bliver et valg mellem de der vil splitte danskerne og de der vil samle, jeg tror at vi vil se samfundet revne for alvor mellem den private sektor som skaffer pengene og den offentlige sektor som bruger dem. Vi ser nogle foreslå mådehold og nogle der kræver vildt ind.

Det var engang en særlig dansk egenskab at kunne skabe fremgang og velstand med små midler ved at agere i et frivilligt fællesskab, jeg tænker at det var karakteristisk for os for 100 år siden at vi havde en særlig fredsommelig og pragmatisk tilgang til at arbejde sammen og at både høj og lav havde brug for hinanden og kunne deltage i respekt for hinanden. En anden særlig ting var vel at denne bevægelse opstod i det vi nu kalder udkantsdanmark, og blev så stærk at enkelte virksomheder fra den tid stadig eksisterer under en eller anden form.

Man møder ofte det retoriske spørgsmål om der findes noget specielt dansk, jeg vil mene at dette er en del af svaret, andre lande har udrettet det samme eller mere, men ikke med så beskedne ressourcer, og det er nok ikke tilfældigt at det skete netop her og ikke f. eks. i Tyskland eller Rusland?

Derfor er det lidt trist at opleve at den dialog og det arbejdsfællesskab med respekt for hinanden som fandtes før er gået tabt i vore dage, diskussionerne på denne blog synes symptomatiske for nutiden - man råber ad hinanden, lytter ikke, men rykker sammen i hver sine skyttegrave.
Selv vor dronning havde lidt sent opdaget at vort samfund er godt igang med at forvitre:

- Der går nu en skarp skillelinie ned gennem dansk politik, stort set sammenfaldende med fronterne mellem den private og offentlige sektor.
- Der er partier som puster til en generationskonflikt i deres jagt på stemmer fra en ungdom som har fået alt betalt og nu ikke vil betale noget tilbage.
- Endelig har vi fået tilført en gruppe de seneste 30 år som for en stor del er ligeglade med alt i vort samfund blot de bliver forsørget og fortsat kan leve i middelalderen.
- Så er der endelig den randbetingelse for det hele at vore politikere synes at have accepteret at de for en stor del er sat ud af spillet og at EU har taget magten.
- Dertil er det heller ikke specielt opmuntrende at den ene statsministerkandidat kun synes at det at blive statsminister er en personlig ambition og der ikke synes at være noget mål og perspektiv derudover.


Nu ser det så ud til at som fronterne trækkes op, så vil de der bliver forsørget vinde over deres forsørgere, og det bliver uhyggeligt spændende at se om samfundet bliver i stand til at overleve det?








04. jan 2011 kl 07:28

avatar

Jesper Thygesen

Re: Hører ikke til her

Hej Christian (og alle andre).

Ang.:

Dette er en ulovlig, strafbar opfording til censur af en bestemt erhvervsgruppe, som klart er i modstrid med Grundlovens §77 (forbud med censur - læs: forhåndscensur).

Jeg undskylder med det samme! Jeg ville på ingen måde opfordre til censur, blot opfordre til at alle politikere tænkte deres planer for Danmarks fremtid noget mere igennem inden/istedet for at de optræder på TV. Ordet "forbydes" skulle have været erstattet af "kraftigt opfordres til", og indlæget skulle måske have været fulgt op af en formildende smiley, hvis du ellers går ind for den slags, men jeg opfattede dette emne "Det der nye TV-show" som et der blev behandlet med et smil på læben. Jeg undskylder endnu en gang hvis dette var upassende, og holder mig fra at komme med indlæg en anden gang...

Mvh.
Jesper


04. jan 2011 kl 08:39

avatar

Carsten Sonne Larsen

Polarisering

Jeg er af den overbevisning at netop ingeniørstandens fisefornemme afstandstagen til den politiske process er en stor del af landets problem: Når man overlader styringen til DJØF får man den styring man selv har bedt om.
Overbevisning bør som regel mane til eftertanke. At de gode DJØF'er ikke har noget modspil fra andre "ligesindede" faggrupper, kan dog næppe have en positiv virkning på hverken samfundet eller politik.
Derfor er det lidt trist at opleve at den dialog og det arbejdsfællesskab med respekt for hinanden som fandtes før er gået tabt i vore dage, diskussionerne på denne blog synes symptomatiske for nutiden - man råber ad hinanden, lytter ikke, men rykker sammen i hver sine skyttegrave.
Det stemmer egentlig fint overens med min egen personlige opfattelse. Polarisering og skyttegravskrig er hverdagskost. Kønnet med undtagelse. Her skal vi alle være ens. Suk.


04. jan 2011 kl 09:11

avatar

Christian Munch-Petersen

Kære Alle

Tak for jeres gode kommentarer - og specielt til Jesper - Flot.

Jamen når I så mener, at vi godt kan være rigtigt politiske her, så vil jeg da også byde ind.

Lars Løkke tog flere gange i debatten forleden med Helle og efterfølgende afstand fra sin forgænger.

Det kan man kun give Lars Løkke ret i. Anders Fogh var en katastrofe, som Lars nu skal skal rydde op efter.

Det var også Fogh, der brugte Efterlønnen til at fælde Nyrup - derfor er Efterlønsdebatten nu så betændt - og måske fælder den også Lars.

Fogh skabter også den blokpolitik, som de fleste ovenfor er så sure på.

Et konkret forslag: Sæt boligskatterne op og brug pengene til at sænke indkomstskatten. Det vil skabe dynamik.


04. jan 2011 kl 09:52

avatar

Poul-Henning Kamp

Re: Kære Alle


Et konkret forslag: Sæt boligskatterne op og brug pengene til at sænke indkomstskatten. Det vil skabe dynamik.

Bedre forslag: Hæv skatten for alle over 45 indtil vores nedslidte infrastruktur er bragt i god og fornuftig stand igen.

Poul-Henning


04. jan 2011 kl 10:35

Uffe Merrild

Re: Kære Alle


Bedre forslag: Hæv skatten for alle over 45 indtil vores nedslidte infrastruktur er bragt i god og fornuftig stand igen.

Poul-Henning

Hvorfor 45?

25 var måske endnu bedre! Det ville i hvert fald give lidt flere penge ;-)


04. jan 2011 kl 10:50

avatar

Poul-Henning Kamp

Re: Kære Alle


Hvorfor 45?

Fordi det er dem under 45 der kan vinke farvel til en tidligere pensionering på fælleskabets regning.

Poul-Henning


04. jan 2011 kl 11:05

Bjarke Mønnike

Re: Kære Alle

Havde du da tænkt dig at gå på efterløn om femten år og nedlægge din konsulent virksomhed PHK?

Dem på under 45 har alle fået en skånsom opvækst, skånekost, rigeligt med vitaminer,behagelig 9 års skolegang,tandbøjler,SU, svømmehaller, idrætshaller man kunne blive ved. Hvem mon har betalt for det?

Når de nu 45 åriger så vil på pension som 60 årige og lever til de bliver 120 hvem skal så betale for det?


04. jan 2011 kl 11:22

avatar

Poul-Henning Kamp

Re: Kære Alle


Dem på under 45 har alle fået [...]

... et misligholdt kloaksystem
... nedslidte broer
... et viktoriansk jernbanesystem
... Høftde 42
... Collstrups grund
... Diverse kemiske plantager i jylland
... Stadigt dyrere energikilder
... et totalt ukontrolabelet drivhusgasudslip

Vi har rigeligt at bruge vores penge til som det er.

Poul-Henning


04. jan 2011 kl 12:08

Bjarke Mønnike

Der var noget der hed....

.......historieundervisning engang , hvor man lærte at sætte tingene i relief.

... Et misligholdt kloaksystem, nogen steder ja, for der skulle være penge til at please ungdommen. Derfor blev efterlønnen en måde at få de gamle smidt ud af arbejds markedet så de uerfarne fjolser kunne komme til fadet. Du har ret resultatet af en dårlig prioritering ses jo af og til. Især ville de unge have store huse med samtalekøkkener, så entreprenører havde let spil , da politikerne var mere interesseret i at få penge i kassen end at kontrollere om de havde ekspertise nok til at vurdere tilbuddene.


... nedslidte broer... der er bygget for dårligt fordi alle var jo lige dygtige og ingen kunne deres ting og var ligeglade med med gamle erfaringer. Her i allerød har vi en jernbanebro fra 1933 der fornyeligt er udvidet til det dobbelte uden at der skulle tilføjes et sandkorn på den gamle



... et viktoriansk jernbanesystem skyldes jo igen at ingen tænker længere frem end til næste valg hvor det gælder om at indfange de unge fjolser der ikke kan gennemskue flosklene og alle troede at bilerne kunne løse alle problemer.

... Høftde 42 skyldes jo vort fornemme universitet i Aarhus der jo med næb og klør søgte at få styr på de udgifter som der kom af den forøgede ukontrollerbar tilgang af ikke "peer reviewed" ungdom. Jeg kan sige at min barndoms å . Harrestrup å er ved at komme sig efter at man fik Cheminova jaget ud af Herlev og til Harboøre tange

... Collstrups grund er et resultat af vore å så dygtige arkitekters klager over at træ ikke kunne holde sig i det danske vejrlig. Collstrups produkter holder evigt, Men de gjorde jo bare som alle andre gjorde på den tid. DSB sveller er jo også behandlet på samme måde

... Diverse kemiske plantager i jylland. Den måde at behandle affald på var vi danskere ikke ene om, for således har alle i gennem historien behandlet affald. Man har fyldt moser med affald og Amager er en stor losseplads, hvor der givet kan findes adskillige "morsmme" ting. De jydske giftlossepladser og PVC havafbrændingerne førte jo til Kommune Kemi.
Ingen af de danske giftpladser kan sammenlignes med arealerne omkring Bitterfeld i Tyskland, men klart de er der.

... Stadigt dyrere energikilder. Det kan du ikke beskylde andre end den majoritet der er imod alting og hvor denne majoritet idag alle er under pensionsaldreren ja sågar under 45. Dette emne diskuteres jo heftigt andre steder her på Debatten.

... et totalt ukontrolabelet drivhusgasudslip.

Du mener vist ukontollabelt drivhusgasudslip( sørg selv for at dit drivhus.
bliver tæt .o)
Hvori består det ukontrollable. Består det i at USA, Rusland og Kina ikke er underlagt dansk lov. For her i landet er det jo afgiftsbelagt og under fuld kontrol :o)

Man har sågar politisk vedtaget at sådanskal det være til evig tid :o)

Og selv om vi er mange ældre så udgør vi ikke et flertal der forhindrer jer halvgamle at ændre på de tilstande.....I vil bare ikke...indrøm det bare :o)




04. jan 2011 kl 12:20

avatar

Poul-Henning Kamp

Re: Der var noget der hed....

.......historieundervisning engang , hvor man lærte at sætte tingene i relief.

Ja, relieffet her er:

dem der er over 55 fik:

... huset betalt af inflationen i 1970erne
... fjumreår og stort set studieskifte på UNI (se blot ministrenes CV)
... lov at brænde alt den billige olie af
... effektiv pensionsalder på 60 år via efterløn mv.
... lov til at lade som alle de problemer de efterlader ikke er deres.

Det er ublu generationskrig Bjarke, hvad enten dem der fører den indrømmer det eller ej.

Poul-Henning


04. jan 2011 kl 12:55

Lars Olesen Larsen

Re: Hører ikke til her

Muligvis, men Rovsing var en børnehave hvorfra en række firmaet har profiteret af at deres medarbejdere har været ansat der

Men det er vel næppe en planlag sammenhæng, som man kan bebrejde DJØF eller rose ingeniørerne for ?


04. jan 2011 kl 13:28

Bjarke Mønnike

Re: Der var noget der hed....

Man skal altid have paraderne oppe og en vis legemsdel fri af gulvet, når man møder en angriber.

I det foreliggende tilfælde er det jo ikke undertegnede der gør andet end at forsvare sig mod et angreb og tale de forsvarsløses sag.

Havde vi ventet hvad vi siden er bleven beskyldt for, af vore efterkommere. Græshoppegenerationen, Ældrebyrden etc. tror jeg nok at vi havde bibeholdt den sorte skole, med syv års skolegang, samt værnepligt for alle.
mindst 16 måneder på minimalløn(39 kr om ugen) og for nogen 24 måneder.
I hvor lang tid har du været soldat PHK?

I har haft P pillen, havde vi haft den i min ungdom så havde kurven set endnu værre ud.....Måske havde der ikke været en PHK.

At der så ikke er flere unge idag, har i kun jer selv at takke for, fordi I har indtaget dennne pille i så store mængder at I næsten ingen efterkommere har fået.

Der har derimod været råd til kondisko, liggecykler sommerhuse, samtalekøkkener ski og solferier på eksotiske feriemål.
45 års personmængden viser da i det mindste at vi ældre har gjort vor pligt :o)

Jeg er helt enig med dig PHK du fører en ublu generationskrig.

Men er emnet ikke duel?


Ny i debatten? Opret en brugerkonto

  • Seneste nyt
  • Mest læste
  • Debatterede
 

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev.