/karriere

Store Nørderne fra DR bliver hædret af Ingeniørforeningen

Ingeniørforeningen giver nystiftet pris på 40.000 kroner til DR-programmet Store Nørd.

Klik for at se billedet i stort

Værterne Kåre og Emil Nielsen har deres del af æren for, at DRs børneprogram 'Store nørd' formår at formidle naturvidenskab og teknik på en sjov måde. Det har programmet nu fået IDAs 'Viden der styrker'-pris for.


Læs også

Læs mere om

Dokumentation

Af Lene Wessel, fredag 15. okt 2010 kl. 09:20

Ingeniørforeningens Videnformidlingsfond har besluttet at give programmet 'Store Nørd', der sendes på DR Ramasjang, foreningens 'Viden der styrker'-pris på 40.000 kr.

Programmet får prisen for at formidle naturvidenskab på en sjov og kreativ måde, som gør børn interesserede i naturvidenskab på et tidligt tidspunkt i deres skoleforløb.

»Det er vigtigt, at vi styrker børnenes lyst til at gå på opdagelse i det naturfaglige univers. Ikke bare for at få nogle flere ingeniører, men også for at øge børnenes forståelse af en verden, hvor teknologi og naturvidenskab bliver en stadig større del af hverdagen,« siger formanden for Ingeniørforeningen, Frida Frost.

Programserien 'Store Nørd' har kørt siden 2005 med forskellige værter foran kameraerne. I dag er det brødrene Kåre og Emil Nielsen, der hver uge bygger alt fra svævebaner over undervandsscootere til tennisboldkanoner – alt imens de forklarer, hvordan tingene hænger sammen.

»Programmet er en elegant blanding af leg og læring, som er med til at bringe naturvidenskabelige begreber og fænomener i børnehøjde. Og vi voksne lærer også lidt hver gang,« tilføjer Frida Frost.

Det er første gang, Ingeniørforeningens Videnformidlingsfond uddeler 'Viden der styrker'-prisen, men fonden har gennem de sidste ti år støttet formidlingen af en lang række formål, som har relation til teknisk-videnskabelig forskning og videnformidling i øvrigt.



15. okt 2010 kl 10:56

Henrik Carlsen

De mangler sans for konstruktion.

Har Frida set udsendelserne? Jeg korser mig tit over hvad Kåre og Emil skruer sammen, for det er åbenbart, at næsten alle konstruktioner er dømt til at fejle. Kan man se forskel på en skifte- og en fastnøgle springer det i øjnene.
Første generation af storenørder havde meget mere sans for mekanik. Brødrene er fuskere og fortjener ikke stå som modtagere af prisen. De to traktorpulling fyre var i øvrigt helt håbløse. Programmet som helhed fortjener dog både ros og pris.


15. okt 2010 kl 11:12

Bo Lithen Madsen

Fortjent !

Fortjent !

Fuskere ?? ”Lad os prøve at skrue noget sammen og se om det virker” Super !

Jeg husker tydeligt min første sløjdtime i 5. klasse. Jeg havde glædet mig til at sømme noget træ sammen, lave seje biler der kunne trækkes efter cyklen, snitte nogle geværer osv. Det første vi blev sat til var, at lave en så præcis tegning som muligt af det vi kunne tænke os at lave. Der efter skulle træet skæres og høvles nøjagtigt i rette vinkler søm skulle dykkes osv osv…. Resultat: Al initiativ og nysgerrighed forsvandt som dug på en udstødningsmanifold.


15. okt 2010 kl 11:19

Henrik Carlsen

Re: Fortjent !

Hvis det falder naturligt at gøre tingene på den rette måde, så skal man også gøre det. Det burde ikke fjerne initiativet. Det kan ret let ses om tingesten kommer til at fungere. Jeg kan og det kan sikkert de fleste af læserne her. Jeg siger ikke de skal konstruere efter blueprint og mikrometerskrue, men mange gange burde de kunne erkende, at deres konstruktion var dødfødt. Brødrene har ikke sans for konstruktion, sådan som de første værter havde.

Havde de lavet sig en udstødningsmanifold, så havde der været dug på den endnu; den havde ikke virket!


15. okt 2010 kl 11:54

Bo Jacoby

Glæden ved at eksperimentere

Femårige Bertil fastgjorde en papirflyver til kasketten, for hvis det blæser stærkt nok, så kan man måske flyve!

Da flyveren faldt af konkluderede han at man skal bruge fire stykker klisterbånd i stedet for to.

Glæden ved at eksperimentere kommer heldigvis før erkendelsen af at konstruktionen er dødfødt.


15. okt 2010 kl 12:04

Henrik Carlsen

Re: Glæden ved at eksperimentere

Godt argument, men jeg (og mine børn) bliver skuffet når det de brygger sammen ikke virker; når de tydeligvis er på forkert vej. Lidt forarbejde bør de lave inden de udsætter os for resultatet. Pædagogisk set ville en velfungerende brandsprøjtesvævedims have haft større virkning end den tumpede konstruktion jeg så for et par uger siden. At de ikke kunne se den var for tung, havde forkert balance og ikke kunne styres, fatter jeg ikke. De lavede dog en slags jetski (og dermed er eksempelet måske ret dårligt for mine argumenter).


15. okt 2010 kl 14:03

Jørgen Baltzer Thomsen

Re: Glæden ved at eksperimentere

Og som Thomas Edison er citeret for at have sagt.

"We now know a thousand ways not to build a light bulb"


15. okt 2010 kl 15:12

avatar

Peter Andersen

Vitek

Jeg husker selv glæden ved at se Vitek i min barndom,det var inspirerende og interessant,der ligger 7 afdnit af Vitek på http://www.dr.dk/bonanza/serie....htm hvis der nogen der vil genopfriske ungdomdminderne


15. okt 2010 kl 15:19

Henrik Carlsen

Re: Glæden ved at eksperimentere

Og som Thomas Edison er citeret for at have sagt.

"We now know a thousand ways not to build a light bulb"

Men vi er mest interesseret i at se den vellykkede pære. Lidt på samme måde som da Citroën eksperimenterede med ildfluer i 2CV'ens ene forlygte. Det var da kreativt, bevares, men det var en dum idé.


15. okt 2010 kl 22:21

Jens Dalsgaard Nielsen

en anden vinkel

Ser også nogle af nørd programmerne - osse lille nørd :-)

Helt enig i, at der er ting der kunne tænkes bedre igennem.

Men ... de prøver og prøver og det er et stort plus. Og det er der ikke så mange andre der gør på programfladerne...

Hvis ikke andet får de måske pilllet lidt af teknologi/værktøj skrækken ud af folk :-)


15. okt 2010 kl 23:55

Hans Schou

Lille Nørd er bedre end Store

De par gange jeg har set henholdsvis Lille Nørd og Store Nørd, har det strejfet mig at der er professionelle folk med på sidelinien, når det gælder Lille Nørd.

Der var en Store Nørd med noget dynamit, og her var der ganske rigtigt en ekspert synligt med i udsendelsen, men han havde ikke været med i startfasen.

Det er helt OK at det ser ud som drengene bare er skide skrappe og gør det rigtige og så virker det bare, men der må altså godt være nogle hemmelige eksperter bag ved der hjælper til at forklare naturvidenskaben lidt grundigere.

Så der hvor Store Nørd kunne lære noget: Hos Lille Nørd.

Mine børn gider ikke se nogle tosser der fjoller rundt. De vil se Vitek eller Lille Nørd. Det er ret simpelt. De vil lære noget. Skuf dem ikke. I har 4 mia. kr til rådighed. Brug dem fornuftigt.


16. okt 2010 kl 09:54

Kasper Jensen

40000 dkk for ingenting?

Nu har IDA atter engang spild vores kontigent penge på den slags ubrulig støtte. Godt nok latterligt at IDA skal bruge tid og kræfter på den slags ting.


13. feb 2011 kl 02:14

kim jensen

Re: Glæden ved at eksperimentere

Og som Thomas Edison er citeret for at have sagt.

"We now know a thousand ways not to build a light bulb"

Men vi er mest interesseret i at se den vellykkede pære. Lidt på samme måde som da Citroën eksperimenterede med ildfluer i 2CV'ens ene forlygte. Det var da kreativt, bevares, men det var en dum idé.

Og en ide der er så langt ude at Citroen aldrig prøvede den, din historie er en and. Det er sandt at en ingeniør foreslog det, men ment som en sjov kommentar til at bilen skulle gøres så let som mulig.
Altså en myte i stil med at 2CV er forbudt i Sverige og at den skærer sig igennem sneen pga de smalle dæk giver et højt anlægstryk...


13. feb 2011 kl 08:22

Henrik Carlsen

Re: Glæden ved at eksperimentere

kim: Det kan meget vel være at det er en 2CV-and, ligesom denne måske: I al den tid bilen blev produceret, havde de en mand med foden viklet i klæder, der gav motorhjelmen et spark så den faldt på plads (af bl.a. denne grund var adgang til fabrikken forbudt). Jeg har kun en gammel TV-udsendelse som kilde og dér blev det ikke pointeret, at det var en skrøne.

I et 30 minutters TV-vindue har jeg ikke lyst til at se et af Edisons første 990 forsøg (de sidste 10 kan være spændende). Det er relevant at påpege, at resultatet er nået via eksperimenter, men ikke at vise forsøg nr. 459, der fejlede.

Jeg synes brødrene er dilletanter fordi de viser eksperimenter der knapt kan hænge sammen (ikke ligesom de første SNørder som jeg fandt meget kompetente). De er ikke de værste, men absolut heller ikke de bedste.


13. feb 2011 kl 14:16

kim jensen

Re: Glæden ved at eksperimentere

Det er en and..Tænk over det, ildfluer ville aldrig give lys nok, og de skulle skiftes rimelig ofte...

Og historien med med foden viklet ind i klæde har jeg ligeledes hørt i flere udgave "For at få hjelmen på plads brugte men en gammel støvle som var sømmet til en lægte.."
En anden årsag til at man ikke kunne besøge Levallois fabrikken kunne måske skyldes de grumme arbejdsforhold der blev budt gæstearbejderne efter at Citroen havde smidt fagforeningen på porten..

Og jeg er enig med dig i at de første Store Nørder var bedre.


13. feb 2011 kl 16:04

Henrik Carlsen

Re: Glæden ved at eksperimentere

kim: Ildfluer giver ikke ret meget lys og virker nok ikke godt om vinteren, men de var ikke underlagt andre regler end at andre skulle kunne se bilen. Der skulle bare være en eller anden lyskilde ombord og til at begynde var der kun en forlygte. I "lyset" af dette, kunne det være lettere plausibelt. De ville kunne spare en masse på generator og batteri (hvis der overhovedet var sådanne i ur-2CV'en), Der blev også lavet mange mediestunts i forbindelse med 2CV. Ildfluer i forlygten kunne være et af dem. Men det kunne også være Claudes forsøg nr. #3/1000...

Jeg kan huske fra førnævnte udsendelse, at de grumme arbejdsforhold var et argument for den tillukkede fabrik, men det maleriske billede af en arbejder med foden svøbt i klude, er tilpas skør til den godt kunne være sand. Vi taler om en fransk fabrik! Tænk på nogle af de biler de spyttede ud dengang, nogle flotte, andre rene tekniske katastrofer.


13. feb 2011 kl 18:33

kim jensen

Re: Glæden ved at eksperimentere

kim: Ildfluer giver ikke ret meget lys og virker nok ikke godt om vinteren, men de var ikke underlagt andre regler end at andre skulle kunne se bilen. Der skulle bare være en eller anden lyskilde ombord og til at begynde var der kun en forlygte. I "lyset" af dette, kunne det være lettere plausibelt. De ville kunne spare en masse på generator og batteri (hvis der overhovedet var sådanne i ur-2CV'en), Der blev også lavet mange mediestunts i forbindelse med 2CV. Ildfluer i forlygten kunne være et af dem. Men det kunne også være Claudes forsøg nr. #3/1000...

Jeg kan huske fra førnævnte udsendelse, at de grumme arbejdsforhold var et argument for den tillukkede fabrik, men det maleriske billede af en arbejder med foden svøbt i klude, er tilpas skør til den godt kunne være sand. Vi taler om en fransk fabrik! Tænk på nogle af de biler de spyttede ud dengang, nogle flotte, andre rene tekniske katastrofer.

Jeg har svært ved at se de tekniske katastrofer fra Frankrig (men jeg kan se 25 millioner tekniske katastrofer fra et andet land). Men min pointe var blot at man skal lade være med at bruge myter som fakta..Og opfandt Edison glødelampen i det hele taget eller forbedrede han blot lampen?


14. feb 2011 kl 10:30

Henrik Carlsen

Re: Glæden ved at eksperimentere

Et lille opslag i Hassings Billeksikon afslører mange mærkelige, men også innovative konstruktioner. Der var Renaulten hvor hjulene sidder 5-10 cm forskudt. Eller hvad med legenden Citroên SM (Darios bil)? Mærkelig motorkonstruktion hvor man tager en Masserati center-motor og propper den ned foran og med hovsa-aksler i motorrummet får man kraften ned til hjulene. Men bilen er fantastisk.

Du skriver kategorisk at ildfluerne er en and. Men, og jeg gentager, hvad nu hvis man kunne spare batteri og generator væk på en bil? Det kunne være et tidligt eksperiment på TPV'en: http://passioncitro.over-blog....html

Min oprindelige pointe var oprindelig heller ikke en hetz mod fransk ingeniørkunst, det blev bare sådan. Jeg syntes det var forkert, at Kåre og Emil fik en pris for en succes som som de ikke havde hovedansvaret for.


14. feb 2011 kl 10:54

kim jensen

Re: Glæden ved at eksperimentere

Motorplaceringen og transmissionen i SM er ikke usædvanlig, transaksel systemet er brugt på virkelig mange forhjulstrækkere..Traction Avant, 2CV amerikanske Cord, tyske DKW, alle biler hvor motoren var beregnet på forhjulstræk lavet længe før SM.

Af andre biler hvor motoren blot er flyttet foran kan nævnes Renault 3,4,5,6,7..
Renault 3 og 4 var ikke de eneste endsige de første biler med uens akselafstand, Citroen H (salatfadet) havde det jo også længe før.

Affjedringsprincippet bruges den dag idag, men nu har man så fundet ud af at give samme akselafstand i begge sider. (ikke at det betød en disse for køreegenskaberne at der var en lille forskel).

Ja jeg afviser ildfluerne kategorisk, og hvordan ville du kunne lave en otto motor uden generator eller batteri? Ah naturligvis gløderørsmotor..Hvad så med nummerplade, stop og baglys?




14. feb 2011 kl 11:31

Henrik Carlsen

Re: Glæden ved at eksperimentere

Du har ret, en generator er nødvendig. Men den skulle ikke være stor og med TPV'en prøvede de forskellige motortyper, måske endda en glødetænder. Forgængeren til 2CV havde også plæneklippersnorestart. Det skulle være en meget, meget billig bil.

Hvad SM's motorrum angår viser videoen den ret underlige konstruktion (men den kender du sikkert bedre): http://www.youtube.com/watch?v...x=3. Motoren vender gearkassen fremad, teknik flyttet helt i front og forbundet med en aksel. Gevinsten er god vægtfordeling og et meget rodet motorrum. De to grønne kugler (med hvid stribe). Er det trykkugler til affjedring?

Jeg troede ikke andre bilfabrikanter forfaldt til løsningen med at forskyde hjulpar. Den forekom min ualmindelig ... sjusket. Men den blev vel afløst af den mere kompakte MacPhearson (opfundet i 49' jvf. Wikip, og var inspireret af en fransk konstruktion, ahem ... ligesom de Dion var det, ahem igen)?

... og nu synes jeg ikke vi behøver koge mere suppe på den sag, vel?


14. feb 2011 kl 11:43

kim jensen

Re: Glæden ved at eksperimentere

Jeg prøver bare at fortælle dig at de ting du fremhæver som værende ualmindelige faktisk var gængs konstruktionsteknik.

Gearkassen vender fremad på SM ja..men det gjorde på en lang række andre biler også, Traction Avant og de små Renaulter igen længe før SM. Man havde valget mellem enten at lade den vende fremad eller bagud. Man valgte ofte at lade motoren ligge bagved gearkassen af hensyn til vægtfordelingen. Den vender f.eks også sådan på IDDS, af biler hvor motoren er forrest kan man nævne R12 og 2CV..Og jeg ved ikke hvilken aksel du snakker om,

Nej mcPherson er udelukkende en forhjulsaffjedring, de langsgående svingarme med torsionsstænger (som på H og de små Renaulter) bruges på rigtig mange nye biler i dag.

Så hvis ikke der er mere du vil sludre om, så lukker vi..
TPV havde startsving, produktions 2CVen havde snorestart indtil den blev præsenteret. (Jeg ved det, har siddet i TPV)


14. feb 2011 kl 11:52

kim jensen

Re: Glæden ved at eksperimentere

Nu ved jeg hvilken aksel du snakker om, det er drevet til hydraulikken, og har intet med gearkassen at gøre..


14. feb 2011 kl 12:03

Mark Lorenzen

Re: 40000 dkk for ingenting?

Nu har IDA atter engang spild vores kontigent penge på den slags ubrulig støtte. Godt nok latterligt at IDA skal bruge tid og kræfter på den slags ting.

Gør lige som jeg: Meld dig ud! Hvis vi er nok, der gør det, kan det måske få foreningen på andre tanker.


14. feb 2011 kl 12:40

Henrik Carlsen

Re: Glæden ved at eksperimentere

Jeg er (med al tydelighed) oppe mod bedrevidende. Du er hjemme i stoffet og har endda haft hands-on på bilerne, mens mine argumenter beror på hvad jeg har set i TV, læst i bøger eller set online. Jeg er ikke sur (presset måske) og finder tilgangen af informationer spændende.

Tanken var at afslutte her fordi korrespondancen rundsendes til uskyldige.

Æv, jeg var meget i tvivl mht. MacPhearson på baghjulene, men tænkte at der sidder jo skåle til støddæmpere både for og bag og at det lignede hinanden lidt. Slettede faktisk teksten "men du vil vel fortælle mig, at det kun bruges på forhjulene".

SM: Er det kun servoen der er flyttet frem? Hvad er det egentlig der går på tværs af gearkassen som nødvendiggør det? Det ligner nærmest en kølerslange. Der løber også en rem, så andet bliver også trukket. Bliver måske trukket af en anden aksel?


15. feb 2011 kl 11:23

kim jensen

Re: Glæden ved at eksperimentere

Uden at vide det 100%, det er lang tid siden jeg så nede i et SM motorrum (der kører trods alt en 5-6 stykker herhjemme), men jeg vil tro at remmen også trækker generatoren, muligvis også vandpumpen.
Rør og slanger er til undervognen, Diravi (servostyringen) og den hydrauliske lygte justering (både drejefunktionen og lygtehøjden styres hydraulisk).
Hydraulikken er, bortset fra lygtejusteringen, mindre kompliceret end på de første DS hvor trykket også blev brugt til gearskiftet.

McPherson er kendetegnet ved at øverste tårnleje også tjener som styrebolt.

(Og, ja jeg kender en del biler, har ejet diverse Renaulter, Citroener, Minier mm og er generelt motorhistorisk nørd)


15. feb 2011 kl 13:20

Henrik Carlsen

Re: Glæden ved at eksperimentere

Jeg så en SM'er i Aalborg for et par år siden, altså bilen (sikkert bare Dario). Jeg er skam også bilentusiast men har ikke har haft rigtige biler at se eller skrue i (det var mere i motorcykler) - hvem gider pille ret meget ved en Mazda 626 eller en Punto?

.. så jeg bladrer i Hassings billeksikon, læser gamle Bilen Motor og Sport og kigger en del på YouTube.

Desuden er jeg måske lidt naiv for jeg anså den med ildfluerne for skør, men plausibel, måske præget af humoristiske reklamestunts. Blev 2CV en overgang ikke solgt med en Ronson lighter som ekstraudstyr (fortæl mig ikke jeg husker forkert på den også)?


15. feb 2011 kl 17:38

kim jensen

Re: Glæden ved at eksperimentere

den blev solgt med lighter (om det var Zippo eller Ronson ved jeg ikke, men samlerobjekt idag) med sloganet "nu med cigarettænder".


Ny i debatten? Opret en brugerkonto

  • Seneste nyt
  • Mest læste
  • Topdebat
Populært på Facebook
 

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev.